(Transcriere) Ședința primăriei din 20 octombrie 2025
Ordinea de zi a ședinței:
1. Informație cu privire desfășurarea procesului educațional în cadrul instituțiilor de învățământ din Municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport
2. Informație cu privire la suportul municipalității oferit persoanelor fără adăpost
Raportor: Veaceslav Macovei, șeful Centrului de găzduire a persoanelor fără domiciliu stabil
3. Informație cu privire la pregătirea regiilor și subdiviziunilor municipale pentru sezonul rece.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană,pretorii de sectoare
4. Informație cu privire la întreținerea gospodăriei drumurilor din Municipiul Chișinău.
Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană
5. Informație cu privire la desfășurarea campaniilor de salubrizare de toamnă și plantarea arborilor în capitală.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunală și amenajare, Emilia Braga, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”
6. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Grițac, șef al Secției securitate publică, Direcția de Poliție mun. Chișinău
7. Informație cu privire la situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: Îmi spuneți când sunteți gata. În primul rând, vreau să spun bună ziua tuturor și vreau să încep cu faptul să aduc sincere felicitări tuturor juriștilor. Ieri a fost ziua lor profesională. Așa cum în colectivul nostru avem foarte mulți juriști, încă o dată, mă aliniez tuturor celor care au spus un cuvânt bun. Și vreau să transmit că vă apreciem foarte mult. Vă rugăm în continuare să dați dovadă de curaj, de demnitate, de verticalitate și independență în munca pe care o faceți în folosul țării, dar și a cetățenilor nemijlocit. Îmi pare foarte rău că unul dintre cele mai importante domenii pentru țară a suferit foarte mult în urma așa-numitelor reforme politice, mai mult declarate decât realizate.
După ani de zile de dezbinare, subjugare, batjocuri împotriva oamenilor din sistem, unica soluție, așa cum am declarat dintotdeauna, politicul nu trebuie să se amestece în justiție, iar deciziile în acest domeniu nu trebuie să depindă de politic. Legea trebuie să fie una pentru toți și trebuie să fie pusă în capul mesei. Încă o dată, felicitări tuturor juriștilor din Republica Moldova.
În curând urmează probabil să fie investit un nou guvern, un nou premier. Se discută foarte mult despre acest lucru. Și foarte mult sper ca noua garnitură guvernamentală să fie una profesionistă și competentă, care cu adevărat să se gândească la oameni. De ce spun asta? Tare vreau să cred și să vin cu un sfat pentru viitorul premier, dar și miniștrii. Să nu facă politică, dar politici pentru toți cetățenii în mod egal.
Cunoaștem despre anunțurile de la începutul acestui an. Noi cu dumneavoastră am discutat și ieri. Mă refer aici la pretori, în special despre acele inițiative care vin în curțile blocurilor de locuit. Și despre o serie de neconformități a schițelor care există la această etapă. În baza cărora se fac lucrări. Eu nu știu care este suma finală, pentru că se operează cu diferite sume în acest sens, care este alocată de către Guvern.
Am auzit despre sute de curți. Știu că la acest moment, conform totalizărilor pe care le-ați făcut dumneavoastră, s-au decapat, s-au făcut lucrări de scoatere a anumitor instalații în cinci curți din municipiul Chișinău, din toate sectoarele. Acum, ținând cont de faptul că suntem în prag de iarnă și că este lipsă o bună parte din avizele care sunt necesare, vă rog foarte mult ca să coagulăm eforturile în această privință. Ar fi foarte bine să avem un plan comun. Unul în care fiecare dintre noi, Primăria Municipiului Chișinău, dar și Guvernul Republicii Moldova, să asigure tot suportul ca lucrările să fie realizate. Și ca oamenii să nu rămână cu terenurile dezgolite, distruse în plină iarnă.
Voi ruga și probabil, domnule viceprimar, dumneavoastră ca să fiți o persoană de contact din partea Primăriei Municipiului Chișinău. Să căutați acea persoană responsabilă de la Guvern pentru a vedea cum mișcăm aceste lucruri înainte. Și vreau ca viitorul premier și cabinet de miniștri să fie cât mai mult bazat pe rațiune, conlucrare și, tare sper, o nouă abordare profesionistă și fără blocaje din partea acestui guvern, deoarece muncim pentru oameni și cu toții locuim în Chișinău.
Separat, vreau să rog colegii mei, toate demersurile care au fost anterioare transmise către Guvernul Republicii Moldova, de orice natură, fie că țin de finanțe, fie că țin de infrastructură, fie că țin de proiecte, fie că țin de programe, să fie repetat transmise în cel mai scurt timp către potențialul nou guvern. În acest sens, și să fie atenționați despre faptul că Primăria Municipiului Chișinău, de fiecare dată, atunci când i s-a solicitat să intervină, a intervenit, și așteptăm același lucru din partea guvernului, ca să fie o atitudine de conlucrare.
Miercuri începe activitatea Parlamentului și la prima ședință urmează să fim împreună cu colegii prezenți. Și, cu siguranță, sper că voi avea posibilitatea să vorbesc de la tribuna Parlamentului despre propunerile, dar și solicitările, așteptările oamenilor de la acest Parlament.
Între timp, stimați colegi, rog ca toate proiectele pentru Chișinău despre care am vorbit, o parte pe care le-am pregătit, altă parte care urmează să fie elaborate pe parcurs și transmise, sau care au fost transmise anterior, despre care am discutat nu o dată, să fie pe masa deputaților atunci când Parlamentul începe a funcționa.
Și aici este foarte important, încă o dată, să menționăm ceea ce ține de parcări și legislația necesară în această privință, pentru a soluționa măcar parțial subiectele legate de unul dintre cele mai importante lucruri, parcările în municipiul Chișinău, dar și ambuteiajul. Cu siguranță, poliția capitalei, ținând cont de incidența în ceea ce ține de zona de criminalitate, consumul de droguri, ceea ce se întâmplă nemijlocit în preajma școlilor, a instituțiilor educaționale în general, dar și în curțile blocurilor de locuit. Și multe altele care derivă din acest subiect. Câinii fără adăpost, mașinile abandonate în oraș și multe alte proiecte de legi care vin să îmbunătățească viața cotidiană atât în Chișinău, cât și în localitățile din Republica Moldova, că ceea ce propunem sau ceea ce gândim împreună nu ține doar de Chișinău. Dar ține nemijlocit de toate localitățile din țară.
Așa cum spuneam, foarte multe procese depind direct de legislația aprobată, adoptată în Parlament. Dacă se dorește cu adevărat pentru oameni, totul se poate de realizat fără blocaje intenționate, unul după altul. Noi aici cu echipa am demonstrat în toți acești ani că rezistăm și realizăm. Și e timpul să demonstrăm, să demonstreze și guvernarea centrală că poate realiza. Campaniile electorale vin și pleacă, iar datoria tuturor celor care ne pomenim până la următoarele alegeri, că sunt iarăși sute de moldoveni pe zi care aleg să plece peste hotare.
Zilele trecute, Centrul Stomatologic Municipal și-a sărbătorit cei 80 de ani de activitate. Menționez, în cadrul centrului este implementat și programul municipal de asistență stomatologică gratuită pentru persoanele din grupurile social vulnerabile. Vreau să spun la mulți ani. Mersi doamnei viceprimar pentru participare și implicare și sănătate întregului colectiv, dar și tuturor celor care activează nemijlocit în instituție. Și, evident, pacienților.
Sărbătorită a fost și Biblioteca Municipală Bogdan Petriceicu-Hașdeu, care are una dintre cele mai importante istorii de la fondare. Este vorba despre 148 de ani. Astăzi este o instituție cu adevărat importantă pentru municipiul Chișinău, dar nu doar pentru municipiu, cu 28 de filiale și peste 1 milion de volume, un centru veritabil de cultură, educație și dialog al comunității. Instituția își extinde continuu oferta de servicii în infrastructură, un spațiu deschis pentru toate vârstele, oferă servicii moderne, organizează ateliere de robotică și activități inovatoare. Felicit întreg colectivul bibliotecii și le urez sănătate și cât mai mulți beneficiari.
Astăzi avem celebrată Ziua Internațională a Bucătarului, oameni care, din punct de vedere salarial, sunt foarte subapreciați. Și este o altă necesitate la nivel de guvern și la nivel de parlament ca să se intervină pentru a crește nemijlocit salariile în acest domeniu. Vreau doar să cunoașteți că în municipiul Chișinău avem peste 1.200 de bucătari care pregătesc mâncare pentru cei peste 83.000 de copii practic în fiecare zi.
Revenind la agenda Consiliului Municipal Chișinău și a tuturor lucrurilor care se întâmplă în jurul acestora, reiterez, săptămâna trecută, PAS și Partidul Socialiștilor au blocat din nou bugetul Chișinăului. Acest lucru a fost făcut, din câte ați văzut, strict din considerente și motive politice. Spre marele regret, fiind prezentat a opta oară bugetul în Consiliul Municipal Chișinău în acest an, cu votul acestor două fracțiuni, Partidul Socialiștilor și PAS, a fost exclus de pe ordinea de zi.
Amintesc că atât propunerile PAS, cât și a socialiștilor, cele care au fost rezonabile, s-au regăsit în proporție de 80% în acel document prezentat public. Ceea ce nu am putut accepta și despre asta am menționat în repetate rânduri, a fost nemijlocit ceea ce ține de competențele guvernului și nu a primăriei. Bugetul capitalei, pentru că sunt diferite interpretări în acest sens, este unul cu adevărat social. Peste 60% din alocații sunt în educație, protecție socială, servicii pentru oameni.
Și, da, Primăria Chișinău este singura entitate administrativă în care avem peste 100 de servicii sociale, dintre care 40 sunt unice în Republica Moldova, dar și în regiune. N-o să mă refer aici la detalii, dar avem transport gratuit pentru multe categorii de persoane, sprijin pentru copiii cu nevoi speciale, asistență la domiciliu și multe, multe altele care nu există în alte părți. Vom insista și vom include în continuare în proiectul bugetului pentru anul 2026 anumite solicitări. Dar și bugetul pentru anul 2025, considerăm că trebuie să vedem cum se vor comporta colegii de la Consiliul
Municipal. Cum ziceam, mergem înainte împreună și vom continua să muncim pentru Chișinău, indiferent de blocajele care există.
La fel, vreau să amintesc că guvernarea, prin modificările făcute în legislație, a încercat să pună pe umerii chișinăuienilor o altă povară, plata de două ori a taxei de salubrizare în anul curent. A fost o decizie absolut nedreaptă față de cetățeni și, săptămâna trecută, la inițiativa Primăriei Municipiului Chișinău, la inițiativa executivului, până la urmă Consiliul Municipal Chișinău a cedat și a votat anularea acestei prevederi pentru anul 2025. Chișinăuienii, repet, nu vor plăti dublu. Punct. Aici alte interpretări nu pot fi. Vom continua, repet, să muncim și să modernizăm orașul și să aducem rezultate concrete în această privință.
Tot în această perioadă, dacă ați observat, foarte mult am vorbit, dar nu doar am vorbit, dar și am făcut. Este vorba despre campania de plantare de toamnă. Sunt multe interpretări în această privință, cum se intervine în zona spațiilor verzi. Campania de plantare pentru toamnă continuă în toate sectoarele orașului și vreau doar o dată în plus să amintesc pentru toți. În ultima perioadă, doar echipa Primăriei Municipiului Chișinău, alături de voluntari, alături de cetățeni, alături de toți cei interesați de domeniu, au plantat peste 200.000 de arbori și arbuști pe teritoriul municipiului Chișinău, astfel substanțial îmbunătățind condițiile spațiilor verzi pe teritoriul capitalei țării noastre. Mulțumesc tuturor celor care au pus umărul la amenajarea orașului și invit toți locuitorii Chișinăului să se alăture în continuare acțiunilor de plantare.
Stimați colegi, așa cum am vorbit în această sâmbătă și duminică, dar și săptămâna trecută, suntem în prag de iarnă și trebuie să fim pregătiți pentru a interveni la timp în toate circumstanțele, dar și sectoarele. Rog pretorii, șefii de direcții și întreprinderi să vedeți ce avem și ce mai este necesar, dacă mai este necesar, la capitolul utilaje, material antiderapant și toate celelalte subiecte importante pentru această perioadă. Tehnica necesară pentru deszăpezire să fie adusă în ordine, testată și să fie pregătită pentru intervenție. Contractele suplimentare, după necesitate, să fie făcute și să nu ne trezim că avem o problemă sau alta în mijloc de iarnă, dacă aceasta va apărea sub orice formă.
În principiu, știu că toată lumea știe ce are de făcut și rog responsabilii tuturor subdiviziunilor municipale să fie pregătite pentru sezonul rece, după competență. Rog, succint, domnul Burdiumov, pretorii, Direcția Mobilitate Urbană să se refere la subiect.
Ion Burdiumov: Bună dimineața, domnule primar general, stimați colegi. Vreau să raportez ce ține de pregătirea întreprinderilor municipale prestări servicii locative către sezonul de iarnă. Așadar, vreau să vă informez că pe perioada de vară au fost petrecute toate licitațiile necesare și au fost achiziționate toate piesele de schimb de care au nevoie întreprinderile municipale servicii locative.
Toată tehnica a fost verificată, reparată și suplinite toate piesele de schimb. Ceea ce ține de numărul de unități, vreau să vă raportez că la momentul dat avem la întreprinderea Centru 11, pregătite 11 tractoare de tip MTZ, la întreprinderea din sectorul Buiucani la fel 11, la Rîșcani avem 12, la Botanica 11 și la Ciocana 10.
Ce ține de utilaje de tip Haco, la fel dotat cu lamă, perie și sărărițe, avem la sectorul Râșcani 10, la Buiucani, la Botanica 2. Încărcătoare de, mini încărcătoare de tip Avant, dotate cu lamă, perie și sărăriță, avem la toate sectoarele câte trei pregătite. Ca total, vreau să vă raportez că la întreprinderea Centru avem pregătite 14 unități, la Buiucani 14, la Rîșcani 25, Botanica 16 și la Ciocana 13.
Per total pe municipiu avem astăzi pregătite 82 de unități gata să intervină în caz de necesitate. Ceea ce ține de pregătirea cu material antiderapant, avem în stoc la fiecare dintre întreprinderile din toate cele cinci sectoare, câte 200 de tone de sare și la fel, la fiecare întreprindere avem câte 20 de tone de clorură de magneziu pregătită în saci pentru a interveni.
Vreau să informez că ieri a avut loc licitația pentru suplinirea stocului de sare. Avem patru participanți, sperăm în timpul cel mai util să semnăm contractul pentru a suplini aceste stocuri. Raport finalizat, ce ține de întreprinderile gestionate de Direcția locativă.
Dorin Ciornîi: Domnule primar general, în perspectiva sezonului rece, întreprinderile municipale din cadrul Direcției Generale Mobilitate Urbană desfășoară lucrări complexe de pregătire tehnică și logistică pentru asigurarea continuității serviciilor publice. Astfel, Regia Exdrupo dispune în stoc de 3.000 de tone de sare tehnică, 7.000 tone amestec nisip-sare și 4.000 tone nisip, suficient pentru intervenție în caz de ninsori și polei.
Totodată, pentru completarea stocurilor, urmează a fi achiziționate alte 3.000 t de sare și 3.000 t nisip spălat în scop de rezervă. În același timp, sunt pregătite pentru deszăpezire 61 unități tehnice funcționale, dintre care 37 autospeciale, autoîmprăștietoare, autostropitoare, basculante și rotoare, și 24 unități de mecanizare, cum ar fi tractoare cu lamă, autogreder, buldoexcavatoare și încărcătoare frontale.
În proces de achiziționare de utilaje pentru distribuirea materialului antiderapant solid este acum în proces de achiziție, în scopul reutilării autospecialelor, dar și serviciilor de deszăpezire din închirierea autograderelor și încărcătoarelor frontale. Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze desfășoară lucrări de verificare tehnică a unităților de transport pentru a asigura sistemele de frânare, direcție, iluminare și încălzire habitaclu.
Totodată, se efectuează controale la rețeaua de contact și la stațiile de tracțiune, se aprovizionează stocurile de antigel și combustibil, unitățile de transport fiind în proces de echipare cu anvelope și acumulatoare noi. Pentru cazurile de urgență sunt pregătite autospeciale și tractoare dotate cu lamă pentru intervenții rapide, în deosebi pentru stațiile terminus. De asemenea, în cadrul celor două întreprinderi se desfășoară instructaj tematic pentru conducătorii auto, axat pe conducerea în condiții de iarnă și sporirea siguranței în trafic.
Întreprinderea Municipală Lumteh va continua să asigure funcționarea și întreținerea rețelelor de iluminat public și a semafoarelor, fiind pregătită să intervină prompt pentru remedierea eventualelor avarii cauzate de condițiile meteorologice specifice iernii. Raport finalizat.
Mihail Furculiță: Bună ziua, domn primar general, stimați colegi. Deci, pe lângă, adăugătorul utilajelor pregătite de întreprinderea municipală prestări servicii, Pretura sectorului Rîșcani a încheiat contract adăugător pentru două basculante, încărcător de timp frontal, patru bucăți, utilaje cu lamă, două bucăți și 20 t de nisip.
Diana Guba: În sectorul Botanica, la moment, în depozit sunt depozitate sare aproximativ 220 de tone și soluție specială pentru anti-îngheț, 22 de tone. Serviciul auto avem tractor cu perie și lame, șapte unități, tractor cu perie și lame, trei unități, echipate cu o sărăriță tip remorcă, tractor IURONC cu perie și lamă, o unitate și încărcător AVANT cu coș pentru încărcare, o unitate. Raport finalizat.
Hîncu Vadim: Pretura sectorului Centru, adăugător întreprinderilor municipale, avem la depozit 200 t de sare și 16 t de clorură de magneziu. La moment suntem în procesul de selectare a ofertelor privind încheierea contractelor de prestare a serviciilor cu agenții economici care dispun de tehnică specializată, care ar putea fi antrenată în lucrările de deszăpezire. Și la moment avem contracte cu cinci agenți economici care sunt gata să ne ofere cinci Bobcat-uri, un tractor cu botă cu lopată, două autobasculante și trei Kamaz-uri. Raport finalizat.
Moroi Vasile: Pretura sectorului Buiucani, adăugător la tehnica din dotare de la întreprinderea municipală prestări servicii locative, sunt contractați agenți economici care în caz de necesitate vor oferi 13 unități de transport. Merge vorba de cinci buldoexcavatoare, cinci basculante și cinci bobcat-uri și avem contractat pentru 20 de tone de nisip.
Sinigla Școlnic: Pretura sectorului Ciocana este pregătită pentru sezonul de dezăpezire. Vreau să vă informez că la moment în stoc avem 240 de tone de sare și 20 de tone fulgi de clorură de magneziu. La moment avem încheiate două contracte cu agenții economici care la necesitate vor interveni.
Emilia Braga: Întreprinderea Municipală Asociația Spațiilor Verzi, pregătire pentru iarnă: tractoare, nouă unități cu perie și lamă, mini încărcătoare AVANT, două unități cu perie, căuș, sărăriță și lamă, mașina comunală, buncăr, lamă, căuș, sărăriță, minimum funcționale, ELCOM cinci unități, material antiderapant, 200 de tone de nisip, 40 de tone de sare. Raport încheiat.
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Rog ca toate aceste să fie într-un plan cadru încadrat și luat la evidență strictă, cu toate protocoalele necesare, să nu ne trezim într-o zi cu surprize.
Absolvenții din cele mai recente grupe a programului Municipal de Educație Antreprenorială, lansat de Primăria Chișinău, au primit certificate de finalizare a cursului. Rezidenții incubatorului municipal de afaceri au înregistrat o creștere impresionantă a cifrei de afaceri, o evoluție de peste 600% datorită sprijinului oferit prin mentorat, consultanță și asistență pentru accesarea finanțărilor externe.
Centrul Municipal de Dezvoltare a Afacerilor colaborează cu peste 25 de parteneri din opt țări europene și a elaborat propuneri de proiecte în valoare de peste 70 de milioane de lei, inclusiv inițiative pentru digitalizare, inovație și energie verde. Vreau încă o dată să aduc mulțumiri tuturor colegilor care lucrează în acest domeniu și să le urez succes în continuare în activitățile pe care le realizează. Domnul Povaloi, vă rog să vă referiți la procesul educațional.
Andrei Pavaloi: Domnule primar general, stimați colegi, bună ziua. Întâi de toate, vreau să aduc și eu sincere felicitări tuturor bucătarilor care activează în instituțiile noastre educaționale. La fel, vreau să menționez faptul că în mare parte această categorie de angajați este cu o vârstă destul de înaintată, iar ceea ce spuneați și dumneavoastră, în cazul în care din punct de vedere salarial nu se va interveni, atunci riscăm într-o perioadă de 3-5 ani să avem foarte multe locuri vacante, fiindcă angajații într-adevăr sunt cu vârstele de peste 60-70 de ani.
Modul de activitate a acestora este unul destul de greu. Dumnealor vin de la 5-6 dimineața și pleacă seara târziu. Încă o dată, sincere felicitări și multă sănătate acestor persoane care duc grija copiilor noștri în instituțiile educaționale. Cu referire la activitatea, activitățile din cadrul direcției în săptămâna de referință, vreau să menționez că am avut șase competiții de anvergură sportive care au reunit atât sportivi din municipiul Chișinău, cât și din întreaga țară, dar și de peste hotarele țării.
Astfel, a avut loc turneul de Padel, Chișinău Padel Open, turneul internațional de badminton, la fel Cupa deschisă a municipiului la polo pe apă consacrată hramului Chișinăului, campionatul Open al municipiului Chișinău la caiac-canoe și Chișinăul, Cupa de orientare sportivă Toamna de Aur.
Vreau să menționez faptul că la fel, Direcția Generală Educație a Primăriei Municipiului Chișinău a avut un concurs printre instituțiile educaționale. S-au înscris atât instituții preșcolare, cât și instituții școlare și extrașcolare. Este vorba despre concursul „Zero risipă în educație”. Ne bucurăm că au fost foarte mulți participanți și au prezentat planuri de a duce produsele sau a face cât mai puțină risipă în alimentație. Astfel, învingătorii fiind între instituțiile școlare, locul întâi Pro Succesul, locul doi Liceul Teoretic Bogdan Petriceicu-Hașdeu și locul trei Centrul de creație tehnică pentru copii și adolescenți.
Un alt subiect la care vreau să mă refer este acordarea ajutorului unic material pentru copiii din familiile social-vulnerabile pentru începutul anului școlar. După cum cunoașteți, acest lucru se întâmplă în două etape. În prima etapă, acest ajutor material din partea Primăriei Municipiului Chișinău l-au primit 6382 de copii, vorbind despre copiii care deja erau înmatriculați. Și pentru etapa a doua, copiii din clasa I și clasa a X-a care recent au fost înmatriculați, în total 1467 de elevi. Anual, timp de opt ani de zile, Primăria Municipiului Chișinău oferă acest ajutor unic pentru 8000 de copii și ne bucurăm foarte mult că deja este o tradiție a primăriei în acest sens.
În ceea ce privește conectarea instituțiilor educaționale la agentul termic, vreau să menționez faptul că la ziua de astăzi grădinițele din municipiul Chișinău au fost conectate la agentul termic. În ceea ce privește grădinițele din suburbii, din 27 de grădinițe, 25 sunt conectate la agentul termic. O grădiniță din Botanica, suburbia Dobrogea, nu este conectată și o grădiniță din Durlești, care este în reparație, la fel nu este conectată, grădinița numărul 3.
În ceea ce privește conectarea la agentul termic a instituțiilor secundare, a liceelor și gimnaziilor, vreau să menționez faptul că conectarea se face la solicitarea managerilor instituțiilor respective. La ziua de astăzi, 18 instituții s-au conectat la agentul termic. În mare parte, este vorba despre instituțiile auxiliare, dar și instituțiile primare. Majoritatea directorilor de școli și de școli au solicitat conectarea după vacanța de toamnă. Menționez că aceasta este ultima săptămână în care copiii mai merg la școală. Începând cu ziua de luni viitoare, elevii vor avea o vacanță. Raport finalizat. Mersi mult.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Rog, dacă este domnul Macovei, informații cu privire la suportul municipalității oferit persoanelor fără adăpost. Vă rog.
Veaceslav Macovei: Domnule primar general, stimați colegi, bună ziua. Vă prezint o informație succintă despre activitatea Centrului de găzduire și orientare pentru persoane fără domiciliu stabil pentru 9 luni ale anului 2025. Pe fondul temperaturilor tot mai scăzute, activitatea centrului devine esențială pentru sprijinirea persoanelor aflate în dificultate socială, fără locuință sau suport familial. Instituția funcționează din anul 2004 și se află în subordinea Primăriei Municipiului Chișinău și a Direcției Generale Asistență Medicală și Socială.
Avem o capacitate de 100 de locuri, cu posibilitatea extinderii până la 150 de locuri în cazuri excepționale. Și activează în două perioade sezoniere: perioada rece a anului, de la 1 noiembrie până la 31 martie, și perioada caldă a anului, 1 aprilie - 31 octombrie. Centrul oferă servicii sociale și medico-sociale complexe: cazare temporară, alimentație zilnică, servicii de igienă personală, asistență socială și psihologică, suport medical primar, consiliere juridică, sprijin pentru obținerea actelor de identitate și orientare profesională.
Datele principale pentru nouă luni ale anului 2025 sunt următoarele: 767 de persoane au beneficiat deja de serviciile centrului, cu 26 de persoane mai mult decât în 2024, ceea ce reprezintă 4%. Dacă le distribuim pe gen, vedem următoarele: 494 de bărbați și 273 de femei. Originea beneficiarilor: 686 de persoane sunt din municipiul Chișinău, 74 din raioanele țării, 7 persoane apatrizi.
134 de persoane cu dificultăți locomotorii au fost cazate în centru. Opt au fost plasate în instituțiile specializate, iar 22 se află în prezent în centru. La moment, centrul găzduiește 79 de persoane la ziua de azi, dintre care 22 necesită îngrijire permanentă. Eforturile centrului sunt concentrate pe reintegrarea socială și familială a beneficiarilor în perioada raportată.
81 de persoane au fost reintegrate în familie, 82 persoane au fost reintegrate social, 58 de persoane s-au angajat oficial în câmpul muncii. 120 de persoane au fost asistate în procesul de perfectare a actelor de identitate, dintre care 84 le-au obținut. 34 de persoane au beneficiat de suport pentru obținerea actelor de vizibilitate. 48 de persoane au fost sprijinite în procesul de stabilire sau recalculare a pensiei.
În colaborare cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, 205 persoane au beneficiat de consiliere profesională, iar 58 din ele au fost angajate în câmpul muncii. Un rol important îl are și echipa mobilă a centrului, care este formată din jurist, psiholog și asistent social, care a efectuat deja 37 de ieșiri în teren, în urma cărora 20 de persoane au fost cazate.
De asemenea, 69 de persoane care au refuzat cazarea au fost examinate medical, iar 27 dintre acestea au fost spitalizate cu suspiciuni de tuberculoză. În încheiere, adresăm un apel chișinăuienilor: dacă observați persoane aflate în dificultate sau care necesită sprijin, vă rugăm să contactați centrul la numerele 022 354 038 sau 022 354 039 sau apelați serviciul 112 în cazuri urgente.
Prin implicarea Primăriei Municipiului Chișinău, a instituțiilor medico-sociale și a Chișinăuienilor, oferim sprijin real persoanelor vulnerabile și contribuim la un oraș mai sigur, mai solidar și mai uman. Raport finalizat, vă mulțumesc.
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Domnule Ciornîi, vă rog la drumuri să vă referiți.
Dorin Ciornîi: Domnule primar general, stimați colegi, Direcția Generală Mobilitate Urbană informează că în perioada 13-19 octombrie, întreprinderile din gestiune au realizat mai multe acțiuni de întreținere a infrastructurii municipale. Astfel, Regia Exdrupo a finalizat lucrările de reabilitare a părții carosabile pe strada Nicolae Costin, fiind așternut ultimul strat de asfalt pe toată lungimea străzii. Urmează amenajarea racordărilor și a trecerilor pietonale supraînălțate, precum și aplicarea marcajului rutier.
Amintim că strada este reabilitată în întregime, inclusiv cu amenajarea trotuarelor, a locurilor de parcare și reparația canalizării pluviale și a caminelor de vizitare. Pe strada Maria Drăgan s-a intervenit la frezarea asfaltului uzat în zona racordărilor și la reparația canalizării pluviale. În săptămâna curentă va fi aplicat și aici stratul de uzură. În același timp, pe mai multe străzi au fost frezate denivelări și executate plombări pentru lichidarea situațiilor de avariere a părții carosabile.
De asemenea, în mai multe locații din oraș s-au lucrat la reparația și întreținerea canalizării pluviale, fiind curățate mai multe canale de scurgere. Pentru sporirea siguranței în trafic au fost aplicate circa 4000 m² de marcaj rutier, circa 70 de indicatoare au fost reparate sau înlocuite. Lumteh a desfășurat lucrări de întreținere și modernizare a sistemului de iluminat public în toate sectoarele capitalei, care au inclus intervenții la rețele, corpuri de iluminat, piloni și elemente de susținere, precum și remedierea avariilor și verificări tehnice pentru a asigura funcționarea corespunzătoare a infrastructurii.
Totodată, vă informăm că întreprinderile municipale de transport public și-au desfășurat activitatea la capacitate deplină, cu 335 de troleibuze și 159 de autobuze emise zilnic la traseu. În paralel, sunt întreprinse acțiuni de pregătire pentru sezonul rece, care vizează atât unitățile de transport, cât și tehnica de intervenție destinată deszăpezirii. Raport finalizat. Mulțumesc.
Ion Ceban: Bun. Campaniile de salubrizare și tot ce ține de întreținerea municipiului Chișinău curat.
Ion Burdiumov: Bună ziua încă o dată. Referitor la campania de salubrizare, pot să informez, conform deciziei 336D din 15 septembrie, pe tot municipiul Chișinău are loc campania de toamnă de salubrizare, care se va se desfășoară de la 15 septembrie până la sfârșitul lunii noiembrie. Vreau să informez că în această campanie sunt implicați zilnic 390 de persoane de la întreprinderile municipale de gestionare a fondului locativ.
De la întreprinderile de prestări servicii locative în fiecare zi sunt implicate la salubrizarea manuală 20 de unități de tehnică, 25 de tractoare pentru evacuarea deșeurilor adunate, preponderent acum avem mai mult crengi și frunze. Se efectuează salubrizarea curților de bloc, spațiilor publice, trotuarelor, se evacuează urnele la stațiile de așteptare. La fel sunt petrecute lucrări și în zonele verzi, în parcuri.
Ca rezultat, săptămâna precedentă au fost evacuate 183 de rute. Dacă facem o totalizare de la începutul campaniei până în prezent, pot să vă informez că au fost deja evacuate 965 de rute. Continuăm în același tip, încă o lună mai avem pentru finisarea acestei campanii.
Oleg Melnic: Bună ziua. În perioada vizată, timp de o săptămână, avem înregistrate 87 de intervenții, dintre care șase incendii. Pe parcursul lunii avem înregistrate 19 cazuri de incendiu, la începutul anului până în prezent, 257 de cazuri de incendiu. Cu părere de rău, în urma incendiilor, 11 persoane și-au pierdut viața. În continuare se trec instruiri la instituții de învățământ și de prevenire a situațiilor de urgență, unde au fost instruiți peste 2.000 de copii și personal didactic, 115 persoane. Se trec măsuri de prevenție în sectorul locativ de a preveni cazurile de incendiu în perioada rece a anului. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc. Colegii de la media.
Jurnalistă: Bună ziua, Diana Ambros, reporter Pro TV Chișinău. Vă rog să ne spuneți la ce etapă se află implementarea sau elaborarea proiectului sau regulamentului privind parcările cu plată, despre care s-a anunțat anterior, în anii următori.
Ilie Ceban: Acest regulament a fost elaborat, a fost supus consultărilor publice, a fost consultat cu consilierii municipali. În prezent a fost expediat Centrului Național Anticorupție pentru expertiza anticorupție. Din păcate, Centrul Național Anticorupție mi-a comunicat că nu pot executa expertiza anticorupție și urmează să fie executată de către Direcția juridică a Primăriei Municipiului Chișinău. La fel sunt acumulate avizele necesare pentru înaintarea către Consiliul Municipal pentru a fi votată. Mulțumesc.
Jurnalistă: Cât timp va lua această analiză juridică de care spuneți sau expertiză?
Ilie Ceban: Cât timp vor fi necesar. Nu vă putem da o dată exactă. Când va fi acumulate toate integral, noi vă vom informa.
Ion Ceban: Și va fi înaintat spre aprobare Consiliului Municipal Chișinău. Dar, așa cum spuneam, nu este suficient regulamentul care este sau va fi eventual aprobat la nivel local. Există necesitate de intervenție în legislația națională și sperăm că Parlamentul Republicii Moldova va face toate aceste intervenții.
Jurnalistă: Următoarea întrebare este: De ce stagnează proiectul pivnițelor descoperite în apropiere de bulevardul Grigore Vieru? Au fost investiți bani anterior pentru a fi reabilitată acea zonă. Ați putea să ne spuneți de ce stagnează acele lucrări, câți bani au fost investiți, cât mai este nevoie ca acesta să fie deschis pentru vizitatori?
Ion Ceban: Domn Pretor, vă rog.
Mihail Furculiță: Deci, Muzeul Toader Sabău se află, la momentul dat, se află în proces de conservare. Așteptăm decizia bugetului municipal pentru a aloca fondurile necesare de 4 milioane de lei pentru a aduce la finisarea acestui proiect.
Ion Ceban: Cât a fost cheltuit până acuma și ce lucrări s-au făcut?
Mihail Furculiță: Deci, au fost cheltuiți 2.600.000 mii și s-a adus subsolul la o stare cât de cât funcțională și conservată.
Jurnalistă: Este adevărat că a fost inundat subsolul?
Mihail Furculiță: Nu, nu.
Ion Ceban: Alte întrebări?
Jurnalistă: Proiectul Centrului de Cultură Eugen Doga rămâne în vigoare? Intenționați să realizați acest proiect?
Ion Ceban: Cu siguranță.
Jurnalistă: Ați putea să ne oferiți detalii despre acest proiect, planurile de viitor?
Ion Ceban: Da, o să vă prezentăm.
Jurnalistă: Cât a costat municipalitatea organizarea concertului de Hramul Capitalei?
Alina Tabacari: Încă nu avem suma totală, dar urmează în această săptămână să definitivăm toate cheltuielile.
Jurnalistă: Cu toții am văzut acea postare pe pagina de Facebook a primăriei, în care se menționează că există anumite persoane care șterg comentariile de pe pagina de Facebook a instituției. Ați putea, vă rog, să ne spuneți primăria are angajați astfel de oameni sau nu?
Ion Ceban: Încă o dată, foarte mult mi-aș dori ca noi să discutăm despre proiectele municipalității, despre lucrurile care se întâmplă în fiecare sector, despre lucrurile care se întâmplă în suburbiile capitalei, despre proiectele și programele care țin nemijlocit de activitățile primăriei, angajamentele primăriei. Am spus, sunt foarte multe mii de programe care se realizează. Despre asta mi-aș fi dorit foarte mult să discut la modul practic și la modul sincer.
În ceea ce ține nemijlocit de întrebarea dumneavoastră, eu cred că colegii au explicat. Iar chiar fii și dacă ar exista ceea ce spuneți dumneavoastră și n-ar fi o intervenție din exterior, cu siguranță că în anumite circumstanțe, atunci când sunt cuvinte necenzurate utilizate sau altele, nu pot fi admise pe pagina primăriei. Iar cineva separat se ocupe de asta, nu se ocupă. Mulțumesc.
Jurnalistă: Ați ales cine vor fi următorii doi viceprimari?
Ion Ceban: Când vor fi detalii, le vom anunța public în această privință.
Jurnalistă: Așa cum ați menționat de la tribuna primăriei despre ceea că miercuri veți participa la ședința Parlamentului, vreau să întreb dacă Blocul Alternativa rămâne în aceeași componență în noua legislatură sau partidele vor merge pe căi separate?
Ion Ceban: Toate anunțurile referitor la activitatea Blocului Alternativa vor fi făcute public de către reprezentanții Blocului Alternativa în evenimentele publice pe care le vor anunța suplimentar. Alte întrebări? Dacă nu sunt, vă doresc o zi frumoasă în continuare și o săptămână cât mai reușită