PrimariaMea
20 sept. 2017

Ședința CMC din 20 septembrie 2017

La 20 septembrie aleșii locali au audiat informațiile prezentate de șefii câtorva direcții referitoare la activitatea Intreprinderilor municipale de gestionare a fondului locativ şi a preturilor de sector privind pregătirea fondului locativ către sezonul rece şi crearea Asociaţilor de locatari, acţiunile planificate pentru sărbătorirea Hramului oraşului Chişinău și încălcările depistate de către Inspectoratul de Stat al Muncii la IM „Regia Transport Electric”. De fiecare dată, consilierii au avut comentarii dure și obiecții atât la modalitatea de prezentare a informației, cât și la activitatea funcționarilor. În timp ce câțiva consilieri au cerut demisia unora dintre șefi, reprezentanții fracțiunii PL au adus laude și mulțumiri pentru activitatea prodigioasă a acestora.

Ședința CMC

Înainte de începerea ședinței, câteva locatare ale blocului de pe bd. Moscovei 17/1 au solicitat consilierilor să întreprindă măsuri  privind o construcție din apropierea blocului care, potrivit acestora, este ilegală. Una din locuitoare a spus că a fost agresată în momentul în care încerca să înregistreze imagini video. Consilierul PN Ilian Cașu a confirmat cele spuse de locatare și a precizat că în prezent lucrările de construcție au fost întrerupte.

Alexandr Odințov, consilier PSRM, susține că terenul de trei ari a fost revândut în 2009, iar o soluție ar fi ca Primăria Municipiului Chișinău să ofere agentului economic un alt teren în schimb, astfel încât curtea casei să rămână în proprietate publică.

Ședința a început cu 26 consilieri prezenți în sală. Deoarece niciunul din raportorii pe subiectele din agendă nu era prezent în sală, Ion Ștefăniță a propus ca subiectele să fie transmise spre reexaminare, iar ședința să continuie săptămâna următoare. Consilierii au menționat că subiectele sunt importante și nu pot fi amânate.

În cele din urmă, șeful Direcției Locativ-Comunală și Amenajare, Petru Gontea, a ajuns în sala de ședință și consilierii au purces la examinarea subiectelor din agendă.

20-septembrie-2017


ORDINEA DE ZI


Informația cu privire la activitatea IMGFL şi a preturilor de sector privind pregătirea fondului locativ către sezonul rece şi crearea Asociaţilor de locatari

Șeful Direcției Locativ-Comunală și Amenajare a prezentat o informație succintă privind procesul de gestionare a blocurilor de locuit:

- Direcția gestionează aproximativ 3500 blocuri locative, dintre care 1346 cu încălzire centralizată;

- La 20 ÎMGFL-uri s-a început procesul de faliment. Procedura de insolvabilitate a fost iniţiată la cererea SA „Termoelectrica” care a invocat datorii istorice pentru agentul termic livrat consumatorilor din blocurile locative aflate în gestiunea întreprinderilor menţionate. Instanța de judecată a numit noi administratori care să recupereze datoriile formate încă din anul 2007;

- Datoria față de SA „Termoelectrica”  este de  650 mln. lei, dintre care 430 mln datorii pentru agentul termic folosit la prepararea apei calde, nedistribuit consumatorilor;

- 2 ÎMGFL-uri sunt în proces de judecată, urmează să intre în faliment;

- 1 ÎMGFL activează deoarece acesta nu are relații contractuale cu SA „Termoelectrica”, dar cu SA „Apa Canal”;

- La 99% din blocuri se efectuează profilaxia sistemului de încălzire;

- Probleme cu încălzirea în acest an nu ar trebui să apară;

- Situația cu reparația acoperișurilor este mai complicată.

Consilierii au avut mai multe întrebări referitoare la modalitatea de formare a datoriilor, gestionarea ÎMGFL-urilor, dar și planurile pe care le are direcția privind soluționarea problemelor create.

Potrivit șefului direcției, o soluție ar fi ca blocurile locative care sunt la balanța CMC să fie transferate la întreprinderile municipale de prestări servicii, să se efectueze comasarea ÎMGFL-urilor (din 23 să se facă 10), să fie creat un plan de reorganizare, iar datoriile locatarilor să fie acoperite de CMC.

La solicitarea consilierilor, direcția urmează să prezinte un proiect de concepție mai larg în cel mult o lună.

Consilierii au luat act de informația prezentată. Discuțiile vor continua în cadrul unor dezbateri publice la data de 5 octombrie.


Informaţie cu privire la acţiunile planificate pentru sărbătorirea Hramului oraşului Chişinău

 

Ana Culev, șefa Direcției cultură, urma să prezinte Programul de acțiuni și manifestări cultural-artistice dedicate Sărbătorilor Chișinăului pentru anul 2017. Din motiv că informația expediată consilierilor era prea generală și nu conținea cifre, consilierul PPEM Ruslan Codreanu a solicitat ca acest subiect să fie remis spre reexaminare și să fie inclus în mod prioritar în ordinea de zi a următoarei ședințe. Ceilalți consilieri au susținut această propunere. Ion Ceban (PSRM) a solicitat ca pentru ședința următoare planul să conțină locul, ora, partenerii, costurile și conceptul evenimentelor incluse în program. Iar dacă există și un alt plan, să vină și Nistor Grozavu să îl prezinte. La capitolul costuri, Ana Culev, a afirmat că ea de 10 ani organizează Hramul Orașului și niciodată nu a avut probleme cu banii.

vezi aici


Informaţie cu privire la încălcările depistate de către Inspectoratul de Stat al Muncii la IM. „Regia Transport Electric”

Gheorghe Morgoci, șeful RTEC, a raportat următoarele:

- RTEC are 2780 angajați;

- Cauza încălcărilor depistate de Inspecția Muncii privind salariul minim garantat este lipsa posibilităților;

- RTEC a fost supus unui atac raider în cadrul căruia, conform unei decizii judecătorești din Kiev, se solicita încasarea a 25 mln lei, datorii istorice pentru curent electric. Hotărârea afost atacată și RTEC a avut câștig de cauza. Totuși, între timp, au fost sustrase 8 mln de pe conturile RTEC.

- Salariu mediu la RTEC este de 6600 lei (7100 lei pentru șoferi, 4800 lei - conductori, 5900 lei - muncitori)

- Pentru anul 2017 sunt preconizate cheltuieli în sumă de 380 mln lei

- RTEC deține 357 troleibuze, pe linie sunt emise 300 unități.

 

Consilierii au avut mai multe obiecții la activitatea șefului RTEC. Ruslan Codreanu (PPEM) a menționat că, potrivit unui studiu din 2012, zilnic se fură / sub-raportează zeci de mii de lei de la RTEC și Parcul Urban de Autobuze. „Au fost demersuri de la fracțiunea PPEM, de la societatea civilă să veniți cu sistemul de taxare electronică. Vă opuneți vehement acestei inițiative care poate fi introdusă în maxim două luni de zile cu un cost total de 20 mii lei. Și eu știu de ce vă opuneți – deoarece o să vă fie mai greu de furat și pentru dvs. și pentru cei de lângă dvs”, a menționat Ruslan Codreanu.

Gheorghe Morgoci a spus că nu se opune introducerii tichetelor electronice și că acest fapt stă în puterea consilierilor locali.

Eugenia Ceban (PSRM) a prezentat o cerere a colectivului RTEC prin care se solicită demisia lui Gheorghe Morgoci. „Dumneavoastră amăgiţi colectivul. Nu includeţi căldura în troleibuz la indicaţia lui Chirtoacă, multe prostii le faceţi. Angajaţii Regiei nu au veceuri, camere de alimentare, vă bateţi joc de colectiv. Daţi-le voie tinerilor specialişti să vină şi să lucreze, iar dumneavoastră duceţi-vă să vă odihniţi”, a spus Ceban.

Consilierii PL au ținut să menționeze realizările RTEC pe perioada activității lui Georghe Morgoci și anume: asamblarea troleibuzelor, procurarea troleibuzelor noi, amenajarea unor spălătorii moderne, stații de testare moderne etc. Vasile Petrea (PL) a spus că RTEC „a renăscut din cenușă ca pasărea Phoenix” și a mulțumit lui Gheorghe Morgoci că a schimbat imaginea orașului.

Gheorghe Morgoci a spus că deține studii superioare și activează în domeniul transportului din anul 1978. El a menționat că parvin cereri din partea statelor foste membre ale URSS care doresc să facă schimb de experienţă în domeniul asamblării troleibuzelor. „Mă mândresc cu ceea ce s-a făcut astăzi la RTEC şi nu mă tem că-mi cereţi demisia. Poftim, eu îs gata moral şi psihologic astăzi să plec”.

Ședința a fost închisă. Următoarea ședință a fost anunțată pentru 26 septembrie.

Responsabil: Natalia Slepuhin


Publicat de:

Distribuie