Butelie de gaz în mansarda de la Pelivan, al doilea refuz pentru Fadei Nagacevschi și o nouă consilieră

 

Consilierii au respins repetat candidatura lui Fadei Nagacevschi la funcția de viceprimar, au aprobat primirea unui grant pentru curățarea albiei râului Bâc și au oferit peste 4 milioane de lei ca ajutor pentru familiile ale căror locuințe au fost distruse în incendiul mansardei din str. Pelivan. Totodată, aceștia au fost informați despre înlocuirea lui Dorin Chirtoacă cu o nouă consilieră – Mariana Lungu (PL), dar și despre situația privind gheretele din capitală.

 

Majoritatea consilierilor au ieșit cu declarații la începutul și în timpul ședinței. În timpul discursurilor, Veaceslav Nedelea, consilier neafiliat, și-a informat colegii despre problemele pe care le întâmpină investitorii din Zona Economică Liberă, pe care o conduce. Consilierul susține că acestea ar fi legate de activitatea sa de consilier și, în semn de protest, a demisionat din funcția de secretar al Comisiei arhitectură, urbanism și relații funciare. 

 

 

Ședința Consiliului municipal din 4 noiembrie a început cu prezența a 36 de consilieri. Spre deosebire de alte ședințe, consilierii au ales rapid președintele ședinței, fiind desemnat Victor Mîndru (PD), și aprobat regulamentul. Pe ordinea de zi a consilierilor inițial se aflau 40 proiecte de decizii și informații de audiat, o parte fiind subiecte trimise la reexaminare în ședințele precedente. Totuși, consilierii au completat ordinea de zi cu încă patru subiecte, ajungându-se la un total de 25 puncte pe agendă și 49 proiecte de examinat. În prima zi de ședință, aleșii locali au examinat doar 14 subiecte, respingând trei dintre ele.

 

 

Ordinea de zi a fost suplinită cu subiectele: 

– Atribuirea unui mandat de consilier în Consiliul Municipal Chișinău, propus de secretarul CMC – Adrian Talmaci (p. 1).

–  Informație privind mersul executării dispoziției nr. 551-d din 07/10/2020 „Întreprinderea unor măsuri de securizare a pietonilor”, propus de Roman Cojuhari, PAS (p. 23).

– Informație privind nivelul pregătirii blocurilor locative din capitală pentru sezonul rece al anului 2021, inclusiv informația privind alocarea surselor financiare din bugetul de stat pentru acordarea ajutorului financiar persoanelor defavorizare la efectuarea plăților pentru resursele energetice, propus de Roman Cojuhari, PAS, și Alexandr Odințov, PSRM (p. 24).

– Informație referitor la activitatea Consiliului de administrare al S.A „Apă-Canal Chișinău” pentru anul 2021, propus de Serghei Burgudji, P. Șor (p. 25) 

 

 


 

CETĂȚENII PARTICIPĂ

 


 

 

Eugen Balțat, reprezentant al SOS Minor, a vorbit despre problemele de la pretura Buiucani, în particular dosarul pregătit de acesta privind dăunarea pădurii-parc Pruncul. Activistul a menționat aceeași problemă și la ședința precedentă a CMC-ului, prezentând inclusiv un dosar cu probe ce dovedeau tăieri în parcul-pădure de pe șos. Balcani, pentru facilitarea activității economice a unei companii. În defrișări ar fi fost implicată și conducerea preturii Buiucani. Acesta a solicitat lui Fadei Nagacevschi, în calitate de viceprimar, să întreprindă acțiuni. 

 

 


 

DECLARAȚII

 


 

 

Corneliu Pântea (PUN) a vorbit despre prelungirea vacanței de toamnă a elevilor, menționând că situația creată de deciziile Ministerului Educației și Cercetării sunt haotice, și nu întocmai benefice. Acesta a menționat că fiecare instituție recuperează zilele de vacanță în mod individual. Pântea a reamintit că Direcția generală educație, tineret și sport a propus recuperarea vacanței în perioada vacanței de Crăciun și a îndemnat autoritățile centrale să ia cont de această propunere.

 

 

Veaceslav Nedelea, consilier neafiliat, a menționat că, de cinci ani, este administrator al Zonei Economice Libere „Expo-business Chișinău”, prima zonă economică liberă din Republica Moldova, creată încă din 1996.  Conform lui Nedelea, în ultima perioadă, mai mulți rezidenți ai zonei economice libere au probleme în obținerea anumitor acte permisive, declarând că posibila cauză ar fi că „nu votează cum trebuie”. Rezidenții, companii cu capital străin, sunt prinși în probleme birocratice, corespondență între primăria capitalei și Ministerul Educației, și nu pot investi fonduri în construcția halelor de producție. Veaceslav Nedelea a declarat că, în urma atitudinii demonstrată de primărie față de investițiile străine, acesta se retrage din funcția de Secretar al Comisiei arhitectură, urbanism și relații funciare. 

 

Andrei Năstase (Platforma DA), în timpul ședinței, s-a expus privind situația raportată de Veaceslav Nedelea. Acesta a solicitat executivului să verifice și să soluționeze de urgență toate cererile venit din partea agenților economici în cadrul Zonei economice libere, dar și examinarea de către executiv a situației. Totodată, acesta a cerut ca în următoarele ședințe să fie inclus pe ordinea de zi a unei informații privind acțiunile întreprinse.

 

 

Ruslan Verbițchi (Platforma DA) a vorbit despre alimentația copiilor în grădinițe, care ar fi, potrivit acestuia, dezastruoasă. Porțiile ar fi fost micșorate, carnea de vită – deși pusă în meniul copiilor, nu ar fi fost livrată, copiiilor le-ar fi fost oferit iaurt în loc de băutură caldă dimineața. Consilierul a declarat că se pune accent pe legume scumpe, iar cantitatea de cereale a fost micșorată drastic. Astfel, meniul oferit copiilor nu ar corespunde cerințelor.

 

Aliona Mandatii (Platforma DA) a declarat că Întreprinderea Municipală „Autocontrans” ar încerca să acapareze un imobil și un teritoriu cu suprafață mare, care de fapt la moment se află sub sechestru. Mai mult, directorul actual al întreprinderii ar fi „ostil” Consiliului de administrare și a solicitat recent un bonus salarial în valoare de peste 600 000 lei. Mandatii a cerut convocarea de urgență a unui grup de lucru și luarea de decizii prompte privind întreprinderea respectivă.

 

Andrei Donică, primarul satului Condrița – suburbie municipală, a declarat că, în urma deciziei aprobate de către CMC privind acordarea ajutorul financiar pe perioadă de iarnă, majoritatea locuitorilor din Condrița nu vor primi acest ajutor. Regulamentul aprobat ar exclude cetățenii cu sobe și lemne, categorie majoritară în suburbie. Donică a solicitat să fie modificată decizia și s-a angajat să arate „unde milionarii” evită să achite impozite pe teritoriul suburbiei pentru a aduce bani în bugetul municipal. Mai mult, primarul a declarat că dacă nu va fi modificat regulamentul, ar putea să aibă loc proteste. Andrei Năstase (Platforma DA) l-a îndemnat pe Andrei Donică să rămână după ședință și să elaboreze un proiect de decizie prin care să fie remediată situația. Roman Cojuhari (PAS) a declarat că regulamentul a fost modificat în mod repetat, iar ultima variantă a fost trimisă consilierilor abia seara înainte, astfel încât nu a fost posibilă analiza ultimei versiuni.

 

Valerii Klimenko (P. Șor) a vorbit repetat despre Taxi Service S.A., despre care a făcut 

declarații în majoritatea ședințelor trecute. Taxi Service a raportat Consiliului municipal la ședința CMC din 28 octombrie, negând acuzațiile aduse de Klimenko, inclusiv prin confirmări din partea Procuraturii. Raportarea acestora în timpul ședinței a cauzat replici acide și cu ton de voce ridicat.

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a făcut declarații privind pandemia de COVID-19 și vaccinarea. Acesta, în calitatea de medic, s-a arătat indignat de măsurile implementate în ultima perioadă de către guvernare pentru a vaccina cetățenii, și anume campania desfășurată în regiuni, calificând-o ca „abuzivă”. Acesta a declarat că cetățenii ar fi impuși să se vaccineze și oamenilor nu li s-ar oferi suficiente informații despre vaccinare, inclusiv tipurile de vaccinuri, efecte adverse etc. Mai mult, acesta a declarat că vaccinurile nu ar mai fi eficiente împotriva noilor tulpini. Consilierul a menționat despre mișmașuri în producerea unui tip de vaccin, dar și faptul că unii cetățeni ar avea contraindicații, pe lângă reacții alergice, privind vaccinarea. Totodată, acesta a declarat că inclusiv anumite religii ar interzice vaccinarea. Primăria Mea amintește că liderii religioși din lume și-au declarat suportul față de vaccinare. Totodată, aceiași reprezentanți ai primăriei au declarat în repetate rânduri că nu există motive care justifică lipsa vaccinării de către cetățeni, decât reacții alergice severe care, însă, pot fi controlate.

 

Roman Cojuhari (PAS) a solicitat secretarului să publice lista cu consilierii vaccinați și nevaccinați.

 

Victor Bunescu, consilier neafiliat, a solicitat președintelui ședinței să poarte masca și să îndemne toți cei prezenți în sală să poarte mască, inclusiv de la microfon. Solicitarea a fost întreruptă de către președintele ședinței care a solicitat trecerea la ordinea de zi.

 

Durata:  7 ore și 4 minute, inclusiv pauza și întârzierea inițială

Pauză: 13.15 – 14.25

 

 


 

Ordinea de zi

Ordinea de zi modificată

 


 

1. Atribuirea unui mandat de consilier în Consiliul Municipal Chișinău

Proiect de decizie inclus la începutul ședinței

 

După ce Dorin Chirtoacă (PL) a demisionat săptămâna trecută atât din CMC, cât și din funcția de președinte al Partidului Liberal, a fost necesară înlocuirea acestuia în consiliu. Astfel, mandatul de consilieră a fost atribut Marianei Lungu (PL), care a fost și inclusă în Comisia juridică pentru ordinea publică și activitatea administrației publice locale. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA* PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 22 4 5 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

* Numărul de voturi al Platformei DA nu a fost expus clar.

Decizia finală

 


 

 

2. Numirea dlui Fadei Nagacevschi în funcția de Viceprimar al Municipiului Chișinău 

Proiect de decizie

 

Executivul a propus repetat candidatura lui Fadei Nagacevschi la funcția de viceprimar al capitalei, după ce aceasta a fost respinsă de consilieri la ședința din 28 octombrie 2021. Totuși, conform legii care vizează inclusiv numirea viceprimarilor, după ce un candidat la această funcție a fost respins de două ori de CMC, acesta poate fi numit în funcție printr-o dispoziție semnată de edilul capitalei. 

 

Consilierii municipali, fiind la curent cu aceste prevederi legislative, de această dată au avut întrebări concrete privind activitatea lui Nagacevschi în calitate de viceprimar, fiind foarte probabilă numirea acestuia indiferent de votul aleșilor locali. 

 

Serghei Burgudji (P.Șor) a întrebat cum vede Fadei Nagacevschi conlucrarea cu Consiliul municipal și consilieri, în contextul în care aceștia au demonstrat repetat că nu-l doresc în funcția propusă și este primul viceprimar care va fi numit fără susținerea aleșilor locali. Nagacevschi a declarat că „comunicarea este cheia succesului pentru identificarea consensului larg” și că va comunica cu aleșii pentru a vota „cele mai bune proiecte pentru Chișinău”. 

 

Roman Cojuhari (PAS) a solicitat lui Nagacevschi ca, printre primele acțiuni în calitate de viceprimar, să examineze contractul cu compania „Epamedia”, recent achiziționată de compania Moldpresa, care gestionează 300 de stații de așteptare în oraș și să ofere detalii privind rezilierea acestuia. Totodată, Cojuhari s-a interesat de activitatea Biroului de Asociat de Avocați „Nagacevschi și Partenerii”, în contextul în care acesta ar apăra personalități și companii care deposedează municipalitate și statul de bunuri publice. Consilierul a întrebat care vor fi acțiunile lui Fadei Nagacevschi atunci când vor avea loc procese de judecată între Primărie și persoanele reprezentate de foștii săi colegi din biroul de avocatură. Candidatul a declarat că va face publice conflictele de interese atunci când acestea vor apărea și, dacă va fi necesar, va solicita soluționarea problemelor de către alt viceprimar. Mai mult, acesta a reiterat că s-a retras din activitatea comercială o dată cu numirea sa în funcție de Ministru al Justiției.

 

Ion Cebanu (PL) a rugat să fie concretizate domeniile de activitate de care se va ocupa Nagacevschi. Candidatul a declarat că au fost determinate domeniile strategice, însă cele tehnice vor fi determinate prin dispoziția primarului general. Consilierul s-a arătat îngrijorat de faptul că Nagacevschi ar urma să fie responsabil inclusiv de gestionarea domeniului locativ-comunal. Candidatul nu a confirmat sau infirmat acest lucru. Totuși, la ședința din 28 octombrie, însuși primarul general a declarat că lui Fadei Nagacevschi îi vor reveni domeniul juridic, lupta cu corupția, gestionarea regiilor și al problemelor legate de fondul locativ-comunal. Totodată, edilul a specificat că Ilie Ceban, viceprimarul care la moment e responsabil de aceste domenii, în continuare se va ocupa de transport și probleme urbanistice.

 

Victor Poleacov (PSRM) a declarat că, candidatura lui Fadei Nagacevschi este foarte bună și merită susținută. 

 

Andrei Năstase (Platforma DA) a declarat că în Republica Moldova există o „cireadă de troli” care se activează când primarul este atacat. Năstase a declarat că Platforma DA se va abține de la vot, iar primarul general va trebui să-și asume în totalitate decizia de a-l desemna pe Fadei Nagacevschi în funcția de viceprimar.

 

Candidatura lui Fadei Nagacevschi a fost respinsă repetat de consilierii municipali, cu 24 de voturi pentru și 26 de voturi împotrivă sau abțineri.

 

Statut: Respins

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 22 1 1
Contra 5 2 1 1
Abțineri 13 2 1

 

 


 

 

3. Alocarea mijloacelor financiare în vederea lichidării consecințelor incendiului din 23.10.2021 

Proiect de decizie

 

Pe 23 octombrie, mansarda unui bloc de locuințe pe str. Pelivan 17/3 a ars în totalitate. 20 de familii care locuiau în mansardă au rămas fără locuință, iar 95 de locuințe la cele cinci etaje inferioare ale clădirii au fost inundate în timpul intervenției pompierilor. Vadim Brânzaniuc, pretor al sectorului Buiucani și raportor, a menționat că, vizual, daunele la mansardă au fost atât de mari încât aceasta nu poate fi refăcută. Mai mult, conform acestuia, acoperișul locuințelor de la etajul cinci ar fi fost, la fel, distrus. Lucrările de reparație a acoperișului nu pot începe până autoritățile nu iau o decizie privind ce trebuie efectuat, fiind necesară hotărârea privind reconstrucția mansardei sau doar a acoperișului. Brânzaniuc a declarat că, mansarda a fost construită de același agent economic care a construit o mansardă din sectorul Botanica, care la fel s-a incendiat în anul 2014. Mai mult, deși incendiul a fost grav, s-a evitat o tragedie și mai mare datorită intervenției prompte a pompierilor, care au scos din locuințele incendiate o butelie de gaz neexplodată. 

 

Autoritățile locale au propus un proiect pentru oferirea ajutorului material familiilor care au avut de suferit din cauza incendiului. Conform proiectului, sunt compensate costurile pentru procurarea unor locuințe în locul celor incendiate, precum și oferit un ajutor material unic în valoare de 50 000 lei per familie pentru procurarea tehnicii necesare. Mărimea ajutorului, în total 4 milioane lei, va fi oferită din Fondul de rezervă al municipiului. Aceasta va fi utilizată pentru: 

– Compensarea costului a 20 de apartamente incendiate, cu suprafața de până la 30 m.p. fiecare și o suprafață totală de 448 m.p., după formula 9 000 lei/m.p.; 

– Oferirea ajutorului material unic de 50 000 lei către fiecare familie care a avut de suferit în urma incendiului; 

– Înlăturarea consecințelor la acoperișul clădirii. 

 

Consilierii au luat o pauză după raportarea din partea pretorului, pentru a lua o decizie comună asupra proiectului. Astfel, aceștia au decis aprobarea condiționată a proiectului, cu mențiunea că ajutorul va fi oferit doar în cazul acordului din partea tuturor locatarilor. 

 

În același timp, consilierul Serghei Burgudji (P. Șor) a solicitat inspecția tuturor mansardelor din capitală, iar Dinari Cojocaru (PSRM) a propus crearea unui caiet de sarcini pentru evaluarea stării tuturor mansardelor, dar și un plan pentru protecția cetățenilor în acest sens. Mai mult, consilierul a îndemnat locuitorii capitalei să-și asigure imobilele pentru a evita astfel de cazuri. Andrei Năstase (Platforma DA) a solicitat autorităților centrale să vină cu inițiative legislative care să stimuleze rata de asigurare a imobilelor.

 

Zinaida Popa (PAS) a reamintit cetățenilor că, deși primarul încearcă să ia meritul pentru ajutorul respectiv, acesta de fapt este oferit prin decizia Consiliului municipal. 

 

Dinari Cojocaru (PSRM) ulterior a propus ca aleșii locali să doneze salariul pentru o zi de ședință pentru ajutarea locatarilor etajelor 4 și 5, problema cărora nu a fost soluționată de decizia adoptată de consilieri. Astfel, va fi pregătită o listă cu cei care doresc să contribuie și beneficiarii ajutorului. 

 

Amendament:

Compensarea pentru metru pătrat a sumei de 9 000 lei, ceea ce constituie în valoare totală a sumei de 4 400 000 lei, în condițiile în care avem semnăturile a 100% din locatarii mansardei. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 22 13 4 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 


 

 

4. Acceptarea grantului oferit de Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului (Bîc)

Proiect de decizie

 

Grantul oferit de Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului este pentru curățarea râului Bâc și betonarea malurilor acestuia pe segmentul str. Mihai Viteazul – podul Petru Rareș. Proiectul se execută în două tranșe, prima fiind de 6 mil. lei, iar a doua de 19,6 mil. Prima tranșă a fost executată și verificată, motiv pentru care acum se solicită de la minister tranșa a doua, de 19,6 mil. lei. Valoarea totală a proiectului depășește 35,5 mil. lei. Primăria va asigura minim 15% din suma totală.

 

Veronica Herța (PL) a solicitat informații privind lucrările ce urmează a fi efectuate din tranșa II și dacă lucrările țin cont de rezultatele studiului de fezabilitate finanțat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) care la moment este în desfășurare. Conform lui Vladimir Roșca, raportor, s-a ținut cont de acest studiu, motiv pentru care lucrările preconizate nu includ porțiunea vizată în el. Astfel, cele 19,6 milioane vor fi dedicate curățării și betonării râului Bâc în segmentul între Podul de la Mihai Viteazul și str. Petru Rareș. 

 

Ion Filimon (PCRM) a întrebat dacă proiectul prevede crearea unor zone de agrement pe marginea râului. Vladimir Roșca, raportor, a declarat că proiectul se ocupă anume de albia râului Bâc, nu și de zonele adiacente. Ulterior, Filimon a declarat că proiectul trebuie să fie de perspectivă, cu amenajare complexă. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 9 4 2 2 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 


 

 

5. Transmiterea documentației de proiect Primăriei comunei Țânțăreni, raionul Anenii Noi 

Proiect de decizie

 

În 2017, primăriile Chișinău și Țânțăreni au încheiat un acord prin care municipalitatea și-a asumat angajamentul de a face mai multe investiții în comună pentru dreptul de a depozita gunoiul la groapa amenajată din această localitate. Ca parte a acestui acord, Primăria municipiului Chișinău a elaborat pentru comuna Țânțăreni documentația urbanistică care va reglementa amenajarea și utilizarea teritoriului localității:

 

– Planul de amenajare a teritoriului comunei.

– Planul Urbanistic General al comunei Țânțăreni și s. Crețoaia.

 

Conform proiectului de decizie, documentația, în valoarea de peste 6,96 mil. lei, urmează a fi transmisă primăriei comunei Țânțăreni.

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 9 4 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

* Numărul de voturi anunțat în sală de președintele ședinței – 38, nu corespunde cu suma voturilor consilierilor.

Decizia finală

 


 

 

6. Redistribuirea alocațiilor aprobate în anexa nr. 25 la decizia nr. 25/4 din 29.12.2020 a Consiliului Municipal Chișinău

Proiect de decizie

 

Consilierii nu au avut întrebări la proiect și l-au supus votului și aprobat.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor* PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 9 4 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

* Votul fracțiunii Șor nu a fost enunțat la microfon, fiind neclar numărul de voturi exprimat.

Decizia finală

 


 

 

7. Recepționarea și transmiterea obiectivelor

 

7.1 Recepționarea și transmiterea obiectivelor la balanța instituțiilor publice de învățământ (13 obiective)

 

 

Proiectul include 13 obiective aflate la balanța instituțiilor de învățământ din capitală. Obiectivele sunt, de fapt, reparații care au fost efectuate în instituții, a gardurilor, acoperișurilor etc. Lucrările au fost efectuate din 2015 până în 2019. Termenul de garanție al acestora este de cinci ani, iar liceele nu au înaintat pretenții. 

 

Vladimir Roșca a menționat că, de fapt, obiectivele pot fi transmise la balanța beneficiarilor doar după expirarea termenului de garanție, acesta fiind și motivul pentru care subiectul nu a fost examinat mai devreme.

 

Consilierii au solicitat să fie efectuat un raport privind starea actuală a obiectivelor.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 19 4 1 2 1 1 1
Contra
Abțineri 9 1

Decizia finală

 

7.2 Recepționarea și transmiterea unor obiective (5 obiective)

 

Consilierii au aprobat subiectul fără dezbateri. 

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 10 3 1 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

* Voturile fracțiunii Șor și PL nu au fost anunțate la microfon, motiv pentru care numărarea voturilor este neclară

Decizia finală

 

7.3 Recepționarea și transmiterea obiectivelor la balanța S.A. „Apă-Canal Chișinău” (17 obiective)

 

Consilierii au aprobat proiectul fără dezbateri. 

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 10 4 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

* Numărul de voturi al tuturor fracțiunilor a fost anunțat la microfon, pentru un total de 42. Totuși, numărul total de voturi anunțat la microfon de președinte nu corespunde cu cel real. 

Decizia finală

 

7.4 Recepționarea și transmiterea rețelelor la balanța S.A. „Apă-Canal Chișinău” (Budești)

 

Consilierii au aprobat proiectul fără dezbateri. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 12 3 1 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 


 

 

8. Informația privind corectitudinea amplasării gheretelor „Moldpresa”

 

Potrivit registrului electronic de evidență al Direcției economie, comerț și turism, SRL „Moldpresa Grup” a depus 109 notificări active la 26 octombrie 2021, privind inițierea activității de comerț ambulant stradal în mun. Chișinău. Acestea sunt repartizate în sectoarele capitalei astfel: 

– Sectorul Centru: 19

– Sectorul Ciocana: 18

– Sectorul Botanica: 29

– Sectorul Buiucani: 22

– Sectorul Râșcani: 21

 

Din 109 gherete, 12 sunt amplasate în complex cu stațiile de așteptare a transportului urban, iar 34 sunt plasate alăturat acestora. Totodată, în 30 din gheretele respective sunt comercializate produse de tutun. În perioada 1 ianuarie 2019 – 26 octombrie 2021, Moldpresa a depus cereri pentru excluderea comercializării articolelor de tutun din 79 de gherete. Suprafața gheretelor variază de la 6 m.p. la 12 m.p., aria totală fiind de 912 m.p., iar agentul economic achită în bugetul municipal, la moment, circa 1,36 mil. lei, inclusiv taxa de bază, taxe suplimentare și taxă pentru comercializarea articolelor de tutun. În ultimii ani, numărul de gherete a scăzut de la 192 la 109.

 

Conform noului regulament, care prevede expunerea la licitație a amplasamentelor pentru ghetere, au fost aprobate 71 de locații pentru unitățile de comerț ambulant care comercializează presă periodică. La ultima licitație pentru gherete, au fost expuse 13 din aceste locuri, Moldpresa adjudecându-și 3 locații, cu o valoare de peste 1 milion de lei.   

 

În același timp, în capitală în total sunt amplasate aproximativ o mie de gherete, dintre care circa 70 de gherete au fost adjudecate la licitațiile organizate de municipalitate. 

 

Roman Cojuhari (PAS) a scos în evidență faptul că Moldpresa are 109 gherete amplasate în oraș pentru care achită doar taxe, fără ca acestea să fi fost licitate. Mai mult ca atât, licitațiile au fost organizate etapizat, iar până în prezent, s-au expus loturi doar pentru gheretele care comercializează cafea. La etapa actuală, s-a început expunerea loturilor pentru presă periodică și flori, fiind organizate două licitații, dintre care una a eșuat din lipsă de cereri. Cojuhari (PAS) a întrebat numărul de cazuri în care un agent economic amplasat într-un anumit loc, în urma licitațiilor a pierdut locul respectiv. Conform lui Vitiuc, cel mai des, agenții economici încearcă să-și mențină locația și unitatea comercială. Roman Cojuhari (PAS) a solicitat informații privind câte gherete noi au fost amplasate în oraș de către Moldpresa după aprobarea regulamentului respectiv. Vitiuc a declarat că cifrele respective trebuie cerute de la preturi, însă Direcția pe care o conduce a primit 5 noi notificări de amplasare a unităților de comerț conform contractului semnat cu „Epamedia” SRL, companie achiziționată recent de către Moldpresa. 

 

Ulterior, Roman Cojuhari (PAS) s-a contrat atât cu Roman Vitiuc, cât și cu Veaceslav Nedelea, ultimul menționând că Cojuhari ar avea interes în domeniul respectiv. Cojuhari a reiterat că unicul motiv pentru adresarea întrebărilor este că, deși domeniul de activitate principal al Moldpresa este comercializarea produselor de presă periodică, de fapt veniturile companiei vin din vânzarea altor produse.

 

Și consilierul Victor Bunescu (neafiliat) a avut mai multe întrebări, inclusiv privind contractul, schemele de amplasare și autorizarea plasării gheretelor. Conform lui Roman Vitiuc, de schemele de amplasare se ocupă preturile de sector, de amplasarea gheretelor în stații se ocupă Direcția generală transport public și căi de comunicație, iar contractul ar fi responsabilitatea Direcției juridice. 

 

Ion Cebanu (PL) amintește că în mandatul precedent, Asociația Presei Independente (API) a solicitat facilitarea răspândirea presei periodice prin gheretele de presă. Cebanu a întrebat cum ar fi posibil de dat curs solicitării asociației. Roman Vitiuc a declarat că a fost o propunere privind organizarea a 300 de amplasamente destinate editurilor de presă periodică, însă aceasta nu a fost aprobată, considerând că scopul primăriei era de a elibera orașul de gherete, dar și de a obține profit din amplasamentele respective. 

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a citit din legea ce se referă la subiectul respectiv și a reiterat că în gherete totuși se comercializează multe alte produse decât cele de presă. În același timp, Cojocaru a propus să fie elaborată o strategie prin care să fie chioșcuri pentru comercializarea presei în incinta instituțiilor municipale. 

 


 

 

9. Transmiterea de către ÎM „Direcția construcții capitale” a Primăriei mun. Chișinău a activelor serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare

Proiecte de decizie

 

Consilierii nu au avut neclarități la subiect, unica întrebare fiind adresată de către Ion Cebanu (PL) privind informațiile precum că „Apă-Canal Chișinău” ar fi în minus. Totuși, întrebarea nu s-a referit la subiectul raportării, motiv pentru care nu a fost oferit un răspuns.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 12 6 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri 1

Decizia finală

 


 

 

10. Autorizarea comercializării activelor neutilizate în procesul de producție ale S.A. „Apă-Canal Chișinău”

Proiecte de decizie

 

Consilierii nu au avut întrebări, iar proiectul a fost supus votului și aprobat cu 32 de voturi. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 6 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri 13

Decizia finală

 


 

 

11. Recepționarea și transmiterea obiectivelor

 

11.1 Prelungirea relațiilor contractuale de comodat a unor încăperi din str. Calea Orheiului 65 (parter) Inspectoratului Național de Securitate Publică al MAI

 

Consilierii nu au avut întrebări, iar proiectul a fost supus votului și aprobat.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 5 2 1 1 1 1
Contra 9
Abțineri

Decizia finală

 

 

11.2 Prelungirea relațiilor contractuale de comodat a unor încăperi din bd. Cuza-Vodă 34 (etajul 2), Asociației Obștești „Asociația Părinților Elevilor cu Deficiențe de Auz”

 

Consilierii nu au avut întrebări, iar proiectul a fost supus votului și aprobat.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 9 5 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

 

11.3 Prelungirea relațiilor contractuale de comodat a unor încăperi din str. Melestiu 20, lit. M (subsol cu geamuri, etajul 1, antresol) Instituției Publice Centrul Social Regional „RENAȘTEREA”

 

Proiectul a cauzat mai multe discuții, în special legate de activitatea organizației. Dinari Cojocaru (PSRM) a menționat că a fost să inspecteze utilizarea spațiului și, la vizita sa, nu a găsit la fața locului beneficiarii. Astfel acesta a propus amendarea termenului de prelungire a contractului, de la cinci ani la un an, cu ieșirea la fața locului a consilierilor. Propunerea însă nu a fost susținută de majoritatea consilierilor. 

 

Roman Vitiuc a declarat că Direcția pe care o conduce a solicitat un raport din partea organizației și a fost informat că aceasta ar avea peste 30 de beneficiari. Totuși, conform lui Cojocaru, în cadrul unei discuții, a aflat că centrul deservește șase persoane. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 10 5 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

11.4 Prelungirea relațiilor contractuale de comodat pentru încăperea în str. Igor Vieru 15/4 lit. A (soclu) Asociației Obștești „Societatea Familiilor cu Mulți Copii de la 5 la 16 din municipiul Chișinău”

 

Consilierii nu au avut întrebări, iar proiectul a fost supus votului și aprobat cu 36 de voturi. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 15 9 4 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 


 

 

12. Efectuarea lucrărilor de modernizare a sectorului „Legume” din Piața Centrală

Proiect de decizie

 

Modernizarea sectorului de legume include crearea spațiilor de depozitare, toaletă publică, punct medical și alte componente. Suma totală inițială pentru investiție era de 22 759 090 lei, cifră care a fost actualizată la 24 339 050 în urma scumpirilor materialelor de construcție. În cazul aprobării cheltuielilor, anunțul de intenție a fost publicat pe platforma dedicată, procedura de achiziție va dura trei luni, astfel încât în luna ianuarie-februarie ar trebui să înceapă lucrările. Subiectul a fost dezbătut și la ședința Consiliului din 28 octombrie, fiind trimis la reexaminare de către consilieri. În cadrul raportării precedente, șeful Î.M. „Piața Centrală”, Ion Pîntea, a declarat că întreprinderea ar dispune de mijloace suficiente pentru implementarea proiectului, iar în cazul în care nu vor ajunge fonduri, administrația Pieții Centrale are diverse opțiuni: finanțarea din bugetul municipal, creditarea, parteneriatele public-private.

 

Aliona Mandatii (Platforma DA) a reiterat că poziția fracțiunii nu s-a schimbat de la ședința precedentă. Astfel, fracțiunea pe care o reprezintă nu va vota subiectul respectiv, nici următorul subiect pe ordinea de zi, până la adunarea grupului de lucru și al consiliului de administrare al pieței.

 

Consilierii s-au contrat mult pe subiect, inclusiv lansând acuzații cu ton de voce ridicat. Ruslan Verbițchi (Platforma DA) a declarat că ar exista o companie care încearcă să acapareze terenurile pieței. Grigore Bejenaru (PSRM) a declarat că Ruslan Verbițchi ar fi avut interese la Piața Centrală, iar acum ar fi supărat pe conducerea întreprinderii. Ion Pîntea, șeful interimar al întreprinderii, a declarat că declarațiile politice se fac la începutul ședinței. Andrei Năstase (Platforma DA) a menționat că, spre deosebire de el, consilierii au fost aleși de cetățeni și nu puși în funcție de cineva din executiv. Totodată, acesta a declarat că este o rușine punerea în funcție a unui șef interimar pentru o perioadă de 1 an și 8 luni – timp în care Ion Pîntea se află la cârma instituției. Ion Cebanu (PL) a declarat că din opțiunile menționate de Pîntea, cel mai probabil se va merge pe calea parteneriatului public-privat, obiectivul final fiind, de fapt, transformarea întreprinderii într-un SRL. Pîntea a negat acuzațiile. Victor Poleacov (PSRM) a declarat că de doi ani întreprinderea se dezvoltă pozitiv, în Piața Centrală este mai curat și ordonat, iar Ion Pîntea este un manager bun. 

 

Cu 25 de voturi, subiectul nu a fost aprobat, fiind necesare 26 de voturi pentru astfel de subiecte.

 

Statut: Reexaminare

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 22 1 1 1
Contra 10 2 1
Abțineri 3 1

 


 

 

13. Vânzarea activelor neutilizate ale Întreprinderii Municipale „Piața Centrală”

Proiect de decizie 

 

Ruslan Verbițchi (Platforma DA) a declarat că, în timpul ședinței Biroului Permanent, s-a votat ca acest subiect să nu fie inclus în ordinea de zi a întrunirii. Astfel, acesta a solicitat să fie făcute publice voturile de la ședința Biroului. Totodată, conform consilierului, ar exista mai multe semne de întrebare privind proiectul de decizie, iar fracțiunea pe care o reprezintă nu va vota documentul.

 

Victor Mîndru (PD) s-a interesat privind responsabilul de evaluarea bunurilor. Conform lui Ion Pîntea, raportor, evaluarea a fost realizată de către Camera de Comerț, valoarea având valoarea de aproximativ 97 000.

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a întrebat dacă în lista bunurilor propuse spre vânzare se regăsesc și bunuri din combinatele pentru alimentarea copiilor din capitală. Pîntea a confirmat că este așa, însă a declarat că bunurile respective vor pierde din valoare cu timpul, motiv pentru care este necesară vânzarea acestora acum. Totuși, Cojocaru a menționat că vânzarea bunurilor respective poate pune în pericol alimentarea copiilor, în cazul în care unul din combinatele care utilizează tehnica respectivă câștigă dreptul pentru alimentarea copiiilor din instituțiile de învățământ. 

 

Consilierii au votat pentru trimiterea subiectului la reexaminare, cu 44 de voturi. 

 

Statut: Reexaminare

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 12 3 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

 

 


 

 

14. Reglementarea modului de valorificare urbanistică și eliberarea a actelor permisive pentru terenurile private din cadrul cartierelor rezidențiale cu regim mic de înălțime situate în subzonele funcționale urbane de tip „Re”

Proiect de decizie 

 

Conform raportoarei, Svetlana Dogotaru, pentru subzonele de tip „Re” la moment nu se emit acte permisive, din motiv că nu este elaborată și reglementată documentația de tip urbanistic. Proiectul propus ar permite construcția caselor particulare cu înălțime de până la două etaje plus parter, în zonele în care se cunoaște că nu vor fi alte tipuri de construcții decât construcții individuale.

 

Alexandr Odințov (PSRM) a solicitat suportul consilierilor pentru proiect, pentru a permite locuitorilor să construiască case mici individuale de locuit. 

 

Amendamente:

Se creează un punct nou după p. 1, cu conținutul: „Se permite perfectarea proiectului de decizie a CMC cu privire la înstrăinarea conform prevederilor legale ale terenurilor proprietate municipală din cadrul cartierelor rezidențiale cu regim mic de înălțime situate în subzonele de tip „Re””.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 9 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri 3

Decizia finală

 


 

Consilierii au votat pentru prelungirea ședinței pentru a doua zi – vineri, 5 noiembrie, la ora 10.00.

 

Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu

 

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ:

 

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md