Ședința serviciilor primăriei din 11 decembrie 2017
În cadrul şedinţei din 11 decembrie au fost discutate realizările echipei primăriei şi problemele cu care se confruntă municipalitatea. Silvia Radu a mulțumit tuturor celor datorită cărora s-a reuşit semnarea unui grant de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) în valoare de 5 milioane de euro și aprobată finanţarea proiectului pentru prelucrarea deşeurilor solide. Primarul interimar a apreciat intervenţia angajaţilor S.A. „Termoelectrica” în gestionarea situaţiei de criză, care s-a soldat cu sistarea pentru o perioadă a căldurii termice în trei sectoare din oraș. Un subiect dezbătut pe larg a fost problema ascensoarelor din blocurile locative, care prezintă un adevărat pericol pentru locuitori, deoarece majoritatea au un termen de exploatare expirat de zeci de ani.
VIZITA SILVIEI RADU LA LONDRA
La începutul şedinţei, Silvia Radu a punctat rezultatele vizitei sale la Londra, unde s-a reuşit semnarea unui grant cu BERD, în valoare de 5 milioane de euro. Grantul va fi dedicat Proiectului Eficienţă Energetică, şi anume izolării termice a grădiniţelor, şcolilor şi instituţiilor municipale, precum şi va permite repararea şi reabilitarea acestor instituţii.
„Mulţumesc celor care au lucrat la acest proiect, celor care pe parcursul anilor, împreună cu BERD, au dezvoltat acest proiect. Vreau să mulţumesc şi consilierilor municipali, care au aprobat semnarea acestui grant şi mi-au permis să îl semnez la Londra”, a declarat Silvia Radu.
În cadrul vizitei a fost aprobată şi finanţarea proiectului pentru prelucrarea deşeurilor solide din Chişinău. De asemenea, au fost iniţiate discuţii referitoare la conceptul „Green City”. În contextul problemelor climatice, BERD e gata să ajute municipalitatea prin finanţarea proiectelor de dezvoltare a oraşului în scopul protecţiei mediului şiimplementării noilor tehnologii în domeniile prelucrării deşeurilor, a transportului şi gestiunii oraşului.
TREI SECTOARE DIN CAPITALĂ AU RĂMAS FĂRĂ CĂLDURĂ
Săptămâna trecută s-a spart o ţeavă şi anumite blocuri din capitală, chiar şi instituţii medicale, au rămas fără căldură termică.
Veaceslav Eni, director general al S.A. „Termoelectrica”, a declarat că joi, 7 decembrie, la ora 11:11, în reţeaua termică din str. Uzinelor 97, a avut loc o scurgere majoră de agent termic. În urma incidentului, au avut loc 4 şocuri hidraulice, iar la ora 11:30, 70% din tot fondul locativ a rămas fără agent termic. Datorită intervenţiei angajaţilor S.A. „Termoelectrica”, 56% au fost restabilite în 24 de ore, iar sâmbătă au fost reconectate încă 26%.
„S-a lucrat non-stop, iar noi am rugat cetăţenii şi reprezentanţii mass-media să fie mai indulgenţi, pentru că a fost o situaţe exceţională”, a menționat Veaceslav Eni.
RESTABILIREA ÎNVELIŞULUI ASFALTIC ÎN URMA SURPĂRII DE PĂMÂNT DE PE STR. BUREBISTA, 36
Pe str. Burebista a avut loc o ruptură de asfalt. Potrivit directorului S.A. „Termoelectrica”, în regiune au fost recent reparate țevile și au avut loc lucrări de asfaltare. În urma ploilor, în lipsa unei canalizări pluviale, a avut loc o altă ruptură de asfalt. Acesta a afirmat că deteriorarea nu a avut loc pentru că s-au efectuat lucrări proaste, ci pentru că la 15 metri de la țeava nouă, a avut loc o altă ruptură.
Silvia Radu a sugerat să fie organizată o sedinţă comună, cu diverşi specialişti şi ingineri, să fie realizat un plan, care să prevină asemenea situaţii. De asemenea, în vederea construcţiei canalizărilor pluviale, șefului interimar al Direcției transport i-a fost solicitat să realizeze un raport, care să prezinte starea tehnică a acestora.
INTERVENŢIILE DIN ULTIMA SĂPTĂMÂNĂ ALE DIRECŢIEI TRANSPORT PUBLIC ŞI CĂI DE COMUNICAŢIE
Săptămâna trecută s-a intervenit pe strada Studenţilor, unde au fost amenajate trotuarele pentru pietoni. S-a intervenit şi pe strada Traian 23/1, fiind restabilit iluminatul public. Pe strada pietonală au fost plasate încă 20 de elemente de piatră decorativă, pentru a nu mai fi parcate automobile în acea regiune.
A fost revăzut planul de investiţii al Direcţiei transport. Suma investițiilor planificate pentru anul 2018 a fost majorată de la 30 de milioane la 120 de milioane.
Silvia Radu a solicitat șefului interimar al direcției, Vitalie Butucel, următoarele:
- să verifice ce se întâmplă cu ruta nr. 129 Durleşti - Dumbrava, pentru că timpul de aşteptare este de 30-40 de minute;
- să demareze lucrări de reparaţie si iluminare pe str. Hruşcă 8a;
- să explice de ce ruta troleibuzului nr. 20 a fost scoasă de pe traseu.
O altă solicitare a fost adresată șefului Direcției locativ-comunale, Petru Gontea:
- să evacueze şi să cureţe terenul de pe strada Andrei Doga 32/1, lângă grădiniţa Lăstăraş, unde încă nu au fost strânse crengile căzute în aprilie.
INFORMAȚIE DESPRE ACCIDENTELE RUTIERE PE TRECERILE DE PIETONI
În ultimele 11 luni au fost înregistrate 230 de accidente rutiere pe trecerile de pietoni, în urma cărora 10 persoane au decedat, iar 230 de persoane au fost traumatizate. De la orele 12 noaptea, până la 8 dimineaţa, au fost înregistrate 23 de accidente; în intervalul 8:00 - 16:00 au avut loc 112 accidente; iar de la 16:00 - 24:00, 95 de accidente rutiere. Majoritatea accidentelor rutiere, care s-au soldat cu decesul pietonilor, au avut loc în timpul zilei.
Silvia Radu i-a solicitat șefului interimar al Direcției transport public şi căi de comunicaţie, Vitalie Butucel, ca anul viitor să fie procurată un alt tip de vopsea pentru marcajul rutier şi toate trecerile să fie marcate. Aceasta a mai afirmat că în cazul în care este necesară modificarea standardelor, care nu corespund vopselii utilizate, guvernul va fi implicat în proces.
SITUAŢIA PRIVIND STAREA ASCENSOARELOR DIN ORAŞUL CHIŞINĂU
Potrivit raportului prezentat de către ÎMS „Liftservice”, aproximativ 80% din lifturile instalate în blocurile multi-etajate au termenul de viaţă expirat. Un sfert din acestea au termenul de viaţă expirat deja de peste 43 de ani, iar restul - între 25 şi 43 de ani, ceea ce prezintă pericol pentru viaţa locuitorilor Chişinăului. Conform legislaţiei în vigoare, termenul de exploatare a unui ascensor este de 25 de ani. La moment, ÎMS „Liftservice” deserveşte 2395 de ascensoare.
Ion Stanciu, directorul întreprinderii, a declarat că în luna mai 2009 au fost aprobate tarifele pentru deservirea tehnică şi repararea ascensoarelor, iar în perioada 2009-2017 au fost reparate capital practic toate ascensoarele. Lucrările au presupus: schimbul interior al cabinei, modernizarea sistemului de iluminare, schimbul elementelor uzate, profilaxia părţii electrice. Per ascensor costul pentru reparaţia capitală constituie 6000 MDL.
Din 2009, de către CMC au fost alocate 32 milioane MDL, iar din aceste resurse au fost schimbate 25 de ascensoare şi 46 de unităţi modernizate. Pentru schimbul unui ascensor pentru un bloc cu 9 etaje e necesară suma de 700 mii MDL.
Conform Silviei Radu, anumiţi potenţiali furnizori de servicii afirmă că există posibilitatea de a schimba ascensoarele din Chişinău, la jumătate de preţ, dacă se vor asambla în oraş. În acest context, a fost solicitată elaborarea unei note informative în care să fie prezentat numărul exact de ascensoare cu termen de exploatare de peste 43 de ani.
„Aceste ascensoare trebuie bugetate pentru a fi schimbate în anul 2018”, a declarat Silvia Radu.
MENŢINEREA ORDINII PUBLICE
Pe parcursul săptămânii trecute, pe teritoriul municipiului Chişinău au fost înregistrate 308 infracţiuni. Poliţia Capitalei a întocmit 887 procese contravenţionale şi au fost aplicate amenzi în valoare de 755 mii MDL.
Au avut loc 28 de accidente rutiere, 34 de persoane au rămas traumatizate şi există o persoană care a decedat. În total au fost loviţi 14 pietoni, dintre care 6 - în afara trecerii pietonale şi 8 - pe trecerea pietonală. Cauzele producerii accidentelor au fost: oprirea incorectă, depăşirea vitezei şi starea de ebrietate narcotică.
SITUAŢIA EPIDEMIOLOGICĂ DIN MUNICIPIUL CHIŞINĂU
În ultima săptămână au fost înregistrate 2169 de cazuri noi de infecţie acută a căilor respiratorii. S-au atestat cazuri de boală la 1575 de copii, cu vârsta de până la 17 ani, cei mai afectaţi rămân a fi copii până la 6 ani. Rata copiilor spitalizaţi a constituit 68%. Cazuri de gripă nu s-au înregistrat.
Cel mai solicitat spital a fost Spitalul Clinic Municipal nr. 1, în incinta căruia toate spaţiile au fost utilizate.
Pe parcursul săptămânii au fost înregistrate şi cazuri de hipotermie, iar la adresa Direcţiei sănătate a parvenit o scrisoare din partea Centrului de găzduire şi orientare pentru persoanele fără domiciliu din strada Haltei, care este suprasolicitat şi insistă ca municipalitatea să preia o parte din beneficiarii centrului.
„Persoanele care au indicaţii medicale - vor fi cu siguranţă internaţi, dar noi nu putem să transformăm spitalele în centru de plasament”, a menționat șeful direcției, Mihai Moldovanu.
De asemenea, s-a constatat o creştere a traumatizmelor cu 30 de cazuri, faţă de săptămâna trecută, acestea fiind înregistrate în ultimele 2 zile, din cauza gheţuşului.
BOSCHETARII CU DIZABILITĂŢI FIZICE
În urma verificărilor efectuate săptămâna trecută de către poliţia capitalei, au fost depistaţi 121 de boschetari, iar majoritatea au fost transportaţi în centrul de plasament.
„Problema însă apare în cazul persoanelor cu dizabilităţi fizice, care nu pot fi acomodate în centre. Pentru această categorie de beneficiari, ar trebuie să găsim o soluţie”, a declarat Silviu Mușuc, şeful adjunct al Direcţiei de Poliţie a mun. Chișinău.
Silvia Radu i-a solicitat vice-primarului Ruslan Codreanu să găsească, în decurs de 2 zile, o soluţie pentru această problemă, să realizeze un plan general de repartizare a acestor persoane şi să prezinte rezultatele domnului Muşuc.
SISTAREA CIRCULAŢIEI RUTIERE PE STRADA 31 AUGUST
Nistor Grozavu a anunţat că, în contextul desfăşurării Târgului de Crăciun, începând cu 11 decembrie, ora 13:00, va fi sistată circulaţia de orice natură pe strada 31 August, tronsonul cuprins între străzile Bănulescu Bodoni şi Puskin. În acest sens, traseele autobuzelor şi troleibuzelor vor fi prelungite până la strada Alexei Mateevici. Microbuzele care circulau în acest perimetru vor fi redirecţionate pe strada Bucureşti, iar transportul personal va putea utiliza str. Mihail Kogălniceanu şi bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt.
Responsabil: Alina Vodă