fbpx

Datorii de 60 milioane lei, 3 demisii și 4 interimate la Piața Centrală

11 July, 2019

La Întreprinderea Municipală „Piața Centrală” haosul continuă. Cu datorii în sumă de 60 milioane de lei, șefii întreprinderii au fost demiși unul după altul, în mai puțin de trei luni. Unii au fost acuzați de corupție, alții, în mod tacit și din proprie inițiativă, și-au dat demisia. Conform fostului primar interimar, Ruslan Codreanu, demisiile au avut loc în urma plângerilor vânzătorilor, care susțin că administrațiile percep taxe ilegale, nu eliberează bonuri fiscale și aplică presiuni asupra agenților economici.

„Este un oraș în oraș”

 

Octavian Bivol. Octavian Bivol a fost eliberat din funcție după ce fostul primar interimar Ruslan Codreanu a spus că a primit mai multe plângeri de la agenții economici din piață precum că directorul ar fi colectat taxe neformale. Cu toate acestea, părerile au fost împărțite. În cadrul unei discuții publice organizate de Primăria MEA, la data de 8 aprilie 2019, vânzătorii s-au plâns de costuri mari pentru a vinde marfa, că Piața este dezorganizată, că trebuie să fie condiții și pentru vânzătorii sezonieri, care nu-și pot permite să închirieze spațiu tot anul și, mai ales, să fie condiții de comercializare și control egale pentru toți. Câteva doamne erau gata să scrie o cerere către primar pentru a-l reangaja pe fostul director al pieţei, care fusese recent concediat. “A fost unicul director de până acum care de 8 martie ne-a dat flori”, a menționat o vânzătoare. Ele au adăugat că acesta mergea des prin piață și discuta cu vânzătorii.

 

Lilia Buștiuc. La 1 aprilie 2019, directoare este numită Lilia Buștiuc, care urma să asigure interimatul funcției, până când Consiliul Municipal ar fi desemnat un alt administrator, ales în baza unui concurs. La nici 3 luni de la numirea sa în funcție, Lilia Buștiuc este demisă. La 21 iunie, fostul primar general interimar, Ruslan Codreanu, a emis dispoziția de demitere, din cauza acuzațiilor de corupție aduse administrației întreprinderii, din partea comercianților și agenților economici care activează pe teritoriul pieței. Conform spuselor lui Ruslan Codreanu, acesta a avut discuții cu circa 100 de agenți economici care activează pe teritoriul Pieței Centrale privind situația creată la întreprindere. „În adresa Primăriei Chișinău vin în continuare informații privind perceperea ilegală a taxelor, neeliberarea bonurilor fiscale sau aplicarea presiunilor asupra agenților economici care activează de mai mulți ani în perimetrul pieței etc., deși administrația Î.M. „Piața Centrală” a fost schimbată în luna aprilie a.c. Acum două luni, am avut cerințe clare față de noua administrație a Pieței: promovarea intereselor producătorilor autohtoni, eliminarea corupției, asigurarea calității produselor agroalimentare, crearea spațiilor de comerț modernizate și salubrizarea eficientă a perimetrului zonei de comerț. Spre regret nu s-a ținut cont de acest mesaj.”

 

Lilia Buștiuc a venit cu o replică în cadrul undei declarații de presă: „Pe perioada a două luni mi-am îndeplinit fișa postului, am depistat nereguli și încălcări financiare, am apelat către domnul primar, am încercat să mă înscriu la zilele de primire timp de o săptămână, la care am fost refuzată, însă îl vedeam prin selfie-uri, pe Facebook, prin oraș și grădinițe, în febră și PR politic.  Mi-am pus semne de întrebare, primarul în gestiunea cărui este inclusiv piața centrală, n-a fost niciodată în teritoriu și n-a participat la nici o discuție despre cum îmi merge și ce facem noi cu această întreprindere. Când am venit cu declarații serioase și sesizări, mi s-a reproșat că nu are nevoie de gălăgie în această perioadă, ci liniște și trebuie să stau acolo și să asigur liniștea. Însă asigurând liniștea la neregularitățile care sunt, eu îmi iau această plapumă murdară pe mine. […] Este stupid că persoana care a sesizat neregularitățile din Piața Centrală a fost înlăturată.” 

Într-o discuție dintre Primăria MEA și Lilia Buștiuc, pe atunci încă noua directoare spunea că Piața Centrală este un oraș în oraș și este greu de gestionat situația creată. „Este foarte greu, nu știu cine până la urmă poartă responsabilitatea pentru inițierea unui asemenea dezastru, însă nu e corect.”

 

Viorel Braga. Viorel Braga a fost numit în funcția de director interimar al Pieței Centrale la 24 iunie 2019. Trei zile mai târziu, Viorel Braga și-a depus cererea de demisie din inițiativă proprie.

 

Iurie Vasilenco. La 28 iunie 2019 este desemnat un nou director interimar – Iurie Vasilenco. Acesta este jurist de profesie și a activat în cadrul Ministerului Afacerilor de Interne, în calitate ofițer de investigare a fraudelor economice. Este licențiat în drept, absolvent al Facultății de drept, Universitatea de Stat din Moldova, or. Bălți. De asemenea, a făcut studii de profil la Academia de Poliție SUA din Budapesta. Iurie Vasilenco va asigura interimatul funcției de director al Î.M. „Piața Centrală”, până la organizarea unui concurs de către Consiliului municipal Chișinău.

 

 

Drept urmare a acestor demisii, la solicitarea lui Ruslan Codreanu, reprezentanții Direcției Audit au inițiat procesul de verificare a veniturilor, cheltuielilor, acțiunilor, proceselor operaționale, arendelor și vor prezenta ulterior un raport privind activitatea Pieței Centrale. Fostul primar interimar, a spus că pe ordinea de zi a ședinței CMC va fi înaintat un proiect de decizie cu privire la crearea Consiliului de Administrare al Î.M. „Piața Centrală”, în calitate de organ ierarhic de control.

De asemenea, municipalitatea a expediat demersuri oficiale în adresa Procuraturii Anticorupție și a Ministerului Afacerilor Interne, pentru a fi întreprinse măsurile necesare pe cazurile de corupție enunțate. În dimineața zilei de 27 iunie 2019, Ministerul Afacerilor Interne și celelalte structuri care au atribuții în combaterea corupției, au demarat un control în Piața Centrală. Andrei Năstase, noul ministru al MAI a făcut un apel către comercianți să ajute autoritățile să identifice cazurile de corupție din piață. „Pentru mandatul echipei de la conducerea MAI, siguranța cetățenilor este prima prioritate. Motiv pentru care, acțiunile și programele de evaluare a întregii activități a MAI și setarea unor noi coordonate de reformă, sunt dublate de operațiuni care reclamă intervenție imediată.”

 

Corupția a crescut Pieței Centrale tentacule care nu pot fi tăiate de nici un director interimar numit de orice alt primar, la fel de interimar al capitalei. Întrucât organizarea pieței influențează direct și vânzătorii, și consumatorii, subiectul Pieței Centrale trebuie prioritizat și pus pe agenda Consiliului Municipal Chișinău, iar Procuratura Anticorupție să investigheze cazurile de corupție din Piața Centrală. Consilierii trebuie să identifice și să numească în funcția de director/directoare o persoană competentă, vizionară, capabilă să comunice cu toate părțile implicate și împreună să identifice soluții pe termen lung pentru o mai bună gestionare a pieții și deservii populației cu produse și mărfuri de calitate. 

 

Recomandările Primăria MEA

 

Primăria MEA a publicat în aprilie 2019 o cercetare privind starea piețelor municipiului Chișinău și necesitatea ca acestea să fie reorganizate. În prezent locuitorii sunt nemulțumiți de felul în care arată Piețele din municipiul Chișinău. Conform unui chestionar efectuat de Primăria MEA privind starea acestora, din cei 111 respondenți, 39, 4% sunt deranjați în primul rând de condițiile sanitare și de păstrare a produselor agroalimentare, de aspectul dezorganizat și inestetic al unităților de comerț (25,8%), precum și de prezența comerțului stradal neautorizat de pe lângă piețe – 12,9%. Iată câteva dintre măsurile propuse de autoarea cercetării:

Ce pot face autoritățile, administratorii piețelor?

– Să creeze o platformă de comunicare între autorități, administratori și vânzători. Experiența mai multor orașe arată că fără o comunicare eficientă dintre părțile implicate în funcționarea și gestionarea piețelor, acestea nu vor evolua, ba din contra, există posibilitatea ca acestea să degradeze sau chiar să dispară;

– Să elimine dublarea competențelor pe anumite domenii de activitate și atribuții a organelor de control. Dublarea anumitor competențe poate duce la coruperea angajaților organelor de control și prin urmare și a procesului de verificare a piețelor. Odată ce acest proces nu este asigurat, nu este asigurată nici buna gestionare a piețelor;

– Să instruiască producătorii despre promovarea și vânzarea produselor în piață;

– Să amenajeze piețele, astfel încât vânzătorii stradali să fie motivați să vândă în interiorul acestora;

– Să creeze și dezvolte spații publice pentru cetățeni, pentru a-i reține în piețe în scop comercial și recreativ;

 

Ce pot face producătorii agricoli și cetățenii?

– Să creeze comunitatea producătorilor agricoli, cu ajutorul căreia să facă schimb de experiență, strategii de marketing și vânzări;

– Să depună reclamații și sesizări către Direcția Generală Comerț, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentară și Centrul Municipal de Sănătate Publică în cazul în care produsul vândut este necalitativ. Este important ca cetățenii să înțeleagă că piețele, ca și oricare agent economic prestează un serviciu sau livrează un produs pentru care s-a plătit. Iar în tranzacție intră și siguranța calității acestuia. Odată ce necesitatea siguranței acestui produs nu a fost satisfăcută, cetățenii pot și trebuie să-și ceară drepturile de consumator;

– Să scrie petiții!

 

Autoare: Paulina Cernăuțanu

 

Cercetarea face parte din proiectul „Abordarea problemelor Chișinăului prin analiză și discuții publice transparente”, prin care asociația obștească Primăria MEA va publica o serie de cercetări și va organiza o serie de discuții publice cu implicarea autorităților, experților și cetățenilor, pentru a discuta problemele locuitorilor și pentru a avea politici publice consultate și bazate pe priorități.Proiectul este realizat cu suportul financiar al Black Sea Trust un proiect al German Marshall Fund din Statele Unite ale Americii. Opiniile prezentate în cadrul acestei cercetări nu reprezintă obligatoriu cele ale Black Sea Trust sau ale partenerilor lor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md