PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 28 iulie 2025 Image
28 iul. 2025

(Transcriere) Ședința primăriei din 28 iulie 2025


Ordinea de zi a ședinței:


1. Informație cu privire la pregătirea instituțiilor educaționale către noul an de studii. Desfășurarea odihnei de vară a elevilor în taberele de odihnă din municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport 

2. Informație cu privire la situația din domeniul social și de sănătate la nivelul Municipiului Chișinău. Măsurile privind minimalizarea temperaturilor caniculare asupra sănătății populației.
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială

3. Informație cu privire la întreținerea gospodăriei drumurilor din municipiul Chișinău.
Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană

4. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Grițan, șef al Secției securitate publică, Direcția de Poliție mun. Chișinău

5. Informație cu privire la situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău


Transcriere:

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

Ion Ceban: În primul rând, vreau să vă salut și vreau să mulțumesc tuturor celor care, în această perioadă, sunt mobilizați în teren pentru perioada caniculară, că este foarte complicat nu doar să te plimbi prin oraș sau să circuli, să te duci la serviciu sau la școală, să te înscrii sau oriunde în altă parte. Este și foarte complicat pentru colegii noștri să stea la aceste corturi. Și vreau, din suflet, să le mulțumesc tuturor celor care sunt mobilizați și care asigură, pe de o parte, bună dispoziție, de cealaltă parte, apă pentru cei care au nevoie. La fel, vreau sincer să mulțumesc și medicilor care sunt acum la fel mobilizați pentru a acorda asistența necesară și pentru faptul că sunteți prezenți la datorie atunci când este nevoie.

Tot în această perioadă, avem diferite situații excepționale. Am menționat în repetate rânduri ca oamenii să fie foarte precauți. Am văzut acele informații publice despre incendiile care au avut loc în zona adiacentă Chișinăului, a municipiului. Aici mă refer și la situația de la Boșcana. Cu mare regret, nu am văzut oamenii să fie suficienți în acest context mobilizați. De asta, rugăm foarte mult, în special pe cei de la Cancelaria de Stat, de la Guvern, dacă există solicitări în adresa Primăriei municipiului Chișinău, noi suntem gata întotdeauna să venim cu un ajutor. Doar că aceste demersuri trebuie să fie oficiale, să vină din partea Cancelariei, să vină din partea Guvernului și să fie foarte clar explicite așteptările pe care le au de la noi. Ca după asta să evităm orice situații în care cineva ar putea avea întrebări sau interpretări în această privință.

Repet, întotdeauna am fost gata să ajutăm, întotdeauna ne-am implicat când acest lucru ni s-a solicitat și suntem gata în continuare să o facem, doar că să păstrăm această acest subiect pe partea protocolară, așa cum prevede legislația națională. Și colegilor, la fel, atunci când sar în ajutor, vă rog frumos, sigur că este important să o faceți și pe cont propriu, dar este foarte important ca lucrurile să poată fi corect monitorizate în spațiul public, dar și în birocrația clasică care există. Ca să nu fie, după asta, repet, interpretări sau supoziții sau orice altceva ce ar putea periclita un proces sau altul. 

La fel, vreau ca noi cu toții, în această perioadă, înțelegem că este caniculă, că este foarte cald, că temperaturile sunt foarte ridicate și avem foarte mulți muncitori care sunt în teren, de la regiile noastre, de la cei care realizează în bază de contracte diferite activități în municipiul Chișinău. La fel, vreau să le mulțumesc pentru răbdare și pentru implicare în primul rând. Și rog ca și oamenii să aibă maxim respect față de munca celor care sunt în teren, în condițiile nu atât de ușoare.

Reiterez, Chișinăul rămâne cel mai mare șantier de construcții, atât din țară, cât și din regiune. Avem proiecte mari și mici în fiecare sector. Avem proiecte care sunt în derulare, proiecte care sunt spre finalizare, proiecte pe care le începem noi, proiecte importante pentru oameni, așa cum le-am promis. Și, în acest sens, este foarte, foarte important ca să avem cu toții respect și atitudine corectă. Iar din partea noastră sunt acele aprecieri pentru fiecare dintre cei care muncesc zi sau noapte pentru ca lucrurile să se schimbe spre bine în Chișinău. Rog Direcția Educație să prezinte situația pe cadre și pe restul lucrurilor.

 

Daniela Munca‑Aftenev: Da. Bună dimineața! Am mai multe subiecte importante pe care le voi prezenta astăzi. Începem cu sumarul admiterii în învățământul liceal, sesiunea 2025, situația la zi. După cum cunoașteți, concursul de admitere la liceu, clasa a X-a, se desfășoară în două etape. Prima etapă, 14 iulie - 1 august, și a doua etapă, 4 - 13 august, pentru liceele cu minim 75% din locurile ocupate în prima etapă.

Deci, la moment colectăm informația de la instituțiile de învățământ care au desfășurat prima etapă. Ieri, 27 iulie, a fost ziua stabilită pentru publicarea rezultatelor și deja în perioada 28 - 30 iulie vor primi toți confirmarea opțiunii finale și vor fi prezentate actele elevilor care au fost admiși la liceu. Toate rapoartele vor fi trimise către Direcția Educație în perioada 31 iulie - 1 august și vom ști exact câte locuri au fost ocupate, după care în perioada 4 - 7 august demarăm cea de-a doua etapă pentru locurile rămase libere.

Oferta educațională anul acesta constă în total licee 98, dintre care 83 licee publice, 15 licee private. Total avem 225 de clase și total elevi admiși la moment 5499. Profilul umanist - 126 de clase, profil real - 88 clase, profil sport - 6 clase și profil arte - 5 clase.

Diferit de anii precedenți, 10 licee vor implementa pentru prima dată profilul general, adică echilibrul între disciplinele reale și cele umaniste. Situația la zi, au fost expediate 6631 de cereri, care acum au fost procesate și așteptăm datele de la instituțiile de învățământ pentru a avea toată situația la zi. Și vreau să amintesc că părinților, cei care și elevilor care au întrebări, Direcția Generală are afișat și pe pagină și în regulament un număr de contact. Atunci când sunt întrebări legate de procedură, de acte, de medii, de locurile libere, se pot adresa colegilor de la management. Noi și ieri am lucrat, ieri a fost zi duminică, a fost ziua când s-au afișat rezultatele și suntem dispuși să oferim detalii suplimentare tuturor celora care au întrebări.

A doua întrebare, la fel de importantă, este pregătirea instituțiilor pentru începutul anului nou de învățământ. La moment se desfășoară lucrări de reparații în mai multe instituții pe sectoare. De exemplu, Liceul Teoretic Dante Alighieri urmează să fie desfășurate lucrările de reparație în urma finalizării procedurilor de achiziții. Liceul Teoretic Mihai Marinciuc, la fel, vom desfășura reparații planificate, inclusiv executarea proiectului de reabilitare a blocului sanitar, finanțat prin intermediul Oficiului Național de Dezvoltare Regională și Locală.

De asemenea, va fi deschisă și o clasă suplimentară la liceul cu profil sportiv din sectorul Buiucani. Se planifică achiziția de mobilier școlar și reabilitarea clasei de studii. În toate sectoarele se desfășoară materiale de activități care țin de reparații, de aprovizionarea instituțiilor cu materiale de construcții și produse necesare pentru lucrările curente: vopsire, reîmprospătare, schimbarea linoleumului și așa mai departe.

La fel, în toate sectoarele au fost și semnate contractele pentru asigurarea alimentației gratuite a elevilor din clasele a V-a - a IX-a, începând cu 1 septembrie. Școala primară Grigore Vieru la fel a încheiat un contract pentru lucrări de reparație a grupurilor sanitare. La fel, vor fi desfășurate lucrări și la Liceul Tehnologic Petru Zadnipru. Au fost semnate două contracte pentru reparația sălii de sport și sălii de educație tehnologică. De asemenea, vor fi reparate și scările în această instituție. În toate instituțiile se desfășoară activități care țin de întreținerea curente și instituțiile sunt dotate cu materiale de întreținere: produse de construcție, vopsea, materiale de lustruit, lucrări de revopsire, reîmprospătare și așa mai departe.

La fel, o etapă foarte importantă pe care Direcția Educației o va desfășura în luna august ține de evaluarea instituțiilor de învățământ către debutul anului de studii 2025-2026. Am planificat, în baza ordinului Direcției Generale, care a fost publicat la data de 21 iulie, ordinul cu privire la evaluarea instituțiilor de învățământ general, pentru ca să ne asigurăm că acestea sunt pregătite pentru noul an de studii.

Pentru prima dată, vor fi evaluate toate cele 332 de instituții de învățământ general din municipiul Chișinău, publice și private: nivelurile preșcolar, primar, gimnazial, liceal, special și extrașcolar. Comisiile de evaluare vor fi constituite în vor fi cinci comisii de data aceasta din comisii sectoriale, ca și în anii precedenți, care vor întruni reprezentanți ai Direcției Generale, Direcției de sectoare: Botanica, Buiucani, Centru, Ciocana, Râșcani, reprezentanți de la Direcția Situații Excepționale, Centrul de Sănătate Publică și Agenția pentru Siguranța Alimentelor. Evaluarea se va face conform indicatorilor de evaluare a nivelului de pregătire a instituțiilor, prevăzuți în ordinul pe care l-am menționat. Rezultatele și raportul final va fi publicat în septembrie 2025 și va fi discutat la ședința directorilor.

Și ultimul subiect pentru ziua de astăzi, evidența privind odihna de vară în sezonul estival 2025. La ziua de astăzi, avem 20.104 copii care au beneficiat de serviciile oferite de mai multe instituții din cadrul primăriei, dintre care 554 copii refugiați. Aici mă refer la taberele tematice din centrele comunitare pentru copii și familie din drepturile copiilor în acțiune. Avem 1616 copii, inclusiv 56 copii ai familiilor refugiate din Ucraina. Avem provocările verii, taberele desfășurate la bibliotecile din rețeaua municipală Bogdan Petriceicu-Hașdeu, ediția a șaptea. Avem 2284 de copii care au mers la biblioteci, inclusiv 77 de copii ai familiilor refugiate din Ucraina.

Tabăra de vară online, acasă la Chișinău, desfășurată pentru copiii din diasporă, au participat 30 de copii în perioada 14-27 iulie. Bineînțeles că avem și taberele desfășurate în centrele extrașcolare. Avem 8994 de copii, inclusiv 421 copii ai familiilor refugiate din Ucraina. Tabăra ecologică Greengate, la care s-au odihnit 1068 de copii, inclusiv 111 copii refugiați. Și, bineînțeles, taberele cu sejur de zi, la care s-au odihnit 1405 elevi. Avem, de asemenea, și taberele constante sau taberele cu cazare, la care s-au odihnit 4525 copii. Și la final, avem taberele sportive, în perioada 9 iunie, când s-au început cantonamentele, până în prezent, s-au odihnit 1250 de copii. Raport încheiat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Rog colegii din toate subdiviziunile, în special cele responsabile de spațiile publice. Chișinăul are amenajate practic toate plajele care sunt la dispoziția locuitorilor municipiului. Aici avem două apeluri. Unul către subdiviziuni, ca să fie nemijlocit întreținute la modul cel mai bun. Și știu că asta se întâmplă. Dar, așa cum v-am transmis și cum vă transmit colegii noștri diferite imagini din teren, mai avem foarte mulți oameni care le place să lase după ei nu tocmai frumos. Asta revenind la cei șapte ani de acasă. De asta, vă rog mult, atât nemijlocit plajele, cât și zonele aferente să fie cât se poate de bine menținute.

Tot în același context, o să rugăm responsabilii din subdiviziuni, dar și poliția municipală, ca să supravegheze cât se poate de aproape procesele care se întâmplă în spațiile publice, mai ales în perioada de seară sau noaptea. Mai avem copii, adolescenți, mai avem studenți care cred că noaptea se termină foarte târziu sau se începe foarte devreme, ceea ce este, mă rog, specific, dar anumitor grupe de vârstă. Dar rugăm maximă precauție în această privință, la fel ca și toți părinții care ar fi bine cât se poate de maximum să fie prudenți în acest sens. Asta am vrut să vă spun. Domnul Bolocan, vă rog.

 

Vladimir Bolocan: Bună ziua, domnule Primar General! Stimați colegi! Într-adevăr, vreau să mă alătur cuvintelor dumneavoastră și să le mulțumesc colegilor care au fost implicați și în săptămâna trecută, și în săptămânile precedente, în ceea ce privește realizarea măsurilor de minimizare a impactului temperaturilor caniculare. În acest sens, vreau să spun că săptămâna trecută am înregistrat un număr foarte mare de adresări. Astăzi dimineață s-au făcut ultimele calcule. Am avut peste 11.000 de adresări la corturile instalate de către Primăria Municipiului Chișinău. Adresările fiind variate, dar vreau să vă spun că este și un exercițiu foarte important în ceea ce privește prevenirea impactului bolilor netransmisibile față de sistemul medical, deoarece anume screening-ul precoce, în special pentru hipertensiunea arterială și posibil unele riscuri asociate, și adresarea la timp, anume după o simplă curiozitate de măsurare a tensiunii la un cort instalat de Primăria Municipiului Chișinău, poate preveni multe complicații și multe lucruri nedorite de către o persoană sănătoasă.

Săptămâna trecută, pe lângă activitățile legate de caniculă, Direcția Asistență Socială a acordat ajutor și măsuri de asistență socială la peste 3.900 de persoane din toate sectoarele municipiului Chișinău. Totodată, au fost efectuate 2.715 de intervenții la domiciliu de către lucrătorii sociali și, la moment, în centrul de găzduire avem adăpostite 62 de persoane.

Întrucât temperaturile sunt foarte ridicate, ne străduim să le creăm condiții de, bine, de aflare pe teritoriu, în condiții mai sigure decât hoinărirea prin oraș pe timp de caniculă. Și acest lucru cumva este mai dificil, pentru că există comportamente diferite ale persoanelor, dar cu ajutorul suportului psihologic și alte măsuri pe care le întreprindem, ne reușește acest lucru.

Dacă să vorbim despre sistemul medical, vreau să comunic că există o tendință de scădere a bolilor infecțioase, inclusiv și acea tendință clasică pentru perioada de vară cu bolile diareice acute. Este în scădere, un lucru îmbucurător, mai ales pentru această perioadă destul de complicată, când coincide și cu anumite concedii ale medicilor. Avem o scădere ușoară, ceea ce permite ca să nu avem suprasolicitare a sistemului nostru municipal.

Totodată, vreau să atenționez că persistă încă acele cazuri de rujeolă în rândurile, iarăși, populației nevaccinate. Pe această cale, vin cu un îndemn către toate instituțiile, către părinți, către familii, să vaccineze copiii. Săptămâna trecută a fost recepționat raportul pentru șase luni ale anului 2025 în ceea ce privește situația cu vaccinarea în anumite zone ale municipiului Chișinău. Vreau să vă spun că acele zone care anul trecut erau cu zonă de risc, datorită eforturilor comune pe care le-am depus, deja au atins o cotă

de peste 70% de vaccinare, dar mai sunt anumite sectoare, anumite zone unde trebuie să continuăm intervenția. Și dacă vom continua în același tempou care ni l-am propus anul trecut, probabil vom ajunge și pentru acele sectoare la cota de 70%. Evident, target-ul fiind 90%, dar pentru asta este nevoie de mai mult timp și mai mult efort, care, cu siguranță, va fi obținut acest rezultat.

Nu în ultimul caz, vreau să atenționez populația din municipiul Chișinău cu privire la mai multe riscuri, într-adevăr, legate de odihna în parcuri. Să fie prudenți, într-adevăr, în ceea ce privește utilizarea alimentelor, pentru că la temperaturile ridicate alimentele au proprietatea de a se altera mai rapid și, totodată, achiziționarea alimentelor să fie făcute din locuri autorizate, ori temperaturile ridicate influențează negativ asupra calității lor.

Monitorizăm în continuare situația în ceea ce privește canicula. Astăzi dimineață am primit informații că în nordul Republicii Moldova au fost anumite precipitații, ceea ce probabil în următoarele zile se va reflecta și asupra municipiului Chișinău. Ținem sub control situația. Orașul Chișinău este un oraș rezilient, pregătit și, într-adevăr, ne vom strădui să fim alături de populație în continuare.

 

Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Domnul Ciornîi, vă rog.

 

Dorin Ciornîi: Domnule Primar General, stimați colegi, pe parcursul săptămânii precedente, întreprinderile responsabile de infrastructura municipală au desfășurat o serie de intervenții curente, vizând întreținerea și îmbunătățirea rețelei rutiere și de utilități publice în municipiul Chișinău.

Astfel, Regia Exdrupo a avut în derulare mai multe lucrări esențiale, printre care finalizarea asfaltării cu stratul de uzură pe strada Liviu Deleanu, unde s-a lucrat în regim nocturn timp de trei nopți consecutive. La fel, intervenții punctuale de asfaltare cu strat de egalizare pe străzile Miorița și Calea Orheiului, unde în perioada imediat următoare va fi aplicat tratament bituminos de tip Slurry-Seal.

Pe arterele Șoseaua Hâncești și Nicolae Costin s-au realizat lucrări de frezare a părții carosabile decapate, concomitent cu montarea bordurilor pe anumite tronsoane. Lucrările de schimbare a bordurilor au continuat pe strada Maria Drăgan, unde este planificată reabilitarea părții carosabile.

În paralel, echipele au intervenit asupra rețelei de canalizare pluvială, unde au fost reparate 75 de elemente prin înlocuirea grilajelor și a componentelor din beton. Pentru creșterea nivelului de siguranță, a fost aplicat marcajul rutier pe o suprafață totală de 2500 de metri pătrați. S-au reparat ori înlocuit peste 150 de indicatoare rutiere. De asemenea, s-a realizat stropirea străzilor intens circulate din toate sectoarele capitalei pentru protejarea stratului asfaltic în contextul temperaturilor ridicate.

La rețeaua de iluminat public, Lumteh a desfășurat lucrări de întreținere care au inclus montarea a 10 piloni metalici, instalarea și reparația a 150 de corpuri de iluminat tip LED și montarea cablurilor electrice în lungime totală de peste 500 de metri. Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze au asigurat pe întreaga durată a săptămânii funcționarea corespunzătoare a rețelei de transport public, cu un total de 288 de troleibuze și 150 de autobuze emise zilnic la traseu. Cele două întreprinderi au menținut frecvența curselor în condiții adaptate sezonului estival.

Totodată, au fost efectuate lucrări periodice de întreținere și revizie tehnică a unităților de transport, precum și intervenții la infrastructura specifică, inclusiv la liniile de contact, stații și depouri, pentru a asigura siguranța și fiabilitatea serviciilor oferite călătorilor. Raport finalizat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc.

 

Oleg Melnic: Bună ziua! În perioada vizată avem înregistrate 177 de intervenții, dintre care șase incendii timp de o săptămână. Pe parcursul lunii avem înregistrate 21 de cazuri de incendiu, în acest an până în prezent 184. Cu părere de rău, în urma incendiilor avem opt persoane care și-au pierdut viața.

Se petrec în continuare măsuri de prevenție ce ține de perioada caniculară la bazinele acvatice. Cu părere de rău, în acest an, până în prezent, în municipiul Chișinău avem patru cazuri de persoane care și-au pierdut viața. În continuare se petrec instruiri la taberele de odihnă, unde se odihnesc elevii. Totodată se petrec măsuri de prevenție ce ține de arderea vegetației uscate și în perioada de recoltare a grâului. Raport încheiat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult.

 

Igor Grițan: Domnule primar general, onorată asistență, pe parcursul perioadei de raport de către angajații Batalionului de patrulare și reacționare operativă au intervenit la 1706 apeluri de urgență 112, dintre care 723 pe timp de zi și 983 pe timp de noapte. Totodată, pe parcursul săptămânii precedente, în municipiul Chișinău au fost înregistrate 163 de infracțiuni, dintre care 108 au fost descoperite pe urme fierbinți. La fel, au fost reținute 38 de persoane anunțate în urmărire penală.

La capitolul practicii contravenționale, de către angajații Direcției de Poliție a municipiului Chișinău, precum și a instituțiilor subordonate, au fost întocmite 1336 de procese verbale cu privire la contravenții pe diferite articole. La fel, Poliția Capitalei, pe parcursul săptămânii, a asigurat ordinea și securitatea publică la 28 de evenimente publice în masă, precum și au desfășurat 95 măsuri de prevenție pe teritoriul municipiului Chișinău. O atenție sporită fiind atrasă contracarării furturilor de biciclete, din buzunare, genți, din automobile, combaterea jafulor, precum și a huliganismelor.

Dacă să ne referim la situația accidentară din municipiul Chișinău, pe parcursul săptămânii au fost înregistrate 431 de informații, dintre care 309 au fost calificate ca accidente rutiere. Dintre care 10 accidente au fost calificate cu consecințe ușoare grave, în urma cărora 15 persoane s-au ales cu diverse vătămări corporale. 299 accidente rutiere, fiind calificate ca accidente cu pagubă materială. Mulțumesc.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Colegi, în această perioadă am văzut acțiuni multiple ale partidului de guvernare în diferite instituții, precum că pe teritoriul municipiului Chișinău au realizat diferite proiecte, programe, atribuindu-și în mare parte realizările care sunt ale Primăriei Municipiului Chișinău și ale dumneavoastră. Până acuma le-au criticat, în diferite domenii, în cel educațional, în cel de sănătate, în cel de infrastructură, pe partea de logistică, pe partea de transport. Iar acum, cumva, că prin diferite instrumente, împreună cu deputații, miniștrii, tot felul de formatori în percepția lor de opinie, jurnaliști și mulți, mulți alții, ca să convingă societatea că, de fapt, au muncit, au făcut lucrurile astea pentru Chișinău, le-au realizat, iar până acuma și inclusiv mâine, dacă va fi ședința Consiliului Municipal Chișinău, veți vedea că vor fi criticate.

Asta este metoda și modelul de a înțelege lucrurile, democrația, politica, în Republica Moldova, de cei care, cu mare regret, n-au putut demonstra și nu demonstrează practic nimic important la nivel de țară în aceleași domenii. Reiterez, să fie clar pentru toată lumea, o grădiniță nouă în cinci ani de mandat de președinție și patru ani de mandat de Parlament și Guvern nu a fost deschisă pe teritoriul Republicii Moldova.

Niciun spital n-a fost reparat integral, dotat cu cele necesare, iar cele care au fost reabilitate până, până în ziua de astăzi, încă au ușile în mare măsură închise. Instituțiile educaționale sunt în continuare optimizate, instituțiile educaționale superioare la fel și multe, multe alte lucruri putem continua. Nu vreau să intru aici în detalii, doar vreau să atenționez că sunt foarte multe minciuni răspândite, atât în materiale tipărite, în întrevederile care unele sunt la limita legalității, altele în general sunt ilegale după modelul lor de desfășurare, iar acțiunile devin tot mai agresive în toată această perioadă.

Nu vreau să mă refer la interdicțiile puse de către sau blocajele puse de către anumiți exponenți. Nu am nimic cu ei, dar democrația presupune pluralismul de opinii și dreptul la asociere. Asta înseamnă Uniunea Europeană în acest context. Iar angajamentele și aranjamentele politice denotă faptul că există și extrastandarde care sunt aplicate în anumite situații, atunci când cineva nu place cuiva. Cam asta este situația pentru ziua de astăzi. Vă rog să fiți foarte prudenți atunci când apar gazetele galbene, oamenii galbeni și minciunile galbene. Asta în linii mari. Vă rog, mass-media, dacă sunt întrebări.

 

Jurnalistă: Ana Neamțu, Moldova 1. Luând în considerație că e caniculă și mulți aleg să-și petreacă timpul în zonele de agrement, pe plajele din capitală, să ne spuneți care este calitatea apei din bazinele acvatice, dacă au fost efectuate analize de laborator și care sunt rezultatele acestora.

 

Irina Gutnic: Responsabil de verificarea calității apei în bazinele acvatice revine ANSP-ului. Deci, puteți să formulați toate întrebările către agenția responsabilă de acest domeniu.

 

Jurnalistă: Bine, dar municipalitatea întreprinde unele măsuri pentru a menține curățenia și siguranța în preajma plajelor și cu ce recomandări veniți pentru cetățenii care se odihnesc acolo?

 

Irina Gutnic: Da, zilnic, colegii noștri sunt în teren. Toate plajele municipale sunt salubrizate. Este un indicator care indică că scăldatul este interzis. Deci, tot ce ține de responsabilitatea municipalității, colegii sunt zilnic în teren și întreprind toate acțiunile pentru a întreține și a preîntâmpina oricare riscuri de infecție.

 

Jurnalistă: Totuși, municipalitatea nu a fost anunțată încă despre rezultatele de laborator sau, în general, nu nu nu sunteți anunțați?

 

Irina Gutnic: Nu primim așa informații.

 

Jurnalistă: Bine, vă mulțumesc.

 

Jurnalistă: Daniela Danilova, TVR Moldova. Domnule Ceban, ați precizat la începutul ședinței despre anumite incendii în apropiere de Chișinău. O să vă rog să precizați, de câteva zile, locuitorii din sectorul Ciocana se plâng de miros de fum și plastic. Este vorba despre aceleași incendii? Dacă da, despre ce mai exact este vorba? Care sunt cauzele?

 

Ion Ceban: Este vorba despre incendiul din Boșcana, raionul Criuleni, și cred că ceea ce menționați dumneavoastră sunt efectele nemijlocit a vântului care aduce fumul respectiv. Ceea ce este foarte necesar de făcut, asta ca toate lucrurile să fie izolate. Iar dacă este nevoie de ajutorul nostru în acest sens, am zis, oficial să existe aceste demersuri și clarificările ce concret ajutor e nevoie, așa cum am făcut-o noi de fiecare dată la guvern, când am avut nevoie de intervențiile unor sau altor subdiviziuni specializate ale Guvernului.

 

Jurnalistă: Către Direcția Sănătate, ați menționat că se menține cumva o cifră îngrijorătoare cu privire la rujeolă. Dacă aveți situația la zi, ne puteți spune câte cazuri sunt acum, dacă au fost înregistrate cazuri noi, vârsta persoanelor.

 

Vladimir Bolocan: Pentru săptămâna de raportare au fost trei cazuri de rujeolă, la doi copii și un matur, și așteptăm confirmarea rezultatelor de la laborator. Probabil în după-amiaza de astăzi vor fi rezultatele analizei de laborator ca să știm, sunt doar cazuri suspecte sau deja cazuri confirmate.

 

Jurnalistă: Acestea sunt persoane internate?

 

Vladimir Bolocan: Da, toate cazurile de rujeolă sunt, persoanele sunt internate până la confirmarea sau infirmarea cazului, pentru că ei prezintă risc de contaminare pentru cei din jur. Și, evident, se întreprind și măsuri în focar, conform protocolului. Nimic ieșit din comun, niște proceduri care medicina noastră le posedă destul de bine.

 

Jurnalistă: Dar care este starea lor?

 

Vladimir Bolocan: Starea lor este stabilă, sunt în afara oricărui risc, atâta timp cât sunt în instituție medicală.

 

Jurnalistă: Mersi. O altă întrebare este despre marcajele rutiere. Mai mulți șoferi se plâng că în multe zone din oraș nu sunt aceste marcaje sau cel puțin nu sunt vizibile. Un caz ar fi Șoseaua Muncești. Se plâng inclusiv instructorii auto care instruiesc viitorii șoferi. Să ne spuneți dacă cunoașteți, se fac aceste întrețineri frecvent sau de ce atât de repede se șterge acest marcaj?

 

Ilie Ceban: Da. În tot orașul avem și în fiecare noapte avem planificate echipe care intervin la aplicarea marcajului. Avem și o companie, un agent economic care a fost contractat în baza unei licitații, care urmează să aplice marcajul pe străzile recent renovate cu marcaj bicomponent, care este unul de durată mult mai îndelungată decât cel acrilic, care este aplicat în prezent pe celelalte străzi.

Referitor la unele străzi care nu este vizibil marcajul, poate fi unele străzi care este planificată anumite lucrări de întreținere sau de aplicare a tratamentului cu Slurry-Seal, respectiv urmează marcajul să fie aplicat după aplicarea tratamentului Slurry-Seal. De aceea ar putea să apară sau să fie anumite străzi care întârzie sau nu că întârzie, dar așteptăm să fie aceste acțiuni de de aplicare a stratului de Slurry-Seal.

 

Jurnalistă: Mai mulți locuitori ai Chișinăului se plâng că pavajul de pe unele trotuare recent reparate se surpă, se creează găuri mari sub acest pavaj, respectiv se distruge structura trotuarului. Un caz ar fi trotuarul de pe strada Hristo Botev, iar alții vorbesc și despre cel de pe Nicolae Dimo. Dacă cunoașteți care este cauza și cine va repara aceste neconformități.

 

Ilie Ceban: În toate... deci, se întâmplă oriunde, chiar și la unii acasă care și-au făcut reparații recent pot să se întâmple anumite tasări. Sunt rețele care pot fi defecte sau se fac anumite se întâmplă anumite avarii. Nu știm exact despre aceste cazuri, însă dacă sunt acele trotuare care au fost recent renovate cu aplicarea pavajului, agentul economic care a executat lucrările urmează să le aducă în ordine, ori avem garanție pentru toate lucrările executate și municipalitatea nu va achita nimic în aceste trotuare. Dacă sunt trotuare vechi, atunci se verifică de către serviciile specializate, Apă-Canal sau Exdrupo, dacă sunt sistemele de canalizare în gestiunea lor, se intervine și se aduce în ordine corespunzătoare.

 

Jurnalistă: Mersi. Și ultima întrebare. ANSP ar fi exclus din lista verificărilor la nitrați fructe precum pepene verde și galben. Întrebarea mea este dacă primăria are instrumente de a verifica dacă fructele care ajung pe piețele din gestiunea primăriei sunt de calitate și au certificate. Dacă da, de către cine se face această verificare? Cum se asigură că produsele sunt sigure pentru sănătate?

 

Vasili Popa: Da. În cadrul Întreprinderii Municipale Piața Centrală sunt angajați medici veterinari care orice produs care intră pe teritoriul pieței este verificat, atât la certificatul de calitate, plus și nitrații se verifică zilnic, selectiv. La nivel de întreprindere.

 

Jurnalistă: Mulțumesc.

 

Ion Ceban: Și dacă este să vorbim aici de Piața Centrală, care este întreprindere municipală, dar toate piețele celelalte sunt private și asta este responsabilitatea nemijlocită a autorităților de stat să verifice tot ce se întâmplă acolo. Vă mulțumesc.

 

Jurnalistă: Iuliana Manda, Jurnal TV. Prima mea întrebare este către Direcția Educație. Ați vorbit despre profilul general. Dacă ați putea să ne spuneți ce presupune acest profil general și câți elevi au aplicat deja.

 

Daniela Munca‑Aftenev: Da, conform celor mai recente modificări la Codul Educației din 2024, există posibilitatea ca liceele să ofere această opțiune de profil general, care reprezintă un echilibru între disciplinele reale și umaniste. Întrucât 27 iulie a fost termenul limită pentru datele câte dosare au depus, noi vom avea la finalul săptămânii cifrele exacte câți copii au depus dosarul pentru aceste clase sau pentru acest profil general. Cele care le am eu astăzi sunt încă datele vechi, de aceea mai bine reveniți cu întrebarea către Direcția Educației spre sfârșitul săptămânii și vom ști cifrele exacte. Mulțumesc.

 

Jurnalistă: O altă întrebare, ați spus despre evaluarea instituțiilor. Ne-ați putea spune ce concret va presupune acest proces de evaluare și ce criterii vor fi evaluate?

 

Daniela Munca‑Aftenev: Noi am emis, ca și în fiecare an, un ordin, conform căruia fiecare instituție primește o listă de indicatori pe care noi îi evaluăm în cadrul acestor verificări. Deci, comisia este alcătuită din experți din mai multe domenii, deci se verifică absolut tot, începând cu documentația, dacă este în ordine, și terminând cu pregătirea tehnică, reparații, dotări, mobilier, tot ce ține de funcționalitatea instituției.

Fiecare director se pregătește din timp, expediem orarul acestor verificări. Sunt cinci comisii care lucrează în paralel în toate sectoarele și verificăm fiecare după domeniul de competență, inclusiv cu colegii de la celelalte instituții responsabile. De exemplu, Centrul de Sănătate Publică, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor, deci se verifică tot ce este în bucătărie, cum se păstrează alimentația, dacă frigiderele sunt în starea care se solicită, dacă există toate condițiile necesare pentru muncă.

La fel, avem și colegii de la Direcția Situații Excepționale, dacă școala iarăși este dotată și angajații sunt pregătiți pentru diferite situații excepționale de genul cutremur, incendiu și așa mai departe. Și fiecare instituție are timp la dispoziție, lunile iulie și august, pentru a se pregăti pentru 1 septembrie, astfel încât noi, copiii când vin la 1 septembrie, instituțiile să fie pregătite pe toate domeniile cheie necesare pentru o funcționare corectă.

 

Jurnalistă: Dar cum putem fi siguri că această evaluare nu este o formalitate și se evaluează într-adevăr calitatea instituțiilor?

 

Daniela Munca‑Aftenev: Întrucât verificarea are loc în comun cu celelalte instituții, noi avem un raport comun și este o verificare minuțioasă, o verificare care nu aparține doar Direcției Educației. Astfel, noi asigurăm calitatea pe toate domeniile vizate și colaborăm cu toate instituțiile de profil care sunt implicate în tot ce se numește pregătirea instituțiilor.

Evident că este în interesul nostru, a Direcției Educației, să avem aceste instituții bine pregătite, pentru că dacă vine părintele la 1 septembrie și instituția are anumite lacune, evident că tot noi trebuie să le rezolvăm, trebuie să apelăm la administrația școlilor și așa mai departe. Deci, este în interesul fiecărei instituții să fie pregătită la cel mai înalt nivel pentru 1 septembrie. Dacă apar întrebări pe parcurs, iarăși, noi le soluționăm, fiecare instituție în parte. Colegii de la management pot să vă răspundă la întrebări specifice legate de anumite instituții, unde pot apărea iarăși întrebări cu referire la dotarea instituțiilor, pregătirea tehnică, locurile disponibile, cantină, mâncare și așa mai departe. Grădinițele, dacă este vorba despre săli, despre reparații, dotarea cu echipament. Deci, fiecare caz poate fi discutat aparte, în cazul în care părinții au întrebări vizavi de gradul de pregătire a acestor instituții.

 

Jurnalistă: Mulțumesc. Următoarea întrebare este pentru Direcția Sănătate. Ați spus că încercați să ridicați rata persoanelor vaccinate. Ați putea să ne spuneți ce metode folosiți pentru a crește această rată?

 

Vladimir Bolocan: Bine, probabil trebuie să fac o clarificare aici. Noi ajutăm autoritățile publice responsabile de prevenirea bolilor pentru ca să promovăm mesajul vaccinării în rândul populației. Și identificăm acele zone vulnerabile și, împreună cu Agenția de Sănătate Publică, organizăm instruiri, da, aborduri personalizate, calendare personalizate de vaccinare. Adică, totul în conformitate cu ordinele și programele naționale aprobate de către Ministerul Sănătății și Guvernul Republicii Moldova. Competența noastră în privința intervenției respective este una limitată. Deci, competențe mai largi are ANSP-ul. Și noi de fiecare dată, împreună cu Agenția de Sănătate Publică, contribuim și depunem eforturi comune pentru a crește rata de vaccinare. Lucru care se petrece în toată republica, evident că nu doar în municipiul Chișinău.

 

Jurnalistă: Mulțumesc.

 

Ion Ceban: Alte întrebări, colegi? Mai sunt? Dacă nu sunt, vă spunem o săptămână cât mai reușită și o zi cât mai frumoasă în continuare.

 


Distribuie