PrimariaMea
Mai puține gherete, mai mulți bani din chiria clădirilor primăriei  Image
10 sept. 2020

Mai puține gherete, mai mulți bani din chiria clădirilor primăriei 

În ultima săptămână, autoritățile municipale au pregătit pentru a doua rundă de consultări publice mai multe regulamente, prin care promit să reducă numărul gheretelor și să crească prețul pentru spațiile pe care le va da primăria în chirie la nivelul celui de piață. Între timp, Asociația Agențiilor de Publicitate acuză primăria că ar favoriza un singur proprietar de panouri publicitare în lupta cu afișele din oraș. 

 

Am rezumat cele mai importante subiecte discutate la ședința primăriei din 7 septembrie  2020. Te invităm să le accesezi din meniul de mai jos:

COVID-19 în capitală

Chiria pentru spațiile primăriei va crește de câteva ori 

Asociația Agențiilor de Publicitate atacă Primăria 

Reguli noi pentru gherete - pe ultima sută de metri   

Grădina Botanică - următorul proiect al primarului general 

Control pentru colectări ilegale de bani în școli și grădinițe

Doi agenți economici deconectați de la canalizare și multe întrebări 

Transparența cheltuielilor

 


 

 

COVID-19 în capitală

 

Încă o săptămână cu peste 1000 de cazuri de îmbolnăvire cu Covid-19 în capitală. În perioada 31 august - 6 septembrie (inclusiv) s-au înregistrat 1562 de teste pozitive în rândul locuitorilor, cu doar 55 mai puțin decât săptămâna trecută. Astfel, numărul total de infectări în Chișinău a ajuns la 16 697. 

Cifrele personalului medical infectat, în schimb, nu sunt clare. Șefa Direcției Sănătate, Tatiana Bucearschi, a raportat că luni, 7 septembrie, 587 de lucrători medicali care activau în spitalele municipale au fost confirmați pozitiv, pe când cinci zile mai devreme, adjunctul Direcției Sănătate raporta circa 700 de lucrători medicali infectați. 

La 7 septembrie 2020, 221 de paturi de spital erau libere, după ce săptămâna trecută încă 60 au fost adăugate. În schimb, toate paturile de terapie intensivă din spitalele cu profil Covid-19 sunt ocupate. 

 


 

 

Chiria pentru spațiile primăriei va crește de câteva ori 

 

Direcția Economie și Relații Patrimoniale a primăriei a elaborat un nou Regulament pentru gestionarea spațiilor nelocative deținute de municipalitate

Documentul stabilește procedura în baza căreia spațiile nelocative vor fi date în chirie, dar, mai important, plata pentru chirie va fi ridicată la nivelul prețului de plată, a explicat șeful interimar al Direcției Economie, Roman Vitiuc. 

În condițiile actuale, un agent economic plătește primăriei 3-8 euro/m2 pe lună pentru un spațiu în zona ultracentrală, pe când prețul de piață ar fi de 15-60 euro/m2 lunar, a explicat Vitiuc. Modificarea ar aduce o majorare de opt ori a veniturilor la bugetul municipal, prognozează funcționarul.  

Totuși, modificarea costului chiriei va intra în vigoare peste 6 luni din momentul în care Consiliul Municipal va aproba noul Regulament. Restul prevederilor vor putea fi aplicate în decurs de o lună. 

Recomandările pot fi trimise până la 22.09.2020:

- la adresa electronică: roman.vitiuc@pmc.md;

- la numărul de telefon 022 22-63-38;

- la adresa: mun. Chișinău, str. Columna, 106, MD-2012. 

 


 

 

Asociația Agențiilor de Publicitate acuză Primăria 

 

A fost finalizat Regulamentul cu privire la publicitate stradală, după discuții repetate cu reprezentanții companiilor din domeniu, a anunțat viceprimarul Victor Chironda. 

Chironda a mai declarat că se vrea ca spațiul de publicitate să fie redus la maxim, astfel încât să nu afecteze aspectul orașului. 

Pe de altă parte, directoarea executivă a Asociației Agențiilor de Publicitate din Republica Moldova, Galina Zablovscaia, a venit miercuri, 9 septembrie, cu acuzații la adresa primăriei în cadrul unei conferințe de presă. Aceasta a declarat că numărul panourilor de publicitate se va dubla, iar majoritatea vor aparține unei singure companii de publicitate, care va câștiga licitațiile pe care le vor lansa autoritățile municipale. 

Până la momentul publicării acestei sinteze, Primăria Chișinău nu a publicat dezmințiri sau explicații în privința acuzațiilor aduse. 

 


 

 

Reguli noi pentru gherete - pe ultima sută de metri   

 

Viceprimara Inga Ionesii a anunțat că regulamentul care va stabili noi reguli pentru amplasarea gheretelor și cel privind desfășurarea comerțului ambulant au fost redactate și plasate pe pagina primăriei pentru a doua rundă de consultări publice.  

Documentele ar aduce ordine în „haosul gheretelor”. În primul rând, numărul gheretelor în parcuri va fi redus în jumătate, a declarat Ionesii.

Conform documentelor, locațiile pentru instalarea gheretelor sau altor unități de comerț ambulant vor fi limitate și vor fi aprobate de Consiliul Municipal, față de condițiile actuale în care nu există o limită și sunt aprobate de primar. Apoi, locațiile vor fi oferite numai în cadrul unei licitații. Odată obținut, spațiul pentru amplasarea unei unități de comerț va fi exploatat timp de cinci ani, cu garanții din partea municipalității că nu va interveni să retragă licența

Sugestiile și comentariile în privința celor două Regulamente pot fi trimise până la 23.09.2020, ora 17:00 la:

- dc@pmc.md (responsabil - Valentina Constantinov, șefă adjunct Direcția Generală Comerț)

-  numărul de telefon: (022) 222761.

Dezbaterile publice vor fi organizate joi, 24.09.2020, ora 15.00 și 16:00 în sala de ședințe a Preturii sec. Centru (str. Bulgară, 43).

 


 

 

Grădina Botanică - următorul proiect al primarului general 

 

Primarul capitalei a propus inițierea unui proiect de dezvoltare a Grădinii Botanice. 

Deși Grădina Botanică nu se subordonează Primăriei Chișinău, ci Academiei de Științe, Ion Ceban a declarat că starea în care se află Parcul este foarte proastă și își propune să convoace un grup de lucru comun cu participarea Ministerului Educației, Academiei de Știință, Ministerului Mediului, pentru a găsi soluții pentru o administrare mai bună. 

 


 

 

Control pentru colectări ilegale de bani în școli și grădinițe

 

Revenirea copiiilor la școli și grădinițe a readus în discuție subiectul colectărilor ilegale de bani sau impunerea părinților să cumpere dezinfectanți, calculatoare și alte resurse. 

Primarul general a cerut să fie create echipe echipe multidisciplinare care să facă controale în școli și grădinițe și să „dea peste mâini” directorilor care, deși au primit finanțare pentru achiziții, apelează suplimentar și la părinți. 

 


 

 

Doi agenți economici debranșați de Apă-Canal și multe întrebări 

 

În urma revenirii crizei mirosului neplăcut din oraș la finalul lunii august, șeful interimar al Apă-Canal Chișinău a declarat că doi agenți economici au fost debranșați de la alimentarea cu apă și canalizare săptămâna trecută. Tot el a mai spus că firmele au fost la discuții cu reprezentanții Apă-Canal și au prezentat soluții tehnice pentru a diminua deversările.

Pe de altă parte, primarul general a declarat că agenții economici vor fi deconectați dacă nu vor prezenta soluții tehnice ca să asigure pre-epurarea apelor uzate pe care le deversează și nu le vor implementa până în iunie 2021. 

Grupul de lucru creat pentru a afla cauza revenirii mirosului neplăcut a prezentat pe 24 august 2020 concluzii din care reiese că factori de decizie de la Apă-Canal Chișinău au menajat agenții economici care deversează ape uzate cu concentrații de poluanți care depășeau de zeci de ori normele și nu au folosit instrumentele legale pe care le au la dispoziție pentru a-i opri. Chiar și așa, șeful adjunct de la Apă-Canal nu a fost rugat să dea explicații în această privință până în prezent. 

Raport stație de epurare aici

 


 

 

Transparența cheltuielilor 

 

Primarul general a cerut să fie publicate pe site-ul primăriei www.chisinau.md rapoartele de cheltuieli ale fiecărei Direcții pentru prima jumătate de an. Între timp, rapoartele de activitate ale subdiviziunilor primăriei pentru ultimele șase luni pot fi accesate aici

De asemenea, Ion Ceban a cerut ca, în cel mult două săptămâni, să fie făcute publice hărțile interne în care poate fi vizualizată în regim real activitatea vehiculelor de lucru ale Regiilor (ex: Exdrupo, Autosalubritate, RTEC, etc).

 

 

Responsabilă de monitorizare: Felicia Crețu

 

 

Această sinteză  a fost realizată cu suportul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveției în Moldova. Conținutul sintezei și analiza realizată aparțin autorului și nu reflectă neapărat viziunea donatorului.


Publicat de:

Distribuie