PrimariaMea
Ce fac autoritățile: plan de reînnoire, benzi dedicate și tichetare electronică Image
22 iul. 2020

Ce fac autoritățile: plan de reînnoire, benzi dedicate și tichetare electronică

 

22 iulie 2020

 

Transportul public calitativ este o necesitate în fiecare oraș mare. Piste pentru bicicliști, trotuare îngrijite, sisteme inteligente în transportul public, zone pietonale, confort în troleibuz/autobuz, a devenit o necesitate pentru locuitorii unui oraș. Cu cât acestea sunt mai dezvoltate, cu atât locuitorii sunt mai mulțumiți și aleg transportul public în detrimentul mașinilor personale.

În Chișinău, transportul public rămâne a fi o problemă de mulți ani. În perioada 5 iulie – 4 august 2019, Primăria MEA a realizat un sondaj reprezentativ pe un eșantion de 1300 de persoane, prin care a identificat că transportul public este o problemă prioritară pentru chișinăuieni. Cetățenii s-au arătat nemulțumiți de orarul sau numărul insuficient al unităților de transport și calitatea unităților de transport.

Pe parcursul anilor, au fost mai multe tentative de a rezolva problema. În 2013, Primăria Municipiului Chișinău a apelat pentru servicii de consultanță privind reglementarea şi restructurarea transportului public la compania germană TransportTechnologie-Consult Karlsruhe GmbH (ttk.de) și compania română S.A. Metroul. Documentul elaborat atunci a fost adoptat ca „Strategia de Transport a Municipiului Chișinău 2014”. Chiar dacă acesta a fost realizat cu șapte ani în urmă, analiza SWOT (Puncte Forte, Puncte Slabe, Oportunități și Amenințări) descrie situația actuală din Chișinău (confort și randament scăzut al Parcului de Autobuze; parcurile auto au nevoie de o modernizare globală în vederea menținerii fiabilității economice și ecologice; organizare slabă și facilități necorespunzătoare ale operatorilor municipali; structura tarifară nu încurajează fidelitatea călătorilor; etc.). La ședința CMC din 22 decembrie 2017 a fost aprobat „Caietul de sarcini pentru elaborarea concepţiei de dezvoltare durabilă a infrastructurii transporturilor pentru teritoriul municipiului Chişinău”, în baza căruia urma să fie aleasă compania care va elabora concepția. Autoritățile au anunțat că se dorește elaborarea unui nou document în care vor fi descrise direcțiile principale de dezvoltare a infrastructurii, însă finalitatea acelor documente este necunoscută.

La alegerile locale din 2019, chișinăuienii au ales o nouă administrație a orașului. Pe lângă funcția de primar, câștigată de socialistul Ion Ceban, mai mulți dintre candidații din cursa electorală au devenit consilieri municipali ori s-au ales cu o funcție în cadrul Primăriei: Victor Chironda (viceprimar pe domeniul planificării urbane), Andrei Năstase (președintele fracțiunii ACUM Platforma DA din CMC), Dorin Chirtoacă (consilier municipal din partea Partidului Liberal), și Valerii Klimenco (consilier municipal din partea Partidului Politic „Șor”.

În ofertele lor electorale, majoritatea au menționat despre „renovarea parcului de troleibuze și autobuze, tichetarea electronică, circulația transportului în conformitate strictă cu un orar stabilit, tichete de tip unic în transportul public, etc”. Vom analiza periodic ce au reușit să facă aleșii locali pentru a îmbunătăți situația transportului public din capitală, dar și care dintre promisiuni nu au fost încă abordate. În acest text ne vom referi la:

 

I. Planul de reînnoire a transportului public

 

 

II.  Banda de pe str. Pușkin dedicată transportului public

 

 

III. Tichetarea electronică

 

 

 

PLANUL DE REÎNNOIRE A TRANSPORTULUI PUBLIC

 

După mai multe discuții despre necesitatea modernizării transportului public din capitală și modalitatea în care acest lucru trebuie să se întâmple - prin asamblarea autobuzelor sau troleibuzelor noi, procurarea acestora etc - la 10 martie, în cadrul ședinței CMC, a fost constituit grupul de lucru care urma să identifice cea mai bună soluție pentru renovarea parcului rulant al sistemului de transport public. Grupul a fost constituit din șapte consilieri municipali - Dorin Chirtoacă (PL), Valerii Klimenco (PP Șor), Macovei Ion (DA), Tesa Iurie (DA), Alexandru Trubca (PAS), Corneliu Pântea (PUN), Alexandr Comarov (PSRM), doi funcționari din cadrul primăriei - Victor Chironda (viceprimar), Lilian Copaci (șeful Direcției Transport și Căi de Comunicație), doi consilieri ai primarului - Vladimir Mitru, Olga Ursu, și trei reprezentanți ai societății civile - Andrei Tudos, Eugen Camenscic și Constantin Borosan.

Raportul final al grupului de lucru a fost făcut public pe 14 mai și a fost supus consultărilor publice după doar 4 zile, pe 18 mai. La 19 mai, raportul a fost prezentat la ședința Consiliului municipal.

Câteva dintre principalele constatări din raport:

 

- Nivelul de confort în unitățile de transport public este unul foarte scăzut, fiind de cel puțin 2 ori mai scăzut ca media europeană;

- Au fost identificate 18 zone urbane care nu sunt acoperite deloc sau doar parțial cu transport public municipal (deservite în exclusivitate de rutele de maxi-taxi sau nu sunt deloc deservite de transportul public);

- Numărul minim de unități de transport necesare pentru asigurarea standardelor minime de calitate și comoditate reprezintă cca. 160 de unități pentru localitățile din zona metropolitană și cca. 160-170 de unități pentru deservirea zonelor acoperite de rutele de maxi-taxi;

- Structura rutelor de autobuze, troleibuze și maxi-taxi care deservesc localitățile din zona metropolitană a Chișinăului este ineficientă și în mare parte intersectează zona centrală – extrem de aglomerată a orașului;

- Administratorii rutelor de maxi-taxi activează cu grave încălcări ale legislației fiscale;

- Structura actuală a sistemului de tichetare este ineficientă și nu facilitează utilizarea abonamentelor;

- În cazul Î.M. RTEC valoarea subvențiilor este de cca. 217 mln MDL (în 2020), iar în cazul Î.M. PUA aceasta este de cca. 128 mln MDL (în 2020).

 

sursa: Raportul Grupului de lucru pentru identificarea soluției tehnice și opțiunii financiare optime în vederea renovării parcului rulant al sistemului de transport public din municipiul Chișinău

În baza raportului, a fost elaborat și aprobat un plan de reînnoire a parcului rulant al sistemului de transport public pentru următorii patru ani. Astfel, autoritățile își propun să implementeze o serie de acțiuni, după cum urmează:

Planul de reînnoire a parcului rulant al sistemului de transport public din municipiul Chișinău, aprobat prin decizia CMC nr. 6/3 din 19.05.2020

Autoritățile își propun ca unitățile de transport nou achiziționate să fie distribuite atât pe rutele urbane, cât și pe cele care deservesc suburbiile orașului:

Recomandarea grupului de lucru privind distribuirea unităților de transport nou-achiziționate

Planurile autorităților necesită resurse financiare considerabile. Pentru implementarea acestora, aleșii municipali au împuternicit primarul să negocieze un împrumut de până la 400 mln lei pentru achiziționarea unităților de transport și au aprobat un credit de 130 mln lei pentru asamblarea a 35 de troleibuze.

 

 

O  BANDĂ DE PE STR. PUȘKIN - DOAR PENTRU TRANSPORTUL PUBLIC

 

Pe 19 mai, pe strada Pușkin a fost aplicat marcajul care delimitează banda rezervată circulației transportului public. De asemenea, str. Pușkin s-a ales cu piloni instalați pe banda dreaptă, pentru a stopa parcarea pe trotuare. Ambele măsuri au fost întreprinse pentru a fluidiza circulația transportului public și a asigura accesibilitatea trotuarelor pentru pietoni.

Deși inițial în mediul online au apărut discuții precum că banda de pe str. Pușkin e un fiasco, din motiv că e haos și șoferii sunt nervoși,  se pare că în timp șoferii au înțeles semnele de marcaj și s-au adaptat regulilor.

Mai multe studii demonstrează necesitatea benzilor destinate transportului public, mai ales în centrul orașului, unde există un flux mare de mașini. Printre avantaje se enumeră creșterea vitezei de deplasare a transportului public și respectarea orarului/creșterea gradului de punctualitate. Pentru orașul Chișinău sunt recomandate implementarea benzilor pe următoarele străzi: Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt (ambele direcții); str. Mitropolit Bănulescu-Bodoni și Bulevardul Grigore Vieru (ambele direcții).

Despre necesitatea de a promova transportul public prin crearea mai multor benzi destinate strict troleibuzelor și autobuzelor se vorbește în fiecare campanie electorală, iar toți candidații promit că vor amenaja astfel de benzi. În mai mult de jumătate de an, autoritățile locale au amenajat doar o bandă destinată transportului public.

 

 

TICHETAREA ELECTRONICĂ - INIȚIATIVA CU TERMEN DE ZECE ANI

 

De mai bine de zece ani, subiectul tichetării electronice apare periodic pe agenda autorităților locale. Primele încercări datează încă din 2010, atunci când municipalitatea a vorbit despre necesitatea inovațiilor noi (geolocație și sistem de tichetare electronică). De atunci, aceste măsuri se găsesc cam în toate documentele importante, însă, în momentul publicării acestui articol, rămâne doar pe foi. Primăria MEA a publicat recent un articol despre epopeea tichetării electronice.   Tichetarea electronică presupune cumpărarea biletului pentru transport public cu ajutorul unui card, în locul cumpărării biletului de la taxator. Cu toate acestea, tichetarea electronică este și un subiect mult discutat în societate, din cauza taxatorilor, care vor fi nevoiți să se reprofileze o dată cu implementarea acestui sistem.

sursa: primariamea.md

Viceprimarul Victor Chironda a afirmat că în 2021 tichetarea electronică va fi implementată. Pentru a realiza această decizie, va fi lansat un proces de organizare a unui parteneriat public-privat, ca la finalul acestui an să fie deja ales printr-un tender operatorul economic care va implementa sistemul, iar în 2021 compania selectată va implementa sistemul electronic de plată.

În majoritatea rapoartelor și cercetărilor realizate în ultimii zece ani e descrisă necesitatea implementării unui sistem de taxare electronică. Astfel s-ar cunoaște numărul real de călători pe zi și ar diminua inițiativele de falsificare a biletelor. Mai mult, acesta ar reduce substanțial cheltuielile anuale, conform unei concluzii din raportul Grupului de Lucru din CMC: „Cca. 110 mln de lei din totalul cheltuielilor Î.M. RTEC și Î.M. PUA reprezintă costurile aferente salarizării taxatorilor, astfel implementarea sistemului de tichetare electronică va genera economiii de cel puțin 60-70 mln MDL anual.”

Știri despre tichetarea electronică apar cel puțin o dată pe an, din 2010. Candidații la funcția de primar promit că ei la sigur vor implementa acest sistem, inclusiv actuala componență CMC. Conform acțiunilor primăriei, sistemul electronic nu va apărea în Chișinău mai devreme decât în anul 2021, asta dacă planul nu va eșua din nou.

Exemplul orașului Tbilisi în implementarea sistemului de tichetare electronic

În Chișinău primele discuții despre implementarea sistemului online de tichetare a început de prin 2010, însă într-un alt oraș post-sovietic, Tbilisi, tichetarea electronică a început din 2007 în metro, din 2009 în autobuze, iar mai apoi și în microbuze. Achitarea se face printr-un card, emis de o companie privată, care e ușor de cumpărat la chioșcuri sau la stații, se încarcă electronic cu bani și se achită prin metoda aplicării cardului la aparat. Același card este valabil pentru toate tipurile de transport public. Apropo, taxatorii nu au rămas fără muncă (un argument contra taxării electronice la Chișinău), aceștia au devenit controlori sau însoțitori în transportul public, din motivul unui flux mare de turiști sau persoane în etate, aceștia îi îndrumă sau îi ajută să achite pentru călătorie. În așa modalitate nici oamenii nu și-au pierdut locul de muncă, și procesul a devenit mult mai transparent. Cazul orașului Tbilisi poate fi cercetat și adaptat pentru orașul Chișinău, mai ales că georgienii au implementat această practică cu mai mult de 10 ani în urmă.

Sistem de plata fără contact în autobuz cu card bancar în Tbilisi
sursa: iglus.org

 

 

CE AU MAI PROMIS ALEȘII

 

În fiecare campanie electorală, candidații se lansează în cursă cu diferite promisiuni, alegerile locale din 2019 nu a fost o excepție. Unele sunt mai ușor de realizat, altele necesită mai mult timp și muncă pentru realizarea celor promise. Deși mai sus am descris anumiți pași, totuși unele promisiuni nu au fost abordate.

Am analizat programele electorale ale candidaților din 2019, mai ales acelora care s-au ales cu o funcție în cadrul CMC sau a primăriei și am depistat mai multe promisiuni care, până la publicarea acestui articol, nu au fost abordate în timpul ședințelor: plan de mobilitate urbană durabilă, stații modulare în fiecare sector al Chișinăului, posibilitatea de a plăti pentru o călătorie și de a schimba câteva transporturi timp de o oră, organizarea unui parteneriat public-privat cu companii private de transport care vor asigura servicii calitative de transport în suburbii, deschiderea de noi linii de transport public în suburbii, modernizarea tuturor stațiilor de așteptare de pe teritoriul municipiului și din suburbii, dezvoltarea de aplicații mobile care să includă informații utile, planificare urbană de tip european, cu creșterea mobilității urbane, a zonelor pietonale, organizării și integrării transportului public.

Este nevoie de timp pentru abordarea tuturor problemelor și punctelor menționate mai sus, mai ales că actuala administrație a orașului are mai puțin de un de activitate. Până la finalizarea mandatului sunt mai mult de trei ani. Primăria MEA va monitoriza și informa despre acțiunile întreprinse de aleșii municipali.

 

 

CONCLUZII

 

Managementul defectuos al transportului public de-a lungul anilor ne-a adus în anul 2020 fără tichetare electronică, aer condiționat în unitățile de transport, iar condițiile lasă de dorit. În timp ce multe capitale europene încurajează transportul public în detrimentul mașinilor personale, în Chișinău acest trend este foarte slab simțit.

Chiar dacă au mai fost aprobate documente pentru dezvoltarea transportului public și nu au fost îndeplinite toate sarcinile până la capăt, sperăm că actuala componență CMC după „Aprobarea planului de reînnoire a parcului rulant al sistemului de transport public din municipiul Chișinău pentru anii 2020-2023” să fie îndeplinite toate punctele și să înceapă dezvoltarea transportului public din Chișinău.

Prezentăm câteva recomandări necesare de implementat:

 

1. Realizarea planului de reînnoire a parcului rulant al sistemului de transport public din municipiul Chișinău pentru anii 2020-2023 într-un mod transparent și eficient.

 

 

2. Implementarea cât mai curândă a sistemului electronic de tichetare.

 

 

3. Separarea mai multor benzi din centrul Chișinăului doar pentru transport public (exemplul străzii Pușkin).

 

 

4. Consultarea publică a proiectelor și inițiativelor.

 

 

5. Analiza opțiunilor și măsurilor alternative.

 

Vom monitoriza în continuare ședințele CMC și a Primăriei pentru a vă informa despre realizările/proiectele autorităților locale pentru dezvoltarea transportului public în Chișinău.

 

Autor: Tudor Arnăut

 

 


 

 

Textul a fost elaborat în cadrul proiectul “Priority Driven Local Administration”, implementat de AO Primăria MEA, datorită suportului generos din partea poporului american, oferit prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).  Materialul reflectă opinia autorului și nu reprezintă viziunea USAID sau a Guvernului Statelor Unite.

 

 


Distribuie