Ședința serviciilor primăriei din 4 decembrie 2017

La ședința serviciilor primăriei din 4 decembrie 2017 au fost prezentate planurile de acțiuni ale Direcției asistență socială și Direcției transport pentru anul 2018. Se planifică alocarea a 110 mln lei pentru construcția capitală a patru străzi, reparația a cinci străzi de ocolire, extinderea a cinci străzi din sectoarele Ciocana și Buiucani, dar și a două sensuri giratorii. Silvia Radu a declarat că primăria va achiziționa cel puțin 10 apartamente pentru a asigura cu spațiu locativ persoanele defavorizate şi care necesită îmbunătățirea condițiilor locative. La capitolul planului de investiții, Silvia Radu a anunțat că este nevoie de realocarea surselor financiare și a solicitat  direcțiilor și întreprinderilor municipale să-și eficientizeze operațiunile și să reducă cheltuielile cu cel puțin 10%. De asemenea, primarul interimar a atenționat că la primărie femeile sunt discriminate, o situație pe care o consideră inacceptabilă, și a venit cu un apel către angajați să aibă o atitudine corectă față de colege.

 

Silvia Radu a început ședința serviciilor primăriei pe o notă pozitivă, invitând chișinăuienii și oaspeții capitalei la aprinderea luminilor de sărbătoare și inaugurarea oficială a Pomului de Crăciun din centrul capitalei în seara din 4 decembrie 2017.

Referitor la bradul importat din Ucraina, Silvia Radu consideră că este necesară o anchetă de serviciu pentru a înțelege de ce s-a ajuns în acea situație.

„Astăzi, domnul Iancu Țurcanu, consilierul meu pe domeniul juridic, va pregăti o dispoziție și vom crea o comisie specială să elucidăm toate circumstanțele acestui caz. Este important să ne recuperăm banii municipalității, care au fost aruncați în vânt. Nu putem tolera o astfel de situație, deși nu-mi fac mari iluzii că vom afla adevărul. Cineva a încercat să-mi facă mie o farsă, însă aceasta a fost făcută locuitorilor capitalei,” a declarat Silvia Radu.

În același timp, Silvia Radu a solicitat ÎM Spații Verzi să identifice un teren unde să se planteze o alee de brazi, astfel ca peste 25 de ani să nu existe situații similare de criză și peripeții. În cazul în care va continua activitatea sa în funcție și în anul următor, Silvia Radu a promis să inițieze consultații cu cetățenii pentru a decide dacă ar fi mai bine de instalat un pom artificial.

 

FLUIDIZAREA TRAFICULUI RUTIER DIN MUNICIPIUL CHIȘINĂU

Noul șef interimar al Direcției transport public şi căi de comunicaţie, Vitalie Butucel, a prezentat acțiunile planificate în perioada 2018-2019 pentru fluidizarea traficului rutier din municipiul Chișinău..

Pentru anul 2018 este planificată:

– construcția a două sensuri giratorii: din sectorul Râșcani (Calea Orheiului – Studenților – Socoleni) cu un cost estimativ de 50 de milione de lei și din sectorul Buiucani (Ștefan cel Mare și Sfînt – Ion Creangă – Calea Ieșilor) cu un cost estimativ de 5 milioane de lei;
– construcția capitală a patru străzi: 31 August 1989, Alexandru cel Bun, Tighina și Ion Creangă, ceea ce va costa aproximativ 45 de milioane de lei. Se preconizează și reparația a 5 străzi de ocolire pentru transportul de mare tonaj, cu un cost estimativ total de 23,5 milioane de lei;
– proiectarea și reconstrucția obiectivelor de semafoare din capitală;
– extinderea a cinci străzi din sectoarele Ciocana și Buiucani;
– reconstrucția nodului rutier Ismail – Calea Moșilor – Calea Basarabiei – Vadul lui Vodă.

Măsurile administrative includ respectarea strictă de către șoferii unităților de transport public (troleibuze, autobuze, microbuze) a opririlor pentru debarcarea-îmbarcarea călătorilor, doar în stațiile de transport public, dar și identificarea și licitarea terenurilor pentru construcția parcărilor multietajate în toate sectoarele municipiului Chișinău, în cadrul unor parteneriate public private. Per total, în buget pentru aceste măsuri trebuie alocate 110 milione lei.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Descarcă [400.28 KB]

Silvia Radu a recomandat ca Direcția să asigure o viziune per ansamblu, nu doar pentru un termen scurt, ci și pe termen lung. Sugestiile primarului general interimar au fost și stabilirea orarelor rutelor de transport public, în special pentru maxi taxi-uri și să fie luată în considerație oportunitatea procurării autobuzelor pentru școli.

 

REDUCEREA CHELTUIELILOR CU 10%

Silvia Radu a anunțat că va comunica cu fiecare direcție în parte pentru a realoca sursele financiare. Primarul interimar a solicitat întreprinderilor municipale să-și eficientizeze operațiunile și să reducă cheltuielile cu cel puțin 10%.

„Un lucru absolut inacceptabil este ca întreprinderile municipale să lucreze cu pierderi,” a declarat Silvia Radu.

Silvia Radu a făcut apel să fie reduse cheltuielile inutile și, având în vedere experiența sa managerială, a asigurat că unde se găsesc 10% se vor găsi și 30%.

 

MENȚINEREA ORDINII PUBLICE

Pe parcursul săptămânii precedente, pe teritoriul municipiului Chișinău au fost înregistrate 257 de infracțiuni și 44 de accidente rutiere, în urma cărora o persoană a decedat și 51 persoane au fost traumatizate.

„Pentru prima dată avem așa o creștere majoră a accidentelor cu implicarea pietonilor. Din cele 44 de accidente rutiere grave, au fost loviți 27 de pietoni. Opt persoane au fost lovite în afară trecerilor de pietoni, iar 19 pe trecerea pietonală”, a declarat Silviu Mușuc, Şef-adjunct al Direcţiei de poliţie a municipiului Chişinău.

Pe parcursul săptămânii, la dispeceratul 902 au parvenit 1472 de apeluri. Au fost reținute 15 persoane în flagrant, 2 erau aflate în căutare penală și 78 de contravenienți. Au avut loc 33 de măsuri în masă, fără a fi încălcată ordinea publică. Poliția capitalei a întocmit 996 de procese contravenționale și aplicate amenzi în mărime de 729 mii de lei.

Pe parcursul a 11 luni, au fost înregistrate 9752 de infracțiuni, dintre care 24 de omoruri, 36 acte de vătămare intenționată gravă, 45 infracțiuni de viol, 25 de cazuri de violență sexuală, 18 acte de tâlhărie, 372 jafuri, 3589 furturi, 500 cazuri ce țin de droguri.

În comparație, anul precedent s-au înregistrat 12 572 de infracțiuni, dintre care 37 omoruri, 46 acte de vătămare intenționată gravă, 46 de infracțiuni de viol, 33 de cazuri de violență sexuală, 21 acte de tâlhărie, 506 jafuri, 5773 furturi, 311 cazuri ce țin de droguri.

Au fost întocmite 45 722 procese contravenționale, aplicate amenzi în mărime de 37 000 307 lei.

Pe parcursul a 11 luni, au fost înregistrate 525 de accidente rutiere cu implicarea pietonilor, dintre care 37 pietoni au decedat, iar 499 pietoni au rămas traumatizați. Din acestea pe trecerea pietonală au fost 230 de accidente. Anul precedent au avut loc 414 de accidente rutiere cu implicarea pietonilor, dintre care 32 pietoni au decedat, iar 403 pietoni au rămas traumatizați. Pe trecerea pietonală au fost 193 de accidente.

Primarul interimar a solicitat ca la următoarea ședință să fie prezentate date privind situația accidentală pe trecerile pietonale, iar Direcția transport să asigure că marcajele rutiere sunt aplicate.

„Este evident că în lipsa marcajelor pe trecerea de pietoni, nici șoferii și nici pietonii nu pot acționa corespunzător. Vă rog să prezentați lista trecerilor cu cele mai multe accidente ca să vedem care este starea acestora și să vedem dacă există iluminare,” a declarat Silvia Radu.

 

PLANUL DE ACȚIUNI AL DIRECȚIEI GENERALE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

Reprezentanta Direcției asistență socială a prezentat planul de acțiuni pentru anul 2018 pentru a îmbunătăți situația populației capitalei. Planul a conține mai multe acțiuni, printre care:

– crearea unui centru de plasament temporar pentru persoane cu dizabilități mintale;
– majorarea spațiului centrului de găzduire şi orientare pentru persoanele fără domiciliu stabil;
– servicii de îngrijire socială la domiciliu contra cost – în prezent 2073 de persoane beneficiază de acest serviciu gratis;
– crearea unui centru de tip familial pentru persoane în vârsta a treia.

„Am aflat că distribuirea spațiului locativ social se realizează după principii de prietenie și apartenență partinică. Avem situații în care există hotărâri ale instanțelor judecătorești, inclusiv CtEDO care obligă primăria să atribuie spațiu locativ, decizii cu o vechime de 10-15 ani, iar măsuri nu au fost întreprinse”, a declarat Silvia Radu.

Primarul interimar a informat că SA „Agenţia municipală de ipotecă Chişinău” a propus ca, din contul dividentelor pentru anul 2017, administrația să procure 7 apartamente cu o odaie, cu suprafața de 4000 metri pătrați la un preț de 10 600 lei/metru pătrat. Însă considerând situația imobiliară, Silvia Radu a declarat că se pot identifica locuințe la un preț mai redus decât cel propus și să fie achiziționate mai mult de 10 apartamente.

„Vom institui o comisie specială care va fi responsabilă de repartizarea locuinţelor libere sau care vor fi achiziţionate de Primărie. Din comisie vor face parte inclusiv reprezentanţi ai societăţii civile, pentru a asigura transparenţa procesului. De asemenea, vom publica pe site dosarele cetăţenilor şi lista persoanelor care necesită îmbunătăţirea condiţiilor locative, în ordinea cronologică. Echipa responsabilă de repartizarea fondului locativ va activa conform principiului „primul venit – primul soluţionat”, iar criteriul de atribuire va fi vechimea hotărârii judecătoreşti”, a subliniat primarul Silvia Radu.

 

CONTROL INTERN  

Raisa Cotorobai, șefa Direcției audit intern, a prezentat proiectul sistemului de control intern, la care vor fi implicați majoritatea șefilor de direcții și secții. Acest proiect va cuprinde 4 componente. Cu referire la controlul și auditul intern, aceasta a precizat că există 16 standarde de control intern la care trebuie să se alinieze primăria mun. Chișinău.

Printre problemele și impedimente care au generat situația curentă au fost menționate următoarele:

– structura organizatorică complexă a administrației primăriei care generează paralelism și duce la comunicare și coordonare deficitară;
– lipsa unei culturi organizaționale în domeniul managementului riscurilor și al documentării proceselor;
– o parte din personalul responsabil de implementarea sistemului de management financiar și control nu deține pregătire suficientă și nici nu manifestă un interes în domeniu;
– fluctuația sporită a cadrelor;
– cadrul normativ ambiguu și incomprehensiv;
– factorul politic;
– unii manageri operaționali manifestă lipsă de preocupare sau abordare superficială;
– lipsa pârghiilor în vederea sancționării sau disciplinării responsabililor.

Silvia Radu a solicitat ca până la 20 februarie 2018 să fie elaborat un cod de etică și integritate și fiecare angajat al primăriei să semneze precum că se conformează acestui cod.

 

COLECTAREA DE BANI ÎN INSTITUȚIILE DE ÎNVĂŢĂMÂNT

Viceprimarul Ruslan Codreanu a declarat că în ajunul sărbătorilor de iarnă se colectează fondurilor ilicite în instituţiile de învăţământ.

Pentru a spori conștientizarea problemei, Viorica Negrei, șefa interimară a Direcției educație, a informat că în perioada 4-12 decembrie 2017  în toate sectoarele municipiului Chișinău se vor desfășura ședințe cu părinții și directorii instituțiilor de educație timpurie asigurându-se participarea reprezentanților Procuraturii municipale, CNA, a structurilor de control din teritoriu.

De asemenea, în perioada 4 – 15 decembrie 2017 în toate instituțiile de educație timpurie din municipiu se vor desfășură ședințe cu părinții, cu participarea reprezentanților Primăriei, a preturilor de sector a primăriilor suburbiilor și a asociațiilor părintești în cadrul cărora vor informa părinții despre actele legislativ-normative cu privire la colaborarea cu familia, cu asociațiile de părinți şi interzicerea colectării ilicite de bani.

Silvia Radu a declarat că problema colectării ilicite de bani este o problemă majoră, însă cu toate interdicțiile și opiniile personale, la grădinițe trebuie să vină Moș Crăciun, inclusiv cu cadouri.

„Vă rog să precăutați posibilitatea pentru anul viitor să soluționați problema cu Moș Crăciun și cadourile la grădinițe, măcar o punguță cu bomboane. Să nu fi fost achiziționată mașina Direcției de 35 de mii de euro, astăzi pentru fiecare copil ar fi disponibili 19 lei pentru a procura o punguță cu 3 bomboane. Întâlniți-vă cu părinții și vedeți ce vor ei, cum văd această serbare și găsiți soluția legală”, a conchis Silvia Radu.

 

SITUAȚIA EPIDIMIOLOGICĂ

Situația referitoare la morbiditatea prin gripă și infecții respiratorii acute în RM este în ușoară descreștere, cu 7280 de cazuri de infecții respiratorii înregistrate.

În municipiul Chișinău la fel situația este în ușoară descreștere. În perioada 27 noiembrie – 3 decembrie 2017 au fost înregistrate 2271 cazuri noi de viroze, față de 2328 de cazuri, în săptămâna 20 – 26 noiembrie 2017.

Cele mai multe cazuri de viroze au fost înregistrate la copii – 1620 cazuri (71,3%). Cei mai afectați au fost copiii cu vârsta de până la 6 ani – 1 149 de cazuri (70,9%), dintre aceștia 415 (36,1%) sunt copii instituționalizați.

Săptămâna precedentă au fost internați 43 de bolnavi, inclusiv 37 de copii. Rata copiilor spitalizați a constituit 86%. Cazuri de gripă în municipiul Chișinău nu au fost înregistrate.

Au fost vaccinate contra gripei 33 600 persoane. Majoritatea sunt persoane din grupurile cu risc sporit (persoanele cu patologii cronice, copii și femeile gravide), persoanele angajate în funcții cu risc sporit (polițiști, vameși, personal medical).

„În acestă perioadă nu se înregistrează risc sporit epidemiologic”, a precizat Mihai Moldovanu.

 

VIZITĂ LA LONDRA

Silvia Radu a declarat că va pleca în deplasare la Banca Europeană pentru Reconstrucție şi Dezvoltare pentru a discuta proiectele municipalității, dar și alocarea resurselor financiare pentru proiecte de eficiență energetică. Cei doi viceprimari vor asigura buna funcționare a administrației municipiului.

 

DISCRIMINAREA FEMEILOR

Primarul interimar a constatat că în cadrul primăriei situația este alarmantă la capitolul discriminării față de femei.

„Am auzit cazuri de maltratare și discriminare în Primărie. Un lucru pe care nu îl putem tolera în sec. XXI. Am auzit plângeri că sunt discriminate femeile angajate la Primărie și vreau să vă zic că este absolut intolerabil și, atât cât voi fi, eu nu voi permite așa ceva. Există lideri publici care promovează asta. În timp ce tot globul luptă împotriva acestui lucru, Munteanu public discriminează femeile. Faptul că îi crește barbă nu înseamnă că este mai presus decât o femeie”, a declarat primarul.

Silvia Radu a venit cu apel către angajații administrației municipale, atenționându-i să aibă o atitudine corectă față de colege.

„Eu le voi recomanda să vină să vă denunțe. Am avut cazuri când mi s-a povestit despre aceste lucruri. Haideți să venim cu un exemplu de respectare nu doar a acestei legi, dar a oricărei alteia”, a comunicat Silvia Radu.

 

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md