PrimariaMea
Fără piste pentru bicicliști pe aleea bd. Grigore Vieru Image
09 oct. 2020

Fără piste pentru bicicliști pe aleea bd. Grigore Vieru

Pista pentru bicicliști preconizată pe bd. Grigore Vieru a fost anulată. Anunțul a fost făcut de către reprezentanții Preturii Râșcani, într-un răspuns la solicitarea din partea Grupului de lucru pentru transport alternativ de a organiza consultări publice pe marginea proiectului. Am discutat cu membrii grupului pentru a înțelege cum s-a ajuns la această situație. 

Un nou proiect de reabilitare fără consultări publice

La sfârșitul lunii iunie, primarul general anunța că aleea de pe bulevardul Grigore Vieru va fi reabilitată în totalitate. Proiectul însă nu a fost publicat, iar cetățenii nu au fost invitați să își expună părerea. Din spusele primarului, știm că acesta va include instalarea a 100 de becuri noi LED, vopsirea stâlpilor de pe bulevard, instalarea unui sistem de iluminat decorativ, a sistemului de irigare și mobilierului urban. De asemenea, primarul a menționat și schimbarea sau adăugarea bordurilor, amenajarea pantelor pentru persoanele cu mobilitate redusă, iar trecerile pentru pietoni ar urma să fie denivelate. 

 

Piste pentru bicicliști fără a discuta cu aceștia

Mai mult, proiectul prevedea și piste pentru biciclete. La fel, opinia orășenilor nu a fost consultată. Proiectul a fost prezentat, fără caracter consultativ, Grupului de lucru pentru transport alternativ (format pentru a ajuta voluntar autoritățile publice locale să dezvolte transportul alternativ în oraș). În urma postărilor autorităților pe Facebook, cetățenii au remarcat că pistele pentru biciclete, de fapt, erau create din contul spațiilor verzi. La fel, nu era clar de unde ele porneau și ce se întâmpla când aleea se termină, dar și faptul că păreau destul de înguste. 

Grupul de lucru pentru transport alternativ a expediat o solicitare către Pretura Râșcani, cerând să fie organizate consultări publice pe marginea proiectului. Membrii grupului au remarcat că problemele proiectului constau în faptul că:

- pista ar fi orientată mai mult spre promenade, în loc să fie un instrument pentru deplasare eficientă dintr-o parte în alta a orașului; 

- prin crearea pistei de acest tip, conform Regulamentului Circulației Rutiere bicicliștii ar fi nevoiți să o utilizeze în locul carosabilului; 

- crearea pistei ar fi din contul spațiilor verzi, și așa limitate în zona respectivă; 

- necesitatea de a coborî de pe bicicletă și a traversa strada, acolo unde pista se sfârșește. 

Toate concluziile membrilor grupului de lucru pot fi găsite în procesul-verbal cu privire la proiect, iar schița de proiect cu piste incluse poate fi găsită aici

Pe 5 octombrie, aceștia au primit răspuns precum că pistele pentru bicicliști au fost înlăturate din proiect, deoarece „devizul de cheltuieli depășește suma preconizată pentru executarea Proiectului de renovare”. Cu alte cuvinte, nu sunt suficienți bani pentru crearea pistelor. Mai mult, din răspunsul autorităților, reiese că o dată cu înlăturarea pistelor, dispare și necesitatea de a efectua consultări pe marginea proiectului. Anularea pistelor a fost menționată și de viceprimarul Chironda la ședința primăriei din 4 octombrie, însă fără a fi menționat motivul. La moment, nu este clar dacă bicicliștilor le va fi permisă deplasarea pe banda destinată transportului public, după modelul străzilor Pușkin și Bănulescu-Bodoni, așteptându-se în acest sens declarațiile autorităților.

 

Ar fi bine să avem consultări publice

Exemplul pistelor de pe blvd. Grigore Vieru, precum și al proiectului „Coridorului Verde” de pe str. 31 august sau a renovării scuarului Mihai Eminescu demonstrează lipsa de transparență în activitatea administrației locale. Proiectul pentru renovarea bulevardului Grigore Vieru așa și nu a fost publicat, la fel cum nu a fost publicat cel al str. 31 august, ceea ce îngrădește dreptul chișinăuienilor de a se expune cu privire la lucrările respective, de a oferi sugestii și propuneri despre cum orașul poate deveni mai confortabil pentru toți locuitorii acestuia. Sperăm că, în următoarele proiecte care afectează direct viața orășenilor, autoritățile vor fi mai deschise, vor publica schițele și vor organiza consultări publice, luând în considerare opinia cetățenilor.

Autoare: Cristina Sîrbu


Publicat de:

Distribuie