Ce fac autoritățile: reparații și concept de amenajare a parcărilor

Autoritățile municipale au alocat peste 400 milioane de lei pentru îmbunătățirea drumurilor și trotuarelor în 2020. În ultimele opt luni, au avut loc lucrări de reparație a drumurilor și trotuarelor în toate sectoarele capitalei. Unele din ele au fost necalitative și la scurt timp s-au stricat, altele au avut loc cu licitații contestate. Totodată, pentru a elibera drumurile și trotuarele din oraș de mașini, primăria a elaborat un concept privind sistemul de parcări, iar la scurt timp a creat un grup de lucru pentru ca să prezinte soluția finală. 

 

Calitatea drumurilor și a trotuarelor – prioritate pentru chișinăuieni

Toate drumurile duc la Roma, or în Moldova, toate drumurile duc la Chișinău. În capitală se numără circa 900 de străzi cu o lungime totală de peste 1000 km. Când suntem în afara încăperilor, majoritatea timpului îl petrecem pe drumuri. Deplasările fac parte din rutina fiecărui om și, fie acestea au loc pe jos, fie cu orice mijloc de transport, tot drumurile sau trotuarele ne unesc punctele de pornire cu destinațiile. Acestea sunt un element urbanistic important, care trebuie să ofere în primul rând siguranță și confort locuitorilor și vizitatorilor orașului. Nemaivorbind de multiple beneficii economice, ecologice, sociale și de sănătate pe care drumurile ar trebui să le aducă, în condițiile unei administrări eficiente. 

Într-un municipiu în care locuiesc oficial peste 851 mii de oameni, iar zilnic mai fac naveta și locuitori ai altor regiuni din țară, cifra celor care folosesc zilnic drumurile și trotuarele urbei depășește 1 milion. Cu toate acestea, administrația municipală se pare că nu administrează suficient de bine acest aspect. Conform sondajului Primăria MEA, realizat de Magenta Consulting în perioada 4 iulie – 5 august 2019, cea mai importantă problema a locuitorilor municipiului Chișinău este calitatea drumurilor și a trotuarelor. Din cei 1300 de respondenți, 48% au numit drept problema principală calitatea drumurilor, iar 20% – calitatea trotuarelor.

Deși locuitorii deseori menționează anume calitatea drumurilor, această problemă cuprinde, de fapt, mai multe aspecte, precum:

– Calitatea suprafeței așternute (prezența gropilor, durata de viață a asfaltului sau a pavajului);

– Accesibilitatea trotuarelor;

– Siguranța în trafic (marcaje, indicatoare, treceri de pietoni, pasaje subterane);

– Locurile de parcare;

– Formarea ambuteiajelor.

În toamna anului 2019, locuitorii municipiului Chișinău au ales o nouă administrație locală și au dat vot de încredere candidaților, care au promis că vor rezolva și problema drumurilor și trotuarelor în stare proastă. Pe lângă primarul ales Ion Ceban, în cadrul executivului a ajuns și candidatul Mișcării Social-Politice „Forța Nouă”, Victor Chironda, în calitate de viceprimar. De asemenea, în consiliul municipal au acces candidații: Andrei Năstase (PPDA), Dorin Chirtoacă (PL) și Valerii Klimenco (PP „ȘOR”). 

Majoritatea dintre candidați au promis rezolvarea problemei prin elaborarea planurilor anuale de reparații și întreținere a drumurilor și a planurilor de mobilitate urbană, organizarea transparentă a licitațiilor pentru lucrările de rigoare, repararea pasajelor subterane și a trotuarelor. Primăria  MEA a analizat acțiunile întreprinse de noua administrație a capitalei în primele opt luni de mandat, pentru a îmbunătăți infrastructura rutieră și pietonală din Chișinău. Mai exact, ne vom referi la următoarele două aspecte:

I.  Drumuri și trotuare

II.  Parcări

I. DRUMURI ȘI TROTUARE

 

Întreținerea corectă a drumurilor = durată de viață mai mare

Problema drumurilor și a trotuarelor este mereu în vizorul autorităților și al oamenilor, iar rezolvarea acesteia este un proces continuu. Indiferent de calitatea lucrărilor, exploatarea drumurilor duce la degradarea acestora și este nevoie de întreținerea lor. Totodată, lucrările calitative vor amâna intervențiile de întreținere și vor salva resurse pentru alte porțiuni afectate.

Codul practic în construcții „Clasificarea și periodicitatea executarii lucrărilor de întreținere și reparație a drumurilor publice” explică diferența dintre tipurile de reparații și întreținere, însă cel mai important – confirmă necesitatea tehnică a acestor lucrări. Atenție sporită necesită lucrările de prevenire a deteriorării drumului, amânarea lor și reducerea intervențiilor de corecție sau urgență. În țările cu buget mai mic se aplică strategia de tip corectiv, care asigură o intervenție minimă la apariția degradării, pe când mai sustenabilă este strategia de tip preventiv, care amână deteriorarea asfaltului. Respectiv, pentru un drum renovat recent, autoritatea publică responsabilă oricum va cheltui resurse pentru întreținerea acestuia pentru ca să dureze cât mai mult timp. În caz contrar, fără lucrări de întreținere, necesitatea reparațiilor periodice va scădea de la o dată la 5-10 ani la 4-5 ani, iar reparațiile capitale recomandate la 20-25 de ani vor fi necesare în 10-15 ani.

 

Sute de milioane pentru sute de străzi cu doar zeci de rapoarte

Peste 283 milioane de lei au fost alocați în 2020 pentru menținerea și construcția drumurilor. Alte 131 milioane de lei – pentru reconstrucția străzilor centrale și modernizarea iluminatului public al centrului municipiului. Astfel, peste 415 milioane de lei vor fi cheltuite în 2020 pentru îmbunătățirea calității drumurilor și trotuarelor din oraș.

Până la acest moment, există doar un raport al primarului la 100 de zile de activitate în care menționează că s-a intervenit cu asfalt rece pe 200 de străzi și s-au reparat trotuare pe 3 adrese. Întreprinderea Municipală Exdrupo responsabilă de întreținerea și reparația drumurilor are, din păcate, un site în care se regăsesc 2 rapoarte din 2020 cu privire achizițiile planificate și efectuate. De asemenea, Exdrupo a publicat pe site-ul primăriei 4 planuri săptămânale din acest an, însă fără rezultatele lucrărilor.

Chiar dacă este dificil de urmărit, în această perioadă, în municipiul Chișinău s-au reparat drumuri și trotuare, care au fost deseori comunicate pe pagina de facebook a primarului general Ion Ceban sau la ședințele operative ale primăriei. Câteva dintre ele:

– Aprilie 2020 – au demarat lucrări de reabilitare a str. Miron Costin pe 16 mii km² cu un cost total de 7 milioane de lei;

– Aprilie 2020 – repararea trotuarului și schimbarea bordurilor de pe aleea bd. Mircea cel Bătrân cu un cost estimativ de 2,2 milioane de lei;

– Mai 2020 – repararea trotuarelor pe str. Nicolae Testemițanu și str. Ion Inculeț cu un cost total de circa 5 milioane de lei;

– Mai 2020 – repararea străzilor Ion Pelivan, Nicolae Zelinski, Mihail Sadoveanu, Alba Iulia, bd. Moscova ș.a.

În aceeași lună, a fost abordată problema drumurilor de către primarul general, Ion Ceban și președintele Republicii Moldova, Igor Dodon. În urma acestei discuții, din bugetul național au fost alocate încă 100 milioane de lei pentru reabilitarea integrală a străzii Albișoara, trotuarelor de pe străzile A. Pușkin și M.G. Bănulescu Bodoni, precum și a altor străzi, care necesită intervenții. 

De asemenea, primăria mun. Chișinău a depus eforturi de reabilitare a drumurilor și trotuarelor după ce acestea au fost distruse de ploile puternice. Un exemplu pozitiv este reabilitarea str. Dante Alighieri, care devenise impracticabilă de unitățile de transport. Aceasta este reparată de serviciile municipale, însă din resursele financiare ale unei companii de construcții care a ridicat un bloc pe acea stradă.

Str. Dante Alighieri după ploile din iunie 2020 / sursa: chisinau.md
Str. Dante Alighieri după ploile din iunie 2020 / sursa: chisinau.md

 

„Asfaltul de zahăr” pentru 2 săptămâni și licitații cu câștigători „din oficiu”

În pofida promisiunilor primarului de organizare transparentă și corectă a concursurilor publice, acesta a nimerit în vizorul portalului anticoruptie.md. Jurnaliștii au reflectat lucrările de renovare a aleii de pe bd. Mircea cel Bătrân și au concluzionat că autoritățile nu au organizat o licitație pentru lucrări, ci a fost desemnată „din oficiu” întreprinderea municipală Exdrupo. Mai mult, acest proiect nu a fost consultat cu cetățenii pentru a include și părerile lor privind renovarea aleii.

În cazul lucrărilor de reparație a trotuarului pe str. Testemițanu, primarul Ion Ceban s-a ciocnit cu o altă problemă, ce ține de calitatea lucrărilor. La două săptămâni după aplicarea asfaltului nou, trotuarul s-a prăbușit și s-a surpat o gaură de circa 3 m². Exdrupo a explicat că în 2013 au fost schimbate țevi de gaz, iar în urma ploilor abundente din ultima perioadă s-au produs goluri în fundație. Ion Ceban a solicitat crearea unui grup de lucru, care va verifica calitatea materialelor și a lucrărilor. De asemenea, primarul general a menționat că șeful Exdrupo, Sergiu Tomiță, a achitat din cont propriu efectuarea lucrărilor în urma surpării asfaltului.Același lucru se va întâmpla cu toți responsabilii de lucrări necalitative.

Trotuarul surpat după 2 săptămâni de la reparație / sursa: primariamea.md

În iunie, autoritățile au efectuat o analiză a lucrărilor de pe bd. Ștefan cel Mare și Sfânt și a bd. Constantin Negruzzi. Raportul a punctat defecțiunile carosabilului, iar primăria urmează să înlăture aceste neajunsuri. Cea mai importantă concluzie a raportului este că antreprenorul nu a respectat rețeta din caietul de sarcini și a aplicat o mixtură asfaltică greșită. Respectiv, componența asfaltului nu corespunde normelor stabilite și nu a rezistat la sarcina expusă.

 

Alte acțiuni pentru confort sporit: deblocarea străzilor și digitalizarea drumurilor

În mai 2020, primarul a mai abordat un aspect al problemei drumurilor – deblocarea străzilor. Astfel, acesta a pornit o „campanie” de înlăturare a barierelor ilegale și deblocarea străzilor, curților sau a altor drumuri publice. Totodată, autoritățile au îndreptat eforturile de instalare a barierelor doar în parcuri, scuaruri și zone verzi ale orașului.

Cale de acces blocată ilegal / sursa: chisinau.md
Cale de acces blocată ilegal / sursa: chisinau.md

 

La începutul lunii iunie, primarul general Ion Ceban a prezentat o nouă platformă online pentru a monitoriza locurile unde se efectuează lucrări de reparație a drumurilor și trotuarelor, precum și aplicarea marcajelor. 

Harta interactivă poate ajuta locuitorii municipiului să știe pe care străzi se lucrează și să le evite. Totuși, platforma nu asigură o conexiune dintre locuitori și autorități. Lipsește elementul de feedback și comunicare, iar oamenii nu vor putea lăsa o părere despre lucrări sau să semnaleze probleme. Harta mai are nevoie de o denumire reprezentativă. La etapa actuală, nu există o aplicație mobilă prietenoasă, iar dacă cetățeanul nu salvează pagina web, este puțin probabil că o va găsi după titlu. O platformă precum experience.arcgis.com nu este ușor de reținut și mai ales de conectat cu problema drumurilor.

Sursa: captură de ecran

 

Autoritățile au promis plan de mobilitate urbană, reparații curente și licitații transparente

Analizând promisiunile candidaților electorali la capitolul drumuri și trotuare, majoritatea menționează necesitatea lucrărilor curente, dar și replanificarea rețelei de drumuri. Actualul primar a promis aprobarea Planului de mobilitate urbană în 2 ani și jumătate. Acesta presupune un document de planificare strategică în dezvoltarea infrastructurii rutiere și pietonale, transportului public și privat, organizarea parcărilor și crearea infrastructurii pentru bicicliști. 

 

Concluzie

Primarul general nu a făcut public planul anual de reparație curentă și capitală a străzilor, precum a punctat în campanie. De asemenea, a apărut un semn de întrebare privind corectitudinea unei licitații câștigate de Exdrupo or primarul general a promis licitații transparente în vederea asigurării celor mai calitative lucrări. Iar ce ține de calitatea lucrărilor, pe care primarul a pus accent înainte de alegeri, de asemenea a fost pusă la îndoială de un caz de surpare a trotuarului.

Cu toate acestea, volumul de lucru efectuat pe drumurile și trotuarele din Chișinău ne poate încuraja să sperăm la rezolvarea problemei mai repede decât în perioada administrațiilor precedente. Iar noi, cetățenii, să fim cu ochii pe calitatea lucrărilor și să sesizăm autoritățile atunci când este cazul. 

 

II. PARCĂRI

 

Lipsa parcărilor – problemă pentru șoferi și pietoni

Una din problemele stringente ale capitalei, ce ține de domeniul drumurilor, este lipsa locurilor de parcare. Lipsa locurilor de parcare nu afectează doar șoferii automobilelor, ci și pietonii, care sunt nevoiți să se strecoare printre mașinile parcate pe trotuare.

Autoritățile promit de ani buni rezolvarea acesteia, însă fără acțiuni concrete. Anume acest subiect a stârnit un scandal, în urma căruia a fost demis fostul primar, Dorin Chirtoacă. 

 

Autoritățile propun soluții plagiate

La 11 mai 2020, primăria a publicat spre consultare publică o concepție privind dezvoltarea și managementul sistemului de parcări urbane în municipiul Chișinău. Acesta prevede câteva opțiuni propuse de autorități:

– Parcări pe carosabil – reducerea și redimensionarea benzilor pe carosabil în așa fel încât automobilele parcate să nu creeze situații de accident și ambuteiaje;

– Redimensionarea trotuarelor – crearea din acest spațiu locuri de parcare adiționale pare o măsură care va fi în detrimentul pietonilor, „furându-se” spațiul pentru deplasare pe trotuar;

– Parcările mecanice multietajate – aceste structuri nu necesită o construcție capitală și prezintă soluția pentru birouri, blocuri de apartamente cu multe etaje etc.

– Park&Ride – crearea unor locații în cinci zone de intrare în oraș, unde navetiștii vor putea lăsa vehiculele proprii și urca în mijloacele de transport public în apropiere.

Mai multe detalii sintetizate despre concepții le puteți găsi într-un articol Primăria MEA.

Acest document a stârnit mai multe discuții, iar societatea civilă a avut păreri diferite. De exemplu, portalul Platzforma a analizat documentul și a identificat sursa plagiatului acestui concept. Autorul estimează circa 67% din text plagiat de la „Ghidul de planificare și gestionare a sistemului de parcări urbane” destinat orașelor din România, elaborat în 2016 în cadrul proiectului european Push&Pull. Primarul general a apreciat faptul că au fost fixate standarde europene în conceptul prezentat de Primăria Chișinău. Viceprimarul pe mobilitate urbană, Victor Chironda a afirmat că a preluat recomandări și practici descrise într-o serie de ghiduri și materiale informative pentru a compila viziunea generală a primăriei.

Un alt exemplu este Institul pentru Politice și Reforme Europene, care a formulat mai multe obiecții, printre care lipsa planului de acțiuni și a calculelor eventualelor costuri.Astfel, consultarea acestui document, care s-a încheiat la 15 iunie 2020, nu a dat încă rezultate.

 

Grup de lucru pentru parcări cu plată

La scurt timp după publicarea documentului sus-numit, la 19 mai 2020, Consiliul municipal Chișinău a aprobat o decizie prin care se creează un grup de lucru pentru elaborarea conceptului parcărilor și parcajelor auto cu plată. Președinte al acestui grup de lucru este viceprimarul Victor Chironda, alături de colegul Ilie Ceban (viceprimar), Cristina Hristoforov (specialistă Direcția asistență juridică), Lilian Copaci (șeful Direcției generale transport public și căi de comunicație), Svetlana Dogotaru (șefa Direcției generale arhitectură, urbanism și relații funciare), Silvia Volosatîi (director interimar Chișinăuproiect) și Iurie Crivorucica (șeful Direcției asistență juridică). Din partea consiliului municipal au fost delegați Roman Cojuhari, Vasile Grădinaru, Alexandr Odințov, Sergiu Rotari, Vasile Chirtoca, Veronica Herța, Cornel Pîntea și Vitalie Mocanu. Acest grup de lucru urmează să:

– Elaboreze conceptul parcărilor și parcajelor auto cu plată;

– Organizeze consultări publice pe marginea conceptului elaborat;

– Elaboreze un proiect de decizie privind conceptul parcărilor până pe 31 august 2020;

– Elaboreze propuneri de modificare sau creare a cadrului normativ pentru domeniu parcărilor.

Deocamdată nu este cunoscut dacă grupul de lucru va elabora un alt concept sau îl va ajusta pe cel prezentat anterior de primărie. Răspunsul va fi clar până pe 31 august 2020, când grupul de lucru va prezenta proiectul de decizie. 

 

Primarul promite parcări în 4 ani

Pe lângă necesitatea elaborării unui concept de parcări, în campania electorală, Ion Ceban a promis următoarele acțiuni pentru rezolvarea problemei date:

– În termen de 3 ani vor fi construite parcări la toate intrările în oraș cu acces la transportul public.

– În termen de 4 ani vor fi construite parcări multietajate în fiecare sector.

– Vor fi create parcări municipale în zonele aglomerate ale Chișinăului.

– Va fi creată o întreprindere municipală pentru gestionarea parcărilor.

 

În așteptarea conceptului de parcări

Atunci când orașul se sufocă, numărul populației crește anual, la fel ca și cel al unităților de transport, este nevoie de o abordare complexă a problemei. Chișinăuienii, dar și vizitatorii capitalei, au nevoie de un sistem de parcări, care va permite tuturor să se deplaseze cu ușurință și confort pe străzile orașului. Conceptul de parcări este primul pas și acesta trebuie să fie analizat minuțios pentru a nu crea alte probleme pentru cetățeni.

 

CONCLUZIE

 

Chișinăul, ca și toată Republica Moldova, se confruntă cu lipsa infrastructurii elementare. Drumurile și trotuarele fie lipsesc, fie sunt într-o stare proastă. Problema dată este menționată adesea prima în sondaje, drept cea mai importantă, iar autoritățile trebuie să țină cont de prioritățile oamenilor.

Soluțiile se lasă așteptate or implementarea lor pe o rețea de drumuri de peste 1000 km durează în timp. În Chișinău acest proces durează și mai mult din cauza lucrărilor necalitative, întreținere proastă și întârziată și în final, chiar lipsa unor strategii de durată. Totuși, în ultima perioadă, primăria și-a îndreptat eforturile spre îmbunătățirea drumurilor, precum și elaborare de planuri și concepturi menite să rezolve problema pe o perioadă mai lungă de timp.

În 2020, bugetul municipal prevede peste 400 milioane de lei pentru îmbunătățirea calității drumurilor și chișinăuienii sunt în așteptarea rezultatelor. Rolul autorităților locale este să gestioneze cât mai eficient aceste resurse și să comunice transparent, ce va ajuta cetățenii să se mai înarmeze cu puțină răbdare, ca într-un final să mergem confortabil pe străzile acestui frumos oraș.

Autor: Oleg Tomșa


Textul a fost elaborat în cadrul proiectul “Priority Driven Local Administration”, implementat de AO Primăria MEA, datorită suportului generos din partea poporului american, oferit prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).  Materialul reflectă opinia autorului și nu reprezintă viziunea USAID sau a Guvernului Statelor Unite.

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md