PrimariaMea
DIN NOU GHERETE, IARMAROACE SEZONIERE ȘI SCHIMBĂRI ÎN GRĂDINIȚE Image
22 mai 2019

DIN NOU GHERETE, IARMAROACE SEZONIERE ȘI SCHIMBĂRI ÎN GRĂDINIȚE

 

Cetățenii vor gherete, doar să aibă un aspect plăcut şi să fie amplasate la intrarea în parcuri, asta au spus într-un sondaj online. Din 1 iunie, vom avea iarmaroace sezoniere, în fiecare sector al capitalei, cu produse direct de la producători. În 2017, grădiniţele din capitală se confruntau cu: lipsa transparenţei şi corupţia, condiţii insalubre, violenţa şi abuzul asupra copiilor, lipsa locurilor în grădiniţe şi alimentaţia. Vedeți în sinteză, ce soluții propun autoritățile.

 

 


 

 

FRUCTE ŞI LEGUME DOAR ÎN PIEŢE ŞI ZONE SPECIAL AMENAJATE

 

 

 

Comerţul ambulant nu este despre a scoate sau a nu scoate gheretele, dar e despre siguranţa alimentelor şi aerisirea oraşului, a declarat Ruslan Codrenau.

 

 

La începutul şedinţei, primarul interimar s-a referit la comercianţii care refuză să se conformeze regulilor şi îşi vând produsele pe trotuare sau spaţii verzi.

 

 

În acest context, pretorul sectorului Buiucani a declarat că în pieţele din străzile Alba Iulia şi Ion Creangă sunt locuri pentru toţi comercianţii, inclusiv pentru cei care vin cu o cantitate mică de fructe. Pretura sectorului Ciocana a făcut un apel către toţi comercianţii, să îşi desfăşoare activitatea în Piaţa AgroMondial. Pretorul sectorului Centru a menţionat că au fost aplicate amenzi în mod repetat, iar acum comercianţii îşi vând produsele în piaţa din str. Dokuceaev.

 

 

De asemenea, va fi semnată o dispoziţie, care va reglementa organizarea, în perioada iunie - octombrie, a târgurilor şi iarmaroacelor sezoniere, unde producătorii îşi vor putea comercializa bunurile agricole locale. În fiecare sector al oraşului, vor fi amenajate spaţii pentru agricultori, care, în mod gratuit, vor putea comercializa, fără certificate de calitate, fructe şi legume autohtone.

 

 


 

 

SCHIMBĂRI ÎN GRĂDINIŢE

 

 

 

Primarul interimar a prezentat în cadrul şedinţei raportul privind dezvoltarea sistemului de învățământ din municipiul Chișinău pentru anii 2017 - 2019.

 

 

Problemele cu care se confruntau grădiniţele din capitală în 2017: lipsa transparenţei şi corupţia, condiţii insalubre, violenţa şi abuzul asupra copiilor, lipsa locurilor în grădiniţe şi alimentaţia.

 

 

Conform autorităţilor, în ultimii doi ani, au fost efectuate reparaţii în 110 grădiniţe, au fost lansate platformele eGrădiniţa şi eŞcoala, bugetul pentru alimentaţie a fost suplimentat cu 25 milioane de lei şi vor fi create 1800 de locuri noi, după reparația și darea în exploatare a grădiniţelor nr. 48, 3, 79, 198, 112, 166 şi a Centrului Educaţional „Kiril şi Metodiu” vor fi reparate şi date  în exploatare până la 1 septembrie.

 

 

Prin intermediul platformelor electronice de înregistrare a copiilor la grădiniţe şi şcoli, părinţii economisesc din timp, pentru că procesul durează aproximativ 11 minute.

 

 

Procesul de achiziţie a produselor alimentare pentru grădiniţe va fi centralizat, pentru obţinerea unor cotaţii mai favorabile. Până acum, licitaţiile se organizau pentru 6 luni înainte şi aveau loc iarna, atunci când preţurile la legume şi fructe este de 3 ori mai mare decât vara, respectiv, şi sumele alocate produselor alimentare nu corespund preţurile de piaţă, mai ales în perioada estivală.

 

 

În concluzie, primarul interimar a menţionat că de lucru mai este mult, dar autorităţile se pot mândri cu anumite succese: creare de noi locuri în creşe şi grădiniţe, majorarea alocaţiei pentru alimentaţie şi oprirea demolării clădirilor destinate pentru instituţiilor preşcolare.  

raport sistemul de învățământ aici

 


 

 

ACTIVITATEA AUTORITĂŢILOR PENTRU PROTECŢIA DREPTURILOR COPIILOR

 

 

 

Pentru ultima săptămână de activitate, Direcţia municipală pentru protecţia drepturilor copilului raportează următoarele:

 

  • 13 sesizări privind abuzul fizic, cel emoţional şi neglijare;
  • 3 copii aflaţi în plasamente de urgenţă;
  • 14 ieşiri în teritoriu, în urma cărora au fost depistaţi o mamă şi un copil care cerşeau;
  • au fost identificaţi 13 copii ai căror părinţi sunt aflaţi peste hotare.

 

 

De asemenea, săptămâna trecută, în fiecare sector, au fost organizate evenimente cu ocazia zilei familiei, cu implicarea activă a pretorilor.

 

 


 

 

SITUAŢIA EPIDEMIOLOGICĂ FAVORABILĂ

 

 

În perioada 10 - 16 mai, au fost înregistrate 300 de cazuri de maladii infecţioase, intoxicaţii şi reacţii adverse.

 

 

Instituţiile medico-sanitare publice şi private au raportat 992 de cazuri noi de infecţii acute ale căilor respiratorii superioare. Au fost înregistrate 9 cazuri de tuberculoză, 34 de scarlatină, 5 cazuri de oreion şi 93 de varicelă.

 

 

Situaţia epidemiologică din mun. Chișinău se consideră una favorabilă, în limita indicilor multianuali.

 

 


 

 

ORDINEA PUBLICĂ

 

 

 

Săptămâna trecută, pe teritoriul municipiului Chișinău au avut loc 32 accidente rutiere, în urma cărora 34 persoane au rămas traumatizate şi 2 persoane au decedat. Au fost accidentați 17 pietoni, dintre care 11 pe trecerile pentru pietoni.

 

 

În aceeași perioadă, au fost înregistrate 293 de infracțiuni, dintre care 255 au fost descoperite pe parcursul a 24 de ore. Totodată, au fost descoperite 33 de infracțiuni săvârșite anterior.

 

 

Dispeceratul 112 a recepționat în total 1315 de apeluri, dintre care s-a reacționat operativ la 1279 informații. În flagrant au fost reținute 11 persoane, iar 56 de persoane au fost documentate contravențional.

 

 

Au fost întocmite 1234 procese contravenționale și aplicate amenzi în mărime de 1 milion lei, dintre care 400 mii lei s-au achitat pe parcursul a 72 de ore.

 

 

40 de măsuri în masă care au avut loc în oraș, s-au desfăşurat fără încălcări.

 

 


 

 

BĂUTURI RĂCORITOARE ŞI FIERBINŢI, ÎNGHEŢATĂ DOAR ÎN PARCURI

 

 

 

În perioada 01.06.2019 - 30.10.2019, în grădini publice, parcuri şi scuaruri, vor fi amplasate 40 de puncte de comerţ ambulant stradal, unde vor fi comercializate băuturi răcoritoare, înghețată și băuturi fierbinți (ceai, cafea). Comercianţii trebuie să asigure aspectul estetic și arhitectural al gheretelor, precum și salubrizarea teritoriului în perimetrul zonei de activitate.

 

 

Schemele de amplasare ale unităților de comerț ambulant stradal vor fi stabilite de către preturile de sector, la solicitarea agenților economici de profil.

 

 

Săptămâna trecută, municipalitatea a lansat un sondaj public, în care cetățenii orașului s-au expus la acest subiect. Majoritatea respondenţilor s-au pronunțat „pentru" existenţa unităţilor de comerţ, cu specificarea ca procesul să fie bine organizat, iar gheretele să aibă un aspect plăcut şi să fie amplasate la intrarea în parcuri.

 

 


 

 

Ședința integrală o puteți urmări aici:

 

 


 

 

Responsabilă: Alina Vodă

 


Publicat de:

Distribuie