Ședința serviciilor Primăriei din 10 septembrie 2018

La ședința serviciilor Primăriei din 10 septembrie 2018 s-au prezentat rapoarte despre situația accidentară din capitală, statisticile și problemele din sistemul educațional municipal, pregătirea blocurilor pentru sezonul rece, etapa curentă a lucrărilor de construcție a utilităților pe câteva străzi și, tradițional, despre situația epidemiologică din capitală. Mai multe detalii despre fiecare subiect le puteți găsi mai jos.


MENȚINEREA ORDINII PUBLICE

Pe lângă tradiționalele statistici despre infracțiunile și accidentele rutiere înregistrate săptămâna trecută în Chișinău, s-a vorbit și despre  accidentele care au avut loc în capitală de la începutul anului. Astfel, 103 din cele 792 de accidente rutiere din perioada ianuarie-august 2018, au fost cu implicarea minorilor. În urma acestora, și-au pierdut viața cinci minori. În patru din cele cinci cazuri de deces, vinovați s-au făcut părinții.

 

Pe parcursul săptămânii precedente, pe teritoriul municipiului Chișinău au fost înregistrate 244 de infracțiuni, dintre care 170 au fost descoperite pe parcursul a 24 de ore. Totodată, au fost descoperite 25 de infracțiuni săvârșite anterior.

Au fost întocmite 800 procese contravenționale și aplicate amenzi în mărime de 762 mii lei, dintre care 115 mii lei s-au achitat pe parcursul a 72 de ore.

Dispeceratul 112, a recepționat în total 1569 apeluri, dintre care s-a reacționat operativ la 1340 informații. În flagrant au fost reținute 17 persoane, iar 73 persoane au fost documentate contravențional.

36 de manifestări în masă au avut loc săptămâna trecută, toate s-au desfășurat fără încălcări.

Au avut loc 21 accidente rutiere, în urma cărora 23 persoane au rămas traumatizate, iar o persoană a decedat. Au fost accidentați șase pietoni, dintre care trei – pe trecerile pentru pietoni.

Silviu Muşuc, Şeful adjunct al Direcţiei de poliţie a municipiului Chişinău a prezentat și statisticile accidentelor pentru primele opt luni ale acestui an. Conform acestuia, pe teritoriul municipiului Chișinău au avut loc 792 accidente rutiere, în urma cărora 979 persoane au rămas traumatizate, iar 31 de persoane au decedat. Mai jos sunt prezentate statisticile accidentelor rutiere pentru fiecare sector al capitalei:

Principalele cauze ale accidentelor rutiere de la începutul anului au fost:

– Depășirea vitezei;
– Starea de ebrietate a șoferilor;
– Nerespectarea distanței dintre autovehicule.

De la începutul anului 2018, 322 de accidente au avut loc cu implicarea pietonilor. 16 dintre ei au decedat, iar alți 320 au rămas traumatizați. În aceeași perioadă, au avut loc 7025 de accidente mici.

În 103 accidente rutiere au fost implicați minori (cu 40 mai multe decât anul trecut) – 163 au fost traumatizați, iar cinci au decedat. În patru din cele cinci cazuri de deces al minorilor, vinovați s-au făcut părinții.

Statistica accidentelor din ianuarie-august 2018, comparată cu statistica accidentelor din aceeași perioadă a anului trecut, arată așa:

Cele mai multe accidente rutiere au fost înregistrate în luna iunie a anului – 115, în urma cărora 149 de persoane au rămas traumatizate și patru persoane au decedat.

Cea mai periculoasă zi a săptămânii a fost marți – 126 de accidente rutiere, în urma cărora 154 de persoane au rămas traumatizate, iar șapte persoane au decedat.

Strada cu cele mai multe accidente a fost bulevardul Dacia, unde au avut loc 43 de accidente. În urma lor, patru persoane au decedat, iar altele 58 au rămas traumatizate.


ÎNCEPUTUL ANULUI ȘCOLAR 2018-2019

Către începutul acestui an școlar, în Chișinău își fac studiile 87186 de elevi, dintre care 9392 – în clasa întâi. Începând cu 3 septembrie, aceștia vor putea să studieze trei discipline noi: educația digitală, educație pentru societate și dezvoltarea personală.  În același timp, în sistemul municipal de învățământ încă mai persistă vechile probleme: un număr tot mai mic de tineri preferă să-și continue studiile la liceu, tot mai multe instituții înregistrează sold negativ, iar unele grădinițe își sistează temporar activitatea. O problemă centrală rămâne a fi lipsa cadrelor didactice – doar un sfert din tinerii repartizați să lucreze în instituțiile de învățământ aleg să activeze în sistem.

 

Rodica Guțu, șefa Direcției generale educație, tineret și sport a prezentat o serie de date despre începutul noului an școlar:

– 87186 de elevi au fost înmatriculați în instituțiile municipale de învățământ, comparativ cu 85445 de elevi înmatriculați anul trecut

– 1340 de elevi au plecat la studii peste hotare începând cu anul 2011, iar 200 s-au întors.

– 9392 de elevi au mers în clasa întâi și au fost repartizați în 345 de clase

– 4498 de elevi s-au înscris în clasa a 10-a

– trei discipline școlare noi au fost introduse în acest an școlar:

– Educația digitală, pentru elevii din clasa întâi;
– Educație pentru societate, pentru clasele a cincea și a zecea;
– Dezvoltarea personală, în toate clasele.

– 3% din elevii înmatriculați în instituțiile de învățământ municipale au absentat în prima săptămână a acestui an academic, dintre care 0,94% – pe motiv de boală. Ea a asigurat că prezența elevilor la ore va fi monitorizată regulat în toate unitățile de învățământ municipale

– 8000 de ajutoare materiale a câte 700 de lei urmează a fi livrate familiilor defavorizate, pentru pregătirea de noul an școlar, începând cu luna septembrie. La momentul actual, deja au fost perfectate 7176 de dosare în acest sens. Ajutorul material poate fi ridicat de către beneficiari pe parcursul a trei luni

– 36693 de elevi din clasele primare și 5800 de elevi din clasele gimnaziale din familii social dezavantajate beneficiază de alimentație gratuită în școli

– 35,4 de milioane de lei au fost alocate de CMC în 2018 pentru a suplini meniul alimentar al copiilor în instituțiile de învățământ

– manualele școlare pentru elevii din clasele primare și cele gimnaziale au fost repartizate gratuit. Liceenii, însă, sunt nevoiți să achite o taxă pentru închirierea manualelor. Cu toate acestea, 10% din liceeni, care provin din familii social vulnerabile, au fost scutiți de această taxă.

– 47,25 de milioane de lei au fost alocați de CMC pentru reparația și reconstrucția a 170 de instituții de învățământ municipale

– 8,7 de milioane de lei au fost alocate de Primarul capitalei pentru reparația instituțiilor de învățământ

– pe 7-8 septembrie, a fost evaluat nivelul de pregătire al instituțiilor de învățământ municipale pentru sezonul rece al anului. Rezultatele evaluării vor fi prezentate pe 14 septembrie.

Rodica Guțu a subliniat că datele prezentate de ea sunt provizorii, acestea modificându-se și completându-se zilnic.

 

În același timp, au fost prezentate o serie de probleme în învățământul municipal:

1. Numărul scăzut de elevi care își continuă studiile la liceu. Rodica Guțu, șefa Direcției generale educație, tineret și sport a subliniat că natalitatea scăzută și lipsa interesului pentru treapta liceală diminuează numărul de elevi care își continuă studiile la liceu. Astfel, doar jumătate din liceele subvenționate de municipalitate (42 din cele 84) au înmatriculat numărul planificat de liceeni în acest an. Ca urmare, 31 de instituții de învățământ (10 din suburbii și 21 din oraș) vor avea doar o clasă de liceu. În 2017, au fost doar 11 astfel de licee.

2. Soldul negativ al instituțiilor de învățământ. Din cauza unui număr insuficient de elevi în clasele gimnaziale și liceale, 73 de instituții de învățământ din capitală au înregistrat sold negativ în 2018 (comparativ cu doar 31 în 2015). Acestea urmează să primească o subvenționare de 31 de milioane de lei. Rodica Guțu a specificat că s-a propus de mai multe ori optimizarea acestor instituții de învățământ, însă Consiliul Municipal a respins aceste propuneri.

3. Sistarea activității cantinelor în patru licee. Din cele 139 de instituții de învățământ primar și secundar din capitală, și-au sistat activitatea cantinelor:

– Liceul Teoretic „Alexei Mateevici”
– Liceul Teoretic “Gheorghe Asachi”
– Liceul Teoretic ”Miguel de Cervantes”
– Liceul Teoretic „Academia copiilor”.

Administrațiilor acestor instituții de învățământ au cerut să le fie permisă alimentarea elevilor la pachet, până când va fi soluționată problema existentă în domeniul alimentației.

Pentru a soluționa problema, Direcția generală educație, tineret și sport își propune următoarele acțiuni:

– Monitorizarea funcționalității utilajului tehnologic și frigorific din blocurile alimentare din instituțiile de învățământ pre-universitar;
– Coordonarea cu Centrul de Sănătate Publică în scopul asigurării corectitudinii meniurilor și asigurării corespunderii gramajului și valorii calorice a meniurilor conform cerințelor fiziologice;
– Organizarea controalelor planice inopinate la compartimentul dat în scopul determinării stării de lucruri la zi;
– Sistematizarea și prezentarea informațiilor respective în adresa factorilor decizionali în scopul întreprinderii unor acțiuni concrete.

4. Asigurarea cu suport didactic. O altă problemă persistentă în instituțiile de învățământ municipale este asigurarea cu suport didactic. Conform Direcției generale educație, tineret și sport, la moment, în cadrul instituțiilor de învățământ municipale activează 9610 de cadre didactice titulare, comparativ cu 9568 de cadre didactice în anul precedent. Alte 368 de oferte de angajare au fost lansate pentru cadrele didactice: 210 în învățământul primar și secundar și 158 în învățământul preșcolar.

Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a repartizat 212 tineri specialiști în instituțiile de învățământ municipale: 103 în învățământul primar și secundar și 109 în învățământul preșcolar. Din cei 212 tineri specialiști, însă, doar 57 s-au prezentat și au fost încadrați în câmpul muncii: 24 în învățământul primar și secundar și 33 în învățământul preșcolar. În total, 679 de posturi în instituțiile de învățământ municipale rămân a fi vacante. Cei mai solicitați sunt profesorii de Educație fizică (27 de posturi vacante), profesorii de clase primare – 16 și profesorii de limbă engleză – 15. Alte 462 de posturi vacante sunt în grădinițe, dintre care 422 sunt pentru funcția de educatori. Pe lângă acestea, mai sunt vacante 508 de posturi nedidactice: asistenți medicali, ajutori de educatori, bucătari, spălători de veselă și lenjerie, șefi de gospodărie etc. Rodica Guțu a mai adăugat: “Cadrele didactice sunt motivate să lucreze în instituțiile de învățământ private”. Pentru a soluționa problema, Direcția își propune:

– Încheierea unui acord de parteneriat cu Colegiul Pedagogic “Alexei Mateevici”;
– Permiterea activității prin cumul a educatorilor cu 0,5 salariu până la completarea funcțiilor;
– Conlucrarea cu școlile profesionale, pentru angajarea personalului auxiliar;
– Optimizarea condițiilor de funcționare a instituțiilor de învățământ din subordine;

În același timp, pentru a susține cadrele didactice, în acest an au fost acordate:

– Ajutor material unic în mărime de 500 de lei pentru cadrele didactice din învățământul primar și secundar;
– Ajutor material lunar în mărime de 70 de lei oferit cadrelor didactice pentru circulația în transportul public;
– Supliment de 500 de lei la salariul lunar pentru unele categorii de angajați din instituțiile de învățământ preșcolar;
– Subvenție de 1000 de lei pentru susținerea cadrelor didactice tinere care locuiesc în chirie.

5. Activitatea instituțiilor de învățământ timpuriu din Chișinău. Șapte din acestea și-au sistat temporar activitatea: două din cauza lipsei de bucătari și cinci din cauza lucrărilor de reparație. Viceprimarul Nistor Grozavu a propus ca în cele două instituții fără bucătar să fie livrată mâncare gata pregătită, pentru a relua activitatea lor în cel mai scurt timp. El a sugerat să fie găsite soluții alternative și pentru celelalte șase instituții de învățământ, pentru a nu le sista activitatea.

 

Nistor Grozavu a mai solicitat șefei Direcției generale educație, tineret și sport să cerceteze și să prezinte ulterior câți copii își fac studiile în instituții de învățământ care nu sunt amplasate în districtele lor. Această informației, conform spuselor viceprimarului, este foarte importantă pentru gestionarea transportului public.


PREGĂTIREA PENTRU SEZONUL RECE 2018-2019

În timp ce majoritatea blocurilor gestionate de intreprinderile municipale sunt pregătite pentru sezonul rece, doar jumătate din cele  gestionate de asociațiile de proprietari au trecut controalele necesare.

Ion Burdiumov, directorul adjunct al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, a declarat că:

Din totalul de blocuri gestionate de intreprinderile municipale:

– 99,4% au fost supuse unei profilaxii a sistemelor inginerești;
– 91,2% au fost supuse spălării hidropneumatice a țevilor;
– 96,3% au trecut controlul hidraulic;
– 89,5% au fost supuse analizei agentului termic;
– 74% au trecut un proces de dezinfectare;
– 75,6% sunt pregătite pentru sezonul rece al anului.

Din totalul de blocuri locative gestionate de asociațiile de proprietari:

– 57,9% au fost supuse unei profilaxii a sistemelor inginerești înainte de sezonul rece al anului;
– 46,4% au fost supuse spălării hidropneumatice a țevilor;
– 46,4% au trecut controlul hidraulic;
– 25% au trecut un proces de dezinfectare;
– 62,3% sunt pregătite pentru sezonul rece al anului.

 

În același timp, în blocurile gestionate de intreprinderile municipale au fost reparate 24000 de metri pătrați de acoperiș, iar în blocurile locative gestionate de asociațiile de proprietari – circa 7000.

Burdiumov a mai raportat și dotarea existentă a Direcției cu utilaje pentru deszăpezire și curățare a poleiului:

– HAKO Citymaster – 12 unități
– Tractoare MTZ dotate cu lamă și perie – 22 de unități
– Tractoare R60 dotate cu lamă și perie – 5 unități
– Tractor R30 dotat cu lamă și perie – 1 unitate
– Sărăriță (atașament la tractor) – 1 unitate.

Au fost lansate anunțuri pentru efectuarea achizițiilor publice pentru suplinirea acestor utilaje.

Direcția generală locativ-comunală și amenajare mai dispune de 15 tone de sare tehnică și 9 tone de soluție ecologică. Alte 43 de tone de sare urmează a fi livrate în luna noiembrie. Direcția va mai lansa un apel pentru achiziția a 300 de tone de sare tehnică și 30 de tone de clorură de calciu în stare lichidă. Aceste rezerve ar trebui să acopere în totalitate necesitățile municipiului pe timp de iarnă.

Veaceslav Eni, directorul S.A. „Termoelectrica”, a adăugat că întreprinderea este pregătită pentru venirea sezonului rece. „Apă – Canal Chișinău”, însă, conform spuselor directorului tehnic al întreprinderii, este gata de sezonul rece doar în proporție de 31%.


LUCRĂRI DE CONSTRUCȚIE A UTILITĂȚILOR PE STRĂZILE 31 AUGUST 1989, TIGHINA ȘI ALEXANDRU CEL BUN

Până pe 23 septembrie, se vor încheia lucrările de reparație a utilităților pe patru tronsoane de drum de pe străzile Tighina și 31 august 1989, iar circulația vehiculelor va fi reluată. Cu toate acestea, începând cu 10 septembrie, au început lucrări de construcție pe alte două porțiuni.

Actualmente, în orașul Chișinău, sunt în derulare lucrări de reparație a utilităților pe patru tronsoane:

1. Pe strada Tighina au fost montate 137 de metri de canalizare menajeră și a fost efectuată reconstrucția rețelelor electrice în proporție de 50%. Circulația pe acest tronson va fi sistată până pe 16 septembrie.

2. Pe porțiunea străzii 31 august 1989, cuprinsă între străzile Tighina și Bulgară, au fost montate 67 de metri de canalizare menajeră și au fost reconstruite 50% din rețelele electrice și 70% din rețelele telefonice exterioare. Circulația pe acest tronson va fi sistată până pe 16 septembrie.

3. Pe porțiunea străzii 31 august 1989, cuprinsă între străzile Bulgară și Armenească, au fost montate 280 de metri de canalizare menajeră și au fost reconstruite 50% din rețelele electrice și 70% din rețelele telefonice exterioare. Circulația pe acest tronson va fi sistată până pe 16 septembrie.

4. Pe porțiunea străzii 31 august 1989, cuprinsă între străzile Alexandru Lăpușneanu și Toma Ciorbă, se montează 20 de metri de canalizare menajeră. Circulația pe acest tronson va fi sistată până pe 23 septembrie.

Începând cu 10 septembrie, vor demara lucrări de reparație și pe alte două sectoare de drum:

1. Pe strada 31 august, porțiunea între străzile Toma Ciorbă și Petru Movilă, între 10 septembrie și 14 octombrie;

2. Pe strada Tighina, porțiunea dintre străzile București și A.Sciusev., între 10 septembrie și 21 octombrie.


SITUAȚIA EPIDEMIOLOGICĂ

Săptămână trecută, Centrul de Sănătate Publică a înregistrat 532 de cazuri de boli diareice acute. 61,3 % (326 cazuri) dintre persoanele afectate sunt copii până la 17 ani.

În perioada dată, au fost înregistrate patru cazuri de suspectare de rujeolă, iar un caz a fost confirmat. Copilul de 9 ani din comuna Stăuceni nu era vaccinat.

În cele opt luni de la începutul anului, rata vaccinării ROR (rujeolă-oreion-rubeolă) a fost de:

– ROR 1 – 88,6%;
– ROR 2 – 82,4%;
– ROR 3 – 89,3%.

Nistor Grozavu a cerut Direcției generale asistenţă socială şi sănătate și Direcției relații publice să desfășoare o campanie de informare cu privire la rujeolă.


FESTIVALUL REPUBLICAN AL ETNIILOR LA CHIȘINĂU

Viceprimarul Nistor Grozavu a rugat toate serviciile Primăriei și preturile să se pregătească corespunzător, în ceea ce ține de competența lor, pentru Festivalul Republican al Etniilor, care va avea aloc pe 16 septembrie, la Chișinău.


RUTE NOI DE TROLEIBUZ

În Chișinău au fost deja lansate cele două rute noi de troleibuz – nr. 32 (str. 31 august 1989 – comuna Stăuceni)  și nr. 33 (str. Mirceşti – Calea Ieșilor). Pe ruta nr. 32 au fost introduse patru unități cu mers autonom, iar pe ruta nr. 33 – două unități.


100 000 DE EURO PENTRU CULTURĂ

Pe 22 august, sectorul Râșcani al capitalei a semnat cu municipiul Arad din România un acord de înfrățire. Cu susținerea consilierilor municipali, acordul ar putea aduce 100 000 de euro pentru sectorul Râșcani în domeniul cultural și social. În acest sens, pretura sectorului Râșcani a inițiat deja elaborarea unui proiect de construcție a unei scene în Parcul Afgan. Mai multe detalii vor fi prezentate la ședința următoare a serviciilor Primăriei.


Ședința integrală o găsiți aici:


Responsabilă: Taisia Haritonova

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md