Proiect: Coridor verde pentru bicicliști pe strada 31 august 1989
Lipsa de infrastructură pentru transportul alternativ în mun. Chișinău este unul dintre factorii care împiedică mulți să se deplaseze în oraș cu bicicleta sau trotineta. Recent, autoritățile locale au aprobat un proiect care va transforma strada 31 august din una dedicată transportului autovehiculelor în una dedicată transportului alternativ. Proiectul este supus consultărilor publice, iar propunerile pot fi expediate viceprimarului Victor Chironda.
Pe 14 iulie, Consiliul Municipal a aprobat proiectul de schimbare a categoriei străzii 31 august 1989, în segmentul delimitat de intersecțiile cu str. Sciusev și str. Ciuflea, din stradă magistrală de interes raional în stradă de interes local. Totodată, s-a hotărât renovarea acesteia și adaptarea astfel încât să devină un „Coridor Verde” pentru deplasarea cu mijloacele alternative de transport: biciclete, trotinete, deplasarea pietonilor. Conform spuselor viceprimarului de ramură, proiectul de reamenajare a străzii a fost elaborat cu susținerea PNUD, iar lucrările ar urma să înceapă în septembrie 2020, cu susținerea financiară a Băncii Europene pentru Reconstrucție și dezvoltare (BERD) și a Băncii Europene de Investiții (BEI). Costul total al lucrărilor nu este menționat.
Proiectul este implementat în efortul de a micșora presiunea pe transportul public din Chișinău și a oferi oportunități viabile de deplasare din sectorul Buiucani către sectorul Botanica, și viceversa. Mai mult, viceprimarul menționează că ar putea să fie implementat un asemenea proiect și pentru conectarea sectorului Centru și Râșcani, care s-ar intersecta cu str. 31 august și va oferi posibilitatea de deplasare alternativă în tot orașul.
Cum va arăta strada 31 august 1989?
Strada 31 august 1989 va fi destinată circulației pietonilor, bicicliștilor, a transportului public și a celui particular. Carosabilul va avea o lățime de 5,5 m, care ar permite deplasarea pe două benzi, dintre care una va fi utilizată în continuare de transportul public. Pe marginea de stângă a carosabilului vor fi amenajate parcări paralele cu carosabilul, iar între trotuare și parcări vor fi create două benzi pentru circulația pe bicicletă, în ambele sensuri de deplasare. Intersecțiile vor fi securizate prin treceri pietonale denivelate și extensii de curbură a trotuarelor.
Conceptul de amenajare, intersecția str. 31 august 1989 - str. V. Pârcălab. Sursă: facebook.com/VictorChironda. Adaptare: Primăria Mea
Ideea de reamenajare a unei porțiuni a străzii 31 august 1989 nu este nouă. În anul 2016, echipa Laboratorului de arhitectură MIEZ a creat un concept de amenajare a unei zone pietonale pe strada 31 august, între intersecțiile cu străzile M. Cebotari și A. Pușkin. Proiectul avea mai multe scopuri, printre care crearea unui spațiu care să acomodeze toate necesitățile orășenilor, să nu implice investiții majore atât la nivel de construcție, cât și financiar, dar și să poată fi conectat pe viitor cu celelalte arii pietonale din municipiu.
Proiectul pentru amenajarea străzii 31 august 1989 a trecut acum la etapa de consultare publică, colectare a sugestiilor și a propunerilor. Acestea pot fi expediate viceprimarului Victor Chironda pe adresa de mail chironda.victor@gmail.com
Autoare: Cristina Sîrbu