PrimariaMea
Situația epidemiologică, stația de epurare și raportul Curții de Conturi Image
29 iun. 2020

Situația epidemiologică, stația de epurare și raportul Curții de Conturi

 

Consilierii au audiat 3 rapoarte: Auditul Curții de Conturi din decembrie 2018, progresul lucrărilor la stația de epurare și situația epidemiologică în contextul Covid-19. Restul subiectelor de pe ordinea de zi au fost transmise la reexaminare și vor fi analizate la ședința următoare.

 

Ședința a început cu prezența a 35 de consilieri din 51. Președintele ședinței a fost ales Victor Mîndru (PD).

 

Primul punct pe ordinea de zi era audierea Curții de Conturi. Din motiv că reprezentanții Curții de Conturi nu erau disponibili decât la 13.00, la propunerea secretariatului, subiectul a fost mutat pe agendă cu nr. 8.

 

La propunerea consilierului Ion Cebanu (PL), pe ordinea de zi s-a inclus (p.1) „Raportul privind situația epidemiologică Covid-19”.

Dinari Cojocaru s-a expus împotriva modificării ordinii de zi. Conform alesului local, modificarea agendei înainte de ședință este o practică rea. Mai mult de jumătate din consilieri au susținut însă audierea raportului privind Covid-19. Astfel, ordinea de zi a fost revăzută.


CETĂȚENII PARTICIPĂ


Trușeni cere apă bună

 

Locuitorii din Trușeni doresc apă bună în localitatea lor. Conform acestora, deși autoritățile au cheltuit 8 mln de lei, apa din țevile lor este murdară. Locuitorii solicită crearea unei comisii sau unui grup de lucru care să investigheze cazul.

Problema va fi examinată în cadrul comisiei gospodărie locativ-comunală, energetică, servicii tehnice, transport, comunicații și ecologie.

 

Construcție contestată pe str. Decebal 5

 

Reprezentantul unei asociații de patronat, în numele locuitorilor de pe str. Decebal 5, a acuzat primăria că în 2012 a asistat o companie să privatizeze blocul sanitar atașat blocului și a cerut ajutorul Consiliului municipal pentru soluționarea problemei. Asociația de patronat este dispusă să ofere suport logistic și juridic. Subiectul va fi examinat în Comisia juridică a CMC.

 

Între timp, construcția continuă: 

 

Agenții din piața Delfin acuză directorul de abuzuri în serviciu

 

Proprietara unei afaceri care activează în Piața Delfin acuză directorul întreprinderii că nu eliberează facturi fiscale și nu se face curățenie de cel puțin 3 săptămâni.

Conform antreprenoarei, directorul Pieții Delfin percepe taxa pentru arendă inclusiv pentru lunile în care activitatea pieții a fost sistată. Consiliul a aprobat anterior anularea arendei pentru această perioadă. Antreprenoarea a cerut Consiliului să examineze posibilitatea ca primăria să gestioneze piața fără intermediari, oferind direct agenților economici spațiu în arendă.

Comisia CMC care investighează activitatea Pieții Delfin va audia persoanele vizate și va prezenta propuneri Consiliului la următoarea ședinței.

 


FĂRĂ COMENTARII: DECLARAȚII POLITICE


PCRM acuză PSRM de interzicerea secerii și ciocanului

 

Consilierul Nicolae Rusol (PCRM) a acuzat reprezentanții PSRM că nu activează conform ideologiei și valorilor pe care le reprezintă. Conform lui, PSRM susține un proiect de lege care prevede interzicerea utilizării simbolisticii fasciste și comuniste (secera și ciocanul). Acuzațiile au fost ulterior repetate de către alesul local Serghei Burgudji (PP Șor).

Vitalie Mucan (PSRM) i-a răspuns colegului din PCRM, menționând că PSRM este împotriva anulării simbolisticii sovietice. Conform lui, fracțiunea PSRM apreciază trecutul sovietic al Moldovei și realizările înregistrate în această perioadă.

 

Întreprinderile municipale sabotează activitatea comisiilor de investigație a primăriei

 

Ruslan Verbițchi (DA) a declarat că activitatea comisiilor de investigație create de CMC e sabotată de către întreprinderile municipale și societățile pe acțiuni, care refuză să ofere informația solicitată de aleșii locali.

 

Piața Budapesta (de lângă 1000 de mărunțișuri) va fi lichidată

 

Corneliu Pîntea (PUN) a solicitat un raport de la primar, pretorul sectorului Botanica și viceprimarul Victor Chironda privind lichidarea unei pieți de pe Bd. Dacia 16 pentru construcția unui centru comercial cu 3 nivele. Se presupune că e vorba despre un magazin Rogob.

 

Ce facem cu construcțiile în locul clădirilor istorice?

 

Ion Cebanu (PL) a vorbit din nou executivului și consilierilor despre distrugerea clădirilor istorice și înlocuirea acestora cu blocuri noi.

 

Consilierii PAS cer publicarea dispozițiilor primarului

 

Roman Cojuhari (PAS) a cerut publicarea pe site-ul primăriei a tuturor dispozițiilor executivului. De asemenea, acesta a acuzat executivul că nu răspunde la solicitări de informație. Secretarul CMC a menționat că va verifica această informație.

 

Vedeți în continuare detalii despre subiectele discutate la ședință și votul consilierilor.


Ordinea de zi a ședinței


1. Raport privind situația epidemiologică

Boris Gîlcă, șef-adjunct al Direcției asistență socială și sănătate, a început raportul cu un mesaj către consilieri prin care i-a atenționat că nu respectă normele distanței sociale, nu poartă mască și vorbesc la același microfon fără ca acesta să fie dezinfectat înainte. Conform raportorului, consilierii ar fi pasibili de amenzi că nu se conformează normelor.

Sursa: Transmisiunea Live a ședinței CMC din 25 iunie 2020: reacția internauților

 

Conform raportului, în Chișinău e cea mai mare concentrație de persoane infectate cu virusul Covid-19. Numărul cazurilor identificate săptămânal a crescut de 3 ori în iunie comparativ cu luna precedentă. 107 cazuri au fost identificate doar în dimineața zilei de 25 iunie, când a fost prezentat raportul. Cifrele oficiale reflectă însă doar numărul persoanelor depistate, care au fost testate. Numărul real de persoane infectate ar fi însă de 10 ori mai mare. Conform raportorului, vom continua să trăim cu pericolul Covid-19 și să respectăm distanța socială încă 2-3 ani.

 

Toate paturile din secțiile de terapie intensivă din spitale sunt ocupate de persoane care se află în stare gravă. Până la 18 iunie, Covid-19 a provocat 153 de decese, iar vârsta decedaților devine tot mai mică - crește numărul tinerilor afectați.

 

Raportorul susține însă că deși situația e gravă, municipalitatea a gestionat bine situația, asigurând toate echipamentele necesare, colectând donații în valoare de 5,1 milioane lei și cooperând cu 97 agenți economici. De asemenea, s-au alocat 43 milioane de lei pentru reparații și investiții capitale. Din aceștia, mai este o rezervă de 30 milioane de lei care pot fi alocați imediat în caz de necesitate.

 

O problemă constituie însă cadrele medicale care nu doar sunt epuizate, dar și în scădere din cauza îmbolnăvirilor înregistrate printre medici și asistenți medicali. 

 

La nivel de republică, au fost procurate 80 000 de teste. În prezent se desfășoară licitație pentru alte 100 000 de teste. Adițional, în aprilie municipalitatea a procurat 1000 de teste pentru testarea medicilor. Majoritatea testelor au fost negative.

 

Din 15 mai în municipiu activează o Comisie Extraordinară de Sănătate Publică a Municipiului Chișinău formată din 35 membri, dintre care 18 sunt medici, inclusiv un reprezentant al Organizației Mondiale a Sănătății. Comisia s-a reunit până în prezent de 10 ori.


2. Raportul privind progresul lucrărilor la proiectul „Reabilitarea Stației de epurare a apelor uzate și linia noua de tratare a nămolului” din cadrul Programului de Dezvoltare a serviciilor de alimentare cu apă din mun. Chișinău

 

Lucrările, conform contractului din 2017, costă 24 milioane de euro și sunt finanțate de către Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Raportorul susține că lucrările decurg conform graficului. În prezent se lucrează la 22 de obiective ale stației de epurare. Lucrările vor fi finalizate până în iulie 2021.

 

Pe 27 februarie 2020 a fost creat un grup de lucru responsabil de lucrările pentru diminuarea mirosului de la stația de epurare. Grupul a pregătit un plan pe termen scurt, mediu și lung. Primăria va instala o nouă tehnologie (sistemul de piroliză) care va reduce volumul nămolului de la 160-180 m3 la 14-15 m3. Acest nămol va putea fi folosit în agricultură și ca sursă de energie.


Proiectele de decizie nr. 3 - 7 de pe ordinea de zi au fost transmise la reexaminare pentru a se analiza Raportul Curții de Conturi.

 

Statut: Transmise la reexaminare

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 18 2* 9 2 1 1 1
Contra
Abțineri 1*

 *Din motiv că voturile nu au fost vociferate la microfon sau confirmate de președintele ședinței, nu putem garanta corectitudinea datelor.


3. Raportul auditului asupra raportului financiar al municipiului Chișinău pe anul 2017, aprobat prin Hotărârea Curții de Conturi nr. 94 din 17.12.2018

 

Raportul, din 2018, prezintă o analiză a evidenței contabile a primăriei din anul 2017. Analiza raportului s-a realizat cu întârziere din cauza alegerilor, perioadă în care aleșii locali nu s-au reunit în ședință. Raportul a precizat însă că multe din neregulile identificate de Curtea de Conturi persistă până în prezent.

 

Conform raportorului, Curtea de Conturi a întâmpinat dificultăți în realizarea raportului. Nu există o subdiviziune în cadrul primăriei responsabile de evidența contabilă a patrimoniului municipal. Astfel, valoarea patrimoniului municipal nu este corect reflectat. Multe dintre clădirile pe care Consiliul le transmite în locațiune sau în comodat nu sunt înregistrate în evidența contabilă a primăriei și nici la Cadastru. Chiar și clădirea primăriei este înregistrată ca proprietate a Republicii Moldova, nu a municipalității cum ar fi trebuit. Cu atât mai mult, evidența pentru cumpărarea, vânzarea și locațiunea bunurilor nu coincide, înregistrându-se diferențe între rapoartele contabile. 

 

Alte constatări ale Curții de Conturi pot fi analizate în raport

 

Aleșii locali au chestionat executivul, șefii de direcții și viceprimarii privind neregulile depistate în raport. Roman Vitiuc, șeful Direcției audit a primăriei, a prezentat la rândul său raportul executivului privind acțiunile întreprinse în baza recomandărilor Curții de Conturi. Conform lui Roman Vitiuc, executivul lucrează la înlăturarea neregulilor depistate. Ultimul termen setat pentru executiv este 1 iulie, când șefii direcțiilor și întreprinderilor vizate trebuie să prezinte un raport privind acțiunile implementate.

 

Raportul Curții de Conturi a fost analizat aproape 4 ore. Subiectele 9-10 de pe ordinea de zi, care urmau după acesta, au fost transmise la reexaminare, iar ședința a fost închisă. Următoarea ședință este planificată pentru joi, 2 iulie.

 

Responsabilă de monitorizare: Cristina Voroneanu

 

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ:

CONTINUAREA:


Publicat de:

Distribuie