22 de milioane mai puțin în buget pentru gherete și o nouă parcare în centrul orașului
Deși primăria a licitat până acum locuri pentru gherete de 52 de milioane de lei, în bugetul municipal vor ajunge în final numai circa 30 de milioane. Câțiva agenți economici au renunțat la loturile câștigate, iar alții nu au suficienți bani ca să onoreze plățile. Între timp, se pregătește amenajarea unei parcări în preajma bd. Grigore Vieru, iar Regia Autosalubritate va înlocui 10 autospeciale vechi cu unele noi.
Noutatea săptămânii este, totuși, că după 10 ani de promisiuni, primăria a lansat oficial testarea proiectului de tichetare electronică. 2 companii de servicii financiare vor instala și testa pe cont propriu timp de 6 luni echipamentul electronic pe o rută de troleibuz și una de autobuz.
Am rezumat cele mai importante subiecte discutate la ședința primăriei din 4 ianuarie 2021. Te invităm să le accesezi din meniul de mai jos:
De două ori mai puțini bani în buget pentru gherete
Utilaj nou pentru evacuarea gunoiului
Încă un an gunoiul de la Chișinău va ajunge la Țînțăreni
În afara ședinței:
Tichetarea electronică: start primului test
COVID-19 în capitală
Numărul cazurilor de Covid-19 noi s-a micșorat în jumătate față de mijlocul lunii decembrie. Totuși, cifrele încă nu permit relaxarea precauției. Între 28 decembrie 2020 - 3 ianuarie 2021 au fost depistate 2076 de cazuri noi în capitală, conform Ministerului Sănătății, cu 538 mai puține decât în săptămâna precedentă.
În spitalele municipale se tratează 805 pacienți infectați, lăsând încă 367 de locuri libere. Toate spitalele sunt asigurate cu echipamentele și medicamentele necesare, a declarat șefa Direcției Sănătate - Tatiana Bucearschi.
Polițiștii au documentat 141 de încălcări a normelor de prevenire a răspândirii virusului în ultima săptămână, dintre care 30 de cazuri înregistrate de sărbători.
O nouă parcare în centru
O parcare va fi amenajată pe bd. Grigore Vieru, în preajma Ministerului de Finanțe. Autorizația de amenajare abia urmează să fie emisă. Deocamdată nu se știe când va putea fi inaugurată parcarea.
În schimb, mașinile nu vor mai putea fi parcate pe trotuarul bulevardului G. Vieru unde va fi amenajată o bandă dedicată pentru transport public, proiect planificat pentru 2021. Alternativa primăriei este să găsească locații pe străzi secundare sau în curți de blocuri unde să amenajeze parcări.
De două ori mai puțini bani în buget pentru gherete
Suma de 52 de milioane de lei pe care primăria anunța că va o primi de la agenții economici în urma licitației pentru amplasarea gheretelor se reduce aproape în jumătate.
După primele două licitații, Primăria a încasat deocamdată doar 14,7 milioane de lei, care reprezintă prima tranșă în valoare de 50% din suma totală. Alte 14,7 milioane vor intra în conturile primăriei până la finalul anului 2021 - termenul limită pentru ca agenții economici să transfere a doua parte. În total, primele 2 licitații pentru loturile de gherete vor aduce primăriei 29,4 milioane de lei în loc de 52 de milioane anunțate inițial, cu 22,5 milioane mai puțin.
Motivul reducerii sumei este faptul că 2 agenți economici au renunțat la loturile pe care și le-au adjudecat în prima licitație din 2 decembrie 2020. Aceeași situație s-a întâmplat în cazul celei de-a doua licitații din 9 decembrie 2020, în urma căreia 2 agenți economici s-au retras, iar alții 2 încă nu au făcut prima plată, din motiv că nu au suficienți bani.
Pentru următoarea licitație care scoate la concurs loturi în Parcul Valea Morilor, Parcul Afganez, Scuarul Bucuria, dar și str. Armenească sau str. Testemițeanu încă nu era depusă nicio solicitare de participare la data de 4 ianuarie, dar doritorii au putut să o facă până pe 6 ianuarie.
Banii colectați din licitarea loturile pentru gherete urmează să fie investiți în proiecte de infrastructură.
Între timp, primarul general a cerut ca până pe 6 ianuarie să-i fie prezentat un raport despre gheretele din fiecare sector care se află pe loturi care nu au fost scoase la concurs și încă nu au fost evacuate. Ion Ceban a dat de înțeles că pretorii care evită să asigure evacuarea tuturor gheretelor riscă să fie concediați.
Utilaj nou pentru evacuarea gunoiului
Primăria municipiului Chișinău informează că Î.M. Regia „Autosalubritate” a achiziționat 10 autospeciale noi pentru colectarea și evacuarea deșeurilor menajere de pe teritoriul orașului.
Unităţile de transport sunt produse în Belarus, de model MAZ și au fost livrate către Regia „Autosalubritate” la sfârșitul anului 2020. Valoarea achiziției este de cca 10 milioane de lei, surse alocate din profitului net al întreprinderii, obținut în anii 2018 și 2019.
chisinau.md
Încă un an gunoiul de la Chișinău va ajunge la Țînțăreni
Gunoiul din Chișinău va fi evacuat încă un an la gunoiștea de la Țînțăreni. Contractul de exploatare a gunoiștii a fost prelungit cu administrația comunei Țînțăreni cu un an, în schimbul la 10 milioane de lei și o listă de investiții suplimentare din partea Primăriei Chișinău atât la poligon, cât și în localitate:
- barajul poligonului va fi consolidat;
- digul va fi fortificat prin plantarea arborilor;
- poligonul de deșeuri va fi securizat și modernizat;
- va începe proiectarea scurgerii apei din stația de tratare a levigatului;
- vor fi construite clădiri operaționale la gunoiște;
- străzile din localitate vor fi în continuare reparate;
- vor fi evacuate deșeurile din satul Țânțăreni de 2 ori pe lună;
- țeava de gaz de înaltă presiune (satul nou) va fi reamplasată;
- stația de pompare din satul Țânțăreni va fi finalizată;
ecopresa.md
În afara ședinței:
Tichetarea electronică: start primului test
Proiectul pilot de testare a tichetării electronice a fost lansat. Primăria a semnat marți, 5 ianuarie 2021, acorduri cu firmele MasterCard și VISA, care vor suporta cheltuielile pentru testare.
Companiile vor instala timp de 2-3 luni echipamentul electronic pentru plată pe câte o rută de troleibuz și autobuz. Angajații Regiei de Transport Electric și ai Parcului Urban de Autobuze vor fi instruiți, iar cetățenii vor fi informați despre noul sistem de plată. Apoi, tichetarea electronică va fi testată timp de 6 luni.
Totuși, modalitatea de plată încă nu este clară: dacă se va face doar cu un card bancar sau se vor elibera și carduri electronice destinate pentru transportul public.
La finalul proiectului pilot se va analiza extinderea sistemului de plată electronic pentru toate tipurile de transport municipal din oraș, iar cele 2 companii care vor organiza testarea nu vor avea un avantaj la licitația pentru selectarea agentului economic care va implementa proiectul pentru tot orașul.
Responsabilă de monitorizare: Felicia Crețu
Această sinteză a fost realizată cu suportul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveției în Moldova. Conținutul sintezei și analiza realizată aparțin autorului și nu reflectă neapărat viziunea donatorului.