PrimariaMea
Eșuare în desemnarea unui nou viceprimar, reorganizarea Direcției transport și propagandă Image
14 oct. 2022

Eșuare în desemnarea unui nou viceprimar, reorganizarea Direcției transport și propagandă

 

Surprinzător chiar și pentru consilierii municipali, primarul Ion Ceban a venit la ședința CMC pentru a înainta candidatura Irinei Gutnic la funcția de viceprimar. Totuși, propunerea nu a întrunit numărul necesar de voturi. Profitând de tribună și microfon, edilul nu a plecat până nu a lansat acuzații în adresa partidului de la guvernare și a ținut lecții de moralitate în adresa celor din PAS. În cadrul ședinței, pus pentru a treia oară consecutiv pe ordinea de zi, consilierii au aprobat prețul de comercializare a lemnului obținut în urma igienizării spațiilor verzi. Aleșii locali au dat aviz pozitiv pentru reorganizarea Direcției generale transport public și căi de comunicație, care va duce implicit la mărirea considerabilă a numărului de angajați.

 

Așa cum obișnuiesc la fiecare ședință, consilierii au început munca cu întârziere. Mai exact, în loc de ora 10:00, aceștia au dat start ședinței aproape de ora 11. În sală erau prezenți 40 de consilieri. Începutul ședinței a coincis cu apariția în încăpere a edilului Ion Ceban.

 

Timp de mai multe minute, Ion Ceban a ținut un discurs similar cu cel de la ședințele serviciilor primăriei. Edilul s-a lăudat cu evenimentele organizate de municipalitate în ultima perioadă. S-a oprit abia după ce unii consilieri l-au acuzat de PR politic. Timp cât a fost prezent la ședința CMC, Ion Ceban s-a lansat în discursuri care nu țineau de ordinea de zi. A venit cu acuzații în adresa PAS-ului, a șefei statului sau a Guvernului. Ceban s-a arătat deranjat și că, consilierii PAS ar face ,,rând la microfon”.

 

Consilierii au oferit propuneri pentru numirea președintelui ședinței. Candidatura propusă de PSRM nu a acumulat numărul necesar de voturi. Ulterior, cu susținerea a 40 de consilieri, Victor Mîndru (PD), a fost numit președintele ședinței din 11 octombrie. 

 

Consilierii au aprobat ordinea de zi ca bază.

 

Modificări în ordinea de zi:

– Transferarea nr. 16 „Informații privind implementarea proiectelor investiționale prin parteneriate public-privat”, mai sus în ordinea de zi, cu nr 9. 

 

Excluderea din ordinea de zi:

– nr. 18 „Excluderea costului de la bilanț al imobilului din bl. Decebal 84 din evidența contabilă a Direcției generale locativ-comunale și amenajare”.

– nr. 19 „Excluderea costului de bilanț al imobilului din str. Independenței 4/1 din evidența contabilă a Direcției generale locativ-comunale și amenajare”.

 

Ordinea de zi a fost completată cu:

– nr. 1 „Numirea Ninei Gutnic în funcția de viceprimar al mun. Chișinău”.

– nr. 2 „Informații privind situația de la necropola de animale din Chișinău”.

 

Consilierii au decis transferarea luărilor de cuvânt după discutarea tuturor subiectelor din ordinea de zi, la propunerea PSRM. 

Andrei Năstase (Platforma DA) s-a arătat împotrivă și a îndemnat ca restul consilierilor să nu voteze.

Ion Cebanu (PL) a spus că astfel se pune pumnul în gura celor care planificau declarații de la tribună. 

Victor Bunescu (neafiliat) a numit decizia total greșită, în condițiile în care unii consilieri își pot modifica viziunea sau opțiunea de vot, în funcție de declarațiile de la început. 

 

Ordinea de zi, cu modificările de mai sus, a fost aprobată cu votul a 43 de consilieri.

 

Durata ședinței: 7 ore 20 minute

Pauză: 2 ore 15 minute


Ordinea de zi


1. Numirea Ninei Gutnic în funcția de viceprimar al mun. Chișinău

 

Edilul Ion Ceban a prezentat pe scurt candidatura Irinei Gutnic pentru fotoliul de viceprimar al municipiului Chișinău. Gutnic este actuala șefă a Î.M. ,,Apă-Canal Chișinău”, numită în funcție în luna iunie a acestui an. Anterior,  în luna februarie 2022, cu votul majorității parlamentare, Irina Gutnic a fost demisă din funcția de consilier pentru soluționarea contestațiilor și director general adjunct al Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor, fapt despre care Ceban însă nu a menționat în prezentare.

 

Fotoliul a rămas liber după ce la începutul lunii octombrie, Fadei Nagacevschi și-a depus demisia. Acesta a fost numit în calitate de viceprimar după plecarea lui Victor Chironda. Cel din urmă a fost demis cu scandal, decizie pe care a atacat-o ulterior în instanța de judecată, și pe care autoritatea a suspendat-o.

 

Zinaida Popa (PAS) a declarat că în ultimii ani, la șefia Î.M. ,,Apă-Canal Chișinău” s-au perindat o serie de responsabili. O nouă schimbare a conducerii ar perturba repetat activitatea întreprinderii, a menționat Popa. La argumentele invocate, consiliera a solicitat poziția primarului.

 

Ion Ceban a evitat să răspundă concret la întrebare. Edilul a aruncat însă săgeți către actuala guvernare. Acesta a acuzat PAS-ul că ar vrea să pună pe brânci activitatea Î.M. ,,Apă-Canal Chișinău”, dar și a altor întreprinderi municipale. Discuția a continuat pe un ton ridicat. PSRM  a cerut pauză pentru 5 minute. 


Profitând de pauză, mai mulți activiști civici, apărători ai drepturilor animalelor, au susținut discursuri de la tribuna CMC. Asta deși o parte dintre consilieri nu erau în sală. Oamenii au optat pentru acest lucru, după ce consilierii au votat transferarea luărilor de cuvânt după epuizarea ordinii de zi. Activiștii au semnalat despre o serie de nereguli de la necropola de animale din Chișinău. Aceștia au criticat și proiectul care prevede crearea unei întreprinderi municipale specializate, despre care spun că a fost supus consultărilor publice cu o serie de încălcări. Grupul s-a adresat edilului Ion Ceban, prezent în sală. Primarul a invocat reluarea ședinței CMC, astfel că subiectul a fost închis. 


 

Ședința a fost reluată după 25 de minute de pauză. Consilierii au continuat runda de întrebări. 

 

Serghei Burgudji (P.P. ,,Șor”) s-a arătat deranjat de faptul că CMC-ul nu a fost informat înainte de ședința despre propunerea unui nou candidat la postul de viceprimar. Acesta a menționat că era necesară o dezbatere pe marginea subiectului. 

 

Veaceslav Nedelea (neafiliat) a precizat că urmează a fi numit o persoană într-o funcție de demnitate publică, dar nu un om în echipa lui Ion Ceban. 

 

Andrei Năstase (Platforma DA) a declarat că legea care oferă consiliului responsabilitatea să voteze un viceprimar, nu-i dă și posibilitatea să vină cu propriile propuneri pentru fotoliul respectiv. Năstase numește cadru normativ ca fiind prejudicios.

 

Zinaida Popa (PAS) a vorbit la microfon despre aspectul juridic al situației. Mai exact, Popa a amintit că instanța de judecată a anulat decizia de scoatere din funcție a ex-viceprimarului Victor Chironda. În aceste condiții, consiliera a întrebat dacă nu se face o încălcare prin numirea unei alte persoane. 

 

În replică, Ion Ceban a declarat că PAS i-ar băgă oamenii lor, pe care-i numește incompetenți. Edilul a mai spus că procedurile de numire a unui nou viceprimar sunt în conformitate cu legea. Popa s-a arătat deranjată că Ceban nu-i răspunde la întrebări. Discuțiile au degenerat, s-au abătut de la subiect și au avut loc pe tonuri ridicate. 

 

Valeriu Bogdan, șeful Direcției Juridice, a explicat că proiectul are avizul pozitiv al direcției. Funcționarul a mai detaliat că eliberarea lui Chironda a fost cu respectarea procedurii și cu votul consiliului. Mai mult, instanța nu s-a expus cu privire la încadrarea în funcție a lui Chironda și nici cel vizat nu a cerut lucrul respectiv. Șeful Direcției Juridice declară acest lucru la 11 octombrie, deși la 7 octombrie, Victor Chironda a expediat în adresa primăriei o cerere în care solicită restabilirea în funcție. Detalii AICI. 

 

Statut: Respins

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Jitari

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Neafiliat

Cebotari

Pro 6 - - - - 1 1 1 1 - 1 1 1
Contra - - 3 - - - - - - - - - -
Abțineri 13 8 1 1 - - - - 1 - - -


Consilierii au luat pauză până la ora 14:00. Ședința a fost reluată cu o întârziere de aproximativ 40 de minute. 


2. Informații referitor la situația creată la necropola de animale din Chișinău

 

Ion Ulinici, șeful adjunct al necropolei de animale din Chișinău a declarat  că angajații  necropolei au monitorizat informațiile privind maidanezii primiți în adăpost, dar și cei eliberați, într-un tabel online. La mijlocul lunii septembrie, informațiile incluse ar fi fost șterse. Ca ulterior, peste câteva zile, tabelul să apară cu o serie de modificări, susține Ulinici. Acesta mai spune că nu ar primi ordinele de eliberare a animalelor de la necropolă, așa cum presupune procedura, fiind nevoiți să o facă pe cont propriu. 

Irina Iacovenco, specialistă superioară în cadrul secției Control și protecția animalelor, a afirmat  că informația comunicată de Ulinici ar fi o minciună. 

Corneliu Pântea (PUN) a sugerat discutarea subiectului în cadrul unei comisii. 

Ruslan Verbițchi (Platforma DA) a propus realizarea unui audit la necropolă pentru perioada 2019-2022, dar și la secția Control și protecția animalelor din cadrul Direcției locativ-comunale.  


3. Asigurarea cheltuielilor de personal conform prevederilor Legii nr.260/2022

Proiect de decizie

 

Statut: Retras de executiv

 


4. Aprobarea prețurilor privind comercializarea masei lemnoase și a producției de la prelucrarea lemnului

Proiect de decizie

 

Victoria Covali, șefa Î.M. ,,Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”, a prezentat prețurile pentru comercializarea masei lemnoase obținute în urma igienizării spațiilor verzi. În listă se regăsesc următoarele specii: lemn de gater, bușteni pentru ambalaj, lemn de construcție, manelă, lemn de foc, crengi și rumeguș. 

 

Lemnul de foc se va comercializa la următorul tarif:

– specii de lemn tare - 650 lei/metru ster

– specii de lemn moale - 450 lei/metru ster

 

Angajații întreprinderii vor putea primi un volum de 6 m3 de lemn cu o reducere de 50%. 

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a propus ca lemnul să fie vândut prioritar angajaților întreprinderii și colaboratorilor de la primărie. În cazul celor din urmă, lemnul să fie oferit în funcție de venituri, dar și doar celor care au casă la sol. Covali a explicat că întreprinderea nu are suficient lemn pentru a satisface aprovizionarea angajaților de la primărie.

 

Proiectul a fost aprobat cu 29 de voturi. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Jitari

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Neafiliat

Cebotari

Neafiliat

Bunescu 

Pro 6 8 3 3 - 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Contra - - - - - - - - - - - - - -
Abțineri 8 - - - - - - - - - - - - -

Decizia finală 

 


5. Reorganizarea Direcției generale transport public și căi de comunicație în Direcția generală mobilitate urbană, aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare, a structurii organizatorice, organigramei și a statului de personal

Proiect de decizie

 

Vitalie Mihalache, șeful Direcției generale transport public și căi de comunicație, . a prezentat proiectul care prevede reorganizarea Direcției generale transport public și căi de comunicație în Direcția generală mobilitate urbană, aprobarea unui nou Regulament de organizare și funcționare, ajustarea structurii organizaționale, actualizarea statutului de personal și a organigramei.

Conform lui Mihalache, decizia de reorganizare a venit în urma unor studii realizate în cadrul proiectului „Move it like Lublin”, dar și în baza Raportului analitic UNDP privind evaluarea managementului resurselor umane a direcției. 

 

Studiile au identificat o serie de probleme, printre care:

– neconformități în procesul de reglementare și corelare a funcțiilor de bază și a atribuțiilor stabilite în actualul regulament de organizare și funcționare a direcției și cel real executate;

– segmentarea unor procese de activități similare între mai multe subdiviziuni similare;

– repartizarea neuniformă a atribuțiilor și responsabilităților între subdiviziuni și specialiști;

– repartizarea inechitabilă a volumului de lucru per unitate de personal.

 

Instituția ar urma să înceapă restructurarea de la 1 ianuarie 2023. Asta ar presupune și creșterea numărului de angajați de la 57, câți sunt în momentul de față, la 184. Astfel, dacă acum direcția are cheltuieli de salarizare în sumă de 7 milioane de lei anual, după modificări, cheltuielile se vor ridica la 22 de milioane. 

 

Dumitru Ivanov (PAS) a ținut un discurs de la tribună. Acesta a declarat că se apropie alegerile locale, iar edilul Ion Ceban ar să pregătească astfel funcții pentru oamenii loiali. Ivanov a semnalat folosirea puterii și resursei administartive pentru următoarea campanie electorală. Acesta a susținut că nu este clară necesitatea creșterii atât de mari a numărului de personal și respectiv a cheltuielilor salariale. 

 

Vitalie Mucan (PSRM) a susținut că pentru a oferi rezultat, direcția are nevoie de restructurări, inclusiv de investiții în personal, motiv pentru care proiectul trebuie aprobat. 

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a argumentat că aceste modificări se fac pentru a putea opri colaboratorii să plece, pentru a avea de unde le oferi angajaților salarii cumulative, întrucât salariul pentru un post este foarte mic.

 

Amendament:

- nr. 14 Numirea în funcție a șefului Direcției generale mobilitate urbană se efectuează prin concurs în condițiile legii, de către primarul general al mun. Chișinău. Modificarea, suspendarea și încetarea raportului de serviciu se efectuează în condițiile legii de către primarul general al mun. Chișinău (Regulament privind organizarea și funcționarea Direcției Generale Mobilitate Urbană).

 

34 de consilieri au votat ,,pro” pentru proiect.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Jitari

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Neafiliat

Cebotari

Neafiliat

Bunescu

Pro 19 9 - - - 1 1 1 1 - - 1 1 -
Contra - - - - - - - - - - - - - -
Abțineri - - 2 1 - - - - - - 1 - - 1

Decizia finală 

 


6. Informație cu privire la legalitatea executării lucrărilor de construcție/ reconstrucție a imobilelor din str. Vlaicu Pârcălab, nr. 55 și nr. 57

 

Potrivit șefei Direcției arhitectură, Svetlana Dogotaru, în cazul obiectului din str. V. Pârcălab 57, a fost emis în 2019 un certificat de urbanism. Acesta prevedea ca lucrările de construcție să fie efectuate cu parametrii de bază planimetrici a apartamentelor private. Ulterior, autorizație de construire nu a fost emisă. În momentul de față, lucrări la acest obiect nu se fac.

 

Cât despre obiectul din str. V. Pârcălab 55, responsabila afirmă că nu a fost emis niciun act permisiv, nici autorizație de construcție, nici certificat de urbanism. La moment se efectuează lucrări. 

 

Pretorul sectorului Centru a venit cu completări referitor la obiectivul din str. V. Pârcălab 55 B, despre care a spus că are statut de monument de importanță locală, construit în 1913. Pretura Centru a inițiat în privința beneficiarului procedura contravențională. Au sesizat ASP și Agenția pentru Inspectarea Monumentelor. 

 

Andrei Năstase (Platforma DA) afirmă că în centrul capitalei au loc construcții/reconstrucții ilegale. Consilierul a cerut ca toate structurile de resort ale municipalității să sesizeze instituțiile abilitate ale statului. 

 


7. Aprobarea proiectului de asistență tehnică „Suport oferit municipiului Chișinău pentru gestionarea crizei refugiaților din Ucraina” în cadrul Memorandumului de înțelegere între Municipiului Chișinău și UNICEF Moldova

Proiect de ordine

 

Proiectul vine în urma demersului DGETS cu privire la solicitarea suportului de către UNICEF în contextul crizei din Ucraina. Acesta prevede achiziționarea de materiale didactice, jocuri, jucării pentru copii de vârstă preșcolară, dar și fortificarea capacităților sectorului public educațional din cadrul instituțiilor de învățământ preșcolar, în scopul validării competențelor și formării abilităților de a oferi suport psiho-emoțional în situații de criză.

 

Valoarea totală a proiectului: 6.056.400 lei

 

Proiectul a fost susținut fără dezbateri, cu votul a 42 de consilieri.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Jitari

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Neafiliat

Cebotari

Neafiliat 

Bunescu

Pro 18 7 3 3 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Contra - - - - - - - - - - - - - -
Abțineri - - - - - - - - - - - - - -

Decizia finală

 


8. Operarea de modificări în Regulamentul privind susținerea financiară a familiilor defavorizate din municipiul Chișinău pentru pregătirea elevilor de noul an școlar, aprobat prin decizia CMC nr. 5/18 din 24 iulie 2018 și modificat prin decizia

Proiect de decizie 

 

Proiectul a primit avizul pozitiv al Comisiei pentru protecție socială și a Comisiei pentru buget. 

 

Aprobat cu 39 voturi.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Jitari

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Neafiliat

Cebotari

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 7 3 3 1 1 1 1 - 1 1 1 1 1
Contra - - - - - - - - - - - - - -
Abțineri - - - - - - - - - - - - - -

Decizia finală 

 


9.1 Majorarea capitalului statutar al instituției medico-sanitare publice Asociația Medicală Teritorială Botanica

9.2 Majorarea capitalului AMT Buiucani

9.3 Majorarea capitalului IMSP Chișinău

9.4 Majorarea capitalului IMSP SC V. Ignatenco

 

Toate au fost retrase de către raportor.

 

Statut: Retras de executiv

 


10. Repartizarea profitului net obținut în anul 2021 de către Întreprinderea Municipală ,,Infocom”

Proiect de decizie

 

Conform directorului Î.M. ,,Infocom”, Adrian Malic, profitul întreprinderii pentru anul 2021 a constituit 1.335.963 lei. Acesta a fost repartizat în felul următor: 

– defalcări în bugetul mun. Chișinău în sumă de 400.788 lei, adică 30% din profitul net;

– 70% din profitul net în sumă de 935.174 lei se direcționează către capitalul de rezervă și dezvoltarea întreprinderii. 

 

Proiectul de decizie a obținut avizul negativ al Comisiei pentru buget. Într-un final, doar 20 de consilieri s-au arătat ,,pro” aplicării acestuia.

 

Statut: Respins

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Jitari

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Neafiliat

Cebotari

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 - - - - 1 1 - - - - - - -
Contra - - - - - - - - - - - - - -
Abțineri - 6 3 3 - - - - - 1 1 1 1 -

 


11. Informație cu privire la executarea deciziilor Consiliului municipal Chișinău nr. 3/5 din 20.02.2020, nr. 14/24 din 13.08.2020 și nr. 23/3 din 23.12.2020

 

Vasile Efros, șeful Direcție amenajare și mediu, s-a referit la decizia ⅗. Aceasta presupunea închiderea tuburilor de gunoi ale blocurilor de locuințe și construcția platformelor de gunoi în preajma blocurilor. Astfel, în perioada 2021-2022 au fost amenajate 151 de platforme. Totodată, au fost închise 67 de tuburi de gunoi. Bugetul alocat în acest sens pentru ultimii trei ani a fost de 15 milioane de lei.

Completări au fost făcute și de directorul interimar al Î.M. Regia ,,Autosalubritate”, Igor Gîrlea. 

 


A fost luată o pauză de cinci minute pentru a se prezenta raportorul următorului punct din ordinea de zi.


12. Informație privind implementarea proiectelor investiționale prin parteneriate public-private 

 

În perioada octombrie 2020 – septembrie 2022, de către Direcția generală economie, comerț și turism au fost inițiate proceduri de achiziție a șapte studii de fezabilitate, în vederea stabilirii oportunității inițierii unor parteneriate publice private. 

Obiectivele pentru care au fost stabilite asemenea parteneriate: 

– terenul sportiv aferent Liceului Teoretic cu profil sportiv nr. 2; 

– renovara telefericului din sect. Buiucani​​; 

– pasajul subteran de pietoni de la intersecția bl. Ștefan cel Mare și Sfânt cu str. Ismail, care a fost însă respins de CMC;

– reabilitarea terenului sportiv aferent liceului Cehov, sunt în elaborare caietul de sarcini; 

– dezvoltarea sursei alternative de alimentare cu apă a locuitorilor mun. Chișinău în baza galeriilor subterane.

 


13. Eficientizarea sistemului de gestionare integrată a deșeurilor municipale prin contractarea serviciilor de sortare, valorificare a deșeurilor menajere solide

Proiect de decizie

 

Responsabilii Î.M. ,,Autosalubritate” cer avizul CMC-ului pentru a putea să achiziționeze servicii de sortare a deșeurilor municipale solide pentru o perioadă de cinci ani, cu valoarea maximă de până la 217,5 mln. lei.

 

Conform proiectului de decizie, inițiativa are ca scop minimizarea volumului de deșeuri depozitate la poligonul din comuna Țînțăreni, micșorarea cheltuielilor de transport a gunoiului, dar și impact pozitiv asupra mediului. 

 

Igor Gîrlea, directorul Regiei ,,Autosalubritate”, susține că își propun ca în prima fază să fie sortate 10-20% din deșeurile municipiului. 

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a declarat că din proiect se deduce că se va plăti unei companii pentru sortare, companie care, la rândul ei, va scoate bani din gunoi. Acesta a dat de înțeles că propunerea nu ar fi una echitabilă și avantajoasă. Consilierul a propus trimiterea proiectului la reexaminare.

 

Igor Gîrlea a explicat că unele deșeuri sunt neprofitabile, cu excepția petului, metalului și cartonului. În cadrul proiectului, compania responsabilă va fi obligată să stopeze spre reciclare și alte materiale, cum ar fi cauciucul, mobilier mare, deșeuri electronice și electrocasnice. 

 

Proiectul a fost supus discuției mai bine de 30 de minute. Într-un final, acesta a fost trimis la reexaminare cu votul a 31 de consilieri.

 

Statut: Trimis la reexaminare

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Jitari

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Neafiliat

Cebotari

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 6 3 2 - 1 1 - - - - - 1 -
Contra - - - - - - - - - - - - - -
Abțineri - - - - 1 - - 1 - - 1 - - -

 

 

Consilierii au examinat 13 subiecte din ordinea de zi. Aceștia au luat pauză până în următoarea zi, fixând continuarea ședinței în data de 12 octombrie.

 

Responsabilă de monitorizare: Loreta Lisnic

 

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ


Publicat de:

Distribuie