PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 1 decembrie 2025 Image
02 dec. 2025

(Transcriere) Ședința primăriei din 1 decembrie 2025


Ordinea de zi a ședinței:
 

1. Raport cu privire la rezultatele activității subdiviziunilor din sectorul Centru pe domeniile de infrastructură, servicii gospodărești, educație, sănătate, protecție socială, drepturile copilului etc.
Raportori: Vadim Hîncu, pretorul sectorului Centru, șefii subdiviziunilor de profil din sector  

2. Informație cu privire la inaugurarea Sărbătorilor de Iarnă în Municipiul Chișinău și a Târgului de Crăciun în centrul capitalei.
Raportor: Alina Tabacari, șefa Direcției generale cultură și patrimoniul cultural

3. Raport cu privire la implementarea procesului de tichetare electronică în transportul public din municipiul Chișinău.
Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană

4. Informație cu privire la desfășurarea procesului educațional în instituțiile de învățământ din municipiul Chișinău. 
Raportor: Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport

5. Informație cu privire la situația din domeniul social și de sănătate la nivelul municipiului Chișinău.
Raportor: Marina Buga, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială

6. Informație cu privire la finalizarea campaniilor de salubrizare de toamnă și de plantare a arborilor pe teritoriul orașului.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Emilia Braga, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”

7. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Grițac, șef al Secției securitate publică, Direcția de Poliție a mun. Chișinău

8. Informație cu privire la situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău


Transcriere:

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

Ion Ceban: Să dăm drumul. Puteți dumneavoastră să începeți. Stimați colegi, invitați, vreau, odată cu prilejul de astăzi, vreau împreună să felicităm de Ziua României, a românilor. Și să le urăm la mulți ani ca stat, ca parteneri strategici ai țării Republicii Moldova, a tuturor celor care sunt cumva implicați în diferite procese.

Noi avem în continuare o colaborare foarte frumoasă cu orașele, consiliile județene, cu diferite autorități. Și în acest context, vreau să le mulțumim pentru faptul că sunt parteneri de bază ai Republicii Moldova, atât în procesul de integrare europeană, cât și în diferite alte procese care sunt foarte multe și se desfășoară aici, în Chișinău sau pe teritoriul Republicii Moldova. De altfel, avem proiecte comune, multe și frumoase, și sper ca aceste lucruri să continue. 

Doi. În această perioadă, la sfârșitul săptămânii, urmează să lansăm principalul pom de Crăciun și târgul de Crăciun în municipiul Chișinău. Anterior am avut în diferite perioade sute de mii de vizitatori, în întreaga perioadă de la începutul lunii decembrie, atunci când am lansat târgurile, și până la mijlocul lunii ianuarie sau mai târziu. În acest an, pe data de 5 decembrie, urmează să lansăm, propriu-zis, începând cu ora 16:00, atât activitatea Târgului de Crăciun, cât și Pomul de Crăciun în Piața Marii Adunări Naționale. 

Eu vă mulțumesc tuturor celor care s-au implicat până la această etapă și îmi doresc foarte mult ca împreună să putem să aducem magia sărbătorilor de iarnă pentru fiecare locuitor, pentru oaspeții capitalei care, iată, an de an, devin tot mai mulți, atât în centrul municipiului Chișinău, capitalei țării noastre, cât și în diferite sectoare, acolo unde avem pregătită această atmosferă de sărbătoare. Doamna Tabacari, vă rog să vă referiți foarte succint la...

 

Alina Tabacari: Bună dimineața, domnule primar. Stimați colegi. Așa cum ați menționat și dumneavoastră, începând cu 5 decembrie, în centrul capitalei și în sectoarele municipiului vor fi organizate mai multe evenimente dedicate sărbătorilor de iarnă. Inaugurarea oficială a pomului și a Târgului de Crăciun va avea loc vineri. Începând cu ora 16:00, vom da start sărbătorii, printr-un concert tematic care va fi organizat în Piața Marii Adunări Naționale.

Pe scenă vor evolua mai multe ansambluri muzicale de copii, dar și artiști îndrăgiți, printre care Nelly Ciobanu, Aura, Adrian Ursu, Cătălin Josan și mulți alții. Și pentru ca sărbătorile de iarnă să aibă mai mult farmec, în centrul capitalei vor fi organizate zone foto, căsuța lui Moș Crăciun cu ateliere pentru copii, carusele, patinoar și multe altele.

Târgul de Crăciun din piață va fi deschis în perioada 5 decembrie - 18 ianuarie. Se vor comercializa elemente decorative și bucate tradiționale. În acest sens, menționăm că pe 5 decembrie, bulevardul Ștefan cel Mare, pe tronsonul cuprins între străzile Pușkin și Bănulescu-Bodoni, va fi sistată circulația, începând cu ora 9:00, în legătură cu pregătirile pentru inaugurarea pomului de Crăciun. Rugăm ca toți chișinăuienii și oaspeții capitalei să fie înțelegători și să dea dovadă de răbdare.

Târgurile tematice vor fi deschise în toate sectoarele. Totodată, în sectoare sunt planificate numeroase evenimente și activități tematice, cu tematica sărbătorilor de iarnă, iar programul poate fi accesat pe site-ul craciun.chisinau.md. Și în acest an vom avea câteva evenimente dedicate Crăciunului. Așadar, spectacole vor fi organizate pe 24 decembrie și pe 6 ianuarie. Iar noaptea dintre ani promite un program de excepție, dar cu mai multe detalii revenim în curând. Vă așteptăm pe toți alături de familii și cei dragi, să ne bucurăm împreună de magia sărbătorilor cu tradițiile noastre și de atmosfera caldă pe care o aduce iarna în capitală.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Și rog să vă referiți, împreună cu domnul Ciornîi, la blocarea străzilor, ca să nu existe interpretări în acest sens. De când, la ce oră, cum urmează să fie făcut acest lucru.

 

Alina Tabacari: Pe data de 5 decembrie, așa cum am menționat, bulevardul Ștefan cel Mare, pe tronsonul cuprins... De la ora? De la ora 9:00, de pe strada Pușkin și Bănulescu-Bodoni.

 

Ion Ceban: Informați toți cetățenii, publicul larg despre acest lucru, pentru că presupun că vor exista unele reacții în acest sens și cu siguranță va exista și disconfort. Încercăm să minimizăm la maximum aceste lucruri.

În ceea ce privește Hotelul Național, vreau să spun mulțumesc preturii pentru faptul că a intervenit prompt și, în timp record, a securizat toate intrările și ieșirile de acolo, plus instalarea acelor camere de luat vederi. Am să vă rog să faceți referință și la agentul economic care a fost dispus să le instaleze cu titlu gratuit, unde vor fi propriu-zis conectate aceste camere de luat vederi. Și rog pe parcursul acestei săptămâni, doamna viceprimar, așa cum am agreat cu dumneavoastră, să fie prezentate informațiile public despre celelalte clădiri abandonate, cu tot cu imagini foto, ca să fie înțeles pe larg că nu există problemă doar la Hotelul Național și această problemă nu ține de competența Primăriei Municipiului Chișinău.

Și, cum spuneam și săptămâna trecută, este nevoie de clarificări în cadrul legal, pentru ca aceste clădiri să fie securizate pentru locuitorii municipiului și în special pentru cei care vin din zonele de risc: copii, minori, cei care adoptă un comportament riscant. Pentru că, spre mare regret, ceea ce se întâmplă în interiorul Hotelului Național nu este doar acolo, dar sunt și în alte clădiri.

Și am văzut tot felul de declarații de la nivel central, inclusiv în Parlamentul Republicii Moldova în acest context. Este foarte bine ca în cel mai scurt timp să existe acea inițiativă legislativă, ca din toate punctele de vedere să fie securizat accesul, să fie securizat inclusiv prin mecanismul de monitorizare a organelor specializate în acest sens. Vă rog, domnule Pretor.

 

Vadim Hîncu: Stimate domnule primar, stimați colegi. Cu referire la Hotelul Național, într-adevăr au fost securizate toate intrările pe tot perimetrul Hotelului Național. Au fost instalate 25 de camere care vor, de astăzi practic funcționează. Am vrea să aducem mulțumiri companiei BisGrup pentru oferirea acestor, nu doar a acestor camere, a DVR-urilor și a altor cablări, pentru o abordare voluntară.

Iar în cel mai scurt timp, la ziua de astăzi, la momentul de astăzi, deja se înregistrează tot ce avem, posibilitatea să vizualizăm tot ce se întâmplă în jurul hotelului. Iar în săptămâna care urmează va fi conectat, trebuie tras un cablu de 2,5 km, până la sectorul de poliție, de unde va fi monitorizat 24 de ore din 24 de către ofițerii de poliție perimetrul Hotelului Național.

 

Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Așa cum spuneam, este foarte important să știm ce se întâmplă și în alte edificii de acest gen, pentru că ele sunt multe. Amintesc: este Filarmonica Națională, care are un acces liber deja de aproape șase ani de zile, de când este în totală degradare. Este vorba despre clădirea fostului Liceu Real, care se află la 50 de metri de bulevardul Ștefan cel Mare, peste drum de Centrul Național Anticorupție și între două universități și un centru de tineret și copii, cum este cel pe care îl cunoaștem, Artico. 

Și sunt foarte multe alte clădiri abandonate care aparțin statului, repet, pe teritoriul municipiului Chișinău. Pentru ca această dispută publică să nu continue la nesfârșit, este nevoie să intervenim și pe partea de inițiativă legislativă în acest sens, și pe partea de modificare a cadrului normativ la nivel de guvern. Și, dacă este nevoie, să aprobăm ceva suplimentar în Consiliul Municipal Chișinău, dar este foarte mult necesar ca să supravegheze aceste edificii anume instituțiile care răspund de ordinea publică și securitatea cetățenilor nemijlocit. Săptămâna trecută, domnul Pavaloi, noi am discutat în cadrul comisiei situații excepționale, sau un pic mai devreme, despre planul antidrog care urmează să fie prezentat. Dacă puteți să faceți referință la acest subiect.

 

Andrei Pavaloi: Domnule primar general, stimați colegi, bună ziua. Cu adevărat, în săptămâna anterioară am avut mai multe ședințe pe intern cu colegii din cadrul Direcției Generale Educație, Tineret și Sport, pe acest plan anticorup... antidrog pentru instituțiile educaționale. Dar în același timp, am avut o ședință lărgită cu colegii de la direcțiile generale ale Primăriei Municipiului Chișinău, Poliția Municipală, unde am convenit mai multe etape pentru a planifica sau pentru a ieși cu un plan complex pentru municipalitate.

Astăzi avem o ședință preliminară, iar mâine avem o ședință cu directorii instituțiilor de învățământ, împreună cu colegii din celelalte direcții generale și centrele responsabile pe acest segment, pentru a discuta cu ei din punct de vedere general, în vederea elaborării unor planuri, inclusiv interne, pe instituțiile educaționale.

Ulterior, undeva până pe 15 decembrie, ne planificăm să avem închegat planul pentru municipalitate, inclusiv cu instruiri pentru directorii instituțiilor educaționale, directori adjuncți, psihologi școlari și până la elevii din instituțiile educaționale. Astfel ca pentru următoarea... să avem un plan pentru o perioadă scurtă, medie și îndelungată, astfel încât acest flagel să fie diminuat la maximum.

 

Ion Ceban: Bun, domnule director. Când sunteți gata concret să prezentăm public acest plan?

 

Andrei Pavaloi: Eu cred că undeva până pe la 15 decembrie îl prezentăm, cel puțin un draft al acestui plan. Am convenit și cu colegii ca să facem un plan bine chibzuit, fără grabă, astfel încât acțiunile care sunt în acest plan să fie unele care vor aduce rezultat pe acest segment.

 

Ion Ceban: Bun. Așteptăm. Nu mai târziu de 15 decembrie. Mulțumesc. Colegi, în această săptămână noi avem din nou ședința Consiliului Municipal Chișinău. Sperăm că urmează să fie aprobat proiectul de decizie cu privire la ajustarea acelor indicatori bugetari despre care am vorbit săptămânile trecute.

Amintesc că, în pofida faptului și scandalurilor publice care au avut loc ultimele câteva săptămâni, din partea a cel puțin a două fracțiuni, este vorba despre fracțiunea Partidului Socialiștilor, care nici măcar nu a votat, deși a propus divizarea acestor proiecte, dar și din partea PAS-ului, care spunea că este ilegal și până la urmă a votat această decizie, ceea ce confirmă o dată în plus faptul că Primăria Municipiului Chișinău și executivul a avut perfectă dreptate în această privință. Este lege și legea este una pentru toți, nu sunt interpretări în acest sens și nici nu pot fi.

De asta, o să rugăm domnul Talmaci, așa cum am propus pentru ordinea de zi de miercuri a Consiliului Municipal Chișinău, să fie și al doilea proiect dezbătut. Și aici, în primul și în primul rând, vreau să accentuiez faptul că este vorba de salarizarea celor care lucrează în municipiu, cu excepția celor pentru care deja au fost aprobate aceste ajustări. În special muncitorii de la diferite întreprinderi municipale, cum ar fi Parcul Urban, cum ar fi Regia Transport Electric, cum ar fi Spațiile Verzi și multe altele.

Și eu sper că oamenii vor lăsa politica deoparte și vor face ceea ce trebuie să facă Consiliul Municipal Chișinău. La fel, sunt acele 30 de proiecte mari pe care le avem cu diferite finanțări sau prin diferite instrumente de finanțare din partea Uniunii Europene, fie că sunt împreună cu România, fie că sunt împreună cu alte state, fie că sunt mai mari, fie că sunt mai mici. Dar toate acestea au fost deja aprobate de consiliu. Deci orice interpretare în acest sens că ar trebui să existe ceva și nu este, este lipsit și de logică, și de lege, și de orice alt tip de interpretare. Le-am spus și le comunic o dată în plus: nu vreți să votați bugetul, nu votați. Dar ceea ce trebuie prin lege să faceți, trebuie să faceți prin lege și nu așteptați că vă va fi cumva încălcată legea în alt fel.

La fel, în această săptămână, domnule director, am rugat ca să fie deci organizate toate procedurile pentru toți copiii, cei 30.800 de copii, să primească cadourile de sărbătorile de iarnă. Vă rog să asigurați maximă transparență în acest proces și să informați inclusiv părinții, instituțiile, dar și publicul larg despre ceea ce facem în această privință.

Felicitări încă o dată tuturor! Sper să mai avem și pregătiri frumoase, și oamenii cu bună dispoziție mai departe. Domnule Pretor, suntem în sectorul Centru. Vă rog frumos să începeți raportarea pe ceea ce am convenit.

 

Vadim Hîncu: Stimate domnule primar, stimați colegi, aș vrea să încep raportul cu prezentarea informațiilor cu referire la proiectele investiționale de reabilitare a infrastructurii, care au fost realizate în anul 2025. Unul din proiectele importante este reabilitarea trotuarelor la strada Ciuflea, care a fost reabilitat pe ambele părți. Aici a avut loc pavarea aleilor pietonale, crearea pistei pentru bicicliști, montarea pavajului tactil pentru nevăzători, amenajarea zonelor verzi, crearea sistemului de irigare și modernizarea sistemului de iluminat.

Un alt proiect din sectorul Centru, realizat în acest an, este reabilitarea trotuarelor din bulevardul Iurie Gagarin, unde partea pară a fost realizată în acest an. Aici au fost pavate aleile pietonale, creată pistă pentru bicicliști, amenajate zonele verzi și a fost modernizat sistemul de iluminat. Tot în acest an a avut loc reabilitarea Complexului Memorial Eternitate, unde s-a intervenit la restaurarea monumentului central al complexului, anume Focul Veșnic cu cinci arme, restaurarea monumentului victimelor din Transnistria, Maica Îndurerată, reabilitarea pavajului, amenajarea spațiilor verzi, modernizarea iluminatului, renovarea porților și gardurilor și alte lucrări mai mărunte care au fost făcute aici la Complexul Memorial Eternitate.

Tot în acest an a avut loc reabilitarea șoselei Hîncești, tronsonul între Alexandru Ioan Cuza și strada Sihastrului. Acest tronson a fost asfaltat, iar lucrările la această șosea o să mai continue și în anul viitor. Reabilitarea străzii Hristo Botev, și anume prin asfaltarea carosabilului, precum și reabilitarea trotuarului din această stradă pe partea pară. Întreaga stradă de la tronsonul între bulevardul Dacia și strada Tudor Strișcă a fost asfaltată. A fost frezat stratul vechi de asfalt, au fost create piste de bicicliști, au fost amenajate spațiile verzi.

Și următorul proiect care a fost de asemenea executat în sector este amenajarea scuarului din bulevardul Ștefan cel Mare 64, unde la fel a fost instalat mobilier urban, instalații noi de iluminat, create alei și amenajate zonele verzi. Totodată a fost amenajat scuarul din fața liceului Gheorghe Asachi pe strada Pușkin, unde a fost pavat tot teritoriul, instalat mobilier urban, instalate piloni de iluminat, amenajat spațiul verde și o mândrie a sectorului a fost anume instalarea monumentului Regina Maria.

Amenajarea trotuarelor pe strada Mihai Eminescu, ambele părți, reparația capitală a drumurilor de acces în curțile de bloc de la bulevardul Iurie Gagarin 5-7, reparația trotuarului și a parcărilor la strada Ion Căseanu Suruceanu, revitalizarea terenului și amenajarea zonei adiacente blocurilor din strada Nicolae Testemițanu 13/2, reabilitarea accesului public din strada Vasile Dokuchaev 4. Totodată, în acest an iarăși a avut loc injectarea cu asfalt a gropilor în curțile de bloc, în spațiile publice, trotuare, teritoriile instituțiilor de învățământ, dar și a celor medicale.

În acest an a avut loc reabilitarea Teatrului Verde, a doua etapă. Au fost schimbate toate geamurile la acest edificiu. Totodată, în sector au fost instalate patru stații de așteptare a pasagerilor noi. Merge vorba de strada București 30, 39, strada Drumul Viilor 38, H2, șoseaua Hîncești 80 și pe viaduct. Tot în anul 2025, pe parcursul acestui an, au fost amenajate terenuri de sport și joacă în curțile de bloc, opt la număr. A fost instalat mobilier urban în curțile de bloc din sectorul Centru. Merge vorba despre bănci, coșuri de gunoi. S-a intervenit la 16 adrese în sector.

Totodată am avut parte de campanie de plantare și proiecte dendrologice. Pe lângă cele plantări efectuate de Întreprinderea Municipală Spații Verzi, pretura sectorului Centru a plantat circa 415 copaci, 6831 de arbuști. Aceste plantări au avut loc la Complexul Memorial Eternitate, în scuarul Cioclea Asachi, strada Hristo Botev, bulevardul Ștefan cel Mare, strada Ciuflea, strada Corolenco, strada 31 August, șoseaua Hîncești 62A, Grenoble colț cu Testemițanu, scuarul din bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt 64 și bulevardul Iurie Gagarin.

Tot de către pretura sectorului Centru au fost contractate lucrări silvo-tehnice și fito-sanitare de curățare, defrișare a arborilor. Merge vorba de șase adrese din sector. Totodată, în acest an s-a intervenit cu lucrări la fondul locativ din sectorul Centru și anume prin schimbarea rețelelor inginerești termice în subsolul blocului de locuit de la șoseaua Hîncești 20. Aici merge vorba de nouă scări. Reparația acoperișului cu membrană bituminoasă la blocul de locuit din strada Gheorghe Asachi 53/1 și reparația acoperișului din țiglă metalică și modernizarea sistemului de colectare și scurgere a apelor pluviale la blocul de locuit din strada Gheorghe Asachi 48/1.

În acest an am avut parte și de activități comunitare, cum ar fi campanii de salubrizare, în cadrul căreia împreună cu pretura Botanica, în perioada 15 septembrie - 30 noiembrie, am desfășurat o activitate ecologică în parcul Valea Trandafirilor, pe segmentul cuprins între străzile Natalia Gheorghiu și Mălina Mare. Iar la 5 noiembrie 2025 au participat peste 100 de voluntari, funcționari ai preturilor, reprezentanți ai Direcției Educație, Tineret și Sport Centru, ai întreprinderilor municipale, sportivi ai cluburilor de kickboxing, precum și locuitori ai orașului, la colectarea deșeurilor abandonate pe spațiul public.

În acest an, în luna aprilie, 11 aprilie 2025, în parteneriat cu detașamentul de salvatori și pompieri Centru al IGSU, au fost simulate șapte situații excepționale, pentru a testa și consolida capacitatea de reacție rapidă la situații de urgență. Campaniile de caritate care au avut loc în acest an, merge vorba despre Cantina Mobilă, prin care s-au distribuit peste 50 de prânzuri calde în fiecare zi, un proiect susținut de Asociația pentru Dezvoltarea Comunității Bulgare din Moldova. Și peste 100 de activități culturale și sportive la fel au fost desfășurate de către Pretura Centru în anul 2025, ca de exemplu: Vocea Generației, Festivalul Muzicii Stradale, Festivalul Să Trăiți Înfloriți, Festivalul Univer Art Fashion, Campionatul Republican la Fotbal cu Guță, Turneul Internațional de Arte Marțiale Mayor's Cup, Campionatul Volei la Plajă și multe, multe alte, după cum am spus, peste 100 de evenimente culturale. Totodată, în sector au avut loc și șase târguri tematice.

Acestea sunt doar câteva din evenimentele organizate de Pretura Centru în acest an, iar cu permisiunea dumneavoastră, voi ruga colegii să continue raportul pe domeniile de activitate din sector.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnule Pretor. Vă rog, doamna Steleanu, să continuați raportul.

 

Reprezentantă a AMT Centru: Stimate domn primar general, viceprimar, domnul pretor, stimați colegi, vin în atenția dumneavoastră cu raportul de activitate la Asociația Medical Teritorial Centru pe parcursul ultimei săptămâni, fiind asigurat accesul la servicii medicale în volum de 5144 de vizite la medicul de familie, din ele 3561 fiind la copii. Vizite la domiciliu fiind înregistrate în număr de 45. Total vizite din asistența medicală specializată de ambulator a fost 6349, din ei la copii 1149.

Fiind în plin sezon al infecțiilor respiratorii virale acute, situația epidemiologică a infecțiilor căilor respiratorii superioare pe ultima săptămână a înregistrat 55 de cazuri noi de infecții acute ale căilor respiratorii, dintre care 28 la copii. Trei cazuri au fost înregistrate de gripă, internări nu au fost. Dacă analizăm în cifre absolute situația epidemiologică de luna noiembrie comparativ cu luna octombrie, observăm că este la un nivel morbiditatea stabilă și acest fapt se datorează și campaniei de imunizare contra gripei umane. Astfel, din 11.940 de doze recepționate, au fost asimilate astăzi, 1 decembrie, 11.860, ce constituie 100%.

În cadrul Asociației Medical Teritoriale Centru activează unicul centru de audioprotezare din municipiul Chișinău. Astfel, pe parcursul ultimei săptămâni au fost înregistrate 82 de consultații primare, inclusiv 66 la maturi și 16 la copii în cadrul programului de screening audiologic și au fost distribuite 30 de aparate auditive. Serviciul antirabic a înregistrat 45 de pacienți primari adresați. A fost inițiat tratament antirabic în 30 de cazuri, iar la moment se află în tratament antirabic cu vaccin 112 pacienți în diferite regimuri de dozare.

În luna septembrie a fost deschis în cadrul AMT Centru unicul centru de intervenții timpurii din cadrul asistenței medicale primare. Astfel, pe parcursul ultimei săptămâni au fost înregistrate de către echipa multidisciplinară șapte cazuri noi și efectuate 153 de cazuri la medicii specialiști. Au fost încheiate mai multe contracte privind achizițiile publice a dispozitivelor medicale și recent am achiziționat un monitor Holter electrocardiograf de ultimă generație, care este foarte important pentru diagnosticul maladiilor cardiovasculare. De asemenea, un incubator termostat pentru proceduri fizioterapeutice, destinat secției de reabilitare medicală.

Au fost finalizate lucrările de reparație capitale în cadrul secției medicină numărul 4, situată în cadrul Centrului Medicilor de Familie numărul 6 pe strada Dokuchaev 11A. Iar la moment continuă lucrările de reparație a rosturilor la fațada blocului, la fel în cadrul CM6. Conform bugetului alocat de Primăria Municipiului Chișinău, în urma desfășurării procedurii de achiziții publice, a fost încheiat contractul pentru procurarea preparatului lactat destinat copiilor în primul an de viață, în sumă de 149.940 de lei. Acest lot ne va asigura necesarul de produse lactate pentru următoarele 12 luni mergătoare.

La capitolul educație pentru sănătate, nu pot să nu menționez două evenimente importante care au avut loc în luna noiembrie. Este vorba de Ziua Donatorului de Sânge, care a avut loc pe 14 noiembrie. Colaboratorii AMT Centru, în parteneriat cu Centrul Național de Transfuzie a Sângelui, au organizat puncte de colectare a produselor sanguine, la care au participat 79 de donatori. De asemenea, în acea zi a fost marcată Ziua Mondială a Diabetului Zaharat. Colaboratorii AMT Centru, în comun cu Centrul Prietenos Tinerilor, pe lângă activități de informare, flashmob, au organizat puncte de verificare a glicemiei sanguine, unde au fost testați 280 de pacienți.

La capitolul fortificarea competenței cadrelor medicale, la moment în cadrul AMT Centru continuă sesiunea de instruiri, care va avea loc până la mijlocul lunii decembrie, pentru medicii de familie și asistentele medicale, care are scopul de a identifica, gestiona și referirea cazurilor de sănătate mintală conform ghidului OMS MHGAP. De asemenea, pe data de 28 noiembrie, cu suportul Asociației Obștești

People in Need Moldova, în cadrul AMT Centru a fost organizată o instruire pentru medicii de familie și medicii pediatri privind evaluarea, diagnosticarea tulburărilor de spectru autist.

La capitolul activități intersectoriale, pe plan medico-social, colaboratorii AMT Centru au participat în cadrul Direcției pentru Protecția Drepturilor Copilului Centru la ședințele echipei multidisciplinare pe problema a 12 copii aflați în diverse situații de risc. De asemenea, colaboratorii noștri au contribuit la elaborarea planului de măsuri preventive pentru proiectul Program Municipal Antidrog Chișinău 2026-2030. Acest plan a fost prezentat Direcției Generale Asistență Medicală și Socială. Și țin să menționez, la capitolul activități socio-culturale, că pe data de 22-23, în cadrul proiectului socio-cultural de weekend, colaboratorii noștri au fost de gardă în incinta Casei de Cultură, în proiectul Dialog între generații. Raport finalizat, vă mulțumesc.

 

Ion Ceban: Mulțumesc și eu. Doamna Străjescu, vă rog.

 

Natalia Străjescu: Bună ziua, stimate domnule primar general, stimați colegi. Vă prezint raportul cu privire la activitatea instituțiilor educaționale din sectorul Centru. Rețeaua de instituții este formată din 46 de instituții, dintre care 24 de grădinițe cu un contingent de 4434 de copii, 20 de instituții preuniversitare, nouă instituții sunt în subordinea direcției de sector și 11 sunt la autonomie financiară, cu un contingent de 12.000 de elevi. Și avem două centre extrașcolare în care își dezvoltă talentele 2495 de copii în afara orelor de studii.

Succint despre activitățile de bază. Și primul capitol este despre alimentația copiilor. Săptămâna aceasta în grădinițe am avut o frecvență de 83% de copii. Toți 83% de copii au fost alimentați în baza meniului model. În școlile din subordine au beneficiat de alimentație gratuită 2529 de elevi. Am avut ieșiri în instituțiile din teritoriu, nouă instituții, abateri în procesul de alimentație a copiilor și elevilor nu au fost atestate.

Cu referire la livrarea agentului termic, vreau să menționez că toate școlile care sunt teritorial în sectorul Centru și instituțiile din orășelul Codru sunt conectate la agentul termic. Următorul subiect ține de campania de salubrizare care a fost lansată pe data de 15 septembrie și de curând pe 30 noiembrie s-a finisat. Vreau să menționez că au fost monitorizate pe parcurs toate 46 de instituții din subordine. În această perioadă am avut suportul substanțial al Întreprinderii Municipale Servicii Locativ-Comunale Sector Centru. S-au, de asemenea, au fost defrișați, curățați copaci, au fost sădiți alții, au fost amenajate teritoriile din de pe teritoriul instituțiilor, dar și cele adiacente. Iar un rol semnificativ în această ordine de idei l-a jucat și concursul "Cel mai amenajat teritoriu", care a fost desfășurat în toate 23 de grădinițe din subordine.

Și acum vreau să mă refer la una din prioritățile de bază în activitatea direcției și a instituțiilor din sector și este vorba despre crearea condițiilor pentru copii și ceea ce putem vedea și pe ecran, că investițiile în instituțiile educaționale sunt în continuă creștere. Dacă în anul 2021 acestea erau de 23 de milioane, în anul 2023 au ajuns la 42 de milioane, iar în anul 2025, fiind la finele acestui an, suma investițiilor a ajuns la 49,7 milioane de lei.

Și aici nu pot să nu remarc în ultimii doi ani acele proiecte mari care au fost realizate pe teritoriul sectorului Centru, în aceste instituții. Și vorbim aici despre deschiderea complexului educațional STE(A)M, unde au fost investite circa 31 de milioane de lei și instituția a fost reorganizată din gimnaziu internat în una dintre cele mai moderne instituții din municipiu.

Vorbim despre reorganizarea și crearea complexului educațional, unde au fost deschise trei grupe de grădinițe în Liceul Teoretic Vasile Lupu, cu o investiție de 12 milioane de lei. Vorbim despre renovarea atât a condițiilor și cât a conceptului în Centrul de Creație Politehnic, 7 milioane de lei. Și vreau încă o dată să menționez că în grădinița numărul 125, de la zero, a fost construit un bloc pentru trei grupe de grădiniță, în valoare de 11 milioane 800 de lei.

Aceste proiecte continuă și în anul acesta curent 2025. Și aici vreau să mă refer la încă la două proiecte. În mod special, primul, proiectul municipal de construcție în 11 grădinițe a 33 de pavilioane și construcția căilor de acces care acum a fost finisat la 100%. Concomitent, din bugetul municipal au fost construite încă 13 pavilioane și reparate șase pavilioane în grădinițele din subordine.

Iar al doilea proiect frumos din Programul Municipal Buget Civil au aplicat trei instituții și beneficiază de programul Buget Civil 2025. Și este vorba de amenajarea unui teren de sport care recent a fost deschis oficial. Suntem gata cu lucrările și amenajarea unui complex de joacă pentru copii în grădinița numărul 53 și sunt în desfășurare lucrările de reparație a construcției bazinului de înot pentru copiii hipoacuzici din grădinița 167.

De asemenea, avem finisate recent lucrările de reparație capitală a două ateliere pentru terapii ocupaționale de educație tehnologică într-o școală unde avem copii mai deosebiți, pentru copii cu dizabilități multiple și asociate, din școala auxiliară numărul 5. Săptămâna aceasta, pe data de 3 decembrie, când vom marca Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, planificăm deschiderea oficială a acestora și vreau să menționez că tot în această instituție au fost recent finisate lucrările în total patru săli de clasă, blocuri sanitare și cabinete medicale.

În derulare avem reparația capitală a trei clase de copii în liceul teoretic pentru copii cu deficiențe de vedere. Spre finisare avem în gimnaziul 53 lucrările de reparație capitală a blocului alimentar, a holului central și a blocului sanitar. Dar aici vreau să zic că nu este perturbat procesul de alimentație, copiii sunt alimentați regulamentar. În plină desfășurare avem reparația capitală a sălii festive în Centrul de Creație Floarea Soarelui. După procedură au loc de, au loc lucrări de reparații în patru blocuri sanitare în patru grădinițe. Și aici vreau să menționez că în anul acesta au fost reparate capital 12 blocuri sanitare în 12 grupe de copii. Iar dacă vorbim de sector, din cele 308 blocuri sanitare avem reparate la ziua de azi, în ultimii ani, 85% din ele.

Următorul subiect important este că, pentru a răspunde așteptărilor părinților și pentru a avea mai multe locuri de școlarizare a copiilor, a fost redeschisă după reparație capitală o grupă de copii în grădinița numărul 175 și acum recent au fost finisate lucrări de reparație capitală a unei grupe în grădinița 226. De remarcat că în ultimii ani au fost redeschise în sector 29 de grupe de copii în 10 instituții, în grădinițe.

Pe ecran sunt, eu n-o să trec detaliat, dar sunt lucrările care au fost recent finisate. Ele sunt mai multe. Printre ele sunt și lucrări efectuate pentru crearea condițiilor și angajaților. Doar numai fugitiv: săli de logopedie, cabinete metodice, cabinete medicale, holuri, grupe, sisteme de încălzire reparate capital. Și deja, cum am menționat, suntem gata pentru a redeschide și încă o altă grupă.

Pe lângă lucrările de reparație, o, o vreau să menționez și dotările, cifra cărora anul acesta se ridică la 6 milioane. Deci ele sunt, și aici vorbim despre dotări, începând de la tehnică de calcul, mobilier și finisând cu produsele sanitare-igienice. Și această cifră, comparativ cu anul precedent, ea este în creștere. Și pentru că suntem în în ajun de sărbători, vreau să zic că ceea ce ați menționat, de mâine începe livrarea cadourilor, începând cu 2 decembrie, pentru mătinile din grădiniță. Și toate informațiile care le avem, ele sunt afișate pe panourile informative din fiecare școală, grădiniță, publicate pe pagina web și instituțiile participă activ la mediatizarea acestora. Raport finalizat.

 

Ion Ceban: Vă mulțumesc mult, doamna Străjescu. Doar un mic comentariu, că văd că cei de la guvernare se preocupă de, cu privire la bugetul municipiului Chișinău. Zic, doar o mică specificare, că văd că în timp ce noi aici cu dumneavoastră... o grămadă de proiecte în Primăria Municipiului Chișinău.

Cei de la PAS se preocupă și cheamă fracțiunile din Consiliul Municipal Chișinău pentru data de 5 decembrie pentru discuții cu privire la bugetul municipiului și ne atenționează că putem pierde 2 miliarde de lei în anul 2026. Cum vreau să fie foarte clar: Legea privind finanțele publice și responsabilitățile bugetar-fiscale prevede în felul următor, deci citez articol ca să nu fie interpretări: Guvernul aprobă și prezintă Parlamentului proiectele legilor bugetare pe anul următor până la 15 octombrie. Legea.

Doi. Parlamentul adoptă legile bugetare pentru anul următor până la 1 decembrie. Astăzi în ce dată suntem? La ziua de astăzi nu există un proiect pe care să-l putem vedea public, în spațiu public, pe site-ul Ministerului Finanțelor, a Guvernului sau a Parlamentului în acest sens. Deci vă rugăm foarte mult, cei de la PAS, vă duceți acasă la voi, în Parlament, în Guvern și cereți de acolo, în primul rând, să fie prezentat proiectul bugetului pentru anul 2026.

Iar ținând cont de faptul că bugetul municipiului este cumva în interdependență de bugetul de stat, noi ne vom încadra în termenii care sunt stipulați, la 20 decembrie sau 10 decembrie, tot așa mai departe. Dar, după ce va fi public făcut proiectul bugetului pentru stat. Deocamdată nu este, termenele sunt conform legislației încălcate la greu, absolut. Foarte grav.

Doi. Am văzut că ni se spune că am putea pierde 2 miliarde de lei. Am putea. La această etapă, noi știm cu siguranță un singur lucru: Republica Moldova a pierdut o tranșă de la Fondul Monetar Internațional de 30 de milioane. A pierdut. Deci, încă o sugestie: încercați să faceți regulă în grădina dumneavoastră, iar după asta veniți și ne dați sfaturi ce să facem, cum să facem, în ce condiții să facem, când să facem. Noi până când n-am pierdut absolut nimic. Și ăsta este un lucru cert. Iar proiectele în municipiul Chișinău, cu PAS, fără PAS, se derulează în continuare, la fel ca și toate programele care au fost planificate.

Asta a fost un scurt comentariu, pentru că este foarte mult bruiaj și foarte multă minciună. Cinci ani de minciuni, tot în continuare deranjate și distribuite la scară largă. Bun. Doamna Eudochia, vă rog frumos.

 

Reprezentantă al Direcției Asistență Socială Centru: Stimate domnule primar general, stimați colegi, Direcția Asistență Socială Sectorul Centru își desfășoară activitatea conform planului de acțiune aprobat pentru anul 2025, prin acordare de servicii și prestații sociale. Pe parcursul acestei perioade au beneficiat de asistență socială circa 5311 beneficiari primari. Prin intermediul direcției, cum am menționat, sunt acordate servicii sociale și prestații sociale.

Din cadrul serviciilor sociale fac parte serviciile sociale primare, cum ar fi serviciul de asistență socială comunitară, care este baza asistenței sociale. Serviciul de îngrijire socială la domiciliu, în prezent avem 292 de beneficiari. Pe parcursul săptămânii precedente, de către lucrătorii sociali au fost realizate 512 vizite la domiciliu. Serviciul de asistență umanitară, pe parcursul perioadei au beneficiat 118 persoane, preponderent de pachete alimentare.

Din cadrul serviciilor sociale fac parte și serviciile sociale specializate, cum ar fi asigurarea cu bilete de reabilitare, recuperare medicală. În cadrul direcției sunt în evidență 202 de persoane, au beneficiat de bilete la centrul de reabilitare a persoanelor vârstnice și persoanelor cu dizabilități Speranța, orașul Vadul lui Vodă, 100 de persoane. 41 de persoane au fost asigurate cu articole ortopedice și mijloace ajutătoare tehnice, e vorba de cărucioare, premergătoare, subcoate, bastoane.

Din cadrul serviciilor sociale fac parte și serviciile sociale cu specializare înaltă, este vorba de plasamentul temporar în cadrul instituțiilor sociale subordonate Agenției de Gestionare a Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă. Au fost referite 22 de cazuri, din ele la servicii gratuite trei persoane și la servicii contractate 19. Din cadrul prestațiilor sociale fac parte: ajutorul material - au beneficiat de ajutor material 520 de persoane/familii, acesta se acordă o dată în an; ajutor social - 123 de persoane, acest ajutor se acordă lunar pentru o perioadă determinată; compensații pentru serviciile de transport - total beneficiază 2835 de persoane cu dizabilități, din ei 672 de persoane cu dizabilitate severă, 1191 persoane cu dizabilitate accentuată, 246 de copii cu dizabilități.

Prin intermediul direcției, șase persoane au beneficiat de compensarea parțială a cheltuielilor de transportare de peste hotare a corpurilor neînsuflețite ale cetățenilor Republicii Moldova. Începând cu 3 noiembrie și până în prezent, prin intermediul direcției au beneficiat de înregistrare asistată la compensații pentru energie termică peste 2566 de cetățeni, inclusiv săptămâna precedentă au fost înregistrate 302 cereri. Opt persoane au beneficiat de înregistrare asistată la domiciliu prin intermediul echipei mobile.

Pentru creșterea nivelului de accesibilitate la serviciile și la formele de asistență socială au fost realizate peste 9309 audiențe, înregistrate și executate 6810 cereri. În vederea sensibilizării populației au fost realizate patru măsuri de informare a populației prin distribuirea pliantelor informative și organizarea meselor rotunde. În cadrul activităților de implementare a politicilor publice privind prevenirea și combaterea violenței în familie și protecția grupurilor vulnerabile, direcția a examinat 70 de cazuri de violență în familie. În perioada de raportare, la 25 noiembrie, specialistul din cadrul direcției a participat la marșul solidarității "Moldova fără violență" în cadrul campaniei internaționale "16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen".

În sectorul Centru își desfășoară activitatea și trei centre. Este vorba de Centrul de zi și activități START, pentru persoane cu dizabilități de intelect cu vârsta de peste 16 ani din municipiul Chișinău. Centrul oferă o gamă variată de activități menite să contribuie la dezvoltarea abilităților de autoservire și autonomie, a asigura socializarea acestora, precum și dezvoltarea relațiilor în familie și comunitate. Capacitatea de deservire zilnică a centrului este de circa 40 de persoane. În anul 2025 au beneficiat de aceste servicii 34 de persoane.

Alt centru este Centrul Social Renașterea. Este centrul care acordă asistență persoanelor care trăiesc cu HIV și familiile acestora. Pe lângă faptul că el este o instituție municipală, centrul Renașterea deservește persoanele care trăiesc cu HIV, maladia SIDA și familia acestora din regiunea centru a Republicii Moldova. Centrul include următoarele unități administrativ-teritoriale: municipiul Chișinău, Șoldănești, Rezina, Telenești, Ungheni, Sălărași, Orhei, Strășeni, Floreni, Criuleni, Ialoveni, Anenii Noi, Sîngerei, Căușeni, Ștefan Vodă și Dubăsari. În anul 2025 au beneficiat de serviciile centrului 978 de persoane, dintre care 401 persoane sunt din municipiul Chișinău, 577 sunt din republică, din centrul, din raioanele menționate mai sus.

Și al treilea centru este vorba despre Centrul de găzduire și orientare pentru persoanele fără domiciliu stabil din strada Haltei 2. Centrul oferă gratuit asistență temporară persoanelor fără domiciliu stabil, fără venituri sau cu venituri insuficiente. Centrul dispune de o capacitate de 100 de locuri, cu posibilitate de extindere până la 130 în perioada de iarnă. Anual, prin intermediul centrului sunt asistați circa 500 de beneficiari, 30% din ei sunt integrați social. În prezent, de serviciile centrului beneficiază 91 de persoane. Raportul e întocmit.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Doamna Veronica, vă rog.

 

Reprezentantă al DPDC Centru: Bună ziua încă o dată. Domn primar, stimați colegi, prezentul raport de activitate al Direcției pentru Protecția Drepturilor Copilului Sectorul Centru centralizează date statistice privind beneficiarii serviciilor de protecție a copilului, activitatea serviciilor de îngrijire alternativă și adopție, prevenirea separării copilului de familie, monitorizarea centrelor de plasament, intervențiile în cazurile copiilor aflați în situații de risc, activitatea juridică, sprijinul familial, precum și activitatea centrelor comunitare pentru copii și familii din sector.

În serviciul îngrijire alternativă și adopție avem 55 de copii și anume plasați în serviciul schemă curatelă. Adoptați avem 47 de copii, copii în custodie 66. Toți acești copii și familiile lor sunt monitorizate de către specialiști și asistenții sociali la necesitate, dar nu mai puțin de două ori pe an. În serviciul cu specializare înaltă și anume serviciul monitorizarea centrelor de plasament, avem plasați 12 copii, fie că este vorba despre centre de plasament, servicii de asistență parentală sau locuințele sociale asistate. Aici țin să menționez că întâmpinăm dificultăți și anume în transmiterea dosarelor copiilor care au atins vârsta majoratului și sunt încadrați într-un grad sever de dizabilitate, anume la transmiterea către Direcția Asistență Socială, dar motivul este lipsa serviciilor specializate pentru acești copii.

În cadrul serviciului de prevenire a separării de familie și reintegrare avem înregistrați 226 de familii cu 1095 de copii. Totodată, în acest domeniu de activitate sunt înregistrați și 165 de copii cu necesități speciale sau dizabilități. În cadrul serviciului destinat copiilor în situații de risc avem înregistrați aproximativ 120 de copii. Direcția desfășoară săptămânal câte două ședințe ale echipei multidisciplinare, dar la necesitate, mă rog, le mai organizăm. Numărul total al acestor ședințe sunt 51.

Totodată, în cadrul direcției are loc și comisia pentru protecția drepturilor copilului, în cadrul căreia au fost emise 298 de decizii cu privire la stabilirea, întocmirea graficelor de întrevederi între părinți, bunici și autorizarea actelor totodată. Specialiștii direcției sunt prezenți în diferite instanțe, precum instanțele de judecată, procuratură, inspectoratul de poliție, resumând 287 de deplasări. Acest număr reflectă doar vizitele unice, însă sunt cazuri în care specialiștii, și anume pedagogii sau reprezentantul legal, se deplasează de câte ori este necesar, depinde tematica ieșirilor sau prezentărilor noastre în instanțe.

Activitatea juridică acoperă mai multe acțiuni, cum ar fi înaintarea cererilor în instanță, examinarea avizelor, citațiilor, eliberarea actelor solicitate și efectuarea referirilor către diferite instanțe după necesitate. Serviciul sprijin, serviciul social sprijin pentru familiile cu copii, cuprinde 88 de familii cu 185 de copii. Totodată, în cadrul direcției mai activează și centrele comunitare pentru copii și familie. Numărul total fiind active cinci, unde avem înregistrați doar în anul 2025, adică 2025, 171 de copii, dintre care participanți sunt 195. Activități desfășurate avem 199, părinți avem și un centru CCCF-ul, cred că îl cunosc, avem înregistrați 71 de părinți, la care participă 40, ședințe, activități 32.

O altă activitate importantă a direcției este deplasarea în teritoriu pentru evaluarea condițiilor de trai și estimarea riscurilor, numărul constituind 275, dar iarăși cu o aproximație, deoarece este schimbă de zi pe zi. Campaniile de informare desfășurate de către direcție, în comun cu Direcția Generală, desigur, în luna noiembrie avem campanie dedicată Zilei Internaționale a Drepturilor Copilului, 20 noiembrie, Campania 16 Zile Împotriva Violenței, Spunem Stop Substanțelor Toxice.

Campanii planificate pentru luna decembrie este "Un decembrie cald pentru fiecare copil", sprijin material pentru familiile vulnerabile, activități tematice de iarnă în centrele comunitare pentru copii și familie, informări privind prevenirea riscurilor în perioada rece și ateliere anti-bullying. Direcția pentru Protecția Copilului Sectorul Centru își reafirmă încă o dată angajamentul ferm de a promova și proteja drepturile fiecărui copil din comunitate, de a consolida serviciile de prevenire și intervenție, de a sprijini familiile vulnerabile și de a dezvolta continuu programe și campanii educaționale orientate spre bunăstarea copilului.

Prin colaborare interinstituțională, implicare comunitară și acțiuni responsabile, direcția rămâne ferm dedicată construirii unui mediu sigur, inclusiv și favorabil dezvoltării armonioase a copiilor. Toate aceste acțiuni întreprinse au avut drept scop principal garantarea respectării și promovării drepturilor copilului, precum și consolidarea unui sistem de protecție funcțional și orientat spre nevoile reale ale beneficiarilor din sectorul Centru. Raport încheiat, vă mulțumesc.

 

Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Doamna Veronica, vă rog. Domnul Andrei.

 

Reprezentant al Î.M. Regia EXDRUPO: Stimați domnule primar, stimați colegi. În urma solicitării dumneavoastră referitor la lucrările executate pe parcursul anului 2025 de către Întreprinderea Municipală Regia Exdrupo, vreau să vă informez că la capitolul reparații curente s-a intervenit la șoseaua Hîncești, unde au fost executate lucrări de renovare a bordurii și a învelișului din beton asfaltic pe o suprafață de 22.900 m².

A fost amenajată o bandă de întoarcere pentru transport în bulevardul Dacia-București. Concomitent cu aceste lucrări, s-a s-au efectuat lucrări de pregătire a învelișului din beton asfaltic pentru aplicarea tratamentului de tip slurry seal pe strada Miorița și Vasile Alecsandri. La capitolul de întreținere și menținerea circulației transportului auto, s-au efectuat lucrări de frezare-plombare la strada Gheorghe Asachi, 57 m², strada Halipa, 300 de m², Ismail 578 de m², bulevardul Gagarin 142 de m².

S-au efectuat lucrări de amenajare a trotuarului pe strada Testemițanu, Constantin Vârnav, 49 de m², Sfânta Vineri, Spicului, 21 de m², Petrarilor 10, 81 de m². S-a intervenit la amenajarea unor treceri pietonale supraînălțate la strada Hristo Botev, Gheorghe Asachi, șoseaua Hîncești, Drumul Viilor, Grenoble. Totodată, vă informez că zilnic sunt executate lucrări de salubrizare manuală, salubrizare mecanizată, lichidarea situației de avariere, coborârea bordurii, reparația canalizării pluviale, frezare, denivelări.

Ceea ce ține de perioada rece a anului, sunt executate lucrări de curățare a zăpezii și presurarea materialului antiderapant pentru a menține în siguranță circulația transportului auto în municipiu. Raport încheiat.

 

Reprezentant Spații Verzi: Domn primar, stimați colegi, vă prezint raportul lucrărilor sectorului Centru a Spațiilor Verzi. Secția întreținere și amenajare a spațiilor verzi dispune total personal de 59, plus o echipă de defrișatori din cadrul echipei din 11 angajați. Total tehnică implicată, 10 unități. Lucrări executate în perioada ianuarie-noiembrie 2025. Întreținerea spațiilor verzi: tăieri de igienizare, formare și curățire a arborilor pe străzile București, Alexe Mateevici, Ciuflea, Miorița, Ismail, Constantin Negruzzi, 31 August și altele. Toaletarea și regenerarea gardurilor vii pe perimetrul bulevardului Ștefan cel Mare, strada Bulgară, scuarurile Academiei și Ciocârliei. Întreținerea gazoanelor verzi adiacente artelor principale, parcuri și scuaruri. Curățirea și salubrizarea zonelor verzi din parcuri și scuaruri din gestiune.

La capitolul lucrări și plantări de regenerare. Plantări a 327 de arbori de specie tei, platan, liquidambar, arbori la leasă, alcân de diferite forme, precum și plantarea a 312 arbuști decorativi în complexul memorial Eternitate, scuarul Eminescu, strada Bulaicu Pârcălab, Parcul Valea Morilor. Completări de arbori pe strada Ismail, Ciuflea, bulevardul Ștefan cel Mare, șoseaua Hîncești, Bernașdazi, Minească. Amenajări și lucrări peisagistice, reconfigurarea și modernizarea rondurilor de flori, reamenajarea scuarului Eminescu prin extinderea zonelor de plantare, reînnoirea compozițiilor florale, ancorarea terușilor pentru susținerea arborilor de talie mare. Replantarea arborilor de catalpa din bulevardul Iurie Gagarin în Parcul Valea Morilor și continuarea lucrărilor de adaptare și îngrijire.

Întreținere pentru siguranța publică. Intervenții de urgență publică, extragerea arborilor uscați și avariați din zonele de risc ridicat din străzile Columna, șoseaua Hîncești, Parcul Valea Morilor. Eliminarea ramurilor rupte din și care prezintă pericol în urma intemperiilor din anul curent. Activități de salubrizare: curățirea periodică a spațiilor verzi de frunziș și deșeuri vegetale și menajere, salubrizarea urnelor de gunoi menajer, salubrizarea parcurilor și scuarurilor din aliniamentele stradale.

Lucrări planificate până la sfârșitul anului. Continuarea lucrărilor de tăieri de igienizare și formare în străzile strada Tighina, Drumul Viilor și Grenoble. Finalizarea lucrărilor de reabilitare a gardurilor vii din zona bulevardului Negruzzi. Campanie de toamnă de plantări: plantarea suplimentară a arborilor din aliniamente și scuaruri din gestiune, completarea plantărilor de arbuști decorativi în scuarul Ciocârliei, Academiei, Parcul Valea Trandafirilor, sensurile giratorii. Salubrizarea și pregătirea pentru sezonul rece. Colectarea și evacuarea frunzișurilor și crengilor, toaletarea preventivă a arborilor și care prezintă potențial risc înainte de ninsori, verificarea stării arborilor recent plantați și protejarea lor cu materiale specifice.

Concluzii. Întreprinderea Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi a realizat în sectorul Centru un volum semnificativ de lucrări orientate spre menținerea și dezvoltarea infrastructurii verzi, asigurând un aspect peisagistic îmbunătățit și creștere la creșterea siguranței publice. Activitățile planificate până la finalul anului 2025 vor contribui la consolidarea rezultatelor obținute și pregătirea adecvată a spațiilor verzi pentru sezonul rece. Raport finisat. Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnule Andrei. Vă rog, domnule Alexandru. Continuați.

 

Reprezentant al Î.M. REI LUMTEH, sector Centru: Bună ziua, domnule primar. Bună ziua, dragi colegi. Pe parcursul anului 2025, Întreprinderea Municipală Lumteh, sectorul Centru, au continuat lucrările de întreținere și de modernizare a iluminatului, a sistemului iluminatului public.

În urma solicitărilor parvenite de la cetățeni, de la dispeceratul intern, de pe platforma Eu Chișinău și altele, s-au făcut următoarele lucrări: reparație curentă a corpurilor de iluminat, înlocuirea becurilor, montarea corpurilor de iluminat, montarea cablurilor torsadate și altele.

Pe toate străzile magistrale s-au făcut lucrări de vopsire a suporților. În 2025 a fost modernizat iluminatul public de pe strada Vladimir Corolenco, Gheorghe Asachi, strada Tiraspol și Vasileikov.

Pe bulevardul Iuri Gagarin s-a iluminat trotuarul recent renovat. Pe parcursul lunilor iunie-august, cu ajutorul colegilor din sectorul Botanica, în parcul Valea Morilor s-au efectuat lucrări de modernizare a iluminatului. S-au montat circa 40 de piloni și s-au înlocuit 190 de corpuri de iluminat noi.

În conlucrare cu pretura sectorului Centru, s-au iluminat noi scuaruri, așa scuaruri precum scuarul Grenoble, scuarul Viaduct, scuarul Ciuflea, care recent au fost renovate.

Atenție sporită pe sector se acordă iluminatului la treceri pietonale. S-au iluminat adăugător circa 50 de treceri pietonale. Deci, sectorul Centru are în deservire și tot iluminatul public din orășelul Codru. Cu patru oameni care îi am în gestiune, tot orășelul Codru și sectorul Centru este iluminat.

La moment, tot colectivul este antrenat în operațiunea Magia Sărbătorilor de Iarnă. Sunt efectuate lucrări de revizie, montare a elementelor decorative pe străzi ca bulevardul Ștefan cel Mare, Ciuflea, Viaduct, Constantin Negruzzi, Gheorghe Asachi, Aleksandr Pușkin, șoseaua Hîncești. În curând și clădirea Primăriei Chișinău va prinde o straie de sărbători. Raport finalizat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnule Veaceslav, vă rog.

 

Veaceslav Țîbîrnă: Bună ziua, domnule primar. Bună ziua, colegi. Vă prezint raportul activității Întreprinderii Municipale Servicii Locative, sectorul Centru. În activitatea de bază a întreprinderii sunt următoarele servicii și lucrări: servicii de asistență tehnică, serviciu de transport și servicii de salubrizare. La serviciul asistență tehnică sunt antrenați personal în înlăturarea avarierilor la rețelele inginerești intrabloc: apă, canalizare, apă potabilă, apă menajeră, energia termică și energia electrică. Lucrări de demolare, de montare și lucrări de reparație și construcție pe interior.

La serviciul de transport sunt evacuarea deșeurilor, evacuarea și demolarea obiectivelor neautorizate, salubrizarea mecanizată, salubrizarea trotuarelor și sub bordură, serviciul de irigare, de deszăpezire și de autovidanj. Serviciul de salubrizare manuală, sunt antrenați personal pentru salubrizarea stațiilor de transport public, 95 la număr, coșuri de gunoi, spații de uz comun, la cosire și la deszăpezire manuală.

Ce pe parcursul anului 2025 au fost realizate: salubrizarea și cosirea, amenajarea spațiilor verzi la 65 de adrese, demontare, demolare a obiectivelor neautorizate 140 de adrese, reparația și amenajarea 168 de adrese. Remedierea la avarieri la rețelele de canalizare - 277 de chemări, la rețele de apă potabilă - 128, la apă menajeră - 42, la agent termic - 39 și la electricitate - 10.

Întreprinderea dispune de 62 de unități de transport cu utilaj: 11 tractoare cu remorcă, încărcător frontal - 3, buldoexcavator, autobasculante - 3, autospeciale de spălare a veceului - 1, autovidanjă - 1, microbuz - 1, autoturisme - 2, utilaj de deszăpezire perii - 14, 11 lame, sărărițe atașabile - 4, sărărițe remorcabile - 4, aspiratoare remorcabile - 4 și două mașini de salubrizare Hako Citymaster.

La întreprindere sunt angajați 92 de persoane: tractoriști - 12, operatori Hako - 2, opt șoferi, asistență tehnică - 23 de persoane, muncitori la bio-WC - trei persoane, muncitori de salubrizare - 35 de persoane, paza - 4, administrația - 5.

Pentru sezonul de iarnă suntem pregătiți, tot utilajul tehnic și utilajul este pregătit. În stoc avem 220 de tone de sare și 16 tone de clorură de magneziu. Să intervenim conform graficelor prestabilite. Vă mulțumesc.

 

Ion Ceban: Mulțumesc. Domnul Papuc, vă rog, Piața Centrală.

 

Ion Papuc: Bună ziua, domnule primar, stimați colegi. Întreprinderea Municipală Piața Centrală gestionează două piețe: Piața Mică, amplasată pe strada Mitropolit Varlaam 63, numită uzual Piața Centrală, și piața specializată de pe strada Cărbunarilor 9. Piața Centrală zilnic pune la dispoziție 3600 de locuri de comerț.

Pe suprafața gestionată sunt amplasate două sectoare specializate de fructe și legume, care oferă zilnic 1183 de locuri de comerț, destinate exclusiv comerțului de fructe, legume, verdețuri, cereale și alte produse, inclusiv producătorii autohtoni sau producătorii casnici. Pe teritoriul pieței centrale mai sunt amenajate trei sectoare specializate care comercializează produse alimentare în ambalaj și mărfuri industriale.

Asta este sectorul Angro, Meșteșugăresc și sectorul Rădăcinoase. În aceste sectoare sunt puse la dispoziție 2600 de locuri la tarabă și 700 de gherete. Conform ultimei analize, zilnic Piața Centrală este vizitată de circa 40.000 de vizitatori. La piața specializată Cărbunarilor 9, la hala numărul 1 sunt puse la dispoziție...

 

Ion Ceban: 40.000 de vizitatori la piață zilnic?

 

Ion Papuc: Zilnic, care care se prezintă, care vin și fac cumpărături. Conform ultimului sondaj, în 2016 erau 82.000 de vizitatori. Acum s-a mai diminuat. Per zi. Adică era făcut, în 2016, erau 10.000 de vizitatori pe oră. Acum s-a mai diminuat, din mai multe circumstanțe.

În piața specializată Cărbunarilor 9 se organizează, este organizat 50 de locuri de comerț de păsări și 90 de locuri pentru comerțul de material săditor. În scopul satisfacerii cerințelor producătorilor autohtoni și celor casnici, în adiacentul pieței centrale este organizat iarmaroc pentru vânzarea produselor agricole de sezon, în cadrul căruia se organizează zilnic locuri de comerț.

În perioada vizată, pe teritoriul pieței centrale au fost executate un șir de lucrări, și anume: lărgirea căii de acces pentru cumpărători, lărgirea căilor de circulație pentru utilajele speciale de salubrizare și lărgirea căilor de acces pentru transportul specializat, ne-am referit la în caz de incendiu sau ceva, să respectăm toate cerințele.

Amplasarea unităților de comerț în așa fel încât să fie asigurate condițiile mai bune pentru comerț și să corespundă cu normele sanitare și de securitate. Au fost acoperite 16 locuri de comerț cu inox și renovate mesele. A fost aplicat asfalt pe o suprafață de circa 230 de metri pătrați la pe teritoriul pieței.

Pe parcursul zilei de lucru, pe teritoriul pieței centrale și în adiacent, inclusiv iarmaroc, se menține ordinea și curățenia. Deșeurile se acumulează în urne și containere, iar după orele 16:00 sunt salubrizate în totalitate. Zilnic de pe teritoriul pieței se evacuează circa 30 de metri cubi de deșeuri. Salubrizarea pe teritoriul pieței se efectuează cu forțele proprii, unde sunt antrenați circa 30 de angajați și două utilaje speciale.

Concomitent de către medicii veterinari este verificată documentele de conformitate a produselor care sunt introduse pe teritoriul pieței centrale. Lunar, în ultima zi de luni a lunii, se organizează zi sanitară generală, unde se efectuează dezinfecția, deratizarea, spălarea manuală și mecanizată a întregului teritoriu și a tarabelor. Astfel, în această zi, piața nu funcționează, este închisă. Raport finisat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Ciornîi, vă rog să vă referiți la tichetarea electronică și aici o să finalizăm dacă nu sunt întrebări, ceilalți vor transmite rapoartele în scris.

 

Dorin Ciornîi: Stimate domnule primar, stimați colegi, implementarea plăților electronice în transportul public din municipiul Chișinău a început în luna martie 2021, conform dispoziției primarului general, prin lansarea mai multor proiecte pilot, derulate în parteneriat cu bănci comerciale și operatori de telefonie mobilă. Primul proiect bancar, Mastercard în colaborare cu o bancă comercială, în martie 2021, introducerea plăților cu cardul pe rutele de troleibuz 3, 22, 23, 24 și autobuzele 2 și 5.

 

Ion Ceban: Haideți să o facem clar. Când urmează să fie, ce urmează să fie, într-un termen prevăzut.

 

Dorin Ciornîi: Ok, doar am vrut să spun că în cadrul proiectului Movipay-Globvil a fost inițiat procesul de modernizare a sistemului de taxare.

 

Ion Ceban: De 12 ani, de 13 ani tot avem modernizări, modernizări și taxare electronică nu mai avem.

 

Dorin Ciornîi: Deci a fost elaborat un studiu de fezabilitate în acest sens pentru a analiza schema actuală de taxare și de a definitiva arhitectura viitorului sistem municipal de e-ticketing. Deci în prezent avem un proiect pilot pe ruta numărul 30, care este în derulare. Urmează în următoarea perioadă să definitivăm soluția și să elaborăm caietul de sarcini pentru implementarea acestui proiect.

 

Ion Ceban: Haideți să facem în felul următor. Împreună cu domnul viceprimar Ilie Ceban, săptămâna viitoare ne prezentați conceptul, foaia de parcurs și când. Noi avem șase ani de zile de când tot tragem mâța de coadă în sensul ăsta. Nu vă supărați. Înțeleg studii, înțeleg tot felul de lucruri, proiecte pilot, care undeva funcționează, undeva nu funcționează. Bun? Deci, săptămâna viitoare prezentați conceptul public împreună cu domnul viceprimar. E clar? Mulțumesc frumos.

Întrebări? Dacă nu sunt, am să rog doamna viceprimar. Haideți că văd că tot avansează subiectul ăsta cu bugetul și grija celor de la PAS privind bugetul. Eu vă rog frumos, noi avem niște prevederi în codul, Codul Contravențional, pentru neexecutarea unor obligațiuni de serviciu. Dacă tot arată cu degetul, dacă tot ne adună, și știu foarte bine că noi depindem de bugetul public național, avem și noi atunci o propunere în acest sens.

Tuturor organelor competente, rog să trimitem demersurile necesare pentru atragerea la răspundere a toate persoanele care se fac vinovate de neîndeplinirea obligațiunilor legii la data de 15 octombrie sau 1 decembrie de către Autoritatea Publică Centrală, Guvernul Republicii Moldova, Ministerul de Finanțe și toți cei dragi de la PAS care nu-și onorează obligațiunile conform prevederilor legislației naționale. Vă mulțumesc, o zi bună.


Distribuie