Trista istorie a unui infografic
Pandemia de COVID-19 continuă să afecteze Republica Moldova. La Primăria Mea, ne-am propus să informăm chișinăuienii despre numărul de cazuri noi înregistrate săptămânal în municipiu. Pentru a asigura corectitudinea și veridicitatea informației, am hotărât să apelăm direct la Direcția Asistență Socială și Sănătate, însă după o epopee de apeluri telefonice, așa și nu am obținut informația dorită.
Valul de COVID-19 în Republica Moldova, în loc să se micșoreze, se amplifică. Pentru a informa clar, obiectiv și corect locuitorii municipiului, am hotărât să creăm câteva infografice cu numărul de noi locuitori infectați pe parcursul săptămânii, numărul de cadre medicale infectate și numărul de paturi disponibile. Datele respective urmau a fi extrase din monitorizările ședințelor Serviciilor Operative ale Primăriei. Totuși, la ședința primăriei din 15 iunie 2020, nu au fost raportate numărul de cazuri. Am apelat la Direcția Generală Asistență Socială pentru a primi clarificări și a putea informa corect chișinăuienii.
Așadar, am apelat în primul rând la persoana responsabilă din direcție pe raportarea numărului de cazuri, la care am apelat și în luna mai, atunci când aveam neclarități cu privire la o diferență în numărul de cazuri raportate de Primărie și de Agenția Națională pentru Sănătate Publică (ANSP).
Ne-a răspuns o domnișoară, care nu s-a prezentat, dar ne-a spus că persoana pe care o căutam este în ședință. Crezând că oricum are acces la aceste informații, lucrând în aceeași direcție, am întrebat dacă ne-ar putea ajuta. Ne-a răspuns, foarte cordial de altfel, că informațiile respective nu sunt pentru public, fiind „lucrative”, și că dumneaei nu are dreptul să ni le ofere. Ne-a sugerat să apelăm la Centrul de Sănătate Publică Chișinău sau la Agenția Națională de Servicii Publice.
Noi nu ne-am supărat foarte tare, cu toate că ni s-a părut ciudat că aceste informații erau publice cu trei săptămâni în urmă, iar acum nu. I-am dorit o zi bună și ne-am apucat să căutăm contactele la instituțiile menționate.
Am încercat în primul rând să apelăm la Centrul de Sănătate Publică din Chișinău. Contactele le-am preluat din căutările google. Nu am găsit o pagină web a instituției. Am apelat la primul telefon de contact găsit și am aflat că e număr de fax, sau are probleme tehnice, acesta „țiuind” într-o veselie. Am apelat la al doilea număr, găsit tot pe google, și am așteptat pe fir vreo 2 minute, dar așa și nu ne-a răspuns nimeni.
Nici aici nu tare ne-am supărat, dar nici plăcut nu ne-a fost. Am căutat următoarea instituție – ANSP. Am sunat la primul număr care ni s-a părut potrivit – Ghișeu unic, ca să nu deranjăm anticamera cu întrebări despre contacte. Și aici, „țiuitul” a fost unicul răspuns. Am hotărât să sunăm la anticameră. Acolo ne-a răspuns destul de repede o altă domnișoară, care ne-a spus că nu este competența ei să ofere aceste numere, dar ne-a oferit numărul de telefon al serviciului de presă și numele persoanei responsabile. Ne-a zis că acolo la sigur vom afla informația respectivă. Am apelat la serviciul de presă, am așteptat pe fir vreo două minute, până când s-a deconectat singur apelul.
Am zis că nu ne dăm bătuți și vom apela la centrul „Stop Covid-19” al Primăriei mun. Chișinău. Am intrat pe site, și unicele contacte au fost cele de la linia verde. Am evitat să apelăm la nr. cu 80 la sfârșit, cu care avusesem o experiență urâtă în luna mai, și am apelat la numărul ce se termină cu 90. Am așteptat, așteptat, apoi ne-am săturat și am închis.
Așa și nu știm câte cazuri de Covid-19 au fost în Chișinău în perioada 8-14 iunie. Conform calculelor noastre, din cifre adunate de la ședințele precedente, ar fi 635 - un număr record pentru Chișinău. Vom expedia o solicitare în acest sens către direcție, în speranța că așa vom primi un răspuns, care totuși nu știm cât de actual va fi atunci.
Nu este prima oară când echipa Primăria Mea se confruntă cu lipsă de transparență și informații cu privire la subiectele cercetate. În acest sens, pe 9 aprilie 2020, A.O. Primăria Mea, alături de alte organizații ce-și doresc acces la informații necesare pentru cetățeni, a adresat un Apel public autorităților municipale, în care, printre altele, am solicitat „Să se comunice transparent, rapid și ușor accesibil pe pagina web a Primăriei și pe pagina oficială de Facebook a Primăriei despre câte persoane sunt infectate în Chișinău (pe sectoare și suburbii), câte persoane sunt suspecte, câte persoane sunt monitorizate, câte teste se fac zilnic, câte teste sunt disponibile pentru mun. Chișinău și care blocuri/regiuni sunt în carantină”. Noi reiterăm necesitatea de a avea acces la informații de ordin public pentru a putea informa corect locuitorii municipiului Chișinău despre ce se întâmplă în orașul în care locuiesc.
Autoare: Cristina Sîrbu