PrimariaMea
Tichetarea electronică întârzie și 40 de troleibuze vor ajunge în capitală până la finalul lunii  Image
15 oct. 2020

Tichetarea electronică întârzie și 40 de troleibuze vor ajunge în capitală până la finalul lunii 

Pandemia amână cu câteva luni planurile primăriei de a renunța la biletele de hârtie din transportul public. Astfel, noul termen pentru implementarea tichetării electronice este primăvara anului 2021. Între timp, cinci troleibuze articulate noi au fost aduse în capitală în ajunul Hramului Orașului. Alte 35 de troleibuze, dintre care 25 second-hand, vor circula din noiembrie pe străzile capitalei. De cealaltă parte, primăria anunță vești bune pentru șoferi: s-au găsit două terenuri pentru construcția parcărilor supraetajate. 

 

Am rezumat cele mai importante subiecte discutate la ședința primăriei din 12 octombrie 2020. Te invităm să le accesezi din meniul de mai jos:

COVID-19 în capitală

Troleibuze noi aduse de Hramul Orașului

S-a decis cine va livra 100 de autobuze noi

Tichetarea electronică întârzie

S-au identificat locații pentru parcări supraetajate 

Investițiile în Țînțăreni continuă

 

Din presă:

Hramul Orașului - îmbulzeală fără măști sub ochii primarului

 


COVID-19 în capitală

 

Capitala a depășit pragul de 27 000 de cazuri de Covid-19, confirmate de la începutul epidemiei timp de șapte luni. De luni, 5 octombrie 2020 și până duminică, 11 octombrie, au fost înregistrate 2 330 de îmbolnăviri noi. Cele mai afectate categorii de vârstă, conform șefei Direcției Sănătate, sunt pacienții de la 60 de ani și cei cu vârsta cuprinsă între 30 și 39 de ani.   

 

Paturile pentru pacienții Covid-19 a fost suplimentate cu 110 de locuri în Spitalul Clinic Municipal nr. 1 „Gheorghe Paladi”. Dar, aici ar fi o insuficiență de echipamente speciale, a adăugat șefa Direcției Sănătate. La Centrul Covid de la „Moldexpo” au fost amenajate încă 200 de paturi pentru persoanele testate pozitiv. 

 

În total, în acest moment, 1037 de paturi sunt disponibile pentru spitalizare, dintre care 815 sunt ocupate de pacienți confirmați sau suspecți. Alți 18 885 de bolnavi cu forme ușoare se tratează de acasă sub supravegherea online a medicilor de familie.

 

Câți medici, care activează în spitalele municipale, s-au infectat în ultima săptămână, nu a fost raportat nici în această săptămână. 

 

În același timp, primarul general a cerut să se facă mai des controale în piețe, centre comerciale, unități HORECA și altor agenți economici, pentru a verifica dacă respectă măsurile de prevenire a infecției Covid-19. Altfel, ar putea fi pedepsiți cu sistarea activității timp de 3 luni, conform deciziei Comisiei Extraordinare de Sănătate Publică a mun. Chișinău din 11 octombrie 2020. 


Troleibuze noi aduse de Hramul Orașului 

 

Pe linia 22 vor circula în curând cinci troleibuze articulate noi. Două dintre ele au fost puse pe traseul de circulație de Hramul Chișinăului, pe 14 octombrie. 

 

Pentru că noile troleibuze sunt joase, denivelările de asfalt de pe bd. Ștefan cel Mare au fost frezate în noaptea de 13 spre 14 octombrie, în preajma stațiilor de așteptare. Primarul general a declarat în cadrul unei emisiuni televizate că soluția este provizorie, până va fi schimbat complet asfaltul pe bd. Ștefan cel Mare.

 

Troleibuzele au fost cumpărate din Belarus și au fost asamblate la Chișinău. Fiecare unitate costă 315 000 euro și are aer condiționat, rampă pentru persoane cu dizabilități, priză USB și poate transporta până la 162 de persoane.  

 

Deși primarul general a declarat în cadrul ședinței primăriei că aceasta este prima achiziție de troleibuze articulate din ultimii 16 ani, este contrazis de articole de presă care anunță că anul trecut s-au cumpărat cel puțin 2 troleibuze articulate. Achiziția face parte din Planul de reînnoire al unităților de transport public aprobat de Consiliul Municipal în mai anul curent.   

Sursa: chisinau.md

Conform edilului, încă 30 de troleibuze obișnuite vor ajunge în Chișinău până la finalul anului. De asemenea, alte 25 de troleibuze la mâna a doua au fost cumpărate din Riga, cu câte 18 000 euro bucata în medie. Acestea vor fi aduse în capitală la finalul lunii. Prin urmare, anul 2020 se va încheia cu 60 de troleibuze noi și second-hand pe străzile capitalei. 

 

Într-o declarație pentru presă din 13 octombrie 2020, primarul general a declarat că finanțarea achizițiilor este parțial din bugetul municipal, iar o altă parte este acoperită din credite, fără a menționa proporția. 


S-a decis cine va livra 100 de autobuze noi 

 

Cele 100 de autobuze noi pentru capitală vor fi cumpărate de la producătorul turc ISUZU. Decizia a fost luată unanim de Grupul de Lucru care a organizat licitația, la care au participat 4 companii. 

 

Prețul unui autobuz este de 156 400 dolari. Astfel, întregul lot de 100 de autobuze va costa municipalitatea 260 de milioane de lei, conform ofertei depusă de companie. Acestea vor fi aduse în decurs de 6 luni în capitală, a precizat viceprimarul Victor Chironda la o emisiune televizată în această săptămână. 

 

Autoritățile municipale au ales câștigătorul în funcție de cel mai bun raport calitate-preț. Factorii pe care i-au luat în calcul au fost: 

  • prețul (60%);
  • consumul de combustibil (20%);
  • termenul de garanție (20%)

 

Portalul de monitorizare civică a achizițiilor publice revizia.md a analizat ofertele participanților la licitație. Astfel, câștigătorul ISUZU a avut

  • al 3-lea cel mai bun preț (260 mln lei);
  • al 2-lea cel mai mic consum de combustibil (37,6 litri/100 km)
  • al 2-lea cel mai mare termen de garanție (5 ani pentru agregatele, mecanismele și componentele autobuzului și tot 5 ani pentru garanția anticorozivă a caroseriei).

 

Conform calculelor făcute de revizia.md, compania ISUZU care a câștigat licitația se clasa pe locul doi după punctele acumulate pentru cei 3 factori de decizie. Totuși, compania de pe primul loc a fost descalificată, a declarat Victor Chironda ulterior la o emisiune TV

Sursa: chisinau.md


Tichetarea electronică întârzie

 

Implementarea tichetării electronice în transportul public este amânată. Motivul este că studiul de fezabilitate, care analizează cum și cât de des este folosit transportul public în capitală, trebuie actualizat din nou, conform noilor condiții pandemice. De asemenea, studiul trebuie să ia în calcul și introducerea în circulație în perioada imediat următoare a noilor autobuze și troleibuze, care va modifica din nou fluxul de călători. 

 

Studiul de fezabilitate este necesar pentru ca agenții economici, interesați să investească în parteneriatul public-privat ce va fi lansat de municipalitate, să-și poată calcula potențialele venituri. 

 

Astfel, a fost amânat cu câteva luni și termenul pentru a începe negocierile cu agenții economici pentru implementarea tichetării electronice - se va întâmpla în ianuarie 2021, după ce era planificat inițial în iulie, apoi octombrie 2020. Am putea plăti electronic în transportul public începând cu primăvara anului 2021, potrivit viceprimarului Victor Chironda. Totuși, la două zile după ședința primăriei, în cadrul unei emisiuni televizate, tot Chironda a declarat că termenul de implementare este vara lui 2021. 

 

Menționăm că proiectul tichetării electronice este promis de autoritățile municipale de 10 ani. Citiți mai multe în această analiză realizată de Primăria Mea. 


S-au identificat locații pentru parcări supraetajate 

 

Viceprimarul Victor Chironda a raportat că au fost identificate două terenuri pentru construcția parcărilor supraetajate. Unul dintre ele se află în zona Academiei de Studii Economice, iar altul - în zona Circului. Între timp, se lucrează la consolidarea terenurilor și pregătirea documentației pentru lansarea unui parteneriat public-privat. 

 

De asemenea, Direcția Arhitectură a primăriei este în proces de elaborare a documentației de urbanism pentru parcarea automatizată de tip parklift, ce va fi ridicată în curtea Universității Tehnice de pe str. 31 August nr. 78, în cadrul unui proiect comun al Universității și primăriei. 

Proiectul parcării de tip parklift de pe str. 31 August; Sursa: Facebook/Iv Ceban


Investițiile în Țînțăreni continuă

 

Primarul general a raportat lucrările executate de municipalitate în comuna Țînțăreni, pe care le datorează în schimbul depozitării zilnice a tone de deșeuri menajere aduse din capitală. 

 

Astfel: s-a finalizat construcția stației de tratare a levigatului și a barajului de protecție de la gunoiște. De asemenea, s-a construit drumul de acces spre gunoiște. Între timp, se pune temelia terenurilor de minifotbal și se betonează terenul de baschet.

 

Vineri, 9 octombrie, Direcția Construcții a primăriei a transmis primarului din Țînțăreni Planul Urbanistic General pentru comună, elaborat de Institutul de Proiectări Municipal „Urban Proiect”. 

Instalarea stației de tratare a levigatului la gunoiștea din Țînțăreni, Sursa: Facebook/Iv Ceban


Din presă


Hramul Orașului - îmbulzeală fără măști sub ochii primarului 

 

Hramul Chișinăului a fost marcat pe 14 octombrie, în pofida recordurilor de îmbolnăvire de Covid-19 înregistrate în capitală în această perioadă. Administrația capitalei a anunțat că, în condițiile pandemiei, s-a optat pentru evenimente locale organizate în fiecare sector, iar la manifestația planificată în centrul orașului vor fi instalate maxim 49 de scaune.   

 

Totuși, în Scuarul Catedralei s-a organizat un eveniment masiv, la care au asistat zeci de oameni, mult peste limita de 50 de persoane impusă de autoritățile naționale. Mulți din participanți nu purtau măști și nu respectau distanța socială. Toate sub privirile primarului general Ion Ceban. La eveniment a participat și candidatul la funcția de președinte, fost coleg de partid cu primarul general, Igor Dodon. Nemulțumirile internauților au fost colectate de unele instituții de presă

Responsabilă de monitorizare: Felicia Crețu

 

Această sinteză  a fost realizată cu suportul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveției în Moldova. Conținutul sintezei și analiza realizată aparțin autorului și nu reflectă neapărat viziunea donatorului.


Publicat de:

Distribuie