Ședința serviciilor Primăriei din 11 septembrie

La ședința săptămânală s-a discutat, tradițional, despre numărul de accidente, reparațiile străzilor, pregătirea de sezonul rece, salubrizare, iluminare și învățământ. În același timp, s-a menționat despre frecvența mare a evenimentelor în Piața Marii Adunări Naționale și grantul de 11 milioane de euro destinat Apă-Canal pentru reabilitarea stației de epurare.


DIRECȚIA POLIȚIE


Săptămâna trecută au fost 42 de accidente, cu trei decedați. Pe trecerea de pietoni au fost lovite două persoane, iar una a decedat. În afara trecerii de pietoni – șapte persoane. Se întrerprind o serie de măsuri de profilaxie pentru prevenirea accidentelor în preajma instituțiilor de învățământ și preșcolare. Primarul interimar, Nistor Grozavu: „N-am înțeles cu ce e legat, dar avem ceea ce avem. Dacă cineva are o propunere adecvată, vă rog.”
Propuneri adecvate nu au urmat.

accidente KIV aug-sept


DIRECȚIA GENERAL LOCATIV-COMUNALĂ ȘI AMENAJARE

Pregătirea fondului locativ municipal este 90% gata. Controlul hidraulic a fost realizat în proporție de 90%. Analiza apei – 78%.
Au fost evacuate 104 rute de deșeuri. Deratizarea va începe în octombrie.


PRETURA CIOCANA

Sectorul este în stare salubră. Tocătorul se repară, dar situația este sub control. S-a discutat cu Spații Verzi, în privința reabilitării aleii Mircea cel Bătrân. 


 

PRETURA CENTRU

Din 792 de obiective lucrări de profilaxie s-au făcut la 69%. Sunt deconectate de la apă caldă 13 blocuri din strada Drumul Viilor, dar se fac lucrări de Termoelectrica. Au fost îndeplinite lucrările a 45 metri cubi de asfalt pe bul. Negruzzi. Au fost reparate 46 de unități de canalizări pluviale. Se lichidează în continuare crengile de pe Stadionul Republican. Până acum au fost evacuate 153 de rute, iar săptămâna trecută 27. Lucrările au fost amânate din anumite motive tehnice. Săptămâna aceasta speră să se termine evacuarea.


PRETURA BOTANICA

Fondul locativ municipal este pregătit în proporție de 90%.


PRETURA RÎȘCANI

Pregătirea către sezonul rece – aproximativ 90% îndeplinită pentru fondul locativ municipal. Blocurile cu alte forme de organizare au o situație puțin mai delicată.  S-a asfaltat strada Petricani. Și se continuă evacuarea crengilor, alt agent economic fiind dispus să instaleze un tocător.  


PRETURA BUIUCANI

Au fost efectuate lucrări de asfaltare de 3480 de metri patrați. Au fost evacuate zece rute de gunoi.  Din câteva dintre ogrăzile blocurilor de pe strada Creangă au fost evacuate patru rute de crengi și instalate patru bănci.  


APĂ-CANAL

Aprovizionarea cu apă și numărul de scurgeri săptămânal rămâne la aceiași parametri ca săptămâna trecută, fiind înregistrate 318 scurgeri. Apă-Canal este în așteptarea deciziei CMC, cu privire la aprobarea acordului de grant, în sumă de 11 milioane de euro.


ÎNTREPRINDEREA „EXDRUPO” SAU ÎNTREȚINEREA INFRASTRUCTURII RUTIERE

Au fost executate lucrări stabilite de program la capitolul reparații curente. S-a lucrat la stratul de uzură din strada Petricani. S-au adus scuze participanților la trafic pentru restricționare traficului pe unele porțiuni. S-a continuat amenajarea aleii din bul. Mircea cel Bătrân și grădinița din Țînțîreni. Stratul de uzură din bulevardul Negruzzi va fi reabilitat săptămâna viitoare. Au fost reparați 2650 de metri pătrați de asfalt pentru trecerile de pietoni. Se preconizează săptămâna asta să fie finalizate lucrările de la grădinița din Țînțăreni.


ASOCIAȚIA DE GOSPODĂRIRE A SPAȚIILOR VERZI

La Țînțăreni au fost îndeplinite lucrările la școală, la grădiniță și la Primărie. La moment, în capitală, se lucrează în parcurile-păduri. Un grup de tineri, reprezentanți ai organizației ”Orașul meu drag” au adunat vreascurile care erau la pământ în parcul Rîșcani. Ar fi bine dacă ar fi mai mulți astfel de entuziaști.


LUMTEH

Lucrările la Țînțăreni au fost realizate în proporție de 100%. În capitală, se întreține sistemul de iluminat. Se acordă atenție iluminării trecerilor de pietoni. Mai există restanțe, după zăpada din aprilie, în sectorul Rîșcani.

Lumteh: „În cartiere, mașinile sunt parcate, iar autospecialele nu pot pătrunde.”
Grozavu: „Da, cunosc. Nu înțelegeam de ce este așa de încet. Dar asta este situația pe care o avem la moment.”


DIRECȚIA EDUCAȚIE, TINERET ȘI SPORT

Reparațiile au fost realizare în proporție de 100%. Cele capitale – 90%. Problema cu liceul Mihai Eminescu persistă.

Numărul copiilor

 

DIRECȚIA SĂNĂTATE 

S-a finalizat raportul privind funcționarea taberelor de vară. Acestea au fost anterior vizitate de Comisia intersectorială formată din reprezentanți ai Direcției Educație, Poliție, Sănătate, Departamentul de Situații Excepționale, Centrul de Sănătate Publică și alții. A fost realizat un total de 35 de controale tematice. 

O problemă acută în funcționarea taberelor de odihnă a fost completarea statelor de personal de lucrători medicali. În unele tabere au fost doar rezidenți, ceea ce a condus la anumite încălcări. În taberele din Vadul-lui-Vodă au fost semnalate 969 de cazuri de îmbolnăviri. În mare parte, au ținut de sistemul respirator și digestiv.

Câteva puncte din raport:

  • Teritoriile taberelor erau salubrizate și îngrijite;
  • Costul șederii în tabere cu sejur de zi a crescut cu 4% față de anul precedent;
  • Unele tabere au început activitatea neavând avizat proiectul activității educative;
  • În unele tabere, mijloacele primare de intervenție nu era accesibile;
  • Nu toate încăperile erau dotate cu mijloace primare de intervenție;
  • Panourile de incendiu nu erau completate conform cerințelor;
  • Unele cadre didactice nu știau măsurile de intervenție;
  • Alimentația în unele tabere nu a respectat normele naturale;
  • În unele tabere, terenurile sportive și de joacă nu au fost amenajate corespunzător;
  • Unele au admis încălcat normele, admițând 5 sau 6 copii în spațiu pentru 3;
  • Alimentația a fost afectată de utilajul tehnologic învechit.

Pentru încălcări au fost întocmite procese verbale. 

Câteva recomandări:

  • Creșterea numărului taberelor cu sejur de zi;
  • Prevederea caietului de sarcini pentru arendarea taberelor;
  • Control mai strict;
  • Personal calificat;
  • Masă rotundă cu invitarea factorilor de decizie și agenților economici.

Cele mai bune condiții au fost la: Popas, Cireșarii, ALunelul, Camping.


Nistor Grozavu: „O dată la două săptămâni închidem PMAN pentru evenimente importante și neimportante. Cei de la Inspectoratul Național de Patrulare sunt și ei nemulțumiți. Și starea în care se lasă piața și teritoriul adiacent. Chiar vreau să înțeleg cine va spăla teritoriul după evenimentul de sâmbătă.”


DECLARAȚII DE PRESĂ DUPĂ ȘEDINȚĂ

Au fost instalate coșuri de sortare a deșeurilor. Banii au fost acordați de Agenția Ecologică Chișinău. Sunt în total 100 la număr. Au fost inițial prevăzute pentru bul. Ștefan cel Mare, dar din cauza amânărilor, au fost ținute la depozit. Iar pentru că numărul este prea mare, au fost instalate și în parcuri.


Gheorghe Morgoci, șeful RTEC, a declarat că revizorii vor purta uniforme de serviciu pentru a fi recunoscuți de către pasageri și a arăta mai solid.


Veronica Herța, directoarea Apă-Canal, a discutat despre creditele și granturile pentru reabilitarea rețelelor, procurarea echipamentului și reparația stației de epurare. În urma unui studiu de fezabilitate din anul 2012, s-a decis contractarea unui credit de către Apă-Canal, și anume 48 milioane de euro de la BERD și BEI. Componenta de grant, de 11 milioane de euro este doar pentru stația de epurare. Aceasta a mai spus că până nu este semnat acordul de grant, nu se fac debursările pentru celelalte pachete. Nimic nu a fost procurat. Urmează decizia CMC cu privire la grantul pentru reparația stației de epurare. 


Eugenia Ceban (PSRM): Am studiat legea 192, 21 iulie 2017, privind salarizarea cadrelor didactice. Am pregătit pentru ședința de mâine proiect de decizie privind adoas la salariu 50% din bugetul municipal pentru bucătarii, bucătarii auxiliari, dădacele și ajutorii de educator. Am găsit surse de finanțare, de la Direcția Finanțe. Avem și notă informativă. Sperăm fracțiunile să ne susțină mâine la ședința CMC. Avem 12 grădinițe închise.”

Urmăriți mai jos ședința integrală:

Responsabil: Vlada Ciobanu

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md