Vaccinare pentru toți și probleme cauzate de reparația străzii Creangă

Imunizarea a devenit disponibilă pentru toți doritorii, atât prin programare la medicul de familie, cât și pe platforma online lansată de ministerul de resort. Totuși, platforma a căzut la o săptămână de la lansare, iar autoritățile se gândesc la stimulente pentru cei care se vaccinează. În același timp, continuă amenajarea spațiilor verzi și reparația drumurilor, inclusiv a străzii Ion Creangă. Deși lucrările sunt bine-venite, desfășurarea acestora crează incomodități, în particular locuitorilor sectorului Buiucani, din cauza blocării transportului public.

Elevii au revenit la școală cu prezență fizică, iar procesul de înscriere în clasa I e în toi. Totodată, autoritățile organizează cea de-a șasea licitație pentru comerț stradal – care va include loturile pentru gheretele presei.

Am rezumat cele mai importante subiecte discutate la ședința primăriei din 17 mai 2021. Te invităm să le accesezi din meniul de mai jos:

COVID-19 în Chișinău 

Programare online și eliminarea etapelor de vaccinare

Spații verzi și reparații în capitală

Despre situația în școli: înscrieri în clasa I, eficiență energetică și monitorizarea din partea societății civile

Licitația a șasea pentru comerț stradal și modificări la regulament

Forum investițional agendă aprobată și investiții în suburbii

Infracțiuni în capitală

 

COVID-19 în Chișinău

Rata de infectare cu COVID-19 a scăzut considerabil în ultimele săptămâni. Cu toate acestea, incidența cazurilor continuă să plaseze municipiul Chișinău sub Cod Roșu. Totuși, dacă continuă scăderea numărului de infectări, în următoarele săptămâni acesta ar putea ajunge sub Cod Portocaliu.

La data de 16 mai, în Republica Moldova au fost înregistrate 253 845 cazuri, dintre care 106 157 cazuri în capitală. Dintre acestea, 103 032 persoane s-au recuperat, iar pe 17 mai, 1 222 pacienți se aflau la sub supravegherea medicilor de familie 

Infografic: COVID-19 în capitală. Sursă: Primăria Mea
Infografic: COVID-19 în capitală. Sursă: Primăria Mea

Pacienții internați în secțiile amenajate pentru COVID-19 în spitalele municipale sunt tot mai puțini. La 16 mai, 198 persoane erau internate, dintre care 18 în stare foarte gravă, 83 în stare gravă, 83 în stare medie și 14 în stare ușoară. Dintre acestea, 21 persoane provin din raioanele Moldovei. Numărul de paturi a fost micșorat, de la 1 255 la 752, după ce au fost scoase din circuit Spitalele de Ftiziopneumologie, „Sfânta Treime” și „Gheorghe Paladi”. La acestea, se adaugă 100 de paturi de triaj la Centrul COVID-19, aflat la Moldexpo – ultimul care rămâne funcțional în cazul închiderii celorlalte secții în spitalele municipale. Unele secții vor fi reutilizate pentru tratarea persoanelor cu simptome de lungă durată după tratarea infectării, iar în cazul apariției unui nou val, secțiile vor reveni la tratarea celor bolnavi. 

 

Programare online și eliminarea etapelor de vaccinare

Continuă vaccinarea în instituțiile medicale din oraș. Orice doritor se poate programa pentru a primi unul dintre vaccinurile disponibile. Autoritățile centrale au lansat și o platformă pentru programarea la vaccinare, unde poate fi ales inclusiv punctul de vaccinare și serul dorit. Totuși, la o săptămână de funcționare, platforma a căzut și a rămas inactivă mai mult de o zi. Deși aceasta a revenit la funcționare,  detalii despre motivul indisponibilității nu au fost publicate. Orășenii pot și să apeleze direct la medicul de familie pentru programare. De asemenea, Universitatea de Medicină și Farmacie „N. Testemițanu” organizează un Maraton al vaccinării, fără rând, la blocurile aflate la Malina Mică. Maratonul se va desfășura în weekendul 21-23 mai. 

Captură de ecran a platformei de vaccinare. Sursă: Primăria Mea
Captură de ecran a platformei de vaccinare. Sursă: Primăria Mea

Pe 16 mai, conform șefei Direcției Generale Asistență Socială și Sănătate (DGASS) – Tatiana Bucearschi, erau vaccinate 56 476 persoane cu prima doză în capitală și 5 797 persoane cu cea de-a doua doză. De asemenea, autoritățile consideră posibilitatea de a oferi înlesniri sociale pentru persoanele care se vaccinează. Cu un plan în acest sens trebuie să vină reprezentanții DGASS până la sfârșitul săptămânii. 

 

Spații verzi și reparații în capitală

Autoritățile continuă reabilitarea a 21 de spații verzi din capitală. Direcția Cultură trebuie să prezinte un plan de activități cultural-artistice care să fie organizate în spațiile care au fost finalizate. În același timp, se caută soluții pentru amenajarea locurilor de parcare în preajma Grădinii Zoologice și a Parcului Dendrarium, care au fost, de asemenea, reabilitate recent. Mai mult, a fost amenajată o nouă intrare în Parcul Dendrarium, din partea str. Eugen Coca, iar autoritățile preconizează să mai creeze una dinspre str. Constantin Stere. Termenul de implementare menționat de autorități era de 15 mai, însă a fost amânat până pe 1 iunie. Totuși, o astfel de intrare a început să fie amenajată încă în anul 2019, de către agentul economic care a construit un bloc la marginea parcului. Potrivit panoului informativ, lucrările ar fi trebuit să se finalizeze în iulie 2020. 

Panou informativ la poarta de acces în parcul Dendrariu. Sursă: Primăria Mea
Panou informativ la poarta de acces în parcul Dendrariu. Sursă: Primăria Mea

Internauții au lăsat mai multe sugestii pe rețelele de socializare. Aceștia au menționat că în zona respectivă nu sunt locuri de parcare pentru vizitatorii parcului, existând deja probleme cu traficul în orele de vârf, dar și au solicitat ca intervenția autorităților să fie minimă și să nu distrugă prin betonare partea respectivă a parcului. 

Lucrările asupra str. I. Creangă continuă, de acest proces fiind responsabilă Direcția Transport Public și Căi de Comunicare (DGTPCC). Deși în spațiul public au apărut poze care arată denivelări a stratului de asfalt așternut, autoritățile asigură că acesta face parte din procedeele tehnice de reparație, iar zonele respective vor fi ridicate la nivel. Totuși, reparația cauzează bătăi de cap locuitorilor, care sunt blocați în ambuteiaje din cauza închiderii străzii respective, fără oferirea unei alternative de transport public. Urbanista Constanța Dohotaru a documentat incomoditățile create de autorități și soluții temporare pe perioada lucrărilor în acest video

Accesele la câteva zeci de instituții de învățământ, inclusiv infrastructura aferentă și 23 de instituții sociale (11 școli, 6 grădinițe, 3 instituții medicale), iar în câteva instituții de învățământ continuă lucrările de amenajare a stadioanelor. 

Toate șantierele de reparație, începând cu această săptămână, vor fi monitorizate de supraveghetori tehnici, care vor raporta, împreună cu pretorii, privind calitatea lucrărilor. În cazul unor lucrări necalitative, agenții economici ar putea fi incluși în lista neagră și nu vor putea participa la următoarele licitații. DGTPCC, începând cu săptămâna următoare, trebuie să „prezinte în spațiul public” lista și locația lucrărilor efectuate, iar reprezentanții S.A. „Apă Canal” trebuie să înceapă să prezinte, de săptămâna aceasta, lista lucrărilor pe care le preconizează, inclusiv raportare cu poze înainte/după. Solicitarea respectivă, făcută de primar, a venit și cu avertizarea că în cazul neconformităților, șeful Apă Canal – Anatol Lichii va fi nevoit să-și prezinte demisia. 

 

Despre situația în școli: înscrieri în clasa I, eficiență energetică și monitorizarea din partea societății civile

Elevii au revenit la școală cu prezență fizică ca urmare a scăderii ratei de infectare cu COVID-19 în capitală, iar prezența acestora este semnificativă, fiind de peste 95%. 

Totodată, autoritățile au demarat prima etapă de înscriere în clasa I, în care părinții pot depune cereri de înscriere în conformitate cu adresa de domiciliu. Aceasta se va finaliza pe 11 iunie. 7 616 cereri au fost expediate, iar comisiile din instituții deja le procesează. Cererile vor fi procesate definitiv după 11 iunie. Etapa a doua de înscriere, cu completarea locurilor disponibile în instituții, va începe pe 14 iunie și se va finaliza pe 30 august. 

De trei săptămâni au fost lansate consultările publice pentru crearea unui meniu unic pentru elevi pentru perioada de vară-toamnă. Săptămâna curentă urmează să fie finalizat procesul de consultare. Rezultatele ar putea fi discutate la o prezentare online. 

De asemenea, continuă lucrările în cadrul proiectului de eficiență energetică în mai multe instituții de învățământ, lucrările fiind monitorizare săptămânal. Conform proiectului, în instituțiile de învățământ beneficiare se va lucra la: izolarea exterioară a clădirii, a pereților, acoperișului și subsolurilor, înlocuirea tâmplăriei, instalarea sistemului de ventilație, de iluminare cu LED, înlocuirea sistemelor termice, instalarea sistemului de măsurare inteligentă a energiei electrice, instalarea panourilor fotovoltaice și reabilitarea rețelelor inginerești. Proiectul este dezvoltat cu suportul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare și a Băncii Europene de Investiții. 

Doritorii de a se implica în procesul de monitorizare a achizițiilor și a lucrărilor în teren pot să contacteze autoritățile. Invitația vine din partea primarului, iar viceprimara Cutasevici trebuie să prezinte o listă de persoane și organizații care vor fi invitați să se alăture procesului de monitorizare.

 

Licitația a șasea pentru comerț stradal și modificări la regulament

Pe 11 iunie va avea loc cea de-a șasea licitație pentru comerț stradal, la care vor fi puse la bătaie nouă loturi pentru presă și patru loturi care nu au fost achitate/adjudecate anterior. 

De asemenea, autoritățile au realizat modificări la Regulamentul privind comerțul stradal și Regulamentul privind licitațiile pentru amplasamentele unităților de comerț stradal în municipiu. Necesitatea modificărilor vine după ce, în mai multe cazuri, agenții economici care și-au adjudecat loturile în cadrul licitației, ulterior le-au refuzat. Despre rezultatele celor cinci licitații organizate până în prezent, dar și problemele privind comerțul stradal în capitală, puteți citi în articolul „Comerț stradal: inaccesibil pentru companiile mici și dominat de aceleași persoane”. 

 

Forum investițional: agendă aprobată și investiții în suburbii

Conform viceprimarei Inga Ionesii, conceptul și agenda pentru Forumul Investițional au fost definitivate și vor fi prezentate săptămâna aceasta. În premieră, evenimentul va include lansarea Hărții investiționale, pe care vor fi plasate și obiective pentru investiții în suburbii. Acestea vor fi identificate cu ajutorul primarilor suburbiilor. Agenda forumului, printre altele, va include paneluri de discuții, iar printre subiectele abordate s-ar putea regăsi dezvoltarea municipiului ca „Smart City”, gestionarea deșeurilor și eficiență energetică și promovarea municipiului ca un „hub” pentru dezvoltarea sectorului IT. 

 

Infracțiuni în capitală

În săptămâna precedentă, inclusiv în perioada sărbătorilor pascale, Direcția de Poliție a municipiului a recepționat 1 521 apeluri de urgență, primite la numărul unic 112, acestea provenind de la:, Râșcani – 327, Ciocana – 326, Botanica – 317, Centru – 278, Buiucani – 273.

În aceeași perioadă, au fost înregistrate 182 de infracțiuni, dintre care 130 descoperite în flagrant sau pe urme fierbinți.

Totodată, au fost documentate 880 cazuri contravenționale, dintre care 219 pentru încălcarea normelor anti-epidemiologice, inclusiv care s-au soldat cu amendă.

În perioada de raportare au fost documentate 162 de accidente cu pagube materiale neesențiale, dintre care 15 s-au soldat cu traume, inclusiv un deces în cazul accidentului de pe str. Ismail intersecție cu Uzinelor, care a avut loc pe 14 mai.  

Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md