PrimariaMea
Instrumente pentru un oraș mai bun și locuitori fericiți Image
28 feb. 2020

Instrumente pentru un oraș mai bun și locuitori fericiți

„De ce eu trebuie să fac asta… pentru ce i-am ales?”, „Așteptați să fac asta din timpul meu liber?” și „Lasă să se ocupe cei care primesc bani pentru asta” sunt doar câteva dintre reacțiile locuitorilor atunci când le comunicăm că rezolvarea unei probleme locale cere implicare, timp și mobilizarea vecinilor. Nu sunt puțini însă care nu se lasă descurajați, își suflecă mânecile și se apucă de treabă. În articolul anterior am scris despre instrumentele și acțiunile pe care le pot întreprinde locuitorii pentru o scară, o curte, un parc sau chiar o comunitate mai bună. În acest articol arătăm, prin experiența locuitorilor care ne inspiră, cum aducem lumina și pe strada noastră, curățim ograda de crengi periculoase sau chiar oprim o construcție ilegală.

 

COMUNICAREA - CEL MAI SUBESTIMAT ȘI IMPORTANT INSTRUMENT

Comunicarea este printre cele mai simple (aparent!) și mai eficiente instrumente pe care le deține un cetățean. Este și cel mai subestimat instrument. „Oricum nimic nu se va schimba” și „Degeaba vorbim atât” este o atitudine des răspândită cu privire la comunicarea cu autoritățile locale. Aceasta se datorează faptului că, deseori atunci când locuitorii încearcă să comunice cu autoritățile, primesc răspunsuri negative sau sunt ignorați. 

Pentru a nu fi ignorați, este necesar:

1. Să cunoaștem modalitățile oficiale prin care putem comunica cu autoritățile:

- Solicitare de informație Descarcă model

- Petiție Descarcă model

- Orele de primire care trebuie să fie afișate pe pagina web a primăriei etc.

- Participarea la consultările publice

Mai detaliat despre ce spune legea aici.

2. Să mediatizăm eforturile noastre de comunicare. Atunci când nimeni nu știe despre eforturile noastre, suntem ușor de ignorat. Postați pe rețelele de socializare și informați comunitatea (inclusiv prin fluturași în cutiile poștale) despre solicitările trimise autoritățile și întâlnirile programate cu aceștia. 

3. Să ne adresăm consilierilor locali direct și în cadrul ședințelor Consiliului. Consilierii sunt reprezentanții intereselor noastre și au acces direct către funcționari care raportează Consiliului local.

 

ISTORII CARE INSPIRĂ: Lupta cu construcțiile ilegale

Pe strada Dimo 7/3 o companie de construcția plănuia să înalțe un bloc multietajat cu 16 niveluri chiar în curtea locuitorilor din casele vecine. Teritoriul a fost îngrădit și au demarat construcțiile. Locuitorii nemulțumiți au protestat și nu au permis mașinilor să înceapă lucrul. Aceștia au făcut reportaje LIVE de la fața locului, au mediatizat problema, s-au adresat autorităților și au vorbit în timpul ședințelor Consiliului municipal Chișinău. În 2017 au obținut anularea autorizației de construcție de la consilieri. Dar, apoi au aflat că această decizie nu a intrat în vigoare din motiv că nu a fost semnată de președintele ședinței. Au revenit din nou în 2018 în ședința Consiliului. Și din nou au obținut anularea autorizației. Ședința Consiliului municipal Chișinău din 15 noiembrie 2018 Iar în ianuarie 2020, primăria a demontat gardul care delimita terenul ocupat. Lucrările de construcție de pe str. Nicolae Dimo 7/3 au fost stopate

Sursa: jurnal.md

Alte cazuri similare și mai multe despre cum oprim construcțiile ilegale în „David versus Goliat sau putem stopa construcțiile care ne încurcă?”

 

Societatea civilă și locuitorii construiesc comunități

La inițiativa Comunități Active pentru Participare Democratică (CAPD) locuitorii de la Poșta Veche amenajează spații de agrement. În luna iulie a anului trecut au construit împreună un foișor. Echipa CAPD planifică cu locuitorii organizarea unei grădini urbane și alte acțiuni pentru îmbunătățirea vieții locuitorilor de la Poșta Veche. Ziar comunitar realizat de CAPD

Mai multe detalii în ziarul comunitar realizat de către CAPD.

Sursa: CAPD

 

Locuitorii și primăria investesc în dezvoltarea infrastructurii

În 2017 un grup de locuitori dintr-o curte din Telenești s-au organizat în jurul unei probleme comune: pe teritoriul unde se jucau copiii lor se afla un rezervor de gaz din perioada sovietică care reprezenta un risc pentru siguranța acestora. Timp de un an locuitorii, cu suportul programului Pune Umărul, au cerut primăriei prin solicitări, petiții și întâlniri evacuarea rezervorului. În 2018 rezervorul a fost demontat. 

Motivați de acest mic succes, locuitorii și-au propus să utilizeze terenul eliberat în folosul comunității. Au chestionat locuitorii din curte și au decis, în baza răspunsurilor colectate (65 persoane), amplasarea unui teren de joacă. Astfel, locuitorii au revenit cu solicitări la primărie. S-au întâlnit de 5 ori cu primarul și au colectat din partea locuitorilor 15 000 lei. Primăria a oferit aproape de 3 ori mai mult: 42 542 lei.

Exemplul grupului de inițiativă a inspirat pe ceilalți locuitori din Telenești. Locatarii din alte curți s-au adresat primăriei cu rugămintea de a evacua cisternele de pe teritoriul lor.Interviu cu organizatorii programului Pune Umărul  

Întâlnim astfel de exemple și în alte localități, unde locuitorii contribuie la iluminarea și asfaltarea străzilor. Bugetele APL-urilor sunt de obicei limitate și acoperă în mare parte cheltuielile curente precum întreținerea instituțiilor de învățământ și salarii. Prin astfel de programe de co-finanțare, autoritățile implică locuitorii în dezvoltarea infrastructurii locale.

 

DIN EXPERIENȚA PRIMĂRIA MEA

La Primăria Mea nu doar scriem despre cum putem face o comunitate mai bună, dar în primul rând lucrăm alături de locuitorii activi și creăm experiențe. Vrem să împărtășim cu voi activitatea și micile succese ale colegilor noștri.

 

Podișorul de la Durlești

Natalia este din Durlești. În 2014 în cadrul programului pentru tineri „Challenger”, Natalia și-a convins colegii să o susțină în abilitarea unui podișor din Durlești. Împreună au organizat o întâlnire cu locuitorii și primarul, iar ulterior o zi de curățire a zonei din jurul podului. La activitatea de salubrizare a venit și primarul. Ulterior, primarul a alocat fonduri pentru reparaţia podeţului deja uzat. 

Sursa: Natalia Slepuhin

De atunci au trecut mai mult de 5 ani, însă istoria podișorului de la Durlești continuă să motiveze noile generații de tineri participanți ai programului „Challenger”.

Acum Natalia îşi convinge vecinii să amenajeze o grădină comunitară pe teritoriul parcării din spatele blocului în care locuieşte. 

 

Cetățeni implicați, curte sigură

Oleg este organizator comunitar. În timpul orelor de lucru, Oleg ajută locuitorii din toată Republica să își rezolve problemele din comunitate. El nu uită însă și de propria curte.

În primăvara anului 2018, îngrijorat de starea copacilor din curte, Oleg a mobilizat vecinii și a inițiat o petiție către Spații Verzi pentru curățarea acestora. Oleg zice că atunci a făcut cunoștință pentru prima dată cu mulți din vecinii lor. 

După depunerea petiției a urmat o așteptare o așteptare de aproape 2 luni. Deși legea prevede că autoritățile și întreprinderile municipale trebuie să răspundă în 30 de zile, deseori răspunsul întârzie. În acest caz recomandăm de revenit la ei cu un apel, precum a procedat Oleg. Ulterior, cei de la Spații Verzi au venit, au examinat copacii și au stabilit care dintre ei trebuie curățați. Lucrările au început peste încă o lună de așteptare. Oleg s-a implicat și aici,  anunțând vecinii și rugându-i să elibereze locurile de parcare pentru a evita accidente.

Acest mic exercițiu, deși a durat câteva luni, a ajutat blocul lui Oleg să se cunoască, să aibă o curte mai sigură și să devină mai organizați. Acum locatarii strâng fonduri și scriu solicitări pentru schimbarea ferestrelor de pe scările lor.

 

Epopeea troleibuzului 35 de la Durlești

Despre Durlești și troleibuzul 35 s-a scris mult. Puțini însă știu că inițiatoarea acestei inițiative este colega noastră Veronela Pruteanu. Deranjată de calitatea proastă a transportului public din Durlești, Veronela a început încă din 2018 să caute soluții pentru această problemă. A mobilizat mai mulți locuitori și împreună au organizat discuții cu administratorii de microbuze, Direcția transport și căi de comunicații a municipalității, au scris petiții și chiar au protestat în fața primăriei. Ca urmare a eforturilor lor, în ianuarie 2019 municipalitatea a pus pe rută troleibuzul 35 care leagă, alături de troleibuzul 1, Durleștiul de Chișinău.

 

Și din nou despre importanța comunicării

Comunicarea este subiectul preferat al colegei noastre Vlada. Despre Vlada este greu de scris pentru că este foarte activă în comunitate și face multe. Atunci când se organizează un concert în aer liber, se restaurează un scuar sau se discută despre schimbarea destinației unui teren, Vlada este prezentă. Iar în timpul liber, trimite solicitări de informație autorităților. După cum ea deseori ne amintește, uneori e suficient de trimis un email. Așa a procedat ea pentru a rezolva o problemă de salubritate din cartierul în care locuiește: o stradă amplasată în centrul orașului care nu era curățită niciodată. După mesajul trimis, strada a fost curățită. Ba mai mult, s-a demontat o pasarelă ilegală și periculoasă.

 

În loc de concluzie

Rezolvarea problemelor locale este un efort comun care solicită timp și efort. Nu există o formulă fixă sau ideală de comunicare și colaborare în vederea creării unui oraș mai bun. Putem însă apela la mijloacele pe care ni le oferă legislația și să învățăm din experiența altor locuitori. 

 

Autoare: Cristina Voroneanu

 

Referințe:


Publicat de:

Distribuie