FĂRĂ PANOURI PUBLICITARE ÎN CENTRU ȘI HARTA CONSTRUCȚIILOR ILEGALE
Autoritățile au publicat reguli noi pentru publicitate stradală prin care sunt interzise panourile publicitare din zona ultracentrală a capitalei. Construcțiile ilegale vor fi inventariate, iar cele mai periculoase intersecții - puse pe o hartă. Înscrierile în clasa întâi se lansează doar online, iar grădinițele rămân închise până la 30 iunie.
Am selectat cele mai importante subiecte discutate la ședința Primăriei din 18 mai. Le puteți accesa din meniul de mai jos:
Soluții pentru transportul public în suburbii
Construcțiile ilegale – pe hartă
Noi reguli pentru publicitatea stradală
Electricitate după 8 ani de beznă
Start înscrierilor online în clasa întâi
Primăria își numără proprietățile
COVID-19 ÎN CAPITALĂ
Chișinăul rămâne orașul din țară cu cele mai multe îmbolnăviri de COVID-19. Timp de o săptămână s-au adăugat peste 500 de cazuri noi confirmate în capitală, iar cifra totală a ajuns la 2 041 de pacienți infectați din cei 6 553 raportați pe țară la data publicării acestui articol.
Alți 32 de lucrători medicali din spitalele municipale s-au infectat în săptămâna 8-17 mai. Cele 7 instituții medicale de la balanța Primăriei care primesc pacienți COVID ar fi dotate cu medicamente și echipamentele necesare pentru cel puțin o lună și maxim trei luni, a raportat șefa Direcției Asistență Socială și Sănătate.
SERVICII MEDICALE RELUATE
S-a încheiat starea de urgență pe 15 mai, așa că, începând cu a doua zi, Primăria informează că unele servicii medicale programate au fost reluate. Este vorba de operațiile chirurgicale mai puțin complicate, serviciile de reabilitare pentru cei care au suferit atac vascular cerebral sau traumatisme. De asemenea, centrele medicilor de familie vor putea face consultații, vaccinări și tratamente stomatologice,
SOLUȚII PENTRU TRANSPORTUL PUBLIC ÎN SUBURBII
Primarul general Ion Ceban a cerut Direcției Transport să prezinte în două săptămâni o serie de soluții pentru problema transportului public din suburbii, după ce va organiza consultări cu experți, primari și transportatori locali.
Șeful Direcției, Lilian Copaci, a menționat că se intervine temporar prin schimbarea graficului în timpul orelor de vârf sau aducerea călătorilor până la cel mai apropiat nod de transport. Totuși, rezolvarea definitivă ar consta în achiziția de autobuze noi.
În cadrul ședinței, s-a anunțat că 8 rute de microbuz și-au reluat activitatea pe străzile capitalei.
Sursa: chisinau.md
STOP ACCIDENTE
Accidentul din noaptea de 16 mai, din timpul unei curse ilegale de viteză în urma căruia 2 persoane și-au pierdut viața, a redeschis discuția despre securizarea traficului rutier.
Grupul de lucru comun dintre reprezentanții primăriei și Ministerului de Interne, creat în decembrie 2019, a primit sarcina să prezinte în 10 zile soluții pentru prevenirea accidentelor. Printre acestea s-ar putea regăsi amenzi mai dure pentru încălcarea vitezei, instalarea limitatoarelor de viteză, a camerelor de supraveghere video și a semafoarelor inteligente.
De asemenea, Ion Ceban a cerut să fie prezentată o hartă cu cele mai periculoase străzi unde au avut loc cele mai multe accidente.
CONSTRUCȚIILE ILEGALE - PE HARTĂ
Pretorii au primit indicații să demoleze îngrădirile neautorizate, dacă lipsește o autorizație de construcție. Între timp, primarul general, Ion Ceban, a solicitat să fie evaluate toate construcțiile problematice din capitală, iar de la 1 iulie 2020 să poată fi vizualizate pe o hartă online.
O inițiativă similară a lansat în această săptămână și A.O. Primăria Mea prin platforma www.construimorasul.md, unde puteți raporta construcții ilegale, dar și să accesați informații despre procesul de autorizare pentru ridicarea unui bloc.
Sursa: captură de ecran www.construimorasul.md
ȘANTIERE ÎN TOI ÎN CAPITALĂ
Primarul general a cerut pretorilor de sector să acorde atenție sporită porțiunilor de drum unde se fac săpături pentru schimbarea țevilor, astfel încât acestea să nu fie descoperite mai mult decât este necesar.
În sectorul Centru, lucrările continuă la asfaltarea străzii Testemițeanu și în sectorul Rîșcani la reparația bulevardului Moscovei. La Buiucani, deși pretorul anunța săptămâna trecută că va încheia lucrările la scuarul Bucuriei, scuarul de pe str. Pelivan și la trotuarul de pe strada Alba-Iulia, amenajările continuă.
La Ciocana, pe aleea pietonală de pe bd. Mircea cel Bătrân se excaveaza bordurile pentru a fi înlocuite cu altele noi, ca apoi să fie aplicat asfaltul în cadrul unei lucrări masive de reamenajare. Portalul Anticorupție.md a scris săptămâna trecută că autoritățile nu au organizat o licitație pentru lucrări, ci a fost desemnată „din oficiu” întreprinderea municipală Exdrupo.
Totodată, în Parcul Dendrariu din capitală se planifică în acest an să fie reparat pavajul la intrare și să fie instalat un WC modern, iar graficul pentru aplicarea marcajelor rutiere a fost stabilit până până la final de iulie.
NOI REGULI PENTRU PUBLICITATEA STRADALĂ
A fost finalizat noul Regulament cu privire la publicitatea stradală, care, între altele, eliberează zona centrală a orașului de panourile mari de publicitate. Astfel, pe porțiunea de la str. Alexei Mateevici la str. Alexandru cel Bun Ismail și de la str. Ismail la str. Mihai Viteazul nu sunt permise panouri publicitare cu excepția firmelor și panourilor plasate pe acoperiș, iar coloane cilindrice publicitare vor fi instalate doar pentru promovarea evenimentelor culturale.
Sursa: DOC: Regulament publicitate
Începând cu 20 mai 2020, cetățenii sunt invitați să-și spună părerea. Astfel, recomandările pe marginea proiectului pot fi expediate până la data de 09 iunie 2020, pe adresa electronică: aldru.munteanu@gmail.com, tel: 069520234, persoana de contact Munteanu Alexandru, ana.dabija@gmail.com, tel: 068099653, persoana de contact Dabija Aneta, pe adresa electronică: dgaurf@cmc.md, la numărul de telefon: (022) 22-81-10, dna Rodica Moşu, sau pe adresa mun. Chișinău, bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 83. Consultați regulamentul aici.
Reamintim că până pe 26 mai 2020 puteți depune recomandările pentru noul Regulament privind salubrizarea, care îl va înlocui pe cel din anul 2000, pe adresa Direcției generale locativ-comunale și amenajare (DGLCA), la numărul de telefon (022) 22-32-64, sau pe adresa electronică: locativ.comunal@gmail.com.
ELECTRICITATE DUPĂ 8 ANI DE BEZNĂ
Un cartier din satul Dobrogea, din suburbia Sângera a Chișinăului, a fost electrificat, după ce locuitorii au trăit timp de 8 ani fără energie electrică. Lucrarea s-a realizat în 4 luni și a costat 2,5 milioane de lei. A construită o linie electrică de 5,5 km și instalate 2 substații de distribuție.
Sursa: chisinau.md
START ÎNSCRIERILOR ONLINE ÎN CLASA ÎNTÂI
În acest an, părinții nu vor putea depune actele de înscriere în clasa I la școli sau la Direcțiile de învățământ, ci doar online. Totul se va întâmpla pe platforma www.escoala.chisinau.md, dezvoltată și folosită pentru prima dată anul trecut. Prima etapă de înscriere începe pe 21 mai și va dura până pe 19 iunie. Găsiți ghidul de aplicare pe platformă.
Sursa: captură de ecran www.escoala.chisinau.md
Iar părinții cu copii de grădiniță vor fi nevoiți să mai stea cu ei acasă. Grădinițele rămân închise, conform deciziei Comisiei Naționale pentru Sănătate Publică, până pe 30 iunie. În schimb, acest timp va fi folosit pentru lucrări de reparații. Totuși, în perioada 19-26 mai, vor fi distribuite chestionare în rândul părinților pentru a afla câți au nevoie de instituționalizarea copiilor pe perioada de vară.
În același timp, autoritățile informează că lucrează la elaborarea unui un nou concept de alimentație în instituțiile de învățământ din capitală, care va fi testat, pentru început, în grădinițe. Astfel, se vrea ca produsele alimentare să fie cumpărate centralizat pentru toate instituțiile, iar procesul de achiziție să fie externalizat. În cursul săptămânii 18-22 mai, se vor identifica soluții împreună cu experții de la Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare.
PRIMĂRIA ÎȘI NUMĂRĂ PROPRIETĂȚILE
Primăria informează că până pe 15 iunie 2020 va face inventarierea bunurilor imobile care sunt în proprietatea publică și le va include într-un registru electronic. De asemenea, vor fi revizuite acordurile de arendă încheiate cu anumiți beneficiari. Asta, pentru a majora indicele coeficientului de piață, pentru că ar fi fost stabilit prea jos în actele de până acum.
Dacă doriți să susțineți activitatea Primăria Mea, puteți redirecționa 2% din venit la IDNO 1017620003813. Vă mulțumim ❤
Responsabilă de monitorizare: Felicia Crețu
Această sinteză a fost realizată cu suportul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveției în Moldova. Conținutul sintezei și analiza realizată aparțin autorului și nu reflectă neapărat viziunea donatorului.