PrimariaMea
Refuz pentru Fadei Nagacevschi, inventarierea spațiilor verzi și terenuri sportive moderne Image
06 nov. 2021

Refuz pentru Fadei Nagacevschi, inventarierea spațiilor verzi și terenuri sportive moderne

 

Consilierii au respins candidatura lui Fadei Nagacevschi la funcția de viceprimar, au acceptat un grant din partea organizației GIZ pentru a promova ecologia și învățământul dual în școli și au refuzat să aprobe devizul de cheltuieli pentru modernizarea sectorului de legume al Î.M. „Piața Centrală”. Totodată, aleșii au aprobat modernizarea prin parteneriat public-privat a terenurilor sportive dintr-o instituție de învățământ pe str. Alecu Russo, dar și începerea procesului pentru crearea unui registru al spațiilor verzi. 

 

Deși consilierii au fost productivi, ședința a fost marcată și de declarații politice, replici acide, acuzații și învinuiri atât între consilieri, cât și între aceștia și edilul capitalei.

 

Ședința din 28 octombrie a început cu prezența a 42 de consilieri, fiind prezidată de edilul capitalei. În calitate de președinte al ședinței, consilierii i-au propus pe Vitalie Mucan (PSRM) și Zinaida Popa (PAS). Fără multe dezbateri, cu 29 de voturi, Vitalie Mucan a fost delegat pentru a conduce ședința, deși conform lui Roman Cojuhari (PAS), în baza principiului rotației, președintele ședinței ar fi trebuit să fie din partea fracțiunii PAS. Ulterior, consilierii au aprobat ordinea de zi, introducând noi subiecte precum informații privind pregătirea de sezonul rece  și situația pandemică. Totodată, Zinaida Popa (PAS) a solicitat introducerea pe agendă a interdicției de construcție în perimetrul nucleului istoric, propunere care însă nu a fost susținută de majoritatea aleșilor. Consilierii au decis finalizarea zilei de lucru la 17.00, cu o pauză de la 13.00 la 14.00, precum și ascultarea celor 11 discursuri ale cetățenilor și discursuri politice înainte de examinarea ordinii de zi.

 

Ordinea de zi inițială a fost suplinită cu subiectele: 

- Informație despre pregătirea orașului pentru sezonul rece (inclus sub nr.2, propus de Ion Cebanu, PL);

- Informație privind situația pandemică legată de COVID-19 (inclus sub nr.3, propus de Zinaida Popa, PAS);

- Informație privind executarea deciziei privind înstrăinarea terenului municipal unde se află CC Unic (inclus sub nr.28, propus de Zinaida Popa, PAS);

- Informație privind implementarea deciziei 6/21 din 4 octombrie 2018, cu privire la reconstruirea izvorului situat în Parcul „Valea Morilor” (inclus sub nr.29, propus de Alexandr Odințov, PSRM);

- Informație privind implementarea proiectului „Curți Confortabile” de către Vitalie Mihalache (inclus sub nr.30, propus de Serghei Burgudji, P. Șor).

 

 

De pe ordinea de zi au fost retrase subiectele: 

- Aprobarea, în redacție nouă, a Statutului Întreprinderii Municipale Teatrul Național „Satiricus” (nr.8 din agendă); 

- Aprobarea, în redacție nouă, a Statutului Întreprinderii Municipale Teatrul Național de Păpuși „Guguță” (nr. 9 din agendă);

- Privatizarea terenurilor aferente obiectivelor private adiacente unor companii din str. Decebal 76/1, str. Calea Orheiului 13 și str. Uzinelor 90 (nr.26.1, 26.4, și 26.8 din agendă);

- Aprobarea regulamentului de administrare și exploatare a terenurilor de sport multifuncționale proprietate publică din cartierele blocurilor de locuințe din mun. Chișinău, din cauza lipsei avizelor necesare și a expertizei anticorupție (nr.12 din agendă).

 

 

 


 

CETĂȚENII PARTICIPĂ

 


 

 

Locuitorii mansardei din str. Pelivan, locuința cărora a fost distrusă într-un incendiu, s-au înscris pentru discurs, însă au plecat înainte să le fie oferit cuvântul. Astfel, despre acest caz a raportat edilul. Conform acestuia, pretura și regiile primăriei au intervenit pentru a înlătura problemele de bază. A fost pregătit și un proiect de decizie pentru a-i ajuta pe orășeni, prin compensarea costului apartamentelor distruse către fiecare familie și oferirea unui ajutor financiar unic. Există probleme totuși privind „contractele reale”, motiv pentru care trebuie de găsit formula juridică potrivită. Totodată, a fost deschis un cont unde doritorii de a ajuta familiile care au rămas fără acoperiș pot să facă donații, iar edilul a îndemnat orășenii să contribuie. 

 

Eugen Balțat, reprezentant SOS Minor, a vorbit despre consumul substanțelor psihoactive și copiii străzii. Acesta a venit repetat cu solicitarea de a crea un grup de lucru cu reprezentanți ai fiecărei fracțiuni pentru a găsi soluție la această problemă. 

 

Ruslan Slivca, locuitor în municipiu de 36 de ani, a luat în arendă un teren pe șos Balcani, unde a început construcția unui centru comercial de 1200 m2. Cetățeanul susține că în zona respectivă se practică comerțul ilegal, lucru despre care a atenționat repetat autoritățile. Totuși, autoritățile în loc să întreprindă măsuri, ar proteja comercianții respectivi. În special, cetățeanul s-a referit la angajații preturii Buiucani, inclusiv Pavel Movilă - vicepretor, și Vadim Brânzaniuc - pretor. Mai mult, Slivca declară că autoritățile l-ar amenda periodic și, în ultima perioadă, bunuri de folosință publică instalate de el ar fi fost deteriorate. Cetățeanul a declarat că a avut întrevederi inclusiv cu edilul capitalei, iar subiectul ar fi ajuns și la Procuratură, însă nu s-a ajuns la o finalitate, procurorii negăsind elemente infracționale. 

 

A. Ciuclea, cetățean, a rugat consilierii să voteze proiectul de decizie privind stabilirea hotarelor de pământ din str. Timoșenco, proces care este tărăgănat din 2016, din cauza unei greșeli în documentație ce nu depinde de cetățean.

 

Valentin Talmaci, cetățean, a vorbit despre evacuarea azilului pentru animale „AOVA”, dispusă prin decizia 13/26 din 06.08.2020. Potrivit lui, decizia nu a fost implementată și nici nu s-a încercat executarea acesteia, iar orășenilor nu le-au fost oferite informații despre aceasta. Cetățeanul a întrebat autoritățile de ce nu au fost făcuți pași pentru evacuarea azilului, care s-ar afla în loc public, ar fi clandestin și ilegal și deținut de mama fostei deputate socialiste Marina Radvan. Totodată, conform lui Talmaci, decizia din 2020 nu mai este actuală și trebuie modificată, din cauza că unele persoane menționate în decizie nu mai activează în primărie. 

 

 

 


 

DECLARAȚII

 


 

 

Ion Cebanu (PL) a vorbit despre două chestiuni: „pandemia și gazul”. Conform lui Cebanu, guvernarea s-ar interesa mai mult de propria campanie de promovare decât de promovarea vaccinării. Astfel, în unele raioane rata de vaccinare este de 10-14%. Potrivit consilierului, dacă se continuă așa, nu se știe când vom ieși din situația respectivă. Privind gazul, Cebanu a declarat că trebuie să ne rupem de dependența față de agentul termic rusesc, sursele de aprovizionare trebuie diversificate, însă trebuie și de îmbunătățit comunicarea cu cetățenii la subiect.

 

Valerii Klimenko (P. Șor), a revenit cu acuzații către consilierul Vasile Chirtoca (PSRM), menționând legături cu compania ABS Recycling. Vasile Chirtoca a ripostat clarificând că nu are interese privind compania respectivă, decât faptul că agentul economic oferă un serviciu calitativ și necesar locuitorilor și ar trebui susținut. 

 

 

Durata:  5 ore 17 minute

Pauză: 13.10 - 14.50

 

 


 

Ordinea de zi

Ordinea de zi modificată

 


 

 

1. Numirea dlui Fadei Nagacevschi în funcția de Viceprimar al Municipiului Chișinău 

Proiect de decizie

 

Primarul Ion Ceban l-a înaintat pe juristul Fadei Nagacevschi în funcția de viceprimar al municipiului. Fadei Nagacevschi este un nume cunoscut în politica și presa moldovenească. Anterior, acesta a activat în calitate de jurist al Partidului Socialiștilor, consilier al fostei președinte a Parlamentului Zinaida Greceanîi, ministru al Justiției în guvernul condus de Ion Chicu, iar din 20 septembrie 2021 este consilier al vicepreședintelui Parlamentului Vlad Batrîncea. 

 

Într-o postare pe Facebook, Ion Ceban a anunțat că Fadei Nagacevschi „va continua activitatea în domeniul juridic și agenda anticorupție în Primăria Chișinău”. 

 

Subiectul a stârnit dezbateri aprinse. Prima jumătate de oră, edilul capitalei a prezentat candidatul, menționând că este încrezut despre capacitatea lui Nagacevschi de a face față provocărilor, iar experiența candidatuluii va aduce un plus valoare primăriei. Ulterior, acesta a declarat că este la curent despre intenția unor fracțiuni de a nu vota candidatura lui Nagacevschi din motive politice. Totodată, edilul a venit cu precizări privind atribuțiile noului viceprimar în cazul votării acestuia. Astfel, Nagacevschi ar urma să preia agenda anticorupție, regiile municipale și subiectele legate de gestionarea fondului locativ-comunal. Ilie Ceban, actualul viceprimar responsabil de domeniul juridic, ar trece la gestionarea subiectelor urbanistice și de mobilitate urbană, de care anterior s-a ocupat fostul viceprimar Victor Chironda. 

 

Consilierii au adresat mai multe întrebări edilului, printre care ce acțiuni ar fi întreprins candidatul în perioada aflării la cârma Ministerului Justiției și ce atitudine ar avea acesta față de Regulamentul privind demolarea construcțiilor. Potrivit consilierilor fracțiunii PAS, regulamentul ar fi fost blocat timp de doi de către Fadei Nagacevschi în perioada când acesta ocupa funcția de Ministru al Justiției. Aleșii au susținut că Nagacevschi ar fi evitat să ofere avizele necesare proiectului, astfel, încât nu s-a putut trece la etapa următoare de aprobare. Edilul a dezmințit acuzațiile respective și a solicitat consilierilor PAS să apeleze la colegii din Parlament și Guvern pentru a găsi documentul respectiv și a-l aproba în regim de urgență. 

 

După raportarea edilului, a venit și rândul lui Fadei Nagacevschi de a se expune privind activitatea sa în funcție de viceprimar și a răspunde la întrebările consilierilor. 

 

Veronica Herța (PL) a amintit consilierilor că anume Fadei Nagacevschi a fost unul dintre contestatarii legii care, la moment, permite numirea viceprimarilor direct de către primar atunci când aceeași candidatură este respinsă de două ori de către Consiliului municipal. 

 

Ulterior, consilierii s-au interesat privind prioritățile acestuia în calitate de viceprimar. Conform lui Nagacevschi, funcția de viceprimar, deși publică, este una tehnică, iar el va lucra asupra minimizării factorului coruptibil, inclusiv prin modificări în ce ține de salarizare și transparentizare. 

 

Fracțiunile au luat cuvântul pentru a se expune pro sau contra candidaturii respective. Astfel,  reprezentanții Platformei DA, P. Șor și PUN au declarat că vor vota împotrivă sau se vor abține de la vot, pe când consilierii PSRM, PCRM și PD au declarat că vor vota pentru. Într-un final, după aproape o oră de discuții, subiectul a fost supus votului, acumulând 23 de voturi pentru și 23 de voturi împotrivă, fiind astfel respins. 

 

Statut: Respins

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 1 1
Contra 6 2 1 1
Abțineri 10 2 1

Decizia finală

 


 

 

2. Informație privind pregătirea orașului pentru sezonul rece. Raportor - Ion Ceban, primar general

 

Edilul a raportat privind criza de gaze în Republica Moldova și în capitală. Acesta a punctat că nu Primăria conectează la căldură blocurile din capitală. Totodată, primarul a declarat că nu el ar trebui să raporteze privind acest subiect. Ulterior, edilul a politizat subiectul, declarând că în locul lui, ar trebui să raporteze consilierii din fracțiunea PAS, iar executivul orașului nu înțelege ce se întâmplă. Edilul a declarat și că instituțiile precum Președinția, Parlamentul și Guvernul ar trebui să fie deconectate de la căldură, astfel încât guvernanții să „lucreze la rece”, iar scrisoarea către Termoelectrica prin care să solicite acest lucru este gata pentru a fi expediată. 

 

Ion Cebanu (PL) s-a interesat privind implementarea proiectului de termoizolare a blocurilor. Conform edilului, până în prezent, se lucrează la izolarea termică a instituțiilor de învățământ, iar ulterior vor fi izolate trei instituții medicale. Cebanu a mai întrebat dacă, în contextul acordării unui ajutor din partea Uniunii Europene de 60 milioane euro pentru a gestiona criza energetică, primăria a inițiat discuții și făcut demersuri către guvernare pentru a beneficia de acest ajutor. Primarul nu a răspuns concret la întrebare, însă a menționat că dacă consilierii acceptă acest lucru, scrisoarea va fi pregătită și expediată pe parcursul săptămânii viitoare. 

 

Roman Cojuhari (PAS) a declarat că primarul dezinformează. Astfel, instituțiile precum Guvernul, Președinția și majoritatea instituțiilor publice nu au fost conectate la gaz și agent termic. Declarația lui Cojuhari a stârnit replici aprinse din partea primarului, inclusiv pe alte subiecte decât criza de agent termic. Într-un final, edilul a declarat că reprezentanții instituțiilor respective ar fi trebuit din start să declare că nu se vor conecta la agentul termic până la soluționarea problemei și sunt multe instituții guvernamentale care sunt conectate la căldură. Ulterior, discuția a degenerat în acuzații publice între consilieri, inclusiv cu participarea edilului, pe subiecte diferite de criza privind agentul termic.

 


 

 

3. Informație privind situația pandemică în municipiul Chișinău. Raportor - Boris Gîlcă, șef interimar al Direcției generale asistență socială și sănătate

 

Situația pandemică este extrem de gravă. Pragul psihologic de peste două mii de infectări pe zi a fost depășit. Cifrele reale însă, cel mai probabil, sunt mult mai mari. În curând, spitalele municipale vor fi în incapacitate de a acorda asistență medicală. Până în prezent, 1708 paturi au fost activate în spitalele municipale pentru tratamentul pacienților COVID-19, totalul de paturi la nivel național fiind de 3000 de locuri. 

 

Boris Gîlcă a solicitat suportul autorităților naționale pentru a identifica noi spații pentru internarea și tratarea pacienților. Acesta a menționat că există o bună conlucrare cu personalul tehnic din Ministerul Sănătății însă, din păcate, comunicarea cu conducerea acestuia nu este funcțională. Gîlcă le-a amintit consilierilor că autoritățile locale sunt obligate să pună la dispoziția pacienților infrastructura de spitalizare, pe când autoritățile centrale trebuie să pună la dispoziție echipamente, medicamente și resurse umane. Or, pe parcursul pandemiei, autoritățile centrale au acoperit inclusiv aceste costuri. Mai mult ca atât, există probleme cu aprovizionarea cu oxigen. La moment majoritatea instituțiilor, inclusiv Centrul COVID-19 de la Moldexpo, oferă pacienților oxigen din butelii. Acest lucru determină posibilitatea de a trata un număr limitat de pacienți și, mai mult, determină riscul unei tragedii în cazul izbucnirii unui incendiu. 

 

Veronica Herța (PL) a întrebat privind Centrul „Moldexpo”, menționând că spitalul respectiv este un „spital de război”. Totodată, consiliera a menționat că metoda de livrare a oxigenului în instituție nu este conformă. Autoritățile locale au solicitat ca stația de oxigen, recepționată anterior de guvern parte a unui pachet de susținere din partea misiunilor internaționale, să fie instalată la Moldexpo. Conform lui Gîlcă, din păcate, autoritățile centrale nu au răspuns nici la demersul din 13 octombrie în care s-a solicitat amplasarea stației de oxigen pe teritoriul Moldexpo, nici la alte solicitări. Herța a propus crearea unui grup de lucru care să verifice condițiile ce împiedica instalarea stației. Totuși, conform lui Gîlcă, nu există impedimente pentru amplasarea stației, iar odată ce aceasta este pusă la dispoziție de autorități, poate fi instalată în 48 de ore. Totuși, problema principală este lipsa voinței și acordului din partea autorităților centrale. 

 

Ion Cebanu (PL) a întrebat privind implicarea spitalelor private în lupta cu COVID-19 Conform lui Gîlcă, spitalele private nu sunt incluse în circuitul de luptă împotriva coronavirusului.

 

Boris Gîlcă a reiterat lipsa de resurse umane și creșterea ratei de reinfectare în rândul cadrelor medicale. Conform acestuia, sunt două motive pentru reinfectare: relaxarea personalului medical, cu toate că ar fi puține astfel de cazuri, dar și faptul că acestora nu le-a fost administrată a treia doză de vaccin. Astfel, imunitatea medicilor a scăzut. Conform lui Gîlcă, s-a solicitat ministerului să permită vaccinarea cu a treia doză. 

 

În ce privește vaccinarea, se observă o tendință de creștere în ultimele zile. Totodată, regimul centrelor de vaccinare a fost extins și acestea activează până la 21.00 zilnic, inclusiv în weekend.

 


 

 

4. Operarea de modificări în decizia Consiliului Municipal Chișinău nr.1/4-2 din 15.11.2019 „Cu privire la componența nominală a comisiilor de specialitate pentru diferite domenii de activitate 

Proiect de decizie

 

Proiectul de decizie a fost necesar pentru modificarea componenței comisiilor de specialitate ale CMC, în urma alegerilor din 11 iulie. După ce mai mulți consilieri au renunțat la mandatul lor în favoarea celui de deputat, aceștia vor fi înlocuiți în comisii de colegii care și-au început activitatea la ședința din 7 octombrie. Astfel:

– Alexandru Trubca (PAS) va fi înlocuit în Comisia juridică de Aurel Rusu (Platforma DA).

– Vasile Grădinaru (PAS) va fi înlocuit în Comisia economie de Anatolie Umaneț (PAS).

– Ina Coșeru (PAS) va fi înlocuită în comisia gospodăria locativ-comunală de Ilie Țurcan  (Platforma DA).

– Nicolae Rusol (PCRM) și Angela Munteanu-Pojoga (PAS)  vor fi înlocuiți în Comisia educație, socială și cultură de Ivan Filimon (PCRM) și Ala Tîșcul (Platforma DA).

Subiectul nu a stârnit dezbateri. Totuși, Aliona Mandatii (Platforma DA) a solicitat schimbarea cu locul între consilierii delegați în Comisia economie și Comisia juridică. Propunerea nu a fost acceptată de majoritatea consilierilor. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 7 4 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 


 

 

5. Încheierea Acordului de cooperare  între Pretura sectorului Buiucani din municipiul Chișinău și Primăria sectorului 4 Municipiul București  

Proiect de decizie

 

Consilierii au avut o singură întrebare la subiect și anume care ar fi afilierea politică a primarului sectorului 4 al municipiului București. Conform raportorului, acesta ar fi reprezentant Partidului Social-Democrat din România (PSD).

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 7 5 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri 2

Decizia finală

 


 

 

6. Acceptarea finanțării din partea Agenției de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) 

Proiect de decizie

 

Finanțarea este în valoare de 2 028 450 lei, divizată în două tranșe egale, oferite pe parcursul anilor 2021 și 2022. Proiectul s-a lansat în contextul instruirii primilor formatori. Lansarea oficială trebuia să aibă loc pe 20 octombrie, însă nu s-a reușit pregătirea proiectului pentru CMC la timp. Astfel, lansarea oficială va avea loc pe 20 noiembrie. 

Subiectul a fost aprobat fără discuții. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 7 5 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 


 

 

7. Operarea de modificări la deciziile nr. 7/1 din 27.07.2021 și nr. 25/1 din 29.12.2020

Proiect de decizie

 

Deciziile țin de taxele locale aprobate de consiliul municipal la finele anului 2020. Necesitatea proiectului vine după hotărârea Curții Constituționale, care a declarat că unele articole ale Codului Fiscal nu sunt conforme legii. Consilierii nu au avut întrebări și au aprobat subiectul cu 32 de voturi.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 5 2 1 1 1 1
Contra 7
Abțineri 1

Decizia finală

 


 

 

8. Modificarea bugetului municipal Chișinău pentru anul 2021

Proiect de decizie

 

Proiectul propune modificarea bugetului municipal pentru anul 2021. Astfel, se dorește majorarea la partea de venituri cu peste 15 milioane lei, partea de cheltuieli cu peste 32 de milioane lei și sursele de finanțare cu peste 17 milioane lei. Modificările sunt legate de alocarea mijloacelor către bugetul municipal din partea bugetului de stat.  

 

Roman Cojuhari (PAS) a întrebat când va fi prezentat consilierilor raportul privind executarea bugetului pentru primul semestru al anului 2021. Conform raportoarei, documentul este gata, iar ce rămâne este includerea subiectului pe ordinea de zi, pentru a permite informarea consilierilor. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri 7 5

Decizia finală

 


 

 

9. Repartizarea profitului net obținut în anul 2020 de către Întreprinderea Municipală  „Instituția Națională Teatrul Municipal „SATIRICUS ION LUCA CARAGIALE"

Proiect de decizie

 

Subiectul a fost aprobat fără discuții. 

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 7 5 2 1 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

*O parte din voturi nu au fost anunțate la microfon, motiv pentru care procedura de vot și numărul voturilor nu este clar.

Decizia finală

 


 

 

10. Aprobarea Conceptului de proiect privind elaborarea sistemului geo informațional „Cadastrul spațiilor verzi din orașul Chișinău"

Proiect de decizie

 

 

Proiectul presupune crearea unui sistem geo informațional care să conțină date specifice și informații privind toate elementele spațiilor verzi (parcuri, grădini publice, scuaruri, alei, spații verzi din curțile blocurilor, arbori solitari etc.), precum și starea acestora. Toate elementele vor fi plasate pe o hartă (în format GIS). Sistemul va fi dezvoltat în baza unui grant și cu alocarea mijloacelor financiare din bugetul municipal.

 

Primăria Mea amintește că despre acest cadastru al spațiilor verzi se discută încă din mai 2020, atunci când autoritățile și-au pus ca scop să inventarieze patrimoniul verde al orașului și să dezvolte un plan de ocrotire a acestuia. Deși autoritățile și-au pus în rând repetat termene limită pentru implementare, ultimul fiind sfârșitul anului 2020, acestea au ajuns la examinarea subiectului abia acum. Mai multe detalii puteți afla în cercetarea „Ce fac autoritățile: licitații, acuzații, evaluări și consultări”.

 

Roman Cojuhari (PAS) a întrebat dacă proiectul a fost coordonat cu Asociația de gospodărire a spațiilor verzi. Conform lui Vasile Efros, Asociația Spațiilor Verzi a fost informat. Totuși, Efros a mai menționat că la moment se aprobă conceptul, iar la următoarea etapă se va conlucra cu întreprinderea pentru definirea implementării acestuia. 

 

Iurie Tesa (Platforma DA) a menționat că, deși în proiectul de decizie este menționată și Strategia de gestionare a spațiilor verzi, aceasta nu a fost expediată consilierilor. Efros a clarificat că, de fapt, sintagma avea în vedere elaborarea Strategiei respective. 

 

Deși a fost vociferată necesitatea de a modifica sintagma despre Strategia privind spațiile verzi, subiectul a fost votat fără să fie propuse amendamente, cu susținerea a 36 de consilieri. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 22 5 2 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri 7

Decizia finală

 


 

 

11. Raportul S.A. „Taxi-Service" privind argumentele aduse la învinuirile consilierului municipal Valeriu Klimenco

 

După o mică pauză, consilierii au revenit în sală pentru a asculta raportul reprezentanților companiei „Taxi Service” S.A., acuzată în mod repetat de către consilierul Valerii Klimenco (P. Șor) că ar profita de bunurile publice fără a aduce venituri în bugetul municipal. Consilierul a vorbit despre compania respectivă la majoritatea ședințelor Consiliului municipal, lansând acuzații către consilierul Vasile Chirtoca (PSRM), director al grupului „DAAC-Hermes”, care deține pachetul acționar majoritar în S.A. Taxi Service. Reprezentantul Taxi Service a negat acuzațiile și a adus ordonanțe din partea Procuraturii care menționează că cele declarate de consilierul Klimenco sunt suspiciuni. 

 

Raportul a cauzat o dezbatere aprinsă în consiliu, inclusiv cu ton de voce foarte ridicat și acuzații reciproce între aleșii locali. În urma raportului, consiliera Eugenia Ceban (PSRM) a propus încheierea ședinței și trimiterea la reexaminare a tuturor subiectelor restante. Propunerea nu a fost supusă votului. Serghei Burgudji (P. Șor), care a dorit să se expună la fel pe subiectul Taxi Service, a fost întrerupt repetat. Ulterior, au fost deconectate microfoanele în sală în încercarea de a restabili ordinea. Nici această măsură nu a avut succes, consilierii continuând să se contreze pe subiect. Într-un final, aleșii au trecut la următorul subiect.

 


 

 

12. Finanțarea proiectului „Compostarea deșeurilor vegetale și reciclarea deșeurilor din construcții și demolări în municipiul Chișinău" din contul bugetului municipal Chișinău aprobat pentru anul 2021  

Proiect de decizie

 

 

Proiectul este complementar celui votat în ședințele trecute, pentru construcția unei stații de compostare și reciclare a deșeurilor de construcții.

 

În timpul procedurii de vot, unii consilieri au realizat că nu au adresat întrebări și au dorit să intervină. Totuși, președintele ședinței nu a permis acest lucru, iar subiectul a fost votat fără întrebări, cu 36 de voturi.

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 22 6 2 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri 6

*O parte din voturi nu au fost anunțate la microfon, motiv pentru care procedura de vot și numărul voturilor nu este clar.

Decizia finală

 


 

 

13. Excluderea imobilelor din evidența contabilă a Direcției generale locativ-comunale și amenajare

Proiect de decizie

 

Roman Cojuhari (PAS) a solicitat trimiterea subiectului la reexaminare, fiind necesară elaborarea unui mecanism clar de verificare și excludere a imobilelor din evidența contabilă. Propunerea a fost susținută de colegii consilieri, iar subiectul trimis la reexaminare cu 44 de voturi. 

 

Statut: Reexaminare 

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 22 9 6 1 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

*O parte din voturi nu au fost anunțate la microfon, motiv pentru care procedura de vot și numărul voturilor nu este clar.

 


 

 

14. Aprobarea Ghidului-instrucțiune privind calcularea tarifelor pentru deservirea blocului, deservirea tehnică și reparația echipamentelor tehnice din interiorul blocului locativ

Proiect de decizie

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a solicitat ca subiectul să fie trimis la reexaminare. Colegii consilieri au susținut propunerea, iar subiectul a fost trimis la reexaminare cu 45 de voturi. 

 

Statut: Reexaminare 

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 22 9 6 1 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

*O parte din voturi nu au fost anunțate la microfon, motiv pentru care procedura de vot și numărul voturilor nu este clar.

 


 

 

15. Aprobarea metodologiei privind determinarea și aprobarea tarifelor pentru serviciile de transport prestate de către întreprinderile municipale pentru servicii locative ale sectoarelor

Proiect de decizie

 

Metodologia este rezultatul recomandărilor Curții de Conturi în urma auditului efectuat asupra subdiviziunilor municipale. Aceasta va permite întreprinderilor municipale să-și extindă gama de servicii oferite, astfel încât să poată presta servicii de transport și obține venit suplimentar din acestea. Documentul nu presupune stabilirea și aprobarea tarifelor, lucru care va fi realizat o dată cu aprobarea taxelor locale și a bugetului municipal pentru anul 2022. Consilierii au trimis subiectul la reexaminare, cu 30 de abțineri de la votare.

 

Statut: Reexaminare 

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 5 2 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri 22 8

*O parte din voturi nu au fost anunțate la microfon, motiv pentru care procedura de vot și numărul voturilor nu este clar.

 


 

 

16. Darea în folosință prin contract de comodat a unor încăperi din str. Andrei Doga, 27 lit. A (demisol) Asociației obștești „Societatea de Cruce Roșie din Moldova"

Proiect de decizie 

 

Încăperile sunt oferite organizației din 1996. Durata contractului votat este de trei ani.

 

Roman Cojuhari (PAS) a menționat că fracțiunea pe care o reprezintă va susține proiectul, însă a întrebat retoric câte contracte de acest tip sunt expirate. Astfel, conform consilierului, deseori organizațiile nu reușesc să primească finanțări din cauza expirării contractelor pentru propriul sediu. Respectiv, consilierul solicită că astfel de contracte să fie grăbite și votate cât mai rapid.

 

Subiectul este aprobat cu votul a 34 de consilieri.

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 5 2 2 1 1 1 1
Contra 9
Abțineri

*O parte din voturi nu au fost anunțate la microfon, motiv pentru care procedura de vot și numărul voturilor nu este clar.

Decizia finală

 


 

 

17. Inițierea proiectului de parteneriat public-privat în municipiul Chișinău privind modernizarea și valorificarea instituțiilor în domeniul sportiv, în scopul reconstrucției terenului sportiv aferent Liceului teoretic cu profil sportiv nr. 2 (str. Alecu Russo, 57) 

Proiect de decizie

 

Proiectul este inclus în lista proiectelor investiționale propuse spre parteneriate public-private. Obiectivul este de a completa în termen de 3 ani capacitatea școlii, până la 1200 elevi, inclusiv cu creșterea performanței elevilor la competițiile de fotbal. Pentru aceasta, se propune renovarea capitală a terenurilor sportive multifuncționale din cadrul instituției, lucru care va motiva elevii să se înscrie în școala respectivă și îi va ajuta să devină mai performanți în diverse sporturi. Raportorul, șeful direcției Economie, Turism și Comerț - Roman Vitiuc, a menționat că ar avea gata o prezentare a modificărilor ce se doresc efectuate, însă din lipsa dotării tehnice a sălii nu va putea arăta proiectul consilierilor. 

 

Serghei Burgudji (P. Șor) s-a interesat despre motivul pentru care nu s-a mers pe formula colaborării cu Federația Moldovenească de Fotbal, precum în cazul a altor șapte școli. Roman Vitiuc a menționat că terenul va fi multifuncțional, fiind prevăzut nu doar pentru fotbal, dar și tenis, mini-fotbal și multe altele. Totodată, ca beneficiu pentru agentul economic, terenul va fi administrat fiduciar de agent economic, iar în timpul când acesta nu va fi utilizat de către elevii școlii, va putea fi dat în arendă și profitul va reveni companiei.

 

Subiectul a fost aprobat cu 35 de voturi.

 

Amendamente:

- P8 se modifică după cum urmează: „Direcția asistență juridică va asista comisia care va fi numită, în procesul de elaborare”.

- S-a modificat componența comisiei responsabile de parteneriat. Comisia va fi formată din 15 persoane, dintre care nouă din executiv și șase consilieri. Dintre consilieri, în comisie vor fi: Victor Poleacov (PSRM), Alexandru Agheanîi (PSRM), Grigore Bejenaru (PSRM), Serghei Burgudji (p. Șor), Roman Roșca (PAS) și Cornel Pântea (PUN). 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 22 4 2 2 1 1 1
Contra
Abțineri 9

Decizia finală

 


 

 

18. Efectuarea lucrărilor de modernizare a sectorului „Legume" din Piața Centrală.

Proiect de decizie

 

Modernizarea sectorului de legume include crearea spațiilor de depozitare, toaletă publică, punct medical și alte componente. Suma totală inițială pentru investiție era de 22 759 090 lei, cifră care a fost actualizată la 24 339 050 în urma scumpirilor materialelor de construcție. În cazul aprobării cheltuielilor, anunțul de intenție a fost publicat pe platforma dedicată, procedura de achiziție va dura trei luni, astfel încât în luna ianuarie-februarie ar trebui să înceapă lucrările. Conform raportorului - Directorul general al Î.M. „Piața Centrală”, Ion Pîntea, întreprinderea ar dispune de mijloace suficiente și, în cazul în care nu vor ajunge fonduri, administrația Pieții Centrale își propune să contracteze diverse credite.

 

Subiectul a stârnit discuții aprinse, care au dus la examinarea acestuia și după ora la care consilierii trebuiau să termine ziua de lucru. 

 

Aliona Mandatii (Platforma DA) a declarat că investiția este mare, întreprinderea nu dispune de sursele necesare și, mai mult, aceasta nu are un Consiliu de Administrare care să supervizeze situația în cadrul acesteia. Mandatii a reiterat că fracțiunea pe care o reprezintă nu va susține acest proiect atât timp cât problemele enumerate nu sunt rezolvate.

 

Eugenia Ceban (PSRM) a întrerupt repetat sesiunea de întrebări-răspunsuri, pentru a propune închiderea ședinței și trimiterea tuturor subiectelor la reexaminare, fiind deja ora 17.00.

 

Din cauza unor probleme tehnice, procedura de vot nu a fost filmată. Totuși, numărul de voturi anunțat la final, 25, nu este suficient pentru aprobarea a astfel de proiecte. Astfel, proiectul este trimis la reexaminare.

 

Statut: Reexaminare

 


 

 

Eugenia Ceban (PSRM) a solicitat repetat închiderea ședinței și trimiterea la reexaminare a tuturor subiectelor. Aliona Mandatii (Platforma DA) a propus continuarea ședinței pe 4 noiembrie. Transmisiunea live a ședinței s-a întrerupt definitiv, motiv pe


Publicat de:

Distribuie