(Transcriere) Ședința primăriei din 9 decembrie 2024
Ordinea de zi a ședinței:
1. Informație cu privire la desfășurarea consultărilor publice asupra proiectelor de decizie privind aprobarea bugetului municipal Chișinău și a taxelor locale pentru anul 2025.
Raportori: Olga Ursu, viceprimar, Olesea Pșenițchi, șefa Direcției generale finanțe
2. Informație cu privire la desfășurarea procesului educațional în instituțiile de învățământ din municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport
3. Informație privind situația din domeniul social și de sănătate la nivelul municipiului Chișinău (activitatea Centrului de găzduire și orientare a persoanelor fără domiciliu stabil).
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială
4. Informație cu privire la pregătirea gospodăriei drumurilor din Municipiul Chișinău către sezonul rece 2024-2025.
Raportori: Vitalie Mihalache, șef al Direcției generale mobilitate urbană, Sergiu Tomiță, administrator al Î.M. Regia „Exdrupo"
5. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Moroi, șef Secție securitate publică, Direcția de Poliție Mun. Chișinău
6. Raport privind situațiile excepționale în municipiului Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției situații excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: Bună dimineața, colegi. Îmi cer scuze, am avut o întrevedere cu ambasadorul Kazahstanului și ne-am reținut un pic în acest sens. Doamna Cutasevici este plecată la un eveniment UN Woman, iar domnul viceprimar Ilie Ceban se apropie în scurt timp.
Primul cu ce aș vrea să încep această ședință ține nemijlocit de informațiile pe care le primim de la Piața Centrală. Cu mare regret, tot mai multe informații vin că acolo se instituie un fel de mafie care percepe și impune oamenilor să plătească anumite taxe nelegale. Cel mai grav lucru este că încearcă să folosească în aceste circumstanțe numele meu, numele viceprimarilor. Și cred că urmează să luăm decizii în acest context radicale.
Asta înseamnă că astăzi, cei care vor să se restabilească, și reiterez o dată, am spus că am să deschid aceste paranteze. Probabil că a venit ziua să deschid aceste paranteze, în condițiile în care încercam să votăm bugetul pentru anul 2024, împreună cu Partidul Socialiștilor. Cota nemijlocită, neformală, a conducerii Pieței Centrale îi revenea reprezentantului Partidului Socialiștilor. Îmi pare foarte rău să anunț acest lucru, pentru că și atunci circumstanțele numirii erau într-o formă sau alta, păturoase. Au ieșit la iveală acele dosare despre care a anunțat mass-media. Dar pe parcursul a câteva luni, am primit petiții de la agenți economici, de la persoanele fizice din Piața Centrală.
Menționând că sunt presați, sunt impuși să achite anumite taxe, repet, nelegale, pentru vânzare, pentru aflare pe teritoriul Pieței Centrale. Deci, această mafie socialistă, rog în această săptămână să fie evacuată și stârpită în Piața Centrală.
Rog mai mult să nu fie intimidați oamenii în Piața Centrală, agenții economici și persoanele fizice, și să nu fie făcute amenințări. Pentru colegii mei și în continuare, cei care tot menționează că gestionează echipe de sportivi. Nu doar dumneavoastră gestionați, în sensul în care înțelegeți, echipe de sportivi, pentru că înțeleg că în percepția unor socialiști anii '90, rechetul, este ca la el acasă. Deci, repet, astăzi să se termine cu conducerea Pieței Centrale. Cel care vrea să se restabilească, pentru că l-am dat afară exact pentru aceste informații pe care le-am primit de-a lungul lunilor. Instanța l-a restabilit, să nu mai văd să pășească pragul Pieței Centrale, vreunul din ei.
Asta este unu. Doi: toate camerele de luat vederi să fie făcută arhiva și dată, vă rog frumos, la poliție și organele de drept în acest sens. Să fie instalate, până la sfârșitul săptămânii, alte camere de luat vederi pe teritoriul Pieței Centrale. Și până la sfârșitul săptămânii, să-mi fie prezentat conceptul de digitalizare a procesului de vânzări în Piața Centrală.
Doamnă viceprimar, doamnă viceprimar Gutnic, Ursu, vă rog frumos, astăzi dispuneți să fie făcut auditul intern, începând cu această săptămână. Și totodată, vă rog foarte mult să fie contractat un audit extern, în ceea ce ține de activitatea Pieței Centrale. Începând de la proprietăți, am înțeles că acolo mai sunt urechi din, nu doar din socialiști. Și să terminăm cu această istorie în stilul anilor '90 la Piața Centrală.
Deci, ca rezumat: afară tovarășii care pretind că pot face rechet în această perioadă. În această săptămână să fie numită noua conducere a Pieței Centrale. Conceptul de dezvoltare a Pieței Centrale să fie puse pe masă până la sfârșitul săptămânii, ținând cont de ceea ce a fost elaborat încă patru ani în urmă, dar nu s-a mișcat prea mult. Inventariere totală la ceea ce ține de proprietate, cine, ce face acolo. Conceptul de digitalizare pe partea de vânzări și audit extern și intern asigurat pentru activitatea Pieței Centrale. Aștept toate aceste lucruri până la sfârșitul săptămânii de la dumneavoastră, doamna Gutnic, și de la dumneavoastră, doamna Ursu.
Acum, în această săptămână și în general, în ultimele săptămâni, noi foarte mult am mers în afara orelor de lucru. Pentru ca să nu existe tot felul de interpretări în teritoriu, în raioanele țării, în localități. Și ceea ce am văzut acolo, în mare măsură, este un dezastru. Lipsă de drumuri, glod peste tot, case pustiite, case părăsite foarte multe, oameni plecați peste hotare. Lipsă de iluminat și în ceea ce ține nemijlocit de satul european, am vorbit cu foarte mulți primari. Ei au frică să menționeze acest lucru, nici până în ziua de astăzi n-au primit banii pentru realizarea acelor proiecte, cu caracter inclusiv politic, în acest sens.
De asta tot mă uit la instituțiile media, la troleala Partidului Acțiune și Solidaritate. Și invit acești măscărici lingecur să iasă în raioanele și satele Republicii Moldova, ca să vadă cu ochii proprii cum stau lucrurile acolo. Și când am spus măscărici, măscăriciul de Durbală de la Ora de ras, Ora de fâs. Lingecur, Cătălin Lungu 02, tovarășii Nata Albot și Andrei Bolocan, tovarășii Cozer și Mariana Rață. Alcoolicii Vitalie Călugăreanu și Valeriu Pașa, specialist în toate domeniile.
Deci, îi rog pe acești cetățeni, dar și alți cățeluși ai PAS-ului, să iasă să mai vadă ce se întâmplă de facto în Republica Moldova. În momentul în care încearcă să schimbe pampers-urile pline de, știți voi ce, a acestei guvernări. Și după asta să-și dea cu părerea. Eu înțeleg că ei în mașini luxoase au apartamente și case frumoase și sunt detașați de realitățile Republicii Moldova. Îi invit cu mare drag pe ei și pe alți cățeluși ai PAS-ului să mai revină la realitate și să mai facă o tură prin satele Moldovei, să vadă ce dezastru este acolo.
Colegi, doamna Ursu, vă rog să ne spuneți care este situația pe consultările pe buget și când suntem gata să-l dezbatem public.
Olga Ursu: Bună dimineața! Consultările pe taxele locale 2025, bugetul municipal 2025, au început pe data de 25 noiembrie și vor continua până pe 16 decembrie. În total vor fi, sau sunt planificate, nouă consultări publice. Am desfășurat deja patru cu mediul academic, consiliile consultative, cu mediul de afaceri, toate asociațiile de business, ANTRIM, MĂR. Sunt mai multe propuneri venite deja, noi le includem în tabelul de divergențe, care va fi plasat inclusiv pe pagina oficială atunci când consultările se vor termina. Astăzi și mâine mai avem două zile de consultări, atât în preturi.
Astăzi avem pretura Râșcani și mâine pretura Centru, seara, la 5:15. Tot astăzi și mâine avem planificate consultări cu toate fracțiunile și consilierii din Consiliul Municipal Chișinău.
Noi o facem în fiecare an, Primăria Chișinău consultă aceste două proiecte, decizii destul de importante pentru municipalitate. Așa cum prevede legea, în termenul prevăzut de lege. Din păcate, așa cum am presupus și am discutat, domn primar, și anterior, bugetul de stat, legea bugetului de stat a fost aprobată cu alți parametri bugetari decât cei care au fost transmiși în luna august către APL-uri.
Deși la scrisoarea noastră, pe care am solicitat să ne confirme acei parametri, am fost asigurați de Ministerul Finanțelor că ei nu vor fi modificați. Acum înțelegem însă că va trebui să intervenim în acei, în acele cifre sau indicatori financiari ai bugetului pe care îl consultăm la momentul de față.
Din păcate, la unele fonduri chiar în scădere, vă dau un exemplu, doar fondul rutier pentru municipiul Chișinău este în scădere față de acei parametri transmiși în luna august. Ne mai vorbim și de alți parametri.
Noi o să mergem pe procedură legală, așa cum trebuie, consultăm și taxele și bugetul, așa cum prevede legea. După care, ei vor fi înaintați spre aprobare Consiliului Municipal Chișinău. Din păcate, cu o întârziere, dar și bugetul de stat a fost și aprobat, și indicatorii transmiși cu întârziere foarte mare decât termenii prevăzuți de lege.
Ion Ceban: Eu cred că, doamnă viceprimar, va trebui în contextul bugetului public național, încă o dată să faceți revizuire. Pentru că s-a întâmplat ceea ce s-a întâmplat cu costurile la resursele energetice, în primul rând, gazele naturale.
Și eu înțeleg că am deranjat când am spus tranșant că lucrurile vor sta prost și cu energie electrică. S-au excitat toți crețoșii din PAS, acei dansatori și cântăreți măreți pe la karaoke și pe la cluburile de noapte.
Dar iată că și prim-ministrul Recean a confirmat faptul că ar putea să existe riscuri de deconectare a energiei electrice. Ceea ce m-a deranjat și mai mult este că absolut foarte simplu așa se vorbește pe câteva ore, nu pe câteva săptămâni. Mă interesează ce fac instituțiile spitalicești în acest sens. Nu doar în Chișinău, pe aici o să avem grijă cumva să fie bine. Mă interesează ce se întâmplă la nivel de țară. Am văzut că toată Republica Moldova este în beznă, mă refer la satele Moldovei în special. Dar oare asta ne dorim noi cu toții în acest secol, în acest an? Vremurile bune asta înseamnă pentru cetățenii Republicii Moldova?
Vreau doar să faceți o evaluare suplimentară în această privință, pentru că deja din estimările prealabile, vom avea pierderi de peste 200 de milioane de lei ca să plătim prostiile guvernării. În loc să acordăm acești bani la grădinițe, la școli, să facem drumuri și multe alte lucruri.
Deci, vă rog să faceți evaluările respective și poate să ieșiți public săptămâna curentă, să spuneți care este impactul. Dar să faceți și o analiză a bugetului public național, pentru că și acolo sunt lucruri foarte interesante.
Domnul Pavaloi, vă rog frumos să vă referiți la sistemul educațional.
Olga Ursu: Da, voiam să adaug. A fost aprobată rectificarea la bugetul de stat, profesorii așteaptă salariile. Din păcate, noi ca municipalitate, și cred că toate APL-urile, nu au primit încă acea informație.
Cu cât au crescut și dacă au crescut acele alocații pentru salariul profesorilor. De aceea, încă o dată, solicităm Ministerului Finanțelor să ne transmită astăzi, ca noi să putem anunța ședința Consiliului Municipal în timp, să aprobăm și să reușim să transferăm acele salarii și prime pe care profesorii trebuie să le primească înainte de anul nou.
Ion Ceban: Asta e întrebare la alți crețoși, care tot am înțeles că îs maeștri în dans. Dar profesorii așteaptă salariile. Vă rugăm, luați legătura cu cei de la Guvern și ar fi foarte bine săptămâna asta, aceste subiecte să fie rezolvate. Domnul Pavaloi, vă rog să continuați.
Andrei Pavaloi: Domnule primar general, stimați colegi, bună ziua! În contextul celor menționate de dumneavoastră și doamna Ursu, vreau să menționez și faptul că aproximativ 90 de milioane noi am luat din bani care urmau să fie achitați pentru întreținerea instituțiilor. La recomandarea Ministerului Educației și a Ministerului Finanțelor, care, după spusele lor, sunt economii. De fapt, nu sunt economii, sunt niște surse financiare planificate.
Iar în contextul situației actuale, când se vor scumpi întreținerea, inclusiv a instituțiilor, avem toate șansele să rămânem și cu datorii față de furnizori. Vedem, până la moment încă avem acoperire financiară pentru întreținere, dar s-ar putea să existe și această situație.
În continuare, cu referire la raportul de activitate a direcției generale, vreau să menționez faptul că, în săptămâna de referință, am avut două activități sportive importante. Vorbesc despre Cupa deschisă a municipiului Chișinău la tir și turneul municipal Pionul de aur la joc de dame.
La fel, suntem în pregătirea celui mai spectaculos, zic eu, celei mai spectaculoase activități, Gala Performanțelor Sportive. Suntem la a treia ediție și deja în ultimele două săptămâni, mai mulți sportivi, dar și oameni din domeniul sportului ne întreabă când va fi această gală. Fiindcă de fiecare dată am pus în evidență rezultatele sportivilor noștri și la fel o vom face și de această dată. Pe data de 23 decembrie urmează să avem această activitate extraordinară.
Vom anunța public, începând cu ziua de astăzi, inclusiv pe pagina primăriei și a direcției, despre toate acțiunile și programul activității. Astfel încât să avem prezentă toată lumea care cu adevărat a avut performanță. Dar am avut sportivi care în acest an au adus numele Republicii Moldova atât pe podiumurile internaționale, cât și naționale. Cu referire la activitățile interne ale direcției, vreau să menționez faptul că în săptămâna de referință am avut o ședință cu directorii instituțiilor secundare, școli, gimnazii, licee. În care am vorbit, în mod special, despre finalizarea anului de studii și vreau să menționez faptul că în perioada 9-18 decembrie, adică începând cu ziua de astăzi, au început tezele semestriale în instituțiile educaționale. În acest sens, le urăm succes tuturor elevilor. Noi cu siguranță știm că profesorii din municipiul Chișinău sunt cei mai buni și rezultatele școlare, la fel, vor fi pe măsura așteptărilor.
Cu referire la copiii cu statut de refugiat, vreau să menționez faptul că în această săptămână am avut cu trei copii mai mulți încadrați în instituțiile noastre. Adică 1873, comparativ cu 1870 în săptămâna anterioară.
La fel, încă o dată, vreau să menționez și faptul că în săptămâna de referință, colegii din direcțiile de sector au început a livra către grădinițe cadourile care urmează a fi oferite copiilor. În perioada matineilor de care au loc tradițional în instituțiile educaționale. Respectiv, sugerăm părinților să nu procure câteva daruri pentru copii, fiindcă aceste lucruri vor fi oferite de către Primăria municipiului Chișinău. În total, 31292 de copii vor beneficia de aceste cadouri oferite de către Primăria municipiului Chișinău.
Raport finalizat, domn primar. Dacă sunt întrebări.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Bolocan, vă rog.
Vladimir Bolocan: Bună ziua, stimați colegi! Săptămâna trecută, 5181 de persoane au beneficiat de servicii și prestații sociale. Alte 159 de persoane au beneficiat de serviciile centrelor din subordinea DGAMS. Și inclusiv, 58 de persoane fără domiciliu stabil au beneficiat de serviciile Centrului de găzduire și orientare pentru persoane fără domiciliu stabil.
S-au efectuat aproximativ 2800 de intervenții la domiciliu, prin intermediul serviciilor de lucrător social și echipă mobilă. Și, după cum am menționat și repet, continuă procedura de înregistrare pe platforma compensatii.gov.md.
Ion Ceban: Până la urmă s-au mai clarificat și cu nefuncționalitatea sistemului cela că am impresia că compensatii.gov.md o să funcționeze exact ca și lemne.md.
Vladimir Bolocan: Mai degrabă o să fie lemne.net, dar știți cum. Da, așteptăm și noi informațiile, ca și toți cetățenii Republicii Moldova. Dar preventiv, așa am înțeles că o să fie compensații de la 300 până la 800 lei, conform căror criterii încă nu știm.
Ion Ceban: Înțeleg. Nu vă supărați, știți bancul cela, fie un pic vulgar probabil – Ce așteptăm fa Marie? Asta și așteptăm noi.
Vladimir Bolocan: Da. Domnul președinte Timofti, drept a spus, era bine să avem, dar nu știu de ce nu avem. În ceea ce privește situația epidemiologică, vreau să anunț că am atins cota de 99,9% vaccinare contra gripei sezoniere. Rămâne probabil mâine, după ce vom recepționa datele de la Centrul de Sănătate Publică, să vedem unde sunt acele 0,01% care nu au fost încă efectuate. Ca să favorizăm și să încheiem procesul cu brio. Totodată, vreau să spun că măsurile epidemiologice care se întreprind, vaccinarea, informarea populației, dau rod.
Suntem în a doua săptămână când avem platou în ceea ce privește la îmbolnăviri, deși suntem în plin sezon de îmbolnăviri de viroze și alte îmbolnăviri de iarnă. Suntem pe un platou, adică nu cresc cazurile și asta este îmbucurător.
Avem confirmate primele cazuri de gripă sezonieră prin analize de laborator, dar nu sunt multe și asta tot este îmbucurător. Nu în ultimul rând, vreau să menționez că în instituțiile medicale municipale, pe parcursul săptămânii, au fost raportate 3333 de adresări. În continuare, menținem rata de rezolvare a cazurilor, cam în jur de 50% se rezolvă la nivel de unități de primiri urgențe. Restul se rezolvă prin internări. Nu avem încă nevoie de reprofilat paturi pentru infecții respiratorii sau boli respiratorii, în special pentru pneumonie. Sunt suficiente resursele care dispunem la moment, dar ținem situația sub control și la necesitate vom activa paturi suplimentare, dacă va fi cazul.
În rest, situația este stabilă. Conform discuției cu dumneavoastră de azi dimineață, vom dispune, începând cu ziua de mâine, ca toate spitalele să verifice funcționalitatea generatoarelor electrice. Să ne pregătim pentru vremuri mai bune, ca să, în cazul în care va fi nevoie de utilizat resurse alternative de curent electric, să fim pregătiți, să nu avem pene. Și să nu se întâmple că ceva nu funcționează, ori de asta depind viețile omenești.
Ion Ceban: Domnule viceprimar, asta era pentru sfârșitul ședinței, ceea ce am vrut să vă rog să examinați orice scenarii posibile pentru instituțiile sociale nemijlocit. În cazul în care există deconectări de câteva ore sau pe o perioadă mai lungă, ca să știm cum intervenim în această privință. Sper că puteți face acest lucru până săptămâna viitoare.
Vladimir Bolocan: Da.
Ion Ceban: Ok. Domnul Mihalache, vă rog să ne spuneți situația.
Vitalie Mihalache: Bună ziua, domn primar. Bună ziua, stimați colegi. Într-adevăr, situația cu majorarea costurilor pentru energie electrică, inclusiv gaz, ne deranjează și sub aspectul asigurării transportării călătorilor cu transportul electric pe municipiul Chișinău.
Și nu în ultimul rând, deservirea transportului achiziționat, dotat cu gaz, care se transportă călătorii, de asemenea, în suburbiile orașului. Ne referim la aceasta, vom examina și vom depune toate eforturile pentru a evita, inclusiv examina, cum ați spus dumneavoastră, scenariile intervenției de urgență pentru suplinirea, după caz, a flotei necesare pentru deservirea călătorilor pe teritoriul orașului Chișinău.
În rest, vreau să aduc la cunoștință că pe parcursul săptămânii precedente au continuat lucrările de întreținere a infrastructurii rutiere. În special, se execută lucrări de lichidare a situațiilor de avarie și menținerea confortabilă a nivelului de deplasare a transportului pe drumurile publice municipale.
Vreau, de asemenea, să aduc la cunoștință că proiectele care se află în responsabilitatea direcției continuă și sunt executate, inclusiv ceea ce ține de șoseaua Hâncești, podul Mihai Viteazul. Proiectele ce țin de amenajare și executare a lucrărilor în centrul istoric al orașului Chișinău, trotuarele și accesele în curți pe, în sectoarele municipiului Chișinău sunt în realizare.
Aceste lucrări vor fi executate până când permit condițiile climaterice, iar odată cu încetarea sau înghețuri sau alte situații care sunt la ordinea zilei în cazul perioadei de iarnă, vom înceta și vom conserva toate șantierele, inclusiv asigurând posibilitatea atât a celor călător sau cei care se deplasează pe aceste porțiuni să fie în siguranță.
Nu în ultimul rând, în ceea ce ține de întreținerea infrastructurii rutiere, în special de către Întreprinderea Municipală „Exdrupo”, vreau să țin să menționez că se depun toate eforturile pentru curățarea și întreținerea sistemului pluvial. Acesta este un element critic pentru asigurarea evacuării apelor pluviale, în special a apelor la topirea zăpezii pe drumurile și străzile din orașul Chișinău.
Și nu în ultimul rând, instalarea și amenajarea acelor zone unde este necesar suplimentar de atenționat atât călătorii, cât și transportul privat și public despre condițiile de deplasare pe regimul și regimul de deplasare pe drumurile municipale.
Continuă, de asemenea, cu intervenții și vreau să anunț că efectivele „Exdrupo” sunt pregătite și asigură prin despecializarea a efectivului pe regim de iarnă pe tot teritoriul orașului Chișinău. Sunt intervenții, în special în perioada zilelor sau nopților când avem temperaturi în jurul temperaturii de zero și minus grade. Se intervine, în special în zonele unde au avut loc erupții sau avarii la rețeaua de apeduct și canalizare. De obicei, aici au fost cele mai multe intervenții.
În rest, podurile și celelalte zone cu risc sporit sunt permanent în vizorul angajaților care asigură supraveghere și inclusiv intervenție în caz de necesitate pe, în perioada rece a anului. Dispunem de volumele necesare de material antiderapant, sare și amestec de sare și nisip pentru a interveni în orice moment pe drumurile publice pentru a asigura deplasarea sigură atât a transportului privat, cât și public pe rețeaua de drumuri municipală.
În rest, prestarea serviciilor de deplasare, de transportare a călătorilor este asigurat la nivel atât de către Regia Transport Electric, cât și de Parcul Urban de Autobuze.
Și nu în ultimul rând, vreau să aduc la cunoștință că Întreprinderea Municipală „Lumteh” este implicată în menținerea și inclusiv extinderea zonelor iluminate, pregătite pentru iluminatul decorativ pentru sărbătorile de iarnă. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc frumos, domnule director. Colegii de la poliție și la situații excepționale, dacă vă rog, pe scurt. Și încă o dată vreau să vă mulțumesc pentru această colaborare pe ceea ce ține de menținerea ordinii publice și intervenții în caz de necesitate. Vă mulțumesc din suflet.
Andrei Moroi: Bună ziua. Voi aduce pe scurt la cunoștință situația operativă pentru perioada săptămânii precedente în municipiul Chișinău. În perioada de referință, în adresa Poliției Capitalei au parvenit 1397 de apeluri prin intermediul Serviciului Național Unic pentru Apeluri de Urgență, la care au intervenit echipele mobile Direcționare Operativă.
Au fost înregistrate 223 sesizări despre infracțiuni, dintre care în 144 au fost identificați autorii. Au fost stabilite 49 de persoane anunțate în căutare, dintre care 43 debitori de stat și 43 în urmărire penală, 6 debitori de stat.
Au fost întocmite 948 procese verbale contravenționale, fiind aplicată amendă în sumă de 671.000 lei, achitate 80.000. Pe parcursul săptămânii precedente s-au desfășurat în municipiul Chișinău 24 de evenimente publice, întruniri, la care poliția a asigurat ordinea publică.
La capitolul situației accidentale în municipiul Chișinău, pe parcursul săptămânii trecute au fost înregistrate 256 accidente rutiere, dintre care 10 accidente de circulație s-au soldat cu 10 persoane traumatizate, altele 246 fiind cu pagubă materială.
Cu implicarea pietonilor s-au produs 6 accidente rutiere, în care 6 persoane au fost traumatizate. Raport finalizat. Mersi.
Ion Ceban: Mulțumesc.
Oleg Melnic: Bună ziua. În perioada vizată avem înregistrate 96 de intervenții, dintre care 10 incendii. Tot în perioada vizată, persoane decedate, intoxicate nu avem înregistrate. De la începutul anului până în prezent, cu părere de rău, avem 15 persoane decedate în urma incendiilor.
Din cât serviciul prevenție, trec măsurile de prevenire în sectorul locativ ce ține de perioada rece a anului. Este emisă dispoziție cu privire la desfășurarea activității de prevenire a riscurilor în perioada sărbătorilor de iarnă în 2024-2025, unde se va instrui corpul didactic din instituțiile de învățământ de toate nivelurile și copiii privind prevenirea și minimalizarea riscului de producere a situațiilor de urgență în perioada sărbătorilor de iarnă.
De comun cu organele administrației publice locale și angajații Inspectoratului de Poliție se vor desfășura activități de prevenire a situațiilor de urgență la obiectivele și locuri publice unde vor avea loc manifestări cu prilejul sărbătorilor de iarnă, îndeosebi în locurile de instalare a pomului de Crăciun, cu mânarea instrucțiunilor.
Totodată, se va instrui populația privind neadmiterea utilizării focului deschis și articolelor pirotehnice în nemijlocită apropiere a pomului de Crăciun. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Stimați colegi, cred că aici o să încheiem. Avem o întrevedere cu ambasadorii imediat după ședința operativă. Mass-media, dacă are întrebări.
Jurnalistă: Daniela Danilova, TVR Moldova. Domnule Ceban, ați menționat despre Piața Centrală. Vă rog să ne dați câteva detalii, mai exact cine sunt persoanele care ar recurge la intimidări și ar cere taxe ilegale, despre ce taxe, sume este vorba și de cât timp se întâmplă acest lucru?
Ion Ceban: Cred că cel mai bine o să ne dea răspuns auditele despre care vorbesc. Și încă o dată, pe această cale vreau să somez instituțiile abilitate, Procuratura Generală, Centrul Național Anticorupție, Procuratura Anticorupție, toți cei care au într-o formulă sau alta competențe să examineze, să vorbească cu oamenii de acolo. Cu mare regret, cineva a încercat să bage frica, inclusiv, cum vă spuneam, prin angajații structurilor de control și alte structuri la piață. Este vorba de conducerea pieței care s-a restabilit acum prin instanță de judecată. Reamintim că a fost dat afară pe neîncredere. Nu vreau să intru în detalii mai multe. Cred că va trebui să vedem cum derulează ancheta internă și externă în această privință.
Jurnalistă: Urmează să fie demiși anumite persoane?
Ion Ceban: Cu certitudine.
Jurnalistă: Despre cine este vorba, dacă puteți să...?
Ion Ceban: O să aflați curând.
Jurnalistă: Și ați... Dacă ne puteți menționa despre dosarul de corupție care a fost deschis de CNA în cazul unui administrator al unei companii municipale. Despre ce companie este vorba și dacă s-a inițiat vreo anchetă internă?
Ion Ceban: Așteptăm în acest sens, evident, să vedem rezultatele investigațiilor, dar și anchetei a structurilor responsabile. Am zis, nu am tolerat și nu tolerăm acest fenomen aici, pe intern. Dar, în același timp, ne-am dori foarte mult ca, pe lângă funcționari, medici, pedagogi și alții, să fie investigate și fraudele de corupție mare, începând cu gazul, schemele de licitații pe la aeroport și multe, multe altele în care sunt actorii de bază conducerea actuală a Republicii Moldova. Iar ceea ce, ca să nu fie scos cumva din context, dacă se face vinovat, va fi pedepsit conform tuturor cerințelor.
Jurnalistă: Despre ce companie este vorba? Despre ce companie municipală este vorba?
Ion Ceban: Eu nu știu la ce vă referiți dumneavoastră.
Jurnalistă: La acest caz de corupție care a fost cercetat de...
Ion Ceban: Păi, am aflat și eu din mass-media. Mai multe nu cunosc la această etapă. Aștept să fim informați. Altă întrebare?
Jurnalistă: Ana Neamțu, Jurnal TV. Domnule Bolocan, ați vorbit despre cazurile de gripă și viroze. Dacă ați putea să ne oferiți și niște cifre, câte cazuri au fost înregistrate pe parcursul săptămânii trecute și dacă există o creștere în acest sens?
Vladimir Bolocan: Bine, după cum am menționat, au fost confirmate prin analize de laborator doar patru cazuri de gripă. Respectiv, fiind în plin sezon, confirmarea a doar patru cazuri de gripă din numărul total de infecții aerogene, care au fost în număr de 113, suntem, stăm foarte bine din punct de vedere epidemiologic.
Jurnalistă: Ați putea să ne oferiți și niște cifre în ceea ce privește infecțiile respiratorii?
Vladimir Bolocan: Dacă să vorbim despre infecții cu rat respiratorii, nu doar aerogene, atunci în total, nu să spunem... După cum am menționat, se atestă o diminuare. Este vorba de doar 144 de cazuri de infecții respiratorii acute.
Jurnalistă: Vă mulțumesc mult.
Ion Ceban: Alte întrebări, colegi? Dacă nu sunt, vă spunem o săptămână cât mai reușită în continuare și vă rog fiecare responsabil pe fiecare domeniu în slujba cetățenilor.