De ce avem nevoie de vot electronic în Consiliul Municipal
O dată la patru ani, noi votăm consilierii care credem că reprezintă interesele noastre şi care vor rezolva problemele capitalei. În Chişinău, ca în toată ţara, votăm liste de consilieri. Adică nu putem alege doar un consilier delegat de un sector şi nici nu avem vreo putere asupra candidaților sau locului acestora pe listă.
După ziua alegerilor, ca cetăţeni, nu putem urmări simplu şi accesibil, dacă cei pe care i-am votat chiar se țin de promisiuni.
Pentru a afla cum au votat consilierii, trebuie să mergem la Primărie să cerem procesul-verbal (dacă este gata!) şi să răsfoim printre multele pagini. Prima copie este gratis. Restul trebuie plătite.
Putem, desigur, să urmărim şedinţele Consiliului. Acestea sunt în timpul orelor de lucru, durează în mediu 4-6 ore, nu au o agendă clară, de aceea nu putem urmări punctul de pe ordinea de zi care ne interesează. Mai mult ca atât, procesul de votare este rapid şi de obicei votul este anunţat de şeful fracţiunii fără ca ceilalţi consilieri să aibă obiecţii.
De la 1 aprilie, consilierii au promis introducerea votului electronic.
Ce înseamnă aceasta?
Fiecare consilier va vota individual, iar noi vom şti cum a votat.
De ce este important?
Transparența este cel mai mare avantaj.
- Vom vedea cum au votat consilierii noștri şi dacă aceștia îşi ţin promisiunile.
- Vom putea mai uşor să depistăm conflictele de interes.
- Vom aprecia acei consilieri care lucrează întru rezolvarea priorităților cetățenilor.
- Vom vedea direct cum se cheltuiesc banii din impozitele noastre.
Totodată, atunci când se cunoaște nominal cum a votat un consilier, crește responsabilitatea acestuia. La fel vom putea vedea cine vine la lucru şi cine mai absentează.
La fel datorită votului electronic, cetăţenii vor putea urmări cum s-a votat anume la problemele care îi interesează.
În condițiile în care noi nu avem un sistem uninominal, unde consilierul are direct mandat de la un sector sau de la un număr clar de oameni în fața cărora răspunde, votul electronic e unul din puținele instrumente care pot să responsabilizeze un consilier.
Amintim că decizia privind votul electronic a fost adoptată în martie 2016, iar în iulie 2016, sistemul urma să fie deja funcțional. Lucru care nu s-a întâmplat. Acum, avem o nouă promisiune și un nou termen-limită: 1 aprilie.
Primăria MEA va urmări evoluția acestui proces și așteaptă cu nerăbdare votul individual și nominal în CMC.
Autor: Vlada Ciobanu