PrimariaMea
Probleme la Apă-Canal Chișinău și tichetare electronică în 2022 Image
22 oct. 2021

Probleme la Apă-Canal Chișinău și tichetare electronică în 2022

 

Lucrurile la Î.M. „Piața Centrală” ar merge bine, „Apă-Canal Chișinău” se confruntă cu probleme în rambursarea creditului către partenerii externi de dezvoltare, tichetarea electronică ar putea fi gata în primele luni ale anului următor, iar în problema gestionării deșeurilor menajere solide ale capitalei nu s-au făcut progrese semnificative. Acestea au fost câteva dintre informațiile audiate de aleșii locali la ședința din 19 octombrie 2021. Totodată, aleșii au aprobat repartizarea profitului net al întreprinderilor municipale, autorizarea Teatrului „Satiricus” să comercializeze câteva bunuri pentru a-și cumpăra un autobuz pentru deplasări ale trupei de teatru, dar și transmiterea valorii lucrărilor de reparație la balanța beneficiarilor. După patru zile de ședință, având pe agendă 46 de subiecte, consilierii au reușit să epuizeze ordinea de zi și să încheie întrunirea. 

 

Ce-a de-a patra zi a ședinței începute pe 7 octombrie pornește cu prezența a 29 de consilieri. Aceștia au examinat subiectele 34-46, opt dintre care au fost audieri de informații pe diverse subiecte solicitate de consilieri. 

 

Durata: 4 ore 17 minute, fără pauză

 

 


Ordinea de zi


 

34. Repartizarea profitului net

 

34.1 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M. „Combinatul Servicii Funerare”

 

Consilierii supun proiectul votului și îl aprobă fără dezbateri.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 14 8 4 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

 

34.2 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M.S.L.Centru

 

Î.M.S.L. Centru a obținut un profit net de 294 000 lei pe parcursul anului 2020. Proiectul propune transferarea a 30% din sumă către bugetul municipal. 

 

Roman Cojuhari (PAS) a menționat că proiectele respective se aprobă cu o întârziere mare și a solicitat prezența cuiva din executiv. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 16 8 5 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

 

34.3 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M.S.L. Ciocana

 

Î.M.S.L. Ciocana a obținut un profit net de 60 970 lei pe parcursul anului 2020. Proiectul propune transferarea a 30% din sumă către bugetul municipal.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 16 9 5 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

 

34.4 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M. REI „Lumteh”

 

Î.M. Lumteh a obținut un profit net de 1 324 000 lei pe parcursul anului 2020. Proiectul propune transferarea a 30% din sumă către bugetul municipal.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 16 9 5 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

 

34.5 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M. „Chișinăuproiect”

 

Î.M. Chișinăuproiect a obținut un profit net de 1 380 000 lei pe parcursul anului 2020. Întreprinderea a transferat 30% din sumă către bugetul municipal pe 27.05.2021 și a solicitat consiliului ca restul sumei să rămână la întreprindere, pentru a acoperi pierderile din anii precedenți - cca. 2 milioane în anul 2019 din cauza lipsei de contracte. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 16 9 5 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri 1

Decizia finală

 

 

34.6 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M. „Asociația de gospodărire a Spațiilor Verzi”

 

Î.M. „Asociația de gospodărire a Spațiilor Verzi” a obținut un profit net de 1 225 787 lei pe parcursul anului 2020, iar 30% au fost transferate în bugetul municipal. 

 

Amendament: 

Se solicită ca suma de 858 050 să fie redirecționată către reparația edificiilor entității cu ulterioară direcționare a acestora la majorarea capitalului statutar. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 10 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri 5 1

Decizia finală

 

 

34.7 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M. „Piața Centrală”

 

Conform proiectului de decizie, Î.M. „Piața Centrală” ar fi avut un profit net de 204 000 lei pe parcursul anului 2020, care solicită să fie direcționați către acoperirea pierderilor pentru anii precedenți. 

 

Raportorul, Ion Pîntea - director al pieței, a declarat că, deși întreprinderea se descurcă bine, aceasta este nevoită să achite o amendă care se trage din 2015. Din suma totală ar fi rămas spre achitare cca. două milioane de lei, motiv pentru care solicită susținerea consiliului municipal. Acesta a mai raportat despre situația la piață, precum că colaborarea cu agenții economici ar fi satisfăcătoare, inclusiv în ce privește respectarea normelor epidemiologice. Totuși, există anumite probleme în conformarea unor antreprenori, inclusiv care nu doresc să deschidă toaletele publice în zilele de luni. Totodată, întrebat de piața avicolă din stradă Cărbunari, Pîntea a declarat că aceasta nu a fost profitabilă până în prezent, însă cu anumite intervenții situația ar putea fi schimbată, putând fi dezvoltată ca o piață mixtă. 

 

Subiectul a cauzat mai multe discuții. Consilierul Ruslan Verbițchi (Platforma DA) a menționat că, de la punerea în funcție a lui Ion Pîntea, veniturile sub formă de numerar au crescut, lucru care poate duce inclusiv la creșterea riscului de fraudă fiscală. Totodată, consilierul a declarat că gestionarea întreprinderii este „dezastruoasă”. Ion Pîntea l-a contrazis pe consilier, declarând că nu există risc de fraudă atâta timp cât banii trec prin casă și că sub conducerea sa întreprinderea chiar ar fi progresat.

 

Serghei Burgudji (P. Șor) a menționat că, semnarea contractelor ar fi un impediment pentru producătorii mici din suburbii, aceștia având o cantitate mică de marfă pe care nu o aduc regulat. Pîntea a dat dreptate consilierului, menționând inclusiv că pentru producătorii casnici există o altă formă de organizare juridică. Ulterior, Burgudji a solicitat, ca Notă Protocolară, să fie prezentată informația privind încasările pentru anul 2020 și 2021, dezagregat. 

 

Consilierii s-au interesat și de posibilitatea deschiderii unor filiale ale Pieții Centrale în sectoarele municipiului. Corneliu Pântea (PUN) a declarat că, în urma unei discuții cu pretorii de sector, s-a aflat că nu ar exista locații pentru a putea face acest lucru. Conform lui Pîntea, directorul întreprinderii, nu s-ar fi făcut progrese semnificative în acest sens, însă pretorii ar fi propus anumite locații. Pîntea a fost contrazis repetat de consilierul PUN. 

 

Veaceslav Nedelea, consilier neafiliat, a atenționat că comisia de specialitate a avizat negativ proiectul de decizie și a solicitat explicații. Conform lui Pîntea, totuși, avizul ar fi fost pozitiv. Declarațiile lui Pîntea au fost dezmințite de președintele Comisiei buget, care a declarat că avizul este negativ din lipsă de voturi, dar și din cauza dezbaterilor în cadrul comisiei, inclusiv privind aspectele menționate de Ruslan Verbițchi. Ulterior, Nedelea a declarat că nici datele privind venitul întreprinderii nu pot fi veridice, fiind prea mici. Conform lui Pîntea, acest lucru ar fi cauzat de faptul că profitul a fost diminuat din cauza amenzii, dar și transferurile către bugetul de stat și alte proiecte ce necesită a fi implementate.

 

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 19 5 1 2 1 1
Contra
Abțineri 9 1 1

* Numărul de voturi enunțat nu corespunde cu suma voturilor exprimate de fracțiuni

Decizia finală

 

 

34.8 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M. „Parcul Dendrariu”

 

Î.M. Parcul Dendrariu a obținut un profit net de 284 983 lei pe parcursul anului 2020, iar 30% au fost transferate în bugetul municipal. 

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 9 5 1 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

* Numărul de voturi enunțat nu corespunde cu suma voturilor exprimate de fracțiuni

Decizia finală

 

 

34.9 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M. „INFOCOM”

 

Î.M. Infocom a obținut un profit net de 987 000 lei pe parcursul anului 2020, iar 30% au fost transferate în bugetul municipal. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 9 4 1 2 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

 

34.10 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M. „Primtrans”

 

Î.M. Primtrans a obținut un profit net de 29 679 lei pe parcursul anului 2020, iar 30% au fost transferate în bugetul municipal. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 9 4 1 2 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

 

34.11 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M. „Autosalubritate”

 

Î.M. Autosalubritate a obținut un profit net de 10 500 000 lei pe parcursul anului 2020, iar 30% au fost transferate în bugetul municipal. 

 

Directorul Autosalubritate a profitat de ocazie pentru a solicita susținerea consilierilor pentru  rezolvarea problemei câinilor vagabonzi și ABS. Conform acestuia, Regia Autosalubritate nu poate prinde câinii vagabonzi agresivi din cauza lipsei autorizației de la DGLCA, iar compania ABS Recycling le-ar fura clienții. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 9 4 1 2 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

 

34.12 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M.S.L.Botanica

 

Î.M.S.L. Botanica a obținut un profit net de 171 700 lei pe parcursul anului 2020, iar 30% au fost transferate în bugetul municipal.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 16 10 3 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

 

34.13 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M.S.L.Buiucani

 

Î.M.S.L. Buiucani a obținut un profit net de 17 800 lei pe parcursul anului 2020, iar 30% au fost transferate în bugetul municipal.

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 10 4 1 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

* Numărul de voturi enunțat nu corespunde cu suma voturilor exprimate de fracțiuni.

Decizia finală

 

 

34.14 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M.G.F.L.nr. 7

 

Î.M.G.F.L. nr. 7 Aceasta a obținut un profit net de 57 000 lei pe parcursul anului 2020, iar 30% vor fi transferate în bugetul municipal.

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 10 3 1 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

* Numărul de voturi enunțat nu corespunde cu suma voturilor exprimate de fracțiuni.

Decizia finală

 

 

34.15 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M. „Parcul Urban de Autobuze”

 

Parcul Urban de Autobuze a obținut un profit net de 6.6 mil. lei pe parcursul anului 2020, iar 30% vor fi transferate în bugetul municipal.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 10 4 1 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

 

34.16 Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Î.M.S.L. Râșcani

 

Î.M.S.L. Râșcani a obținut un profit net de 52 889 lei pe parcursul anului 2020, iar 30% vor fi transferate în bugetul municipal.

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 9 5 1 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

35. Autorizarea comercializării unor mijloace fixe ale Î.M. Teatrul Național „Satiricus I. L. Caragiale”

Proiect de decizie

 

 

Teatrul va expune la licitație un autoturism Opel-Vectra și o remorca Meyer. Acestea sunt uzate, nesigure și solicită reparații permanente și costisitoare. Administrația teatrului planifică să procure un autocar din banii obținuți în urma licitației. Consilierii nu au avut întrebări și subiectul a fost aprobat fără discuții.

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 9 5 1 2 1 1 1 1 1
Contra 5
Abțineri 2 2

Decizia finală


 

36. Transmiterea valorii lucrărilor de reparație capitală

Proiect de decizie

 

 

La grădinița publică nr. 101 din Băcioi au fost efectuate lucrări de reparație capitală, în valoare de 221 335.61 lei. Valoarea lucrărilor se transmite la balanța primăriei comunei Băcioi, majorându-se costul imobilului. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 9 5 1 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

 

37. Recepționarea obiectivelor și transmiterea acestora la balanța APLP, CCL și ACC

Proiect de decizie

 

 

În mai multe blocuri de locuințe din capitală au fost efectuate lucrări de reparație și consolidare, inclusiv a balcoanelor laterale, ascensoarelor, acoperișurilor și rețelelor inginerești. La fel, în comuna Țânțăreni au fost renovate pavilioanele, gardul, fundația și rondoul grădiniței. Proiectul presupune transmiterea costului obiectivelor la balanța entităților beneficiare, cu majorarea valorii acestora. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 8 5 1 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

38. Informație privind executarea proiectului privind „Reabilitarea stației de epurare a apelor uzate și linia nouă de tratare a nămolului” municipiul Chișinău

 

Începând cu anul 2018, la Apă-Canal Chișinău au lucrări de reabilitare. Valoarea totală a proiectului este de 60 milioane euro, oferite de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană de Investiții (BEI). Dintre acestea, 11 milioane sunt sub formă de grant, pe când restul trebuie rambursate în tranșe către finanțatori, în fiecare aprilie și octombrie, până la stingerea creditului în anul 2033. Cifra de rambursare nu este fixă, la moment fiind de peste un milion de euro, însă aceasta majorându-se la peste două milioane în aprilie 2022. Deși Apă-Canal a reușit, până în prezent, să ramburseze sumele la timp, întreprinderea se confruntă cu probleme financiare, iar aceste rambursări sunt o povară.

 

În ce privește efectuarea lucrărilor, din cele opt proiecte în plan, patru au fost finalizate și trei ar trebui să fie gata până la sfârșitul anului, rata de îndeplinire fiind de aproximativ 80%. Totuși, termenele de completare a proiectelor nu au fost respectate. Astfel, primul termen limită era în 2020, ca mai apoi să fie extins până în 2021. Noul plan prevede finalizarea lucrărilor până în iulie 2022. Conform raportorului, șeful întreprinderii  - Anatol Lichii, întârzierea ar fi fost cauzată inclusiv de situația pandemică, prezența mai mică a lucrătorilor pe șantier, dar și probleme care au apărut în timpul lucrărilor. Pentru neexecutarea lucrărilor în timp, se achită o penalitate de 5%.

 

S-au făcut progrese și privind stația de prelucrare a nămolului, pentru care a fost identificat terenul unde va fi construită. La moment, în locația respectivă sunt strămutate rețelele edilitare, iar lucrările de proiectare ar fi pe ultima sută de metri. 

 

Conform lui Lichii, Consiliul municipal ar putea contribui la îmbunătățirea situației întreprinderii prin votarea unor proiecte precum: permiterea comercializării utilajelor care nu sunt utilizate, susținere în sporirea volumului de vânzări prin extinderea rețelelor și oferirea posibilității de a da în chirie spațiile neutilizate de către Apă-Canal. 


 

39. Informație privind executarea Deciziei nr. 3/5 din 20.02.2020 „Cu privire la îmbunătățirea serviciului managementului deșeurilor menajere solide în mun. Chișinău”

 

În februarie 2020 s-a hotărât închiderea tuburilor pentru aruncarea gunoiului în blocurile capitalei și instalarea platformelor de colectare separată a deșeurilor. Pe parcursul anului 2020, planul autorităților era de a instala 42-43 de astfel de platforme, cu o investiție de 5 milioane lei. Totuși, în urma reclamațiilor locuitorilor, s-a reușit instalarea a doar 30 de astfel de platforme. Numărul de platforme pentru anul 2021 nu este clar. 

 

Majoritatea platformelor sunt funcționale, însă există probleme la colectarea deșeurilor. Astfel, acestea sunt aruncate în continuare laolaltă și, după încheierea colaborării cu agentul economic care asigura sortarea, deșeurile sunt duse la o stație de transbordare unde sunt sortate manual. Date concrete privind numărul de deșeuri sortate și reciclate la moment nu sunt disponibile. Totodată, nu este clar nici numărul de platforme necesare în total pentru municipiu. 

 

 

În ce privește platformele subterane de colectare a deșeurilor, deși trebuiau să fie instalate zece pe parcursul anului 2021, până în prezent a fost instalată doar una. Conform raportorului, șef adjunct al Direcției generale locativ-comunale și amenajare - Vasile Efros, se va observa în continuare cum este utilizată platforma și posibil pe viitor să fie instalate altele de acest tip. 

 

 

Raportorul a oferit detalii și despre campania de informare privind colectarea separată a deșeurilor. Astfel, campania de informare prevăzută de proiect s-ar fi rezumat la publicările pe facebook ale DGLCA, dar și expedierea unor scrisori de informare către administratorii blocurilor de locuit, astfel încât aceștia să organizeze de sine-stătător informarea locatarilor. 

 

 

Despre proiectul de amplasare a platformelor pentru sortarea separată a deșeurilor menajere am scris în articolul „Proiect de sortare a deșeurilor municipale: s-a vrut mai bine, a ieșit ca de obicei”.


 

40. Informație privind executarea deciziei nr. 14/24 din 13.08.2020 „Cu privire la aprobarea măsurilor în vederea asigurării sortării deșeurilor menajere solide din mun. Chișinău”

 

Conform deciziei, până la 30 octombrie 2020, trebuiau elaborate condițiile generale pentru a realiza un proiect de parteneriat public-privat întru sortarea deșeurilor municipale menajere din capitală. Sortarea ar putea reduce volumul de deșeuri depozitate la poligonul de la Țânțăreni. 

 

 

De la adoptarea deciziei nu au fost făcute multe progrese. Astfel, Efros a raportat că în anul 2021 au fost alocate fonduri pentru efectuarea unui studiu de fezabilitate, care să permită determinarea condițiilor parteneriatului public-privat. Pentru moment, însă, unicul progres în acest sens a fost elaborarea termenilor de referință. Procesul totuși a fost stopat, după ce, în cadrul unei ședințe cu executivul, a fost sugerată realizarea studiului prin implicarea Băncii Mondiale. 

 

 

Totodată, prin decizie s-a permis contractarea prin licitație a serviciului de sortare a deșeurilor menajere solide pe termen de un an, cu posibilitatea de prelungire pe maximum încă un an. DGLCA a fost însărcinată să elaboreze un caiet de sarcini pentru stabilirea condițiilor de desfășurare a activităților de salubrizare. 

 

Problema sortării deșeurilor vine inclusiv după ce colaborarea cu compania ABS Recycling a fost încheiată, fiind necesară determinarea unei noi modalități pentru reciclarea deșeurilor menajere. 

 

 

Deși raportorul trebuia să se refere și la construcția unei stații de sortare, acesta nu a putut oferi multe informații în această privință. Consilierii au solicitat să audieze un raport mai amplu la temă în termen de 30 de zile.  


 

41. Informație privind strategia și algoritmii de finanțare - alocare a resurselor financiare pentru întreținerea și reparația instituțiilor de învățământ conform identificării necesităților stringente.

 

Direcția generală educație tineret și sport, care gestionează instituțiile de învățământ în capitală, și-a pus mai multe obiective pentru dezvoltarea grădinițelor și școlilor din municipiu. Astfel, prioritățile acesteia la moment sunt extinderea numărului de locuri și deschiderea noilor grădinițe, reorganizarea unor școli în complexe educaționale, extinderea școlilor și asigurarea bunei guvernări. Necesitatea de a spori numărul de locuri în instituții vine inclusiv din majorarea numărului de elevi care se înscriu anual la studii. Spre exemplu, comparativ cu anul precedent, în 2021 au fost înmatriculați cu 3 000 mai mulți elevi în instituțiile de învățământ. 

 

 

În ce privește renovările, autoritățile procedează în baza fișelor de inventariere completate de managerii instituțiilor. Printre priorități sunt reparația blocurilor alimentare, majoritatea fiind într-o stare precară, reparația acoperișurilor, proiectele de eficientizare energetică și termică și apoi a blocurilor sanitare. Direcția, pe baza fișelor, va pregăti un plan de acțiune multianual, pentru realizarea căruia va solicita suport prin intermediul alocărilor bugetare. 


 

42. Informație privind orele cu program prelungit a claselor primare din instituțiile de învățământ școlar

 

Grupele cu program prelungit, adică în afara orarului lecțiilor, sunt organizate la discreția instituțiilor de învățământ, nefiind bazate pe regulamentul oferit de Ministerul educației și cercetării. Respectiv, acestea sunt opționale și sunt create în instituțiile care dispun de surse financiare și infrastructura necesară. Administrația instituției are dreptul să hotărască modalitatea de organizare, numărul de copii în fiecare grupă, dar nu mai mult de 25,  și respectării normelor de igienă și epidemiologice. Alimentația copiilor care participă în grupele cu program prelungit se face contra plată, excepție fiind copiii care provin din pături social-vulnerabile. Grupele pot fi finanțate din surse bugetare, inclusiv cu alocarea fondurilor din bugetul municipal, sau alte surse legale, cu condiția ca acestea să fie colectate transparent și gestionate prin trezoreria instituției. 

 

 

La început de an, în cele 50 de instituții publice de învățământ nu a fost posibilă organizarea grupelor respective din lipsă de fonduri. Ulterior, au fost identificate 5 milioane de lei, astfel încât în toamna-iarna 2021 a fost posibilă organizarea grupelor.


 

43. Informație privind executarea Deciziei nr. 4/13 din 13.12.2019 „Reparația căilor de acces către instituțiile publice de învățământ primar și secundar din mun. Chișinău”

 

Decizia adoptată în 2019 prevede reparația drumurilor de acces către grădinițele și școlile din municipiu. Conform raportorului, Vitalie Mihalache, șef interimar al Direcției generale transport public și căi de comunicație, pentru aceasta au fost alocați 10 milioane de lei, dintre care, la moment, au fost valorificați 7. Printre adresele la care s-a intervenit se regăsesc str. Ion Pelivan 30/2, str. Putnei, str. Gh. Madan 83 și 86, str. Zelinski 26/3, bd. Dacia 52, str. Alecu Russo, str. Titulescu și altele. Totodată, în unele cazuri, reparația acceselor a avut loc în cadrul proiectului „Curți confortabile”, atunci când accesul în curte duce și la instituția de învățământ, spre exemplu pe str. Igor Vieru. Planul direcției este pentru trei ani și au fost lansate licitații în fiecare sector pentru a repara accesele de blocuri și trotuare care permit inclusiv cele spre instituțiile de învățământ. Din planul pentru anul 2021, DGTPCC a reușit să îndeplinească 60%, încetinirea fiind cauzată inclusiv de întârzierea aprobării standardelor pentru asfalt cald, dar și necesitatea unor intervenții mult mai mari. În anumite locații lipsea în totalitate fundația drumului. 

 

 

Raportul lui Mihalache a cauzat mai multe discuții. Corneliu Pântea (PUN) și Zinaida Popa (PAS) au precizat că raportul nu s-ar fi referit la implementarea deciziei menționate pe ordinea de zi, ci la planul DGTPCC. Aceștia au solicitat lui Mihalache să ofere informații clare despre numărul de accese ce trebuiau reparate în fiecare an, adresele acestora, dar și gradul de implementare a planului. Conform consilierilor, abordarea actuală ar încuraja inclusiv apariția riscurilor de corupție, lucrările fiind executate selectiv. Declarațiile consilierilor au stârnit disens din partea fracțiunii PSRM, care a reamintit că fracțiunea PAS nu a votat bugetul municipal pentru anul 2021, motiv pentru care nu ar fi în drept să comenteze executarea acestuia. 


 

44. Informația privind întreprinderea măsurilor de prevenire a utilizării ilegale a terenurilor municipale din str. Uzinelor 21 (teritoriul închiriat de agenții economici), plată chiriei care este achitată Societății pe acțiuni „Agromașina” și nu în bugetul municipal

 

În anul 1998, S.A. „Agromașina” i-au fost oferite 7 hectare de teren pe str. Uzinelor 21. Ulterior, suprafața oferită acestora s-a micșorat până la 4 ha, iar în 2004 Agromașina a privatizat 3 ha din teren. Totodată, pe circa 50 de ari din terenul respectiv au fost construite niște pavilioane, însă nu se cunoaște a cui proprietate sunt. În același timp, nu se cunoaște a cui este responsabilitatea pentru terenul de 50 de ari, în documente acesta fiind înregistrat ca „bun de stat”, pe când primăria declară că acesta este bun municipal. Autoritățile locale solicită ca terenul să fie întors municipalității și declară că acesta este doar unul dintre exemplele privind problemele la delimitarea terenurilor municipale și de stat. Astfel, la moment ar exista un blocaj instituțional din partea Agenției Proprietăți Publice (APP) la delimitarea și înregistrarea terenurilor. 

 

 

Informația a fost solicitată de consilierul Valerii Klimenko (P. Șor) cu mențiunea că Agromașina ar primi bani din arendarea terenului municipal către agenți economici, fonduri care ar merge direct în bugetul societății și nu în cel municipal, societate pe care o conectează cu Vasile Chirtoca, consilier PSRM. Klimenko a fost contrazis de multiple ori, atât de directorul Agromașina, care a declarat că entitatea pe care o conduce nu subarendează terenuri municipale, ci oferă în chirie încăperi proprietate ale societății, dar și de raportor, care a declarat că terenul respectiv de jure nu este municipal, ci de stat. 


 

45. Informația privind pregătirea orașului către sezonul rece al anului 2021

 

Începând cu 22 octombrie, vineri, va începe sezonul de încălzire în capitală. Blocurile gestionate de municipalitate sunt pregătite pentru a primi agentul termic, pe când în blocurile gestionate de asociațiile de locatari acest lucru se întâmplă încă din luna trecută. 

 

 

În contextul posibilei crize de gaz, Termoelectrica a dat asigurări că, în cazul majorării cu până la 30%, nu vor fi probleme în aprovizionare. În cazul unei majorări mai semnificative sau micșorarea volumului de agent termic primit, nu se cunoaște care vor fi acțiunile întreprinse. 

 

 

Totodată, autoritățile sunt gata pentru iarnă, având în stoc material antiderapant și utilajele fiind pregătite de intervenții. 


 

46. Informația cu privire la modul de implementare a Strategiei de transport public din mun. Chișinău

 

În contextul implementării Strategiei de transport public, autoritățile s-au concentrat pe mai multe aspecte: evaluarea spațiilor pentru crearea parcărilor, îmbunătățirea transportului public prin procurarea noilor unități de transport (și noi, și uzate) și modernizarea Regiei Transport Electric (RTEC) și Parcului Urban de Autobuze (PUA). În ce privește asamblarea unităților de transport, acest lucru la moment nu este posibil, iar soluția optimală este de a procura unitățile deja asamblate. 

 

 

Vitalie Mihalache, raportor, a vorbit și despre tichetarea electronică. Astfel, deși studiul de fezabilitate trebuia publicat ceva timp în urmă, acesta încă nu este gata, întârzierea fiind cauzată de probleme în contractarea unor agenți economici - despre care însă nu s-a specificat care ar fi și rolul acestora. Autoritățile planifică să înceapă în curând intervievarea utilizatorilor de transport public pentru a determina aspectele ce necesită a fi îmbunătățite. Proiectul de tichetare electronică totuși ar trebui implementat în primele luni ale anului următor. 

 

 

În ce privește auditul funcțional al RTEC și PUA, conform lui Mihalache acesta va fi realizat cu sprijinul Uniunii Europene, iar procedura de achiziții ar trebuie finalizată până la finele anului curent. 


 

Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu

 

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ: