Parcarea automatizată din str. 31 august: o premieră pentru capitală și sursă de conflicte
Parcarea automatizată și demontabilă din str. 31 august 1989, în apropierea Bibliotecii Naționale și Universității Tehnice, stârnește în continuare conflicte și critici. Administrația Bibliotecii a lansat un apel de sensibilizare prin care spune că în clădirea istorică a Fostului Seminar de Teologie au apărut fisuri și a transmis mai multe sesizări către instituțiile responsabile. Ministrul Culturii a reacționat și a cerut Primăriei stoparea lucrărilor, din cauza prejudiciilor grave integrității și autenticității clădirii istorice. Între timp, reprezentanții Primăriei și Universității Tehnice declară că totul este în conformitate cu legea, iar asemenea tip de parcare este o premieră pentru mun. Chișinău. În aceste condiții, Biblioteca Națională așteaptă o evaluare a potențialelor prejudicii din partea specialiștilor de la Agenția de Supraveghere, iar societatea civilă critică un nou proiect neconsultat public, în nucleul istoric.
Terenul discordiei dintre Biblioteca Națională și Universitatea Tehnică
Recent, Biblioteca Națională a publicat un apel de sensibilizare prin care spunea că „memoria neamului este zdruncinată din temelii”. Postarea descria că blocul doi al Bibliotecii Naționale, monument de arhitectură, clădirea Fostului Seminar de Teologie, era cutremurat din cauza parcării care se construiește în imediata apropiere. Terenul respectiv aparține Universității Tehnice, la fel și aripa din spate a clădirii, iar aripa din față - Bibliotecii Naționale. În ultimii ani, terenul adiacent, fiind neglijat, a devenit o parcare ilegală.
Împărțirea terenului între Biblioteca Națională și UTM. Sursă: facebook.com/i.ceban.public
Directoarea Bibliotecii Naționale, Elena Pintilei, ne-a comunicat că această construcție nu a fost deloc coordonată cu instituția pe care o reprezintă, iar atunci când au început lucrările, a făcut patru sesizări: către Ministerul Culturii, Agenția de Inspectare și Restaurare a Monumentelor, Primăria mun. Chișinău și Agenția de Supraveghere Tehnică (AST).
De cealaltă parte, reprezentanții UTM au reacționat pe rețelele de socializare spunând că este vorba de un contract de locațiune pe un termen de cinci ani, cu compania care realizează lucrările. Daniela Pojar, prorectora pentru probleme financiare și relații internaționale a UTM, ne-a spus că darea în locațiune nu este o activitate prioritară pentru ei, ci un mod de a mai acoperi anumite cheltuieli. Totodată, instituția nu are posibilitățile financiare necesare pentru a amenaja acel spațiu.
Un nou tip de parcare în capitală: automatizată și demontabilă
În septembrie 2020, primarul Ion Ceban declara că, în capitală, va fi construită o parcare automatizată, „un proiect inedit”: „Suntem în discuţii cu Agenţia Proprietăţii Publice, pentru a identifica locaţiile din str. 31 august 1989, unde vor fi amenajate aceste locuri de parcare. Asta însă se va întâmpla după ce vor fi finalizate toate procedurile ce ţin de conceptul de parcări şi alte aspecte incluse în pachetul reparaţiei str. 31 august 1989.”
În octombrie 2020, Primăria a eliberat certificat de urbanism pentru terenul din str. pe strada 31 August 1989, nr. 78, iar în aprilie 2021 - autorizație pentru construirea unei parcări automatizate ușor demontabile. La sfârșitul lunii mai, Primăria anunța startul lucrărilor parcării cu o capacitate de 40 de locuri, cu patru nivele, pe o suprafață de 180 m.p. Atunci, rectorul UTM, Viorel Bostan, sublinia că o astfel de parcare este o premieră pentru mun. Chișinău:
„Această parcare supraetajată va funcționa după modelul unui ascensor, 3-4 mașini fiind puse la diferite nivele, una deasupra alteia. Procedura parcării propriu-zise e simplă: dacă sunt locuri disponibile, platforma coboară, proprietarul își pune mașina pe această platformă, intra în parcare, după care la ieșire apasă butonul și mașina este stocată. Achitarea se face prin telefon sau cu cardul, după introducerea codului de acces.”
Schița de proiect. Sursă: https://www.facebook.com/Ion.Ceban.public
În comunicat se mai menționa că lucrările de construcție vor dura aproximativ două luni, iar investiția, estimată la 350-500 de mii de euro, este a companiei care va administra parcarea - Top Parking SRL. MoldStreet scria că Top Parking SRL a fost fondată în 2018 și are sediul la Cojușna, iar datele oficiale arată pentru anul 2019 că firma a înregistrat pierderi de 303 mii de lei și avea doar doi angajați.
În urma anunțului, experții și societatea civilă au criticat inițiativa. Arhitectul Andrei Vatamaniuc a venit cu o reacție, în care a spus că normele în construcție în vigoare prevăd ca distanța minimă pentru amplasarea unor astfel de parcări să fie de 25 de metri de ferestrele instituțiilor de învățământ. Fapt ce nu este respectat în acest caz. Totodată, arhitectul a menționat și despre defrișarea a șase copaci.
Reacții la apelul Bibliotecii: Ministerul Culturii - se aduc prejudicii; Primăria - totul este legal
După sesizările transmise, reprezentanții Bibliotecii Naționale au avut o ședință cu noul ministru al Culturii, Sergiu Prodan, pentru a discuta legalitatea construcției. La scurt timp, ministrul a expediat primarului Ion Ceban o solicitare oficială prin care cerea stoparea construcției parcării, „care aduce prejudicii grave integrității și autenticității acestui bun de patrimoniu cultural național.” Textul adresării mai menționează că construcția distruge spațiul verde adiacent monumentului, închide accesul vizual la fațada clădirii, creează un focar de vibrații și emanație de gaze dăunătoare pentru edificiu, dar și pentru colecțiile de carte.
Agenția de Inspectare și Restaurare a Monumentelor (AIRM) nu a fost sensibilizată de apelul Bibliotecii Naționale care anunța prejudicii asupra clădirii cu statut protejat, chiar dacă regulamentul său prevede inclusiv inspectarea pe teren a monumentelor istorice, a şantierelor de intervenţie asupra lor și întocmirea proceselor verbale privind contravenţiile depistate (...).
Directorul acesteia, Ion Ștefăniță, a scris pe Facebook:
„reiterez poziția pe care am dat-o cu vot pozitiv în cadrul Consiliului Național al Monumentelor Istorice, PRO - parcare etajata (3 nivele) între clădirea UTM și Complexul sportiv din vecinătate. Rămân avocatul monumentelor istorice, dar în același timp susțin dezvoltarea urbei echilibrate cu integrarea perfectă a noilor proiecte urbane cu funcționalități necesare la acest început de secol XXI.”
Primăria a răspuns sesizării Bibliotecii și a făcut referință la toate avizările și certificatele aprobate și a confirmat astfel legalitatea lucrărilor. Agenția de Supraveghere Tehnică nu a răspuns oficial, în scris, însă în urma unei discuții telefonice cu administrația Bibliotecii, specialiștii instituției urmau să stabilească la fața locului eventualele daune aduse edificiului istoric. Într-un final, aceștia nu s-au prezentat pentru a face acest lucru.
Ce urmează?
De la postarea Bibliotecii a trecut peste o lună, iar lucrările sunt în toi, scheletul metalic al construcției fiind deja instalat. Elena Pintilei, directoarea Bibliotecii Naționale, își exprimă speranța că specialiștii de la AST vor veni curând pentru a evalua prejudiciile aduse monumentului istoric și poate astfel lucrările vor fi stopate. Între timp, termenul limită pentru finisarea lucrărilor rămâne 13 octombrie.
Construcția parcării. Situația la 3.10.2021. Sursă: Primăria Mea
Ar fi putut fi altfel?
Având în vedere locația ultracentrală, în vecinătatea de monumente istorice, pe o stradă care urmează a fi reabilitată - 31 august, în condițiile lucrului asupra Planului Urbanistic Zonal menit să protejeze nucleul istoric, era imperativă consultarea publică a proiectului. Chiar dacă terenul aparține Universității Tehnice, Primăria trebuia să aibă rolul de a facilita discuții care să implice atât UTM-ul, cât și Biblioteca Națională, inclusiv experți și cetățeni interesați de soarta orașului.
Autoare: Vlada Ciobanu