PrimariaMea
Comisie pentru animalele fără adăpost și 42% din chișinăuieni vaccinați Image
28 dec. 2021

Comisie pentru animalele fără adăpost și 42% din chișinăuieni vaccinați

 

 

O nouă comisie specializată va identifica soluții pentru problema animalelor fără adăpost din municipiu. Comisia a fost creată în urma unui blocaj în procesul de sterilizare a animalelor și depistarea mai multor nereguli în gestionarea necropolei municipale. Consilierii au aprobat și rezultatele inventarierii bunurilor imobile din capitală, după ce procesul a fost stopat mai mulți ani. Aleșii locali au audiat informații privind situația epidemiologică în capitală, posibila apariție a variantei Omicron și procesul de vaccinare, care a atins rata de 42%.

 

Ședința Consiliului municipal din 23 decembrie a început cu o urătură din partea  ansamblului etnofolcloric „Romanița”, respectând tradițiile locale. Ulterior, aleșii locali au continuat examinarea ordinii de zi aprobată la ședința din 21 decembrie. Din cele 17 subiecte, consilierii au examinat doar 12 și au trimis la reexaminare pentru altă ședință subiectele funciare.

 

Durata: 6 ore 21 minute, cu pauză de o oră și 17 minute

 


Ordinea de zi

Ordinea de zi modificată


 

3. Instituirea Comisiei pentru identificarea soluțiilor la problema animalelor cu și fără stăpân

Proiect de decizie 

 

 

Proiectul de decizie a venit din partea consilierului Ruslan Verbițchi (Platforma DA), care a declarat că Regia Autosalubritate nu ar trebui să se ocupe de această problemă, iar managementul defectuos ar putea duce chiar la probleme în gestionarea deșeurilor municipale. Consilierul a solicitat să fie sancționate și eliberate din funcție mai multe persoane care ar fi dus executivul în eroare privind gestionarea problemei, ar fi capturat câini fără foi de parcurs, contrar prevederilor regulamentului, ar fi gestionat fondurile netransparent etc. Totodată, conform consilierului, o Notă informativă a Centrului de sănătate publică menționează că, în 2020 au fost înregistrate 1 372 de cazuri de agresări de către câini, dintre care 593 realizate de câini cu stăpân și 313 la copii. În 2021, până la finele lunii noiembrie, au fost înregistrate 1 564 de cazuri de agresiune, dintre care 368 la copiii. Totodată, au fost înregistrate și cazuri de agresiune din partea rozătoarelor, însă incidentele au fost puține.

 

Victor Mîndru (PD) s-a interesat despre soarta unei comisii similare create anterior și prin ce noua comisie s-ar diferenția de cea veche. Conform lui Verbițchi, comisia anterioară a fost doar pentru a evalua situația la Regia Autosalubritate, în urma căreia a fost demis Eugen Axentiev. Mai mult, alesul local a declarat că datorită activității sale de consilier s-au făcut progrese în sterilizarea animalelor din contul bugetului municipal. Alexandr Odințov (PSRM) a menționat că, de fapt, problema principală ar fi Regulamentul privind întreţinerea animalelor de companie, care trebuie modificat. Acesta a fost contrazis de Roman Cojuhari (PAS), care a declarat că problema „nu este în regulament, ci că cineva ceva nu poate împărți”. Iurie Tesa (Platforma DA) a menționat că, în primul rând, un obiectiv al comisiei trebuie să fie identificarea problemelor care au dus la situația actuală și și-a exprimat rezervele față de crearea unei noi entități în locul Secției pentru protecția și controlul animalelor (SCPA). Zinaida Popa (PAS) a declarat că este oportună crearea unei entități separate, chiar și a unui centru de adopție, care să investigheze situația, să ofere date concrete și să înceapă să caute stăpâni pentru animalele fără adăpost. 

 

Ulterior, consilierii au dezbătut componența Comisiei, și anume înlocuirea lui Vasile Efros, șef al Direcţiei amenajare şi mediu din cadrul Direcției generale locativ-comunale și amenajare (DGLCA), cu altă persoană, dar și includerea reprezentanților din societatea civilă, față de care și-au exprimat susținerea, cu condiția ca aceștia să aibă vot consultativ. După mai multe dezbateri, comisia va fi formată din 10 persoane, dintre care șase reprezentanți ai executivului, trei consilieri municipali (Dinari Cojocaru - PSRM, Ruslan Verbițchi - Platforma DA și Zinaida Popa - PAS) și o persoană din partea societății civile (Lidia Vinogradova). 

 

Deși consilierii au votat unanim decizia, după o cuvântare a Lidiei Vinogradova, fracțiunea PSRM a solicitat președintelui ședinței - Victor Poleacov (PSRM) să nu semneze documentul și la următoarea ședință să examineze repetat subiectul și să aleagă altă componență. Președintele a menționat că „se acceptă”.

 

Menționăm că despre subiect s-a vorbit și raportat la ședința din 16 decembrie 2021.

 

 

Amendamente: 

- Se majorează componența comisiei la 10 persoane, dintre care 9 cu drept de vot și a 10-a cu drept de vot consultativ, din rândul societății civile;  

- Se înlocuiește Vasile Efros cu Ion Burdiumov; 

- Se include în comisie, în locul unui consilier municipal, reprezentanta SCPA, Irina Iacovenco;

- Se deleagă în componența comisiei consilierii Dinari Cojocaru (PSRM), Ruslan Verbițchi (Platforma DA) și Zinaida Popa (PAS);  

- Se deleagă în comisie Lidia Vinogradova, reprezentantă a societății civile, cu drept de vot consultativ. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 22 10 5 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

4. Informație privind situația epidemiologică din mun. Chișinău, mersul procesului de vaccinare împotriva COVID-19 și cazurile de utilizare a vaccinurilor expirate

 

 

Boris Gîlcă, șef al Direcției generale de asistență medicală și socială (DGMAS) a oferit detalii privind pandemia COVID-19 în capitală. Conform acestuia, Agenția Națională de Sănătate Publică (ANSP) a recepționat un aparat care permite depistarea tulpinelor, iar în urma ultimelor probe, tulpina dominantă era în continuare Delta în Moldova. Totuși, conform lui Gîlcă, aceste date nu mai sunt actuale, probele fiind luate ceva timp în urmă. 

 

Capitala se află în continuare sub „Cod Galben” de alertă epidemiologică, iar în unele suburbii este chiar Cod Verde. Totuși, tulpina Omicron ia amploare. Aceasta se deosebește printr-o perioadă de incubație foarte scurtă, simptomele apărând după 24 de ore, o transmisibilitate mai mare și ar avea până la 30 de submutații. Simptomele principale sunt durerile în gât și faringită. Deși creează forme mai ușoare de boală, la nivel mondial au fost înregistrate și decese. Conform lui Gîlcă, perioada de sărbători, care include și călătorii din și în țară, înseamnă că, cel mai probabil, tulpina Omicron a ajuns și în Republica Moldova. Totodată, studiile inițiale demonstrează că vaccinurile sunt eficiente împotriva tulpinei. 

 

La Centrul medical COVID-19 la Moldexpo nu mai sunt internați pacienții cu COVID-19, instituția rămânând ca secție de triaj, cu posibilitatea de reactivare în cazul apariției unui nou val care va necesita o capacitate mai mare de internare. Dintre celelalte spitale, doar spitalul Sf. Arhanghel Mihail este dedicat în exclusivitate tratamentului pacienților bolnavi de COVID-19, restul având secții dedicate coronavirusului cu circuite separate. 

 

Referindu-se la testele PCR de 300 lei din laboratoarele de stat, Gîlcă a declarat că, capacitatea laboratoarelor este foarte mică, cetățenii nu ar avea acces la testare, iar politica actuală de testare ar favoriza agenții economici privați. 

 

În ce privește vaccinarea, rata de imunizare în capitală ar fi de sub 42%, iar per general aceasta variază în suburbii, de la cca. 20% la Băcioi la cca. 70% la Stăuceni. Cele mai solicitate vaccinuri în Republica Moldova ar fi în continuare Johnson&Johnson și Sputnik V, care însă sunt deficitare la moment. În urma declarațiilor, consilierii au început să dezbată, nefondat, validitatea și performanța tipurilor de vaccinuri și a donațiilor primite din Vest și din Est, iar consilierul Dinari Cojocaru (PSRM) a declarat că va face o adresare Federației Ruse pentru a primi o donație de Sputnik V. 

 

În privința ratei de rebut, adică de aruncare a dozelor de vaccinuri neutilizate, conform lui Gîlcă procesul de administrare în Chișinău este eficient. Astfel, rata de rebut este chiar mai mică decât cea estimată de către Organizația Mondială a Sănătății. Dozele de vaccinuri ar fi repartizate la instituțiile medicale în baza estimărilor privind rata de utilizare, pentru a micșora rata de rebut.

 

Consilierii au avut mai multe întrebări privind raportul Curții de Conturi, care a menționat administrarea dozelor de vaccinuri expirate. Conform lui Gîlcă, în mun. Chișinău nu au fost administrate asemenea doze.


 

5. Modificarea deciziei CMC nr. 5/12 din 15.07.2021 „Acceptarea bunurilor oferite de Oficiul Special Guvernamental pentru Educație al Provinciei Jeju din Republica Coreea, UNICEF și MECC pentru instituțiile de învățământ din mun. Chișinău”

Proiect de decizie 

 

Consilierii nu au avut întrebări și au supus proiectul votului, inclusiv amendamentele din partea executivului.

 

Amendamente:

- Se corectează numerotarea după pct. 1.4.10, pct. „1.1” în „1.5”, iar cifrele „566 794” și „558 794” din subpunctul 1.5 se modifică în „566 791” și „558 373”.

- Se adaugă pct. 1.6, cu textul: „Se  modifică pct. 1 al deciziei 5/12 cu textul: „Se acceptă bunurile donate de Oficiul Special Guvernamental pentru Educație al Provinciei Jeju din Republica Coreea, UNICEF și MECC pentru instituțiile de învățământ în valoare totală de 577 031 lei””.

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 16 7 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

6. Acceptarea materialelor de predare, învățare și echipament specializat pentru copii cu cerințe educaționale speciale și/sau dizabilități

Proiect de decizie 

 

Consilierii nu au avut întrebări și au aprobat proiectul.

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 7 2 2 1 1 1
Contra
Abțineri

* Numărul de voturi enunțat nu corespunde cu suma voturilor exprimate de consilieri

Decizia finală


 

7. Transmiterea cheltuielilor suportate la lucrările efectuate și bunurile procurate din contul mijloacelor financiare aprobate în bugetul municipal, întru realizarea Contractului de societate civilă nr. 375 din 10.07.2018 încheiat între Primăria mun. Chișinău și Primăria comunei Țânțăreni

Proiect de decizie 

 

 

Proiectul presupune transmiterea la balanța primăriei comunei Țânțăreni a lucrărilor efectuate de autoritățile din capitală în urma contractului de colaborare care permite depozitarea deșeurilor municipale la gunoiștea din localitatea respectivă. Lucrările sunt încă din 2017, iar motivul pentru care nu au fost transmise anterior la balanța primăriei comunei nu se cunoaște. 

 

Contractul cu Țânțăreni se prelungește în fiecare an. Totuși, nu se cunoaște nici dacă acordul adițional pentru anul următor a fost semnat.

 

Majoritatea fracțiunilor din consiliu s-au expus privind subiectul respectiv. O parte din consilieri și-au exprimat îngrijorarea privind un posibil șantaj din partea primăriei comunei Țânțăreni, în contextul în care nu se cunoaște dacă a fost semnat acordul adițional pentru următorul an. Alți consilieri au menționat că este necesară susținerea proiectului, inclusiv pentru a nu suporta în continuare costurile de întreținere a obiectivelor renovate la Țânțăreni.

 

 

Amendamente: 

- Pct. 1 și pct. 2, se completează la sfârșit cu textul „conform Anexelor nr. 1 și nr. 2”.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 9 2 1 1 1
Contra
Abțineri 2

Decizia finală


 

8. Excluderea costului de bilanț al imobilului cu nr. cadastral 0100102.118.01 din evidența contabilă a Direcției locativ-comunale și amenajare

Proiect de decizie 

 

 

Proiectul presupune excluderea de la evidența contabilă a unui bloc cu 120 de apartamente, toate privatizate, aflat pe str. Independenței 2/2. Necesitatea excluderii provine din legislația fiscală, dar este și o recomandare a raportului Curții de conturi în urma auditului.

 

Consilierii totuși s-au arătat îngrijorați de faptul că excluderea de la evidență contabilă ar însemna și excluderea din gestiune de către întreprinderile municipale, mai ales în contextul în care la blocul respectiv nu este o asociație de locatari. Ghenadie Dubiță, raportor, a menționat că nu este cazul și că, conform legii, până la crearea Asociațiilor de locatari, blocul oricum rămâne în gestiunea administrației locale.

 

Consilierii totuși au decis să voteze pentru trimiterea subiectului la reexaminare, propunere acceptată de majoritatea aleșilor. 

 

 

Statut: Reexaminare

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 2 1 1 1
Contra
Abțineri 10 2

 


 

9. Excluderea costului de bilanț al imobilului cu nr. cadastral 0100102.225.01 din evidența contabilă a Direcției locativ-comunale și amenajare

Proiect de decizie 

 

 

Subiectul este similar celui anterior, de data aceasta fiind vorba de un bloc locativ din trei apartamente, cu proprietari diferiți. Și în acest caz, consilierii au votat pentru reexaminarea subiectului, propunere aprobată de majoritatea. 

 

 

Statut: Reexaminare

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 3 1 1 1
Contra
Abțineri 10 2

 


 

10. Aprobarea rezultatelor inventarierii bunurilor imobile aflate în proprietatea mun. Chișinău la 01.01.2021

Proiect de decizie 

 

 

Roman Vitiuc a declarat că primăria întâmpină mai multe dificultăți în procesul de inventariere, în contextul în care ar exista un blocaj la nivelul Agenției Proprietăți Publice. Totuși, în ultimul an, primăria ar fi reușit să realizeze și aprobe inventarierea bunurilor pentru mai mulți ani, ajungând într-un final să aducă ordine în subiectul respectiv.  

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 8 3 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


   

 

11. Operarea de modificări în decizia Consiliului Municipal Chișinău nr. 19/8 din 24.11.2020 

Proiect de decizie 

 

Proiectul presupune modificarea componenței Comisiei municipale de privatizare a fondului de locuințe, în urma demisionării unei funcționare. Astfel, Rita Lefter-Simașco, fostă specialistă principală la Direcția generală economie, comerț și turism, este înlocuită de Svetlana Corcimari, șefă-adjunctă a Direcției asistență juridică. 

 

Conform președintelui ședinței, Victor Poleacov (PSRM), subiectul ar fi fost pur tehnic, astfel încât l-a supus imediat votului. Procedura de vot a fost întreruptă de Roman Cojuhari (PAS), care a cerut detalii la subiect. Poleacov însă a menționat că nu e posibilă întreruperea procedurii de vot și a continuat să întrebe voturile consilierilor. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 9 3 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


  

 

12. Operarea de modificări în decizia Consiliului Municipal Chișinău nr. 19/7 din 24.11.2020

Proiect de decizie 

 

 

Decizia este tehnică și presupune înlocuirea fostei viceprimare Inga Ionesii cu actuala viceprimară - Olga Ursu, în comisia concursului „Antreprenorul anului”. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 19 9 3 1 2 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

 

13. Operarea de modificări în decizia Consiliului Municipal Chișinău nr. 8/11 din 18.06.2020

Proiect de decizie 

 

Proiectul presupune înlocuirea fostei viceprimare, Inga Ionesii, cu actuala viceprimară - Olga Ursu și adăugarea unui nou membru din partea Direcției generale economie, comerț și turism în grupul de lucru care examinează posibilitatea de expunere la licitație a unor loturi. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 19 9 3 1 2 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

 

14. Majorarea capitalului statutar al instituțiilor medico-sanitare publice din mun. Chișinău

Proiect de decizie 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 19 8 3 1 2 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

15. Operarea de modificări în anexa nr. 18 decizia Consiliului Municipal Chișinău nr. 25/4 din 29.12.2020

Proiect de decizie 

 

 

Proiectul de decizie presupune majorarea alocațiilor către Parcul Urban de Autobuze (PUA) per km parcurs de unitățile de transport public de la 23.02 lei/km la 26.01 lei/km, din cauza creșterii de prețuri la combustibil, piese și altele. Proiectul a obținut aviz negativ din partea comisiei de specialitate.

 

Consilierii au avut multe întrebări la subiect, însă nu a fost posibilă oferirea unui răspuns clar și informat. În special, raportorul n-a putut răspunde la întrebările Veronicăi Herța (PL), privind perioada pentru care se va efectua recalculul, dar și cum este posibilă efectuarea acestora în contextul în care, proiectul prevede modificările în decizie în limita alocațiilor bugetare pentru anul 2021. 

 

Într-un final, după mai multe dezbateri, inclusiv solicitarea majorității fracțiunilor de a trimite proiectul la reexaminare și luarea unei pauze până a doua zi, președintele ședinței a supus subiectul votului, acesta acumulând 22 de voturi și fiind trimis la reexaminare, din cauza că subiectele financiare necesită cel puțin 26 de voturi pentru aprobare.  

 

 

Statut: Reexaminare

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 2
Contra 9 4
Abțineri 2 1 1

 


Consilierii au transmis la reexaminare subiectele 16-21 și au închis ședința.

 

Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu

 

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ: 

 

 

 


Publicat de:

Distribuie