PrimariaMea
Loturile pentru înhumare mai scumpe cu 70% și soft de evidență contabilă, de milioane de lei, pentru Autosalubritate Image
15 dec. 2022

Loturile pentru înhumare mai scumpe cu 70% și soft de evidență contabilă, de milioane de lei, pentru Autosalubritate

Somnul de veci, mai scump! Consilierii au aprobat tarife mai mari cu 70%. Astfel, dacă până la modificare, familia defunctului scotea din buzunar 1.500 de lei pentru o înhumare, după noile tarife, punga se va goli cu 2.250 de lei în cazul Cimitirului ,,Central”. Acolo, rezervarea s-a scumpit și ea, de la 5.500 la 9.350 de lei. Comparativ, locurile sunt ceva mai ieftine la Cimitirul ,,Sf. Lazăr”. Totuși, și aici prețurile au crescut. Astfel, înhumările curente vor costa 1.700 de lei, iar rezervarea unui lot 6.800 de lei. 

 

 

 

Consilierii au respins o creștere a tarifului pentru cei vii. Mai exact, pentru comercianții de la Piața Centrală, unde conducerea dorea un preț de 22 de lei/zi pentru un loc la tarabă, în loc de 14 cât este acum. 

 

 

 

Tot în ședința din 15 decembrie, aleșii locali au votat ,,pro” achiziționării unui software de evidență contabilă, pentru Regia ,,Autosalubritate”, în valoare de 1,5 milioane de lei. 

 

 

Ședința CMC a început cu 25 de minute de întârziere. Consilierii au continuat examinarea ordinii de zi aprobată la ședința din 13 decembrie

 

Durata ședinței:  5 ore 15 minute

Pauză: 1 oră 40 minute

 


 

 

Ordinea de zi

 

 


 

 

16. Informație privind examinarea de către Pretura sectorului Centru  a legalității construcției din str. Vlaicu Pârcălab, nr. 55 și nr. 57

 

 

 

Informația despre lucrările de la adresele respective a fost solicitată de consilierul Andrei Năstase (Platforma DA). 

 

 

 

Potrivit pretorului sectorului Centru, Vadim Hîncu, imobilul din str. Vlaicu Pârcălab 55b are statut de monument de importanță locală, fiind construit în anul 1913. Conform informațiilor de la Cadastru, clădirea aparține cu drept de proprietate SRL ,,3M-FARM”. Pretorul susține că beneficiarul dispune de raportul de expertiză tehnică cu privire la starea tehnică și posibilitatea reparației încăperilor interioare, cu restabilirea construcțiilor existente deteriorate, prin consolidarea clădirii. Aceștia mai au și rezultatele evaluării, în care se menționează că: ,,luând în considerare degradările, clădirea necesită intervenții urgente pentru reabilitarea elementelor constructive, consolidări la nivelul pereților și demontări parțiale a planșeelor, cu restabilirea și consolidarea lor”.

 

 

 

Pretorul a mai precizat că pentru executarea lucrărilor, beneficiarul urma să dispună de acte permisive, certificat de urbanism pentru proiectare și autorizație de construire emise în baza avizului favorabil al Consiliului pentru monumente. 

 

 

 

Totuși, potrivit pretorului, lucrările începute de proprietari ar fi ilegale. În urma unei inspecții demarate la fața locului în luna octombrie a acestui an, responsabilii Preturii Centru au sesizat Agenția Supraveghere Tehnică și Agenția pentru Inspectarea Monumentelor. Pretura a inițiat verificarea acțiunilor beneficiarului, fiind pornit un proces (dosar) contravențional, la 1 noiembrie.

 

 

 

Ion Cebanu (PL) s-a arătat nedumerit, cum a permis municipalitatea să se ajungă într-o asemenea situație, mai ales că totul s-ar întâmpla chiar sub nasul Preturii: ,,Administrația municipală este vecină cu aceștia, trebuia să deschizi fereastra și să te uiți în ogradă la altul.”. În replică, responsabilul de la Pretură a declarat că: ,,Acest imobil de la drum nu se vede, trebuia să parvină o sesizare concretă.”

 

 

 

Deși pretorul a dat asigurări că lucrările au fost stopate, Victor Bunescu (neafiliat) a susținut contrariul: ,,Chiar acum puteți să mergeți pe Pârcălab și să vedeți că au loc lucrări.”

 

 

 

Andrei Năstase (Platforma DA), cel care a solicitat informația, nu era prezent la ședință. Astfel, aleșii locali au luat act de cele expuse, iar ședința a continuat cu următorul subiect. 

 

 

 


 

 

17. Aprobarea tarifelor și Instrucțiunii de funcționare a depozitului de deșeuri din construcții și demolări din Calea Ieșilor, 36

 

 

Proiect de decizie 

 

 

 

Proiectul de decizie prezintă tarifele pentru depozitarea deșeurilor din construcții, situat pe str. Calea Ieșilor 36, amplasarea căruia a fost recent avizată de CMC.

 

 

Potrivit documentului, au fost propuse următoarele tarife:

Cheltuieli pentru o tonă – 80 de lei. 

Tariful pentru depozitarea unei rute de deșeuri:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. mașini cu greutatea de până la 3 tone – 240 de lei;
  2. mașină cu greutatea de la 3 la 5 tone – 400 de lei;
  3. mașină cu greutatea mai mare de 5 tone – 560 de lei.

 

 

 

Conform notei informative, la calcularea tarifului de depozitare a fost luat în considerare cuantumul salariului minim garantat în sectorul real (4.100 lei) și cota asigurării sociale de stat (24%), dar și majorarea prețului la carburanți, mărfuri, bunuri și servicii necesare pentru asigurarea funcționării depozitului. 

 

 

 

Alexandr Odințov (PSRM) a dat de înțeles că cheltuielile de 80 de lei/per tonă, indicate în proiect, ar fi prea mici și nu ar permite crearea unei linii de sortare.

 

 

 

Autoritățile nu dispun de un cântar pentru a determina greutatea gunoiului, asta în condițiile în care în funcție de tipul deșeului, greutatea este diferită, deși volumul este identic. Consilierii au insistat pentru instalarea unui cântar. 

 

 

 

Zinaida Popa (PAS)  a menționat despre faptul că depozitul respectiv nu a primit avizele necesare pentru exploatarea terenului. În aceste condiții, fracțiunea PAS a declarat că se va abține de la vot. 

 

 

 

Valentin Cebotari (neafiliat): ,,Cineva cu un camion cu capacitatea de cinci tone, aduce la depozit doar o tonă. Trebuie să fie un cântar, altfel se transformă în bardac.”

 

 

 

Valerii Klimenco (P.P. ,,Șor”): ,,Dacă nu va fi cântar, s-ar putea ca cei care vor transporta acolo deșeurile cu volum identic, dar greutate diferită, să se adreseze în judecată, să vă acuze de înșelătorie. Trebuie să se identifice surse financiare pentru cumpărarea unui cântar.”

 

 

Amendamente:

 

 

 

 

 

 

 

  • Se obligă Direcția locativ-comunală să instaleze un cântar industrial, sistem de supraveghere și evidență video. Termenul de instalare a cântarului și a sistemului video este 31 iunie 2023;
  • Anexa nr. 1, prima propoziție se modifică: ,,tariful pentru depozitarea unei tone de deșeuri de 80 de lei”. Ulterior, ,,tariful pentru depozitarea unei rute de deșeuri, până la instalarea cântarului, constituie 1)autoturisme cu greutatea până la 1 t – 80 de lei”. Astfel, punctele 1, 2 și 3 devin 2, 3 și 4. 

 

 

Proiectul de decizie a fost aprobat cu 37 de voturi ,,pentru”. 

 

Statut: Aprobat

Voturi
PSRM
DA
PAS
PL
PP
 
 Șor
PSDEM
PCRM
PUN
Neafiliat
 
Nedelea
Neafiliat
 
Jitari
Neafiliată
 
Tîșcul
Neafiliată
 
Mandatii
Neafiliat
 
Cebotari
Neafiliat
 
Bunescu
Neafiliat
 
Doroș
Neafiliat
 
Afanasenco
Pro
18
-
-
3
1
1
1
1
-
1
1
-
1
-
1
1
Contra
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Abțineri
-
-
3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Decizia finală lipsea în momentul publicării sintezei

 

 


 

 

18. Inițierea procedurii de contractare a serviciilor de organizare a licitației funciare cu strigare în municipiul Chișinău

 

 

Proiect de decizie 

 

 

 

Proiectul constă în inițierea procedurii de contractare a serviciilor de organizare a licitațiilor funciare cu strigare. Astfel, primarul general va fi responsabil de instituirea Grupului de lucru privind realizarea achiziției publice de contractare a serviciului. Totuși, până la stabilirea unui câștigător, responsabilă de organizarea licitațiilor va fi precedenta companie – ,,Capitalimobil”.

 

 

Unii consilieri au invocat faptul că actuala companie, ,,Capitalimobil”, responsabilă până de curând de licitațiile funciare cu strigare, ar fi favorizată de municipalitate. 

 

 

Dumitru Ivanov (PAS) a amintit de Raportul Curții de Conturi, în care se precizează că ,,examinarea a 17 dosare de vânzare-cumpărare a terenurilor municipale expuse la licitație funciare denotă că actele anexate sunt completate formal și incomplet. Astfel în aceste procese prin desfășurarea negocierilor sunt indicate doar prețul inițial și final de vânzare-cumpărare a lotului, fără a fi indicați pașii licitațiilor. Nu este anexată lista participaților care au pretins adjudecat, în procesul verbal fiind indicat numai câștigătorului, iar alte acte nu sunt anexate. (...) Nu este clară modalitatea de stabilirea a prețului. Prețul inițial per ha pentru terenurile adjudecate la licitație a variat de la 2,67 mil. de lei/ha la 34,08 mil. de lei/ha. În alt caz, terenul destinat caselor de locuit particulare a fost vândut la preț ce nu corespunde celor de piață. De exemplu, terenul din str. Andrei Doga a fost evaluat la 120 de mii de lei, adică 33 de mii de lei/per ar, în timp ce în regiunea respectivă prețurile ajung la 100 de mii de lei.”

 

 

 

În acest context, Ivanov s-a declarat nedumerit de textul amendamentului și de indicarea expresă a companiei care se va ocupa de organizarea licitațiilor cu strigare până la selectarea unui nou responsabil. Grigorițchi a explicat că din 2020 toate raporturile de evaluare sunt prezentate de ,,Capitalimobil”, și nu de case particulare cum se întâmpla anterior. În urma obiecțiilor Curții, a fost sesizat și agentul economic.

 

 

 

Alexandr Odințov (PSRM)  a cerut mai multă publicitate pentru terenurile scoase la licitație, dar și despre licitația în sine.

 

 

Ion Cebanu (PL) a îndemnat întreruperea relațiile cu ,,Capitalimobil”. 

 

Roman Cojuhari (PAS) a dat de înțeles că formularea amendamentului ar fi rezultatul unor înțelegeri pe sub masă.

 

Sergiu Burgudji (P.P. ,,Șor”) s-a arătat împotriva amendamentului.

 

Amendament:

 

 

 

 

 

  • modificarea pnc. 4 ,,se încheie contract cu un operator economic pentru organizarea licitațiilor funciare publice în mun. Chișinău” cu textul ,,se împuternicește primarul general al mun. Chișinău să semneze acordul adițional al contractului nr. 36 din 16 octombrie 2018, încheiat între primăria Chișinău și SRL ,,Capitalimobil”. (propus de Comisia Funciară)

 

 

Proiectul a fost aprobat cu 31 de voturi ,,pentru”.

 

Statut: Aprobat

Voturi
PSRM
DA
PAS
PL
PP
 
 Șor
PSDEM
PCRM
PUN
Neafiliat
 
Nedelea
Neafiliat
 
Jitari
Neafiliată
 
Tîșcul
Neafiliată
 
Mandatii
Neafiliat
 
Cebotari
Neafiliat
 
Bunescu
Neafiliat
 
Doroș
Neafiliat
 
Afanasenco
Pro
18
7
-
-
-
1
1
1
-
-
1
-
1
-
-
1
Contra
-
-
5
 
 
-
-
-
-
1
-
-
-
1
-
-
Abțineri
-
-
-
 
 
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
-

Decizia finală lipsea în momentul publicării sintezei

 

 


 

 

19. Achiziționarea soluției software personalizat pentru evidența contabilă și gestionarea informațională complexă

 

 

Proiect de decizie 

 

 

 

 

Regia ,,Autosalubritate” ar urma să se aleagă cu un software nou, destinat evidenței contabile și gestionării informaționale complexe, în valoare de 1,5 mil. de lei. Suma estimată acoperă implementarea software-ului și mentenanța ulterioară, pentru o perioadă de doi ani. 

Banii vor fi alocați din sursele proprii ale întreprinderii municipale. 

 

Amendamente:

 

 

 

 

 

 

 

  • pct. 2 completarea cu ,,soluție integrată software”;
  • Publicarea Caietului de sarcini pe site-ul primăriei și să fie anexat la proiectul de decizie.

 

 

Statut: Aprobat

Voturi
PSRM
DA
PAS
PL
PP
 
 Șor
PSDEM
PCRM
PUN
Neafiliat
 
Nedelea
Neafiliat
 
Jitari
Neafiliată
 
Tîșcul
Neafiliată
 
Mandatii
Neafiliat
 
Cebotari
Neafiliat
 
Bunescu
Neafiliat
 
Doroș
Neafiliat
 
Afanasenco
Pro
15
-
4
2
2
1
-
1
-
1
1
1
1
1
1
-
Contra
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Abțineri
-
7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Decizia finală lipsea în momentul publicării sintezei

 

Întrucât în două birouri din clădirea primăriei aveau loc lucrări de renovare, în sala CMC, potrivit celor de la PL, mirosea „deranjant”. S-a solicitat pauză pentru a aerisi spațiul. Deși s-a stabilit revenirea în ședință după 30 de minute, pauza a ținut o oră.

 

 


 

 

20. Ajustarea tarifelor pentru repartizarea loturilor destinate înhumărilor, a taxelor pentru întreținerea cimitirelor și accesul cu mijloacele de transport pe teritoriul lor

 

 

Proiect de decizie 

 

 

 

Ludmila Boțan, șefa Î.M. ,,Combinatul servicii funerare”, a enumerat argumentele care să susțină necesitatea creșterii tarifelor pentru serviciile prestate, așa cum se propunea în proiectul de decizie. Din cele spuse de aceasta, în ultimul an au scăzut încasările și s-au mărit cheltuielile. Asta după ce perioada de COVID-19 a cauzat un număr mare de decese, respectiv a adus mai mulți bani în bugetul întreprinderii.

 

În aceste condiții, Combinatul ar fi în imposibilitatea de plată a salariilor și impozitelor la stat. 

Tarifele la Î.M. ,,Combinatul servicii funerare” sunt neschimbate din anul 2009, în timp ce salariul angajaților a crescut de cinci ori, a mai spus Boțan.

 

Tariful propus pentru repartizarea/rezervarea lotului de înhumare:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Cimitirul ,,Central” înhumări curente/rezervare – 2.550 lei/9.350 lei (majorat cu 70%);
  • Cimitirul ,,Sf. Lazăr’’ înhumări curente/rezervare – 1.700 lei/6.800 lei (majorat cu 70%);
  • alte cimitire înhumări curente/rezervare – 1.190 lei/2.550 lei (majorat cu 70%).

 

 

Totodată, taxa anuală pentru întreținerea cimitirelor va fi de 240 de lei, iar accesul unităților de transport pe teritoriu cimitirelor va fi permis în schimbul plății unei taxe de 20, 80 și 150 de lei, în funcție de masa vehiculului. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP

 

 Șor

PSDEM PCRM PUN Neafiliat

 

Nedelea

Neafiliat

 

Jitari

Neafiliată

 

Tîșcul

Neafiliată

 

Mandatii

Neafiliat

 

Cebotari

Neafiliat

 

Bunescu

Neafiliat

 

Doroș

Neafiliat

 

Afanasenco

Pro 14 7 - 3 - 1 1 1 1 - 1 1 1 1 - -
Contra - - - - - - - - - - - - - - - -
Abțineri - - 3 - 1 - - - - - - - - - - -

Decizia finală lipsea în momentul publicării sintezei

 

 


 

 

21. Aprobarea Nomenclatorului și tarifelor pentru serviciile prestate de Întreprinderea Municipală „Piața Centrală”

 

 

Proiect de decizie 

 

 

 

În proiectul de decizie s-a propus un tarif de bază de 22 de lei pentru comercializarea în Piața Centrală. Asta în timp ce actualul tarif, pentru comerțul la tarabă, este de 14 lei, aprobat încă în 2012.

 

 

Șeful întreprinderii, Ion Pântea, a precizat că dacă din formula de calcul a tarifului s-ar exclude rata inflației, decizie care poate fi luată de CMC, atunci s-ar ajunge la 18 per loc/zi.

 

 

Ruslan Verbițchi (Platforma DA) a declarat că nomenclatorul de prețuri nu este justificat economic. 

 

 

Serghei Burgudji (P.P. ,,Șor”) a punctat faptul că solicitarea este irelevantă în condițiile în care întreprinderea are profit și nu are datorii la angajați sau la stat. Pântea a declarat să proiectul de decizie vine ca o măsură de asigurare pentru anul următor, în condițiile creșterii tarifelor la energie.

 

 

Statut: Respins

Voturi PSRM DA PAS PL PP

 

 Șor

PSDEM PCRM PUN Neafiliat

 

Nedelea

Neafiliat

 

Jitari

Neafiliată

 

Tîșcul

Neafiliată

 

Mandatii

Neafiliat

 

Cebotari

Neafiliat

 

Bunescu

Neafiliat

 

Doroș

Neafiliat

 

Afanasenco

Pro 17 - - - - 1 1 1 1 - - 1 1 - - -
Contra - - - 2 - - - - - - - - - - - -
Abțineri - 5 3 - 2 - - - - - - - - - - -

 

 


 

 

22. Informație privind avaria de la blocul trei al S.A. ,,Termoelectrica”

 

 

Raportorul nu s-a prezentat. 

 

 

Totuși consilierii, dar mai ales Ion Cebanu (PL), care a și cerut explicații în Consiliu, s-au arătat nemulțumiți de lipsa responsabilului.

 

Ion Cebanu (PL): ,,Cele apărute în presă sunt macaroane pe urechi. Un administrator de întreprindere strategică, care are un contract cu o firmă cu legături pro-ruse și care este sub embargou în UE, după care se întâmplă o avarie, să nu vină și să nu ne lămurească. Credem că cei de la Guvern ar trebui să ia măsuri.”

 

Silvia Grigorieva (PSRM): ,,Dl. Poleacov, conduceți ședința, ce sunt aceste luări de cuvânt. Închideți-i gura.”

Ion Cebanu (PL): ,,Să vă opriți titirezul.” 

Victor Poleacov (PSRM) către Cebanu: ,,Fiți calm, beți ceai și nu vă ,,diorgăiți’’.”

 

Peste zece minute consilierii le-au alocat discuțiilor controversate și aprinse referitor la ora următoarei ședințe. Astfel, s-a luat pauză de aproximativ 15 minute, timp în care fracțiunile să ajungă la un consens. 

Într-un final, s-a luat pauză până a doua zi, vineri, 15 decembrie, ora 10:00.

 

 

 

Responsabilă de monitorizare: Loreta Lisnic

 

 

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ


Publicat de:

Distribuie