Cum a gestionat Primăria Chișinău pandemia?

Municipiul Chișinău este cea mai afectată localitate din țară de pandemia COVID-19: 584 de infectați la 100 000 de persoane, în ultimele 14 zile. Astfel, ieri, Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică a anunțat că de la 1 octombrie se va introduce stare de urgență în sănătate publică în localitățile cu grad de alertă „Cod Roșu”, dar nu este clar ce restricții anume va adopta fiecare localitate.

În luna august, îngrijorați de felul cum este gestionată pandemia în mun. Chișinău, am transmis o solicitare de informație către autoritățile municipale. În luna septembrie, am primit mai multe răspunsuri, multe dintre ele generale și incomplete, pe care le vom publica în totalitate mai jos. 

Totodată, salutăm faptul că a fost creat un grup de lucru pentru elaborarea planului de răspuns şi control al infecţiei COVID-19 pentru mun. Chișinău. 

 

Chișinăul – lider la numărul de infecții pe cap de locuitor 

În Hotărârea Comisiei naționale extraordinare pentru sănătate publică din 28 septembrie se confirmă că mun. Chișinău este cea mai afectată localitate din țară: 584 de infectați la 100 000 de persoane, în ultimele 14 zile. Acesta este urmat de Basarabeasca cu 521 și de Ialoveni cu 295. La capătul celălalt este Leova cu 43 și Glodeni cu 51. Pe pagina Ministerului Sănătății aflăm că Codul Roșu înseamnă „povara bolii este mare, crește nivelul răspândirii, se atestă clustere și izbucniri”. Totodată, sistemul de sănătate publică are „capacitate minimă sau limitată pentru identificarea și izolarea cazurilor contactaților”. Există și o serie de acțiuni, care sunt însă doar recomandate și nu este clar dacă vor fi adoptate de mun. Chișinău sau nu. 

Măsurile generale recomandate sunt:

  • Măsuri de restricție și izolare la domiciliu;
  • Școli închise (e-learning);
  • Interzicerea adunărilor în masă;
  • Prestarea serviciilor esențiale (vitale);
  • Servicii de asistență medicală ajustată și doar cele esențiale;
  • Interzicerea vizitelor neesențiale la unitățile de interes public (bancă, poștă). 

La fel, în toată țara, se interzice aflarea în locuri publice în grupuri mai mari de 3 persoane; trebuie respectată distanța sociale/fizice de 1 metru; se interzice aflarea persoanelor în vârstă de peste 63 ani,  în afara domiciliului fără necesitate stringentă; se interzice aflarea pe terenuri de joacă și sportive, parcuri de distracții și zone de agrement; se interzice desfășurarea activităților, cu prezența spectatorilor, în incinta cinematografelor.

 

Ce măsuri a întreprins Primăria pentru a gestiona pandemia?

Pe 26 august, am transmis o solicitare de informație către conducerea Primăriei, pentru a vedea cum este gestionată pandemia de COVID-19. Scrisoarea întreba dacă au fost ajustate strategiile pe subdiviziuni din luna martie, dacă există un document de strategie de gestionare la nivel municipal, despre intențiile de testare masivă și despre ce demersuri au fost făcute către Guvern cu privire la ajutoare pentru cei fără capacitate de plată a serviciilor comunale, pentru artiști, șomeri și pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii din mun. Chișinău. 

Apreciem efortul persoanelor responsabile de a oferi răspunsuri la atâtea întrebări, însă în același timp, multe informații au fost superficiale sau înlocuite cu fraze generale. 

De exemplu, la întrebarea despre câte numere de teste s-au efectuat zilnic în mun. Chișinău nu am primit un răspuns. Totodată, la întrebarea dacă se intenționează testarea masivă a populației în capitală, am dedus că răspunsul este NU. 

La fel nu am primit informații exacte cum este promovată Linia Verde, decât că „prin toate mijloacele posibile”. La întrebarea despre cum se asigură transport pentru suburbii, am primit răspunsul că se vor cumpăra autobuze, pe când știm că acestea vor ajunge abia în primăvara lui 2021. 

Totuși, autoritățile municipale au anunțat că pe 15 octombrie vor prezenta un Plan de răspuns şi control al infecţiei COVID-19 în municipiul Chişinău, în conformitate cu Planul de pregătire şi răspuns la infecţia cu coronavirus de tip nou până la data de 15 octombrie 2020.

 

Vă prezentăm mai jos răspunsurile în întregime ale Primăriei mun. Chișinău. 

(18 septembrie 2020) REF:


Au fost ajustate și revăzute planurile de acțiuni pe subdiviziuni  pentru gestionarea COVID-19, publicate în martie 2020? Dacă încă nu, când intenționează Primăria să facă acest lucru?

Primăria mun. Chișinău se ghidează de protocoalele și strategiile elaborate de către autoritățile centrale (ANSP și MSMPS). În același timp, municipalitatea monitorizează zilnic evoluția epidemiologică și adaptează unele măsuri în funcţie de situația epidemiologică. Pe site-ul oficial al primăriei chisinau.md, dar şi pe stopcoronavirus.md, au fost şi sunt în continuare publicate toate informaţiile privind măsurile luate începând de la declararea stări de urgenţă până în prezent. Practic, în fiecare zi, responsabilii de situaţia pandemică pe teritoriul mun. Chişinău se întrunesc în şedinţe pentru a adapta anumite rigori la situaţia la zi, ţinându-se cont de toate recomandările.

 

Care este strategia generală, nu pe subdiviziuni, a mun. Chișinău de gestionare a pandemiei COVID-19?  

Stoparea creşterii numărului de persoane infectate cu COVID-19 în rândul populaţiei municipiul Chişinău prin mobilizarea eforturilor tuturor structurilor relevante municipale în cooperare strânsă cu autorităţile centrale.

 

Aveți intenția de a publica un raport general privind gestionarea pandemiei de către toate subdiviziunile Primăriei? Dacă da, când și unde acesta va fi prezentat? 

Pe pagina web a Primăriei este publicat  raportul pe semestrul I, unde sunt reflectate acţiunile întreprinse până la declararea stării de urgenţă şi acţiunile ulterioare – RAPORT privind măsurile de răspuns la infecția de COVID-19 la nivel municipal (ianuarie-mai).

 

Câte teste au fost făcute în fiecare zi în mun. Chișinău și care este rata de infectare pe zile de la începutul pandemiei?  

În prezent, în Republica Moldova activează 3 laboratoare, care se află în subordinea Agenţiei Naţionale de Sănătate Publică (or. Chişinău, or. Bălţi, or. Cahul). De asemenea, testarea se efectuează de către anumite laboratoare private (Invitro, AlfaDiagnostic). Laboratoarele din subordinea Agenţiei Naţionale pentru Sănătatea Publică au capacitatea de efectuare a circa 2000 teste/zi, iar în municipiul Chişinău 1000/1200 teste/zi.

 

Intenționează municipalitatea să înceapă testarea masivă a populației din mun. Chișinău? Dacă da, câte teste intenționează să cumpere și de unde? Va deschide noi centre de testare? Dacă da, unde? 

Testele sunt realizate de către laboratoarele ANSP. Primăria, de fiecare dată, a intervenit într-o situaţie sau alta atunci când a fost necesar şi a întreprins toate măsurile pentru diminuarea riscurilor de infecţii sau de suport pentru persoanele testate pozitiv, cum ar fi, suplinirea locurilor pentru triere, crearea centrului triere IMSP  “Constructorul COVID-19” etc.

 

Care sunt ultimele măsuri (de la 1 iunie până în prezent) de promovare a Liniei Verzi printre persoanele vulnerabile? Vă rugăm să ne scrieți măsurile exacte – câte  spoturi audio, video, postere, câți voluntari sunt implicați, câte apeluri sunt preluate, câte persoane sunt ajutate, în ce constă ajutorul, care este frecvența acestui ajutor?

În cadrul Direcţiei generale asistenţă socială şi sănătate funcţionează Linia Verde, pe profil de sănătate, tel.0800 00080 şi pe profil de asistenţă socială, tel.0800 00090. Pe parcursul acestei perioade, Linia Verde sănătate a înregistrat 57 apeluri telefonice. Întrebările prioritare: pandemia COVID-19, tabloul clinic, perioada de carantină, îndemnizaţia de 16 000 lei ş.a.

Ce ţine de problemele sociale, au fost înregistrate peste 1000 apeluri telefonice de la familiile social dezavantajate, singuratice. Direcţia, în limita competenţei sale, a soluţionat toate cazurile înregistrate.

A fost lansat un proiect nou în cadrul Direcţiei, serviciu de frizerie gratuită la domiciliu, pentru copii cu dizabilități şi copii din familii vulnerabile. Pe parcursul acestei perioade au fost soluţionate peste 50 solicitări. Linia Verde a fost promovată pe toate căile pentru a fi informată populaţia.  

 

Câte persoane, care au rămas fără loc de muncă din cauza pandemiei, au beneficiat de ajutor social în de la 1 iunie până în prezent? Care este valoarea ajutorului? Cât de  des acesta este oferit? 

Aceste date le puteţi solicita de la Agenția pentru ocuparea forței de muncă care vă poate oferi statisticile necesare.

 

Ce măsuri au fost întreprinse pentru a oferi cazare, acces la apă și mâncare persoanelor fără adăpost de la 1 iunie până în prezent?  

În colaborarea cu autorităţile publice au fost întreprinse un şir de măsuri de protecţie în rândurile persoanelor fără domiciliu stabil şi au fost demarate mai multe razii în colaborare cu Inspectoratul de Poliţie din cadrul mun. Chişinău în vederea identificării, stabilirii, informării şi convingerii persoanelor fără adăpost stabil, ca apoi să fie cazaţi în Centrul de găzduire., unde aceşti beneficiari pot primi servicii minime garantate de stat, gratis şi cu ulterioara posibilitate de reintegrare în societate. Pe parcursul acestei perioade au fost depistate 56 persoane, dintre care 26 au fost cazaţi în cadrul instituţiei.

Luând în consideraţie situaţia de urgenţă în sănătate publică în municipiul Chişinău, în conformitate cu Hotărârile Comisiei Extraordinară de Sănătate Publică în municipiul Chişinău au fost luate decizii ca aceşti beneficiari să fie asiguraţi cu alimentaţie de 3 ori pe zi, haine, produse de prima necesitate, precum şi asistenţa medicală primară, la necesitate ş.a.


Ce măsuri au fost luate pentru a asigura cazare pentru personalul medical sau alt  personal din linia întâi care trebuie să se autoizoleze de la 1 iunie 2020? 

În cazul medicilor, la fel ca şi pentru toţi cetăţenii care au fost confirmaţi pozitiv cu noul Coronavirus, au fost luate măsurile prevăzute conform instrucţiunilor şi protocoalelor. 


Ce măsuri au fost întreprinse pentru a asigura păstrarea distanței și neaglomerarea unităților de transport public? Ce fel de măsuri au fost luate pentru asigurarea suburbiilor cu transport public pentru moment?

După declararea perioadei pandemice, în martie, s-a luat decizia, la nivel local, ca transportul să fie scos pe linie la maximă capacitate pentru a evita aglomerările şi pentru a oferi posibilitatea cetățenilor să circule în siguranţă. De asemenea, în staţii au intervenit oamenii legii pentru a nu admite aglomerarea în spaţiul public. 

În contextul asigurării cu transport a suburbiilor, municipalitatea şi-a propus achiziţionarea a noi autobuze şi troleibuze. în continuare, transportul este scos la maximă capacitate în municipiul Chişinău. Începând cu data de 1 septembrie, municipalitatea a  lansat un regim special de circulație pentru troleibuze și autobuze pentru  copii care frecventează școlile și grădiniță din capitală fiind predestinate copiilor și persoanelor care-i însoțesc. 

 

Câte întâlniri cu reprezentanții businessului mic și mijlociu, în special HORECA, au fost realizate în această perioadă și care au fost concluziile? 

Întru protecția și prevenirea răspândirii Covid-19 pe teritoriul municipiului Chișinău, identificarea problemelor cu care se confruntă agenții economici în perioada stării de urgență și identificarea potențialelor soluții, de către Direcția generală comerț, alimentație publică și prestări servicii a Consiliului municipal Chișinău au fost întreprinse mai multe măsuri, inclusiv:

La inițiativa viceprimarului de ramură, a fost organizată la 11.05.2020, în cadrul PMC, o ședință de lucru cu participarea reprezentanților APL, proprietarilor/gestionarilor de unități de alimentație publică amplasate pe teritoriul mun. Chișinău și reprezentanților asociației „MĂR” în cadrul căreia au fost abordate problemele din domeniu. Întru susținerea agenților economici din domeniu APL a propus organizarea teraselor de vară pe teren public – propunere care nu a fost susținută de participanți. Cerința principală fiind scutirea agenților economici de taxe și impozite pentru această perioadă.

Menționăm că, pornind inclusiv de la cerințele respective, CMC a aprobat cota taxei locale egală cu 0 (zero), pentru unitățile comerciale și prestări servicii care și-au sistat activitatea în perioada stării de urgență, în baza deciziilor și hotărârilor CESP și CSE (decizia CMC nr. 6/9 din 21 mai 2020 „ Despre operare de modificări la decizia nr. 6/1 din 26.12.2019 ,, Cu privire la aprobarea și punerea în aplicarea taxelor locale pentru anul 2020”).

La 29.05.2020, prin intermediul platformei pentru conferințe Zoom, a fost organizată o  ședință de lucru, cu participarea Viceprimarului de ramură, conducerii CSP, Direcției de Poliție, preturilor de sector, administratorilor piețelor din mun. Chișinău, în vederea asigurării respectării cerințelor și măsurilor întru prevenirea și protecția răspândirii Covid-19, în contextul reluării activității piețelor din mun. Chișinău începând cu 01.06.2020. În cadrul ședinței au fost abordate problemele din domeniu, au fost prezentate și explicate măsurile ce urmează a fi întreprinse întru protecția și prevenirea răspândirii Covid-19.

La data de 11.06.2020 a fost organizată, prin intermediul platformei pentru conferințe Zoom, o ședință de lucru cu participarea Primarului general al municipiului Chișinău, Viceprimarului de ramură, conducerii CSP, Direcției de Poliție, preturilor de sector și administrația piețelor comerciale din municipiu, referitor la activitatea piețelor din momentul redeschiderii  și respectarea Ghidului cu  măsuri  și condiții ce trebuie a fi întreprinse întru protecția și prevenirea răspândirii virusului COVID-19.

În contextul situaţiei epidemiologice şi creşterea  semnificativă a numărului de persoane infectate cu COVID-19, la 11.06.2020, prin intermediul platformei pentru conferințe ZOOM, a avut loc o şedinţa extraordinară cu participarea Primarului General, viceprimarului de ramură, conducerii CSP, administratorilor centrelor comerciale, reţelelor de magazine şi altor agenţi economici din municipiul Chişinău. În cadrul ședinței au fost abordate problemele cu care se confruntă agenții economici, au fost prezentate și explicate măsurile ce urmează a fi întreprinse întru protecția și prevenirea răspândirii Covid-19.

În contextul desfășurării comerțului ambulant stradal în sezonul estival 2020, la inițiativa Primarului General al municipiului Chișinău, a fost organizată la 16.06.2020, prin intermediul platformei pentru conferințe ZOOM, o ședință de lucru cu participarea agenților economici în cadrul căreia au fost enunțate problemele apărute și soluții întru desfășurarea unui comerț organizat civilizat în zonele de odihnă a cetățenilor.

La 17.06.2020, prin intermediul platformei pentru conferințe Zoom, a fost organizată o ședință de lucru cu participarea pretorilor de sector și agenților economici care au dispus/dispun de unități de comerț ambulant în Parcul „Ștefan Cel Mare și Sfânt” și Scuarul Catedralei Metropolitane „Nașterea Domnului” în cadrul căreia au fost examinat modul de amplasare a unităților respective în sezonul estival 2020.

 

Ce măsuri au fost luate pentru a regândi activitatea HORECA din mun. Chișinău în sezonul rece? Ce fel de măsuri/înlesniri pentru ușurarea activității acestora prevede municipalitate? 

În acest scop, ca măsură de susținere a agenților economici din municipiul Chișinău în situația de criză, autoritatea deliberativă a municipiului Chișinău a aprobat deciziile Consiliului municipal Chișinău nr. 6/9 din 21.05.2020  „Despre operarea de modificări la decizia  nr. 6/1 din 26.12.2019 „Cu privire la aprobarea şi punerea în aplicare a taxelor locale pentru anul 2020”, și nr. 13/4 din 04.08.2020 „Despre operarea de modificări la decizia  nr. 6/1 din 26.12.2019 „Cu privire la aprobarea şi punerea în aplicare a taxelor locale pentru anul 2020” prin care, pe perioada sistării activității unităților comerciale și/sau de prestări servicii de către Comisia situații excepționale și Comisia pentru sănătate publică în legătură cu situația excepțională cu COVID-19, a fost stabilită cota „zero” la plata  taxei de piață, taxei pentru amenajarea teritoriului și taxei pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii.  Totodată, au fost revizuite cotele taxei pentru dispozitivele publicitare și taxei  pentru cazare. În scopul susținerii  operatorilor de rute municipale s-au aplicat scutiri pe perioada 01.03.2020-31.12.2020  la plata taxei pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători. De asemenea, pe perioada stării de urgență subiecții impunerii taxei pentru transportul auto de călători în regim de taxi vor achita taxa pentru unitățile de transport care au activat de facto.

Prin decizia nr. 8/3 din 18.06.2020 „Cu  privire la scutire/reeșalonare de achitare a plății de locațiune pe perioada stării de urgență” agenții economici care au închiriat spații  – proprietatea municipală cu statut nelocuibil în incinta instituțiilor de învățământ preșcolar și preuniversitar au fost scutiți de plata pentru locațiunea bunurilor patrimoniului public.

 

Ce demersuri au fost făcute către Guvernul RM pentru a solicita subvenții/înlesniri/facilități pentru: 

 

Persoanele care au datorii la serviciile comunale sau sunt la moment în  incapacitate de plată? 

Persoanele care au rămas fără un loc de muncă din cauza pandemiei? 

Artiștii care locuiesc în mun. Chișinău și au rămas fără surse de venit? 

Businessul mic și mijlociu care activează în mun. Chișinău? 

Nu au fost înaintate demersuri către Guvernul RM, deoarece aceasta nu ţine de competenţa Primăriei.


Autoare: Vlada Ciobanu

Etichete: , ,

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md