PrimariaMea
Ajutor la achitarea căldurii iarna și „răcoritul spiritelor” Image
15 oct. 2021

Ajutor la achitarea căldurii iarna și „răcoritul spiritelor”

 

 

Consilierii s-au întrunit pentru continuarea ședinței începute pe 7 octombrie după ce, anterior, au luat o pauză pentru a inspecta la fața locului mai multe subiecte funciare.  

 

Aleșii locali au examinat 16 proiecte de decizie, majoritatea funciare. Astfel, aceștia au hotărât oferirea unui imobil pentru crearea Centrului Cultural „Eugen Doga”, expunerea la licitație a mai multor loturi funciare, dar și modificarea regulamentelor privind oferirea încăperilor în locațiune, comodat sau amplasarea gheretelor în oraș. Totodată, consilierii au aprobat regulamentul privind acordarea ajutorului pe perioada rece a anului. Totuși, ședința nu a trecut fără declarații politice, acuzații reciproce, remarci sarcastice și dezbateri aprinse, consilierii fiind nevoiți să ia o pauză pentru a-și „răcori spiritele”.

 

Ședința consiliului a început cu o întârziere de peste o oră, după ce fracțiunea PSRM a solicitat acest lucru, motivând că ar avea o ședință cu unul dintre raportori. Deși au început mai târziu, consilierii au hotărât închiderea zilei de lucru mai devreme.

 

Durata: 5 ore și 40 minute, fără pauză

Pauză: 13.04 - 14.20

 

 


 

Ordinea de zi

 


 

12. Expunerea la licitație funciară

Proiecte de decizie

 

Primăria va scoate la licitație mai multe terenuri municipale din bd. Renașterii Naționale (0,7506 ha), bd. Mircea cel Bătrân (0,3593 ha) și bd. Dacia (0,0962 ha). 

 

12.1 Bd. Renașterii Naționale (0,7506 ha)

 

Prețul de start pentru licitație este de 27 210 000 lei. Terenul este reglementat prin Planul Urbanistic Zonal (PUZ) cuprins în perimetrul străzilor Calea Orheiului - bd. Renașterii Naționale - str-la Pietrăriei - str. Carieriei, fiindu-i atribuit codul R6 și C2.

 

Consilierii au încercat să examineze subiectul la ședința din 7 octombrie, însă au ajuns la concluzia că e necesară o inspecție la fața locului pentru a verifica gradul de ocupare a terenului. 

 

Roman Cojuhari (PAS) a menționat că, datorită PUZ-ului votat, s-a oferit dreptul de a construi pe terenul adiacent în regim de R7, iar pe terenul respectiv - doar R6. Astfel, s-a adus prejudiciu de câteva milioane municipiului. Conform raportorului, faptul că pe un teren este codul R6 și altul R7, nu înseamnă neapărat că pe cel R7 se vor construi terenuri de R7, iar procentul de ocupare a terenului pentru R6 și R7 este același, de 30%.

 

Alexandru Odințov (PSRM) a menționat că licitațiile pentru loturi funciare au loc online și nu se cunoaște din start cine va adjudecatarul. 

 

Zinaida Popa (PAS) a declarat că este bine să fie adresate întrebări, pentru ca să nu se repete situația de la Coca 7, unde procentul de ocupare a terenului e de 100%. 

 

Aliona Mandatii (Platforma DA) a declarat că Platforma DA susține scoaterea la licitație a terenurilor.

 

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 11 2 1 1
Contra 1 1
Abțineri 6 2

* Numărul de voturi exprimat de președinta ședinței - 35, nu corespunde cu numărul calculat de Primăria Mea - 36 în urma enunțării voturilor.

Decizia finală

 

 

12.2 Bd. Mircea cel Bătrân (0,3593 ha)

 

Terenul din bd. Mircea cel Bătrân urmează să fie scos la licitație și să fie destinat construcției unui ansamblu rezidențial. Adjudecatarul terenului va suporta cheltuielile legate de conectarea la rețelele inginerești și efectuarea lucrărilor de amenajare complexă a teritoriului în interes public. 

 

Roman Cojuhari (PAS) a solicitat informații privind gradul de ocupare a terenului la momentul actual. Conform lui Vrabie, indicii pe parcelă de ocuparea terenului maximal sunt de 60-65%, însă acesta nu a putut oferi informații despre situația actuală.

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a întrebat de ce nu sunt puse la licitație alte terenuri, ci doar cel care este la prima linie. Potrivit acestuia, dacă nu se pun acum la licitație toate terenurile, pe viitor restul nu vor fi atractive. Conform lui Grigorițchi, terenul este traversat de rețele edilitare foarte mari ale Apă-Canal, iar o parte deja este utilizată pentru construcția unor blocuri locative în zonă. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 11 2 2 1 1
Contra 1
Abțineri 6 1

*Numărul de voturi exprimat de președinta ședinței - 37, nu corespunde cu numărul calculat de Primăria Mea - 38 în urma enunțării voturilor.

Decizia finală

 

12.3 Str. Calea Orheiului (0,7327 ha)

 

Executivul a retras subiectul pentru examinare ulterioară. Andrei Năstase (Platforma DA) a întrebat cum se întâmplă că la ședința trecută executivul era gata pentru examinarea subiectului, iar peste câteva zile nu mai e. Conform lui Adrian Grigorițchi, șef adjunct al Direcției generale arhitectură, urbanism și relații funciare și raportor la subiect, la ședința trecută a fost expediat un aviz de înștiințare, însă recent Direcția generală arhitectură și urbanism a fost informată că avizul nu a fost recepționat de către destinatari. 

 

Statut: Retras

 

 

12.4 Perimetrul străzilor bd. Mircea cel Bătrân – N. Sulac – N. Milescu Spătaru – Bucovina (loturile nr. 3-9 din anexa atașată proiectul de decizie) 

 

Terenul este împărțit în nouă loturi, fiind propusă expunerea la licitație a șapte dintre ele (anexele 3-9). Conform raportorului, loturile nr. 1 și 2 ar fi destinate construcției grădinițelor și școlilor.  Subiectul a cauzat mai multe discuții și confuzii. Astfel, consilierii s-au interesat de ce proiectul nu a fost examinat de Comisia pentru construcții, arhitectură și relații funciare, ci de cea de Buget. Grigorițchi a menționat că e necesar avizul unei singuri comisii și „așa s-a întâmplat” că proiectul respectiv a ajuns la Comisia buget și finanțe. Și consilierul Alexandru Bondarenco (PSRM), membru al Comisiei pentru construcții, a declarat că proiectul nu a fost avizat de Comisia din care face parte, însă aceasta a avizat Planul Urbanistic Zonal pentru zona respectivă și nu vede o problemă în votarea proiectului. 

 

Amendamente: 

- În preambul, după cuvântul „Chișinău”, se completează cu textul „în conformitate cu decizia 7/10 din 27/07/2021”, prin care a fost aprobat PUZ pentru zona cuprinsă în perimetrul str. Mircea cel Bătrân - Nicolae Sulac - Nicolae Milescu Spătarul - Bucovina; 

- Pct. 3, se exclude textul „(locativ-individual)”.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 11 2 2 1 1
Contra 1
Abțineri 5 1

Decizia finală

 

12.5 Bd. Dacia (0,0962 ha)

 

Terenul, aflat în prima linie pe bd. Dacia, este destinat construcției unui obiectiv comercial și de prestare servicii, conform codului C1.

Consilierii au venit cu mai multe amendamente. 

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a solicitat crearea unei Note protocolare, prin care să nu mai fie aduse în CMC proiecte care nu dispun de toate actele în ordine. 

 

 

Amendamente

- Pct. 3, după textul „01001200790” se completează cu „și va opera modificările de rigoare în baza planului bunului imobil și a actelor de drept asupra terenului în cauză”. 

- Pct. 4 este creat și completat cu textul „Direcția generală arhitectură și relații funciare, din sursele bugetului alocat, va asigura, prin intermediul executantului de lucrări cadastrale, perfectarea documentației cadastrale pentru modificarea planului cadastral al terenului cu nr. cadastral 01001200790, cu suprafața actualizată de 0,0962 ha din bd. Dacia, proprietate publică municipală, cu modul de folosință pentru construcții, aferent obiectivului comercial și prestări servicii în baza soluției urbanistice și limitele specificate în planul anexă”.

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 2 2 1 1
Contra 1
Abțineri 10 5 1

Decizia finală

 


 

 

13. Aprobarea Regulamentului privind acordarea ajutorului financiar pentru unele categorii de cetățeni din municipiul Chișinău la efectuarea plăților pentru resursele energetice

Proiectul de decizie nu a fost atașat

 

Regulamentul este necesar pentru a putea oferi ajutor financiar pe perioada de iarnă la achitarea facturii pentru energie termică în mun. Chișinău. Conform acestuia, beneficiarii ar fi persoanele defavorizate din capitală ale căror venit mediu lunar pentru ultimele 12 luni nu a depășit 3 000 și familiile tinere ale căror venit nu a depășit 5 000 lei de persoană în ultimul an. Regulamentul stabilește că cei care au beneficiat de acest ajutor și anul precedent, vor primi ajutorul în continuare fără a depune cerere, cu condiția să corespundă criteriilor de eligibilitate.  

 

Proiectul a fost menționat de mai multe ori pe parcursul ședinței, inclusiv pe 7 octombrie în cadrul discursurilor politice. Atunci, noul consilier PCRM, Victor FIlimon, a solicitat să fie mărit pragul de la 3 000 la 4 000 lei. Și Dinari Cojocaru (PSRM) a vorbit, într-un context mai larg, despre proiect, solicitând să fie mărit procentul ajutorului la 50%, dintre care 25% să fie asumat de guvernare. Tot la subiect, Eugenia Ceban (PSRM) a declarat că CMC nu este organ legislativ ș,i dacă cetățenii au nevoie, pot să apeleze la Legea 133. 

 

Veronica Herța (PL) s-a interesat privind ajutorul pentru locatarii din blocurile unde nu este permisă utilizarea gazului și locuitorii au acces doar la energie electrică, lucru determinat de costurile mai mari pentru plita electrică. Conform regulamentului aprobat în CMC anul precedent, pentru fiecare apartament ar fi trebui alocați câte 100 lei în calitate de ajutor, lucru care însă nu s-a întâmplat. Conform lui Ion Burdiumov, șeful Direcției generale locativ-comunale și amenajare (DGLCA), într-adevăr subiectul a fost votat, însă, deși el avea ca țintă persoanele defavorizate, formularea ar fi obligat oferirea ajutorului inclusiv celor care au plită cu inducție etc. Consiliera a menționat că în acest caz există altă problemă, și anume că DGLCA a luat anumite decizii privind un document votat de CMC fără a informa consilierii, lucru neconform. 

 

Dumitru Ivanov (PAS) a solicitat informații despre cum o să fie achitată plată pentru beneficiarii. Conform lui Burdiumov, pentru aceasta sunt alocați 51.3 mil lei, fiecare apartament primind o reducere de 40% din suma totală a facturii. 

 

Serghei Burgudji (P. Șor) s-a interesat privind suma alocată în anul precedent și cea pentru anul curent. Burdiumov a menționat în anul precedent s-au adresat 21 422 solicitanți, fiind calculată suma de 51 656 000 lei, iar într-un final au fost achitați 52 615 000 lei. Totodată, pentru acest an s-ar planifica o sumă similară, cu o mică majorare. Ulterior, deși consilierii se aflau la etapa întrebărilor, Burgudji a susținut un discurs criticând guvernarea actuală. 

 

Ion Cebanu (PL) a solicitat repetat să se revină la oferirea ajutorului de 100 lei celor din blocurile unde este doar energie electrică, nu și gaz. Acesta amintește despre multiplele tragedii cauzate de buteliile de gaz instalate neregulamentar de către orășeni. 

 

Dinari Cojocaru (PSRM), după etapa amendamentelor, a solicitat crearea unui act adițional prin care Consiliul municipal cere contribuția guvernului în compensarea cheltuielilor, în mărime de 25%. Totodată, acesta solicită mărirea numărului de persoane care să beneficieze, fiind incluși în categorie și profesorii, medicii și personalul auxiliar. 

 

Consilierii s-au contrat repetat privind proiectul acuzând partidele din guvernarea actuală și trecută de inacțiuni și împovărarea orășenilor. Totodată, consilierii au hotărât să creeze o notă protocolară prin care să solicite majorarea diapazonului de beneficiari ai ajutorului respectiv. 

 

Amendamente:

Pct. 13 (f) se completează cu textul „cu excepția persoanelor care beneficiază pentru prima dată”.

 

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 10 5 1 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 


 

 

 

14. Operarea de modificări

Proiecte de decizie

 

14.1. Componența comisiei responsabilă de organizarea licitațiilor cu strigare, aprobată prin decizia Consiliului municipal nr. 17/6 din 01.10.2020

 

În urma demiterii fostului viceprimar Victor Chironda și a alegerii fostei consiliere PAS Angela Munteanu-Pojoga în calitate de deputată în Parlament, a fost necesară modificarea componenței comisiei privind licitațiile pentru amplasarea unităților de comerț ambulant în capitală. 

 

Proiectul a generat discuții aprinse. Consilierii n-au avut obiecții la înlocuirea lui Victor Chironda cu viceprimarul Ilie Ceban, însă s-au contrat în privința înlocuirii Angelei Munteanu-Pojoga. Astfel, fracțiunea PAS a menționat că noul membru al comisiei ar trebui să fie din partea fracțiunii PAS și a propus-o pe Zinaida Popa (PAS). Colegii din consiliu n-au fost de acord. Fracțiunea PSRM a propus ca Munteanu-Pojoga să fie înlocuită de Daria Colomeeț (PSRM), iar Platforma DA a propus înlocuirea cu Iurie Tesa (DA). Considerând ordinea în care au parvenit propunerile, Daria Colomeeț a fost delegată în comisie. Astfel, numărul de reprezentanți ai fracțiunii PSRM în comisie e de trei persoane, pe când fracțiunea PAS nu va avea niciun reprezentant. Alte modificări în componență, care însă nu au cauzat discuții, au fost înlocuirea Alionei Mandatii (Platforma DA) cu colegul său de fracțiune - Ruslan Verbițchi. Mandatii a hotărât să se retragă din Comisie. 

 

Totodată, executivul a propus un amendament care a stârnit dezbateri îndelungate și anume excluderea sintagmei care limitează la 3 numărul de loturi adjudecate de același agent economic într-o singură licitație pentru agenții care comercializează flori și presă. Restricția este necesară pentru a evita monopolul din partea unei singure companii și se referea la licitațiile pentru orice amplasament pentru gherete. Idea de modificare a venit din partea executivului, în urma unor încercări eșuate de a organiza licitații pentru postamentele respective. Astfel, la eveniment s-ar fi prezentat un singur agent economic, iar într-un final s-a ajuns oricum la negocierea directă cu acesta. Schimbările în regulament ar permite executivului să nu organizeze licitații în van, în contextul în care oricum, conform raportorului, aceeași compania își va adjudeca loturile, diferența fiind doar dacă în cadrul uneia sau a cinci licitații.

 

Propunerea a acumulat 20 voturi pentru și 18 împotrivă, fiind necesare 26 de voturi pentru aprobarea a astfel de modificări. Totodată, aceasta a cauzat voturi discordante și în interiorul fracțiunii PSRM. Dinari Cojocaru (PSRM) a menționat că ar fi de acord cu prevederea respectivă în cazul în care în chioșcurile de presă s-ar vinde doar presă, nu și cafea, birotică etc. Eugenia Ceban (PSRM) a menționat că acest lucru nu este posibil și că trebuie de „respectat pensionarii”, care cumpără cafea ieftină de la gheretele respective. Mai mult, Ceban a lansat acuzații împotriva colegului ei de partid, precum că ar fi „împotriva pensionarilor” și că acesta dictează în cadrul fracțiunii. Fracțiunea PSRM a votat separat modificarea, cu 14 abțineri - inclusiv cea a lui Dinari Cojocaru și trei pentru, inclusiv votul Eugeniei Ceban.

 

 

Amendamente: 

Se substituie Aliona Mandatii cu Ruslan Verbițchi.

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL* PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 7 2 2 1 1 1
Contra
Abțineri 5 1

* Numărul de voturi al consilierilor PL nu a fost anunțat la microfon, nefiind clar

Decizia finală

 

 

14.2. Regulamentul privind desfășurarea licitațiilor pentru locațiunea încăperilor municipale nelocative

 

Proiectul prevede ajustarea regulamentului la legislația aprobată recent de parlament, inclusiv eliminând posibilitatea de a privatiza bunurile date în locațiune. Regulamentul a fost supus dezbaterilor publice și au primit avizele necesare. Totodată, proiectul de decizie prevede și modificări în Comisia pentru supravegherea corectitudinii desfășurării licitațiilor de obținere a dreptului de locațiune a încăperilor cu altă destinație decât cea locativă, inclusiv modificarea denumirii și a componenței, lucru necesar pentru a o înlocui pe fosta consilieră Angela Munteanu-Pojoga (PAS). După mai multe propuneri, inclusiv Anatolie Umaneț (PAS), Serghei Burgudji (P. Șor) și Ion Cebanu (PL), totuși Munteanu-Pojoga a fost înlocuită de Iurie Tesa (Platforma DA).

 

Amendamentele propuse au stârnit iarăși discuții între consilieri, dar și confuzii privind votul. Astfel, iniția fracțiunea PAS s-a abținut de la votarea deciziei. Totuși, după ce președinta ședinței - Aliona Mandatii (Platforma DA) a remarcat  că fracțiunea PAS din CMC votează diferit de colegii acestora din Parlament, Zinaida Popa (PAS) a solicitat o rectificare și includerea protocolară că fracțiunea din care face parte a votat pentru. 

 

 

Amendamente: 

- Pct. 2.6 este completat cu textul „precum și organizațiile necomerciale cu statut de utilitate publică”; 

- Pct. 2.10 (i) este completat cu sintagma „din data perfectării acestora”.

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 19 9 4 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

 

14.3. Regulamentul gestionării clădirilor, construcțiilor și încăperilor nelocative a municipiului

 

Modificările sunt necesare pentru a înlătura lacunele în gestionarea încăperilor nelocative trasmise în locațiune dar gestionate de municipiu. Astfel, regulamentul prevedere elaborarea contractelor tripartide, va fi reflectată ca venituri la întreprindere încasarea plăților din locațiune și va fi aplicată taxa de valoare adăugată calculată suplimentar în cazul în care întreprinderea este majoritar cu capital public deținută de Consiliul municipal, modificarea coeficienților, excluderea declarației pe proprie răspundere, modificarea termenului de notificare privind încetarea relațiilor contractuale și altele.

 

Veronica Herța (PL) s-a interesat privind ajustarea anuală a tarifelor. Conform lui Roman Vitiuc, raportor, ajustarea va avea loc la începutul fiecărui an, iar în cazul semnării contractelor de locațiune la finele anului se va menține prețul vechi, care va fi iarăși ajustat la începutul următorului an calendaristic. Herța a întrebat și privind rata de colectare a sumei prevăzute pentru această categorie în bugetul municipal. Conform lui Vitiuc, pentru această categorie a fost prevăzută încasarea a aproximativ 12 mil. lei, fiind colectate 75-80%, înregistrându-se o îmbunătățire față de anul precedent. 

 

Victor Mîndru (PD) a întrebat privind diferența coeficientului stabilit pentru încăperi asemănătoare, amplasate în zone similare. Mîndru a oferit exemplul unor încăperi situate pe str. Titulescu și Sarmisegetuza, care se află în același raion și sunt asemănătoare, însă au coeficient diferit. Conform lui Vitiuc, la stabilirea coeficientului s-a ținut cont de mai multe aspecte, inclusiv de prezența în zonă a mai multe sau mai puține încăperi, acesta fiind cazul în exemplul menționat de consilier. 

 

 

Amendamente: 

- Pct. 1.3 din proiectul de decizie este completat cu textul: „precum și organizațiilor necomerciale cu statut de utilitate publică”;

- Pct. 79 din Regulament este fiind exclusă sintagma „suprateran și inclusiv”; 

- Titlul Anexei 2 se modifică, fiind exclusă sintagma „suprateran și inclusiv”

- Pct. 80 din Regulament este modificat, fiind exclus cuvântul „altă” în privința reflectării veniturilor.

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 15 9 4 2 2 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

 

14.4. Regulamentul privind inventarierea clădirilor, construcțiilor și încăperilor izolate municipale

 

 

Modificările sunt tehnice, privind înlocuirea sau introducerea unor noi noțiuni. Consilierii nu au avut întrebări și au supus votului și aprobat proiectul. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 16 9 4 2 2 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 


 

 

15. Stabilirea și prelungirea relațiilor contractuale de comodat și locațiune

 

15.1. Stabilirea și prelungirea relațiilor contractuale de comodat și locațiune din str. Meleștiu 20 cu centrul „Renașterea” 

 

Proiectul nu a obținut avizul comisiei de specialitate și a fost retras de către raportor.

 

Statut: Retras

 

15.2. Stabilirea și prelungirea relațiilor contractuale de comodat și locațiune cu Agenția servicii publice

 

Încăperile se află pe str. Alexei Mateevici, Maria Cebotari și Mircea cel Bătrân, fiecare având suprafețe de câteva sute de metri pătrați. Încăperile necesită reparație capitală. Contractele inițiale de comodat au fost semnate în anul 2014. Contractul a fost elaborat împreună cu restituirea de către Agenția Servicii Publice (ASP) a încăperilor din str. Ștefan Neagă, în care agenția a realizat reparații capitale. 

 

Mai mulți consilieri au declarat că nu sunt de acord cu prelungirea contractului pentru un termen de cinci ani, menționând că acest lucru ar putea duce la pierderi din partea municipalității. 

 

 

Amendamente: 

Se modifică termenul de dare în comodat la 12 luni.

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 15 10 2 1 1 1
Contra
Abțineri 4

Decizia finală

 

 

15.3. Stabilirea și prelungirea relațiilor contractuale de comodat din str. Calea Orheiului 65

 

Proiectul nu a obținut avizul comisiei de specialitate și a fost retras de către raportor.

 

Statut: Retras

 

15.4. Stabilirea și prelungirea relațiilor contractuale de dare în folosință din str. Veronica Micle 5A

 

Încăperile vor fi oferite Direcției Cultură a mun. Chișinău în vederea amplasării Centrului Cultural „Eugen Doga”. Maestrul Eugen Doga s-a adresat repetat Primăriei cu solicitarea să fie construit sau oferit un bun imobil pentru crearea unui centru cultural. Primăria a identificat imobilul din str. Veronica Micle care, la moment, se află în stare de degradare avansată și necesită să fie valorificat, de altfel se va ruina în totalitate. Direcția Cultură și-a asumat identificarea resurselor pentru a putea reabilita imobilul. 

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a salutat inițiativa și a întrebat privind termenii de reparație. Conform raportorului, pentru a putea stabili termenii, inclusiv acte permisive, costuri și altele, este necesară darea imobilului în folosință.

 

Zinaida Popa (PAS) la fel a declarat că proiectul este unul susținut, însă ar fi necesare măsuri pentru a asigura că imobilul să fie utilizat doar în scopul de a crea un Centru cultural. Conform raportorului normele legale și deciziile adoptate anterior de consilieri, precum și formulările din proiectul de decizie, vor asigura ca imobilul să fie utilizat anume pentru crearea centrului cultural. Popa a reiterat că totuși riscul este mare, existând exemple în care, indiferent de proiectele aprobate, au fost construite imobile cu altă destinație. Consiliera a solicitat o schiță de proiect care să confirme cum va fi renovat imobilul și întrebuințarea acestuia în scopuri culturale. Conform lui Vitiuc acest lucru nu este posibil, fiind necesară aprobarea unui contract înainte de a crea documentație urbanistică.

 

Ion Filimon (PCRM) a propus renovarea bunului din fonduri publice și oferirea acestuia către Eugen Doga. 

 

Aliona Mandatii (Platforma DA) a declarat că fracțiunea pe care o reprezintă va susține plenar inițiativa respectivă. 

 

Ion Ceban, primar al capitalei, a avut o cuvântare mai lungă în care a îndemnat consilierii să voteze proiectul respectiv.

 

Roman Cojuhari (PAS) a reiterat poziția consilierei Zinaida Popa (PAS) privind necesitatea de a fi siguri că bunul va fi utilizat în scopul declarat. Ca soluție, edilul a propus completarea proiectului de decizie cu alocarea a cinci mil. lei din bugetul municipal pentru anul 2022, pentru proiectări, lansarea concursului și alte lucruri necesare. Totodată, a propus ca proiectul să fie creat în comun cu Guvernul Republicii Moldova. 

 

 

Amendamente:

În decurs de 30 de zile, Direcția Cultură, în comun acord cu Direcția generală economie, comerț și turism, vor elabora și vor prezenta planul de acțiuni cu privire la implementarea prevederilor prezentei decizii.

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 10 5 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

 

15.5. Prelungirea relațiilor contractuale de locațiune din str. Serghei Lazo 2

 

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a declarat că oferirea încăperilor este la un preț prea mic și ar trebui oferit la preț de piață. Totuși acesta nu a venit cu propuneri concrete de modificare, iar fracțiunea PSRM a votat pentru proiectul respectiv. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor* PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 5 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri 10

* Votul fracțiunii P. Șor nu a fost enunțat și nu este clar. Totodată, numărul de voturi enunțat de președinta ședinței - 30, nu corespunde cu numărul calculat. 

Decizia finală

 

15.6. Prelungirea relațiilor contractuale din bd. Ștefan cel Mare și Sfânt 83 D cu S.A. „Moda”

 

 

Aliona Mandatii (Platforma DA) a declarat că, Consiliul de administrare nu este funcțional, iar reprezentanții Platformei DA delegați în Consiliu nu au fost chemați la nicio ședință. 

 

Roman Cojuhari (PAS) a declarat că în magazinul din S.A. „Moda” sunt vândute prioritar branduri autohtone, iar aprobarea Regulamentului privind încăperile nelocuibile a însemnat inclusiv triplarea prețului pentru arenda încăperilor. Astfel, Cojuhari a propus, ca derogare de la Regulament, majorarea să între în vigoare din septembrie și nu în ianuarie. Roman Vitiuc, raportor, a sugerat modificarea termenului de la 1 ianuarie 2021 la 1 iulie 2021, considerând că notificările privind modificarea prețului au fost expediate în luna iunie. Ulterior totuși Vitiuc s-a lăsat convins privind modificarea termenului la 1 septembrie.

 

Silvia Grigoriev (PSRM) a declarat că majorarea ar putea inclusiv duce la închiderea unor afaceri sau concedierea personalului. Conform lui Roman Vitiuc, nu ar fi cazul, în special în contextul în care prețul este oricum foarte avantajos comparativ cu altele. 

 

 

Amendamente

- Modificarea termenului de achitare a costului de locațiune de la 1 ianuarie 2021 la 1 septembrie 2021.

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 19 9 5 2 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 


 

 

Consilierii au hotărât luarea unei pauze până a doua zi, miercuri 13 octombrie, la 10.00. 

 

Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ:


Publicat de:

Distribuie