Chișinăul de sărbători și furtul grilelor de captare a apei pluviale
Proiectul de buget municipal pentru anul 2022, cel mai important document financiar al orașului, este în proces de consultare. Orășenii pot să participe la consultările organizate de primărie, inclusiv în sectoarele în care locuiesc.
Situația privind COVID-19 continuă să fie stabilă. Primăria a închis mai multe secții în spitale pentru internarea pacienților bolnavi de coronavirus, cu condiția însă că acestea sunt gata pentru redeschidere imediată în caz de necesitate. Totodată, autoritățile profită de perioada actuală pentru a se pregăti de un posibil nou val, cauzat de răspândirea tulpinei Omicron.
Orașul este gata de sezonul rece al anului. Administrația orașului dispune de utilaje și material antiderapant în caz de ghețuș, decorațiunile de sărbătoare au fost instalate, iar luminițele vor fi pornite în curând. Totodată, în cadrul sărbătorilor de iarnă, Regia Autosalubritate va ierta penalitățile celor care vor achita datoria pe care o au față de întreprindere până la finele anului.
Am rezumat cele mai importante subiecte discutate la ședința primăriei din 29 noiembrie 2021. Te invităm să le accesezi din meniul de mai jos:
Consultarea Bugetului municipal pentru anul 2022
Cod Portocaliu în capitală și micșorarea numărului de locuri în spitale
40% de chișinăuieni vaccinați și noi maratoane de imunizare cu premii
Probleme în alimentația copiilor și recuperarea vacanței de toamnă
Furtul grilelor de apă pluvială și amenajarea trecerilor pietonale denivelate
Chișinăul de iarnă: pregătiri, sărbători și iertarea datoriilor
Raportul despre platforma eu.chișinău.md
Proiectul de Buget municipal pentru anul 2022 trece, la moment, etapa de consultări publice. Documentul determină prioritățile autorităților pentru anul viitor, proiectele ce vor fi implementate, alocațiile sociale oferite etc. Săptămâna trecută proiectul de buget a fost consultat cu toate fracțiunile politice din Consiliul Municipal Chișinău, iar pentru următoarele zile, autoritățile vor organiza mai multe consultări cu diverse grupuri de orășeni, inclusiv cu locuitorii din sectoare. Graficul întrunirilor poate fi găsit pe site-ul primăriei. Edilul a solicitat să fie creat și tabelul de divergențe, care să includă recomandările orășenilor, iar consultările să fie transmise și online.
Echipa Primăria Mea a analizat Bugetul Municipal propus pentru anul 2022 și a relatat pe scurt care sunt proiectele cele mai importante sau mai curioase pe care le vor implementa autoritățile. Aflați mai multe în articolul „Propunere de Buget 2022: mai mulți bani pentru mediu, renovarea Bibliotecii Hașdeu și străzi închise pentru reparație”.
Primăria se pregătește în cazul în care va apărea un nou val de Covid-19, în legătură cu răspândirea în lume a variantei Omicron. Autoritățile au declarat că vor face un demers către Ministerul Sănătății pentru procurarea de urgență a tuturor echipamentelor strategice necesare în lupta cu coronavirusul. Între timp, mun. Chișinău rămâne sub Cod Portocaliu de alertă epidemiologică, în ultimele 14 zile fiind înregistrată o incidență de 143 cazuri la 100 000 locuitori. În acest context, autoritățile vor închide gradual câteva secții dedicate tratamentului pacienților cu COVID-19 în capitală, rămânând active doar spațiile de la Spitalul „Sfânta Treime”, „Sfântul Arhanghel Mihail”, „Gheorghe Paladi” dar și cele la Spitalul de Boli Contagioase pentru Copii (cu capacitate redusă) și la Maternitatea nr. 2, la care pe 29 noiembrie erau 25 de paciente confirmate sau suspecte de COVID-19. Centrul COVID-19 la Moldexpo nu va mai interna pacienți cu coronavirus, însă continuă să fie utilizat ca spațiu de triaj. Totodată, în instituție rămân active 6 locuri în secția de Reanimare și Terapie Intensivă (ATI), pentru efectuarea triajului pacienților care ajung în stare foarte gravă. Conform autorităților, toate spațiile vor putea fi reactivate în 24-28 ore în caz de necesitate. În același timp, pe 29 noiembrie, în tratament la domiciliu se aflau 1 521 pacienți.
În ce privește numărul de cazuri, conform unui comunicat publicat pe site-ul primăriei, pe 28 noiembrie în capitală au fost înregistrate în total 134 889 îmbolnăviri, dintre care 2 491 s-au soldat cu deces. Totuși, cifrele nu corespund cu datele raportate de Boris Gîlcă, șeful interimar al Direcției generale asistență medicală și socială, care în timpul ședinței a menționat circa 136 000 cazuri și 2 548 decese. Din numărul total de cazuri, 51 sunt în rândul elevilor și 16 în rândul personalului din școli, înregistrate pe parcursul ultimei săptămâni. Îmbolnăvirile au determinat punerea în izolare a 1 805 elevi din 150 de instituții de învățământ.
Infografic: Situația privind COVID-19 în perioada 14-28 noiembrie 2021 conform primăriei mun. Chișinău. Sursă: Primăria Mea
Rata de vaccinare în capitală este de aproximativ 40%. Autoritățile continuă eforturile pentru a crește numărul celor vaccinați și, pe parcursul lunii decembrie, vor organiza în fiecare sâmbătă și duminică maratoane de vaccinare cu susținerea agenților economici, pe modelul maratonului organizat câteva săptămâni în urmă. Punctele mobile de vaccinare sunt, în continuare, solicitate. Astfel, de la lansarea acestora, peste 30 000 persoane s-au vaccinat la troleibuzul și autobuzul de imunizare.
Autoritățile au recepționat testele rapide pentru verificarea profesorilor, însă îndeamnă în continuare personalul didactic să se vaccineze, în special în contextul apariției tulpinei Omicron. Rata de reinfectare în rândul medicilor este în creștere, iar săptămâna trecută a decedat o medică de familie din sectorul Buiucani. Astfel, autoritățile îndeamnă cetățenii să se vaccineze cu doza 3 - booster, în baza recomandării medicului de familie. Vaccinarea cu doza booster este posibilă începând de pe 29 noiembrie, la orice punct de imunizare din capitală.
În capitală, cele 70 de puncte de imunizare activează în continuare și în zilele de sâmbătă și duminică. Vaccinarea este disponibilă și la punctele mobile (troleibuz și autobuz) pentru care a fost definitivat noul program de amplasare pentru luna noiembrie, și la domiciliu – pentru persoanele cu dificultăți motorii (prin solicitare la medicul de familie), sau la serviciu – pentru grupurile mai mari. Vaccinarea este gratuită, disponibilă pentru toți doritorii care au împlinit 12 ani. Pe lângă administrarea vaccinului anti-covid-19, doritorii pot primi și vaccin antigripal.
Copiii recuperează în continuare zilele suplimentare de vacanță. În majoritatea instituțiilor, în programul zilnic a fost adaugată încă o lecție. Majoritatea instituțiilor activează în regim fizic, doar 20 din cele 150 de școli activând la distanță. Astfel, 1 728 elevi învață online.
În grădinițele din capitală persistă problemele privind alimentația. Autoritățile au făcut demersurile necesare pentru modificarea meniului de alimentare al copiilor, despre care au discutat la ședința anterioară. Totodată, conform autorităților, mai multe produse ar fi deficitare, printre care carnea de vită, ouăle, hrisca, lintea și miezul de nucă. Situația respectivă a fost menționată și în demersul către autorități.
În același timp, autoritățile organizează instruiri pentru personalul din blocurile alimentare ale instituțiilor de învățământ, privind procesele tehnologice, pregătirea salatelor și altele.
Săptămâna precedentă s-a lucrat la sistemul de captare a apelor pluviale, restabilirea grilelor care au fost furate, a celor avariate sau învechite. La fel, s-a lucrat la aplicarea marcajului rutier și a indicatoarelor. Se lucrează în continuare la montarea parapetului de proiecție pe bd. Mircea cel Bătrân, iar la Țânțăreni se pregătesc străzile cu pietriș pentru pauza de iarnă. Totodată, contractul pentru procurarea asfaltului cald este aproape de finalizare. Astfel, următoarele intervenții vor fi efectuate cu asfalt rece, iar dacă condițiile climaterice vor permite - se va desfășura o nouă licitație pentru asfalt cald.
Autoritățile lucrează și la securizarea infrastructurii pietonale. Astfel, pe str. Florilor au fost construite treceri pietonale denivelate și instalate semne rutiere în conformitate cu acestea, iar primăria, în colaborare cu AO Autoclub Moldova, va amenaja treceri pietonale pe bd. Dacia intersecție cu str. Teilor.
În paralel, autoritățile rezolvă sesizările primite pe platforma eu.chișinău.md.
Orașul se pregătește pentru sărbătorile de iarnă și sezonul rece. Decorul a fost instalat, iar autoritățile vor conecta luminițele gradual, pe sectoare. Totodată, a fost pregătit un program de activități festive pentru această perioadă a anului.
În ce privește pregătirile pentru sezonul rece, autoritățile dau asigurări că sunt gata de întâmpinarea iernii. Astfel, Direcția generală locativ-comunală și amenajare a pregătit 12 utilaje Hako pentru salubrizare și mai așteaptă să recepționeze 10 astfel de utilaje. Sunt pregătite și tractoarele, inclusiv unele cu perii, iar în depozitele primăriei ar fi 200 de tone de material antiderapant, așteptându-se livrarea altor tranșe de material.
În cadrul sărbătorilor de iarnă, Regia Autosalubritate a lansat campania „Sărbători de iarnă fără datorii”, prin care își propune iertarea datoriilor celor care au întârziat în achitarea pentru serviciile prestate de întreprindere. Astfel, până la finele anului, datornicii vor putea achita pentru serviciile de salubrizare, fără însă a achita penalitățile pentru întârziere. Penalitățile de până la 50 000 lei vor fi iertate de Regia Autosalubritate.
În perioada 1-26 noiembrie, pe platforma eu.chisinau.md au fost înregistrate 312 sesizări, din următoarele sectoare: 70 - Botanica, 57 - Ciocana, 55 - Centru, 83 - Râșcani și 47 - Buiucani. Acestea sunt repartizate pentru rezolvare către subdiviziunile municipale în felul următor:
Direcția generală locativ-comunală și amenajare - 29
Direcția generală transport public și căi de comunicație - 71
Regia Exdrupo - 27
Spații verzi - 20
Lumteh - 46
Apă Canal - 4
Infografic: Sesizările raportate pe platforma eu.chisinau.md în noiembrie 2021. Sursă: Primăria Mea
Restul problemelor sunt monitorizate și examinate de către preturile de sector. Din numărul total de raportări primite, 36 au fost soluționate, 152 sunt în lucru, iar 28 au fost respinse.
În total, de la lansarea platformei, au fost recepționate 9 846 sesizări, dintre care rezolvate - 5 217 (52.98%).
Autoritățile vor evalua activitatea platformei în cadrul unui audit intern realizat de Direcția audit a primăriei pe parcursul anului 2022.
Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu