Ședința serviciilor primăriei din 26 februarie 2018

La ședința de luni a Primăriei, Silvia Radu a adus în discuție reparația pasajelor subterane din Chișinău, contractele temporare de angajare a noilor șefi numiți în fruntea întreprinderilor municipale, precum și necesitatea efectuării lucrărilor de reparație pe drumurile capitalei fără a bloca traficul rutier. În cadrul ședinței, consilierul municipal Ion Ștefăniță a prezentat proiectul de brand „Chişinăul de seară – oraşul luminilor”, prin care propune iluminarea artistică a Palatului Național “Nicolae Sulac”, a Muzeului de Etnografie și Istorie Naturală și, respectiv, a Teatrului Național de Operă și Balet “Maria Bieșu”. Tradițional, a fost prezentat raportul cu privire la menținerea ordinii publice și la situația epidemiologică din capitală și au fost discutate solicitările parvenite de la cetățeni.

SUBTERANELE ÎN ATENȚIA PRIMĂRIEI
Silvia Radu a declarat că a început demontarea porților de acces din unele pasaje subterane din Chișinău, în care porțile erau încuiate pe timp de noapte de către cei care dețineau drepturile de proprietate. Edilul a numit închiderea pasajelor pe timp de noapte un lucru inadmisibil, odată ce acestea reprezintă o proprietate municipală și au fost construite cu scopul de a asigura securitatea în trafic. În același timp, ea a declarat că și alte porți din pasajele subterane gestionate de agenți economici urmează a fi demontate, în caz contrar la demontare vor interveni Primăria și Poliția, iar contractele de arendă vor fi revizuite și/sau reziliate. Silvia Radu a vorbit și despre problema construcțiilor neautorizate deasupra pasajelor subterane, pe care a promis să le demonteze în viitorul apropiat. La final, ea a reconfirmat faptul că toate trecerile subterane din gestiunea Primăriei vor fi renovate în 2018, iar cele care sunt în gestiunea agenților economici vor fi curățate, iluminate și deschise pe timp de noapte.

CONTRACTE TEMPORARE PENTRU ȘEFII ÎNTREPRINDERILOR MUNICIPALE
Silvia Radu a menționat că există interpretări cu privire la modalitatea de numire a noilor directori la un șir de întreprinderi municipale, din cauza neconcordanței Legii nr. 246 adoptate în anul trecut cu Legea cu privire la statutul municipiului Chișinău. Pentru a evita interpretările la acest capitol  și pentru a asigura transparența și corectitudinea aplicării normelor, Silvia Radu a decis ca toți directorii numiți recent în fruntea întreprinderilor municipale să aibă contracte de muncă temporare, până vor fi organizate concursuri publice conform prevederilor legale.

GĂZDUIREA PERSOANELOR FĂRĂ ADĂPOST ÎN TIMPUL CODULUI PORTOCALIU
În legătură cu avertizarea meteorologică despre potențiale înghețuri, s-a trecut în revistă situația la zi. Astfel, Ruslan Codreanu a raportat că în noaptea zilei de 26 februarie, în cadrul Centrului de găzduire pentru persoanele fără adăpost se aflau 91 de persoane (din totalul de 120 de locuri de care dispune adăpostul). Totodată, circa 200 de persoane sunt alimentate cu băuturi fierbinți și hrană de trei ori pe zi.

LUCRĂRI DE REPARAȚIE CARE BLOCHEAZĂ CIRCULAȚIA RUTIERĂ
Silvia Radu a făcut apel către întreprinderile municipale, care efectuează lucrări de reparație pe drumurile capitalei, să își planifice activitățile de reparație astfel încât acestea să nu blocheze circulația rutieră. Ea s-a referit, în special, la S.A. “Apă Canal Chișinău”, care pe 23 februarie a efectuat lucrări pe bd. Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni, fapt care a blocat întreg orașul. Directorul întreprinderii, Veronica Herța, și-a ceru scuze pentru disconfortul creat și a justificat că lucrările pe acest sector nu au fost planificate din timp, ci au fost necesare pentru o intervenție spontană. În cele din urmă, Silvia Radu a ordonat directorilor întreprinderilor municipale să comunice despre intervențiile spontane șefului Direcției relații publice a Primăriei, care urmează să informeze cetățenii despre cauzele incomodităților create.

„CHIŞINĂUL DE SEARĂ – ORAŞUL LUMINILOR”
Autorul proiectului, consilierul municipal Ion Ștefăniță, a prezentat proiectul său „Chişinăul de seară – oraşul luminilor”. Acesta a declarat că a început a lucra la acest proiect încă din 2016, fiind inspirat din exemplul a astfel de orașe precum Baku, Lyon, Shanghai și altele. La elaborarea proiectului, consilierul cooperează cu echipa designerului de lumini Alain Guilhot, care a realizat peste 3000 de proiecte în 58 de țări. La 29 noiembrie 2017, a fost organizat și un concurs cu același generic, la care s-au înscris 52 de participanți, care au prezentat 11 proiecte. În cele din urmă, au fost selectate trei proiecte, care propun iluminarea artistică a Palatului Național “Nicolae Sulac”, a Muzeului de Etnografie și Istorie Naturală și, respectiv, a Teatrului Național de Operă și Balet “Maria Bieșu”, pentru care municipalitatea a alocat 100 000 de lei. Cu atât mai mult, în luna iunie urmează să fie organizat un Festival al Luminilor la Chișinău, pentru a promova mai multe locații și industrii creative din capitală. Silvia Radu a mai adăugat că și clădirea Primăriei urmează a fi iluminată în urma lucrărilor de reconstrucție, care vor începe în acest an.

SCUARUL DIN BD. MIRCEA CEL BĂTRÂN 29/4
Pretura Ciocana planifică să amenajeze în scuarul din bd. Mircea cel Bătrân 29/4 un teren de joacă pentru copii și un teren de fitness. Silvia Radu a dispus organizarea de către Pretorul sectorului Ciocana a unei ședințe, în cadrul căruia urmează să se discute termenii de realizare a proiectului.

SOLUȚII PENTRU SESIZĂRILE DE LA CETĂȚENI
1. Lângă şcoala primără nr. 83 este amplasat un magazin mic, unde de obicei se adună persoane care consumă alcool, fumează şi vorbesc utilizând un limbaj licențios, chiar în faţa copiilor.

Pretorul sectorului Ciocana susține că a supus verificării activitatea gheretei. Astfel, aceasta are o autorizație de activitate până în 2020, este deschisă de la 8:00 până la 23:00, distanța până la școala primară este mai mult de 100 m (ceea ce corespunde cerințelor normative) și nu a fost înregistrată nicio plângere cu privire la activitatea gheretei.

2. 4 piloni electrici din strada Suceviţa 36/4 nu generează electricitate.

S-a raportat că proplema a fost soluționată.

3. În urma evaluării realizate de către direcția situații excepționale, s-a constatat că în fiecare sector există blocuri la care nu este posibil accesul autospecialelor sau autoturnului, în caz de incendiu sau situații excepționale.

Preturile au emis o dispoziții cu privire la formarea grupurilor de lucru care vor revizui situația creată. Grupurile de lucru urmează a examina situația timp de o lună.

4. Verificarea graficului transportului care circulă din sectorul Buiucani până la Poșta Veche, în special rutele 127 și 138.

Ruta 127 a fost anulată din cauza suprapunerii traseului acesteia cu ruta de troleibuz la începutul anului 2017, iar partea traseului din strada G. Alexandrescu a fost preluată de către ruta 138.

5. Reparația str. Caucazului din or. Durlești

După alocarea unui milion de lei Primăriei din Durlești, urma să fie elaborat un deviz de cheltuieli. În schimb, autoritățile locale din Durlești au solicitat o sumă de aproximativ 6 milioane de lei, argumentând prin lipsa resurselor financiare proprii. Silvia Radu a dispus șefului Direcției generale transport public și căi de comunicație să se adreseze Consiliului Municipal Chișinău cu o solicitare de alocare a acestor bani din bugetul municipal.

6. Trecerile subterane din str. Ismail intersecție cu bd. Ştefan cel Mare se închid la ora 23:00, iar pietonii sunt nevoiți să traverseze strada neregulamentar.

Problema a fost soluționată.

7. Lipsa spațiului locativ pentru cadrele didactice.

Şefa adjunctă a Direcției Generală Educație, Tineret și Sport a declarat că se lucrează în continuare la identificarea soluțiilor pentru această problemă. Silvia Radu a declarat că oficiul PNUD Moldova este gata să contribuie la soluționarea problemei date.

8. Protocolul de colaborare cu Primăria municipiului București, în special devizul de cheltuieli pentru reparația Spitalului Nr.1 și a Liceului Teoretic „ Mihai Eminescu”.

Proiectul estimativ al cheltuielilor necesare urmează a fi prezentat până lunea viitoare.

9. Identificarea a două rute pentru autobuzele care urmează a fi donate Chișinăului

La momentul dat, itinerarul este elaborat de către specialiștii de resort.

MENȚINEREA ORDINII PUBLICE
Pe parcursul săptămânii precedente, pe teritoriul municipiului Chișinău au fost înregistrate 207 de infracțiuni, dintre care 175 au fost descoperite pe parcursul a 24 de ore. Totodată, au fost descoperite 27 de infracțiuni săvârșite anterior.
Au fost întocmite 1086 de procese contravenționale și aplicate amenzi în mărime de 982 mii de lei, dintre care 206 mii de lei s-au achitat pe parcursul a 72 de ore. Dispeceratul 902, a recepționat în total 1345 apeluri, dintre care s-a reacționat operativ la 915 informații. În flagrant au fost reținute 15 persoane, pentru infracțiuni anterioare au fost reținute 4 persoane, iar 38 de persoane au fost documentate contravențional.
29 de manifestări în masă au avut loc în săptămâna trecută, toate fără careva încălcări.
Au avut loc 20 de accidente rutiere, în urma cărora 21 persoane au rămas traumatizate, iar 1 persoană a decedat. Pe trecerea de pietoni au avut loc 4 accidente. Au fost documentate și alte 246 de accidente rutiere mici, unde au fost aplicate 1300 de puncte de penalizare.

SITUAȚIA EPIDEMIOLOGICĂ
În ultima săptămână au fost înregistrate aproximativ 3846 cazuri noi de infecții respiratorii virale acute. S-au atestat 2525 de cazuri de îmbolnăvire la copii (1368 de cazuri la copii sub 6 ani). Au fost internate în spitale 94 de persoane, 44 din ei fiind copii. Au fost înregistrate 87 de cazuri de gripă sezonieră, dintre care 74 de cazuri la copii.

SESIZĂRI DE LA CETĂȚENI
Silvia Radu a citit și a comentat câteva sesizări recepționate de la chișinăuieni:
1. Pe bd. Moscovei 2, un agent economic, căruia îi aparține primul etaj al clădirii, efectuează construcții care îngrădesc trecerea locuitorilor

Pretorul a declarat că agentul economic are autorizația de construcție necesară. Primăria va revizui situația.

2. Mașini vechi, utilizate ca unități comerciale, amplasate la intrarea în Chișinău din Sângera

Pretorul sectorului Botanica a declarat că nu are competențe pentru a le disloca. Șeful Comisariatului general de poliţie al municipiului Chişinău va interveni pentru a soluționa problema.

3. Pereții apartamentului 76 din strada Matei Basarab 2 sunt inundați din cauza unei crengi care atârnă deasupra casei.

Directorul “Spațiilor Verzi” a fost rugat să intervină.

4. În curtea str. Mircea cel Bătrân 27, un locatar și-a instalat o construcție ilegală pentru rezervarea locului de parcare

Silvia Radu a ordonat demontarea tuturor instalațiilor ilegale de acest tip.

5. Gardul Grădiniței nr. 177 din sectorul Ciocana este într-o stare deplorabilă și prezintă pericol pentru copii

Şefa adjunctă a Direcției Generală Educație, Tineret și Sport a fost însărcinată să investigheze situația.

6. Măștile lui Glebus Sainciuc nu sunt păstrate în condiții corespunzătoare

Ruslan Codreanu va investiga căile de soluționare a problemei date.

Puteți urmări ședința integrală aici:

Responsabilă: Taisia Haritonova

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md