O nouă viceprimară, scuaruri amenajate pe str. Albișoara și înfrățirea cu municipiul Constanța

 

Consilierii s-au întrunit și au analizat 21 de proiecte de decizie din 38. Printre acestea, s-a regăsit numirea Olgăi Ursu în calitate de viceprimară pe domeniul economic, mărirea numărului de angajați ai Direcției buget civil și relații publice, dar și amenajarea unor scuaruri pe str. Albișoara 80/3, 76/5 și 76/6. Consilierii au avut nevoie de aproape trei ore pentru a începe ședința, timp în care au avut loc mai multe dezbateri pe subiectele care trebuie incluse sau excluse de pe agendă. Astfel, la solicitarea executivului, subiectele privind PUZ Bucovina și aprobarea caietului de sarcini pentru PUG au fost înlăturate de pe ordinea de zi. Consilierii au reușit să examineze doar jumătate din subiectele prestabilite și restul, inclusiv mai multe informări privind proiectele desfășurate în municipiu și utilizarea banilor publici, au fost trimise la reexaminare. La ședință au participat și câțiva locatari de pe str. E. Coca 7, care au venit cu solicitări repetate către aleșii locali să ajute la oprirea unei construcții problematice de pe str. E. Coca 7A.

 

Ședința a început fiind prezidată de primarul general – Ion Ceban, și nu secretarul Consiliului Municipal – Adrian Talmaci, așa cum se întâmplă de obicei. Cei 42 de consilieri prezenți în sală au dedicat aproximativ jumătate de oră dezbaterii privind alegerea președintelui ședinței. Conform secretarului, rolul ar fi putut fi oferit atât unui consilier al Platformei DA, cât și unui consilier al P. Șor. Au fost înaintați consilierii Victor Mîndru (PD) din partea P. Șor și Corneliu Pântea (PUN) din partea Platformei DA, consilierul PD întrunind consensul majorității și fiind desemnat președinte cu 25 de voturi. 

Victor Bunescu (F9) a anunțat că, începând cu data de 15 iulie, activează în calitate de consilier independent. 

 

De pe ordinea de zi au fost retrase subiectele

29. Aprobarea tarifelor pentru serviciile prestate de către Întreprinderea municipală „Grădina Zoologică” din mun. Chișinău;

31. Aprobarea Planului urbanistic zonal pentru terenurile cuprinse în perimetrul bd. Mircea cel Bătrân – str. Nicolae Sulac – Nicolae Milescu Spătaru – Bucovinei;

32. Caietul de sarcini pentru elaborarea Planului urbanistic general al orașului Chișinău;

33.1 Adjudecarea la licitație publică.

 

Subiectele 29, 31 și 32 au fost retrase la solicitarea  primarului general, care a invocat lipsa avizelor comisiilor de specialitate pentru ultimele două. Punctul 33.1 a fost retras deoarece au fost depistate greșeli în proiectul de decizie. 

 

Ordinea de zi a fost suplinită cu subiectele:

2. Reparația, și amenajarea terenurilor de sport, fitness și a terenurilor de joacă pentru copii (propus de consilierul Andrei Năstase – Platforma DA);

3. Majorarea capitalului social al Î.M. „Parcul Urban de Autobuze” (propus de executiv);

34. Informația detaliată privind reabilitarea străzii Albișoara (marcajul, calitatea asfaltului și scurgerile pluviale) cu explicații în cazul încălcărilor, dacă acestea au fost înregistrate (propus de Vasile Grădinaru – PAS);

35. Informația privind valorificarea sumelor incluse în bugetul municipal pentru anul 2021 pentru reabilitarea podului din str. Mihai Viteazul, străzii Industriale și bd. Mircea cel Bătrân (propus de Alexandru Trubca – PAS);

36. Informația privind întreprinderea măsurilor de prevenire a utilizării ilegale a terenurilor municipale din str. Uzinelor 21 (teritoriul închiriat de agenți economici) plata chiriei este achitată S.A. „Agromașina” și nu în bugetul municipal (propus de Valerii Klimenko – P. Șor);

37. Informația privind executarea deciziei CMC nr. 13/26 din 06.08.2020 „Evacuarea/demolarea azilului de câini fără stăpân, construit ilegal pe str. Mircești” (propus de Iurie Tesa – Platforma DA);

38. Informația privind realizarea Contractului încheiat cu compania Vega Engineering referitor la elaborarea Planului Urbanistic General al mun. Chișinău (propus de Ion Cebanu – PL).

 

Subiectele incluse pe ordinea de zi finală totuși nu corespund în totalitate cu cele enunțate de consilieri. 

Astfel, din subiectul nr. 2, a fost înlăturată componenta de „inventariere și transmiterea la balanța preturilor de sector” a terenurilor de joacă, deși aceasta a fost enunțată de consilierul Iurie Tesa (Platforma DA) la ședința CMC din 2 iulie. Subiectul, la ședința precedentă a fost transmis la reexaminare și trebuia să se regăsească pe ordinea de zi a ședinței curente, însă nu a fost inclus în agenda inițială.

De asemenea, pe ordinea de zi, deși a fost votată cu 41 de voturi, nu a fost inclusă propunerea consilierului Alexandru Trubca (PAS) de a prezenta un raport privind standardele în transportul public, la care raportor ar fi fost însuși consilierul. Aceasta ar fi trebuit să fie inclusă pe ordinea de zi cu nr. 36. 


CETĂȚENII PARTICIPĂ


O locuitoare din str. Coca 7A s-a adresat consilierilor privind construcția ilegală din zona respectivă. Locuitorii zonei luptă de patru ani cu agenții economici care construiesc pe str. E. Coca nr. 7, inclusiv în multiple instanțe. Fațada clădirii este finisată, iar aceasta are în jur de 11 etaje. Pietrișul și materialele de construcție a clădirii pătrund în casele locuitorilor, punându-i în pericol. Terenul, inițial, a fost oferit pentru construcția unei case individuale de locuit unui cuplu de tineri însurăței, care ulterior a vândut terenul lui Radu Talmațchi – directorul companiei „Art-Ex Construct”. Potrivit locuitoarei, documentația ar fi fost inclusiv falsificată, iar autoritățile nu au acționat în cazul respectiv, decât de formă. Lupta a început când Dorin Chirtoacă era primar, ca mai apoi primarul Ion Ceban să emită o dispoziție, care însă nu ar fi fost implementată de către pretorul sectorului Buiucani – Vadim Brânzaniuc. Totodată, potrivit locuitoarei, dar și a unei investigații a Ziarului de Gardă, Talmațchi ar fi principalul sponsor al reconstrucției scuarului „Bucuriei”. Locuitorii au apărut repetat în fața CMC-ului și au organizat inclusiv un protest pașnic în fața primăriei, deși, potrivit cetățenei, executivul nu a venit să discute cu protestatarii. Aceștia solicită crearea unei Comisii care să examineze tehnic și juridic construcția respectivă. Locuitoarea a fost rugată să înregistreze oficial petiția și, în cazul în care nu se întreprind acțiunile solicitate, să se mai adreseze către autorități.

 

Potrivit primarului general, primăria nu poate rezolva asemenea cazuri, deoarece nu are atribuțiile necesare. Valeriu Bogdan – șef al Direcției asistență juridică, a menționat că instanța de judecată a hotărât în locul primăriei autorizația de a efectua lucrări. Acesta menționează că a fost emisă o dispoziție pentru a evacua terenul respectiv, care a fost contestată de agentul economic. Construcția ar avea loc doar în baza hotărârii instanței de judecată, iar funcționarii primăriei riscă să fie acuzați de abuz de serviciu dacă nu permit construcția. La moment, s-ar aștepta decizia în ultima instanță.


DECLARAȚII


Consiliera Angela Munteanu-Pojoga (PAS) s-a expus cu privire la alimentarea copiilor în municipiul Chișinău, în special despre încălcări, prețuri exagerate a produselor, licitații trucate, achiziții publice defectuoase și alte probleme în acest domeniu. Cuvântarea vine după ce, la moment, se execută concurs de angajare a unui nou director la Liceul sportiv din Chișinău, unde aproximativ 140 de copii s-au intoxicat alimentar anul trecut. Potrivit consilierei  Munteanu-Pojoga, vicedirectorul și directorul instituției, care ar fi fost responsabile de intoxicare, ar fi ajuns la cea de-a treia etapă a procesului de selectare a noii conduceri a instituției de învățământ. 

 

Corneliu Pântea (PUN) a felicitat colegii cu rezultatele alegerilor parlamentare și a reiterat necesitatea de a conlucra cu România în continuare.

 

Serghei Burgudji (P.Sor) a menționat despre lipsa unor piețe agricole cu produse locale în sectorul Botanica, dar și imposibilitatea locuitorilor din suburbii de a-și realiza marfa.

Totodată, acesta a menționat despre neregulile la „Agromașina”, companie care ar fi deținută de DAAC Hermes, grup de companii deținut de consilierul Vasile Chirtoca (PSRM).

 

Alexandru Bondarenco (PSRM) a răspuns la acuzațiile colegului din P. Șor  că în ordinea de zi este inclusă o prezentarea informației la subiectul menționat de Serghei Burgudji. Potrivit acestuia, terenul pe care se află „Agromașina” ar fi fost repartizat printr-o decizie din 1998, iar terenul ar fi amenajat.

De asemenea, acesta a menționat că discursurile din partea reprezentanților P. Șor ar fi o răfuială cauzată de rezilierea unui contract de arendă de pe str. Calea Ieșilor. 

 

Valerii Klimenko (P. Șor) a raportat nereguli la Taxi Service, companie care la fel ar fi deținută în parte de DAAC Hermes, companie a consilierului Vasile Chirtoca (PSRM).

 

Vasile Chirtoca (PSRM) a răspuns acuzațiilor aduse în adresa sa de către consilierii Partidului Șor. Potrivit acestuia, DAAC Hermes nu aparține doar lui, ci și tuturor acționarilor. Totodată, Taxi Service ar achita dividende. 

 

Durata: 7 ore, cu pauză

Pauză: 13.15 – 14.45


Ordinea de zi

Ordinea de zi modificată


1. Numirea dnei Olga URSU în funcția de viceprimar al municipiului Chișinău

Proiect de decizie

 

Proiectul prevede numirea Olgăi Ursu în calitate de viceprimară pe domeniul economic, financiar și investițional. Numirea ar veni după ce Inga Ionesii și-a dat demisia la mijlocul lunii iunie. Olga Ursu a activat în calitate de șefă de cabinet a primăriei. Fiind întrebată care ar fi prioritățile sale în calitate de viceprimară, Ursu a menționat soluționarea problemelor privind transferurile din bugetul de stat, care deseori vin cu întârziere, dar și lipsa unor transferuri din impozitele pe venit al persoanelor juridice către bugetul municipal. De asemenea, alt scop pe care și-l propune este inventarierea și valorificarea tuturor spațiilor nelocuibile, organizarea Forumului economic, lansarea Hărții investiționale, dar și lucrul asupra parteneriatelor public-private. 

 

Vasile Grădinaru (PAS) a menționat că fracțiunea pe care o reprezintă nu va susține candidatura Olgăi Ursu, inclusiv din motivul că aceasta, în funcția sa precedentă, nu ar fi prioritizat corect resursele în timpul lucrului asupra bugetului municipal. Aceasta ar fi favorizat construcția bazinelor în locul reparației instituțiilor de învățământ, scoaterea compostării din buget atunci când poligonul de lângă Pruncul este aproape plin și altele. De asemenea, potrivit acestuia, Olga Ursu ar fi fost de acord cu majorarea impozitului pe bunuri imobile, dar și cu alte prevederi pentru acumularea fondurilor în buget municipal care nu ar fi benefice sau implementate corect.

 

Valerii Klimenko (P.Șor) a declarat că primarul are dreptul de a-și crea propria echipă, însă aceasta trebuie formată din oameni competenți. Totodată, potrivit acestuia, salariile în primărie ar fi prea mici pentru a atrage persoane competente. 

 

Corneliu Pântea (PUN) a reiterat că subiectul numirii viceprimarei este politic. Astfel, deși consideră că Olga Ursu deține competențele pentru a îndeplini funcția de viceprimară, el se va abține de la vot.

 

Vitalie Mucan (PSRM) a declarat că așteptările din partea cetățenilor sunt mari și primăria trebuie să dea rezultate.

 

Ion Cebanu (PL) a menționat că fracțiunea pe care o reprezintă nu va vota pentru candidatura Olgăi Ursu, inclusiv din cauza că aceasta ar fi ajuns la primărie în perioada Silviei Radu. 

 

Andrei Năstase (Platforma DA) a declarat că nu va vota candidatura Olgăi Ursu și va monitoriza atent pe fiecare viceprimar și pe executiv. De asemenea, acesta a menționat că, având în vedere comportamentului consilierilor Șor, Platforma DA nu va vota proiectele propuse de aceștia. Mai mult, Năstase și-a exprimat îngrijorarea să nu se ajungă la aceeași situație la care s-a ajuns cu fostul viceprimar Victor Chironda. 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 22 2 1 1 1
Contra 2
Abțineri 8 7 1 1

Decizia finală


 

2. Reparația și amenajarea terenurilor de sport, fitness și a terenurilor de joacă pentru copii

Proiect de decizie inclus pe OZ la începutul ședinței

 

Scopul proiectului este trecerea unor terenuri de sport, joacă și fitness la balanța preturilor, astfel încât acestea să poată efectua lucrări de reparație pentru anumite terenuri, starea cărora a degradat. Terenurile sunt comune pentru mai multe blocuri de locuit, respectiv asociațiile de locatari nu doresc să-și asume reabilitarea. Reparația ar trebui să fie efectuată până la finele anului curent. Suma de 20 milioane lei, necesare pentru lucrările respective, sunt alocate din bugetul municipal.

 

Subiectul a stârnit dezbateri, consilierul Serghei Burgudji (P. Șor) a menționat că ar fi mai bine de trecut terenurile la balanța instituției sau asociației de locatari în preajma căruia a fost construit. Iurie Tesa (Platforma DA) a reiterat că obiectivele se află pe teren municipal, respectiv instalațiile de joacă nu pot fi trecute în gestiune economică la asociații. Conform consilierului, doar 10% din terenuri ar putea să fie trecute la balanța asociațiilor de locatari.

 

Potrivit consilierului Alexandru Trubca (PAS) proiectul nu are sens, deoarece la moment terenurile ar fi la gestiunea Direcției generale locativ-comunale și amenajare, care are un buget suficient de mare pentru a le repara. Trecerea acestora la balanța preturilor, care au un buget semnificativ mai mic, va cauza probleme acestora. Totuși, Iurie Tesa (Platforma DA) a reiterat că pentru acest an a fost alocat buget pentru reparația terenurilor, iar pentru anii următori preturile vor solicita alocarea fondurilor pentru întreținerea obiectivelor. 

Statut: Revocat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 9 4 2 2 1 1 1
Contra
Abțineri 17 2 1

Decizia finală


 

3. Majorarea capitalului social al Î.M. „Parcul Urban de Autobuze”

Proiect de decizie inclus pe OZ la începutul ședinței

 

Proiectul prevede transmiterea celor 100 de autobuze ISUZU procurate prin licitație la balanța PUA, lucru care ar majora capitalul social al instituției. 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 22 6 6 2 1 1 1
Contra
Abțineri 2

Decizia finală


4. Aprobarea Regulamentului privind modul de administrare a Fondului de rezervă al municipiului Chișinău

Proiect de decizie

 

Proiectul a fost consultat public în perioada 5-12 aprilie, însă propuneri din partea societății civile nu au fost. Totodată, în procesul de consultare au parvenit propuneri de la consilieri. 

Amendamente:

– P. 3.4, privind ajutorul financiar unic, a fost completat cu sintagma „o singură dată în an, nu mai devreme de 11 luni de la acordarea oricăror ajutoare și prestații”

– P. 4 al capitolului III a fost completat cu sintagma „în urma calamităților și incendiilor” și se exclude „achitarea serviciilor comunale”.

– P. 3.5 al capitolului 2 a fost completat cu sintagma „ajutorul financiar unic, persoanelor fizice în cazul necesității efectuării unui tratament costisitor în spitalele de stat și cele efectuate peste hotarele țării pentru o intervenție chirurgicală, cu excepția instituțiilor medicale private din Republica Moldova”. 

– Anexa 5 – componența nominală a comisiei, a fost modificată după cu urmează: în locul viceprimarei Angela Cutasevici este inclusă Olga Ursu – viceprimară pe domeniul financiar; în locul Elenei Panuș este inclusă Ana Slivca – șefa direcției management financiar; în locul Tatianei Bucearschi este inclus Boris Gîlcă – șef interimar al Direcției generale asistență socială și sănătate. Totodată, în locul consilierului Nicolae Rusol (PCRM) este propus Victor Mîndru (PD). 

– A fost inclus un punct nou în capitolul III privind caracterul deliberativ al comisiei, cu următorul text: „la organizarea activității comisiei pentru administrarea fondului de rezervă se vor aplica în mod corespunzător normele care reglementează funcționarea comisiilor consultative de specialitate a Consiliului Municipal Chișinău”. 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 6 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri 6

Decizia finală


5. Operarea de modificări la Regulamentul privind desfășurarea activității de comerț în municipiul Chișinău, aprobat prin decizia CMC nr. 17/5 din 01.10.2020

Proiect de decizie

 

Proiectul a fost elaborat la  solicitarea agenților economici, care nu pot obține autorizații pentru activitatea teraselor de vară. La moment, din cauza prevederilor noului regulament, terasele activează ilegal și nu pot face achitările de rigoare în bugetul municipal. Astfel, modificările la regulament prevăd revenirea la reglementarea veche, prin care agenții economici trebuie să obțină autorizația de la preturile de sector. Conform raportorului, Roman Vitiuc, proiectul trebuia completat cu un amendament din partea executivului, prin care fiecare schemă de amplasare să fie controlată și de viceprimarul de ramură înainte de a se oferi autorizația. Deși amendamentul a trecut cu 35 de voturi, după mai multe dezbateri consilierii nu au votat proiectul în întregime. Astfel acesta a rămas „ca bază” – așa cum a fost prezentat inițial și fără amendamente. 

Statut: Aprobat (de bază) 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 4 7 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 


6. Modificarea Regulamentului privind licitațiile cu strigare pentru obținerea dreptului de a încheia un contract privind amplasarea unității de comerț ambulant stradal pe teritoriul mun. Chișinău, aprobat prin decizia CMC nr. 17/6 din 01.10.2020

Proiect de decizie nu a fost prezentat

 

Proiectul înlătura lacunele identificate în cele șase licitații organizate în lunile precedente. Astfel, modificările au scopul de a evita situații în care agenții economici nu achită sumele licitate, instituirea unei liste de interdicții pentru agenți economici, modificarea termenilor de semnare a contractelor, reglementarea mai strictă a activității comisiei de licitație și altele. Regulamentul prevede și micșorarea numărului de persoane care fac parte din comisie. 

 

Potrivit consilierei Angela Munteanu-Pojoga (PAS), în modificările aduse regulamentului s-ar include și una care „legalizează o ilegalitate”, și anume instalarea a două gherete în același parc pentru același agent economic – lucru care este interzis. Totuși, potrivit raportului Roman Vitiuc, gheretele nu s-ar afla în hotarele urbanistice ale parcului. 

 

Amendamente:

– P. 19.11, litera „e” a fost modificată cu „și/sau”, privind anunțarea în monitorul oficial; 

– P. 19, a fost completat cu subpunctul „t” și anume: „examinarea solicitărilor pentru aprobarea amplasamentelor privind unitățile de comerț ambulant pe alte terenuri decât cele din proprietate municipală”; 

– P. 2, în Anexa 2, numele Ingăi Ionesii a fost substituit cu cel al Olgăi Ursu; 

– P. 5, în ultimul alineat cifra 108 a fost substituită cu cifra 106;

– P 6 a fost completat cu următorul text: „se aprobă scheme de amplasare prestabilite pentru amplasarea unităților de comerț stradal pe alte terenuri decât cele din proprietate municipală (Anexa 107)”

– P. 1.7 a fost exclus  textul: „restricția stabilită nu se resfrânge asupra gheretelor de comercializare a presei și flori”

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 6 2 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri 3

Decizia finală


7. Aprobarea Acordului de colaborare între Primăria Municipiului Chișinău și Asociația Obștească „Sănătate pentru Tineri”

Proiect de decizie

 

Semnarea acordului ar permite alocarea a 2 milioane lei pentru renovarea spațiului din AMT Rășcani, Centrul de familie nr. 10 aflat la Poșta Veche, unde se află Centrul Municipal „Neovita”. 

 

Amendamente:

În anexa la secțiunea 3, punctul 3.2, se adaugă următorul text: „după expirarea acordului, acesta se reînnoiește anual în baza deciziei CMC”.

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 6 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


8. Aprobarea Acordului de Înfrățire între municipiul Constanța, România și municipiul Chișinău

Proiect de decizie

 

Consilierii nu au avut întrebări și a fost imediat supus votului și aprobat cu 32 de voturi. 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 6 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


9. Aprobarea Memorandumului de colaborare între Primăria Municipiului Chișinău și Fundația „Centrul pentru dezvoltare a Chișinăului

Proiect de decizie

 

Proiectul a stârnit discuții, în special din punct de vedere al necesității de a semna un asemenea Memorandum cu o organizație necunoscută, care a fost fondată în luna decembrie 2020 și despre activitatea căreia nu se găsesc informații online. 

 

Potrivit raportorului – Roman VItiuc, reprezentanții organizației au prezentat statutul acesteia, iar organizația are ca scop implementarea obiectivelor de dezvoltare durabilă. Colaborarea ar fi necesară pentru primirea fondurilor externe, care deseori sunt oferite prin intermediul unor organizații non-guvernamentale. 

 

Veronica Herța (PL) a menționat că fundația, conform regulamentului, fundația se poate implica în orice proces decizional al primăriei. Conform lui Vitiuc această prevedere s-ar referi la „principiile de transparență decizională”.

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 1 1
Contra
Abțineri 2 4 2 1 1 1

Decizia finală


10. Aprobarea Memorandumului de colaborare între Primăria Municipiului Chișinău și Fundația Asociația Obștească „Federația Națională de Jocuri pentru Persoane cu Dizabilități din Republica Moldova

Proiect de decizie

 

Consilierii nu au avut întrebări. Proiectul a fost imediat supus votului și aprobat. 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 2 4 2 1 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


11. Implementarea Proiectului de renovare a trotuarului pe teritoriul Grădiniței nr. 225

Proiect de decizie

 

Consilierii nu au avut întrebări. Proiectul a fost imediat supus votului și aprobat. 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 2 4 2 1 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


12. Organizarea întremării și odihnei elevilor în vara anului 2021

Proiect de decizie

 

Consilierii nu au avut întrebări. Proiectul a fost imediat supus votului și aprobat. 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 6 5 2 1 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


13. Acceptarea bunurilor donate de Oficiul Special Guvernamental pentru Educație al provinciei Jeju din Republica Coreea, UNICEF și MECC pentru instituțiile de învățământ din municipiul Chișinău

Proiect de decizie

 

Consilierii nu au avut întrebări. Proiectul a fost imediat supus votului și aprobat. 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 6 4 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


14. Acceptarea donației de laptopuri achiziționate în cadrul Proiectului „Reforma Învățământului” pentru instituțiile de învățământ primar și secundar

Proiect de decizie

 

Proiectul prevede acceptarea unei donații de 840 laptopuri dintr-un lot de 10 000 procurate de autoritățile centrale. Laptopurile vor fi oferite elevilor care nu dispun de calculator sau alt mijloc pentru a participa la lecții atunci când acestea se desfășoară online. La momentul procurării de către elev a unui laptop sau alt dispozitiv propriu, care i-ar permite participarea la procesul de învățământ online, acesta va trebui să întoarcă autorităților calculatorul care le-a fost pus la dispoziție. Laptopurile sunt destinate pentru utilizarea exclusivă de către elevi. Potrivit raportorului, pentru capacitarea profesorilor, s-a lucrat la dotarea școlilor în care aceștia activează. Distribuirea va fi efectuată la final de luna august – început de lună septembrie, în baza datelor colectate pe o platformă dedicată. 

 

Amendamente

– P. 2 a fost modificat după cum urmează „Direcția generală educație, tineret și sport va asigura recepționarea laptopurilor menționate în punctul 1 al prezentei decizii, conform actului de predare-primire și va repartiza bunurile prin decizia Consiliului consultativ în care sunt membri și consilieri municipali.”

– P. 4 a fost modificat după cum urmează: „Direcția generală educație, tineret și sport, Direcțiile educație, tineret și sport din sector, instituțiile de învățământ cu drept de gestionare financiară autonomă vor asigura înregistrarea temporară, pe perioada desfășurării procesului educațional la distanță, în evidența contabilă a laptopurilor menționate în punctul 1 al prezentei decizii.”

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 6 5 2 1 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


15. Acceptarea donației oferite prin asistență PNUD Moldova

Proiect de decizie

 

Proiectul prevede recepționarea în calitate de donație de la PNUD Moldova a unui sistem GIS care permite să se ducă evidența parcărilor în Chișinău, dar și a celorlalte elemente pe străzi. Ulterior va fi completat inclusiv cu transportul public disponibil. Sistemul nu permite achitarea pentru locul de parcare, ci doar vizualizarea unde se află acestea. La moment, sistemul nu permite să se vizualizeze în timp real dacă locul de parcare este disponibil sau ocupat. În acest an sistemul nu va necesita actualizări sau licențe specifice, însă pentru anul viitor vor fi prevăzute fonduri pentru mentenanța platformei.

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 6 4 2 1 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


16. Operarea de modificări în deciziile Consiliului Municipal Chișinău nr. 25/4 din 29.12.2020 și nr. 2/3 din 20.11.2019

Proiect de decizie

 

Proiectul, deși este unul tehnic, are scopul de a permite angajarea a încă patru persoane la Direcția buget civil și relații publice. Nu este prima dată când acest proiect ajunge pe agenda consilierilor și cauzează discuții aprinse. Conform consilierilor PAS și PL, proiectul nu va fi neapărat în beneficiul orășenilor, ci pentru a asigura mai multe canale de promovare personală a lui Ion Ceban în calitate de primar general. Pe de altă parte, Vasile Chirilescu – șef al Direcției buget civil și relații publice, dar și Natalia Ixari – purtătoarea de cuvânt a primarului general, au reiterat importanța proiectului. Potrivit acestora, volumul de lucru al direcției, care gestionează nu doar comunicarea pe toate canalele primăriei, ci și bugetul civil, este prea mare pentru numărul de oameni angajați. Astfel, angajarea mai multor persoane ar permite reflectarea mai bună a evenimentelor care au loc în primărie, inclusiv a ședințelor comisiilor de specialitate, a ședințelor Consiliului municipal și a activității consilierilor și a fracțiunilor, dar și a subdiviziunilor primăriei. 

Amendamente

– Proiectul este completat cu textul: „Reflectarea activității tuturor comisiilor de specialitate și a grupurilor de lucru din Consiliului municipal Chișinău.”

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS* PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 7 1 1 1
Contra 2 1
Abțineri 1

Decizia finală

*Fracțiunea PAS a refuzat să participe la vot.


17. Operarea modificărilor în anexa nr. 13 la decizia Consiliului Municipal Chișinău nr. 25/4 din 29.12.2021

Proiect de decizie

 

Deși proiectul a fost prezentat ca înlăturarea unor greșeli tehnice privind numerotarea în Anexa 13 a deciziei aprobate de CMC, acesta mai prevede și modificarea adresei pentru construcția unui obiectiv pe str. Albișoara. Astfel, obiectivul ar trebui să fie construit pe str. Albișoara 80/3 în loc de str. Albișoara 78. Modificarea adresei este motivată de faptul că la adresa str. Albișoara 78 deja există un teren amenajat. Consilierii PAS au menționat că există o petiție din partea locatarilor în zona respectivă, pentru ca să fie construit un teren în apropierea blocului acestora. Conform lui Serghei Burgudji (P. Șor), care s-a interesat de teren anterior, proiectul este tehnic, adresele făcând parte din același teren, o parte căruia este amenajat, iar cealalata nu. 

 

Amendamente

– Sintagma „str. Albișoara 80/3” se completează cu adresele „str. Albișoara 76/5, 76/6, cu acoperire financiară la rectificarea bugetului la 9 luni”. 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 7 4 2 1 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


18. Transmiterea unui veceu public în gestiunea economică Întreprinderii municipale „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”

Proiect de decizie

 

Veceul a fost construit de Direcția construcții capitale și este în valoare de 1.66 milioane lei. Toate veceurile sunt în proces de trecere la întreținerea de către Asociația de gospodărire a spațiilor verzi. 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 6 1 1 1
Contra
Abțineri 2 1 1

Decizia finală


19. Transmiterea valorii lucrărilor de reparație capitală

Proiect de decizie

 

Raportorul nu era prezent în sală. Din acest  motiv, subiectul a fost transmis la reexaminare. 

Statut: Transmis la reexaminare

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro
Contra
Abțineri

Decizia finală


20. Transmiterea valorii lucrărilor de reparație capitală

Proiect de decizie

 

Proiectul presupune transmiterea valorii lucrărilor efectuate la Liceul „Hyperion” din Durlești.

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 5 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri 4

Decizia finală


21. Recepționarea și transmiterea cheltuielilor la obiectivul „Reparația capitală a podului suspendat din parcul „La izvor”, mun. Chișinău

Proiect de decizie

 

Consilierii nu au avut întrebări și proiectul a fost imediat supus votului și aprobat. 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS* PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 5 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

*PAS a refuzat să participe la vot

 

Subiectele 22-38 au fost expediate la reexaminare. 

Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ:

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md