PrimariaMea
Ședința serviciilor Primăriei din 27 noiembrie 2017 Image
28 nov. 2017

Ședința serviciilor Primăriei din 27 noiembrie 2017

Ședința serviciilor primăriei din 27 noiembrie a fost prezidată de Primarul general interimar al mun. Chișinău, Silvia Radu. La aceasta s-a discutat despre planul de fluidizare a traficului rutier, soluțiile de salubrizare a orașului, menținerea ordinii publice, planul de investiții pentru anul 2018 și situația privind iluminarea orașului Chișinău. Ordinea de zi a ședinței poate fi accesată aici.

 Image  Image  Image

Sursă foto: privesc.eu

Ședința a început cu declarațiile Primarului general interimar, Silvia Radu, referitor la situația alarmantă în cadrul primăriei mun. Chișinău. A enumerat mai multe probleme din cadrul orașului  și a îndemnat colegii săi să lucreze împreună pentru a găsi soluții pentru Chișinău. De asemenea, s-a referit la inițiativa de a publica bugetele și cheltuielile entităților municipale. În acest sens, următoarele primării nu au prezentat informația ce ține de cheltuielile din bugetul municipal: Vadul lui Vodă, Cricova, Durlești, Sîngera, Trușeni, Codru, Vatra, Tohatin, Budești, Cruzești, Grătiești, Stăuceni, Cruzești, Ghidighici, Condrița, Bubuieci, Băcioi și Ciorescu. Nici subdiviziunile structurale ale Consiliului municipal Chișinău nu au prezentat cheltuielile din bugetul municipal: Centrul militar al mun. Chișinău, Centrul municipal de plasament și reabilitare a copiilor de vârstă fragedă, Instituția Științifică „Grădina Zoologică”, Centrul de zi și activități „Start”, Centrul de găzduire și orientare a persoanelor fără domiciliu stabil, Direcția Educație, Tineret și Sport a sectorului Buiucani, Școala sportivă de polo pe apă „Delfin”, Centrul social-regional „Renașterea” și Întreprinderile Municipale și Societăți pe Acțiuni ce țin de Direcţia generală locativ-comunală şi amenajare. Din această cauză, se va convoca Comisia Disciplinară pentru a aplica sancțiunile de rigoare.


PLANUL DE FLUIDIZARE A TRAFICULUI

Oleg Poiata

Raportor: Oleg Poiata,

Șef al Direcției generale Transport Public și Căi de Comunicații

Direcția a identificat și propune următoarele măsuri pentru a fluidiza traficul rutier în municipiu:

 

 

  • Regulament de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar. Acesta a fost elaborat de MAI și urmează să fie aprobat de Guvern.
  • Implementarea sistemului automat de monitorizare și dirijare a fluxului de transport în timp real prin modernizarea semafoarelor și crearea unei rețele optice între acestea. În oraș există semafoare din anii ’60, care urmează să fie schimbate și conectate la o rețea comună de fibră optică. Acest lucru va permite fluidizarea automată a traficului rutier în cazul unei aglomerații mai mari în intersecție.
  • Stimularea, prin cadrul legislativ și economic, a agenților economici pentru construcția parcărilor multietajate. Prin adoptarea regulamentului privitor la parcarea neregulamentară, se vor stimula agenții economici să construiască parcări supraetajate. De asemenea, la construcția blocurilor noi, fiecare apartament ar trebui să fie asigurat cu un loc de parcare.
  • Bandă separată pentru circulația transportului public. Transportul public ar ajunge în timp la destinație și s-ar micșora nr. de automobile personale. Prin aceasta s-ar stimula locuitorii orașului să folosească transportul public.
  • Interzicerea staționării automobilelor pe itinerarele rutelor de autobuz, troleibuz și microbuz.
  • Amenajarea spațiilor de refugiu în stațiile de așteptare pe străzile cu 2 benzi.
  • Respectarea strictă a staționării unităților de transport public în stațiile de așteptare.
  • Strămutarea Gării Auto Centru.
  • Instalarea indicatoarelor rutiere în intersecțiile unde acestea lipsesc.
  • Amplasarea zilnică a echipajelor INP în 12 intersecții mai problematice din capitală.
  • Instalarea indicatoarelor rutiere „Oprirea interzisă” pe str. Calea Basarabiei.
  • Deconectarea semafoarelor la intersecția str. Decebal cu str. Trandafirilor.
  • Demontarea denivelărilor artificiale de pe șos. Muncești.
  • Modernizarea semafoarelor pe str. Vasile Lupu.
  • Organizarea circulației în sens giratoriu la intersecția str. Calea Orheiului, str. Studenților și str. Socoleni. Proiectul va fi finalizat în luna martie 2018.
  • Reconstrucția și prelungirea str. Mesager între str. Albișoara și str. Calea Ieșilor.
  • Reparația capitală a str. Albișoara.
  • Reparația străzilor de centură: str. Bucovinei, str. Nicolae Milescu Spătaru, str. Transnistria, str. Industrială.
  • Lărgirea str. Studenților, șos. Muncești, str. Vasile Lupu, str. Uzinelor, str. Calea Orheiului.
  • Reconstrucția nodului rutier str. Ismail și str. Calea Moșilor.
  • Reparația str. Mihail Sadoveanu.
  • Reconstrucția intersecției bd. Dacia și str. Natalia Gheorghiu.
  • Instalarea obiectivelor de semafoare la intersecția str. Pelivan și str. Belinski, str. Studenților și str. Dimo, str. Hristo Botev și str. Independenței (sau organizarea unui sens giratoriu), str. Grenoble și bd. Cuza-Vodă.
  • Iluminarea suplimentară a intersecțiilor.
  • Amenajarea locurilor de parcare în afara carosabilului.
  • Elaborarea regulamentului privind organizarea activității de taximetrie.
  • Tichetarea electronică în transportul public pentru a încuraja locuitorii capitalei să utilizeze acest serviciu mai des.
  • Evitarea dublării rutelor de autobuz/microbuz care au același traseu.

Silvia Radu a manifestat un interes sporit față de regulamentul cu privire la parcări și a declarat că va contacta Ministerul Afacerilor Interne pentru a afla în ce stare se află, în așa fel încât să fie aprobat. Mai târziu, Oleg Poiată a prezentat planul de reconstrucție a str. Mesager, fapt care nu a lăsat-o pe doamna Primar fără replică:„Planul prezentat de Dvs. este o enumerare de idei, iar eu am așteptat un plan concret… Eu în fiecare zi primesc astfel de propuneri de locuitorii orașului Chișinău.”. Silvia Radu a menționat că acestui plan îi lipsește impactul propunerii, cum aceasta va influența traficul rutier, impact asupra bugetului municipal, termeni de implementare etc. Privind instalarea fibrei optice, Silvia Radu s-a informat de la experți și a declarat că nu este necesar acest sistem de fibră optică, ci sunt alte soluții mai moderne și eficiente. Un plan concret cu explicarea impactului va demonstra consilierilor de ce o măsură este importantă și trebuie aprobată.


PREZENTAREA SOLUȚIILOR CU PRIVIRE LA CURĂȚENIA ÎN ORAȘ

PG

Raportor: Petru Gontea,

Șef al Direcției general locativ-comunale și amenajare

Șeful Direcției a început cu o prezentare generală privind structura sistemului de salubrizare a orașului și cheltuielile de salubrizare/deszăpezire cu un total de 6.309.800 lei/an. În același timp, pentru salubrizarea orașului este nevoie de 178.159.000 lei/an. Pentru DGLCA este nevoie de 123.523.000 lei/an și procentul actual de acoperire este de 18%, iar deficitul este de 99.615.000 lei.  Pentru ÎM Spații Verzi este nevoie de 54.636.000 lei/an și nivelul actual de acoperire este de 19%, în valoare de 10 mln lei/an. De la locuitorii municipiului Chișinău se acumulează pentru salubrizarea orașului un total de 33. 762.000 lei.  Actualmente, taxa de salubrizare în oraș este de 0,24 lei/m2 pentru fiecare locuitor al capitalei și este nevoie de o majorare a taxei respective.

În 2017 s-au întocmit 2067 procese verbale de încălcare a legii privind salubrizarea orașului și s-au încasat 889.000 lei.

Punctele slabe enunțate de șeful direcției este faptul că de salubrizarea orașului sunt responsabile 30 de întreprinderi.  Este o structură complicată, când drumurile sunt curățate de Exdrupo, trotuarele de Întreprinderile municipale, iar zona verde de către Spații Verzi. Același lucru se întâmplă și la gestionarea/colectarea gunoiului cu diverse întreprinderi responsabile doar de o parte a procesului.

vezi aici


PREZENTAREA PROPUNERILOR PENTRU EVACUAREA GUNOIULUI DIN LOCALITATEA SÂNGERA

Raportor: Tudor Maniv,

Șef al Î.M. Regia "Autosalubritate"

La data de 3 decembrie 2017 va fi ales primarul orașului Sângera, iar până la 15 decembrie, Regia va deservi acest sector.


PREZENTAREA SOLUȚIILOR PENTRU ASIGURAREA CU TRANSPORT A LOCALITĂȚILOR TRUȘENI, BUBUIECI ȘI IALOVENI

Oleg PoiataRaportor: Oleg Poiata,

Șef al Direcției generale Transport Public și Căi de Comunicații

La această etapă a ședinței a avut loc un schimb de replici între șeful direcției, Oleg Poiată și Primarul general interimar, Silvia Radu. Aceștia au discutat subiectul precedent prezentat de Oleg Poiată, la care șeful direcției s-a plâns pe faptul că nu a avut drept la replică, iar Silvia Radu a reiterat necesitatea unui plan desfășurat, diferit de cel prezentat, care a fost compus doar din idei.

În urma discuțiilor, Silvia Radu a solicitat lui Oleg Poiată să părăsească sala de ședință pentru a putea continua ședința operativă a primăriei.


 MENȚINEREA ORDINII PUBLICE

Raportor: Silviu Muşuc,

Şef-adjunct al Direcţiei de poliţie a municipiului Chişinău

Săptămâna precedentă s-au înregistrat 243 de infracțiuni în mun. Chișinău, descoperite au fost 181 și alte 32 din crimele anterioare. Au avut loc 28 de manifestații în masă fără încălcări a ordinii publice. Angajații poliției capitalei au întocmit 1029 de procese contravenționale, au aplicat amenzi în valoare 886.000 lei dintre care s-au achitat 207.000 lei în timp de 72 de ore.

Au fost verificate 65 de rutiere și au întocmit 31 de procese contravenționale cu aplicarea amenzilor de 27.050 lei. Din 1344 de solicitări parvenite la dispeceratul 902,  la 1196  batalionul de reacționare operativă  a reacționat și a reținut în flagrant 13 persoane. Alte 4 persoane au fost date în căutare și 72 de persoane au fost documentate contravențional. Cele mai multe apeluri la 902 s-au înregistrat de la Botanica – 323, Rîșcani – 302, Buiucani – 206, Centru – 200 și Ciocana – 165.

Săptămâna precedentă au fost înregistrate 23 de accidente rutiere, 24 de persoane traumatizate și o persoană a decedat. În cadrul acestor accidente au fost loviți 11 pietoni dintre care 5 în afară trecerii de pietoni. În 3 cazuri conducătorii auto se aflau în stare de ebrietate, 2 accidente din cauza depășirii limitei de viteză și în 3 accidente nu s-a respectat distanța. De la începutul anului s-au înregistrat 1202 de accidente rutiere, 56 de persoane decedate și 1300 traumatizate. De asemenea, angajații poliției capitalei dirijează trecerile de pietoni din preajma instituțiilor de învățământ școlar în orele de dimineață.


PREZENTAREA PLANULUI DE INVESTIȚII PENTRU 2018

Raportor: Zinaida Jaloba,

Șef interimar al Direcției generale Finanțe

Proiectul de buget pentru anul 2018 privind investițiile și reparațiile capitale au fost propuse 100 mln lei, care va fi repartizat pe obiective doar după aprobarea bugetului în lectura a II-a. Pentru instituții au fost prevăzute 112.658.000 lei: Instituții de învățământ – 39.200.000 lei,  Direcția Sănătate – 53.700.000 lei, Direcției generale locativ-comunale și amenajare – 21.180.000 lei, Întreprinderi Municipale – 49.000.000 lei (ÎM Spații Verzi – 35.500.000 lei, Dendrariu – 1.500.000 lei, Regia Autosalubritate – 12.000.000 lei), Reparația capitală a clădirilor administrative – 650.000 lei și Direcția educație, Tineret și Sport – 150.000.000 lei.


 SITUAȚIA PRIVIND ILUMINAREA  ORAȘULUI CHIȘINĂU

Raportor: Nicolae Vereșco,

Director al ÎM Rețele electrice de iluminat „Lumteh”

În perioada ianuarie – octombrie 2017 au fost efectuate lucrări de exploatare și întreținere a rețelelor electrice în valoare de 20.400.000 lei. Consumul energiei electrice constituie 52.500.000 lei.  La începutul anului 2017, coeficientul de iluminare constituia 90%, însă după ninsorile din luna aprilie coeficientul s-a micșorat până la 56%. Până în prezent s-au instalat 145 de piloni de metal și beton armat, s-au montat 70 km de cablu torsadat, s-au restabilit rețelele electrice aeriene în volum de 30 km, s-au reparat 1500 de corpuri de iluminat, s-au montat 700 de corpuri de iluminat, s-au montat 1400 de suporturi cu un braț și s-au reparat 20 de puncte de alimentare.

Nivelul de iluminare în mun. Chișinău va fi restabilit totalmente în decembrie 2017 – ianuarie 2018.  De asemenea, s-au reconstruit rețele de iluminare pe mai multe străzi din capitală, în valoare de 1.000.540 lei. Acestea au fost echipate cu corpuri de iluminare de tip LED cu consum redus a energiei electrice.  Reconstrucția rețelelor de iluminare din com. Țînțăreni au fost în valoare de 442.000 lei. Totodată au fost iluminate cu LED 10 străzi cu un total de 115 treceri pietonale.  Până la finele anului se preconizează iluminarea altor 16 străzi cu 138 de treceri pietonale.  Costul acestor lucrări constituie 1.940.000 lei.  În luna noiembrie, întreprinderea a instalat iluminatul decorativ și sunt în așteptarea Pomului de Crăciun.

La final, Silvia Radu a solicitat ca toată informația să fie transmisă prin poștă pentru o comunicare mai eficientă. Totodată l-a prezentat pe Iancu Țurcan, consilier în cabinetul primarului, expert în dreptul administrației publice căruia să i se ofere tot suportul necesar.

Responsabil: Oleg Tomșa

Ședința serviciilor primăriei din 27 noiembrie 2017:


Publicat de:

Distribuie