Drumurile municipale așteaptă asfalt, iar locuitorii transport
Activitatea primăriei trece în regim online, iar accesul cetățenilor în instituție este restricționat, din cauza situației epidemiologice grave. Între timp, elevii din clasele primare și absolvente au revenit fizic la ore. Primăria nu poate continua reparația drumurilor și trotuarelor din lipsă de asfalt, iar primarul cere angajaților să se pregătească de negocieri directe pentru achiziționarea autobuzelor, în caz că licitația lansată va eșua.
Am rezumat cele mai importante subiecte discutate la ședința primăriei din 9 martie 2021. Te invităm să le accesezi din meniul de mai jos:
Elevii revin în clase - fizic și online
Drumurile municipale - în așteptarea asfaltului
Planul B pentru procurarea celor 100 autobuze - negocieri directe
Licitațiile pentru amplasarea gheretelor continuă
Cum își propune primăria să dezvolte transportul alternativ?
331 probleme sesizate de locuitori au fost rezolvate de la începutul anului
În afara ședinței:
Tichetarea electronică - lansată după un deceniu de așteptare
COVID-19 în Chișinău
De la începutul epidemiei, în municipiu s-au depistat 89 931 cazuri Covid-19, dintre care 67 480 persoane s-au recuperate, iar 1370 au pierdut lupta cu virusul. Spitalele municipale dispun în total de 1665 paturi și 200 paturi pentru triaj (la centrul Moldexpo). Duminică, 14 martie, erau internați 1454 persoane, dintre 75 în stare foarte gravă și 577 în stare gravă.
Pe 2 martie a început campania de vaccinare a personalului medical. Peste 1400 cadre medicale au fost vaccinate până la 14 martie.
Între timp, activitatea primăriei trece în regim online, iar accesul cetățenilor în instituție este restricționat. La oficiu se vor prezenta doar angajații care nu pot lucra de la distanță. Decizia a fost luată după ce mai mulți angajați ai primăriei au fost infectați cu virusul Covid-19.
Primăria îndeamnă locuitorii și agenții economici să respectate normele de protecție. Poliția a documentat 591 de cazuri de încălcare a normelor epidemiologice. Angajații poliției au desfășurat verificări, pe timp de noapte și zi, la 347 de agenți economici și au inițiat 291 cazuri contravenționale pentru nerespectarea restricțiilor Covid-19.
Elevii revin în clase - fizic și online
Elevii din clasele primare și clasele absolvente (9, 12 și 13 - școli serale) au revenit la ore de marți, 16 martie. De asemenea, s-a reluat activitatea grădinițelor (cu păstrarea măsurilor de protecție) și activitatea centrelor de tineret (cu prezența fizică a unui număr maxim de 20 tineri).
Săptămâna trecută, Direcția educație a primăriei și reprezentanții Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, au efectuat controale în cantinele instituțiilor de învățământ din cele cinci sectoare ale orașului. În mare parte, a constat comisia de control, se respectă meniul unic. Au fost depistate și unele cazuri unde calitatea alimentelor, în special a legumelor, era nesatisfăcătoare. Se vor face controale suplimentare, iar agenții care livrează alimente necalitative vor fi incluși într-o listă neagră.
Drumurile municipale - în așteptarea asfaltului
Primăria nu poate achiziționa asfalt pentru reabilitarea străzilor și curților. Motivul ar fi că Ministerul Economiei nu a aprobat noile standarde pentru producerea asfaltului fierbinte până la 31 decembrie 2020. Astfel, la moment, producătorii de asfalt au stopat producerea, iar achiziționarea acestui material de construcție, fără aprobarea standardelor noi, nu este permisă.
Planul B pentru procurarea celor 100 autobuze - negocieri directe
Ion Ceban a cerut angajaților să pregătească demersurile pentru procurarea directă, prin negocieri, a celor 100 de autobuze. Demersurile vor servi ca plan B în caz că licitația va eșua.
Scenariul cu procurarea directă a fost propus de primar și în februarie - martie 2020, însă consilierii s-au opus, insistând pe analiza tuturor opțiunilor și organizarea unei licitații publice. Conform primarului, din această cauză, aleșii locali ar purta vina pentru eșuarea licitației. Reamintim însă că licitația pentru cele 100 de autobuze a fost anulată de către primărie, după ce Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor a dispus reevaluarea ofertelor în urma identificării mai multor neconformități.
Licitațiile pentru amplasarea gheretelor continuă
Ultima licitație pentru amplasarea gheretelor cu cafea se va desfășura la început de aprilie. La licitație vor fi expuse nouă loturi care au fost anterior adjudecate, însă agenții care le-au câștigat au refuzat ulterior sau nu le-au putut achita.
Loturile pentru gheretele care comercializează flori și articole de presă vor fi prezentate spre aprobare Consiliului municipal și ulterior expuse licitației.
De asemenea, executivul va propune Consiliului modificarea regulamentelor privind desfășurarea comerțului și licitațiilor. Pentru aceasta au fost pregătite două proiecte de decizie.
Cum își propune primăria să dezvolte transportul alternativ?
Sâmbătă 13 martie, a avut loc prima consultare publică a strategiei pentru dezvoltarea transportului alternativ în Chișinău. Proiectul strategiei a fost elaborat de către asociația obștească ECOPRO în parteneriat UNDP Moldova, Green City Lab și Automobil Club din Moldova. Autoritățile promit că urmează o serie de noi consultări în urma cărora strategia va fi îmbunătățită.
Principalele rezultate așteptate după implementarea Strategiei de dezvoltare a infrastructurii pentru transport alternativ în orașul Chișinău, până în 2026 sunt:
1. Crearea unei rețele de trasee pentru transport alternativ, cu o lungime totală de 200 km, care va lega toate sectoarele orașului Chișinău;
2. Schimbarea atitudinii locuitorilor față de transportul alternativ;
3. Creșterea ponderii transportului alternativ în raport cu ponderea totală de mișcări zilnice a tuturor tipurilor de transport până la 1%;
4. Creșterea numărului de parcări cu pentru biciclete lângă instituții publice, instituții de învățământ, și centre de agrement.
Primăria a alocat pentru 2021 4 milioane de lei pentru transportul alternativ. Astăzi, 17 martie, Grupul de lucru pentru transport alternativ, format din bicicliști și activiști, organizează o discuție și adună propuneri pentru cheltuirea celor 4 milioane.
331 probleme sesizate de locuitori au fost rezolvate de la începutul anului
Cetățenii pot raporta problemele cu care se confruntă pe eu.chisinau.md. De la începutul anului, primăria a soluționat 331 sesizări, susține Adrian Talmaci, secretarul CMC. Viceprimarul Ilie Ceban a solicitat verificarea modului în care se soluționează problemele semnalate de către cetățeni.
În afara ședinței:
Marți, 16 martie, a fost lansat proiectul-pilot de tichetare electronică în 110 troleibuze și autobuze din Chișinău. Taxatorii de pe rutele de troleibuz 10, 22 și 30 și autobuz nr. 2 și 5 au fost echipați cu terminale de plată şi vor ajuta pasagerii să utilizeze noul serviciu.
Pentru a plăti taxa pentru călătorie:
1. Apropiaţi cardul de plată contactless, smartphone-ul sau alt dispozitiv dotat cu tehnologia NFC de ecranul terminalului;
2. După confirmarea plății, o sumă egală cu costul călătoriei (2 lei - troleibuz, 3 lei - autobuz) este debitată automat de pe card;
3. După finalizarea plății, terminalul emite un semnal sonor și va imprima o chitanţă cu informații despre preţul, data și ora călătoriei.
Proiectul pilot va dura șase luni, după care va fi lansată licitația pentru implementarea proiectului în toate unitățile de transport.
Responsabilă de monitorizare: Cristina Voroneanu
VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ: