fbpx

CEBAN VS NĂSTASE: Ce soluții propune fiecare pentru problemele orașului

30 May, 2018

Conform rezultatelor primului tur al alegerilor locale noi din Chișinău, Ion Ceban și Andrei Năstase urmează să se confrunte pe 3 iunie în cel de-al doilea tur al alegerilor. PRIMĂRIAMEA vă reamintește ce soluții au indicat cei doi candidați pentru șapte probleme prioritare ale chișinăuienilor. 
Pe 3 iunie va avea lor turul doi de scrutin pentru alegerea primarului general al municipiului Chișinău. Chișinăuienii vor avea de ales între doi candidaţi, care au obţinut cel mai mare număr de voturi în primul tur de scrutin:
1. Ion Ceban, candidat din partea Partidului Socialiștilor din Republica Moldova, care a acumulat  40,53 % din voturi și
2. Andrei Năstase, candidat din partea Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, care a obținut 31,78 % din voturile alegătorilor.
În aprilie 2018, ne-am adresat tuturor candidaților înscriși în cursa electorală, pentru a afla ce soluții au aceștia pentru șapte probleme prioritare ale chișinăuienilor:
1. Calitatea proastă a drumurilor/trotuarelor
2. Gunoiul
3. Aspectul inestetic al orașului
4. Construcțiile neautorizate
5. Transportul public
6. Starea subteranelor
7. Lipsa parcărilor
Vezi mai jos ce soluții au indicat cei doi candidați care au trecut în turul doi al alegerilor locale – Ion Ceban și Andrei Năstase – la aceste șapte probleme.
Calitatea proastă a drumurilor%2Ftrotuarelor

Ion Ceban

Partidul Socialiștilor din Republica Moldova

În această campanie electorală noi am veni cu conceptul transformării Chişinăului într-un oraş confortabil, iar un oraş confortabil presupune, în primul rând, străzi şi trotuare de calitate. Ştim cu toţii că, în fiecare an, în pofida faptului că din bugetul municipal sunt alocate sume semnificative pentru reabilitarea drumurilor şi trotuarelor, deseori aceste fonduri nu sunt cheltuite conform destinaţiei […] Sarcina mea primordială este să vin cu un plan de reabilitare al drumurilor, ce va fi elaborat în condiţii de maximă transparenţă, prezentat public şi supus dezbaterilor pentru a facilita inclusiv implicarea cetăţenilor în procesul decizional. Fiecare cetăţean trebuie să cunoască ce drumuri vor fi reabilitate în primul rând şi de ce anume pentru ele s-a optat. Mai mult ca atât, ne dorim ca aceste decizii să fie luate în comun cu cetăţenii, pentru ca să nu existe nici o suspiciune privind prezenţa altor interese decât cele ale cetăţenilor.


Andrei Năstase

Partidul Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr”

Vom asigura continuitatea și amplificarea proiectelor de construcție și reconstrucție a drumurilor din Capitală precum și a infrastructurii rutiere de acces (poduri, pasaje, ș.a.). Vom pune la punct proceduri manageriale performante și de bună guvernanță pentru a asigura întreținerea permanentă, rapidă și calitativă a drumurilor din municipiu, cu creșterea perioadei de garanție dată de antreprenorii executanți.
Trotuarele pe care le avem reprezintă o panoplie de stiluri adesea prost îmbinate în ansamblul arhitectural ce le înconjoară, și care cel mai des eșuează funcției de bază pe care trebuie s-o deservească.
Uniformizarea trotuarelor și a căilor de acces public, pornind de la funcționalitatea de bază inerentă acestora, este o prioritate majoră. Vom stopa furtul spațiilor de la pietoni, de la copii în cărucioare, de la persoane cu mobilitate  redusă, bicicliști, etc.
Calitatea proastă a drumurilor%2Ftrotuarelor (1)

Ion Ceban

Partidul Socialiștilor din Republica Moldova

Nu este un secret că în ultimii ani Chişinăul s-a transformat în una din cele mai murdare capitale din Europa. De aceea, eu şi echipa mea, avem în vedere un control ecologic dur pe care intenţionăm să-l instituim în municipiu. Intenţionăm să introducem institutul de controlori municipali, care vor avea grijă de curăţenie în oraş şi vor aplica amenzi entităţilor ce vor încălca cerinţele în domeniu.
În cadrul acestei campanii electorale, am prezentat şi conceptul unui oraş sigur, care presupune şi un mediu ambiant corespunzător. Şi aici mă refer în special la calitatea aerului pe care îl respirăm. În acest sens, intenţionăm să lansăm un proiect municipal privind măsurarea nivelului de radiație și poluare a aerului. Vom avertiza de fiecare dată cetăţenii despre calitatea aerului şi vom veni cu măsuri concrete în vederea reducerii gradului de poluare a acestuia.


Andrei Năstase

Partidul Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr”

Primul pas va fi eficientizarea activității întreprinderilor municipale responsabile și asigurarea că atât baza tehnico-materială, cât și condițiile de muncă, sunt aliniate standardelor europene.
Al doilea pas va fi lansarea de programe și soluții specifice.
Una dintre prioritățile noastre va fi asigurarea transferului tehnologic și de experiență calificată precum și atragerea capitalului privat în vederea dublării ratei de sortare a deșeurilor solide de la 40 la 80%, care ne va permite să valorificăm deșeurile municipiului transformându-le în curent electric și agent termic, compost organic. Fiecare om cumpărând produse, plătește o parte din cost pentru viitoarele deșeuri și o parte din aceste costuri le vom returna oamenilor sub diferite forme, subvenții și investiții în dezvoltarea confortului orașului.
În acest scop, vom promova o politică activă de informare a populației cu privire la mecanismele și beneficiile de sortare a deșeurilor menajere.
Calitatea proastă a drumurilor%2Ftrotuarelor (2)

Ion Ceban

Partidul Socialiștilor din Republica Moldova

Capitala noastră are un aspect inestetic în mare parte dat fiind lipsa unui Plan General al Chișinăului.  Noi venim cu o abordare complexă în acest sens şi, până în luna aprilie 2019, vom prezenta un nou Plan General al Chișinăului, în baza căruia capitala se va dezvolta şi va ajunge un oraș modern […] Astfel, imediat după preluarea funcţiei de Primar general al capitalei, vom purcede la implementare a trei programe municipale, iniţiate de Partidul Socialiştilor:
– CURTE CONFORTABILĂ – care prevede reparaţia bordurilor, a căilor de acces, a trotuarelor, a sistemelor de iluminat, amenajarea parcărilor, a spaţiilor verzi.
– TEREN DE JOACĂ PENTRU COPII ÎN FIECARE CURTE – în cadrul acestui program, vor fi instalate terenuri de joacă moderne şi calitative în fiecare sector al oraşului.
– MOD DE VIAŢĂ SĂNĂTOS – în curţi vor fi amenajate terenuri sportive (bare orizontale, bare paralele, scări de sport) pentru toate categoriile de vârstă


Andrei Năstase

Partidul Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr”

Planul Urbanistic General elaborat într-o manieră participativă, este prioritate de gradul întâi.
În domeniul urbanismului și amenajării teritoriului vom informatiza procesele pentru a reduce la maxim implicarea factorului uman. În domeniul construcțiilor și terenurilor, sistemul de management integrat al teritoriului va exclude posibilitățile de abuz în utilizarea terenurilor municipale, a utilizării neconforme a imobilelor, a încălcării normativelor. În ceea ce privește sistemul de monitorizare a desfășurării construcțiilor, vom asigura eficiența acestor procese pe toate etapele: de la verificarea corespondenței cu documentațiile aprobate până la recepția și înregistrarea în calitate de bun imobil. În domeniul protejării patrimoniului vom determina în mod clar granițele zonelor protejate și condițiile de exploatare. Vom reactiva și susține buna funcționare a Consiliului Urbanistic doar în interesul comunităților și în limitele Planului Urbanistic General.
Calitatea proastă a drumurilor%2Ftrotuarelor (3)

Ion Ceban

Partidul Socialiștilor din Republica Moldova

Una dintre cele mai mari probleme ale capitalei ţine de construcţiile ridicarea cărora e însoţită de conflicte cu locuitorii capitalei, dar şi de construcţiile neautorizate. Împreună cu echipa din care fac parte, în ultimii ani am dat o luptă crâncenă cu încălcările din acest domeniu. Am fost prezenţi pe toate şantierele de construcţie ce au generat probleme sau incomodităţi oamenilor şi de multe ori am reuşit stoparea abuzurilor ce se făceau. O astfel de abordare vom avea şi în continuare.     
Ne propunem drept scop să revizuim toate autorizaţiile şi să demarăm verificări repetate a tuturor actelor ce au stat la baza eliberării acestor autorizaţii pentru toate construcţiile unde există conflicte între beneficiarii de construcţii şi locatarii din casele învecinate.
Vor fi contestate în organele de judecată superioare (până la Curtea Europeană a Drepturilor Omului) toate deciziile în urma cărora beneficiarii de construcţii au obținut câştig de cauză, cu ignorarea opiniei locatarilor şi fără organizarea de dezbateri publice.  


Andrei Năstase

Partidul Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr”

Toate construcțiile neautorizate vor fi documentate și supuse consultărilor publice deschise și participative. Cele care pot fi valorificate în interes public, vor devein subiect pentru continuarea consultărilor publice, altele care nu vor putea fi valorificate, vor fi demolate conform legislației în vigoare.
Calitatea proastă a drumurilor%2Ftrotuarelor (4)

Ion Ceban

 Partidul Socialiștilor din Republica Moldova

Această problemă se regăseşte în partea ofertei noaste electorale ce ţine de transformarea Chişinăului într-un oraş confortabil. Or, un oraş confortabil presupune şi transport public modern. Astăzi, în acest domeniu situaţia este deplorabilă, chiar dacă în ultimii ani s-au mai achiziţionat ori s-au reabilitat unele unităţi de transport public. Apropo, tot nu fără scandal. Noi ne-am propus drept obiectiv extinderea parcului municipal de troleibuze cu 35 de unităţi, iar al celui de autobuze – cu 50 de unităţi. De asemenea, vom lansa asamblarea de autobuze în Chişinău, ceea ce va contribui la reducerea costului, la creşterea anuală a efectivului parcului de autobuze, la crearea de noi locuri de muncă, iar în perspectivă ar permite livrarea de autobuze noi în alte oraşe ale Moldovei, precum şi exportarea lor peste hotare. Sunt obiective cât se poate de realiste, care urmează să-şi găsească realizarea într-un termen relativ scurt după preluarea funcţiei de Primar al capitalei.


Andrei Năstase

Partidul Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr”

Vom unifica toți transportatorii publici din munincipiul Chișinău (RTEC, PUA, o parte din transportatorii privați, în special pentru rutele din suburbii). Amenajarea coridoarelor dedicate pentru transportul public, renovarea stațiilor de așteptare a transportului public și a mobilierului acestora, utilizarea tehnologiilor informaționale adaptive în reglarea transportului și fluxului de pasageri și de fluidizare a traficului, aplicații mobile și web care să includă informații deschise privind orarul și mersul mijloacelor de transport public cu afișarea orarului în stații, introducerea de tichetare electronică integrată, înlăturarea unităților de transport public uzate moral și tehnic, majorarea numărului de troleibuze și autobuze noi dotate cu rampe pentru persoane cu nevoi speciale și aer condiționat, crearea și aplicarea unui cod de etică a angajaților din sistem, reglementarea strictă a activității serviciilor de taxi, creșterea integrității fiscale, crearea linii noi de tranzit intersectoriale, linii intrasectoriale și linii suburbane, sunt doar câteva măsuri specifice pe care le voi implementa.
Calitatea proastă a drumurilor%2Ftrotuarelor (5)

Ion Ceban

Partidul Socialiștilor din Republica Moldova

Trecerile subterane, în marea lor parte, s-au transformat în locuri de groază pentru locuitorii capitalei. Miros urât, gunoi, comerţ neautorizat, cerşetori, iar deseori locul unde se comit infracţiuni împotriva persoanelor şi bunurilor lor – acestea sunt doar câteva dintre caracteristicile negative a ceea ce prezintă astăzi trecerile subterane din capitală. Noi avem un program special care prevede nu doar amenajarea corespunzătoare, ci şi securizarea acestor treceri. Nu în ultimul rând, programul nostru prevede acţiuni dure împotriva comerţului neautorizat ce are loc în aceste pasaje, pe care le vom implementa în comun cu autorităţile abilitate ale administraţiei publice centrale. Trecerile subterane au fost gândite pentru asigurarea comodităţii şi siguranţei cetăţenilor şi anume acestui obiectiv ele vor corespunde după ce voi prelua mandatul de Primar al capitalei.


Andrei Năstase

Partidul Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr”

Vom lua în calcul reconstrucția tuturor pasajelor subterane în parteneriat cu misiunile diplomatice din Republica Moldova și partenerii de dezvoltare. Pasajele existente precum și altele noi pe care le vom construi, vor fi aliniate unor standarde internaționale de utilitate publică și dotate cuvenit pentru toate categoriile de pietoni, unele vor fi dotate cu mecanisme tehnologizate pentru asigurarea mobilității persoanelor cu mobilitate redusă. Pentru a fi încadrate în patrimoniul public municipal, vom lua în calcul proiectarea acestora într-un mod artistic și cu tematici culturale diverse astfel ca să unească societatea, să producă plăcere ochilor și impresiilor create. La fel vom pune la punct un regulament cu privire la ordonarea activității comerciale în cadrul acestor pasaje.
Calitatea proastă a drumurilor%2Ftrotuarelor (6)

Ion Ceban

Partidul Socialiștilor din Republica Moldova

În acest domeniu este un haos total, pentru că, în ultimii ani, o bună parte din parcările existente în capitală au fost închise, iar terenurile ocupate de ele – acordate pentru construcţii. De aceea, noi vom veni cu un set de acţiuni care va presupune în primul şi în primul rând o inventariere, o investigare a celor întâmplate cu parcările ce au existat până nu demult în capitală. Acolo unde s-au comis nereguli – vinovaţii vor fi deferiţi justiţiei. Beneficiarii acestor nereguli vor fi impuşi să plătească despăgubiri, iar cu banii respectivi vor fi construite noi parcări. Avem în vedere atât construcţia parcărilor supraetajate, cât şi a celor subterane. Pe lângă banii obţinuţi din despăgubirile menţionate mai sus, vom veni şi cu alocări din bugetul municipal. De asemenea, vom obliga toţi constructorii de imobile din capitală să amenajeze sub edificiile lor şi parcări, urmând ca şi pe această cale să soluţionăm problema respectivă.


Andrei Năstase

Partidul Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr”

Sistemul de parcări publice în municipiul Chișinău va deveni unul accesibil și prietenos. Vom soluționa problema parcărilor, prin:
– Identificarea, delimitarea, ordonarea și semnalizarea cuvenită a spațiilor pentru parcare cu  protejarea spațiilor verzi;
– Marcarea regulamentară a străzilor și a perimetrelor destinate parcărilor publice;
– Construcția suplimentară a spațiilor de parcări publice;
– Aplicarea constrângerilor contravenționale pentru încălcarea ordinii parcării în trafic;
– Elaborarea regulamentelor pentru evacuarea automobilelor parcate neregulamentar și a celor abandonate în spațiul public inclusiv construirea zonelor destinate depozitării automobilelor evacuate;
– Crearea unei întreprinderi municipale pentru administrarea parcărilor publice;
– Introducerea graduală a taxelor pentru parcarea stradală;
– Construcția de parcări amplasate la intrările în Capitală, construcția de noi spații de parcare publică dotate și cu stații de încărcare a autoturismelor electrice. Vom oferi suportul deplin Asociațiilor de locatari să își amenajeze parcările rezidențiale.


Publicație editată de PrimăriaMEA, cu sprijinul Asociației Promo-LEX, grație suportului poporului american, oferit prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate în această publicație aparțin autorului/autorilor și nu reflectă neapărat poziția Asociației Promo-LEX, USAID sau a Guvernului SUA.”

logo

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

O părere la “CEBAN VS NĂSTASE: Ce soluții propune fiecare pentru problemele orașului”

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md