Piloni și benzi destinate transportului de rută - noi măsuri pentru ameliorarea traficului în Chișinău
Piloni pentru a stopa parcarea pe trotuare și benzi dedicate pentru transportul public – acestea sunt câteva dintre măsurile întreprinse de autoritățile municipale pentru a fluidiza circulația transportului public și a asigura accesibilitatea trotuarelor pentru pietoni. Măsurile însă au stârnit mai multe polemici.
Nu este o noutate că traficul din capitală este o problemă mare pentru chișinăuieni, aceștia petrecând mult timp în ambuteiaje. Totodată, deplasarea pietonilor, în particular a celor cu mobilitate redusă, este imposibilă pe unele porțiuni ale trotuarelor. Aceste probleme sunt cauzate de mai mulți factori, inclusiv de parcările ilegale pe trotuarele arterelor principale ale orașului. În acest sens, Primăria Municipiului Chișinău a început să implementeze o serie de măsuri care au scopul de a prioritiza traficul vehiculelor de rută, pentru ca acesta să fie mai eficient și punctual și, totodată, de restituire a trotuarelor către pietoni.
Din aceste măsuri fac parte instalarea unor piloni din metal pe o parte a perimetrului străzii Pușkin, care împiedică parcarea în spic pe trotuare. Aceștia au fost instalați inclusiv pe segmentul adiacent Universității de Stat a Republicii Moldova, dar și în fața unor localuri aflate pe această stradă.
Sursă: https://www.facebook.com/victor.chironda.chisinau/
Schimbarea a stârnit mai multe critici legate de aspectul pilonilor şi de starea avansată de degradare a trotuarelor, dar și de lipsa locurilor de parcare în general în sectorul Centru. Din spusele viceprimarului pentru Urbanism și Mobilitate Urbană, Victor Chironda, pilonii instalaţi sunt temporari, având doar rolul de a îngrădi accesul la trotuar pentru autovehicule, iar reparaţia capitală a trotuarelor va fi posibilă doar în anul 2021, atunci când va fi buget dedicat acestui aspect. O dată cu reabilitarea trotuarelor, pilonii vor fi înlocuiţi cu alţii decorativi, iar cei instalaţi la moment vor fi reutilizaţi pentru delimitarea altor sectoare de trotuar cu parcări ilegale.
Costul confecționării unui pilon este de 70 lei, iar costul total, o dată cu instalarea lor, ajunge la aproximativ 100 lei. Limitatoarele respective sunt confecționate de către regia municipală Exdrupo, din fonduri proprii, rămânând astfel la balanța instituției. Urmează instalarea pilonilor pe străzile A. Mateevici și Bănulescu-Bodoni. În urma analizei eficienței măsurilor luate pe aceste străzi, va fi luată o decizie cu privire la care străzi vor fi echipate astfel pe viitor.
Autoritățile au început și instalarea indicatoarelor speciale „Bandă rezervată vehiculelor de rută”, care delimitează banda dedicată transportului public, iar următorul pas întreprins de primărie va fi achiziționarea vopselei și aplicarea marcajului distinctiv. O dată cu instalarea indicatoarelor și aplicarea marcajului, pe aceste benzi va fi posibilă doar deplasarea vehiculelor de rută. Această măsură ar trebui să încurajeze cetățenii să folosească transportul public, însă a creat o serie de polemici, mai ales în ceea ce ține de calitatea și capacitatea transportului public.
Sursă: https://www.facebook.com/sergbejenari
În spațiul online, au apărut chiar din prima zi fotografii care indică că regulile nu sunt chiar respectate. Asta deși, începând cu data de 15 mai, INP va sancționa șoferii care nu se conformează Regulamentului Circulației Rutiere în baza încălcării articolelor 238.1 (oprire interzisă - 150-300 mdl) sau 238.2 (staționare interzisă - 900-1500 mdl și scăderea 4 p.p.). Ulterior, vor fi instalate camere de luat vederi în unitățile de transport public, care vor permite identificarea unităților de transport parcate neregulamentar fără implicarea agenților INP în această etapă.
Primăria mun. Chișinău se angajează să informeze, prin intermediul Preturilor de sector, rezidenții străzilor vizate despre măsurile implementate și necesitatea acestora. Apelul autorităților poate fi găsit aici.
Autoare: Cristina Sîrbu