Ședința serviciilor Primăriei din 17 septembrie 2018

Riscuri, pierderi financiare și comunicare defectuoasă, cam așa putem rezuma ședința serviciilor Primăriei din 17 septembrie. Sunt însă și vești bune: în capitală va fi deschis un serviciu municipal care să se ocupe de problema câinilor maidanezi, cantinele vor fi deschise, iar în această săptămână va fi reluată circulația pe străzile centrale. În același timp, nivelul de vaccinare împotriva rujeolei în țară este sub nivelul recomandat de Organizația Mondială a Sănătății, iar asta sporește riscul de răspândire a bolii. Jumătate din accidentele din capitală au loc datorită vitezei excesive. Din cauza reformei fiscale, pierderile Primăriei pentru 2019, se estimează la 400 milioane de lei. Proiectul Prima Casă se face fără infrastructură elementară, iar proiectul de buget civil s-a făcut cu mai multe nereguli și rezultate mult mai mici. Poate multe din aceste probleme ar fi rezolvate dacă șefii de direcții ar comunica mai constructiv între ei, or la această etapă aceștia se invită unii pe alții la discuții despre problemele cetățenilor în orele de audiență.


NIVELUL DE VACCINARE ÎMPOTRIVA RUJEOLEI ÎN ȚARĂ ESTE SUB NIVELUL RECOMANDAT DE ORGANIZAȚIA MONDIALĂ A SĂNĂTĂȚII

 

Nivelul scăzut de vaccinare sporește riscul răspândirii bolii printre copii. Astfel, 611 elevi în școli și gimnazii și 249 de copii în grădinițe nu sunt vaccinați. Pentru a evalua situația din capitală, șefele de la Direcțiile sănătate și educație au prezentat statisticile cu privire la situația epidemiologică, măsurile care se iau pentru a monitoriza situația în instituțiile de învățământ și motivele din care părinții refuză să-și vaccineze copiii.

 

Săptămână trecută, Centrul de Sănătate Publică a înregistrat 510  de cazuri de maladii infecțioase, intoxicații și reacții adverse:

– 397 de cazuri de boli diareice acute, dintre care 79,97% – la copii

– hepatită virală acută – 8 cazuri

– tuberculoză – 9 cazuri

– tuse convulsive – un caz și

– oreion – 10 cazuri.

Săptămâna precedentă, au fost înregistrate 729 de astfel de cazuri, ceea ce vorbește despre diminuarea acestora. Cu toate acestea, în perioada similară a anului trecut, au fost înregistrate doar 258 de cazuri de boli diareice acute, adică cu 139 de cazuri mai puțin.

În perioada dată, a fost declarat un caz de rujeolă, însă acesta nu a fost confirmat.  Primarul interimar, Ruslan Codreanu, a adăugat că, codul portocaliu de rujeolă ar trebui să țină autoritățile municipale în gardă, mai ales  că odată cu înregistrarea a 1000 de cazuri apar primele decese. În Republica Moldova au fost deja înregistrate 300 de cazuri, iar nivelul de vaccinare împotriva rujeolei în țară este sub nivelul recomandat de Organizația Mondială a Sănătății. Acest fapt înseamnă că pericolul de răspândire a bolii în Chișinău și în Republica Moldova persistă. În această ordine de idei, edilul a declarat că va efectua o vizită la Spitalul Clinic Municipal de Boli Contagioase, pentru a evalua nivelul de pregătire al acestuia.

Amintim că la ședința anterioară s-a declarat că rata vaccinării ROR (rujeolă-oreion-rubeolă) în Chișinău este de:

– ROR 1 – 88,6%;

– ROR 2 – 82,4%;

– ROR 3 – 89,3%.

Carolina Olaru, şefa interimară a Direcţiei generale asistenţă socială şi sănătate, a asigurat că se conlucrează cu Direcția generală educație, tineret și sport pentru monitorizarea situației în școli. Astfel, copiii nu sunt admiși la ore fără prezentarea certificatului medical de la medicul de familie. Șefa de la educație a specificat că 611 elevi din școlile primare și gimnaziale și 249 de copii din grădinițe nu sunt vaccinați. Din aceștia, 19 refuză să fie vaccinați pe motive religioase, 329 de refuzuri din partea părinților sunt neargumentate, iar celelalte sunt pe motiv de boală. Ea a mai adăugat că asistenții medicali din instituțiile de învățământ monitorizează toți copiii.


JUMĂTATE DIN ACCIDENTELE RUTIERE AU LOC DIN CAUZA VITEZEI

 

14 din cele 28 de accidente rutiere care au avut loc săptămâna trecută în capitală au fost din cauza depășirii vitezei de către șoferi. Prin urmare, 34 de persoane au rămas traumatizate, iar o persoană a decedat.

 

Pe parcursul săptămânii precedente, pe teritoriul municipiului Chișinău au fost înregistrate 270 de infracțiuni, dintre care 188 au fost descoperite pe parcursul a 24 de ore. Totodată, au fost descoperite 27 de infracțiuni săvârșite anterior.

Au fost întocmite 873 procese contravenționale și aplicate amenzi în mărime de 725 mii lei, dintre care 138 mii lei s-au achitat pe parcursul a 72 de ore.

Dispeceratul 112 a recepționat în total 1239 apeluri, dintre care s-a reacționat operativ la 1099 informații. În flagrant au fost reținute 25 persoane, iar 41 persoane au fost documentate contravențional.

46 de manifestări în masă au avut loc săptămâna trecută, toate s-au desfășurat fără încălcări.

Au avut loc 28 accidente rutiere, în urma cărora 34 persoane au rămas traumatizate, iar o persoană a decedat. În jumătate din accidentele rutiere, care au avut loc între 10 și 17 septembrie, cauza a fost depășirea vitezei. Au fost accidentați opt pietoni, dintre care cinci – pe trecerile pentru pietoni. Amintim că, în comparație cu săptămâna precedentă, aceste statistici sunt în creștere.

De la începutul anului, au avut loc 839 de accidente rutiere, 33 de persoane au decedat și 1035 de persoane au rămas traumatizate. Silviu Muşuc, șeful adjunct al Direcţiei de poliţie a municipiului Chişinău, a declarat că, la toate capitolele, situația accidentară din acest an s-a îmbunătățit, comparativ cu anul 2017.  Acesta, însă, nu a precizat cauzele sau măsurile luate pentru progresul menționat.


REFORMA FISCALĂ FACE GĂURI ÎN BUZUNARELE PRIMĂRIEI

 

Conform estimărilor Primăriei, în ultimele trei luni ale anului, municipalitatea va pierde 80 de milioane de lei din cauza reformei fiscale recent adoptate. În 2019, pierderile se estimează la 400 de milioane de lei.

 

Conform Primarului general interimar al capitalei, Ruslan Codreanu, reforma fiscală recent adoptată, care va intra în vigoare la 1 octombrie, va influența negativ veniturile la bugetul municipal. Astfel, pentru ultimele trei luni din anul 2018, pierderile vor constitui 80 de milioane de lei, iar în anul 2019 acestea se așteaptă a fi de peste 400 de milioane de lei. Aceste pierderi ar putea afecta finanțarea sau continuarea unor proiecte inițiate de Primărie.

Astfel, Primăria intenționează să adreseze un demers Comisiei economiei, buget și finanțe a Parlamentului, pentru a cere identificarea unor posibilități de balansare, pentru restituirea acestor bani în bugetul municipal.

Primarul interimar a mai subliniat o problemă financiară a capitalei: taxele locale. Conform acestuia, municipalitatea ratează mai multe venituri din taxe, întâi de toate, de la piețe. Astfel, deși numărul de piețe crește, taxele percepute de la acestea scad. Alte surse pentru redresarea bugetului municipal ar putea fi impozitul de la bunurile imobiliare și taxa pentru unitățile stradale. Codreanu a declarat că resursele financiare proprii ale municipiului ar permite inițierea unor proiecte noi în Chișinău.


BUGETUL CIVIL 2017 –  „NOI, CA INSTITUȚIE, AM DISCREDITAT PROCESUL RESPECTIV”

 

Deși în 2017 au fost acceptate 46 de proiecte pentru bugetarea civilă, doar șapte au fost finalizate. Primarul interimar s-a arătat nemulțumit de activitatea Primăriei în acest domeniu.

 

Ruslan Codreanu a declarat că este profund dezamăgit de mersul lucrurilor privind implementarea bugetului civil în anii 2017 și 2018. „Noi, ca instituție, am discreditat procesul și inițiativa respectivă„, a constatat acesta. Astfel, din 46 de proiecte depuse în anul 2017, doar șapte au fost finalizate, 27 sunt în proces de implementare, iar la 12 proiecte implementarea nici nu a început.

Și în anul 2018, desfășurarea proiectului a decurs cu mai multe nereguli. Codreanu susține că acest fapt a scăzut credibilitatea Primăriei ca instituție, dar și construirea încrederii cetățenilor în inițiativa respectivă. El a solicitat Direcției relații publice să pregătească modificările de rigoare la regulamentul bugetului civil, pentru a nu repeta situațiile jenante și în anul viitor, și să elaboreze proiectele de decizii pentru CMC cu privire la inițiativele civice din acest an.


CÂINII MAIDANEZI – DIN NOU PE AGENDA PRIMĂRIEI

 

În capitală va fi creat un serviciului municipal, care să se ocupe de problema câinilor maidanezi. Acesta are drept scop sterilizarea câinilor maidanezi și, în anumite cazuri, eutanasia acestora, în condiții umane, prin adormirea lor. Acesta se așteaptă a fi lansat în luna octombrie.

 

Numărul adresărilor cetățenilor cu privire la animalele fără adăpost din Chișinău este în creștere. Mai mult, Regia Autosalubritate are demersuri pe acest subiect și de la poliție, și de la Procuratură. Situația continuă să fie alarmantă.

În aprilie 2018, a fost emisă o dispoziție cu privire la interzicerea tratamentului inuman al animalelor de companie, ceea ce a interzis închiderea pisicilor în subsoluri, otrăvirea câinilor maidanezi sau omorârea lor cu bâtele de baseball, așa cum se practica. Tot în aprilie, Ruslan Codreanu a înaintat un demers către Parlament pentru înăsprirea pedepselor pentru tratamentul inuman al animalelor de companie. Astfel, după adoptarea acestuia, începând cu 1 ianuarie 2019, pedepsele pentru aceste acțiuni se vor mări de patru ori. Codreanu, însă, a recunoscut că aceste măsuri sunt insuficiente și a declarat că a început a lucra la crearea unui centru de gestionare a populației canine. „De circa patru luni de zile, s-a depus efort la crearea serviciului municipal, care să se ocupe de problema câinilor maidanezi”, a adăugat acesta. Astfel, Regia Autosalubritate și Direcția generală locativ-comunală sunt la etapa de creare a acestui serviciu, care are drept scop sterilizarea câinilor maidanezi și, în anumite cazuri, eutanasia acestora, în condiții umane, prin adormirea lor. În același timp, sunt construite voliere, iar cabinetul veterinar a fost deja echipat în proporție de 80%. Direcția generală locativ-comunală și șeful veterinar urmează să mai procure medicamentele necesare și hrană, iar Autosalubritate – să pregătească pachetul de documente pentru aprobare de către ANSA. Termenul limită pentru completarea acestor sarcini este 15 octombrie 2018.

La momentul actual, autoritățile nu cunosc numărul de câini fără adăpost, însă constată că numărul acestora crește. PRIMĂRIAMEA a scris despre această problemă cu un an în urmă, reflectând opiniile și recomandările autorităților, organizațiilor non-guvernamentale din domeniu și a societății civile. Studiul poate fi accesat aici.


PRIMA CASĂ – FĂRĂ PLATFORMĂ DE EVACUARE A DEȘEURILOR, DRUM ȘI CONTRACTE CU GAS NATURAL FENOSA

 

În anul 2010, prin programul „Prima Casă”, în municipiul Chișinău au fost date în exploatare trei blocuri, în care locuiesc 153 de familii. Conform planului inițial, cele trei blocuri trebuiau să aibă o platformă de evacuare a deșeurilor, o porțiune de drum de 50m și conectare la lumină. Cu toate acestea, până la momentul actual, casele nu au o platformă de evacuare a deșeurilor, drumul este în stare dezastruoasă, iar locatarii nu au contracte individuale cu Gas Natural Fenosa. Lucrările au fost făcute prin Direcția construcții capitale, care, însă, nu a reușit să transmită la balanță asociației de locatari lucrările respective. Ruslan Codreanu a cerut viceprimarului Nistor Grozavu să cerceteze problema, pentru a prezenta cauzele acestor nereguli la ședințele următoare.


COMUNICAREA ÎNTRE ȘEFII DE DIRECȚIE DE LA PRIMĂRIE – „VĂ ROG SĂ VĂ ADRESAȚI ÎN ORELE DE AUDIENȚĂ”

 

În urma unei solicitări de la Primărie, PNUD a evaluat structura organizațională a instituției. Printre concluzii se numără structura prea complexă de luare a deciziilor, dublările de atribuții și comunicarea defectuoasă dintre subdiviziuni.

 

În luna august, Primăria a înaintat un demers către PNUD, pentru a acorda suport în evaluarea structurii organizaționale a Primăriei. Raportul final, elaborat cu implicarea unui expert străin, urmează a fi prezentat în săptămânile următoare. Cu toate acestea, Primarul interimar a enumerat câteva din concluziile menționate în raport:

– structura foarte diversificată a Primăriei municipiului Chișinău și dublările de atribuții;

– lipsa unui sistem de motivare și profesionalizare a funcționarilor Primăriei;

– lipsa unei politici de resurse umane în Primărie;

– lipsa unor proceduri clare cum are loc schimbul de documente în cadrul Primăriei și trasabilitatea acestora;

– structura prea diversificată și ramificată de luare a deciziilor. Astfel, dacă în organizațiile cu atribuții mai ample sunt două nivele de luare a deciziilor, în Primărie sunt patru. Acest fapt înseamnă că la fiecare nivel de luare a deciziilor pot fi impuse piedici și tergiversări intenționate, care sporesc riscul de corupție;

– comunicarea defectuoasă între direcțiile Primăriei, care are loc prin scrisori. Pentru a ilustra acest defect, Ruslan Codreanu a prezentat un exemplu de comunicare defectuoasă între șefii de direcții:

Pe strada Vovințeni există o problemă cu canalizarea și la fiecare ploaie, apa și gunoiul se scurg în ogrăzile oamenilor. Direcția locativ-comunală a făcut un demers către Direcția generală arhitectură și urbanism, ca să prelungească valabilitatea autorizației pentru lucrările de constuire a colectorului menajer fecaloid de-a lungul râulețului Durlești. Răspunsul Direcției generale arhitectură și urbanism către Direcția generală locativ-comunală a fost:

„Înainte să vă apucați să scrieți scrisori, poate mai întâi ieșiți la fața locului?” s-a adresat Codreanu șefilor de direcții.


BOTEZ ȘI ICOANE LA GRĂDINIȚA NR.150

 

După ce cazul grădiniței nr. 150 din Chișinău, pe teritoriul căreia se construiește o biserică, a ajuns să fie discutat în presă și pe rețelele de socializare, Ruslan Codreanu a invitat directoarea instituției să prezinte explicații. Aceasta susține că, de fapt, este vorba despre un centru de educație moral-spirituală, unde copiii sunt învățați să fie „mai buni, mai blajini”.

 

În urma sesizării mai multor cetățeni a faptului că pe teritoriul grădiniței nr. 150 din capitală se construiește o biserică, Primarul interimar a invitat la ședință directoarea instituției de învățământ, pentru a prezenta faptele din prima sursă. Cazul a fost făcut public de președinta asociației „Parinți solidari”, Ala Revenco.

Valentina Gîscă, directoarea grădiniței, a declarat că pe 16 decembrie 2013, la solicitarea unor părinți, s-a adresat la Primărie cu un demers pentru solicitarea eliberării certificatului de urbanism pentru a construi un centru de educație moral-spirituală. „Nu știu ce s-a întâmplat cu documentele, nu m-am ocupat eu”, a ținut să precizeze aceasta. Ea susține că pe 21 mai 2015 a obținut semnătura pentru certificatul de urbanism, pentru proiectare.

Decizia de a construi acest centru, conform spuselor directoarei, a fost luată după ce copiii din grupele pregătitoare au fost într-o excursie în satele Moldovei, unde au văzut cum se cresc animale, cum se coace pâinea și au vizitat biserica din satul Boșcana. „Acești profesori ne-au oglindit toată viața noastră”, a remarcat Valentina Gîscă, „…și după aceea părinții ne-au solicitat să facem un centru de educație. Tocmai în acest timp, a fost sistată și activitatea logopezilor. Ne-am gândit să combinăm acest centru de educație moral-spirituală, să-i facem pe copii mai buni, mai calmi, să oglindim cumsecădenia chiar în grădinița noastră”. Ulterior, la consiliul de administrare al părinților au fost împărțite documentele (directoarea nu a specificat care documente anume) și a început construcția. „O mămică cu trei copii a luat lumina asupra ei, […] alții au luat apa, s-a făcut tot, s-a construit…”. Cabinetul logopedic, însă, așa și nu a fost construit încă în clădirea nouă, fiind în proces de construcție. În schimb, a fost reamenajată spălătoria grădiniței, pentru a deschide un birou al logopedului.

Valentina Gîscă susține că toți au rămas foarte satisfăcuți: „Copiii se ocupă, noi avem cel mai bun logoped din municipiu.[…] În noul centru de educație moral-spirituală, copiii se află duminica, împreună cu părinții, în celelalte zile nu activează. […] Ne bucură rezultatele copiilor când citesc, când ascultă în această oază a lor. În grădiniță nu are loc fluctuația cadrelor.”

„Îi învățăm pe copii să fie mai buni, mai blajini, ei au grijă de copiii cei mici… ”

„Mie mi-a fost interesant că nu se oglindește veridic întrebarea și suferim. Nu este corect ceea ce s-a oglindit pe rețelele de socializare. Eu nu le citesc, vă spun cinstit, pentru că nu am timp.”, a declarat directoarea.

Mai multe discuții au pornit pe rețelele de socializare după ce la grădinița nr. 150 a fost adusă o icoană din Ucraina. „Părinții au cerut să o aducă, au cerut să se închine. Eu nici n-am văzut”, a comentat cazul directoarea grădiniței.

În același timp, în cadrul centrului moral-spiritual au fost botezați copii. Iată cum a comentat Valentina Gîscă cazul: „Nu se fac procesiuni. O singură dată noi am rugat părinții dintr-o grupă…Este o mamă cu patru copilași nebotezați și eu m-am adresat la părinte. Zic: Părinte, dacă se poate, că ea a fost prin diferite biserici și nu i-a botezat. Părintele a împrumutat cristelnița asta și i-a botezat…atâta a fost.”

Reprezentantul Direcției juridice a precizat că demersul privind construcția a astfel de centre au parvenit în ultimii ani de la mai multe instituții de învățământ. Legea cu privire la învățământ, însă, nu prevede construcția a astfel de edificii pe teritoriul instituțiilor educaționale. Cu toate acestea, deși Direcția asistență juridică nu a avizat nicio cerere de construcție a astfel de centre, ele există pe teritoriul mai multor instituții de învățământ din Chișinău:

– Liceul Teoretic „Ion Creangă”

– Grădinița nr. 150

– Liceul Teoretic „George Călinescu”

– Instituția Publică „Principesa Dadiani”

– Liceul Teoretic „Gloria”

– Liceul Teoretic „George Meniuc”

– Instituția Publică „Ion și Doina Aldea-Teodorovici”

– Instituția Publică „Decebal”.

În unele dintre acestea, centrele au fost organizate în încăperi deja existente, iar în altele – au fost construite.

Reprezentanta Direcției generale educație, tineret și sport, a menționat că astfel de cabinete-capelă există în mai multe instituții de învățământ preșcolar, primar și secundar. Acestea sunt organizate în incinta instituțiilor de învățământ sau în clădiri adiacente în scopul desfășurării procesului educațional la disciplina opțională Religia (la solicitarea părinților și elevilor). Totodată, Direcția a solicitat Mitropoliei Chișinăului și a întregii Moldove să informeze referitor la statutul acestor cabinete-capelă. Conform acestora, cabinetele-capelă au funcție de centru de educație moral-spirituală, de consiliere și de reculegere atât pentru elevi, cât și pentru profesori și părinți. Activitatea acestora trebuie gestionată conform regulamentelor elaborate sau a acordurilor cu conducerea instituțiilor de învățământ. La etapa actuală, însă, niciun astfel de acord sau regulament nu există.


REDESCHIDEREA GRĂDINIȚELOR ȘI A CANTINELOR ÎN ȘCOLI

 

Șefa Direcției generale educație, tineret și sport a prezentat informații privind redeschiderea unor instituții de învățământ, redeschiderea cantinelor în școli și lansarea platformei E-Școală.

 

Grădinița nr. 198, din 2001 până în 2018, a fost în gestionarea Liceului Teoretic Mihail Berezovschi, unde își făceau studiile elevii din clasele primare. Începând cu 31 mai 2018, însă, municipalitatea a decis să redeschidă grădinița ca instituție de învățământ timpuriu, cu 350 de locuri. Pentru acest fapt, au fost alocate 2,77 milioane de lei. Banii vor fi utilizați pentru reparația acoperișului și lucrări de tâmplărie, care vor trebui efectuate până la sfârșitul anului.

Grădinița nr. 112 este grădinița care se află în două blocuri. În blocul central sunt 14 grupe, cu 405 copii, dintre care, însă, doar 11 activează. Altele două urmează să fie redeschise în acest an. În celălalt bloc se afla școala primară a Gimnaziului Nicolae Costin. În acest an, a început procedura de redeschidere a acestui bloc, unde urmează să activeze cinci grupe. Pentru acesta, Primăria a alocat 1,1 milioane de lei. Din acești bani urmează să fie reparat acoperișul și să se deschidă o grupă, până la sfârșitul anului.

Rodica Guțu, șefa Direcției generale educație, tineret și sport, a raportat și despre situația instituțiilor de învățământ în care au fost închise cantinele:

– La Liceul Teoretic „Academia copiilor” au avut loc trei licitații pentru reparație, a fost selectat agentul economic, iar până pe 15 noiembrie instituția va fi redeschisă. Până atunci, copiii sunt alimentați la pachet, de către combinatele de producere.

– La Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi”, banii au fost alocați la sfârșitul lunii august și până pe 1 decembrie cantina urmează să fie redeschisă. Copiii se alimentează la pachet.

– Liceul Teoretic Bulgar „Vasile Levski” urmează să fie redeschis lunea viitoare.

– La Liceul Teoretic „Miguel de Cervantes”, în legătură cu deplasarea copiilor din clasele primare în blocul fostei școli auxiliare nr. 6, cantina va fi deschisă peste două săptămâni.

Șefa Direcției a vorbit și despre platforma E-Grădiniță. Rodica Guțu a menționat că deși a fost un proces dificil, efortul a fost meritat. Mai sunt probleme cu identificarea locurilor pentru copiii a căror părinți nu au viză de reședință. Cu toate acestea, în linii mari, sunt satisfăcute majoritatea cererilor.

În 2019, urmează a fi lansată și platforma E-Școală, care prevede înscrierea online a copiilor în clasa întâi. Acest proces urmează a fi și mai dificil, din cauza unui număr mai mare de elevi care merg în clasa întâi și necesitatea testării copiilor înainte de accesul în unele instituții de învățământ.


REDESCHIDEREA CIRCULAȚIEI PE STRĂZI

 

Vitalie Butucel, şeful Direcţiei generale transport public și căi de comunicație, a declarat că, la etapa actuală, în Chișinău, se lucrează pe cinci tronsoane de drum, ultimul fiind deschis pe strada Tighina, pe porțiunea dintre străzile București și A.Sciusev. În această săptămână, trei din cele cinci tronsoane vor fi asfaltate, iar circulația va fi redeschisă.


Ședința integrală poate fi urmărită aici:


Responsabilă: Taisia Haritonova

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md