PrimariaMea
Deșeuri din construcții fără spațiu de stocare, proiecte funciare și rapoarte de activitate pentru Mina Chișinău, Piața Centrală și Apă-Canal Chișinău Image
27 sept. 2022

Deșeuri din construcții fără spațiu de stocare, proiecte funciare și rapoarte de activitate pentru Mina Chișinău, Piața Centrală și Apă-Canal Chișinău

După ce au discutat aproximativ două ore propunerea de alocare a unui teren pentru depozitarea deșeurilor din construcții, au adus argumente pro și contra, dar și au scos în evidență o serie de lacune ale proiectului, consilierii au decis transferarea subiectului pe ordinea de zi a următoarei ședințe. Spre final, revolte au iscat și așa-zisele servicii de „Radio” și „Antenă”, pentru care unii locuitori ai capitalei plătesc lunar opt și respectiv un leu, dar de care nu beneficiază. Totul are loc în baza unor contracte vechi, valabile și după 20 de ani de la semnare.

În cadrul ședinței de marți, 20 septembrie, consilierii municipali au continuat examinarea subiectelor fixate în agenda aprobată la ședința precedentă, din 16 septembrie. Deși a fost fixată pentru ora 10:00, consilierii au început munca cu aproximativ 30 de minute de întârziere. Un punct din agendă a fost respins, iar altul aprobat. În același timp, șapte au fost fie transmise la reexaminare, fie retrase din agendă. 

La începutul ședinței în sală erau prezenți 33 de consilieri. 

Funcționarii au continuat discutarea subiectelor începând cu nr. 9 în ordinea de zi, care prevedea stabilirea relațiilor de locațiune asupra unui lot de pământ din str. Calea Orheiului 16. O serie de puncte din agendă au fost trimise la reexaminare, ori au fost transferate pentru ședința următoare. Consilierii au discutat intens asupra punctului cu nr. 14 „Formarea și autentificarea drepturilor asupra unui bun imobil din domeniul privat al mun. din Calea Ieșilor 36”, subiect pentru care în cadrul CMC-ului s-a prezentat și edilul Ion Ceban. O parte din timpul ședinței a fost alocată prezentării rapoartelor de activitate pentru anii 2021 - 2021, a Consiliului S.A. „Apă Canal Chișinău”, a Consiliului de administrație Î.M. „Piața Centrală” și a Consiliului S.A. „Mina Chișinău”. 

Durata ședinței: 6 ore 30 minute

Pauză: 2 ore


Ordinea de zi


 

9. Stabilirea relațiilor de locațiune asupra lotului de pământ din str. Calea Orheiului 16

Proiect de decizie

Proiectul constă în transmiterea în locațiune, pentru o perioadă de 10 ani, fără drept de privatizare, a lotului de pământ cu nr. cadastral 0100415131, cu suprafața de 0,0514 ha, din str. Calea Orheiului 16. Întrucât locatarii sunt proprietarii terenului situat pe terenul adiacent, suprafața propusă spre locațiune este singura cale de acces către obiectiv și terenul privat. Chiria anuală - 19.867 lei. 

Potrivit șefului adjunct al Direcției generale arhitectură, urbanism și relații funciare, Adrian Grigorițchi, proiectul a obținut avizul negativ al comisiei de resort. Mai exact, patru membri s-au arătat  „pro”, iar doi s-au abținut. 

Andrei Năstase (Platforma DA) s-a declarat revoltat de faptul că un asemenea proiect riscă să fie supus votului în CMC, fără avizul pozitiv al comisiei respective. Acesta a propus ca subiectele, mai ales cele care țin de domeniul funciar, care nu au aviz pozitiv, să fie trimise automat la reexaminare. 

Alexandr Odințov (PSRM), membru al Comisiei pentru construcții, arhitectură și relații funciare, a explicat că numărul insuficient de voturi de datorează absentarii de la ședințe a celor care fac parte din Comisia pentru construcții, arhitectură și relații funciare.

Consilierii au supus votului propunerea de a transmite proiectul la reexaminare. Întrucât din cei prezenți, 16 s-au arătat „pro”, iar 19 s-au abținut, aceasta nu a trecut.  

Ulterior a fost supus votului proiectul ca bază.

Statut: Respins

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

 

Nedelea

Neafiliat

 

Bunescu

Neafiliată

 

Tîșcul

Neafiliată

 

Mandatii

Neafiliat

 

Cebotari

Pro 14 - - - - - 1 1 - - - - -
Contra - - - - - - - - - - - - -
Abțineri - 9 1 2 1 1 - - 1 1 1 - 1

 


 

10. Formarea unor bunuri imobile (terenuri) din str. Constructorilor 48, transmiterea în proprietate privată comună și adjudecarea la licitație funciară

 

Proiect de decizie

Conform proiectului de decizie, se propune stabilirea suprafețelor și a hotarelor terenurilor din str. Constructorilor 48, proprietate publică municipală din domeniul privat, cu  modul de folosință pentru construcții. Mai exact, modificarea planului cadastral al terenului cu nr. cadastral 0100408.157, cu suprafața de 0,1432 ha. Astfel, terenul în cauză se separă și se formează următoarele bunuri imobile: teren modificat cu nr. cadastral 0100408.157 - 0,600 ha, destinat pentru construcții; teren nou format cu nr. cadastral 9199498.206 - 0,0832 ha, destinat pentru construcții. Primul lot se transmite către doi beneficiari, în proprietatea privată comună, ca urmare a vânzării/cumpărărăii la preț normativ, pentru deservirea în comun a casei de locuit particulare. Noul teren format se acceptă la licitația funciară și este destinat pentru amplasarea unui obiectiv compatibil cu zona. Prețul inițial de adjudecare urmând a fi stabilit de către Comisia pentru organizarea și desfășurarea licitațiilor funciare cu strigare. 

Subiectul respectiv are avizul pozitiv al comisiei de resort. Ca urmare a votării proiectului ca bază, 32 de consilieri au optat „pro”. 

Amendament: 

Excluderea punctului 5, 6, din preambul tot ce ține de norma legală cu privire licitații, inclusiv 8.4 partea care se referă la licitația funciară. 

Andrei Năstase (Platforma DA) s-a arătat deranjat că, după votarea proiectului ca bază, o bună parte din punctele incluse au fost propuse spre excludere. Astfel, crede Năstase, esența acestuia a fost modificată. 

În urma polemicilor, raportorul, șeful adjunct al Direcției generale arhitectură, urbanism și relații funciare, Adrian Grigorițchi a declarat că nu mai insistă pentru modificări. Andrei Năstase a manifestat o atitudine de revoltă cu privire la ușurința de retragere a amendamentelor. 

Aliona Mandatii (Neafiliată) a explicat că la strada Constructorilor sunt mai multe terenuri care pot fi scoase la licitație, dar lipsește calea de acces. Astfel, licitarea terenului ar fi irațională. Reexaminarea ar permite Direcției arhitectură să vină cu o soluție în acest sens. 

Alexandr Odințov (PSRM) a menționat că în lipsa unei căi de acces, la licitație pot participa vecinii.

Într-un final a fost supus votului pachetul de amendamente, aprobat cu 33 de voturi.

Statut: Aprobat

 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

 

Nedelea

Neafiliat

 

Bunescu

Neafiliată

 

Tîșcul

Neafiliată

 

Mandatii

Neafiliat

 

Cebotari

Pro 17 9 - - 1 - 1 1 - - - 1 1
Contra - - - - - - - - - - - - -
Abțineri - - 5 1 - - - - 1 1 1 - -

Decizia finală lipsea în momentul publicării sintezei

 


 

11. Operarea unor modificări în decizia Consiliului Municipal Chișinău nr. 13/19 din 04.08.2020 cu privire la darea în locațiune a loturilor de pământ din șos. Muncești 269/1, Societății cu răspundere limitată „EURO LPG”

Proiect de decizie

La începutul prezentării proiectului, raportorul, șeful adjunct al Direcției generale arhitectură, urbanism și relații funciare, Adrian Grigorițchi a propus substituirea „EURO LPG” cu „ELIGIBIL-CON” S.R.L. Potrivit lui, proiectul a obținut avizul negativ al comisiei de resort, unde 4 membri au votat „pro”, 0 împotrivă, iar doi s-au abținut.

Aliona Mandatii (Neafiliată) a precizat că s-a insistat de nenumărate ori ca Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare să vină cu un nou regulament de aprobare a tarifelor pentru arendă. În momentul de față, crede Mandatii, tariful este mult prea mic și neactual. Membră a Comisiei pentru construcții, arhitectură și relații funciare, aceasta a precizat că nu-și va da votul pentru proiecte similare, în cazul în care tariful de locațiune rămâne neschimbat.

Raportorul, șeful adjunct al Direcției generale arhitectură, urbanism și relații funciare, Adrian Grigorițchi a declarat că prețul este stabilit de lege. Un eventual regulament va fi întocmit în conformitate cu legislația, care acum prevede ca arenda să fie stabilită din prețul normativ. În replică, Năstase l-a întrebat dacă este posibil ca municipalitatea, în actualele condiții, să încaseze mai mulți bani din chirie. Grigorițchi a explicat că nu, iar Năstase l-a contrazis. Șefului adjunct al Direcției arhitectură a declarat că în momentul în care totuși se va modifica regulamentul, respectiv și prețul, se va întocmi un acord adițional între primărie și agentul economic. 

Alexandr Bondarenco (PSRM) a declarat că dacă se va schimba metodologia sau coeficienții de calculare a chiriei, se modifică și contractul în baza unui acord adițional. Acest lucru este stipulat și în contractul cadru a contractului de locațiune. 

Andrei Năstase (Platforma DA) a susținut și în acest caz necesitatea de trimitere la reexaminare. Propunerea a fost susținută de 24 de consilieri. 

Statut: Trimis la reexaminare

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

 

Nedelea

Neafiliat

 

Bunescu

Neafiliată

 

Tîșcul

Neafiliat

 

Cebotari

Neafiliată

 

Mandatii

Pro 14 9 5 - 1 - 1 1 - - 1 1 1
Contra - - - - - - - - - 1 - - -
Abțineri - - - 1 - - - - - - - - -

 


 

12. Edificarea Monumentului „Coloana Cerului”, pe traseul Chișinău - Strășeni km 9-10.

Proiect de decizie

Propunerea constă în construcția unui monument pe traseul Chișinău - Strășeni km 9-10, cu genericul  „Coloana Cerului”. Inițiativa a venit din partea A.O. „Monumentum”, asociație care ar urma să suporte și cheltuielile de elaborare. Totuși, autorii și-au retras proiectul de pe Ordinea de zi, invocând o serie de neclarități. 

Statut: Retras

 


 

 

13. Informație exhaustivă referitor la transportarea deșeurilor obținute în urma construcțiilor și demolărilor efectuate în mun. Chișinău

 

Pentru prezentarea proiectului, la tribună a fost invitat șeful Direcției locativ-comunale și amenajare, Ion Burdiumov. Acesta a punctat că informația este un preambul pentru proiectul cu nr. 14. 

 

 

Potrivit lui Burdiumov, locația precedentă, folosită pentru stocarea deșeurilor din construcții, nu mai are spațiu pentru depozitare. În acest scop, se văd nevoiți să atribuie un alt loc. Suprafața identificată este un teren municipal din str. Calea Ieșilor 36. 

 

 

Terenul se află însă în gestiunea S.A. „Edilitate”, susține Burdiumov, o fostă carieră de calcar. 

 

 

În paralel, raportorul afirmă că s-a desfășurat și un studiu de fezabilitate. În urma cercetării a fost selectată respectiva adresă, fiind cea optimă. 

 

 

În momentul de față, domeniul construcțiilor este blocat, a declarat Burdiumov. Mai mult, nici deșeurile în urma curățirii orașului nu pot fi stocate.

 

 


 

 

14. Formarea și autentificarea drepturilor asupra unui bun imobil din domeniul privat al mun. din Calea Ieșilor 36

 

 

Proiect de decizie

 

 

 

Conform responsabililor de elaborarea proiectului, 7 ha dintr-un teren de 30 de ha, amplasat în str. Calea Ieșilor 36, sunt propuse pentru stocarea deșeurilor din construcții. Aflate în gestiunea S.A. „Edilitate”, suprafața reprezintă o adâncitură formată în urma scoaterii calcarului. Astfel, spațiul format trebuie să fie acoperit. 

 

 

Raportorului Adrian Grigorițchi i s-a cerut explicații cu privire la autoritatea care va supraveghea tipul de deșeuri transportate pentru stocare. Acesta a reiterat că sarcina se atribuie în responsabilitatea Direcției locativ-comunale, detaliile însă urmează a fi puse la punct.

 

 

Totuși, proiectul nu a trecut examinarea în Comisia pentru construcții, arhitectură și relații funciare. Andrei Năstase a stipulat necesitatea avizului comisiei respective, dar și a Comisiei juridice. În replică, secretarul Consiliului a explicat, dacă proiectul are avizul unei singure comisii, este suficient pentru discutarea acestuia în CMC. Năstase a propus trimiterea la reexaminare, iar în regim de urgență, includerea la următoarea ședință. Propunerea a fost respinsă cu  de 27 de voturi împotrivă și de abțineri.

 

 

Consilierul PAS Roman Cojuhari a propus ca amendament excluderea sintagmei: „aflat în gestiunea S.A. Edilitate”. Acesta afirmă că la Agenția Relații Funciare și Cadastru nu este înregistrat un document confirmativ în acest sens. Consilierii PSRM au cerut cinci minute de pauză, pentru a defini poziția Fracțiunii. Între timp, s-a solicitat și opinia edilului Ion Ceban. 

 

 

După pauză, Ion Ceban s-a prezentat la ședința CMC. Acesta a venit cu acuzații la adresa partidului de la guvernare, deși cele menționate în discursul său nu aveau legătură cu subiectul discutat. 

 

Roman Cojuhari (PAS) a numit atacurile edilului ca fiind nefondate și politice. 

Întrucât voturile în susținerea proiectului erau insuficiente, Ion Ceban a decis retragerea subiectului.

Statut: Retras

 

 


 

 

15. Raport privind activitatea Consiliului S.A. „Mina Chișinău” pentru anii 2021 - 2022

 

 

Proiect de decizie

 

 

 

Președintele Consiliului de administrație al S.A. „Mina Chișinău”, Corneliu Pântea, a prezentat raportul de activitate a instituției în perioada 2021 - 2022. 

 

 

 

Corneliu Pântea: „Am dezvoltat un proiect grandios care va asigura protecție contra surpării perimetrului minier a excavațiilor de la „Mina Chișinău”. Necesitatea acestuia vine în contextul în care pe suprafața minei locuiesc circa 160 de mii de cetățeni, toți din sectorul Râșcani. Mai mult, mina la moment este inundată în proporție de 60%. Renovarea minei va permite dezvoltarea unei surse alternative de apă potabilă. În acest sens a fost efectuat un studiu de fezabilitate. Costul este de 32 de milioane de lei. Prima etapă a proiectului ține de desecarea minei, ulterior expertiză minei și a pilonilor, iar în final, construcția stației propriu-zise.”

 

 

 

Conform celor menționate de Corneliu Pântea, în momentul de față, în cadrul minei muncesc opt angajați, asta în timp ce în perioada de glorie a instituției, numărul lor era de zeci. S.A. „Mina Chișinău” se confruntă cu o lipsă acută de angajați, motiv pentru care responsabilii au în plan un proiect de colaborare cu instituțiile penitenciare și atragerea forței de muncă din rândurile deținuților. Propunerea are drept scop sporirea volumului de extracție a pietrei, dar și micșorarea timpului de satisfacere a comenzilor. 

 

 

 

Președintele Consiliului de administrație al S.A. „Mina Chișinău”, Corneliu Pântea, a mai declarat în urma întrebărilor parvenite din partea consilierilor,  că sunt dificultăți în procesul de pomparea apei din mină. Asta pentru că pentru anul curent a fost bugetată o anumită sumă de bani în acest scop. Întrucât acțiunea are loc pe bază de energie electrică, tarif care a crescut simțitor, resursele financiare sunt insuficiente. 

 

 

 

Totuși, după desecarea totală a minei, administrația are în plan ca apa nouă să fie pompată către staţia de tratare a apei „Apă Canal Chişinău”. Resursele financiare obținute vor merge inclusiv în scopul acoperirii datoriei istorice de peste două milioane de lei. 

 

 


 

 

 

16. Raport privind activitatea Consiliului de administrație Î.M. „Piața Centrală” pentru anii 2021 - 2022

 

 

Proiect de decizie

 

 

 

Președinta Consiliului de administrație al Î.M. „Piața Centrală”, Olesea Pșenițchi, a prezentat raportul de activitate în format text, pe adresa electronică a consilierilor. Conducătorul ședinței CMC a precizat că responsabila este implicată în alte activități, motiv pentru care nu poate fi prezentă fizic. Întrucât lipsa acesteia a trezit nemulțumiri, subiectul a fost inclus în Ordinea de zi a următoarei ședințe.

 

Statut: Retras

 


 

 

 

17. Raport privind activitatea Consiliului S.A. „Apă Canal Chișinău” pentru anii 2021 - 2022

 

 

Proiect de decizie

 

 

Președintele S.A. „Apă Canal Chișinău”, Tudor Gîrbu, a prezentat raportul de activitate pentru anii 2021-2022. 

 

Responsabilul a precizat că cea mai mare problemă și actuală este acumularea datoriilor de către consumatorii de apă și canalizare. Acestea constituie peste 334 de milioane de lei, multe dintre ele fiind datorii istorice. O soluție de recuperare a prejudiciilor este calea judiciară, spune Gîrbu. Mai mult, unii agenți economici nu-și recunosc datoriile, motiv pentru care la fel vor fi atacați în instanța de judecată. 

 

 

Tudor Gîrbu a punctat faptul că, în urma creșterii tarifului la energia electrică cu 30%, cheltuielile companiei au crescut. Cei de la „Apă Canal Chișinău” au expediat o solicitare către ANRE pentru ajustarea tarifului la serviciile companiei. Gîrbu a refuzat să precizeze tariful cerut spre aprobare. 

 

 


 

 

 

18. Aprobarea prețurilor privind comercializarea masei lemnoase și a producției de la prelucrarea lemnului

 

 

Proiect de decizie

 

 

 

În acest scop, Victoria Covali, șefa interimară a Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”, s-a prezentat în sala CMC.

 

 

Secretarul CMC, Adrian Talmaci, a remarcat însă că documentul nu are obținut avizul Comisiei pentru buget, în consecință, consilierii nu au dreptul să-l analizeze. Executivul a luat decizia de a retrage punctul din ordinea de zi și transferarea acestuia pentru următoarea ședință a CMC.

 

 

 

Roman Cojuhari (PAS)  a precizat că de fapt, documentul nu a obținut avizul nici unei comisii. Pe lângă asta, a fost trimis la reexaminare în cadrul Comisiei pentru buget, întrucât era necesară ca decizia să fie îmbunătățită. Aceasta trebuie corectată și înaintată repetat în comisii, crede Cojuhari. Executivul a retras subiectul din ordinea de zi. 

 

Statut: Retras

 


 

 

 

19. Informație privind legalitatea încasării plăților pentru serviciile „Radio” și „Antenă”

 

 

Proiect de decizie

 

 

 

Potrivit raportorului, șeful direcției Juridice, Valeriu Bogdan, servicile de „Radio” și „Antenă”, incluse în facturile unor locuitori ai capitalei, sunt fără fundament real. Acesta susține că peste 15 mii de apartamente au în vigoare contracte încheiate cu peste 20 de ani în urmă. Informația se arată în raportul celor de la „LiftService”. Beneficiarii plăților pentru cele două servicii sunt doi agenți economici: Î.S. „Radiocomunicaţii" și S.R.L. „Extindere”. 

 

 

Totuși, Bogdan a declarat că nu cunoaște dacă acest serviciu corespunde statutului întreprinderi municipale, întrucât contractele au fost semnate cu mult timp în urmă. Mulți locuitori ai Chișinăului au trimis cereri de reziliere a contractului. Posibilitatea acestui lucru fiind indicat și pe pag INFOCOM

 

 

 

Andrei Năstase (Platforma DA)  a numit inadmisibil faptul că aceste contracte se prelungesc automat de zeci de ani și că au loc asemenea furturi. A cerut pentru următoarea ședință informații cu privire la cadrul normativ în baza căruia au fost semnate contractele, motivul pentru care sunt valabile și azi, dar și în ce an au fost semnate acestea. 

 

Valeriu Bogdan afirmă că cel mai probabil, beneficiarii fac inconștient achitările. 

A fost solicitată prezența directorului INFOCOM pentru următoare ședință. 

 

 

Anatolie Umaneț (PAS)  a prezentat informații documentate personal, referitor la pretinsele servicile de „Radio” și „Antenă”. Astfel, numai în luna august a anului trecut, au fost emise peste 16 mii de facturi de radio. Dacă anterior serviciul costa 5 lei, acum tariful constituie puțin peste 8 lei. Plățile ajung în bugetul Î.S. „Radiocomunicaţii".

 

 

 

Tot în luna august 2021, au fost expediate peste 27 de mii de facturi la antenă.  Serviciul costă 1 leu per gospodărie. În acest caz, beneficiarul banilor este S.R.L. „Extindere”, fondată în 1998. 

 

 

Intermediari în acumularea banilor pentru cele două servicii sunt întreprinderile municipale pentru gestionarea fondului locativ și INFOCOM. 

 

 

Partea neobișnuită, afirmă Umaneț, serviciul radio este activ. Însă, majoritatea celor care dispun de el, au făcut reparație, au tăiat firul de conectare, și respectiv nu au habar că serviciul este disponibil.

 

Statut: Retras

 


 

 

20. Informație referitor la activitatea Î.M. „Direcția parcurilor de cultură și odihnă” și cauza demiterii administratorului acesteia 

 

 

Proiect de decizie

 

 

 

La 8 septembrie, primarul Ion Ceban a semnat dispoziția prin care administratorului Î.M. „Direcția parcurilor de cultură și odihnă”, Sergiu Chirnițchi, i-a fost încetat contractul individual de muncă. În acel moment, Chirnițchi declara: „S-a terminat. Ieri mi-au înmânat o hârtie și fără explicații mi-au cerut să o semnez. Aceasta este, probabil, recunoștința din partea primăriei și primarului general, pentru munca fără precedent depusă de mine.”

 

 

Șeful direcției Juridice, Valeriu Bogdan, a venit la tribuna CMC în calitate de raportor, delegat de executiv pentru a detalia despre cauza demiterii administratorului Î.M. Direcția parcurilor de cultură și odihnă, Sergiu Chirnițchi.

 

 

Consilierii PAS au susținut că vor declarații ample despre activitatea Î.M. „Direcția parcurilor de cultură și odihnă” din ultimii ani, nu doar aspectul juridic.  

 

Andrei Năstase a cerut transferarea subiectului pentru următoarea ședință. 

 

Consilierii PAS au propus trimiterea la reexaminare și includerea pe ordinea de zi a următoarei ședințe. Proiectul a fost trimis la reexaminare fără a fi supus votului. 

 

Statut: Trimis la reexaminare

 


 

După ce au trimis la reexaminare mai multe subiecte, consilierii au închis ședința.

 


 

 

Responsabilă de monitorizare: Loreta Lisnic

 

 

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ


Publicat de:

Distribuie