Ședința serviciilor primăriei din 18 decembrie 2017

La ședința săptămânală a serviciilor primăriei au fost examinate mai multe întrebări curente ce țin de buna funcționare a capitalei. Potrivit primarului interimar, Silvia Radu, firma din Ucraina de la care a fost procurat bradul de Crăciun va restitui banii și va rambursa cheltuielile de transportare a pomului la Chișinău. În total, vor fi restituiți peste 28 mii de lei. Săptămâna precedentă a fost înregistrată o creștere de 25% a infecțiilor acute a căilor respiratorii. În perioada rece a anului, persoanelor fără adăpost li se va oferi cazare peste noapte, mic dejun, cină și asistență medicală. În 2018 asistenții parentali profesioniști vor primi îndemnizații majorate, vor fi schimbate ascensoarele din blocurile de locuit instalate înainte de anul 1975, iar pentru luna iulie se planifică elaborarea unui studiu referitor la modernizarea piețelor comerciale din Chișinău.

 

BANII PENTRU BRADUL DIN UCRAINA VOR FI RETURNAȚI

 

Silvia Radu a anunțat constatările Comisiei de anchetă create pentru examinarea circumstanțelor achiziționării și transportării bradului din Ucraina. Potrivit acestora, bradul nu a fost transportat corespunzător, iar agentul economic din Ucraina nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale.

„Compania a fost contactată și i-au fost înaintate cerințe de recuperare a banilor municipalității plătiți pentru acest brad. Astfel, 15 mii de lei vor fi recuperați. La fel, va fi recuperată și suma pentru transport, care este de 13456 lei. Avem o scrisoare din partea companiei prin care ne asigură că ei își asumă responsabilitatea și banii urmează să fie recuperați”, a declarat Silvia Radu.

Primarul interimar a atenționat agenții economici că, în cazul în care nu vor fi respectate obligațiunile contractuale, aceștia vor fi nevoiți să restituie banii municipalității și vor fi taxați cu penalități usturătoare. Radu a îndemnat funcționarii din primărie să fie vigilenți la semnarea contractelor pe viitor, astfel încât serviciile să fie de calitate și prestate la timp.

 

ASCENSOARELE INSTALATE ÎNAINTE DE ANUL 1975 VOR FI SCHIMBATE

 

Bugetul direcției locativ-comunale pentru anul 2018 a fost revăzut și au fost identificate resurse financiare pentru a schimba toate ascensoarele cu o vârstă mai mare de 43 de ani.

„Săptămâna trecută am stat cu domnul Gontea și am revăzut bugetul direcției și am găsit bani. Vom înlocui toate ascensoarele cu o vârstă mai mare de 43 de ani. Era nevoie de 24 de milioane, dar am convenit că din 19 milioane se vor face lucrările”, a comunicat Silvia Radu.

 

MENȚINEREA ORDINII PUBLICE

 

Pe parcursul săptămânii precedente, pe teritoriul municipiului Chișinău au fost înregistrate 296 de infracțiuni, dinte care 203 au fost descoperite pe parcursul a 24 de ore. Totodată, au fost descoperite 35 de crime săvârșite anterior. Au avut loc 21 de măsuri în masă care s-au petrecut fără încălcarea ordinii publice. Cea mai mare măsură a fost deschiderea Târgului de Crăciun, unde poliția capitalei este prezentă 24/7 până la încheierea evenimentului.

Au fost întocmite 1135 de procese contravenționale și aplicate amenzi în mărime de 732 mii de lei. La dispeceratul 902, în total au parvenit 1475 de apeluri, dintre care s-a reacționat operativ la 1082 de cazuri. Au fost reținute în flagrant 21 de persoane și 5 persoane care se aflau în căutare.

Au avut loc 22 de accidente rutiere, în urma cărora 25 de persoane au rămas traumatizate, o persoană a decedat, 8 persoane au fost lovite, dintre care 5 – în afara trecerii pietonale, iar 3 – pe trecerea pietonală.

 

NUMĂRUL INFECȚIILOR RESPIRATORII ACUTE S-A MAJORAT CU 25%

 

În comparație cu săptămâna precedentă, există o creștere esențială de 700 de cazuri (25%) de infecții acute a căilor respiratorii. S-au atestat cazuri de boală la 2090 de copii până la 17 ani, dintre care 1522 au vârsta de mai puțin de 6 ani, iar 500 de copii sunt instituționalizați.

 

ASISTENȚII PARENTALI VOR PRIMI AJUTOR MATERIAL

 

Silvia Radu a adus în discuție subiectul asistenților parentali profesioniști. Primarul interimar a menționat faptul că în municipiul Chișinău există un număr redus de persoane care își asumă această responsabilitate, iar salariile acestora sunt foarte mici – 3000 lei.

„Împreună cu dl Codreanu am discutat această problema și vom face tot ce ne stă în puteri pentru ca asistenții parentali să primească un ajutor la sfârșitul anului, iar pe viitor am prevăzut o creștere a îndemnizației în buget pentru anul 2018 și avem speranța că CMC le va aproba”, a declarat Silvia Radu.

Asistența parentală profesionistă este un serviciu social specializat destinat copiilor rămași fără îngrijire părintească. În capitală există în jur de 30 de asistenți parentali profesioniști.

 

SOLUȚIILE PENTRU PERSOANELE FĂRĂ ADĂPOST

 

Direcția generală asistență socială a elaborat un mecanism pentru sprijinirea persoanelor fără adăpost, pe perioada rece a anului. Astfel, va fi asigurată cazare provizorie pe noapte, asigurarea micului dejun și a cinei, asistență medico-socială, asanarea persoanelor plasate.

Direcția de poliție a municipiului Chișinău va identifica persoanele fără un loc de trai şi acestea vor fi transportate la Centrul de găzduire şi orientare pentru persoanele fără domiciliu stabil, din str. Haltei 2 cu ajutorul a 3 automobile. Direcția asistență socială va asigura procurarea veselei de unică folosință și împreună cu organizațiile neguvernamentale va asigura hrana și repartizarea la punctele de intervenție urgentă. Când vor fi temperaturi scăzute, Direcția situații excepționale va amenaja 3 corturi, ca puncte de intervenție urgentă pentru persoanele afectate de hipotermie.

„În municipiul Chișinău sunt 200 persoane fără adăpost, însă pe parcursul anului sunt în jur de 400 de persoane fără adăpost, inclusiv persoane venite din raioane. Când scad temperaturile, aceștia pleacă acasă în raioane” a declarat viceprimarul Ruslan Codreanu.

 

ÎN 2018 VA FI ELABORAT UN STUDIU DESPRE PIEȚELE DIN CHIȘINĂU

 

Un alt subiect abordat a fost situația privind piețele comerciale din municipiul Chișinău și, în special, închiderea la 31 ianuarie 2018 a pieței din strada Bogdan Voievod din sectorul Râșcani. Silvia Radu a menționat că piețele agricole din municipiul Chișinău sunt importante, însă municipalitatea nu are o poziție clară referitor la anumite situații de gestionare a acestora.

„Avem situații când piețele sunt amplasate pe un teritoriu privat, iar proprietarii doresc să-și utilizeze altfel teritoriul. Eu cred că trebuie să elaborăm o poziție clară referitor la piețele comerciale din Chișinău” a declarat Silvia Radu.

Marcel Zambițchi, șef al Direcției comerț, alimentație publică şi prestări servicii, a raportat că în Chișinău sunt 39 piețe comerciale cu aproximativ 14 mii de locuri de comerț (peste 1000 de locuri sunt libere), printre care sunt 17 piețe mixte, 6 piețe de mărfuri nealimentare, 8 piețe pentru comercializarea florilor, 5 piețe pentru comercializarea automobilelor și pieselor de schimb, o piață de păsări și animale de companie, o piață de materiale de construcție și o piață de mărfuri second-hand. Toate piețele, cu excepția ÎM Piața Centrală, sunt private.  

Pietele din chisinau

Marcel Zambițchi consideră că politica proprietarilor acestor piețe private poate să se schimbe foarte brusc odată cu apariția unor noi oportunități, cum a fost în cazul pieței de pe str. Bogdan Voievod, unde se planifică să se construiască un hipermarket nou.

„Conform legislației, nu putem întreprinde anumite acțiuni asupra acestui agent economic, însă putem întreprinde acțiuni pentru a asigura locuri de vânzare pentru comercianți”, a spus Marcel Zambițchi.

Șeful Direcției comerț a mai spus că în 2015 a fost aprobată Strategia de dezvoltare a comerțului interior în mun. Chișinău pentru anii 2015-2020, iar unul din obiective era optimizarea și modernizare piețelor comerciale, identificarea formelor noi de organizare a piețelor în fiecare sector municipal. În acest sens a fost creată o comisie și elaborat un regulament care a fost aprobat de Consiliul municipal în octombrie 2017. În prezent, se încearcă executarea punctului 3 al acestui regulament – elaborarea unui studiu de fezabilitate pentru a identifica metodele de modernizare a piețelor, numărul optim de piețe, formarea unui centru agro-logistic. Deși Direcția a lansat deja de 3 ori apelul, până în prezent nimeni nu a aplicat.

„Bănuiesc că suma de 500 de mii de lei nu este suficientă pentru un astfel de studiu pentru tot municipiul” a spus Marcel Zambițchi.

Primarul interimar a întrerupt prezentarea șefului Direcției comerț declarând că situația creată este inadmisibilă.

„De 3 ori s-a organizat acest concurs, îl veți organiza și a patra oară și o să veniți la ședința operativă și o să spuneți că studiul așa și nu există. Încă 2 ani se vor organiza concursuri la care nu se va prezenta nimeni și încă 2 ani vom vorbi despre necesitatea unui studiu referitor la amplasare. Avem situația pieței din sect. Râșcani care trebuie rezolvată imediat,” s-a indignat Silvia Radu.

Marcel Zambițchi a declarat că în RM astfel de studii nu a elaborat nimeni, iar companiile din străinătate au venit cu propunerea să se identifice resurse adiționale fiindcă suma propusă nu este suficientă.

Silvia Radu a solicitat Direcției comerţ, alimentaţie publică şi prestări servicii următoarele:

1. În colaborare pretorul sect. Râșcani să identifice o soluție referitor la piața din str. Bogdan Voievod până săptămâna viitoare.
2. Să fie realizată sarcina privind studiul, astfel ca acesta să fie elaborat până la 1 iulie 2018.

 

SESIZĂRI DE LA CETĂȚENI

 

Silvia Radu a citit și a comentat câteva sesizări parvenite de la chișinăuieni:

1. Instalarea semafoarelor la străzile care reprezintă pericol pentru viață în orașul Dumbrava

La indicația primarului general interimar, până la 31 decembrie se va instala un semafor la cea mai periculoasă intersecție. Tot la solicitarea locuitorilor orașelului Dumbrava, îndată ce va fi instalat semaforul va fi lansată și o rută de transport public.

2. Articolul apărut pe curaj.tv referitor la starea unui troleibuz

Primarul a confirmat că troleibuzul a fost implicat într-un accident rutier, parbrizul s-a spart și troleibuzul a fost scos de pe rută și dus la reparație.

3. Amenajarea spațiilor verzi și iluminarea zonei (str-la. Sf. Andrei 34 – 41)

Silvia Radu a anunțat că problema a fost soluționată.

 

PREGĂTIREA DRUMURILOR PENTRU SEZONUL DE IARNĂ

 

Silvia Radu i-a mulțumit șefului Direcției transport public și căi de comunicație pentru implicare plenară în pregătirea drumurilor pentru sezonul de iarnă, iar șefilor Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi” și Direcției generale locativ-comunală și amenajare le-a solicitat deszăpezirea drumurilor și a căilor de acces în parcuri și cartiere.

Vitalie Butucel a îndemnat locuitorii capitalei să nu parcheze automobilele neregulamentar, îndeosebi camioanele, fiindcă se îngreunează procesul de deszăpezire.

 

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md