Coridorul Verde din str. 31 august: fără consultări publice și cu critici
Săptămâna 16-22 septembrie este dedicată mobilității urbane. În acest context, autoritățile și societatea civilă au organizat mai multe evenimente care să contribuie la promovarea utilizării mijloacelor de transport alternativ. Totodată, autoritățile au prezentat public proiectul unui „Coridor Verde” care urmează să facă legătura între sectoarele Buiucani și Botanica. Dacă schița inițială arăta bine și nu trezea semne de întrebare, în urma prezentării în detaliu a proiectului, mai mulți bicicliști și-au arătat nemulțumirea față de acesta.
Pe 20 septembrie 2020, strada 31 august - pe tronsonul între str. Serghei Lazo și Vasile Alecsandri, trebuia să fie închisă deplasării autovehiculelor, fiind dedicată în întregime bicicliștilor și pietonilor. Cel puțin, așa anunțau cu mare fast autoritățile câteva zile înainte. Din păcate, aceasta a fost închisă doar pe o porțiune mică, ce a stârnit nemulțumirea participanților la eveniment.
După ce s-au plimbat cu bicicleta în văzul camerelor, autoritățile au prezentat și proiectul de reabilitare a străzii 31 august 1989. Despre el am scris și în luna iulie 2020, când acesta a fost publicat printr-o postare pe Facebook de către viceprimarul de ramură, Victor Chironda. Conform proiectului, strada 31 august urmează să fie „destinată circulației pietonilor, bicicliștilor, a transportului public și a celui particular. Carosabilul va avea o lățime de 5,5 m, care ar permite deplasarea pe două benzi, dintre care una va fi utilizată în continuare de transportul public. Pe marginea de stângă a carosabilului vor fi amenajate parcări paralele cu carosabilul, iar între trotuare și parcări vor fi create două benzi pentru circulația pe bicicletă, în ambele sensuri de deplasare. Intersecțiile vor fi securizate prin treceri pietonale denivelate și extensii de curbură a trotuarelor.”
Schița de proiect publicată în luna iulie. Sursă: facebook/Victor Chironda. Adaptare: Primăria Mea
Mai mult, acest coridor ar urma să se intersecteze cu altul similar, care ar ajunge până în sectorul Râșcani. Specificații cu privire la lățimea benzilor pentru bicicliști, cum vor fi aceste benzi ș.a.m.d. nu au fost prezentate. Totuși, atunci bicicliștii s-au bucurat, acesta fiind un pas spre crearea condițiilor pentru deplasarea în oraș cu transport alternativ.
După prezentarea proiectului pe 20 septembrie, bicicliștii au rămas nemulțumiți, constatând că acest „Coridor Verde” este dedicat mai mult autovehiculelor decât utilizatorilor de transport alternativ.
Problemele cele mai mari cu pistele respective, conform unor bicicliști, sunt:
- Lățimea pistelor este de 1 metru, ceea ce nu permite depășirea. Or, asta va crea probleme atunci când pe pistă se deplasează bicicliști cu viteze diferite ori persoane pe trotinetă etc. Bicicliștii recomandă ca pistele să fie de o lățime de cel puțin 2 metri pentru ca să fie funcționale.
- Pista este la același nivel cu trotuarul. Chiar dacă pavajul pistei va fi diferit de cel al trotuarului, limitele pistei oricum ar putea să nu fie respectate, așa cum se întâmplă în parcul Valea Morilor. Bicicliștii menționează că o pistă comodă ar fi cu circa 10 cm mai joasă decât nivelul trotuarului. Autorii menționează că acest lucru nu este posibil din cauza scurgerii apelor pluviale, iar proiectul prevede o delimitare de 8 cm între pistă și trotuar, creată din alt tip de pavaj. Totuși, autoritățile nu exclud posibilitatea de a crea o denivelare a pistei cu 2 cm față de trotuar.
- Bicicliștii vor fi nevoiți să coboare de pe biciclete la traversarea străzilor când se deplasează de la Botanica spre Buiucani. Acest lucru se va întâmpla din cauza că str. 31 august este cu sens unic de deplasare, de la Buiucani spre Botanica. La circularea în sensul invers, ar fi nevoie de indicatoare speciale care să permită traversarea străzii pe bicicletă, indicatoare care la moment nu există în regulamentul circulației rutiere. Autoritățile menționează că au început un dialog cu reprezentanții ministerului, iar în perioada în care va avea loc reparația străzii, vor lucra și asupra introducerii prevederilor care ar permite bicicliștilor să traverseze fără a coborî de pe bicicletă.
Chiar dacă aceste opinii au fost expuse la prezentarea proiectului, autorii proiectului au anunțat că, din nefericire, pistele nu pot fi organizate altfel, deoarece nu ar exista spațiu suficient. Mai mult, prezentarea respectivă nu a avut un caracter consultativ oficial. Viceprimarul a menționat că vor fi organizate consultări publice pe marginea proiectului, însă nu a specificat când acestea vor avea loc. Totuși, la aceeași întâlnire, primarul general a menționat că vor mai fi 2-3 săptămâni pentru definitivarea proiectului, după care va fi lansată licitația pentru a găsi agentul economic ce se va ocupa de lucrări, fără a menționa consultări cu publicul. De asemenea, unul dintre arhitecții care s-a ocupat de crearea proiectului, a declarat că lucrările trebuiau să înceapă de ceva timp, de aceea nu sunt prevăzute modificări la proiect.
Ținem să menționăm că proiectul inițial nu a fost expus în totalitate spre consultare, în luna iulie fiind publicată doar schița generică, fără ca autoritățile să revină cu cea detaliată, astfel împiedicând orășenii de a veni cu propuneri. De asemenea, până în prezent proiectul nu a fost expus publicului larg, o parte din acesta fiind transmisă către Grupul de lucru pentru transport alternativ, care l-a publicat în cadrul propriilor ședințe.
Chiar dacă viceprimarul a menționat în luna iulie că lucrările de reabilitare a străzii 31 august vor începe în septembrie, conform noilor informații acestea ar putea începe la iarnă - dacă vor fi lucrări care permit acest lucru, sau mai târziu. Cert este însă că lucrările de reabilitare vor dura cel puțin un an și jumătate și costurile vor fi acoperite de către BERD și BEI.
Autoare: Cristina Sîrbu