Ce a făcut Primăria în mai 2020?

În luna mai, primăria a consultat concepte și regulamente, a luptat cu ambrozia, a creat hărți online și a stabilit noi termene limite pentru transportul public. De la ședințele primăriei nu au lipsit rapoartele cu privire la Covid-19. Deși săptămânal se înregistrează peste 200 de cazuri noi de persoane infectate, primăria anunță că de la 1 iunie vor fi redeschise gheretele cu băuturi și patiserii.

În fiecare luni, începând cu 08.00, executivul primăriei se reunește în ședință pentru a raporta activitatea desfășurată săptămâna precedentă și a planifica următoarele acțiuni. În luna mai, executivul a desfășurat patru ședințe online, din care aflăm realizările, dar și eșecurile primăriei.


COVID-19 ÎN CAPITALĂ: PESTE 200 CAZURI NOI ÎN FIECARE SĂPTĂMÂNĂ


Sănătatea a devenit o nouă prioritate pentru locuitori începând cu luna martie. Chișinău este lider, în Republica Moldova, la numărul de cazuri de infectare cu Covid 19.

În luna mai, s-au înregistrat un număr mare de infectări. Doar între 11 și 17 mai s-au înregistrat 500 de cazuri noi. Totuși, în ultimele 2 săptămâni numărul acestora s-a redus de peste 2 ori.

În pofida la aceasta, primăria anunță că de la 1 iunie vor fi redeschise gheretele cu înghețată, băuturi răcoritoare și produse de patiserie în parcuri, zone de odihnă, străzi și bulevardele principale din oraș.


PRIORITĂȚILE LOCUITORILOR


Conform sondajului realizat de Primăria MEA în vara anului 2019, primele 5 priorități ale locuitorilor sunt: drumuri și trotuare bune, un oraș curat, transport public calitativ, un oraș frumos și fără corupție. La ședințele primăriei din luna mai au fost abordate toate cele 5 priorități.

 

DRUMURI ȘI TROTUARE: PRIMĂRIA REPARĂ, PLOILE SPALĂ

În luna mai s-au executat lucrări de reparație în scuarul Bucuriei, scuarul de pe str. I. Pelivan, trotuarul de pe strada Alba-Iulia, Bd. Moscova și str. Miron Costin (Rîșcani), pe str. Testemițeanu și str. Ion Inculeț (Centru) ș.a.

După cum ne-au obișnuit deja autoritățile, nu toate lucrările au fost realizate calitativ. În spațiul public au apărut fotografii cu trotuarul recent reparat de pe str. Testemițeanu. Se pare că acesta nu a trecut testul ploilor de vară.

Sursa: Arhiva personală Ion Preasca

 

CURĂȚENIE: NOU REGULAMENT ȘI LUPTA CU AMBROZIA 

Primăria a elaborat un nou Regulament privind salubrizarea şi asigurarea curăţeniei în oraşul Chişinău. Acesta a fost consultat public vineri, 29 mai.

Regulamentul stipulează regulile la nivel de oraș ce țin de asigurarea și păstrarea curățeniei de către persoanele fizice și juridice, precum și activităţile privind intervenția serviciilor responsabile de salubrizare, deszăpezire şi combaterea poleiului și gestionarea deșeurilor.

Până la aprobarea acestuia, primăria se pregătește să lupte cu ambrozia, planta care creează alergii și disconfort locuitorilor orașului. Pentru aceasta, a fost creată Harta zonelor din Chișinău unde crește ambrozia. Totuși, deși primarul solicitase la ședința din 4 mai să fie inclus pe hartă detalii despre cum se lucrează și cheltuielile realizate, această informație nu a fost actualizată.

 

TRANSPORT PUBLIC: BANDĂ SEPARATĂ ȘI TAXARE ELECTRONICĂ DIN 2021

Prima zi de luni din mai a început cu reluarea activității transportului public în regim normal, cu excepția zilelor de weekend. Astfel, pe 4 mai 321 de troleibuze și 104 autobuze au fost puse din nou pe linie, iar taxa pentru transport a fost reintrodusă. 

Pentru siguranța pasagerilor, în unitățile de transport public se permite transportarea a maximum 35 de călători, se oferă dezinfectant gratuit pentru pasageri și personal, iar accesul în autovehicul fără mască de protecție este interzis. Totuși, mai multe suburbii au rămas fără acces la transport public din motiv că unele rute de microbuz și-au sistat activitatea. Deși despre această problemă s-a discutat încă la începutul lunii, abia la ședința de pe 25 mai primarul general Ion Ceban a cerut Direcției Transport să prezinte în două săptămâni o serie de soluții pentru pentru suburbii. 

Un alt termen limită fixat de primărie este anul 2021. Primăria își propune până atunci să implementeze printr-un parteneriat public-privat taxarea electronică. Reamintim că taxarea electronică este un proiect nerealizat a primăriei din 2010.

Pe lângă date limită, în luna mai primăria a fixat și o realizare: implementarea benzii pentru transport public pe strada Pușkin. Măsura a fost în egală măsură salutată și criticată de locuitori. 

 

ASPECT: FĂRĂ PANOURI PUBLICITARE MARI ÎN CENTRUL ORAȘULUI

Publicitatea stradală este una din sursele principale care afectează negativ aspectul orașului. Din cauza excesului acesteia, scrie Primăria MEA într-o cercetare din martie 2018, „Chișinăul are un aspect haotic și pestriț”

Primăria și-a propus să organizeze și să uniformizeze publicitatea stradală. Astfel, în luna mai a fost publicat spre consultare Regulamentul cu privire la publicitatea stradală, care, printre altele, propune eliberarea zonei centrale a orașului de panourile mari de publicitate. Astfel, potrivit regulamentului, pe porțiunea de la str. Alexei Mateevici la str. Alexandru cel Bun și de la str. Ismail la str. Mihai Viteazul nu vor fi permise panouri publicitare, cu excepția firmelor și panourilor plasate pe acoperiș, iar coloane cilindrice publicitare vor fi instalate doar pentru promovarea evenimentelor culturale.

Locuitorii pot transmite recomandări pe marginea proiectului până pe 9 iunie 2020, pe adresele electronice: aldru.munteanu@gmail.com, ana.dabija@gmail.com și dgaurf@cmc.md

 

ACORDURI, INSTRUIRI, RESTRUCTURARE și DIGITALIZARE PENTRU O PRIMĂRIE FĂRĂ CORUPȚIE

Măsurile de combatere a corupției au fost puse în fișa de post a viceprimarului Ilie Ceban. Acesta a declarat la ședința primăriei din 4 mai că își propune să elimine corupția din primăriei prin:

– Semnarea a două acorduri cu Agenția Națională pentru Integritate și cu Centrul Național Anticorupție. 

– Sesiuni de instruire pentru personalul primăriei. 

– Restructurarea primăriei, pentru care a fost creat un grup de lucru. Grupul de lucru va colabora cu experții UNDP, iar conceptul cu privire la restructurare ar trebui să fie gata până în data de 31 august 2020

– Digitalizare. În acest sens, a fost inițiată crearea unui caiet de sarcini pentru gestionarea electronică a dosarelor.

 

CONSTRUCȚII PROBLEMATICE PE HARTA PRIMĂRIEI

Primăria și-a asumat să lupte cu clădirile neautorizate. Primarul a solicitat pretorilor să nu permită îngrădirea terenurilor fără toate autorizațiile necesare și plasarea pe harta electronică ARGIS a tuturor construcțiilor problematice din capitală. Termenul limită pentru crearea hărții este 1 iulie. A.O. Primăria Mea a dezvoltat o platformă similară www.construimorasul.md, unde puteți raporta construcții ilegale, dar și să accesați informații despre procesul de autorizare pentru ridicarea unui bloc.

Sursa: captură de ecran www.construimorasul.md


FĂRĂ COMENTARII


Primăria plagiază?

Primăria a publicat un concept prin care prezintă viziunea sa asupra parcărilor. Portalul platzforma.md a scris că cea mai mare parte din conceptul prezentat de Primărie ar fi fost copiat, fără a fi adaptat pentru municipiul Chișinău, dintr-o cercetare scrisă pentru administrațiile publice din România în cadrul unui proiect european.

Primarul general a răspuns la acuzații în ședința din 25 mai, spunând că este bine că au fost fixate standarde europene în conceptul prezentat de Primăria Chișinău. Viceprimarul pe mobilitate urbană, Victor Chironda, a confirmat că a preluat recomandări și practici descrise într-o serie de ghiduri și materiale informative pentru a compila viziunea generală a primăriei.

Conceptul cu privire la comerț stradal de asemenea a preluat recomandări și practici. De data aceasta, din cercetarea Primăria MEA „Comerțul stradal neautorizat – între disconfort și sursă de existență”. Ne bucurăm că efortul colegilor noștri a ajuns în vizorul primăriei și că astfel contribuim la un oraș mai bun și mai frumos. Încurajăm însă reprezentanții primăriei să apeleze la referințe și să indice sursele din care se inspiră.

 

De unde cifrele?

Datele privind persoanele infectate cu Covid-19, raportate la ședința primăriei, nu corespund cu datele prezentate pe platforma http://gismoldova.maps.arcgis.com/. Am adresat Direcției Asistență Socială și Sănătate o solicitare de informație la acest subiect.

 

Ce se’ntâmplă? Care proiect?

Monitorizarea ședințelor primăriei este un job constant. E suficient să nu asculți o ședință sau să faci o pauză de 10 minute și nu mai înțelegi nimic. Despre care proiect este vorba? Acela despre care s-a discutat acum 2 săptămâni sau altul? Funcționarii deseori raportează din prezumția că locuitorii sunt la fel de bine informați ca și ei despre toate lucrările și inițiativele care au loc în oraș. 

Încurajăm raportorii să precizeze despre ce proiecte vorbesc și să ofere succint detalii despre acestea. Astfel, locuitorii care se conectează la ședință vor putea urmări mai ușor rapoartele funcționarilor.


În luna mai primăria s-a preocupat de planificări, consultarea conceptelor și regulamentelor elaborate, în paralel cu activitățile ordinare de salubrizare și reparații curente. Primăria MEA va monitoriza activitatea primăriei lunar. În următoarele luni vom urmări dacă conceptele propuse de primărie vor fi aprobate de Consiliul municipal și cum acestea se vor implementa.

 

Autoare: Cristina Voroneanu

 

Această sinteză  a fost realizată cu suportul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveției în Moldova. Conținutul sintezei și analiza realizată aparțin autorului și nu reflectă neapărat viziunea donatorului.

 

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md