(Transcriere) Ședința primăriei din 8 decembrie 2025
Ordinea de zi a ședinței:
1. Informație cu privire la organizează procesului de consultări publice asupra proiectelor de decizie „Cu privire la aprobarea și punerea în aplicare a taxelor locale pentru anul 2026” și „Cu privire la aprobarea bugetului municipal Chișinău pentru anul 2026”, în perioada 08-12 decembrie 2025, în format fizic.
Raportor: Olesea Pșenițchi, șefa Direcției generale finanțe
2. Raport cu privire la rezultatele activității subdiviziunilor din sectorul Ciocana pe domeniile de infrastructură, servicii gospodărești, educație, sănătate, protecție socială, drepturile copilului etc.
Raportori: Sinilga Școlnic, pretorul sectorului Ciocana, șefii subdiviziunilor de profil din sector
3. Raport cu privire la implementarea procesului de tichetare electronică în transportul public din municipiul Chișinău.
Raportori: Ilie Ceban, viceprimar, Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană
4. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Grițac, șef al Secției securitate publică, Direcția de Poliție a mun. Chișinău
5. Informație cu privire la situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: Bună ziua la toată lumea! Rog reprezentanții mass-media să ne confirme dacă putem începe. Putem? Vreau să mulțumesc tuturor. Întâi de toate, vreau să mulțumesc colegilor de la Direcția Cultură, colegilor din preturi și toți cei care au fost și sunt implicați în continuare în organizarea și desfășurarea sărbătorilor de iarnă și tot ce ține de partea logistică, partea de infrastructură, în acest sens.
Vreau să mulțumesc pentru organizarea, aș zice eu, excelentă a deschiderii Târgului de Crăciun. Am văzut și toate subiectele legate de ambuteiaje. Mai rar vedem astfel de expuneri publice atunci când este blocat orașul, fie că vizitează cineva Republica Moldova și poate fi și trei zile blocat. Dar, așa cum spuneam, dacă am creat cuiva disconfort, ne cerem scuze în acest sens. Dar tot ce am făcut și facem în continuare este pentru copii, pentru părinți, pentru cei care sunt în municipiul Chișinău și toți cei care vin ca și oaspeți.
Chiar ieri și alaltăieri am trecut pe la Târgul din centru, era arhiplin. Și chiar în ziua de sâmbătă și duminică erau ambuteiaje în zona centrală, chiar dacă nu era închisă nicio stradă sau nu exista orice alt impediment care să facă pe oameni să circule, să ajungă.
În acest context, vreau doar să fac o adresare ca toți să fim un pic mai buni, mai toleranți, pentru că de altfel ar trebui să anulăm tot ce este pe teritoriul municipiului Chișinău, de la sărbători, de la evenimente sportive, evenimente culturale. Și rog în continuare, atunci când există astfel de activități, deși am preîntâmpinat din timp, am vorbit despre asta, să fie făcut tot posibilul, inclusiv de către organele poliției rutiere, ca aceste lucruri să se desfășoare cât se poate de bine în acest context.
Încă o dată vreau să aduc mulțumiri tuturor. Și să anunț că municipiul Chișinău, în conformitate cu ceea ce primim noi ca și comentarii de peste hotare, de aici de acasă, arată ca o adevărată capitală europeană. Și nu arată doar în centrul capitalei, dar și în toate sectoarele și încă o dată vreau pe această cale să vă mulțumesc tuturor. Iar de toate criticile vom ține cont și vom încerca să fim mai organizați și poate mai buni pe viitor.
În ceea ce ține de alte comentarii pe care le-am văzut, referitor la potențiale economisiri în această perioadă de energie electrică din cauza unor sau altor circumstanțe, anunțate public. Vreau să menționez că începând cu anul 2020, atunci când dăm startul sărbătorilor de iarnă, când vorbim în public și nu doar vorbim, dar și chiar organizăm aceste sărbători, de fiecare dată ni se solicită să economisim. Și aceste solicitări vin din partea autorităților centrale.
Noi, de partea noastră, ne facem datoria față de chișinăuieni și față de oaspeții capitalei și solicităm ca aceeași datorie să o facă autoritățile centrale. Nu să sperie lumea, așa cum se întâmplă în campania electorală, am trecut de această campanie electorală, dar să gestioneze situația așa cum o solicită locuitorii țării noastre și circumstanțele zilei de astăzi.
Repet, dacă este să ridicăm arhiva din 2020 încoace, dar mai în special din 2022 până în ziua de astăzi, imediat cum anunțăm despre faptul că se dă startul sărbătorilor de iarnă în municipiul Chișinău, în același timp ni se solicită să intervenim, să deconectăm, să economisim, să facem nu știu ce. Având situații similare practic în toate statele europene, acolo autoritățile centrale au grijă ca aceste lucruri să se desfășoare și să fie cât se poate de bine organizate.
De aici, îndemnul ar fi ca să ne concentrăm și să depunem efort comun în această privință, fiecare pe competența sa. Noi, ceea ce depinde de municipiul Chișinău și de autoritățile din municipiul Chișinău, iar autoritatea centrală să aibă grijă ca toți locuitorii țării noastre, inclusiv cei din capitală, să fie în siguranță și să nu aibă probleme într-o situație sau alta.
Acum vreau foarte succint să vorbesc și despre perchezițiile de săptămâna trecută. Am văzut cu toții ceea ce ne-au arătat la televizor. Vreau în continuare doar să transmit un mesaj că în aceste condiții solicităm ca organele de drept să realizeze ceea ce au de realizat. Iar justiția să nu se facă la televizor.
Cu siguranță că cel care se face de vină, de fiecare dată am spus acest lucru, să răspundă, dar să răspundă în conformitate cu prevederile legislației naționale, în conformitate cu toate procedurile. Pentru că în ziua de astăzi nu cunoaștem care sunt detaliile referitor la acele fotografii care au fost plasate, de unde au fost ridicate aceste surse financiare, pentru că s-a creat impresia că din biroul șefului nemijlocit, ceea ce, cel puțin la această etapă, din câte înțeleg eu, nu corespunde realității.
S-a făcut și s-a arătat cu degetul într-o direcție sau alta. Repet, cine se face de vină să răspundă. Dar în condițiile prevederilor legislației naționale, pentru că tot mai mult și am spus acest lucru, inclusiv în ziua de joi, când au fost anunțate aceste percheziții, se creează impresia că se deviază de la subiectele majore și importante în societate, cum ar fi creșterea datoriei publice cu 70 de miliarde și doar în acest an cu miliarde și miliarde de lei. Cu lipsirea oamenilor de compensații la energie electrică, reducerea plafonului pentru compensații la căldură, cu creșterea tarifelor, cu creșterea prețurilor, cu deficitul bugetar enorm care este în bugetul public național planificat, cu multe alte detalii și gafe care se întâmplă. Cu platformele de tranzacții financiare, cu creșterea consumului și vânzării de droguri, cu acele elemente de contrabandă. Despre asta mai puțin se vorbește în spațiul public și sunt acoperite aceste subiecte cu subiectele care le-am văzut noi cu dumneavoastră săptămâna trecută.
Repet, nu apăr pe nimeni, dar mi-aș dori foarte mult ca în aceste circumstanțe legea să fie în capul mesei, iar prezumția nevinovăției să fie asigurată pentru fiecare. Și vom urmări împreună cu dumneavoastră această anchetă în continuare. Repet, în cazul celor desfășurate multiple la Primăria Municipiului Chișinău și înțelegem că este ținta numărul unu la această etapă pentru guvernare, tot felul de interpretări de acest gen au fost, care până la urmă s-au soldat cu nimic. Nu vrem și în acest caz să fie doar de dragul umplerii spațiului public cu diferite acuzații și urmărim împreună cu dumneavoastră. Și rugăm și organele de drept să-și facă munca corespunzătoare.
Astăzi urmează să fie o nouă ședință a Consiliului Municipal Chișinău. Este programată pentru ora 12:00. Am văzut tot felul de proiecții și solicitări din partea Partidului de guvernare, de consultări la buget. În primul rând, faceți-vă datoria și veniți la ședința Consiliului Municipal Chișinău, la ora 12:00. Și am să rog responsabilii, dacă tot au fost aceste solicitări din partea anumiților consilieri, să se prezinte în fața Consiliului Municipal Chișinău cu informația detaliată referitor la pregătirile pentru perioada de iarnă. Direcțiile responsabile, preturile și toți cei care au fost sau sunt vizați conform competenței.
În continuare, așteptăm ca acei consilieri municipali, în special socialiștii și Partidul Acțiune și Solidaritate, care de opt ori în acest an au scos bugetul de pe ordinea de zi sau au blocat votarea acestuia sau au respins nemijlocit, să fie prezenți la această ședință și să continue discuțiile și să aplice legea în conformitate cu prevederile stricte ale acesteia. Să aprobe acele proiecte de decizii care sunt necesare pentru ajustarea valorilor salariale pentru muncitorii care de dimineață până seara târziu, câteodată șapte zile în săptămână și fără odihnă, își realizează activitățile conform instrucțiunilor funcționale.
Pe frig, pe căldură de 40 de grade sau în alte circumstanțe. Și dacă cineva crede că acești oameni nu merită, le propun să vină o zi să petreacă împreună cu ei, fie că sunt de la Spații Verzi, fie că sunt de la Regia Autosalubritate, fie că sunt de la Apă Canal, Exdrupo sau alte regii, cum ar fi Regia Transport Electric, Parcul Urban de Autobuze. Poate să petreacă o zi întreagă cu acești oameni, ca să înțeleagă dacă ceea ce fac ei se încadrează în limitele morale cel puțin.
În ceea ce privește bugetul pentru anul 2026, în această săptămână vor avea loc consultări. Am să rog în continuare doamna Pșenițchi să prezinte toate aceste detalii, inclusiv parametrii de bază pentru buget. Noi am vorbit despre acest lucru săptămâna trecută, dar spre diferență de cei care sunt la nivel central, noi urmăm stricta recomandare și buchea legii în această privință. Și suntem gata doar în această săptămână să organizăm acele consultări necesare, la 13:30 la Primăria Municipiului Chișinău cu experți, formatori de opinie, asociații, iar la 17:30 la Pretura sectorului Botanica vor urma consultări asupra prevederilor bugetului pentru anul următor. Doamna Pșenițchi, vă rog să dați detalii.
Olesea Pșenițchi: Bună ziua, domnule primar. Stimați colegi. Cum și a zis domnul primar general, pe data de 04 decembrie 2025, Primăria Municipiului Chișinău, în comun cu Direcția Generală Finanțe, a inițiat consultări publice pe marginea a două proiecte de decizie de importanță majoră pentru municipiul Chișinău. Este vorba de proiectul de decizie privind aprobarea și punerea în aplicare a taxelor locale pentru anul 2026 și de proiectul de decizie privind aprobarea bugetului municipal Chișinău pentru anul 2026.
Țin să atrag atenția faptului că Primăria Municipiului Chișinău desfășoară deja de șase ani consecutivi consultări publice extinse, cu respectarea prevederilor legale privind transparența în procesul decizional. Consultările se vor desfășura în perioada 4-14 decembrie 2025. În acest interval vor fi organizate 10 ședințe publice, atât în preturile de sector, cât și în sediul Primăriei Municipiului Chișinău, conform graficului plasat pe pagina oficială a Primăriei Municipiului Chișinău.
Respectiv, de astăzi începe runda consultărilor publice care vor avea loc la ora 2:00 în sala de ședințe a Consiliului Municipal din cadrul Primăriei Municipiului Chișinău și la ora 17:15 la Pretura sectorului Botanica. Consultările publice vor dura două ore astronomice și sunt invitați să participe cetățeni, experți, formatori de opinie, asociații de business, agenți economici, organizații de societății civile și alte părți interesate.
Dacă e să vorbim pe scurt despre aceste două proiecte, taxele locale prevăd în linii generale o majorare cu 4,68%, adică la rata inflației medie pe anul 2024. Și proiectul de decizie privind aprobarea bugetului municipal pentru anul 2026 prevede în partea de venituri o sumă de 9,6 miliarde de lei și în partea de cheltuieli 10,7 miliarde de lei. Cu detalii, vă invit să participe toți la aceste consultări publice și veți vedea mai detaliat toate cifrele și indicatorii din proiectele propuse de către executiv și Primăria Municipiului Chișinău. Vă mulțumesc.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, doamna director. Vreau doar ca să fie foarte clar că, dacă cei de la Partidul Acțiune și Solidaritate sunt bine intenționați în această privință, n-au decât să convingă colegii din Parlament ca să adopte în Legea Bugetului Național acele prevederi care sunt nemijlocit legate de îmbunătățirea infrastructurii la nivel de primărie, municipiul Chișinău. Dar, dacă suntem foarte corecți în expunere, la nivelul capitalei Republicii Moldova.
Noi am făcut acele propuneri necesare. Este vorba despre creșterea alocațiilor pentru implementarea proiectului Satul European și sperăm ca acest proiect să se desfășoare bine în municipiul Chișinău. În același timp, este vorba despre centura Chișinăului, un proiect estimat prealabil la o valoare de 300 de milioane de euro, ceea ce ar fi aproximativ 6 miliarde de lei. Și dacă toți au pus accentul pe faptul că ar putea fi finalizată până în anul 2028, ceea ce noi salutăm, cu siguranță, atunci ar fi foarte bine ca deja în anul 2026 să se regăsească cele 2 miliarde de lei necesare pentru inițierea acestor lucrări. Asta ar fi o treime din sumă, dacă este să privim ca și alocații pentru următorii trei ani de zile: 2026, 2027, 2028.
În același timp, sunt foarte multe obiective pe teritoriul municipiului Chișinău care sunt în proprietatea statului, care sunt în gestiunea statului, în supravegherea statului. Și aici este vorba de Circul din capitală, este vorba despre Filarmonica Națională, este vorba despre clădirea fostului Liceu Real, Grădina Botanică, Arcul de Triumf și multe alte obiective care astăzi sunt într-o situație precară și față de care nu există o atenție cuvenită în acest sens.
De asta, toate aceste propuneri, rog încă o dată să fie făcute publice, ca oamenii să vadă și aici, dacă fracțiunea PAS cu adevărat ține la municipiul Chișinău, rugăm să-și convingă colegii din Parlament ca să adopte aceste amendamente la legea bugetului. Credem că asta ar fi cel mai bun lucru care ar putea să-l facă pentru locuitorii capitalei. Vă mulțumesc foarte mult. Doamna Școlnic, trecem la dumneavoastră. Doamna Școlnic, vă rog.
Sinilga Școlnic: Domnul primar, stimați colegi. În ultimii ani, în sectorul Ciocana au fost implementate numeroase proiecte de modernizare a trotuarelor, scuarurilor, zonelor publice, acceselor pietonale și curților de bloc, contribuind la crearea unui mediu urban mai sigur, mai accesibil și mai prietenos pentru locuitori. În paralel, au fost realizate lucrări de instalare și modernizare a sistemelor de iluminat public, proiecte dendrologice pentru revitalizarea spațiilor verzi, precum și extinderi ale sistemelor de irigare, care asigură o întreținere eficientă a zonelor amenajate. Totodată, activitățile culturale, sportive și sociale desfășurate în sector au avut un impact memorabil asupra comunității.
Pe parcursul anului curent au fost finalizate următoarele 11 proiecte de modernizare a spațiilor publice. Rog atenție la la ecran. Deci, primul proiect de anvergură a fost amenajarea scuarului Ciocana cu amfiteatru, situat în adiacența bulevardului Mircea cel Bătrân 4/3. A fost construit din temelie și a dat un impact pozitiv asupra infrastructurii. Doi. Amenajarea parcului Pădurea Râșcani, etapa 1. Trei. Amenajarea spațiului adiacent a AMT Ciocana din strada Vadul lui Vodă 80. Amenajarea parcărilor publice și reabilitarea trotuarului cu instalarea iluminatului public exterior pe strada Nicolae Milescu Spătaru. Repartizarea trotuarelor din strada Ginta Latină, Nicolae Milescu Spătaru.
Reparația trotuarelor de pe strada Mihail Sadoveanu, porțiunea Vadul lui Vodă – Alecu Russo. Instalarea sistemului de irigare pe adiacențele bulevardului Mircea cel Bătrân. Amenajarea scuarului de pe strada Profesor Ion Dumeniuc. Amenajarea spațiului adiacent din strada Vadul lui Vodă 100. Amenajarea scuarului panoramic din strada Maria Drăgan și amenajarea terenului adiacent scuarului din bulevardul Mircea cel Bătrân 29/1.
În cadrul lucrărilor ample de îmbunătățire a infrastructurii pietonale din sectorul Ciocana, au fost reabilitate trotuare pe o suprafață totală de 25.338,7 m². Această intervenție a contribuit la creșterea siguranței și confortului pietonilor. Lucrările au inclus refacerea suprafeței de mers, corectarea denivelărilor și asigurarea unor trasee accesibile și durabile pentru toți locuitorii.
De asemenea, au fost amenajate circa 500 de locuri de parcare publică, incluzând și locuri special pentru persoanele cu dizabilități. Aceste spații au fost create pentru a facilita accesul locuitorilor la instituții, zonele rezidențiale și spații publice din sector. Amenajarea parcărilor a contribuit la o circulație mai fluentă și la o organizare eficientă a traficului în zonele aglomerate. Pe strada Maria Drăgan s-au desfășurat lucrări de reabilitare pe segmentul cuprins între străzile Vadul lui Vodă și Ciocana.
În cadrul lucrărilor de modernizare a spațiilor verzi și de creiere din sectorul Ciocana, au fost amenajate scuaruri moderne și funcționale pe mai multe străzi. Astfel, scuaruri au fost amenajate pe strada Profesor Ion Dumeniuc, strada Vadul lui Vodă 80, zona AMT Ciocana și strada Vadul lui Vodă 100, oferind locuitorilor și vizitatorilor spații îngrijite și accesibile.
În Pădurea Parc Râșcani au fost amenajate noi zone de recreere, incluzând trei terenuri de joacă, un spațiu de fitness și un spațiu cu leagăne, care au încurajat activitățile în aer liber și mișcarea pentru toate vârstele. Concomitent, lucrări de amenajare au fost efectuate în mai multe curți de bloc din sector, ca spre exemplu, curtea Petru Zadnipru 3, Mircea cel Bătrân 4, Maria Drăgan 14/1, Podul Înalt 10/2, 12/1, 12/2, Vadul lui Vodă 44, precum și Mircea cel Bătrân 32/3, 32/4. Intervențiile au inclus reparații a spațiilor pietonale, reconfigurarea zonelor verzi și modernizarea acceselor pentru îmbunătățirea infrastructurii și crearea unor condiții mai bune pentru locatari.
Pe lângă aceasta, pe strada Ișnovăț 9/1, 9/2, Meșterul Manole 12, Petru Zadnipru 4/3, s-au reabilitat scările de acces, asigurând deplasarea în siguranță și un acces facil pentru locuitorii din zonă. În completarea lucrărilor de infrastructură pietonală și rutieră, reparația curentă a gropilor prin injectări a vizat aproximativ 3280 de m² de înveliș asfaltic în circa 60 de curți de bloc. Intervențiile au avut ca scop îmbunătățirea accesului auto și pietonal, creșterea siguranței circulației și prevenirea degradării suplimentare a infrastructurii rutiere.
Totodată, în sector continuă lucrările de modernizare a mobilierului urban. Au fost reparate și reabilitate circa 700 de bănci din bulevardul Mircea cel Bătrân, strada Mihail Sadoveanu și din curțile de bloc. De asemenea, în conlucrare cu Direcția Generală Locativ-Comunală și Amenajare, sunt în curs de instalare a 249 de bănci, dintre care deja au fost instalate 40 de unități, 243 de coșuri de gunoi, 35 fiind deja instalate, precum și șase terenuri de joacă, patru terenuri de fitness, deja finisate, în diferite zone ale sectorului.
Pe parcursul anului, cu implicarea Întreprinderii Municipale Servicii Locative, au fost reparate sau înlocuite peste 200 de elemente de terenuri de joacă existente, contribuind la siguranța și buna funcționare a acestora. Iar împreună cu Întreprinderea Municipală Regia Autosalubritate, s-au înlocuit 106 tomberoane în curțile de bloc din sector.
Programul de reabilitare a stațiilor de așteptare a transportului public a vizat șapte puncte din sector, dintre care Milescu Spătaru 13, Meșterul Manole 1, Vadul lui Vodă, intersecție cu Maria Drăgan, precum și stația de Maria Drăgan 30/1, primul pavilion construit integral din această locație. Intervenții au fost realizate și pe strada Lunca Bâcului 26/1, în zona Vadului lui Vodă, colț cu Turgoviște, strada Maria Drăgan 9 și în perimetrul industrial al străzii Milescu Spătaru. Aceste acțiuni urmăresc crearea unor spații moderne, accesibile și confortabile pentru toți călătorii.
Pe parcursul acestui an au fost desfășurate 10 proiecte dendrologice importante în sectorul Ciocana. Lucrările au inclus amenajarea integrală a aliniamentelor stradale de pe partea pară a bulevardului și Ginta Latină, precum și intervenții dendrologice la intersecția străzii Meșterul Manole, colț cu Alecu Russo. Aceste acțiuni contribuie la îmbunătățirea mediului urban, extinderea zonelor verzi și crearea unui cadru mai plăcut pentru locuitorii sectorului.
Pe adiacențele bulevardului Mircea cel Bătrân au fost montate sisteme de irigare moderne, destinate întreținerii continue a spațiilor verzi. Noile sisteme permit distribuirea uniformă a apei și utilizarea eficientă a resurselor, contribuind la menținerea unui aspect îngrijit al arborilor, arbuștilor și rondurilor florale. Implementarea acestora va asigura o hidratare regulată a vegetației, în special în perioadele secetoase, reducând totodată necesitatea intervențiilor manuale.
Anual, prin dispoziția primarului general al municipiului Chișinău, se organizează și desfășoară acțiuni de salubrizare și amenajare a teritoriului orașului. Am în vedere campaniile de curățenie generală de primăvară și de toamnă, în cadrul cărora au fost organizate și desfășurate șase acțiuni majore de plantare împreună cu voluntarii și funcționarii publici, consilierii municipali, reprezentanți ai diferitor întreprinderi și muncitori ai spațiilor verzi.
Au fost plantați în total 570 de arbori, 6438 de arbuști și 6530 de plante perene. În cadrul acestor campanii au fost evacuate 1176 de rute de vegetație, crengi, gunoi de construcții menajer. Au lucrat 581 de unități de tehnică, implicați circa 2935 de angajați din sfera publică, privată, agenți economici și voluntari. De circa patru ori s-a salubrizat albia râului Bâc și afluentul lui, râulețul Țiganca.
Fondul locativ din sectorul Ciocana este constituit din 536 de blocuri locative, gestionate de 197 de administratori cu forme de organizare diferite, cu statut de proprietate privată și reglementat atât prin legea fondului locativ, cât și prin legislația privind condominiile, în funcție de forma de organizare a proprietarilor. Totodată, în perioada de referință, în cadrul programului municipal de întreținere a fondului locativ, în sector au fost efectuate lucrări de reabilitare a rețelelor inginerești la blocurile din strada Mircea cel Bătrân 12, Petru Zadnipru 4/1, scara 8, Milescu Spătaru 19, 19/1. S-a efectuat modernizarea acoperișurilor și reparația la acoperișul din strada Ginta Latină 3/3, 26/3, Maria Drăgan 22/2, Sadoveanu 22, Maria Drăgan 32, Milescu Spătaru 19/3.
În perioada de referință, Pretura sectorului Ciocana a desfășurat un program amplu de activități culturale, educaționale, sportive și comunitare, în strâns parteneriat cu instituțiile de învățământ din sector, centrele culturale, bibliotecile, cluburile sportive și organizațiile de tineret, care au inclus evenimente artistice și acțiuni de caritate dedicate familiilor vulnerabile. În februarie, sub genericul „Ciocana crește, citește”, au avut loc programe de promovare a lecturii, întâlniri cu scriitori și activități dedicate omagierii lui Grigore Vieru.
În primăvară, sectorul a găzduit festivaluri, expoziții, proiecte sociale, evenimente culturale și acțiuni educative. Un moment de amploare a fost marcată Ziua Familiei, privind activități pentru părinți și copii, starturi vesele, maratonul „Alergăm împreună” și ateliere tematice. Ziua Internațională a Copilului a reunit peste 1.000 de participanți din 14 evenimente desfășurate la Port Mall, amfiteatrul Ciocana și pe aleea Mircea cel Bătrân, cu spectacole, ateliere, jocuri, competiții sportive și activități creative.
Totodată, Pretura a menținut o colaborare constantă cu tinerii de la Centrul Municipal de Tineret Ciocana, care au fost implicați în traininguri, voluntariat, seri de film și proiecte civice, iar sportul a rămas o prioritate pentru numeroase turnee, maratoane, starturi vesele. În paralel, au avut loc activități patriotice, programe dedicate veteranilor și comemorărilor eroilor, în parteneriat cu asociațiile de veterani din sector. În amfiteatru, care a fost inaugurat recent, a devenit principalul centru comunitar pentru spectacole, filme în aer liber, seri culturale și recitaluri.
Toate aceste rezultate au fost posibile datorită colaborării dintre entitatea publică locală și instituțiile din sector, agenți economici, asociațiile obștești și locuitorii Ciocanei, consolidând o comunitate activă, unită și implicată. În perioada estivală au fost desfășurate turneul municipal de șah și joc de dame pentru seniori, o activitate care a avut un impact pozitiv deja ani de rând consecutiv.
Am mai desfășurat o activitate, o seară de dans în aer liber pentru persoanele în etate, care a avut un impact la fel de pozitiv pentru ei. Evenimentele au adus împreună membrii comunității, oferindu-le ocazia de a se bucura de muzică, mișcare și socializare, într-un cadru plin de voie bună. Ținem să menționăm că la data de 19 septembrie 2025, pe aleea centrală a bulevardului Mircea cel Bătrân, a fost inaugurată o sculptură simbolică, realizată la inițiativa Uniunii Naționale a Executorilor Judecătorești și susținută de Primăria Municipiului Chișinău. Lucrarea transmite un mesaj puternic pentru responsabilitatea părinților față de copii și sprijinul de care societatea trebuie să-l ofere acestora.
Pe lângă inițiativele culturale și sportive, în sector au continuat și activitățile sociale și comunitare, menite să sprijine locuitorii și să le ofere asistență persoanelor aflate în dificultate. De fiecare dată, Pretura sectorului Ciocana susține producătorii locali și micii antreprenori prin organizarea târgurilor desfășurate atât pe aleea Mircea cel Bătrân, cât și pe alte locații. Totodată, în parteneriat cu AMET Ciocana și Centrul Național de Transfuzie a Sângelui, pe parcursul anului au avut loc opt acțiuni de donare de sânge, implicând aproximativ 550 de donatori.
Cantina socială a continuat să ofere sprijin permanent beneficiarilor. Lunar au beneficiat de această oportunitate circa 100 de persoane, cu actualizarea regulată a listelor pentru a asigura acces echitabil. Prânzurile calde sunt asigurate din bugetul primăriei prin intermediul combinatului „Adolescența”. În cadrul acțiunilor de caritate, au fost oferite prânzuri calde și colete în colaborare cu asociațiile obștești. Totodată, cu Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități au fost oferite colete cu produse alimentare pentru adulți și copii.
Sectorul Ciocana a continuat, de asemenea, să desfășoare acțiuni de comemorare și suport menite să consolideze coeziunea comunității și să ofere sprijin celor aflați în dificultate. Beneficiind de aceste inițiative aproximativ 500 de persoane, printre acestea se numără Ziua comemorării celor căzuți în războiul din Afganistan, comemorarea victimelor catastrofei de la Cernobîl, comemorarea eroilor căzuți în conflictul armat din 1992, comemorarea foștilor deportați și deținuți politici.
Pentru anul 2026, Pretura și-a stabilit o serie de proiecte prioritare, menite să îmbunătățească infrastructura, spațiile publice și calitatea vieții în diverse cartiere ale sectorului. Proiectul emblematic, „Dezvoltarea infrastructurii urbane”, vizează extinderea și modernizarea arterelor principale ale sectorului,
bulevardul ca fiind Mircea cel Bătrân și strada Industrială, reprezentând una dintre cele mai importante investiții pentru mobilitate și confortul locuitorilor.
Pe lângă acest proiect major, în plan sunt incluse lucrări extinse de reabilitare a curților de bloc, modernizarea trotuarelor și a iluminatului public, precum și dezvoltarea zonelor verzi și crearea de spații sigure și accesibile pentru copii, tineri și întreaga comunitate. Printre proiectele planificate se numără lucrări de reparație curentă a curților de bloc, renovarea trotuarelor din strada Igor Vieru, Voluntarilor, Petru Zadnipru, Maria Drăgan, Ginta Latină, Sărghidava, Ciocana, Podul Înalt, reabilitarea Parcului Pădurea Râșcani cu reamenajarea trotuarului tranzitoriu.
Construirea unei rampe de acces pentru persoanele cu mobilitate redusă din parcul Pădurea Râșcani, reabilitarea spațiului public din strada Ișnovăț 13, prelungirea aleei cu renovarea adiacențelor din strada Meșterul Manole. Anul 2025 a fost unul al dezvoltării accelerate în sectorul Ciocana, cu infrastructură modernă, spații verzi extinse și o comunitate activă. Pretura sectorului își afirmă angajamentul de a continua implementarea proiectelor de modernizare, de a dezvolta spațiile publice și de a sprijini locuitorii. Ne propunem ca fiecare locuitor să se bucure de un mediu urban sigur, accesibil și confortabil. Privim spre 2026 cu proiecte ambițioase și determinare de a transforma sectorul într-un spațiu mai prietenos pentru comunitate. Vă mulțumim pentru atenție!
Ion Ceban: Mulțumesc mult, doamna pretor. Vă rog, doamna Munteanu.
Violeta Munteanu: Mult stimate domnule primar general, stimată doamnă pretor, onorată asistență. Vă prezint informația cu privire la activitatea instituției medico-sanitare publice Asociația Medicală Teritorială Ciocana. Activitatea instituției decurge obișnuit, ritmic, cu acordarea asistenței medicale primare de ambulator și acordarea asistenței medicale specializate de ambulator, populației din sectorul Ciocana și suburbiilor adiacente. Scopul nostru este de a asigura calitatea serviciilor medicale prestate și creșterea gradului de satisfacție a beneficiarilor de servicii medicale.
Săptămânal, în cadrul instituției se înregistrează circa 11.000 de vizite la medicii de familie și la medicii specialiști. Astfel, pe parcursul ultimei săptămâni au fost înregistrate peste 5.300 de vizite la medicii de familie și peste 5.800 de vizite la medicii specialiști. Totodată, au fost prestate și peste 2.000 de vizite la copii și circa 250 de vizite la domiciliu.
Pentru a beneficia de asistență medicală primară, la medicii de familie, cât și la medicii de specialiști, populația din sectorul Ciocana are posibilitatea de programare. Programarea poate fi efectuată pe parcursul întregii zile de muncă prin mai multe moduri: prin telefon, la adresare directă sau online. La momentul de față, posibilitatea de consultație a unui medic de familie este posibilă în circa 4-5 zile, iar la un medic specialist în circa 10-12 zile.
La capitolul situației epidemiologice, vreau să menționez că morbiditatea prin infecții respiratorii acute este una sensibilă. Pe parcursul ultimelor săptămâni se înregistrează o creștere a numărului de cazuri de infecții respiratorii acute, dar și a numărului de bronșite și bronhopneumonii. Astfel, pe parcursul ultimei săptămâni au fost înregistrate 65 de cazuri de infecții respiratorii acute, iar ponderea cea mai mare a infecțiilor aparține copiilor și este de circa 80%.
La fel și din numărul de bronșite și bronhopneumonii, de 18 cazuri înregistrate pe parcursul ultimei săptămâni, 10 cazuri sunt înregistrate la copii. A fost înregistrat și un caz de gripă, iar cazuri de COVID-19 nu au fost înregistrate. Referitor la vaccinarea antigripală, vreau să menționez că toate dozele recepționate de la Centrul de Sănătate Publică au fost administrate populației, iar vaccinări împotriva infecției cu COVID-19, pe parcursul ultimei săptămâni au fost vaccinate 344 de persoane.
Totodată, în perioada menționată au fost depistate și alte infecții respiratorii acute, cum ar fi: două cazuri de tuberculoză. În aceste cazuri, medicii de familie lucrează în focare la domiciliu pentru examinarea persoanelor contactate. 14 cazuri de varicelă, în preponderență la copii, și trei cazuri de boli diareice acute.
Referitor la alte activități, vreau să menționez că instituția noastră prestează vizite la domiciliu în cadrul îngrijirilor medicale la domiciliu, persoanelor țintuite la pat. Astfel, pentru anul 2025, au fost contractate cu Compania Națională de Asigurări în Medicină 3500 de vizite, iar la finele lunii noiembrie am prestat deja peste 3400 de vizite persoanelor țintuite la pat.
Instituția a fost dotată și cu un sistem video-endoscopic modern pentru gastroscopie, achiziționat cu suportul financiar al Companiei Naționale de Asigurări în Medicină, din cadrul proiectului investițional din Fondul de dezvoltare și modernizare a prestatorilor publici de servicii medicale. Valoarea totală a proiectului a fost de peste 1,1 milioane de lei.
La data de 13 noiembrie, cu prilejul Zilei Naționale a Tineretului, de comun cu Pretura sectorului Ciocana și voluntarii Centrului de Sănătate Prietenos Tinerilor și alți invitați, au fost organizate activități culturale și educative, menite să valorifice potențialul tinerilor și să încurajeze participarea civică. La 14 noiembrie a fost marcată Ziua Mondială a Diabetului Zaharat, în cadrul căreia peste 300 de persoane au fost testate cu teste rapide la glicemie.
La data de 23 noiembrie, instituția a asigurat prezența lucrătorului medical în cadrul proiectului sociocultural de weekend, dialog între generații. Vreau să menționez că, conform ordinului Ministerului Sănătății, în perioada lunilor noiembrie și decembrie, în cadrul instituției, la locul de muncă, se petrece instruirea medicilor de familie și asistenților medicali de familie în domeniul sănătății mintale, prin utilizarea ghidului OMS MHGAP.
La data de 28 noiembrie, AMT Ciocana, în parteneriat cu Pretura sectorului Ciocana și Centrul de Transfuzie a Sângelui, au organizat ziua de donare voluntară a sângelui, la care au participat 51 de donatori. Totodată, în fiecare an, la 1 decembrie este marcată ziua de combatere a HIV/SIDA și anul acesta a fost marcat prin mai multe activități: un flashmob, trei activități instructiv-educative, dar și deplasarea echipei mobile a Centrului de Sănătate Prietenos Tinerilor la Colegiul de Criminologie, Administrare și Drept „Valeriu Bujor”, unde au fost efectuate mai multe activități, printre care: testarea rapidă la infecția HIV/SIDA, repartizare de contraceptive și materiale informative, au beneficiat de consultul medicului ginecolog și consultare psihologică, în total 40 de beneficiari.
Vreau să menționez că medicii de familie, de comun cu asistentele medicale, pe parcursul anului au depus un efort pentru a cuprinde populația din sectorul Ciocana cu control profilactic. Astfel, la finele a 11 luni, avem o acoperire de peste 80% din populație eligibilă cu examen profilactic. În continuare, ne propunem și urmează să acordăm servicii medicale calitative și accesibile populației din sectorul Ciocana, să pregătim rapoartele de activitate pentru anul care se încheie și planuri de activitate pentru anul ce urmează, dar și să finalizăm contractarea serviciilor medicale pentru anul 2026 cu Compania Națională de Asigurări în Medicină și cu alte instituții medicale prestatori de servicii medicale.
În final, în numele doamnei director și a tuturor colegilor, vă mulțumim pentru proiectul de amenajare a zonei adiacente a AMT Ciocana din strada Vadul lui Vodă 80 și pentru instalarea bradului și decorațiunilor destul de frumoase în fața instituției cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Raport finalizat, vă mulțumesc pentru atenție!
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Doamna Munteanu, transmiteți salutări doamnei director și mulțumiri domnului Crușinschi, înainte de a face intervenția dumneavoastră. Văd că în continuare cineva tot încearcă să schimbe accentele. Ne scrie lumea că cei de la PAS deja se ocupă de sistemul educațional din municipiul Chișinău. Atrag atenție la cursuri în această privință publice, la birocrația pe care o întâmpină profesorii.
Eu am doar un singur lucru să spun în această privință. Este adevărat că numărul copiilor în instituțiile educaționale din municipiul Chișinău crește. În ultimii câțiva ani avem o creștere totală de peste 20.000 de copii, dacă luăm de la începutul mandatului când am ajuns împreună cu dumneavoastră, grație încrederii cetățenilor, să administrăm acest oraș. Asta ar însemna o creștere cu peste 25% din numărul total al elevilor pe care îl avem în școlile din municipiul Chișinău.
Eu știu un singur lucru, că acest fapt se datorează degradării localităților din Republica Moldova. Oamenii fug de la sate, oamenii fug din orașe, oamenii fug în municipiul Chișinău, pentru că aici este o calitate mai bună a serviciilor educaționale, pentru că aici este o calitate mai bună a infrastructurii, pentru că aici este o calitate mai bună a serviciilor medicale și multor altor lucruri. Oamenii nu fug din localitățile Republicii Moldova de atâta că acolo le este bine.
Iar în localitățile din Republica Moldova, în Republica Moldova, responsabil de confortul cetățenilor este Guvernul, Parlamentul, Președinția și alte instituții. Atunci când cineva încearcă să arate cu degetul la Primăria Municipiului Chișinău, să se uite în primul rând în ograda lor. Pentru că, repet, ei sunt responsabili de calitatea vieții oamenilor în localitățile din țară. Oamenii fug peste hotare sau vin la Chișinău nu de viață bună și nu de vremuri bune.
Decizia de a închide zeci de școli în ultima perioadă care a fost și decizia de a închide școli peste 70 în anul viitor este grație faptului că oamenii pleacă masiv de acolo de unde sunt. Subiectul numărul doi, legat de birocrația în instituțiile educaționale, pentru că am văzut că cineva vorbește și despre asta. Birocrația în instituțiile educaționale, ca fost funcționar în cadrul ministerului și ca autor sau coautor a cinci ediții a codului educației. Sper să văd și ce se prezintă în scurt timp și sper să fie și ceva știri bune în acest sens, în acest cod. Dar birocrația ține nemijlocit de competențele Ministerului Educației. Începând cu rapoartele și finalizând cu multe alte lucruri care se întâmplă și care sunt cerute de la pedagogi, responsabil este ministerul.
Am văzut că ne spune cineva că ne va ajuta cu acele două instituții educaționale, lăsând deoparte de ce acele două instituții educaționale nu mai funcționează în acest sens mai departe. Pentru că nu sunt copii în acele instituții educaționale pe care ministerul, cu asemenea formulă de „iată vă ajutăm, vi le transmitem”. Mi le transmiteți? Am spus că vom examina, vă spunem mulțumesc. Sperăm să le transmiteți cu tot cu surse financiare pentru întreținerea acestora și dezvoltarea acestora. Pentru că avem un precedent când Gavriliță a garantat, dar de achitat trebuia să achite Primăria Municipiului Chișinău.
Și da, suntem gata împreună să dezvoltăm acest domeniu. Iar în ceea ce ține de concursuri la anumite funcții publice, cei care au numit în aceste funcții verișori și verișoare și tot felul de oameni interpuși, v-aș ruga aceste recomandări să le păstrați în primul rând pentru dumneavoastră. Iar noi în continuare vom gestiona situația așa cum considerăm că este corect.
Eu vă mulțumesc, domnul Pavaloi. Am să vă rog foarte mult, la următoarea ședință a Consiliului Municipal Chișinău, să prezentați planul cu toate detaliile, pentru că noi acest plan îl transmitem ministerului de mai mult timp. Doar că cineva nu vrea să vadă aceste lucruri. Inclusiv cu analiza rețelei școlare din municipiul Chișinău, cu investițiile care au fost făcute în ultima perioadă, atât în raza orașului, cât și în suburbiile capitalei.
Cu acele viziuni de dezvoltare a rețelei educaționale și a infrastructurii educaționale în ansamblu, cu acele proiecte care sunt de eficientizare energetică, de reducere a costurilor și de creștere a calității.
Vă rog foarte mult, dacă va fi ședința mâine, atunci mâine, dacă nu mâine, atunci când urmează să fie. Și chemați-i pe cei care le place să vorbească de la microfoane ca să intre în detalii. Și chiar mi-aș dori și o analiză comparativă cu ceea ce s-a făcut la nivel de țară. Dacă este tot să vorbim în acești parametri și indicatori. Și invitați și colegii din sectoare, invitați și colegii din suburbii, unde este nevoie, ca să fie prezentat cât se poate mai amplu acest subiect. Înainte ca cineva să ne facă anumite recomandări. Da, ținem cont de aceste lucruri, dar ne-am dori foarte mult ca cei care ne fac aceste recomandări să aibă rezultate la nivel de țară.
Și, totodată, un îndemn către cei care nu mai pot de a ne transmite tot felul de mesaje. În primul rând, aveți grijă de calitatea sistemului educațional la nivel de țară. Unu. Doi, vedeți ce se întâmplă cu școlile închise, inclusiv în acelea școli în care s-au făcut investiții în ultima perioadă, fie că-s de la bugetul public național, fie prin proiecte de investiții transfrontaliere, în cooperare cu partenerii. Și da, nu în ultimul rând, avem așa categorii ca pedagogi, dădaci, educatori, bucătari, care astăzi au o salarizare precară. Și acest lucru îi face pe oameni să părăsească în primul rând localitățile din care fac parte, din care locuiesc, ținând cont de faptul că nu mai pot face față scumpirilor în lanț, a creșterii prețurilor, a tarifelor și a multor altor lucruri. Iar după asta o să revin cu alte detalii. Domnul Cruțenschi, vă rog.
Andrei Cruțenschi: Domnule Primar General, stimați colegi, vă prezint raportul de activitate a Direcției Educație Ciocana pentru perioada de referință. Direcția gestionează o rețea educațională diversă și complexă, formată din 49 de instituții de învățământ, între care 25 de instituții preșcolare, 22 de instituții preuniversitare și două instituții extrașcolare. 35 de instituții sunt în subordinea Direcției de sector, iar altele 14 instituții sunt la autonomie financiară. Investițiile în instituțiile educaționale sunt în continuă creștere. Dacă în anul 2021 acestea erau de 5,4 milioane, în 2023 au ajuns la 8,2 milioane, iar în 2025, suma investițiilor a ajuns la 24,6 milioane de lei.
În anul curent au fost realizate mai multe lucrări de reparație, menite să asigure condiții pentru copii și elevi și modernizarea instituțiilor, cum ar fi: Școala primară 83, reparația capitală a blocului alimentar și a sălilor de mese pentru 1027 de elevi, instalarea sistemului de ventilație în instituții, reparația grupului sanitare moderne.
Școala primară 82 a participat și a beneficiat de proiectul „Buget Civil”, reamenajarea unui teren de joacă pentru copii. Liceul Teoretic „Petru Zadnipru”, reamenajarea clasei de educație tehnologică în sală de sport, reparația casei scării, etajele 1-4. Grădinița de copii 161 „Gimnaziu Național” a beneficiat de reparația capitală a acoperișului. Cinci instituții preșcolare au beneficiat de proiectul municipal construcția a 18 pavilioane moderne în valoare de 2.795.000. Alte patru instituții preșcolare au beneficiat de reparația integrală a rețelelor inginerești și alte lucrări de reparație, cum ar fi: grădinița 67 - construcția gardului, grădinița 225 - construcția și modernizarea bazinului de înot pentru copii, Centrul de Creație „Ghiocel” - reparația sălii de dans și a acoperișului.
Un alt aspect principal, procesul de alimentație în instituție, care este monitorizat zilnic. Evaluăm constant calitatea produselor alimentare, certificatele de calitate, conformitatea produselor, condițiile de depozitare, întocmirea meniului zilnic și respectarea normelor de gramaj al bucatelor finite. Ne asigurăm că fiecare copil să beneficieze de o alimentație gratuită, sănătoasă și echilibrată.
Cu referire la agentul termic, toate instituțiile din subordine dispun de agent termic corespunzător pentru desfășurarea procesului educațional în sezonul rece. La campania de salubrizare, curățenia generală de toamnă, pentru perioada 22 septembrie - 30 noiembrie, au participat activ 1962 de angajați la acțiuni de curățenie și întreținere a teritoriilor, unde au fost salubrizate 192.000 de metri pătrați din teritoriul aferent și 158.000 de metri pătrați din teritoriul adiacent.
La fel, aș vrea să menționez că toate instituțiile preșcolare din sector sunt aprovizionate cu apă potabilă de calitate pentru copii, conform contractului anual care include verificări de laborator și serviciu de mentenanță regulat. La fel, au fost procurate în urma procedurii de achiziții, cadouri pentru 5.718 copii din instituțiile preșcolare care vor beneficia de acestea la matineile de iarnă.
Și referitor la transparența instituțională, direcția și instituțiile din subordine asigură informarea comunității prin paginile oficiale web, rețelelor sociale și anume: publicarea informațiilor de interes public, reflectarea activităților și proiectelor, prezentarea rapoartelor financiare, notelor contabile, procedurilor de achiziții și alte informații utile pentru comunitate. Vă mulțumim de atenție și și de susținere. Raport finisat. Până aici.
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Doamna Martîniuc, vă rog.
Vasilisa Martîniuc: Bună ziua, domnule primar, doamna pretor. Direcția Asistență Socială a sectorului Ciocana își desfășoară activitatea conform planului de acțiuni aprobat pentru anul 2025, prin acordarea serviciilor și prestațiilor sociale.
Pe parcursul acestei perioade au beneficiat de asistență socială 7.461 de beneficiari. Din cadrul serviciilor sociale fac parte serviciile sociale primare, cum ar fi: serviciul de asistență socială comunitară, care este de fapt baza asistenței sociale. De asemenea, avem serviciul de îngrijire socială la domiciliu. În cadrul acestui serviciu au fost deserviți pe parcursul anului 232 de beneficiari și realizate 18.480 de vizite la domiciliu.
Serviciul de alimentare cu prânzuri pentru persoanele socialmente vulnerabile. Prin intermediul acestui serviciu am acordat 5.936 de prânzuri pe parcursul anului. La fel avem și serviciul de asistență umanitară. Pe parcursul perioadei raportate au beneficiat 85 de persoane de pachete alimentare.
Din cadrul serviciilor sociale fac parte și serviciile sociale specializate. Acestea fiind asigurarea cu bilete de reabilitare, recuperare medicală. Pe parcursul acestui an, de bilete de recuperare au beneficiat 227 de persoane prin intermediul Centrului de reabilitare a persoanelor vârstnice și persoanelor cu dizabilități adulte, Speranța din orașul Vadul lui Vodă.
De asemenea, 148 de persoane au fost asigurate cu articole ortopedice și mijloace ajutătoare tehnice, cum ar fi cărucioare, premergătoare și alte necesități. Din gama prestațiilor sociale fac parte ajutorul material. De această prestație au beneficiat 648 de familii, ajutorul unic acordat o dată în an. De asemenea, ajutorul social, de această prestație au beneficiat 123 de familii, fiind acordată lunar pe parcursul anului.
Avem și compensație pentru serviciile de transport. Total beneficiari am avut pe parcursul anului 4.089 de persoane cu dizabilități, dintre care 892 de persoane sunt cu dizabilități severe, 2.795 de persoane cu dizabilitate accentuată și 402 copii cu dizabilități.
Începând cu luna noiembrie și până în prezent, prin intermediul direcției au beneficiat de înregistrare asistată 4.770 de cetățeni la stabilirea compensației la energie termică sub formă de plată monetară. De asemenea, 26 de persoane au beneficiat de înregistrare asistată la domiciliu prin intermediul asistenților sociali și a echipei mobile. Atât, raport finalizat. Mulțumesc.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, doamna Martîniuc. Vă rog, doamna Mitreușanu.
Ludmila Mitreușanu: Stimate domnule primar, doamnă pretor, onorată asistență, vă prezint raportul de activitate al Direcției pentru Protecția Drepturilor Copilului pentru anul 2025. Conform planificării anuale, în anul curent au fost proiectate cinci obiective generale pe care s-a axat activitatea direcției.
În contextul realizării acestor obiective, în vizorul autorității tutelare au apărut 2.266 de copii. Dintre ei, în monitorizarea serviciilor direcției avem actualmente 60 de copii în serviciul de tutelă-curatelă. Tot 60 de copii beneficiază de indemnizația lunară în mărime de 1.400 de lei. De indemnizație zilnică și de abonamente pentru călătorie în transportul public beneficiază 18 copii. Suplimentar, copiii adoptați în vizorul autorității tutelare la moment sunt în evidență 68 de copii, care beneficiază de indemnizație lunară de 800 de lei, 40 de copii din ei. Solicitanți la adopție în evidență în așteptare avem actualmente 18.
În serviciile de îngrijire alternativă ale autorității tutelare, la moment avem 34 de copii, pe care ne propunem în anul ce urmează să îi reintegrăm și să identificăm servicii de tip familial pentru a le asigura creșterea în mediul familial. Printre serviciile oferite de autoritatea tutelară evidențiem și serviciul juridic și în calitate de pedagog, psiholog în inspectoratele de poliție, procuratură, instanța de judecată am asistat 264 de copii și 102 în calitate de reprezentanți legali.
Acțiuni înaintate cu privire la luarea copiilor de la părinți am avut 30, cu privire la decăderea din drepturi părintești - 7 și 141 de referințe privind stabilirea domiciliului sau decăderea din drepturile părintești. Misiunea autorității tutelare este de a preveni separarea copiilor de familie. În acest scop au parvenit 820 de solicitări, sesizări privind neglijarea, violența psihică, sexuală asupra copiilor, dintre care, în baza acestora, de fapt, au fost luați în evidență 128 de copii, actualmente 46 deja au fost scoși din evidență.
De asemenea, în contextul prevenirii și asigurării serviciilor pentru copii, în Ciocana avem trei centre comunitare pentru copii și familie și două centre de zi pentru copii în situație de risc. Aceste trei centre comunitare sunt frecventate de aproximativ 350 de copii. Suplimentar remarc că au fost realizate 432 de activități cu copiii în centrele respective și 36 de activități cu părinții.
În același scop de a preveni separarea copiilor de părinți, familiile au fost incluse în serviciul de sprijin financiar și anume 547 de copii au beneficiat de suport financiar. Din ei 41 sunt copii refugiați. În total, suma oferită în contextul sprijinului financiar a fost de 1.416.000.
De asemenea, în contextul prevenirii separării și oferirii suportului pentru familii, au fost oferite prânzuri calde pentru copii și familiile lor, prin intermediul preturii sectorului Ciocana, scutece pentru familiile cu copii încadrați în grad de dizabilitate, rechizite școlare, ghiozdane și încălțăminte cu suportul organizațiilor non-guvernamentale pentru 80 de copii, vouchere alimentare și igienice pentru copii de la organizația Terre des Hommes la 116 copii, colete alimentare și îmbrăcăminte prin intermediul instituțiilor de învățământ în campaniile de oferire a suportului pentru copii și suport pentru familiile cu copii reintegrați în familie biologică prin intermediul Direcției Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului.
În săptămâna ce urmează, ne propunem desfășurarea a două ateliere de lucru în scopul îmbunătățirii mecanismului intersectorial de intervenție și asistență a copiilor și instruirea a echipelor multidisciplinare pentru a planifica și a ne coordona activitățile în scopul prevenirii riscurilor asupra copiilor. Raport încheiat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, doamnă director. Vă rog, domnul Manolachi.
Vasile Manolachi: Stimate domnule primar general, doamnelor viceprimari, onorată asistență, stimați colegi, vă prezint raportul de activitate a secției amenajare și întreținere a spațiilor verzi Ciocana pe perioada de toamnă a anului curent.
Secția de amenajare și întreținere a spațiilor verzi Ciocana a activat în conformitate cu atribuțiile funcționale a Întreprinderii Municipale Asociației Gospodăriilor Spațiilor Verzi și cu programul de activitate stabilit pentru sezonul de toamnă. Așadar, secția dispune de un efectiv la moment de 51 de angajați, cu prezența zilnică la lucru în medie de 45-47 de muncitori, fapt care ne permite menținerea ritmului de lucru necesar pentru executarea lucrărilor sezoniere.
Dacă să luăm pe compartimente, secția a obținut următoarele rezultate: La plantarea arborilor, au fost plantați pe teritoriul sectorului Ciocana circa 393 de bucăți. Arbuști ornamentali, plantați 4.336 de bucăți de diferite specii. Lavandă plantată 739 de bucăți. Totodată, au fost plantate flori multianuale, cum sunt crizantemele, violele și alte specii utilizate în amenajarea spațiilor verzi.
Pe parcursul dării de seamă, au fost efectuate lucrări zilnice în perioada de întreținere a spațiilor verzi, după cum urmează: greblarea și evacuarea frunzelor uscate. Au fost evacuate 84 de rute. Strângerea gunoiului ocazional, pe o suprafață de 59 de hectare, zilnic. Evacuarea gunoiului din zonele verzi, străzi, scoarele gestionate.
Totodată, odată cu finisarea proiectului de instalare a sistemului de irigare de către Pretura sectorului Ciocana, au fost executate lucrări de pregătire a solurilor pentru gazon, semănarea gazonului pe o suprafață de 25 de metri pătrați. Pe la finele anului curent, planificăm în continuare următoarele intervenții: plantări în continuare a arborilor pe proiectele finisate de către Pretura sectorului Ciocana, cum sunt aleea Ciocana, bulevardul Mircea cel Bătrân, strada Ginta Latină și alte aliniamente stradale din sector.
Totodată, planificăm lucrări de curățenie și igienizare a arborilor pe teritoriul aferent spațiilor verzi, precum și Parcul Pădure Râșcani, Parcul Pădure Nicolae Milescu Spătaru. Pentru executarea lucrărilor zilnice, sectorul utilizează șase unități de transport pentru evacuarea, transportul de material dendrologic și alte activități de intervenție.
Totodată, sectorul de amenajare Ciocana este pregătit pentru intervenție în perioada sezonului de iarnă, având în stoc circa 20 de tone de nisip, 10 tone de material antiderapant, utilaj pregătit integral pentru intervenții operative în caz de necesitate. Și în concluzie, aș vrea să menționez, în baza lucrărilor executate în anul 2025, secția de amenajare Ciocana constată că obligațiunile funcționale și programul de activitate stabilit pentru perioada raportată a fost realizată integral. Volumul lucrărilor de plantare, salubrizare și întreținere a spațiilor verzi a fost efectuat conform graficelor aprobate, iar intervențiile suplimentare necesare au fost gestionate operativ. Domnule primar general, raportul finanțat. Mulțumesc.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Stoica, vă rog.
Igor Stoica: Domnule primar general, colegi, Serviciul Locativ Ciocana este un serviciu tehnic cu un număr de listă de 119 angajați și 17 unități specializate de transport. Scopul principal este de a presta servicii calitative ce duc la sporirea nivelului de confort al locuitorilor sectorului Ciocana și oaspeților acestora. Activăm pe trei dimensiuni de bază: Primul: lichidarea avariilor în zilele de odihnă și pe timp de noapte la sistemele inginerești intrabloc. Doi: salubrizarea mecanizată și manuală a stațiilor publice. Trei: salubrizarea manuală și igienizarea spațiilor publice și a stațiilor transportului public și a platourilor de acomodare a gunoiului, cu sortarea și separarea deșeurilor respective.
Totodată, realizăm o sumedenie de lucrări suplimentare și anume: confecționarea rampelor de acces pentru persoane cu mobilitate redusă și cărucioare pentru copii, colectarea și încărcarea frunzelor cu ajutorul aspiratorului atașabil, igienizarea periodică a ariilor pietonale și intervenții operative în caz de calamități naturale, după caz. Colectarea și evacuarea anvelopelor uzate, betonelor și a dispozitivelor improvizate din sector.
Demolarea construcțiilor neautorizate cu readucerea terenului în starea inițială și amenajarea ulterioară după caz. Recondiționarea și menținerea mobilierului urban, circa 100 de bănci reparate și recondiționate capital și 100 noi instalate în sector. Terenuri de sport și de joacă pentru copii, la fel, peste 100 de elemente procurate noi și instalate și peste 100 de elemente reabilitate și instalate cap-coadă.
La fel, a fost un obiectiv interesant, cum sunt binoclurile panoramice. Le-am reabilitat și le-am instalat din nou. Instalarea la adresa bulevardul Mircea cel Bătrân 5/2 a unui teren de joacă pentru copii, oferit drept cadou de Ambasada Statului Israel. Salubrizarea repetată a spațiilor adiacente, băncilor de odihnă și a coșurilor de gunoi plasate pe arterele principale ale sectorului. Salubrizarea manuală a parcărilor publice din sector.
Efectuarea lucrărilor periodice de sezon: coșire, evacuarea frunzișului, aplicarea materialului antiderapant. Suport operațional și logistic la diferite evenimente tematice din sector. Realizarea proiectului de energie durabilă Smart City. Aleea centrală, în imediata apropiere de Mircea cel Bătrân numărul 6, încărcarea telefoanelor mobile cu ajutorul panourilor fotovoltaice. Amenajarea și reabilitarea trotuarelor. Amenajarea platourilor de acumulare a deșeurilor și accesele la aceste platouri. Ultimele exemple, lucrări efectuate la Maria Drăgan 8/1, Podul Înalt la două adrese, sunt în total peste 20 de adrese.
Construirea pereților de consolidare și de sprijin. Reparația cosmetică a amfiteatrului și a subteranei din strada Alecu Russo. Și foarte multe alte lucrări mărunte, dar extrem de importante și îndeplinite cu foarte mare grijă pentru sector. Conlucrarea cu serviciile conexe la cel mai înalt nivel, precum și timpul record de reacție la orice solicitare. Dacă în linii generale, atât, raport finalizat. Mulțumesc.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Stoica, domnul Donici, vă rog.
Adrian Donici: Bună ziua, domnule primar, stimați colegi. În anul 2025, Întreprinderea Municipală Exdrupo a desfășurat un șir de lucrări de întreținere, reparații și intervenții operative pe teritoriul sectorului Ciocana, având drept scop asigurarea circulației în condiții de siguranță și menținerea infrastructurii rutiere în stare corespunzătoare.
S-au efectuat lucrări de salubrizare mecanizată și manuală a arterelor rutiere, inclusiv curățarea de nămol, alăturarea gunoiului și deblocarea căilor de acces după calamitățile naturale produse în cursul anului. Aceste acțiuni au contribuit la restabilirea circulației și la prevenirea deteriorării suplimentare a infrastructurii.
Au fost executate lucrări de plombare a gropilor pe arterele principale și secundare ale sectorului și lichidate situațiile de avariere pe o suprafață totală de aproximativ 800 de m². Ce ține de lucrări de reparație și modernizare a infrastructurii, pe strada Ave Maria a fost construit trotuarul nou și asfaltat undeva pe 380 de m². A fost restabilit accesul din parcul strada Dimo, unde au fost montate borduri noi și restabilit învelișul asfaltic în jur de 900 de m².
Strada Maria Drăgan, tronsonul dintre Vadul lui Vodă și strada Ciocana, unde a fost decapat stratul deteriorat, frezat, am montat un circa 1500 de borduri noi, restabilire și ridicare la cota necesară a fântânilor și receptoarelor pluviale și unde a fost asfaltată partea carosabilă de aproximativ 11.700 de m. Lucrările efectuate în anul 2025 au contribuit semnificativ la îmbunătățirea infrastructurii rutiere din sectorul Ciocana. Și intervențiile operative, reparațiile capitale și acțiunile de întreținere au permis asigurarea unei circulații sigure și a unui nivel adecvat de confort pentru locuitori. Întreprinderea Municipală Exdrupo va continua monitorizarea și întreținerea rețelei stradale, precum și intervenții necesare în funcție de necesitățile sectorului. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Donici, vă rog.
Petru Donici: Bună ziua tuturor! Întreprinderea municipală Rețele Electrice de Iluminat „Lumteh”, sectorul Ciocana. Pe parcursul anului 2025 au fost efectuate lucrări de întreținere și modernizare a sistemului de iluminat conform planului anual de activitate. Au fost executate lucrări de reparație și modernizare a sistemului de iluminat pe următoarele străzi:
Strada Ginta Latină, tronson de la strada Spătaru până la bulevardul Mircea cel Bătrân, a fost montat cablul torsadat 950 de m, corp de iluminat tip LED 44 de bucăți, vopsirea suporturilor 22 de bucăți. Strada Lunca Bâcului, a fost montat cablu torsadat 2300 de m, corp de iluminat LED 89 de bucăți, vopsirea suporturilor 40 de bucăți, montarea pilon beton armat SK13, trei bucăți. Și a fost montat la cercul pe strada Uzinelor, intersecție cu strada Industrială, pilon de metal zincat 11 m cu trei corpuri de tip LED.
Pe strada Maria Drăgan, scuarul panoramic, s-a montat corp de iluminat de tip LED 12 bucăți și suport cu un braț 12 bucăți. Pe strada Ave Maria s-au montat piloni beton armat șase bucăți, cablu torsadat 320 de metri, corp LED șase bucăți. Totodată, s-au efectuat lucrări pe bulevardul Mircea cel Bătrân pe aleea pietonală. Montarea prizei pe pământ la piloni metalici 180 de bucăți și reparația corpurilor de iluminat tip LED.
Pentru îmbunătățirea iluminatului în curțile blocurilor, a fost instalat piloni metalici și corpuri LED pe următoarele adrese: Bulevardul Mircea cel Bătrân 12, colț cu strada Zadnipru 1; strada Igor Vieru 8; strada Mihail Sadoveanu 2, fracția 3; strada Ion Dumeniuc 26; strada Albăstreli 8 și strada Maria Drăgan 40. Conform planului anual, s-au făcut reparații curente la punctele de alimentare și s-au înlocuit contoare electronice pentru programare cu doi tarife, 77 de bucăți.
Au fost efectuate lucrări de montare a corpurilor LED și piloni la treceri pietonale pe străzile Meșter Manole, Vadul lui Vodă, Spătaru, Mihai Sadoveanu, Igor Vieru, Ion Dumeniuc și bulevardul Mircea cel Bătrân. La solicitarea Direcției Generale Mobilitate Urbană, au fost anexate la sursa de curent panouri informative, televizoare și iluminatul străzilor de așteptare a transportului public pe străzi Alecu Russo, Meșter Manole și bulevardul Mircea cel Bătrân.
Pe parcursul ultimei săptămâni, sectorul Ciocana este antrenat în pregătirea sărbătorilor de iarnă și anume, montarea, reparația și revizia elementelor de iluminat decorativ. Raportul finalizat, mulțumesc pentru atenție.
Ion Ceban: Mersi foarte mult. Colegii de la Apă Canal.
Anatolie Lichii: Onorată asistență, stimați colegi, sectorul de țări de apă Ciocana vă raportează privind lucrările de întreținere pe parcursul anului 2025. Un proiect important realizat în această perioadă este reabilitarea porțiunii de apeduct de diametrul 500 din parcul Râșcani, cu o lungime de 230 de m și construirea a patru cămine noi.
Fiind sector de exploatare și întreținere, prin intermediul dispeceratului central al S.A. „Apă-Canal Chișinău”, am recepționat 4.606 fișe de lucru, din care sunt cu săpături executate 622. Am mai înlocuit vane cu diametrul de 300 până la diametrul de 300, 19 bucăți. Am reparat vane, inclusiv profilaxia lor, am efectuat la 530 de bucăți. Înlocuirea hidranților s-a efectuat la 12 bucăți.
Reparația curentă a hidrantului s-a efectuat la 28 de hidranți. Înlocuirea țevilor s-a făcut la 293 de m. Înlocuirea branșamentelor s-a executat la 340 de m. Montarea trapelor de fontă s-a executat la 11 cămine existente. Capace din beton armat la 25 de cămine. Reparația căminelor în total a fost executată la 620 de cămine pe parcursul acestui an. Raport finalizat. Mulțumesc mult.
Ion Țugui: Bună ziua. Pe parcursul anului 2025, de către lucrătorii de la Ciocana au fost efectuate următoarele lucrări: înlocuirea țevilor de canalizare menajeră fecaloidă, orașul Stăuceni, strada Ave Maria, 47 m; orașul Stăuceni, strada Ave Maria, 629 de m; satul Colonita, strada Cincan Purbescu 2, 6 m; satul Tohatin, strada Sfântă Vineri, 6 m; strada Podul Înalt 20/1, 25 de m și satul Podul Mortului 23 m. Totuși, au fost efectuate circa 1125 de camere de vizitare a rețelelor de canalizare menajeră fecaloidă a blocurilor locative. A fost spartă 35 de tronsoane de canalizare și au fost efectuate 15 reparații capitale a căminelor de vizitare a canalizării menajere fecaloidă. Raportul finalizat. Vă mulțumesc pentru atenție.
Ion Ceban: Mersi foarte mult.
Gheorghe Harjo: Bună ziua, domnule primar. Bună ziua, stimați colegi. Voi raporta raportul de activitate al Regiei Autosalubritate pentru anul curent. Vreau să menționez că activitatea Regiei Autosalubritate se desfășoară în cadrul proiectului „Deșeuri municipale solide”, un proiect inițiat de către Primăria Municipiului Chișinău, finanțat de către primărie și finanțatori internaționali. Este un proiect ambițios.
Prima etapă a acestui proiect deja a fiind finalizată prin achiziția de 44 de autospeciale, care deja sunt integrate în flota Regiei Autosalubritate. În acest an, în sectorul Ciocana a demarat a doua etapă a acestui proiect, care prevede construcția unei noi stații de sortare dotată cu o linie modernă de selectare a deșeurilor.
Totodată, un proiect cu impact major asupra ecologiei este recultivarea depozitului de deșeuri care a activat în perioada 2010-2017 în sectorul Ciocana, care prevede captarea biogazului și prevenirea scurgerilor de levigat în apele subterane. În fiecare zi în sectorul Ciocana activează 10 autospeciale, dintre care avem șase autospeciale care operează cu tomberoane de 0,75 m³, trei autospeciale mari care operează cu tomberoane de tip european, dintre care una, două sunt implicate în deservirea sectorului agenților economici, fondului locativ și una în sectorul particular.
A 10-a autospecială este deservește sectorul deșeurilor selectate. Vreau să spun că șase dintre aceste autospeciale au fost achiziționate în cadrul proiectului „Deșeuri Solide Chișinău”. În sectorul Ciocana se implementează strategia de management integrat al deșeurilor, care prevede preluarea de la punctele de colectare, sortarea la stația de transfer cu care primăria municipiului a încheiat un parteneriat de public-privat și eliminarea prin depozitare la depozitul ecologic din comuna Țânțăreni.
În total, în sectorul Ciocana avem o infrastructură modernă, complexă de gestionare a deșeurilor, care prevede 112 platouri municipale, dintre care 98 sunt dotate cu tomberoane de tip european. 42 dintre aceste 98 sunt platouri modulare moderne și 56 platouri de tip deschis. Vreau să menționez că în platouri sunt instalate deșeuri și tomberoane pentru selectarea deșeurilor.
În total avem în sector circa 2502 tomberoane, dintre care 987 de unități tomberoane europene, 1520 de tomberoane 0,75 și avem și tomberoane de selecție. Tot un fapt îmbucurător este faptul că deja 30% din agenții economici au trecut la tomberoanele de tip nou european și europubele, ceea ce duce la modernizarea infrastructurii de de gestionare a deșeurilor.
Dintre provocările care le întâmpinăm pe parcursul activității este excesul de deșeuri la unele platouri ce aparțin fondului locativ și agenților economici, care le soluționăm cu ajutorul preturii de sector. De asemenea, în platformele municipale din la periferia sectorului, întâmpinăm depozitarea ilegală de deșeuri. Iarăși o problemă care o soluționăm prin închiderea acestor platouri și încheierea de contracte individuale cu gospodăriile în parte. Și o altă problemă ar fi blocările căilor de acces de către autoturisme parcate neregulamentar.
Printre obiectivele care le trasăm pentru anul viitor este închiderea treptată a camerelor de acumulare de la blocurile locative, pe care le avem în total 174 de blocuri locative cu 680 de tomberoane instalate, introducerea unei noi rute care să deservească tomberoanele de tip nou european și introducerea de asemenea a unei autospeciale și reacția rapidă și promptă la problemele care apar pe parcursul activității. Raportul finalizat. Vă mulțumesc.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Colegii de la Departamentul de Salvatori și Pompieri.
Vadim Anghel: Stimată audiență, bună ziua. Deci voi prezenta raportul de activități al Detașamentului Salvatori și Pompieri Ciocana. Raportor, comandantul detașamentului, Anghel Vădim. Deci, Detașamentul Salvatori și Pompieri Ciocana, în perioada de 11 luni, anul 2025, cu referire la misiunile de intervenție în cazul situațiilor excepționale și prevenirea lor, deci a realizat 952 de intervenții, dintre care au fost înregistrate 67 de cazuri de incendii, trei situații excepționale și patru incidente excepționale.
În acest număr de incendii, deci au fost înregistrate 43 în mediul urban și 25 în mediul rural. Cu regret, deci, ca urmare a acestor incendii, deci au fost înregistrate cinci decese și o persoană a fost traumată. Dacă ne referim la pagubele materiale care au fost înregistrate, deci prevalează pagubele salvate decât cele care au fost înregistrate în rezultatul intervențiilor în incendiilor.
Cu referire la activitatea de prevenire, deci Detașamentul Salvatori și Pompieri Ciocana și colegii din Inspectoratul General pentru Situații de Urgență au realizat campanii în scopul prevenirii și anume: minimizarea riscurilor de producere a incendiilor și a exploziilor în cazul exploatării buteliilor cu gaz, campanii cu privire la organizarea și desfășurarea măsurilor de prevenire a arderii de vegetație uscate. Cu părere de rău, anul acesta, deci am înregistrat un număr foarte mare de aceste intervenții la vegetație uscată.
Factorul fiind chiar și factorul uman sau condițiile climaterice care au dus la aprindere a vegetației uscate. Totodată, au fost realizate campanii cu privire la organizarea și desfășurarea măsurilor de prevenire în cadrul sărbătorilor de Paști, campanii cu privire la organizarea și desfășurarea măsurilor de prevenire în instituțiilor care în perioada estivală, deci în care în perioada estivală se odihnesc copiii. Deci, în special la Vadul lui Vodă, deci în orășelul Vadul lui Vodă avem aceste tabere de odihnă.
Au fost organizate campanii în scopul prevenirii în perioada estivală. Iarăși au fost axate pe perioada estivală, pe râul Nistru, deci în malul râului Nistru, în Vadul lui Vodă și în acele lacuri care sunt pe sectorul de serviciu, în sectorul Ciocana, în pădurea amplasată și în pădurile, mai bine spus, amplasate între sectorul Ciocana și Râșcani. A fost și la moment se desfășoară măsuri de prevenire în situații de urgență cu copiii în instituțiile de învățământ.
Totodată, și la moment se desfășoară o campanie de prevenire a incendiilor în sectorul locativ, în sezonul rece. În acest scop, deci Detașamentul Salvatori și Pompieri Ciocana au vizitat 2.260 de case de locuit. Au fost informate 9.294 de persoane, informați și instruiți 18.361 de copii. Înmânate 5.680 de pliante, recomandări, afișate 1.183 de viziere.
Totodată, în scopul diseminării informației de prevenire au fost publicate, au fost predate la stațiile radio, în special la piața Angro, care este în sectorul Ciocana, 42 de informații și pe rețelele de socializare 51 de informații. Raportul finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnul Anghel. Domnul Cerbu.
Anatolii Cerbu: Stimate domnule Primar General, stimată doamnă Pretor, onorată asistență, vă prezint raportul activității secției Rețele Termice Ciocana în sezonul de încălzire 2025. Pe parcursul sezonului, secția Rețele Termice Ciocana s-a constituit și a continuat activitate pentru asigurarea continuă a procesului de distribuție a energiei termice și a calității serviciilor prestate către consumatori, asigurând confortul termic în condiții de eficiență economică și de siguranță corespunzătoare, precum și a deservirea a 24 de puncte termocentrale, 88 de puncte termice individuale, 688 de noduri de elevatoare, cinci stații de pompare, cele mai performante în Ciocana.
45 de km de rețele termice primare, 45 de km de rețele secundare, 35 de km de rețea apă caldă menajeră. 493 de obiecte avem care noi le încălzim și asigurăm apa caldă. Sarcinile principale atribuite către S.R.T. Ciocana conform regulamentului de funcționare aprobat sunt: inspectarea zilnică a rețelelor termice secundare, primare, secundare și apcal de menajeră, stațiilor de pompare, organizarea și verificarea lucrărilor de depistare și lichidare operativă a scurgerilor apei de rețea în conducte și anume verificarea respectării normelor stabilite în consum, a clădirii și noduri de levatoare în blocuri locative, asigurarea unui regim termic economic și de calitate a funcționării utilajului de termificare al consumatorilor.
Salubrizarea teritoriilor adiacente a punctelor termocentrale și a stațiilor de pompare permanent. Restabilirea săpăturilor în constructivul inițial din lucrările care au fost reparate, schimbarea rețelelor termice primare 233 de m lineari. Schimbarea rețelelor termice secundare 691 de m lineari. Schimbarea rețelelor de apă caldă menajeră 569 de m lineari. Montarea robinetelor de fiereci 92 de bucăți. Defecțiuni lichidate pe parcursul sezonului de încălzire au fost în rețele termice primare 10, rețele termice secundare 55 și pe apă caldă menajeră 46 de defecțiuni. În total 115 defecțiuni.
Totodată, secția Rețele Termice Ciocana a efectuat lucrări de renovare a rețelelor termice primare cu diametrul 273 pe strada Sărgedava. Lucrările au fost efectuate cu forțele proprii, conform proiectului elaborat. La fel, cu forțele proprii s-au montat, s-a montat traseul termic cu diametrul 86 53 de metri lineari pentru conectarea la CET a blocului locativ sala de sport, liceul Berizovschi, Igor Vieru 17/2, conform
contractului de parteneriat între firma SPSA și administrația liceului Berizovschi. Asta tot, mulțumim de atenție.
Ion Ceban: Mulțumesc mult tuturor din sectorul Ciocana. Doamna Pretor, colegii, tocmai am primit câteva mesaje, dar de ce facem aceste discuții în sector? De ce ar fi fost necesar să facă o prezentare, de exemplu, sectorul Ciocana?
Pentru că municipiul Chișinău. Municipiul Chișinău, sectorul Ciocana. Haideți să vă spun în felul următor. Iată, din colțul celălalt al sectorului Botanica, care este cel mai mare sector în municipiul Chișinău. Dar dacă este să ajungem simplu la sectorul Ciocana. Ca număr de populație, sectorul Ciocana este mai mare decât tot municipiul Bălți. Un singur sector. Ca număr de populație, nu mai vorbesc de infrastructură și multe altele, este de aproape cinci ori cât municipiul Cahul. Deci, cinci municipii Cahul ar încăpea în sectorul Ciocana. Opt municipii Orhei ar încăpea în Ciocana. Aproape 20 de orașe Leova ar încăpea în sectorul Ciocana. Dacă vreți, putem continua.
Deci, de asta vreau încă o dată pe această cale tuturor șefilor de subdiviziuni, administrației, oamenilor care de dimineață și până seara se îngrijesc ca sectorul să arate frumos, amenajat, confortabil pentru locuitorii orașului și pentru vizitatori.
Iar pentru cei care mă întreabă, doar pentru o secundă să-și imagineze ce înseamnă această administrație și ce înseamnă acest efort. Și repet, sectorul Ciocana nu este cel mai mare sector din municipiul Chișinău. Dar dacă o să întrebăm administrația de Ciocana, o să zic că-i cel mai frumos, da. Cei de la Botanica o să zic că-i cel mai frumos la Botanica, dar cei de la Buiucani o să spună că-i cel mai frumos la Buiucani. Cam asta-i, așa pentru cei care ne întreabă de ce.
În primul rând, pentru ca să ne vedem efortul depus de către oameni, în fiecare subdiviziune. Și ca oamenii cu adevărat să înțeleagă cât de mare totuși este în comparație acest efort cu multe alte lucruri, dar nu pentru aceste comparații noi cu dumneavoastră suntem aici și suntem aici pentru a face transparență, pentru a face public ceea ce se întâmplă în interiorul sectoarelor, în general în municipiul Chișinău, capitala țării noastre. Și vom continua așa mai departe.
Domnule Ciornîi, domnule viceprimar, dacă aveți la subiectul cu tichetarea și cred că o să încheiem pe aici. Vedeți dacă sunt colegii noștri de la situații excepționale și de la poliție. Dacă nu, atunci astăzi, onorată, o să încheiem aici.
Dorin Ciornîi: În ultimii ani, municipalitatea a pus bazele pentru introducerea unui sistem modern de etichetare electronică în transportul public, derulând mai multe proiecte pilot în parteneriat cu bănci comerciale și operatori de telefonie mobilă. Au fost analizate soluțiile existente, nevoile călătorilor și modul în care funcționează rețelele de transport din orașe europene, astfel încât Chișinăul să adopte un model eficient și ușor de utilizat.
În perioada anilor 2023-2024 a fost realizat studiul de fezabilitate, care a analizat detaliat sistemul actual de taxare și a evaluat proiectele pilot derulate anterior, definind structura unui sistem modern de taxare, componentele tehnice necesare, scenariile tarifare și recomandările instituționale. Din septembrie 2025, soluția este testată pe șapte troleibuze de pe ruta numărul 30. Au fost instalate echipamente moderne pentru achitarea călătoriei, pentru informarea șoferului și pentru monitorizarea fluxului de pasageri. În 2026 urmează implementarea pe scară largă a sistemului, începând cu lansarea procedurii de achiziții pentru servicii de etichetare electronică și instalarea echipamentelor pe toate unitățile de transport. Raport finalizat.
Ion Ceban: Și vă rog împreună cu domnul viceprimar să pregătiți aceste prezentări în cadrul ședinței Consiliului Municipal Chișinău și cu toți cei interesați, după modelul consultărilor publice. Repet, cu acele segmente care urmează să fie vizate. Rezultatele studiului și foaia de parcurs pe care urmează să o implementăm, pentru ca să scoatem orice întrebare și orice recomandare care nu poartă caracter constructiv în acest sens. Colegii de la poliție, situații excepționale pe oraș sunt? La situații excepționale.Vă rog foarte mult.
Oleg Melnic: În perioada de dată, domn primar, avem înregistrat 55 de intervenții, din care 9 incendii. La începutul anului și până în prezent, în municipiul Chișinău avem înregistrate 228 de incendii, în urma incendiilor 14 persoane și-au pierdut viața. La capitolul măsuri de prevenție, se întreprind măsuri de prevenție în sectorul locativ cu privire la prevenirea cazurilor de incendiu și se de servicii prevenție în instituțiile de învățământ, de pe instruirea elevilor, se acordă o mare atenție la căile de acces, la instituțiile de învățământ, căile de evacuare și sursele de apă. Raportul finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Rog toți colegii în continuare care sunt vizați și despre care am vorbit la începutul ședinței ca să se prezinte la CMC cu informația pentru pregătirile pentru perioada rece în general. Mă refer aici la Direcția Mobilitate Urbană, Direcția Comunal Locativă, în păsările, preturile, cu un raport amplu în această privință.
Domnul Pavaloi, vă rog să vă pregătiți pentru următoarea ședință a Consiliului Municipal Chișinău cu privire la situația în domeniul educațional, planul de intervenții în ceea ce ține de numărul de copii, infrastructura educațională și multe altele și, așa cum am solicitat, și partea comparativă. La fel, doamna Bogdan, să vă rog să sistematizați informația împreună cu colegii de la Direcția Protecției Copilului, referitor la intervențiile sociale la nivel de municipiu.
Pentru că acuma iarăși s-a tot început această discuție, este un buget social, nu este un buget social. Bugetul municipiului Chișinău este un buget social și sunt servicii care sunt oferite doar la nivel de municipiu și nicăieri în altă parte ele nu sunt. Dumneavoastră pregătiți această informație pentru următoarea ședință a Consiliului Municipal Chișinău și haideți cei care vor să audă, să vadă, să cunoască, să le oferim această posibilitate, pentru că nu întotdeauna acest lucru este posibil prin intermediul instituțiilor media care în linii mari arată cum arată ceea ce se întâmplă pe teritoriul municipiului Chișinău.
Totodată, am să rog colegii de la situații excepționale, poliția și colegii din preturi, ținând cont de faptul că sunt sărbătorile de iarnă, copiii, petarde, ceea ce ține de securitatea cetățenilor, începând cu comportamentul deviant și finalizând cu comportamentul riscant, în acest sens rog să fie toate măsurile întreprinse pentru a diminua din riscurile posibile de securitate.
Dacă este nevoie, cred că ar fi foarte bine să vă convocați într-un grup multidisciplinar acum ca să diminuăm, repet, din posibilele riscuri. Colegii care au de raportat la CMC, rog să se deplaseze la CMC. Doamna Pșenițchi, pregătiți-vă pentru consultări. Mass-media, dacă sunt întrebări, rog să fie puse aceste întrebări.
Jurnalist: Prima întrebare este cât s-a cheltuit pentru Pomul de Crăciun?
Ion Ceban: Toată informația va fi făcută publică în scurt timp. Colegii noștri care s-au preocupat de acest lucru, am zis, sistematizează informația și pe sponsorizările care au avut loc și așa ca de fiecare an o vom face publică.
Jurnalist: Dacă se poate despre bugetul 2026, la care se demarat astăzi consultările, în ce domenii se vor aloca cei mai mulți bani? Care sunt domeniile cheie?
Ion Ceban: 57,5% sunt cheltuieli sau investiții în domeniul social. Aici este educația, sănătatea, protecția socială, tinerii și multe alte activități și programe pe care le desfășurăm. Celelalte sunt pe partea de infrastructură, partea de dezvoltare economică a municipiului Chișinău și altele.
Jurnalist: Care sunt convingerile că nu se va întâmpla la fel ca în acest an și bugetul 2025? Ați ascultat? Atunci ați ascultat cel puțin un an 2025. Care sunt convingerile că așa nu va fi și cel din 2026?
Ion Ceban: Ceea ce vreau să vă rog este să participați la aceste consultări, dacă veți avea această posibilitate, chiar să îndemnați pe ceilalți. Nu sunt cursuri închise, așa cum se întâmplă de obicei la alte case, ca să nu arăt cu degetul, nu se întâmplă pentru o perioadă de șapte ore sau trei zile. Din anul 2020, chiar din decembrie 2019 au loc aceste consultări la scară largă, iar aprobarea sau neaprobarea bugetului ține de competența consilierilor municipali.
Cred că cel mai relevant este să-i întrebați pe ei, dar fără politică. Și repet, la ziua de astăzi, municipiul Chișinău implementează toate proiectele și programele pe care și le-a propus. Nu există în această privință vreo problemă. Iar dacă cineva nu vrea să-și asume responsabilitățile pentru ceea ce prevede legea, nu are decât.
Jurnalist: Și ce ține de taxele locale, ați anunțat astăzi că urmează la anul majorare cu 4,68%, unde ar fi majorările mai mari, în ce domenii?
Ion Ceban: Taxele locale și conceptul vizavi de ajustarea acestora la circumstanțele zilei de mâine, să spunem așa, ceea ce ține de bugetul pentru 2026, taxele locale pentru anul 2026, dar în special taxele locale, a fost un concept elaborat împreună cu o comunitate largă de experți.
De principiu, aceste lucruri sunt la nivelul indexării în baza indicatorilor inflației din anul precedent. Excepție a fost anul 2022, pe anumite categorii, când, în special, când au fost eliberate sau ajustate la un indicator mult mai mic, 2022, 2023, ținând cont de faptul că am avut o rată a inflației la nivel republican de 30% practic.
Și atunci au fost scutiți, ca și în Covid, foarte multe categorii de agenți economici, iar alții pur și simplu au achitat mult mai puțin, ca să nu zic de cinci ori mai puțin decât poate ar fi fost necesar ca să fie indexat în baza conceptului existent. Dacă doamna Pșenițchi vrea să adauge ceva, vă rog. În ce domenii, categorii ar fi?
Olesea Pșenițchi: Cum a zis și domnul primar general, ajustarea va fi la nivel de 4,68%. Este vorba de rata inflației al anului 2024. Această metodologie se aplică începând cu anul 2021 și anume la această rată vor fi indexate cotele taxei de piață, taxe pentru dispozitive publicitare, taxa pentru amenajare teritoriu, taxa pentru parcare, taxa pentru cazare și taxa pentru prestare servicii de transport auto de călători.
Ion Ceban: Pentru mai mulți jurnaliști, ceea ce vreau să accentuez aici, de șase ani de zile practic, și în special din 2021, nu se schimbă absolut nimic. E același mecanism, cu excepția anilor când a fost o presiune foarte mare din punct de vedere economic asupra anumitor categorii de persoane fizice sau juridice, care nu din cauza noastră, dar din cauza creșterii prețurilor și la servicii și produse, deci rata inflației anuală ca presiune asupra la ceea ce fac ei. Nu știu cum să explic așa mai mai popular, da? Deci conceptul nu s-a schimbat, e același de câțiva ani de zile, elaborat împreună cu experții, inclusiv cei care au fost contractați de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare în acest sens.
Roman Vitiuc: Dacă vorbim despre instalațiile care prestează serviciile de divertisment, în modul prevăzut de lege, Inspectoratul de supraveghere tehnică este abilitat cu aceste atribuții. Dacă vorbim de alte tipuri de servicii prestate sau produse care sunt comercializate în cadrul târgului, există Agenția Națională de Siguranță Alimentelor, care este responsabilă pe baza asigurării stării sanitare corespunzătoare. Există colegii de la Inspectoratul General de Situații de Urgență, responsabili de măsuri de protecție civilă. Absolut toate aceste instituții au fost prezenți și au comunicat cerințele și condițiile pentru ca toți comercianții admiși în piață să respecte acele condiții prevăzute de legislație la momentul în care s-a organizat această ședință, absolut cu toți operatorii economici admiși în piață.
Jurnalist: Sunt aceiași agenți ca în anii precedenți?
Roman Vitiuc: Sunt diverși agenți economici sau producători autohtoni. Se asigură inclusiv și rotația pentru cei care se amplasează pe teritoriul pieței Marii Adunări Naționale, în funcție de calitatea serviciilor prestate, în funcție de cererile cum au fost depuse și în funcție de sortimentul produselor pe care le comercializează.
Jurnalistă: Marina Papuc, ONE TV. Deci, vineri în Chișinău au fost ambuteiaje mult mai mari decât de obicei și vreau să vă întreb de ce s-a ales anume acea oră și acea zi pentru inaugurarea bradului, pentru că la acea oră știm cu toții că toată lumea practic iese de la muncă și s-a produs un haos.
Ion Ceban: Au fost mai multe activități lansate în aceeași zi pe teritoriul municipiului Chișinău. Nu am dorit ca să existe neconcordanță în această privință, iar în ceea ce privește preîntâmpinarea locuitorilor municipiului Chișinău, aceasta a avut loc din timp. Singurul lucru care nu aș vrea ca să stârnească întrebări suplimentare, de ce a fost analizată fluxurile spre centrul capitalei. Pentru că nu este pentru prima dată și repet ceea ce am spus la începutul ședinței.
Se întâmplă că orașul este paralizat, blocat foarte des din cauza anumitor circumstanțe, să spunem, de natură externă sau internă, coridoare verzi, blocări de străzi pentru că ne vizitează toată lumea care vrea să ne viziteze. În aceste circumstanțe, nu cred că exista vreo diferență majoră dacă se întâmpla sâmbătă și duminică, în condițiile operării corecte a fluxurilor în această privință. Nu vreau să intru aici în detaliu. Vreau doar să știu că oamenii care au avut într-o formulă sau alta acel disconfort, noi ne cerem scuze public și vom ține cont pe viitor de acest aspect.Mersi. Alte întrebări? O zi frumoasă la toată lumea.