PrimariaMea
Grupele cu program prelungit, al doilea focar de rujeolă și alte subiecte de interes public Image
04 apr. 2024

Grupele cu program prelungit, al doilea focar de rujeolă și alte subiecte de interes public

Durata ședinței: 59 min

Activitatea claselor și grupelor cu program prelungit din nou se regăsește în ordinea de zi a autorităților. Municipalitatea contestă legalitatea ordinului înaintat de Ministerul Educației și Cercetării, motivând că nu a fost respectatǎ procedura de legiferare. Instituția vizată nu a revenit cu o reacție la acest subiect. Între timp, șeful-adjunct al Direcției generale educație tineret și sport, Andrei Pavaloi, a propus revenirea la una dintre soluțiile înaintate de Primăria Chișinău, care presupune finanțarea tuturor grupelor cu program prelungit din bugetul național. 

Viceprimarul, Ilie Ceban împreună cu reprezentanții serviciilor municipale s-au întrunit în prima ședință din trimestru II. Luând în considerare condițiile meteorologice din ultimele zile, s-a decis închiderea sezonului de încălzire. În acest sens, la 1 aprilie Primăria Chișinău a semnat dispoziția de deconectare a agentului termic în capitală. 


Măsurile autorităților pentru menținerea curățeniei în zonele verzi


Municipalitatea intenționează să întreprindă măsuri pentru combaterea problemelor apărute în urma activităților recreative ale locuitorilor. Potrivit informațiilor comunicate, vor fi desfășurate controale în zilele de odihnă pentru a verifica menținerea curățeniei de către locuitori în parcurile din oraș. „Solicit ca în cadrul preturilor de sector să fie desemnate persoane de serviciu pentru a efectua razii în zilele de sâmbătă și duminică în parcurile din capitală, pentru a atenționa locuitorii despre păstrarea curățeniei, iar unde nu se reacționează, aceștia să fie sancționați”, a spus Ilie Ceban.


Licitația funciară a luat o altă întorsătură


La 29 martie curent a avut loc licitația funciară cu strigare unde au fost scoase spre cumpărare 16 terenuri municipale cu diverse destinații. În urma acesteia, Primăria urma să încaseze 133 mil. lei, dar nu a fost să fie. În cadrul ședinței, Ilie Ceban a comunicat că municipalitatea riscă să piardă 95 mil. lei, după ce unui teren vândut i-a fost aplicat sechestru printr-o decizie de judecată. Acesta are o suprafață de 0,75 ha, destinație „ansamblul rezidențial”și se află pe bulevardul Renașterii Naționale.
Indignat de situație, viceprimarul a declarat: „Este un atac raider împotriva primăriei municipiului Chișinău. Este o acțiune extrem de organizată, deci s-a văzut acest lucru. Deci rog colegii de la direcția juridică să pregătească demersuri către Procuratura Generală, pentru atitudine față de executorul judecătoresc care a aplicat aceste sechestre”.

Din presă aflăm că, în urmă cu mai bine de zece ani, primăria Chișinău a fost atacată în judecată de un agent economic, pe motiv că i-a oferit un teren care nu putea fi utilizat conform destinației. Agentul economic a obținut câștig în instanță, iar autoritatea locală a fost obligată să-i ofere un alt teren din preajma circului. El însă își dorește anume terenul vândut vinerea trecută.

În altă ordine de idei, experții în domeniul funciar critică decizia Primăriei Chișinău de a organiza licitații pentru toate terenurile și spațiile nelocuibile: „Eu foarte bine înțeleg că municipalitatea are nevoie de bani. Sunt și alte metode de a aduce bani în bugetul municipal. Nu suntem împotriva terenurilor per general, însă mie mi se pare că în momentul în care noi nu avem un plan urbanistic general actualizat, în momentul în care noi nu avem strategia socio-economică votată la CMC, pur și simplu să vinzi terenuri atât de mari nu este ok din punct de vedere a dezvoltării urbane durabile”, a menționat membra Comisiei pentru construcții, arhitectură și relații funciare, Anetta Dabija, pentru redacția TV8. 


Totuși, cât a costat „deszăpezirea” capitalei?


La 11 ianuarie Ziarul de Gardă a înaintat o solicitare de informații referitoare la cheltuielile din zilele de 8 și 9 ianuarie 2024. Peste două luni jumătate, șeful Exdrupo, Sergiu Tomiță, a comunicat redacției Ziarul de Gardă că serviciul a suportat cheltuieli pentru zilele menționate de circa 14 mil. lei. Internauții au rămas nedumeriți de sumă surprinzător de mare pentru două zile cu ninsori, precedate de săptămâni cu zăpadă prin curți și pe carosabil.

Ca urmare a investigației jurnalistice apărute în presă, autoritățile au oferit unele precizări în cadrul ședinței privind cheltuielile declarate de Primăria Chișinău pentru acțiunile de „deszăpezire”.
„Când s-a elaborat răspunsul, s-a precizat un pic greșit informația. S-a făcut răspuns mot-a-mot presei și aici a rămas loc de interpretare” a spus șeful Exdrupo, Sergiu Tomiță. Ulterior, raportorul a confirmat că 14 milioane de lei a fost suma cheltuielilor suportate în luna ianuarie. 

Făcând referire la normativele în vigoare, responsabilul a justificat calitatea materialului antiderapant prin absența la licitația publică a unui furnizor ce ar putea livra acel tip de nisip pentru o aderență mai bună pentru carosabil. Potrivit lui Sergiu Tomiță,  ar fi o raritate la noi în țară. La următoarea ședință de lucru la acest subiect, vor fi trimise invitații de participare reprezentanților mass-mediei. 


Înscrierea copiilor în clasa întâi


La începutul săptămânii curente a fost dat startul primei etape a înscrierilor care va dura pâna la data de 24 mai 2024. Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație tineret și sport, a reamintit că în instituțiile de învățământ sunt așteptați 10 409 de copii care în toamnă vor pleca în clasa întâi. Pentru ei, în clasele obișnuite sunt 8 388 de locuri, în clasele cu profil artistic 1 250 de locuri, în clasele cu profil sportiv – 125 de locuri, în clasele bilingve – 156 și în cele cu alternativă educațională –- 467 de locuri. 

Acesta a menționat că se observă o tendință crescătoare comparativ cu anul trecut. 

Mai multe detalii gǎsiți AICI.


Ce s-a hotărât referitor la grupele cu program prelungit?


La 23 martie curent, Primǎria Chișinǎu a recepționat ordinul emis de cǎtre Ministerul Educației privind aprobarea Regulamentul de organizare și funcționare a claselor și grupelor cu program prelungit. Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație tineret și sport, a comunicat că soluția propusă de Guvern nu poate fi pusă în aplicare, deoarece a fost trimis cu întârziere, iar regulamentul nu ține cont de copii din familii social vulnerabile. Alt motiv invocat ține de neclaritățile apărute la procedura de calcul. În final, responsabilul a subliniat că nu a fost respectatǎ procedura de legiferare:

„Examinînd modalitatea de punere în aplicare a ordinului ministerului am constatat mai multe ilegalități și nu putem pune în aplicare acest ordin. Ministerul nu a publicat nicio analiză sau vreun studiu de cercetare a impactului, proiectul nu a fost supus consultărilor publice și nu a fost supus unei expertize anticorupție. Ordinul din 22 martie 2024 al ministrului Educației a fost emis cu mare întârziere. A făcut acest lucru după două luni de întârziere lăsând părinții, între timp, să-și rezolve cumva de sine stătător această problemă. Au lăsat părinții timp de două luni de zile în voia sorții, fiindcă prin decizia CSE Chișinău noi am elaborat un regulament privind funcționarea grupelor cu program prelungit, iar la solicitarea ministrului Educației, acest regulament a fost anulat”, a declarat Andrei Pavaloi.

Ministerul Educației și Cercetării nu a venit cu reacție. 
În același timp, Dan Perciun, ministrul Educației a declarat anterior că modalitatea de calcul a fost explicată detaliat în ordinul ministerului. Potrivit documentului, înscrierea elevilor se va face în perioada 1 – 15 septembrie, prin ordinul directorului școlii, la solicitarea părinților. Fiecare grupă sau clasă cu program prelungit va avea cel puțin 25 de elevi și cel mult 30. Prețul acestui serviciu va putea varia în funcție de vechimea în muncă a cadrului didactic, dar fǎrǎ a depăși 634 de lei pentru șase ore, precum și în funcție de numărul de copii. Plățile vor fi oficializate, fiind gestionate „doar prin contul trezorerial al instituției”, iar directorul școlii ar trebui să desemneze o persoană responsabilă de evidența încasărilor și utilizarea banilor.

La finalul raportului, Andrei Pavaloi a reiterat că ar fi bine să fie susținută soluția propusă anterior de Primăria Chișinău, care presupune finanțarea tuturor grupelor cu program prelungit din bugetul național. 

Mai multe detalii AICI.


Situația în sănătatea publică


În mun. Chișinău a fost depistat al doilea focar de rujeolă. Dacă primul a apărut la Centrul de plasament pentru refugiați, cel din urmă a fost identificat într-o familie din capitală, în rândul copiilor. În cadrul acesteia sunt patru cazuri suspectate de rujeolă și unul confirmat. Persoanele au fost internate la spitalul municipal de boli contagioase.

Numărul de îmbolnăviri este în creștere și la primul focar, Acolo au fost confirmate 13 cazuri de rujeolă, iar altele 10 – suspecte. Reamintim că centrul a fost pus în carantină pentru 21 de zile. 

„Singurul mod de a preveni îmbolnăvirea de rujeolă este vaccinarea. Tratamentul medicamentos pentru această boală nu există”, a atenționat șeful adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială din Chișinău.

Trecând la alte subiecte, responsabilul a informat că:
- Angajații subdiviziunilor primăriei au beneficiat de instruiri privind planificarea achizițiilor publice;
- A avut loc ședința comisiei Direcției Generale Asistență Medicală și Socială cu privire la stabilirea ajutorului material pentru familiile vulnerabile;
- A avut loc recepția finală a lucrărilor de eficientizare energetică la spitalele municipale „Sfânta Treime” și „Valentin Ignatenco”. În total, pentru cele trei spitale municipale „Gheorghe Paladi”, unde investiția pentru eficientizarea energetică depășește 1 milion 700 mii de dolari, pentru „Sfânta Treime” – peste 2 milioane de dolari iar pentru spitalul „Valentin Ignatenco” peste 2 milioane 800 mii de dolari, investite pentru eficientizarea energetică;
- Se planifică proiecte mari investiționale în instituțiile medicale printre care instalarea aparatului de rezonanță magnetică nucleară în cadrul spitalului clinic municipal nr. 1, etc.


Întreținerea infrastructurii rutiere


La sfârșitul lunii martie, „ Exdrupo ” a raportat inițierea lucrărilor de frezare și plombare cu asfalt fierbinte a găurilor de pe partea carosabilă, începând cu străzile principale din oraș, pe care se deplasează transportul public municipal. Ca urmare, au fost enumerate următoarele străzi în care au avut loc intervențiile: Ștefan cel Mare și Sfânt, Strada Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni, Alexandr Pușkin, Alexei Mateevici, Alba Iulia, Liviu Deleanu, Grigore Vieru, Constantin Tănase, Meșterul Manole, Alecu Russo, Doina, Muncești, Dacia (Aeroport), dar și pe traseul Chișinău – Budești. 

Potrivit șefului Direcției generale mobilitate urbană, Vitalie Mihalache, suprafața totală plombată depășește 2700 m.p., iar alți 2 500 m.p. de carosabil au fost frezați, pregătindu-se pentru asfaltare în săptămâna curentă.

Suplimentar, au fost desfășurate lucrările de curățare a rețelei de canalizare pluvială. Aceasta a fost curățată de deșeuri organice și de nămol. De asemene, 60 de elemente ale rețelei au fost reparate.

Aferent marcajului rutier, autoritățile informează despre demararea acțiunilor de înnoire în zonele  trecerilor pietonale, cu prioritate la cele din preajma instituțiilor de învățământ și de educație timpurie. Astfel, marcajul transversal a fost aplicat pe o suprafață de 177 m.p. De asemenea, au fost reparate 100 de indicatoare rutiere în toate sectoarele orașului.


Progresul lucrărilor de amenajare a stației de așteptare Bogdan Voievod


În perioada raportată, au fost finalizate acțiunile de amenajare a platformei pentru noua stație de așteptare de pe str. Bogdan Voievod, dar și de reparație a trotuarelor din vecinătatea acesteia. Responsabilul a comunicat despre instalarea pavilionului dublu. 


Campania de salubrizare de primăvară în municipiul Chişinău


Șeful Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Ion Burdiumov, a informat că au fost efectuate 210 rute de evacuare a deșeurilor. ÎMSL-urile de sector au efectuat săptămâna trecută lucrări de spălare a trotuarelor și stațiilor de așteptare a transportului public.

Spre final, reprezentanții Primăriei au mulțumit voluntarii implicați în campania de salubrizare cât și angajații instituțiilor publice. 


Întrebǎri de la presǎ



Bugetul municipal 2024
Viceprimara Olga Ursu, întrebată despre ziua în care va fi aprobat  bugetul municipal a menționat că a mai oferit explicații anterior. Fiind deranjată de subiect și evitând operarea cu termeni concreți, responsabila a declarat că, Primăria Chișinău este funcțională, iar bugetul municipal va apărea.

Câinii fără adăpost
Administratorul interimar al Î.M. Supravegherea și Protecția Animalelor, Ruslan Darie a fost invitat să raporteze acțiunile întreprinse pe parcursul lunii trecute.
„Împreună cu dna Gutnic am elaborat, făcut un studiu și am văzut rezultatele care au fost acumulate pentru anul 2023. Avem o carte care o implementăm…”, a spus Ruslan Darie.
Ulterior, au fost oferite informații concrete:
- Pe parcursul perioadei de referință au fost emise 27 de ordine de intervenție;
- Ultimele două săptămâni au fost efectuate vizite în teritoriu, inclusiv în instituțiile de învățământ. De pe teritoriul acestora, au fost capturați 57 de maidanezi.
- Întreprinderea a înaintat cerere la ANSA privind autorizarea azilului municipal, însă li s-a refuzat. Potrivit raportorului, motivele ar fi „unele probleme tehnice”.


Publicat de:

Distribuie