
(Transcriere) Ședința primăriei din 16 iunie 2025
Ordinea de zi a ședinței:
1. Informație cu privire la desfășurarea evenimentelor sportive de weekend și organizarea Festivalului Chișinăul Sportiv 2025 (ediția a IV-a).
Raportori: Andrei Pavaloi, șef adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport, Pretorii de sector
2. Informație cu privire la situația din domeniul social și de sănătate la nivelul Municipiului Chișinău.
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială
3. Informație cu privire la întreținerea gospodăriei drumurilor din Municipiul Chișinău.
Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană
4. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Grițac, șef al Secției securitate publică, Direcția de Poliție mun. Chișinău
5. Informație cu privire la situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: Să începem. Vreau să salut, în primul rând, și întâi de toate, vreau încă o dată să aduc cele mai sincere felicitări și urări de bine tuturor lucrătorilor din sistemul de sănătate din municipiul Chișinău și din Republica Moldova. Considerăm că la nivel de municipiu Chișinău avem un sistem exemplu. Avem oameni de calitate. Asta nu înseamnă că nu avem unde să creștem, să muncim, dar vreau să mulțumesc în numele tuturor colegilor pentru dedicație, pentru abnegație, pentru implicare. Am avut în acești cinci ani de trecut foarte multe, prin foarte multe provocări, începând cu pandemia Covid și finalizând cu multe alte aspecte care țin de activitatea de zi cu zi a instituțiilor medicale.
Tot în această perioadă am reușit împreună să investim semnificativ în infrastructura sistemului de sănătate, de la reabilitarea clădirilor publice, eficientizarea energetică, alte soluții legate de spații, dar nu mai puțin important, și de dotări. Considerăm că oamenii care, într-adevăr, studiază atât de mult, pe de o parte, de cealaltă parte, se implică atât de mult și nu întotdeauna munca este motivată suficient, trebuie să aibă și condiții adecvate la locul de muncă. Și mă bucur că foarte multe instituții, chiar dacă, repet, mai avem de muncit în această privință, acolo unde nu s-au făcut reparații, fie curente, fie capitale, de zeci de ani de zile, astăzi arată cu totul diferit. Și aici este vorba despre atât asociațiile medicale teritoriale, cât și de instituțiile spitalicești, de centre de sănătate.
Unele au fost create de la zero, altele au fost reabilitate. Și chiar ne dorim ca oamenii să aibă parte de condiții de muncă adecvate. Ne-am dori ca acei care vin de pe băncile universității, tinerii absolvenți, alături de cei care deja muncesc în sistem, să-și dorească să rămână acasă, să trateze oamenii aici, să salveze în continuare vieți aici acasă și nu în altă parte. Considerăm că merită din plin acest lucru. Încă o dată, vă mulțumim pentru tot și încă o dată vă adresăm felicitări.
La sfârșitul acestei săptămâni o să fie un eveniment foarte frumos dedicat sportului. Am să rog domnul director să interveniți la momentul potrivit. Între timp, municipiul Chișinău, așa cum spuneam, a redevenit, după poate mulți ani, o capitală adevărată a culturii, artei, sportului. Practic, în fiecare zi de vineri, sâmbătă și duminică, în special în sezonul de vară, avem foarte multe activități planificate în care Primăria Municipiului Chișinău este organizator, co-organizator, co-finanțator. Și aceste activități sunt cu adevărat diverse și, nemijlocit, vin să pună în valoare oamenii pe care îi avem aici acasă. Mă refer de la artiști talentați până la sportivi de performanță care duc faima Republicii Moldova departe, peste hotarele țării noastre. Vă mulțumim și, domnul director, vă rog să interveniți.
Andrei Pavaloi: Domnule primar general, stimați colegi, bună ziua! Într-adevăr, Primăria Municipiului Chișinău în ultimii trei ani de zile a avut un program de co-finanțare pentru activitățile de sport. În acest sens, am început cu 3 milioane de lei pentru co-finanțare. La ziua de astăzi, avem 10 milioane de lei anual pentru co-finanțare. Iar în fiecare weekend avem diverse activități care sunt puse în practică atât de școlile municipale de sport, cât și de asociațiile, cluburile sau federațiile sportive care aplică la acest program și implică tot mai mulți și mai mulți tineri din municipiul Chișinău.
Astfel, în weekendul anterior am avut șase activități cu caracter sportiv de diferit fel, începând de la yachting, caiac-canoe, gimnastică sau pentatlon modern. Pentru sâmbăta viitoare, în data de 21 iunie, vom avea cea de-a treia ediție a Festivalului Chișinăul Sportiv, care inițial a fost conceput ca un, ca o platformă în care fiecare școală sportivă, federație, club sportiv își afișează toate posibilitățile tehnice, dar și ce tipuri de sport practică. Iar părinții pot veni pentru a vedea și a alege pentru copiii lor un sport pe care să-l practice.
În acest sens, în data de 21, începând cu 11:00, în parcul La Izvor, invităm toată lumea pentru, mă scuzați, pentru a fi alături de sportivi notorii, campioni mondiali, campioni europeni, dar și campioni olimpici, care vor veni cu diferite masterclass-uri pe segmentul lor de activitate. Iar părinții, împreună cu copiii, pot încerca, inclusiv prin ajutorul diferitor specialiști în domeniu, sportivi, diferite tipuri de sport pentru a alege cel mai bun pentru copilul său sau pentru ca respectivul copil să-și aleagă un sport, să înțeleagă dacă lui îi place acel tip de sport. Și, la fel, în acea zi, părinții pot vedea toată gama de categorii de sport și unde pot beneficia de aceste tipuri de sport.
La fel, vreau să menționez și să aduc sincere mulțumiri tuturor partenerilor și sponsorilor. Avem peste 20 de sponsori care în această zi vor veni cu diferite bunuri, inclusiv materiale sau bunuri alimentare, precum apă, înghețată și altele, pentru copiii care se vor implica în acele competiții sportive care se vor desfășura în acea zi, inclusiv inventar sportiv și alte multe lucruri interesante. Seara va culmina cu un concert dedicat sportivilor care au participat, dar și tuturor doritorilor. Ne așteptăm la un număr destul de mare de participanți, cu atât mai mult că, mai ales, cele 75 de federații care au dat curs invitației, dar și 17 școli sportive ne comunică că tot mai multe persoane întreabă, în ultima lună de zile, când va avea loc acel festival Chișinău Sportiv, ca să vină, să vadă, să participe în cadrul activității.
Acum, dacă îmi permiteți și celelalte segmente, cu referire la examenele naționale de absolvire a gimnaziului, vreau să menționez faptul că luni, în data de 9 iunie, a avut loc examenul la limba de instruire, la care au participat 6809 elevi.
La fel, joi, 12 iunie, s-a încheiat sesiunea de examene pentru absolvenții de gimnaziu cu examenul la limba și literatura română. În linii mari, examenele s-au desfășurat fără mari abateri, conform regulamentului pentru examenele de absolvire a gimnaziului.
La fel, vreau să menționez faptul că Agenția Națională pentru Examene, în acest an, a delegat un număr sporit, zic eu exagerat, pentru monitorizarea examenelor în municipiul Chișinău, examenele de clasa a IX-a. Am avut unele instituții, de exemplu, Centrul de Examen Dimitrie Cantemir, unde au fost delegați șase reprezentanți ai agenției. Iar în cinci instituții, câte cinci delegați. Mai straniu a fost când în unele instituții, unde era o singură clasă care susținea examenul, au venit doi reprezentanți ai ministerului să monitorizeze acel examen de clasa a IX-a. Pe alocuri, copiii fiind cumva, și copiii, dar și cadrele didactice din instituții fiind stresați de această situație.
Cu toate acestea, noi ne așteptăm că vom avea rezultate foarte bune pentru municipiul Chișinău și vreau să le mulțumesc cadrelor didactice, care pe parcursul acestui an, dar și a anilor anteriori, au depus eforturi pentru a pregăti acești elevi de examenele de capacitate, dar și de următoarele examene care vor avea loc în viața lor, după absolvirea examenelor de clasa a IX-a.
Cu referire la examenul de bacalaureat, vreau să menționez că vineri, 13 iunie, a avut loc examenul la profilul de studii. Astfel, 5295 de elevi au susținut matematica pentru profilul real. 4037 de elevi au susținut istoria românilor și universală la profilul umanist. Și 496 candidați, profil arte și 273 candidați pentru profilul sport. Proba de examen pentru disciplina la solicitare va avea loc marți, 17 iunie și se va încheia sesiunea de bacalaureat în data de 20 iunie, cu proba de examen la limba maternă, limba bulgară și ucraineană.
Cu referire la înscrierea în clasa întâi, vreau să menționez faptul că inițial au fost planificate 9590 de locuri. Ca urmare a etapei întâi și doi, în instituțiile publice au fost înmatriculați 8575 de elevi. La ziua de astăzi avem 1836 de locuri libere în 102 instituții publice. Respectiv, pentru sectorul Botanica, 513, sectorul Buiucani, 319, sectorul Centru, 266, sectorul Ciocana, 277 și sectorul Râșcani, 451 de locuri libere.
În acest sens, în perioada 20-30 august, va avea loc etapa a treia, când părinții care nu au reușit în prima și a doua etapă să-și înscrie copiii, pot depune dosarele în acele instituții unde avem aceste locuri disponibile. Lista totală a instituțiilor cu numărul de locuri libere, părinții o pot găsi pe site-ul, atât al Primăriei municipiului Chișinău, cât și al Direcției Generale Educație, Tineret și Sport.
La fel, instituțiile care nu au avut posibilitatea tehnică de a înmatricula toți copiii, au sugerat părinților să meargă cu dosarele în instituțiile din imediata apropiere, unde sunt locuri libere. Respectiv, dacă vor exista astfel de situații, părinții pot să apeleze și la Direcția Generală pentru a-i, pentru a le sugera și a-i ajuta să înmatriculeze copiii către 1 septembrie. Raport finalizat. Dacă sunt întrebări, completez.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnul director, domnul Bolocan, rog.
Vladimir Bolocan: Bună ziua, domn primar general, stimați colegi! Săptămâna trecută, 2875 de persoane au beneficiat de măsuri de asistență socială oferite de către Direcția Generală Asistență Medicală și Socială prin intermediul direcțiilor de asistență socială din sectoare. 2817 persoane au beneficiat de intervenții la domiciliu prin intermediul lucrătorilor sociali și a echipei mobile. În total, la moment, în centrul de găzduire avem 71 de persoane fără domiciliu stabil.
Totodată, vreau să vă informez cu privire la situația din instituțiile medicale. Săptămâna trecută au fost în jur de 3000 de adresări la unitățile de primiri urgențe, dintre care 1642 au fost internări. Totodată, au fost 1707 de externări.
Dintre cele mai frecvente adresări, care sunt destul de alarmante, este vorba de sindromul coronarian acut sau, dacă să traducem, este vorba de infarct. Și nu în ultimul rând este situația alarmantă cu privire la rujeolă. Doar săptămâna trecută am avut confirmate patru cazuri de rujeolă și încă patru cazuri sunt în curs de confirmare. Iarăși este vorba de cazuri care se atestă în rândurile copiilor și, în special, toți copiii din cei care s-au adresat sunt nevaccinați.
Iarăși atenționăm părinții despre necesitatea de vaccinare și amintim despre faptul că, în conformitate cu calendarul de vaccinare, este aprobat inclusiv opțiunea de vaccinare sau calendar individualizat de vaccinare. Și chiar dacă copilul, la vârsta stabilită în calendarul de vaccinare, din anumite motive obiective medicale a fost nevoit să amâne administrarea dozei de vaccin, asta nu înseamnă că doza de vaccin, în general, nu se administrează. Se administrează luându-se în calcul un calendar individualizat de vaccinare. De aceea rugăm să se adreseze la medic pentru a beneficia inclusiv de acest lucru. Cam atât am vrut să spun. Încă o dată doresc să atenționez despre faptul și necesitatea vaccinării, în special dacă vorbim despre rujeolă și alte patologii care pot fi prevenite prin vaccinare.
Ion Ceban: Mulțumesc. Domnul Ciornîi, vă rog.
Dorin Ciornîi: Domnule primar general, stimați colegi! Direcția Generală Mobilitate Urbană informează că în perioada 9-15 iunie, întreprinderile din gestiune au realizat mai multe acțiuni de întreținere a infrastructurii rutiere. De astfel, Regia Exdrupo a continuat lucrările de reabilitare la șoseaua Hâncești, executând lucrări de așternere a stratului de egalizare pe tronsonul Lech Kaczynski - Miorița.
Pe strada Constantin Stere a fost frezată partea carosabilă și așternut primul strat de asfalt pe segmentul de drum cuprins între străzile Mihail Kogălniceanu și Ciuciulev. Concomitent, s-a asfaltat o parte din trotuar. În pregătire pentru asfaltare este strada Liviu Deleanu, unde pe parcursul nopților trecute s-a inițiat frezarea părții carosabile, după ce anterior au fost reparate și înlocuite bordurile. În total, săptămâna trecută s-au executat lucrări de asfaltare pe o suprafață totală de circa 9000 m².
De asemenea, s-a lucrat la reparația și întreținerea sistemului pluvial, fiind reparate circa 100 de elemente ale rețelei, dar și salubrizarea străzilor și pasajelor subterane. Pentru sporirea siguranței în trafic au fost reparate 90 de indicatoare rutiere, iar alte 59 noi au fost montate. În același timp, a fost aplicat marcaj rutier pe o suprafață totală de circa 6000 m².
La rețeaua de iluminat public, Lumteh a efectuat mai multe lucrări de întreținere, printre care s-a intervenit cu reparații curente la 90 de corpuri de iluminat, iar alte 89 noi au fost montate. S-au efectuat revizii a rețelelor electrice aeriene pe o lungime totală de 12 km.
De asemenea, vă informez că în perioada de referință, întreprinderile municipale transport public au activat în regim normal, astfel fiind asigurată emiterea a 318 troleibuze și 153 de autobuze. În același timp, au fost asigurate atât ciclul tehnologic de servire și reparație a unităților de transport, cât și lucrările de servire profilactică și reparația rețelei de contact. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Colegii de la situații excepționale.
Oleg Melnic: Bună ziua! În perioada de referință avem înregistrate 143 de intervenții, dintre care 13 incendii. De la începutul anului până în prezent avem înregistrate 147 de incendii. Ca urmare a incendiilor, avem șapte persoane care au decedat în municipiul Chișinău. Se întreprind măsuri de prevenție la bazinele acvatice. În comun cu colegii de la poliție, se întreprind instruiri la taberele de zi și constante la copii. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. O să am o rugăminte în continuare, exact așa cum în fiecare an se planifică, ați pentru perioada caniculară apa pentru municipiul Chișinău, pentru locuitori, pentru oaspeții capitalei. Avem din ce în ce ani veri mai calde, mai uscate și pentru a evita situațiile de adresări în proporții destul de mari la medici, să asigurăm acest lucru. Doamnele, domnul viceprimar, colegii de la presă, întrebări?
Jurnalistă: Da, am eu o întrebare. Bună ziua! Felicia Ganev de la ziarul de gardă sunt. Este o întrebare pentru domnul Ilie Ceban. Deci, domnule Ceban, dumneavoastră ați emis o dispoziție pe 13 septembrie 2024 prin care ați permis reconstrucția unor gherete și ați prelungit contractul de locațiune cu proprietarul acestora, în condițiile în care, conform documentelor cadastrale, terenul este destinat amenajării și înverzirii. Mai mult, regulamentul de comerț local aprobat de CMC în 2021 spune că este interzis comerțul ambulant pe strada Ion Creangă, acolo unde sunt aceste gherete. Vă rog să ne spuneți când ați emis această dispoziție de prelungire a contractului, cum, cum s-a întâmplat. A fost o greșeală sau nu ați verificat tipul terenului?
Ilie Ceban: De fiecare dată când se emite o dispoziție sunt colegii noștri care examinează toate detaliile juridice și tehnice. Dacă să vorbim la general, dacă să vorbim la speță, pe zi semnez zeci de dispoziții, zeci de și sute de acte. Cred că ar fi cel mai oportun să faceți un demers oficial ca să avem posibilitatea să verificăm toate detaliile și să vă răspundem așa ca să, să fie un răspuns complet și fundamentat pe o analiză oarecare, pentru că așa îmi este foarte greu să vă dau detalii cu o dispoziție semnată un an în urmă.
Jurnalistă: Mulțumesc.
Ilie Ceban: Cu drag.
Ion Ceban: Alte întrebări, vă rog.
Jurnalist: Максим Хамяк, журналист NewsMaker. Вопрос для господина Чебана. Культурный центр Евгения Доги находится в ведении мэрии уже несколько лет, но здание находится в плачевном состоянии и разрушается, поскольку нет никаких работ по восстановлению. Каковы планы мэрии на это здание и когда начнется его реставрация?
Ion Ceban: Ну, во-первых, я вас очень прошу не манипулировать общественным мнением и дезинформировать. До декабря месяца и впоследствии вопрос собственности и разрешительных документов любого формата в данном ключе были на согласовании с правительством Республики Молдова. Мы, конечно, в ближайшее время вернёмся с деталями по этому вопросу. Хочу только для вас отметить, что инициатива вообще принадлежала мне лично вместе с господином Догой. Мы вместе выбирали этот объект, но не знали, что там существуют проблемы собственности как таковые. И, к большому сожалению для вас, для нас, для господина Доги, которого нет уже в живых, да, молдавская бюрократия съела просто всю надежду для того, чтобы этот человек, гениальный музыкант и композитор, увидел данный центр своими глазами при жизни.
Я бы очень не хотел, чтобы этот вопрос политизировался в данном ключе, потому что именно так расцениваю соответствующие заявления. Хочу сказать, что за последнее время, и это может быть подтверждено в том числе семьей господина Доги, любые запросы, которые существовали со стороны семьи, начиная от инфраструктуры, которая рядом с его домом здесь недалеко, заканчивая концертными мероприятиями, и поддержкой напрямую или косвенно осуществлялось постоянно. Но я бы не хотел, чтобы мы делили на сегодняшний день то, что делали. Это неправильно, просто неправильно.
Знаю одно, что, к большому сожалению, работы в данном направлении, не с нашей стороны, велись с очень серьезным опозданием, что, к большому сожалению, плохо. Если госпожа Кутасевич хочет что-то добавить, потому что она этот процесс очень тщательно наблюдала постоянно, пожалуйста. Но я вас очень прошу, давайте не будем этим вопросом манипулировать. Спасибо. Я надеюсь, что вас вопрос и ответ устроил.
Jurnalistă: Bună ziua, Diana Ambroș, reporter Pro TV Chișinău. Doar vreau să fac o precizare, în 2023, Guvernul, printr-o dispoziție, a semnat acea trecere a clădirii către Primărie. Așa este sau nu?
Ion Ceban: Bun. Nu toate aspectele de coordonare au fost realizate în această perioadă. Asta este. Exact ca și cu, spre marele regret, ca și cu caldarâmul, care până în ziua de astăzi încă este sub semnul întrebării, în formula în care este.
Jurnalistă: Vă rog, puteți să dezvăluiți, deci în 2023, 2023 n-a fost acea...?
Ion Ceban: Pot să dezvălui. La ziua de astăzi avem peste 4000 de terenuri nedelimitate, nu din cauza Primăriei municipiului Chișinău, care sunt pe teritoriul municipiului Chișinău și care, proprietatea cărora este pusă sub semnul întrebării, cui, în realitate, aparțin și cine poate interacționa, influența unele procese acolo. Uite asta este răspunsul. Ca să nu mai vorbim de clădiri.
La fel ca și clădirile, pentru că nu ne ducem foarte departe. Aici sunt întrebări inclusiv la clădirea Primăriei, Biblioteca Hașdeu, multe, multe altele. Ca să nu spun că astfel de edificii, cum este Circul din Chișinău, cum este Manejul Atletic, cum sunt clădiri diferite ale instituțiilor educaționale, cum este Palatul de Cultură al Feroviarilor, Filarmonica, care, iată, de cinci ani de zile nu se face nimic acolo. Cam asta e.
Jurnalistă: Și dacă, la fel, o precizare la acest proiect, a fost deja elaborat un proiect privind restaurarea acelei clădiri sau abia urmează să fie făcută această procedură?
Ion Ceban: Eu mai mult decât atât vreau să spun, că în anumite perioade, împreună cu mai mulți colegi din România, am avut și aprobări acceptate în această privință. Aprobări pierdute din cauza tărăgănării. Și repet, nu doar din neștiință. Eu sper că n-a fost și voință, ca să nu zic prea insuficientă, haideți să fiu diplomat. Și nu este cazul doar a Centrului dat. Mai avem?
Jurnalistă: Acuma care este planul Primăriei privind acest centru, ca să un pic să înțelegem de ce, ce se întâmplă.
Ion Ceban: Noi de ce ne-am apucat, tot am dus la un bun sfârșit. O să ducem la bun sfârșit și vă vom informa pe parcurs.
Jurnalistă: Așa. Deci, vă rog să ne spuneți, de șase luni Primăria activează în baza unui buget provizoriu. În tot acest timp ați menționat că nu puteți ajunge la un numitor comun cu aleșii locali din CMC. Cum va fi soluționată această problemă?
Ion Ceban: Mâine este planificată ședința Consiliului Municipal Chișinău. Este a patra oară când, doar pe parcursul ultimelor câteva săptămâni, bugetul este inclus în ordinea de zi. Reiterez ceea ce am spus: nu cred că este suficientă voință politică. Oamenii care au fost votați să reprezinte interesele cetățenilor fac gălăgie pe la microfoane, dar atunci când trebuie să voteze, cum ați văzut, nu numai într-un singur caz, ori părăsesc sala de ședință, ori pur și simplu ignoră, aducând tot felul de argumente. Nu există niciun argument astăzi care să nu fi fost luat în considerare, în limita competențelor legale și a politicilor standard aprobate la nivel internațional și local.
Ce am în vedere? Dacă cineva își dorește ca noi să executăm competențele Guvernului la nivel local, acest lucru nu se va întâmpla. Și anume, aici este mărul discordiei, când cineva spune că nu a fost luată în calcul o propunere sau alta. Toate, 90% au fost luate propunerile în calcul. Dar ceea ce trebuie să realizeze Guvernul, nu va realiza Primăria. Primăria nu plătește pensii, Primăria nu acordă alte servicii care sunt de competența Guvernului. Exact ca și cum s-a solicitat, în aceste circumstanțe, să realizăm, să le includem în buget.
Și amintesc încă un lucru. 400 de milioane, doar în acest an, au fost extrase sub diferite forme, ca să nu spun altfel, să fiu foarte explicit, din Primăria municipiului Chișinău, din bugetul Primăriei municipiului Chișinău, de la drumuri, grădinițe, străzi, spații publice și multe altele. Doar în acest an, iar PER total este o cifră de 1,7 miliarde de lei, ceea ce vă spuneam anterior, dacă este să examinăm, că discutam cu mai multă lume ieri. Există lucruri care se fac din incompetență. Există lucruri care se fac fără cunoștință de cauză. Există lucruri care se fac nefiind documentate suficient. Acest lucru, care se face în raport cu municipiul Chișinău, este rea-voință, nu poate fi calificat altfel. Și pentru asemenea lucruri, cineva, mai devreme sau mai târziu, va trebui să răspundă. Nu vorbesc acum de votarea bugetului, dar cum s-au comportat în raport cu municipalitatea.
Repet ce am spus. Noi astăzi, în implementare, avem mii de proiecte mari și mici, în toate sectoarele. Iată un următor mesaj pe care am vrut să-l transmit și care am discutat cu colegii noștri de la Mobilitate Urbană, cu prietenii, cu domnul viceprimar, de dimineață, a fost că sunt atâtea concentrații de eforturi, să spunem așa, în teren, că n-au mai existat, n-au mai existat pe teritoriul municipiului Chișinău. Nu întotdeauna reușim să fie poate securizat suficient, să fie organizat suficient și etc. Nu reușim. Eu vă întreb pe dumneavoastră: ce au făcut primarii anteriori cu banii ăștia? Că nu s-au multiplicat banii. Banii i-am găsit, scoțând la suprafață procesul. Ce au făcut anterior? Unde erau banii ăștia? Fără blocaje politice, fără patru crize administrate la Chișinău. Asta e, cred că, întrebarea care ar trebui să ne preocupe pe toți.
Jurnalistă: Și referitor, dacă ați menționat de caldarâmul de pe strada 31 August, anterior, cei de la Chișinău Proiect au realizat un proiect privind reabilitarea acelei zone. S-a făcut și un fel de deviz de cheltuieli de 30 de milioane. Acuma, la ce etapă este blocajul? Adică, de ce nu se merge mai departe? De ce nu se încep lucrările?
Ilie Ceban: Am menționat anterior... Pot să răspund? Am menționat anterior că a fost primit avizul la proiectul general, însă urmează detaliile tehnice de executare, care se execută astăzi de către Chișinău Proiect. Au venit... urmează primirea avizelor de la toate subdiviziunile, care este un proces, la fel, care durează în timp. Au venit condițiile tehnice pentru captarea apelor pluviale. Noi nu ne dorim ca ulterior, executării acestor lucrări, în conformitate cu avizul primit, pentru că dacă mergem așa cum este astăzi, o să ne trezim cu o băltoacă mare acumulată, un bazin de ape, pentru că așa a fost făcută, într-o anumită etapă, aprobarea proiectului. Însă sunt detaliile tehnice care trebuie ținute cont, reieșind din specificul acestei lucrări, pentru că nu este o lucrare simplă, nu este o lucrare ordinară.
Avem diferite cote, avem captarea acestor ape și multe, multe alte detalii tehnice, care noi ne dorim să fie soluționate la etapa proiectării și nu la etapa când am executat și ulterior ne-am întors înapoi că, uite, este o problemă. Nu așa noi executăm lucrările. De aceea, Chișinău Proiect încă se află în finalizarea, sau la etapa de finalizare a lucrărilor de proiectare. Ulterior va fi lansată licitația pentru executarea acestor lucrări. Deci, acestea sunt anumite etape. Vă vom informa.
Jurnalistă: Anterior s-a discutat despre extinderea bulevardului Mircea cel Bătrân. De mai multe ori s-a discutat. Era vorba și despre acei bani de la BERD. Acuma, la ce etapă se află? Când se preconizează să înceapă aceste lucrări?
Ion Ceban: Am să rog doamna viceprimar. Săptămâna trecută au avut o ședință la acest capitol.
Olga Ursu: Săptămâna trecută, în cadrul Ministerului Finanțelor, a avut loc o ședință pentru explicarea tuturor detaliilor proiectului, atât pe partea financiară, cât și pe partea tehnică. Domnul secretar de stat ne-a promis că astăzi revine cu un aviz. În cadrul ședinței ne-a confirmat încă o dată acel fapt că nu există nicio problemă pentru a acorda acel aviz Primăriei municipiului Chișinău, după care urmează elaborarea proiectului de decizie propriu-zis, pentru a fi înaintat Consiliului Municipal spre aprobare.
Ce ține de Mircea cel Bătrân, pentru că acest suport financiar, acest împrumut, va fi pe trei etape. Etapa care ține de extinderea bulevardului Mircea cel Bătrân este deja finalizată în etapa de proiectare, respectiv, documentar este totul gata pentru a lansa licitația de a începe proiectul. Tot ce trebuie să facem este să avem proiectul aprobat în cadrul Consiliului Municipal Chișinău și începem propriu-zis lucrările.
Ion Ceban: Bun. E una din proceduri și etape care trebuie să fie respectate în conformitate cu înțelegerile pe care le avem. Apropo, înțelegeri un pic diferite de regula de bază pe care o are BERD, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare în Republica Moldova, PER total, per proiect. Dar, ca să nu avem întrebări la acest capitol, eu sper că dumneavoastră veți manifesta interes sporit. Și am să rog colegii mei, o dată în plus, pentru că nu este pentru prima dată când sunt prezentate soluțiile pentru proiect și toate detaliile legate de proiect, în săptămâna curentă, ținând cont de faptul că trebuie să fie și o decizie a Consiliului Municipal Chișinău, ca să nu umble aici cu microfoanele unii și prin teren alții specialiști din toate domeniile, ca să clarificăm aceste subiecte o dată în plus și sperăm foarte mult că veți fi prezenți la această discuție. Eu zic săptămâna curentă, la sfârșit de săptămână. Încă o dată, că deja de mai multe ori s-a vorbit.
Jurnalistă: Vreau să fac o precizare. Căsuțele de lemn din Piața Marii Adunări Naționale, la balanța cui se află? La balanța instituției Primăriei Chișinău sau nu? Vreau să fac această precizare înainte să dau o întrebare.
Ion Ceban: Da, ele au fost procurate de Primăria municipiului Chișinău.
Jurnalistă: Întrebarea e care e rostul lor acolo, atâta timp cât nu sunt utilizate?
Ion Ceban: Sunt utilizate parțial, în momentul în care sunt solicitate de diferite organizații sau entități care desfășoară activități, fie că sunt în adiacență în Piața Marii Adunări Naționale sau chiar în Piața Marii Adunări Naționale, dar și în sectoare. De exemplu, am avut mai multe desfășurate în zona Râșcani, Centru, pe pietonală, iar oamenii, ca să nu le purtăm dintr-o parte în alta, le utilizează cu anumite ocazii. Ceea ce este valabil pentru absolut marea majoritate a capitalelor, cum am menționat de dimineață, dacă nu se înșală. Alte întrebări?
Jurnalistă: Daniela Danilova, TVR Moldova. Domnule Ceban, o precizare cu privire la Centrul Cultural Eugen Doga. Dacă ne puteți spune ce resurse financiare ar fi necesare pentru reabilitarea și amenajarea clădirii.
Ion Ceban: Am zis, la diferite etape, au fost diferite estimări în această privință. Cu mare regret, noi când am început reabilitarea, să discutăm despre reabilitarea și construcția a ceea ce s-a numit astăzi bulevardul Mircea cel Bătrân, cu extensie, a crescut de la puțin mai puțin de 100 de milioane de lei la puțin peste 250 de milioane de lei. Și, în instanța finală, am mai avut întrebări la acest capitol și nu este doar acest caz, pentru că proiectul, când va fi ajustat, va fi prezentat public și veți afla.
Jurnalistă: Domnule Bolocan, vă rog să ne ziceți ce vârstă au copiii care au fost confirmați cu rujeolă și care sunt suspectați că ar avea rujeolă. Care este starea lor și unde sunt internați?
Vladimir Bolocan: Copiii sunt internați la Spitalul Clinic de Boli Contagioase de Copii. Vârsta fiecăruia în parte nu vă pot spune, deci sunt până la 18 ani, garantat, trei dintre care sunt, frecventează instituții educaționale de diferit nivel. Starea lor este stabilă, pentru că se află în instituție. Problema bolilor contagioase este faptul că este contagioasă și să nu se răspândească. Pentru asta este nevoie de a-i interna copiii, ca să-i izolăm și să prevenim o posibilă transmitere sau multiplicarea cazurilor.
Jurnalistă: Mersi.
Ion Ceban: Mersi. Alte întrebări? Mersi. O zi frumoasă la toată lumea și o săptămână cât mai reușită!