Demitere la autosalubritate și reparații în grădinițe cu abateri 

 

Șeful Regiei Autosalubritate a fost demis, pentru că a gestionat prost cazul incendiului de la gunoiștea Țînțăreni. De asemenea, s-au găsit și alte nereguli în administrarea financiară a întreprinderii de colectare a deșeurilor. Abateri au fost raportate și la lucrările de reparație în 30 de școli și grădinițe. Primăria are, însă, și vești bune pentru această săptămână. A fost aprobat conceptul pentru modernizarea Pieței Centrale, iar lucrările de reparație pe mai multe trotuare și scuaruri sunt în toi. 

Am rezumat cele mai importante subiecte discutate la ședința primăriei din 10 august 2020. Te invităm să le accesezi din meniul de mai jos:

 

COVID-19 în capitală

Șeful de la Autosalubritate a fost demis 

Piața Centrală va fi modernizată în 2 ani 

Străzile Bodoni și Pușkin în reparație până în septembrie 

Se caută locații pentru parcări cu plată

„Aleea artiștilor” va fi reamenajată

Scuarul Dokuceaev – în reparație

80 de pisici fără adăpost vor fi sterilizate gratuit 

Reparații în grădinițe cu abateri 

 

COVID-19 în capitală

Este a treia săptămână la rând când numărul îmbolnăvirilor în capitală a depășit cifra de 1000. În perioada 3 august – 9 august 2020 (inclusiv) au fost înregistrate 1 101 cazuri de infectare cu Covid-19 în Chișinău, conform datelor Ministerului Sănătății, aducând numărul total de îmbolnăviri de la începutul epidemiei la 10 390. 

În total, 453 de lucrători medicali care activau în spitalele din subordinea primăriei s-au infectat în ultimele cinci luni de la debutul epidemiei. Aceștia reprezintă aproximativ 14% din cei 3385 de lucrători medicali infectați în toată țara, a anunțat șefa Direcției Sănătate, Tatiana Bucearschi.

La data de 10 august 2020, s-a raportat că 229 de locuri în spitalele municipale erau libere din 862 disponibile în spitalele din Chișinău. 

 

Șeful de la Autosalubritate a fost demis 

Șeful Regiei Autosalubritate a fost demis. Consiliul Municipal a aprobat marți, 11 august, demisia funcționarului la cererea primarului capitalei. 

Edilul a precizat că a cerut ca Eugen Axentiev să plece din funcție pentru că nu ar fi gestionat bine situația incendiului izbucnit la gunoiștea Țînțăreni, aducând prejudicii bugetului municipal și locuitorilor din preajmă. Un grup de anchetă format vineri, 7 august 2020, ar fi scos la iveală că Axentiev își acorda premii nejustificat și a contractat servicii de spălare a autospecialelor care nu ar fi fost necesare. 

Eugen Axentiev a condus întreprinderea din 2018, de când a fost numit în funcție de Silvia Radu, pe atunci, primară-interimară. Anul trecut, mai multe instituții de presă au primit scrisori din partea angajaților întreprinderii prin care își acuzau șeful că intimida angajații care refuzau să participe la marșurile și protestele organizate de Partidul Democrat

După demiterea lui Eugeniu Axentiev, funcția de director interimar al Întreprinderii Autosalubritate i-a revenit lui Dumitru Vulpe, angajat în martie anul curent în calitate de vicedirector responsabil de marketing. Nici venirea lui Dumitru Vulpe la Autosalubritate nu a fost lipsită de scandal. Unii consilieri municipali din fracțiunea Partidului Șor s-au revoltat că numirea s-a făcut fără concurs, iar Dorin Chirtoacă de la PL l-a acuzat că ar fi o persoană de încredere din cercul președintelui Igor Dodon, fiind originari din același sat.  

 

Piața Centrală va fi modernizată în 2 ani  

Consiliul Municipal a aprobat conceptul de modernizare a Pieței Centrale, pregătit de primărie și câțiva consilieri municipali. Astfel, se va lansa licitația pentru lucrările de proiectare, care vor fi realizate în cel mult 4 luni, iar până în 2022 lucrările ar trebui să fie încheiate.   

Lucrările de reabilitare vor fi realizate etapizat. Mai întâi, va fi modernizat sectorul de legume, fructe, cel angro și meșteșugăresc. 

De asemenea, va fi construit pavilionul „Pește” în sectorul de rădăcinoase, vor fi renovate gheretele din blocuri, amenajate blocuri sanitare WC de tip gherete în toate sectoarele pieței și va fi amenajat punctul medical.  

Ce ține de parcări, acestea vor fi amenajate pe străzile Tighina, Armenească și Varlaam. 

 

Sursa: Facebook/Iv Ceban

 

Străzile Bodoni și Pușkin în reparație până în septembrie 

Primăria a publicat schițele de proiect pentru reamenajarea trotuarelor de pe str. Pușkin și Bodoni. 

 

Lucrările au început săptămâna trecută, pe 7 august 2020 și prevăd: 

– amenajarea trotuarelor și a zonelor verzi; 

– reabilitarea iluminatului stradal; 

– rampe pentru persoane cu mobilitate redusă și pavaj tactil în prejma trecerilor pietonale;

– instalarea elementelor decorative urbane;

– amenajarea unor locuri pentru parcare pe anumite porțiuni;

– iluminarea decorativă a fațadele a 10 clădiri de importanță istorică și monumente; 

În timpul lucrărilor, o bandă de circulație ar putea fi închisă, în funcție de tronsonul în lucru. 

Mai mulți cetățeni s-au arătat îngrijorați că se taie copaci aparent sănătoși pe str. Pușkin și Bodoni. Autoritățile municipale au argumentat că defrișările sunt autorizate și sunt necesare pentru a nu strica pavajul ce va fi aplicat. În loc vor fi sădiți alți arbori de circa 4-5 metri înălțime, iar lemnul tăiat va fi folosit pentru a repara bănci din parcuri.  

Pe lângă trotuarele de pe str. Pușkin și Bodoni, va intra în reparație și trotuarul străzii Alexei Mateevici, pe porțiunea dintre Pușkin și Bodoni, iar în zona din preajma Turnului de Apă va fi amenajat un scuar. 

Autoritățile anunță că lucrările de reabilitare vor dura până în septembrie, pentru a nu crea disconfort elevilor și studenților care vor reveni la școlile și universitățile din zonă. Totuși, conform dispoziției de începere a lucrărilor, compania Lusmecon are termen până la finalul lunii noiembrie 2020.  

Costul total este de 22,8 milioane de lei, alocați de Guvern. O parte din bani va fi asigurată de agenţii economici din preajmă, informează primăria. 

Sursa: Facebook/Iv Ceban

 

Se caută locații pentru parcări cu plată 

Viceprimarul Victor Chironda, responsabil de mobilitate urbană, a declarat că până la finalul anului 2020 va fi adoptată Strategia de dezvoltare a parcărilor cu plată și Regulamentul pentru organizarea acestora, care va specifica zonele unde vor fi amenajate parcările cu plată, costul și cum vor fi gestionați banii obținuți. Acum, se lucrează la Studiul de fezabilitate. 

Pentru a optimiza spațiul de pe carosabil, astfel încât să includă mai multe locuri de parcare, 

Direcția Transport a primăriei pregătește o licitație pentru ca schemele de organizare a circulației rutiere din zona centrală a capitalei să fie reproiectate.

De asemenea, Direcția Transport este în proces de căutare a locațiilor unde ar putea fi instalate parcări cu lift pentru aproximativ 40-50 de mașini, care nu ar necesita construcții capitale. Victor Chironda a menționat că se duc discuții cu firme din Moldova care implementează această tehnologie. 

 

„Aleea artiștilor” va fi reamenajată

Aleea din Parcul Catedralei, oferită artiștilor care își vindeau tablourile în scuarul „Mihai Eminescu”, va fi reamenajată. Primăria va instala piese de mobilier urban cu suporturi pentru expunerea tablourilor

Sursa: captură chisinau.md

Între timp, lucrările de reamenajare a scuarului Mihai Eminescu au început. Marți, 11 august, primăria informează că au fost curățați copacii, înlăturat asfaltul vechi și demontate bordurile. Mobilierul urban urmează a fi înlocuit cu unul nou și se va aplica iluminat artistic. Autoritățile mai remarcă că pavajul va fi aplicat într-un stil diferit decât de obicei.  

 

Scuarul Dokuceaev – în reparație

Au început lucrările de reamenajare și a scuarului din str. Vasile Dokuceaev. Miercuri, 12 august, au fost demontate plăcile de beton care serveau drept alei. 

Pe lângă amenajarea aleilor pietonale și a spațiilor verzi, vor apărea 30 de locuri de parcare, iar scările de la intrarea Centrul Medicilor de Familie nr. 7 vor fi reparate, conform primarului general

Sursa: Facebook/Iv Ceban

 

80 de pisici fără adăpost vor fi sterilizate gratuit 

Pe 15 august, când se va sărbători Ziua internațională a animalelor fără adăpost, Direcția locativ-comunală a primăriei, în colaborare cu câteva clinici veterinare din Chișinău, va organiza sterilizarea gratuită a 80 de pisici comunitare.

În cadrul acțiunii sunt invitați să participe locuitorii care au pisici fără adăpost în cartierele în care trăiesc sau cei care nu-și pot permite cheltuielile de sterilizare.

 

Cei interesați se pot înscrie online, completând următorul formular: https://clck.ru/QDoLm.

După înregistrarea prealabilă în format online, veți primi adresa clinicii veterinare și numărul de telefon, pentru a vă programa la procedura de sterilizare.

 

Reparații în grădinițe cu abateri 

Grupul de lucru care a monitorizat calitatea lucrărilor de reparații în școli și grădinițe și-a prezentat concluziile vineri, 7 august 2020. 

Astfel, în 30 de școli și grădinițe din capitală au fost depistate abateri la următoarele capitole:

– Nu s-a ținut cont de normele stabilite în caietul sarcini;

– Lipsește raportul de constatare tehnică a unor lucrări;;

– S-au făcut cheltuieli exagerate la procurarea materialelor de construcții;

Ion Ceban a declarat ca vor fi inițiate anchete de serviciu, iar persoanele responsabile care se fac vinovate urmează a fi sancționate.

În același timp, pentru a pregăti deschiderea grădinițelor, primăria a elaborat un ghid de instruire a personalului și a părinților, astfel încât aceștia să fie la curent cu acțiunile recomandate de specialişti pentru a nu răspândi noul tip de virus în rândul copiilor. 

De asemenea, autoritățile locale planifică să organizeze un târg școlar în aer liber, astfel încât părinții să nu fie nevoiți să se îmbulzească în magazine.  

 

Responsabilă de monitorizare: Felicia Crețu

 

Această sinteză  a fost realizată cu suportul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveției în Moldova. Conținutul sintezei și analiza realizată aparțin autorului și nu reflectă neapărat viziunea donatorului.

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md