Stimul pentru renovarea clădirilor istorice și săpături nesincronizate pe str. Bodoni

 

Primăria își propune să încurajeze renovarea clădirilor istorice de către agenții economici care au deschis magazine, restaurante, cafenele și alte afaceri în ele. Scutiri de taxe și impozite, asta ar putea oferi primăria în schimbul investițiilor în renovări, dar mecanismul de stimulare încă se pune la punct. Între timp, o comisie formată din angajați ai primăriei va verifica timp de o lună lucrările de construcție din ultimul an. Se vor face inclusiv probe de laborator.  

Am rezumat cele mai importante subiecte discutate la ședința primăriei din 14 decembrie 2020. Te invităm să le accesezi din meniul de mai jos:

 

COVID-19 în capitală

De ce s-a săpat pe str. Bodoni după ce s-a pus pavajul nou?

Stimul pentru renovarea clădirilor istorice

O lună pentru verificarea lucrărilor de construcții

 

În afara ședinței:

Credit pentru modernizarea managementului deșeurilor

Lumină pe str. Calea Orheiului</a>

 

 COVID-19 în capitală

Pentru prima dată de la începutul pandemiei a fost depășit pragul de 4000 de cazuri pe săptămână în capitală. Între 7 și 13 decembrie au fost depistate 4369 de îmbolnăviri noi cu Covid-19, cu 418 mai multe decât săptămâna precedentă. Astfel, în total de la debutul pandemiei, în mun. Chișinău au fost înregistrate peste 53 000 de cazuri.

1504 lucrători medicali din spitalele municipale s-au îmbolnăvit în ultimele 10 luni de pandemie, dintre care 81 în ultima săptămână. 

Din 10 decembrie au fost activate 130 de paturi de la Spitalul Municipal de Ftiziopneumologie din Chișinău. Acum, din cele 1172 de paturi disponibile în spitalele municipale, 1033 sunt ocupate. Toate paturile de terapie intensivă sunt ocupate în continuare.  

9 aparate de ventilare au fost donate săptămâna trecută în cadrul unui proiect comun cu Banca Mondială. Aparatele au ajuns la Spitalul Sfânta Treime, Spitalul Sfântul Arhanghel Mihail și Spitalul Clinic Municipal nr. 1 „Gheorghe Paladi”.

Polițiștii au documentat 315 încălcări ale măsurilor de siguranță anti-Covid-19 săptămâna trecută, cu 74 mai multe decât săptămâna precedentă. Șeful adjunct al Poliției Municipale, Lilian Luca, a explicat creșterea numărului de încălcări depistate prin iresponsabilitatea cetățenilor. În 304 cazuri e vorba de persoane fizice, iar 11 – persoane juridice.

 

De ce s-a săpat pe str. Bodoni după ce s-a pus pavajul nou?

Primarul general a cerut explicații pentru săpăturile repetate de pe str. Bodoni, unde pavajul a fost proaspăt instalat. 

Viceprimarul Victor Chironda a declarat că vina aparține companiei care a instalat pavajul, spunând că aceștia s-au grăbit cu lucrările, pentru a le încheia pe toate până la expirarea contractului pe 20 decembrie. Firma ar fi fost prevenită că trebuie să se instaleze în pământ rețeaua electrică și piloni noi pentru linia de troleibuz. 

Însă, altceva spunea Victor Chironda cu 2 săptămâni în urmă. Într-o declarație pentru o instituție de presă, viceprimarul declara că pavajul a fost aplicat temporar, pentru a asigura circulația pietonilor, cât se executau lucrările pe trotuarul de vis-a-vis. 

Acum, compania electrică va avea în sarcină să reinstaleze pavajul, odată ce condițiile meteo vor permite acest lucru. 

Sursa: Facebook / Vlada Ciobanu

 

Stimul pentru renovarea clădirilor istorice

Primăria își propune să încurajeze restaurarea clădirilor istorice din capitală. 

Astfel, primarul general a anunțat că agenții economici care gestionează afaceri în clădiri care sunt monumente de istorie/arhitectură, ar putea să beneficieze de anumite scutiri de taxe și impozite, pentru a fi motivați să le renoveze. Mai multe detalii nu au fost oferite în cadrul ședinței.

Sursa: diez.md

 

O lună pentru verificarea lucrărilor de construcții

Pe 10 decembrie a fost format grupul de lucru care va verifica cum s-au executat lucrările în proiectele finanțate din bugetul municipal în anul 2020, a informat viceprimarul Ilie Ceban, care va conduce grupul.  

Se va verifica: 

– dacă lucrările corespund documentației de proiect

– dacă au fost respectați termenii din contracte

– dacă au fost respectate volumele și calitatea lucrărilor, prin inspecții la fața locului

– cum au fost valorificate investițiile, printr-un audit

Grupul de lucru va putea înainta propuneri de remediere a neconformităților. Dacă încălcările depistate nu vor putea fi înlăturate, se va face o expertiză tehnică. 

Grupul de lucru va raporta rezultatele verificărilor până la 20 ianuarie 2021 primarului general. Pentru activitatea grupului a fost alocat 1 milion de lei Direcției Construcții Capitale. Banii vor acoperi și probele de laborator, spre exemplu pentru a evalua calitatea asfaltului aplicat.


În afara ședinței:


Credit pentru modernizarea managementului deșeurilor 

Primăria a semnat miercuri, 16 decembrie, un acord de finanțare de 9 milioane de euro cu BERD (Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare) pentru a moderniza sistemul de management al deșeurilor. 

În total, proiectul prevede următoarele surse de finanțare: 

– 9 mil eur – împrumut BERD

– 9 mil eur – împrumut BEI  (credit nerambursabil ce face parte din Proiectul de Gestionare a Deșeurilor pe țară)

– 5 mil eur – grant din partea Fondului Parteneriatului Europei de Est pentru Eficiență Energetică și Mediu (E5P)

– 7,96 mil eur – contribuția municipalității

 

Fondurile vor fi utilizate pentru implementarea Proiectului „Deșeuri solide Chișinău”, și anume:

– reînnoirea parcului de autospeciale a Întreprinderii Municipale „Autosalubritate” cu unități noi, dar și mecanisme de selectare a deșeurilor;

– renovarea stației de transfer;

– investirea într-o instalație de sortare a deșeurilor;

– reabilitarea poligonului de deșeuri din com. Țânțăreni;

– revitalizarea drumului de acces alternativ către depozitul de deșeuri;

– închiderea gunoiștei din str. Uzinelor 211.

 

Lumină pe str. Calea Orheiului

Primăria informează că marți, 15 decembrie, au fost finalizate lucrările de modernizare a iluminatului public de pe str. Calea Orheiului. Au fost instalați 76 de piloni noi, 150 de corpuri de iluminat LED, iar cablurile electrice au fost trasate în subteran. Lucrările au costat bugetul municipal 3,5 milioane de lei. 

Sursa: chisinau.md

Responsabilă de monitorizare: Felicia Crețu

 

Această sinteză  a fost realizată cu suportul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveției în Moldova. Conținutul sintezei și analiza realizată aparțin autorului și nu reflectă neapărat viziunea donatorului.

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md